HATÁSOK
[idz01]
Hogyan változott az információ szerepe az elmúlt századokban ?
Bár az állatok (különösen a csoportokban élők) is kommunikálnak |
egymással, de igazából az emberi társadalomra jellemző a |
kommunikáció, így jogosan oszthatjuk fel e szerint a történelmet |
öt időszakra. Az első a beszéd forradalma, amellyel az ember át |
tudta adni a világról szerzett ismereteit. A második az írás |
forradalma, amellyel az információtárolás függetlenné vált az |[dtl08]
emberi emlékezettől. A harmadik a könyvnyomtatás forradalma, ami |
az információk tömeges terjesztését tette lehetővé. A negyedik a |
távközlés forradalma, amely során a telekommunikációs, telefonos |[erd13]
hálózatok világméretűek lettek, hatalmas távolságok hidalhatók |[ane06]
át egyetlen pillanat alatt. Az ötödik pedig az elektronikus |
információfeldolgozás, a számítástechnika forradalma, amely |[erd06]
során többek között megjelenik az ember-gép párbeszéd, s az |
információtárolásnak és feldolgozásnak egészen új lehetőségei |
tárulnak fel [J 17]-Milyenek lesznek a jövő információhordozói ?). |[erd28]
|
Az információnak az emberiség történetének több ezer éve alatt nem |[dtl23]
tulajdonítottak különösebb jelentőséget, senki nem gondolta volna, |
hogy napjainkra dollármilliókkal mérhető ipari árucikké válik, |
amelyet korlátlan mennyiségben termelnek, és hogy az információ |
komoly tudományos vizsgálódások tárgya lesz. Az információkkal való |
foglalkozás az üzleti szférára és a kormányzati hivatalokra volt |
jellemző. Ezt a fajta munkát a társadalom unalmasnak, alacsonyabb |
rendűnek tekintette, azokat, akik ezt végezték, lenézték, a különböző|
mechanikus számológépeket és egyéb irodai berendezéseket sem |
becsülték többre, mint a légféket vagy a szárazelemet, feltalálóikat |
sem tartjuk számon. A 20. század elején még semmi jele nem volt |
annak, hogy néhány évtized alatt egy új társadalmi forma, az |
információs társadalom fog kialakulni [H 3]-Mi jellemzi az |
információs társadalmat ?). |
|
Az információtechnika fejlődése és beépülése a társadalomba |
példa nélküli sebességgel történik. Míg a legfontosabb ipari |
berendezések, gépek felfedezéséhez kb. 250 évre volt szükség, |
addig például a számítástechnika területén 40 év alatt hasonló |
vagy még nagyobb nagyságrendű fejlődés ment végbe. Ugyanilyen |
arány, legalább öt-hatszoros sebességnövekedés figyelhető meg az új |
technika elterjedéséhez szükséges időtartam terén is. A rendkívül |[sta08]
gyors fejlődés szinte megjósolhatatlanná teszi a változások irányát, |
és gyakran megalapozatlan feltételezésekhez vezet [H 14]-Megoldják-e |
az információs válságot az intelligens gépek ?). Mindenesetre |
valószínű, hogy a jövő társadalmának alapja, a fejlődés mögött álló |
hajtóerő az információs javak termelése lesz, és nem az anyagiaké. |
|
Mi jellemzi az információs társadalmat ?
