A tömegkommunikáció által közvetített világ
A tömegkommunikáció és valódi élet összefüggését mutató kettős kúp ábra:
/------------------------(CMR)-\
/-------| Szerkesztett |--------\
| | közvetített valóság | |
| \------------------------------/ |
| \\ | | // |
| \\ | | // |
| \\ | | // |
| \\ | | // |
| \\ | | // |
/--------------\ \\ | | // /--------------\
| Tömeg- | /--------------\ | Tömeg- |
| kommunikáció | | Valódi világ | | kommunikáció |
\--------------/ \--------------/ \--------------/
| // | | \\ |
| // | | \\ |
| // | | \\ |
| // | | \\ |
| // | | \\ |
| // | | \\ |
| /------------------------(PMR)-\ |
| | Felfogott | |
\-------| közvetített valóság |--------/
\------------------------------/
Az írók, újságírók, televíziósok stb. által kreált "constructed mediated
reality" (CMR) a való életből veszi a mintákat, de ezeket felnagyítva,
felfújva mutatja. Minden sokkal intenzívebb, mint az életben, mert
hiszen különben nem lenne érdemes felfüggeszteni az életet a CMR élvezése
kedvéért. A CMR-t a tömegkommunikáció közvetíti az embereknek, és amit
azok ebből felfognak, az a "percived mediated reality" (PMR). A PMR a
fogyasztó válogató és értelmező tevékenysége révén jön létre és visszahat
a valódi életére is: bizonyos mintákat, tudáselemeket a PMR-ből szerzett
ismeretekből vesz át. A tömegkommunikáció és a valódi élet két külön [dtl67]
világ, de mindkét irányban alakítják egymást. [erd44]
E.J. Whetmore (1987) nyomán [irodalom.txt -Whetmore]