A tudományos világnézetek relativizmusa
A különböző paradigmákat valló tudósok valójában különböző világokban
élnek: bár ugyanazt nézik, mégis mást látnak (hasonló a jelenség ahhoz a
rajzhoz, amelyet hol kacsának, hol pedig nyúlnak látunk), és tudományos
tevékenységük összemérhetetlen egymással (nincs olyan felsőbb igazság,
amelyhez döntésért folyamodhatnánk). Hogy a tudomány mégis fejlődni
látszik, annak az az oka, hogy a tudósok mindig újraértelmezik és saját
fogalmi rendszerükbe ültetik a régebbi paradigmák eredményeit, s ezért úgy
tetszik nekik, hogy a korábbi korszakok egyenesen a sajátjukhoz vezető út
szakaszai voltak.
A tudomány története valójában diszkrét paradigmák sorozata, haladás csak
az egyes paradigmákon belül értelmezhető, a tudomány nem halad valami (pl.
az igazság) felé. A tudományos magatartás ugyanakkor a lehető legjobb példa
a racionalitásra, bár látszólag a tudomány megszeg minden szabályt, mégis
megőrzi a szabályalkotás és -módosítás képességét, és így mindent olyat,
ami racionálisnak tűnik, tudománynak nevezünk.
Feyerbend a végletekig vitte Kuhn gondolatait, szerinte a racionalitás [bio07]
állandóságának ideálja csak egy túlságosan naiv szemléletből fakad. Csak
egyetlen elv van, ami mindig, mindenkor érvényes marad: "anything goes"
(minden lehetséges). A nagy tudomány története során sorra megszeg minden
szabályt és áthág minden korlátot (egyes tudományterületeken például már
feladtuk a szemléletesség, az ok-okozat, vagy éppen a logika elveit is). A
tudományos történelem azt mutatja, hogy minden tetszőleges szabály esetében
voltak olyan körülmények, amikor a haladás éppen a szabály megszegése révén
következett be.
Az elméletek változásával az azonos nevű terminusok jelentése is
különbözővé lesz (a Feyerabend-féle radikális jelentésváltozás tézise
alapján a "tömeg" Newtonnál egészen mást jelent, mint Einsteinnél). Ez az
elméletek logikai összehasonlíthatatlanságához és összemérhetetlenségéhez
vezet, s így csak esztétikai preferenciák, ízlések és szubjektív óhajok
maradnak. A tudomány önkényessé válik, teljes relativizmushoz jutunk.
Feyerabend a Consolations for the Specialist című cikkében megpróbálja a
tudomány céltalansága miatt aggódókat megnyugtatni és ezt írja a tudományról:
"...számomra úgy tűnik, hogy egy olyan vállalkozás, amelynek emberi jellege
mindenki számára nyilvánvaló, sokkal előnyösebb, mint az, amely 'objektívnek'
látszik és érzéketlen minden emberi vággyal és cselekvéssel szemben ... a
kozmológia megválasztása részünkről ízlés kérdésévé vált ... Egy ilyen
fejlemény távolról sem nevezhető nemkívánatosnak, mivel a tudományt szigorú
és igényes tanárnőből vonzó és engedékeny kurtizánná változtatja, aki
megpróbálja ellesni szeretője minden kívánságát. Természetesen rajtunk áll,
hogy egy sárkányt vagy egy cicuskát választunk-e társaságul. Úgy vélem
azonban, nem kell kifejtenem, hogy én melyiket választom."
Fehér Márta (1983) nyomán [irodalom.txt -Fehér]