Minden kornak megvan a maga állandó jelzője: a "hit korszaka", |
az "ész korszaka", a "felfedezések kora" stb. A XX. század az |
"információ korszaka" nevet kapta [H 1]-Hogyan változott az |
információ szerepe az elmúlt századokban ?). Az információs |
társadalom 1956-57-ben vette kezdetét, ekkor történt, hogy a |
műszaki, vezetői és adminisztrációs dolgozók száma meghaladta |
a fizikai dolgozókét az USA-ban. Ekkor hozták létre az Atlanti-óceán |[sta02]
alatt a telefonösszeköttetést, 1957-ben lőtték fel az első |
szputnyikot az oroszok. A Harvard Egyetem szociológusa, Daniel Bell |
akkor jobb híján posztindusztriális társadalomnak nevezte el a jövő |
társadalmát, ahol a szolgáltatás lesz a vezető gazdasági ág. Ma már |
tudjuk, hogy egy információs társadalom alakul ki, a hagyományos |
szolgáltatásban az amerikai munkaerőnek csak egytizede dolgozik, |
viszont 60% fölött van a programozó, tanár, tisztviselő, könyvelő, |
újságíró, tőzsdeügynök, menedzser, tudományos kutató, jogász és |
technikus munkakört betöltők számaránya. |[gra08]
|
Az agrártársadalom fő jellemzője az ember és a természet kapcsolata, |[erd32]
az iparinál az ember és a mesterséges természet, az információsban |
az ember és ember közötti viszony. A mezőgazdaság korában a tudás |
iránya a múltba mutatott (az elmúlt generációk tapasztalatai |
alapján dolgoztak), az ipari társadalom jelen irányultságú |
(elsősorban a legfrissebb felfedezéseket, tudásbeli eredményeket |
hasznosították), az információs társadalom a jövő felé irányul |
(meg kell próbálni a jövő fejlődési irányait kitalálni, a felismert |
trendekből ismereteket meríthetünk a jelen számára is). Az iparhoz |[dtl42]
hasonlóan ma már tömegtermeléssel állítják elő az információkat, |
ez az ismeretanyag válik a gazdaság motorjává. Az ismeretekre nem |[dtl17]
vonatkozik a megmaradás elve (ellentétben az anyaggal és az |
energiával), viszont fokozottan érvényes rá a szinergia (az |
egész rendszer több, mint az alkotórészek összessége). |
|
Az információs társadalomban két ellentétes folyamat zajlik. |
Egyrészt az új technikák lehetővé teszik, hogy a központi hatalom |
és a hierarchikus osztályok helyébe egy sokközpontú, horizontálisan |
szervezett és egymást kiegészítő önkéntes közösségekből álló |[ane03]
társadalom lépjen. Másrészt viszont azok, akiknek lehetőségük van |
a kommunikációs csatornák szelepeinek nyitására és zárására, soha |
nem látott hatalom birtokába jutnak. Az adatbázisok 70%-a az |
USA-ban, 85%-a az északi féltekén van. A munkaállomások 80%-át |
négy nagyvállalat forgalmazza. Az adatbázisok 90%-át öt szolgáltató |
vállalat tartja a kezében. |
|
A könyv- és folyóiratkiadás is egyre inkább nagy világcégek kezébe |
kerül. A számítógépes adatbankok megteremtik a lehetőségét a |
társadalom egyes tagjai, illetve a tudomány és a gazdaság egyes |
részterületei feletti totális felügyeletnek. Ezt a tendenciát a |[dtl09]
jelenlegi jogi eszközökkel nem lehet megállítani. Másik jelentős |
problémája az információs társadalomnak , hogy az emberek jó része |
nem tud elég gyorsan alkalmazkodni a társadalmi és technikai |
átalakulásokhoz, így egy új elit réteg jön létre azokból, akik |
rugalmasabban képesek reagálni a változásokra [J 1]-Hogy lehet |
megszerezni az "informálódni tudás" képességét ?). |
|
Milyen következményekkel jár az információs forradalom az emberre ?
Korunk jellemző embertípusa a "homo informationicus", az állandó |
tájékozódásra kényszerített ember. Míg a pedagógia az ember szellemi |
építésével foglalkozik, addig az informatika a szellemi átépítés |
tudománya. Az információkat az emberek részben személyiségük |
szellemi átépítésére, részben élvezeti cikként való fogyasztásra |
használják. A fogyasztó típusú emberekkel a közléstudomány |[lst12]
(tömegkommunikáció), az önmagukat építő és a fogyasztás mellett |
információkat termelő emberekkel az informatika foglalkozik |
[A 16]-Mi az az informatika ?). |
|
