Az emberi és a mesterséges intelligencia


Az intelligencia az egyik legnehezebben meghatározható pszichológiai fogalom. Mindannyian érzékeljük a hétköznapi életben, és elég egységesen tudjuk megítélni a mértékét is egy-egy konkrét esetben. A kutatók viszont a legkülönfélébb meghatározásokat adják róla. A legtöbb, amit sikerült elérni vele kapcsolatban az az, hogy elég jó tesztjeink vannak a mérésére, melyek elég stabil és az emberek véleményével egyező eredményeket adnak. ("Az intelligencia az, amit az intelligenciatesztek mérnek" - Boring, 1923.) A mesterséges intelligencia kutatása sem sokat segített a fogalom jobb megértésében. A különböző, számítógéppel már megoldott feladattípusok (nehéz matematikai feladatok megoldása, szellemi játékok stb.), mind automatikusan kivonódnak a mesterséges intelligencia érdeklődési köréből. Ugyanakkor egészen hétköznapi feladatok, melyeket egyáltalán nem tekintünk intelligenciát igénylőknek, sehogy sem gépesíthetők elfogadhatóan. A mesterséges intelligencia területén rengeteg az ígéretes első lépés és nagyon kevés a második. A kognitív pszichológiai kísérletek eredményeit összegezve arra a következtetésre jutunk, hogy az értelem az emberi információfeldolgozás minden szintjén, minden mozzanatában benne van. Gyakorlatilag nem vagyunk képesek olyan dolgokat látni, észlelni, kigondolni, kimondani, amelyeknek valamilyen módon nincs értelme számunkra. Az emberi gondolkodásnak a legsajátosabb jellemzője, hogy mindenben értelmet keres. Ezért könnyebb egy magas szintű szakértői rendszert készíteni, mint egy közepeset, mert utóbbiról könnyen kiderülnek korlátai és a felhasználó egyre primitívebb kérdésekről faggatja, melyekre az nem tud elfogadható válaszokat adni; kiderül, hogy nem érti azt, amit tud (a "jó tanuló felel" - "rossz tanuló felel" effektus). A mesterséges intelligencia harmincéves történetének tanulságait összegezve viszont azt mondhatjuk, hogy az értelem a kidolgozott rendszerek egyikében sem, egyetlen komponensükben sem jelent meg: sem a szemantikus hálókban (link), sem a keretstruktúrákban (frames), sem a logikai szabályokban, sem a heurisztikákban. Mindaddig nem sikerül ezt elérni, míg egy program a saját tevékenységéről, helyéről, szerepéről a világban nem rendelkezik valamilyen ismeretekkel.
Forrás: Mérő László - Az intelligencia fogalmának változása a számítástechnika eredményeinek fényében [irodalom.txt -Műveltség]