Szélsőséges kommunikációs helyzetek
A verbális kommunikáció maga is szélsőségként emelkedett ki az ősidőkben a
jelen idejű cselekvést kísérő hangokból. Az őseink elsőrendű kommunikációja
a mi másodlagos kommunikációnkban él tovább, mint a beszédcselekvésünket
egyidejűleg kísérő metakommunikáció (gesztusok, arcjáték, érzelmeket
kifejező hangok).
A kommunikáció három eleméhez (feladó, kód, címzett) negyedikként hozzá
kell vennünk a "helyzet" kategóriáját, mert a kommunikációs szituáció
alapvetően meghatározza az alkalmazott kódot, az üzenet formáját és
tartalmát (gondoljunk például az udvarlási folyamat különböző fázisaiban
használt szavakra és mozdulatokra).
Szélsőséges kommunikációs helyzetek lehetnek például a következők:
- az előadó üres teremnek beszél, vagy tükör előtt gyakorolja a majdani
mondandóját (nincs valódi címzett);
- az ószeres vagy a rikkancs különös hangon óbégat az utcán (nincs
határozott címzett), de egy kuncsaft megjelenésekor visszavált a
köznapi hangjára;
- a tévébemondó egyszer csak "normális" hangon kiszól a kollégáinak
(hirtelen megváltozik a címzett);
- a színházi előadás közben a főszereplő helyett be kell ugrani valakinek
(hirtelen megváltozik a feladó);
- külföldi társulat ad elő idegen nyelven (a címzett nem érti a feladó
által használt kódot);
- a piros lámpánál veszteglő, egymáshoz közel került autók (hirtelen
lecsökkent a vezetők közötti kommunikációs távolság);
- hazugság közlése (az üzenet hamis, ezért a közlő információs fölénybe
kerül, míg a befogadó információs hátrányba);
- feljegyzés egy noteszben, vagy csomó egy zsebkendőn (ugyanaz a feladó
és a címzett);
- imádkozás (a címzett képzeletbeli);
- végrendelet (a feladó halott);
- célzás (az üzenet valójában egy harmadik személynek szól, nem a
címzettnek).
Kész csoda, hogy viszonylag sok a normális kommunikációs helyzet, amikor
valamennyi fontos feltétel teljesül: van feladó és van címzett, közös
kódrendszert használnak, a távolság és a kommunikációs csatorna megfelelő,
azonosan értékelik a kommunikációs helyzetet stb.
Hernádi M. (1990) nyomán [irodalom.txt -Hernádi]