A Memex-TV és a szórakoztatóipar


A Memexhez hasonló eszközök az utóbbi években kezdenek ugyan megjelenni, de széleskörű elterjedésük csak akkor remélhető, ha igazán nagy kereslet lenne a személyi információs tárak iránt, ennek viszont nem sok jele van. A multimédia eszközök (pl. a Dynabook, a Xanadu, a Knowledge Navigator, vagy az ISDN) jelenlegi fejlesztési kísérleteiről elképzelhető, hogy csak a kutatói-oktatói szférában terjednek majd el. Lehet, hogy a tömeges, otthoni, mindentudó információs rendszer a szórakoztatóipar mellékterméke lesz. A Memex-TV egy televízióhoz hasonló készülék lehet majd, grafikus és beszéden alapuló felhasználói felülettel; multimédia információforrásokhoz való hálózatos hozzáféréssel; mesterséges intelligenciával, amely alkalmazkodik tulajdonosához; mindenféle bemenettel, amelyek lehetővé teszik a személyes dokumentumok digitalizálását; az információ-darabkák közötti kapcsolatok akár automatikus kiépítésének képességével; esetleg virtual reality szolgáltatásokkal. A Memex-TV kifejlesztésének irányában erőteljes törekvések vannak a szórakoztatóipar területén. Ezen jelenségek összessége viszonylag hamar elvezethet oda, hogy összeraknak egy Memex-TV képességű gépet. Néhány jellemző tendencia: - a televíziók és videók egyre több programozási lehetőséget nyújtanak; - nő a tévék és videók képfelbontása és a digitális készülékek is terjednek (HDTV, SVHS); - nagy teljesítményű videojátékok jelennek meg, digitalizált szöveggel, hanggal és mozgóképekkel; - megjelentek azok a videojátékok, amelyek telefonvonalon képesek kommunikálni, többszereplős játékok, játékhálózatok (Nintendo, Sega, Nec); - a 8 és 12 éves gyerekkel rendelkező amerikai családok 70 százalékában van Nintendo kategóriájú játékgép (1990 óta a Nintendo nettó bevétele $488 millióról $3.34 milliárdra nőtt); - a játékok egyre intelligensebb interfészekkel jelennek meg (beszédre, szemmozgásra, a játékos egyéniségére reagáló rutinok); - a CD-k és a DAT-ok egyre jobban terjednek a hifi berendezések részeként és ezek is programozhatók; - a videojátékok egyre inkább CD-ROM tárolót használnak (Commodore CDTV, Philips CD-I); - a kábeltévé társaságok a jövőben valószínűleg sokkal intenzívebben építik majd az optikai kábeles hálózatokat, mint a telefontársaságok (a HDTV és a 600 műsorcsatorna lehetősége miatt); - a műholdas tévéadásokhoz szükséges parabolaantennák megteremtik a világhálózatok gyors elérésének lehetőségét; - egyre több szolgáltatást kínálnak a tévé és a telefon összekapcsolásával (távvásárlás, home banking stb.); - a szórakoztatóiparban sokkal több profit van, gyorsabb és nagyobb beruházások várhatók; - a tévé-, telefon- és számítógépes játékgyártó cégek nagy előfizetői és vásárlói tábora miatt sokkal olcsóbban lehet ezeket a szolgáltatásokat kínálni, mint a profi munkaállomásokat és az ISDN hálózati végpontokat.
Forrás: Thomas Kinney - Memex meets Madonna: multimedia at the intersection of information and entertainment - Electronic Library 1992. jun.