A Memex-TV és a szórakoztatóipar
A Memexhez hasonló eszközök az utóbbi években kezdenek ugyan megjelenni,
de széleskörű elterjedésük csak akkor remélhető, ha igazán nagy kereslet
lenne a személyi információs tárak iránt, ennek viszont nem sok jele van.
A multimédia eszközök (pl. a Dynabook, a Xanadu, a Knowledge Navigator,
vagy az ISDN) jelenlegi fejlesztési kísérleteiről elképzelhető, hogy csak
a kutatói-oktatói szférában terjednek majd el. Lehet, hogy a tömeges,
otthoni, mindentudó információs rendszer a szórakoztatóipar mellékterméke
lesz. A Memex-TV egy televízióhoz hasonló készülék lehet majd, grafikus és
beszéden alapuló felhasználói felülettel; multimédia információforrásokhoz
való hálózatos hozzáféréssel; mesterséges intelligenciával, amely
alkalmazkodik tulajdonosához; mindenféle bemenettel, amelyek lehetővé
teszik a személyes dokumentumok digitalizálását; az információ-darabkák
közötti kapcsolatok akár automatikus kiépítésének képességével; esetleg
virtual reality szolgáltatásokkal.
A Memex-TV kifejlesztésének irányában erőteljes törekvések vannak a
szórakoztatóipar területén. Ezen jelenségek összessége viszonylag hamar
elvezethet oda, hogy összeraknak egy Memex-TV képességű gépet.
Néhány jellemző tendencia:
- a televíziók és videók egyre több programozási lehetőséget nyújtanak;
- nő a tévék és videók képfelbontása és a digitális készülékek is
terjednek (HDTV, SVHS);
- nagy teljesítményű videojátékok jelennek meg, digitalizált szöveggel,
hanggal és mozgóképekkel;
- megjelentek azok a videojátékok, amelyek telefonvonalon képesek
kommunikálni, többszereplős játékok, játékhálózatok (Nintendo,
Sega, Nec);
- a 8 és 12 éves gyerekkel rendelkező amerikai családok 70 százalékában
van Nintendo kategóriájú játékgép (1990 óta a Nintendo nettó bevétele
$488 millióról $3.34 milliárdra nőtt);
- a játékok egyre intelligensebb interfészekkel jelennek meg (beszédre,
szemmozgásra, a játékos egyéniségére reagáló rutinok);
- a CD-k és a DAT-ok egyre jobban terjednek a hifi berendezések részeként
és ezek is programozhatók;
- a videojátékok egyre inkább CD-ROM tárolót használnak (Commodore CDTV,
Philips CD-I);
- a kábeltévé társaságok a jövőben valószínűleg sokkal intenzívebben
építik majd az optikai kábeles hálózatokat, mint a telefontársaságok
(a HDTV és a 600 műsorcsatorna lehetősége miatt);
- a műholdas tévéadásokhoz szükséges parabolaantennák megteremtik a
világhálózatok gyors elérésének lehetőségét;
- egyre több szolgáltatást kínálnak a tévé és a telefon összekapcsolásával
(távvásárlás, home banking stb.);
- a szórakoztatóiparban sokkal több profit van, gyorsabb és nagyobb
beruházások várhatók;
- a tévé-, telefon- és számítógépes játékgyártó cégek nagy előfizetői és
vásárlói tábora miatt sokkal olcsóbban lehet ezeket a szolgáltatásokat
kínálni, mint a profi munkaállomásokat és az ISDN hálózati végpontokat.
Forrás: Thomas Kinney - Memex meets Madonna: multimedia at the intersection
of information and entertainment - Electronic Library 1992. jun.