Az információ életünk legnagyobb erejű, állandóan ható stressz |
sorozata. Az igazi információ (amely valami újat közöl) zavart |
kelt bennünk, arra kényszerít, hogy zavarunkat tudatunk magasabb |
fokú átrendezésével megszüntessük. Egy olyan elemi emberi |
szükségletről van szó, amely nélkül tartósan nem érezhetjük |
jól magunkat. Selye szerint az egyéniség csak a stressz hevében |
képes tökéletesen kiformálódni. Még inkább igaz, hogy az ember |
személyisége, szellemi világa csak az információ-áradat sodrában |
fejlődhet ki igazán. Minden információközlés szellemi magányunk |
feloldása és ugyanakkor megerősítése; a másik ember tudásában való |
részesedés és a tőle való különbözés drámai folyamata zajlik minden |
célbaérő információ közlése során. A kultúra és a műveltség |[dtl44]
tulajdonképpen nem más, mint az új és új információkkal elborított |
ember állandó küzdelme integritásának, értelmi, érzelmi, akarati |
egységének megteremtéséért, fenntartásáért. |[dtl18]
|
Az információ nemcsak teremti, hanem rombolja is az egyéniséget, |
és ezáltal újrateremtésre kényszeríti, ez pedig nagyon fájdalmas |
folyamat. Mégis, akikben él a megismerés, alkotás iránti szenvedély, |
soha nem érzik büntetésnek ezt a küzdelmet. A szakemberek két |
csoportra oszthatók: az egyikre az jellemző, hogy tudatában van |
az információk jelentőségének, a másik kategória érzéketlen az |
információ iránt, alig vesz tudomást még szűkebb szakmája újabb |
eredményeiről is, nem igyekszik kapcsolatokat keresni a tájékozódási |[erd14]
lehetőségekkel [J 1]-Hogy lehet megszerezni az "informálódni tudás" |
képességét ?). |
|
Az információtól való félelem legalább olyan fontos része az |
információs válságnak, mint a közlésáradat. Freidrich Heer szerint: |
"... az emberek nem akarnak tudomásul venni bizonyos tényeket, |
aggodalom fogja el őket az információtól, nem akarják vállalni |
az igazsággal való szembenézést". A rohamos anyagi és technikai |
fejlődés mögött a tudat aggasztóan lemaradt. Richard Saul Wurman azt |
írja az "Information anxiety" című könyvében, hogy amit átélünk, az |
nem információ-, hanem adatrobbanás. Az adatok sem tisztánlátást, |
sem tudást nem adnak, valójában az "access to excess" jelenségéről |
van szó, olyan értéktelen és felesleges információkhoz való |[dtl46]
hozzáférésről, amelyeket az emberek úgysem tudnak felhasználni |[dtl43]
[H 9]-Mi az információrobbanás hatása a tudományokra ?). |
|
Az érzékszerveinket másodpercenként több mint tízmillió bit |
információ éri, az agyunk viszont csak 15-20 bitet dolgoz fel |[dtl11]
belőlük [A 10]-Hogyan mérik az információt ?), de ez a néhány bit |
is sokezer választást és döntést tesz lehetővé minden pillanatban. |
Ezeknek a fontos információknak a kiszűrése az idegrendszer |
legnagyobb teljesítménye, az ehhez szükséges képesség millió |
évek alatt fejlődött ki bennünk. A saját magunk termelte |
információkkal szemben egyelőre még védtelenek vagyunk, a túl |
sok információ káros hatását az idegrendszerre, a gondolkodásra, |
a társadalmi érintkezésre a pszichológusok, pedagógusok, |
szociológusok vizsgálják. |[erd29]
|
Mi az információrobbanás hatása a tudományokra ?
Míg a világ népessége kb. 40-50 évenként duplázódik meg, addig |
a tudomány valamennyi jellemzőjére vonatkozóan (a tudósok, a |
publikációk, a szakfolyóiratok, a felfedezések száma, a tudományra |
fordított pénz mennyisége, stb.) a megkettőződés ideje 10-20 évnek |
adódik [S 4]-Mi jellemzi a szakirodalmat a 20. század végén ?). |
Ez a tendencia több száz éve, igen nagy pontossággal érvényes, azt |
is mondhatjuk, hogy a tudomány sokkal szabályosabban fejlődik, mint |
a civilizációnk bármely más mérhető jellemzője. Ha ez a tendencia |[sta06]
folytatódik, akkor néhány évtized múlva 1 millió folyóirat lesz, és |
a Föld minden lakója a tudománnyal fog foglalkozni. Nyilvánvaló, |
hogy a közeli jövőben korlátozni kell majd a kutatási területeket, |
ez persze azzal a veszéllyel jár, hogy fontos felfedezésekről |
