A gödeli kérdések elméletének általánosítása
A Gödel-tétel az első olyan felfedezés a logika történetében, amelyen
Arisztotelész komolyan meglepődne, és kénytelen lenne egész gondolati
rendszerét átszervezni. Az 1931-ben felfedezett tétel azt bizonyítja,
hogy ha egy matematikai rendszerben minden igaz állítás bizonyítható,
akkor a rendszer szükségszerűen ellentmondásos. Más szavakkal: ha egy
formális rendszer ellentmondásmentes, akkor megfogalmazható olyan állítás,
amely a rendszeren belül nem dönthető el, ehhez a vonatkoztatási rendszer
megváltoztatása szükséges. A tétel többek közt azt is kifejezi, hogy ugyan
a matematika az egyes természettudományok metaszintje, de mindegyiknek
némileg más matematikára van szüksége.
Hofstadter "Gödel, Escher, Bach" című könyvében egy analógiát ír le.
Képzeljünk el egy olyan lemezt, amelyen olyan hangok vannak, amelyek a
lemez lejátszásakor rezonancia útján szétrázzák a lemezjátszót. Bárhogyan
is építjük át a lemezjátszót (vagy akár önmagát folyamatosan átépítő
lemezjátszót készítünk), ha valaki ismeri a lemezjátszó működési elvét,
akkor mindig tud olyan lemezt készíteni, amelyik ezt a szuperlemezjátszót
is tönkreteszi, ugyanakkor egy hagyományos lemezjátszón lehet, hogy simán
lejátszható, s lehet, hogy csodálatos harmóniák vannak rajta. A gödeli
kérdéseknél csak akkor ismerhetjük meg a mögöttük rejlő esetlegesen nagyon
fontos igazságokat, ha vonatkoztatási rendszert váltunk.
Bolyai és Lobacsevszkij 1823-ban felismerte, hogy Euklidésznek az az
állítása, hogy egy ponton csak egy olyan egyenes húzható, amely párhuzamos
egy másik egyenessel gödeli a többi axiómához képest. Tudtak egy olyan
rendszert készíteni, amelyben valamennyi euklidészi axióma ugyanúgy
érvényes volt, kivéve a párhuzamosságit: egy ponton két párhuzamost
lehetett húzni. Logikai eszközökkel nem dönthető el, hogy melyik geometria
az igazi, melyik írja le a való világot (igaz ugyan, hogy egy matematikán
kívüli elméletben, Einstein fizikai rendszerében a világ nem euklidészinek
bizonyult, tehát ez a gödeli kérdés nagyon érdekes problémát tartalmazott).
Hasonló gödeli problémák elég sűrűn bukkannak fel a matematikában, ilyen
pl. a kontinuumprobléma. Bizonyítható, hogy egy egyenes pontjai többen
vannak, mint az egész számok, mert nem létesíthető köztük kölcsönösen
egyértelmű megfeleltetés. A kérdés az, hogy ezen kétféle végtelen között
vannak-e még más végtelenek is. Akár azt tételezzük fel, hogy vannak, akár
nem, egyik sem vezet logikai ellentmondásra (vagy mindkettő).
A matematika története során néhány tízmillió komolyabb vizsgálatra
érdemes probléma merült fel, ezek között csak néhány tucatnyi a gödeli,
de kevésbé gondosan szerkesztett területeken nyilván már gyakoribbak
lehetnek. A molekuláris biológia gödeli problémája például így szól:
"Minden sejthez létezik egy olyan DNS-fonal, amely ha bekerül a sejtbe,
az átírási folyamatok során olyan proteinek keletkeznek, melyek
szétrombolják a sejtet (retrovírusok)."
Hasonló mechanizmus figyelhető meg a számítógépes vírusoknál vagy a
fegyverkezési verseny támadó és védekező fegyvereinél. Ugyancsak ebből
a mechanizmusból következik, hogy nem alkothatók meg olyan totális eszmék
vagy politikai rendszerek, amelyekkel minden ember boldoggá tehető (a
történelemnek nincs megoldása). Gödelinek bizonyulhat az a kérdés is,
hogy elvileg megvalósítható-e a mesterséges intelligencia. Mindig lesz
olyan nézőpont, amely szerint a létrejött valami nem intelligencia.
A Zen egyik alaptézise, hogy semmiféle módon nem lehet meghatározni,
hogy mi a Zen, és természetesen ez a meghatározás is helytelen (tipikus
gödeli kérdés). A Zen tanmeséi, a meditáció, a kolostori élet mind a világ
gödeli természetének felismerését, megélését célozza, felülemelkedést a
hétköznapi dolgokon.
Mérő L. (1989) nyomán [irodalom.txt -Mérő]