eleve lemondunk. Már a jelenlegi információtömegben való eligazodás |
is súlyos problémákat vet fel, és erre a feladatra a korszerű |
információkereső eszközök egyike sem jelent végleges megoldást |
[H 14]-Megoldják-e az információs válságot az intelligens gépek ?), |
s az egyre szűkebb területre való specializálódás is csak ideiglenes |
előnyökkel jár. |
|
Gyakran egyszerűbb és olcsóbb megismételni egy kísérletet vagy |
bizonyítást vagy laboratóriumi vizsgálatot, mint kikeresni mások |
eredményeit, a nem ellenőrzött és szervezett információ már nem |
erőforrás, sőt ellenséggé válik. Közismert megállapítás, hogy ma |
már minden felfedezést kétszer tesznek meg: először, amikor |
megtörténik a közzététele, s másodszor, amikor ezt a rég kiadott |[ane04]
közleményt felfedezik az illetékes szakemberek. Természetesen ez |
a jelenség nemcsak a jelenlegi helyzetre jellemző, az elmúlt |
évszázadokban éppen a gyors kommunikációs eszközök hiánya vezetett |
a párhuzamos kutatásokhoz. A tudományos folyóiratok és könyvek |
megjelenésének átfutási ideje gyakran még ma is olyan hosszú |
(1-1.5 év), hogy a bennük közölt információ megjelenésekor már sokat |
veszít értékéből [S 1]-Hogy zajlik a tudományos kommunikáció ?). |[gra12]
|
A gyorsuló fejlődéssel egyre gyorsabb erkölcsi kopás jár együtt. |
Felmérések szerint a tudományos közlemények iránti érdeklődés két |
év után rohamosan csökken, és több területen a 10 évnél régebbi |
publikáció elavultnak tekinthető. |[sta04]
|
Milyen információs válságok várhatók a következő évtizedekben ?
Egyelőre semmi jele annak, hogy az információk termelésének |
jelenlegi növekedési üteme a közeli jövőben csökkenne. A New York |
Times egy heti számai több információt tartalmaznak, mint amennyivel |
egy 17. századi angol átlagember egész életében találkozott. Allen |
Kent amerikai professzor szerint a világon minden percben 2000 |
könyv, újság, jelentés és egyéb dokumentum jelenik meg. A műholdak |
olyan sebességgel ontják a Földről készült fényképfelvételeket, hogy |
a földi kiértékelők csak elenyésző töredéküket tudják feldolgozni. |
|
Első ízben folytatunk olyan gazdálkodást, amelynek legfontosabb |
erőforrása nemcsak megújítható, de önmagát tápláló. Nem az a |
probléma, hogy elfogy, hanem az, hogy belefulladunk. A katasztrófa |
elkerüléséhez olyan eszközökre van szükség, amelyek képesek ezen |
adattömeg gyors értelmezésére, és már egy előzetes feldolgozás |
után, személyre szabottan juttatják el az információt az emberekhez |
[H 14]-Megoldják-e az információs válságot az intelligens gépek ?). |
Emellett előbb-utóbb korlátozásokat kell majd bevezetni arra |
vonatkozóan, hogy ki, s milyen feltételek mellett juttathat |
információkat a kommunikációs csatornákba. |
|
A nyomtatott információhordozók növekvő előállítási és terjesztési |
költségei, a megfelelő olvasókör megtalálásának nehézségei arra |
kényszerítik a kiadókat, hogy az elektronikus publikálás felé |
forduljanak [J 17]-Milyenek lesznek a jövő információhordozói ?). Az |
információk terjesztése digitális formában persze újabb problémákat |
vet fel: hogyan lehet például megakadályozni az illegális másolást |
(amely rendkívül olcsó és semmilyen minőségvesztéssel nem jár), |
vagy hogyan biztosítható az információ tartalmának és esetleg |
formájának megváltoztathatatlansága (az elektronikus információn |
végzett változtatások ugyanis észrevehetetlenek). Az olcsó és egyre |
könnyebben elérhető elektronikus publikációs lehetőségek ráadásul az |
információk további felelőtlen termelésére csábítanak, és megkerülik |
azokat a szűrőket, amelyek a hagyományos kommunikációs csatornákban |
az évszázadok során kialakultak. Alan Blacteky az amerikai MCNC |
CONCERT hálózat alelnöke megdöbbentő becslést tett közzé: a |
világon megjelentetett információk 90%-a már most is digitális. |
|
Az új kommunikációs eszközökre való áttérés tovább növeli a |
szakadékot a fejlett országok és a harmadik világ, ill. az egyes |
társadalmak szakmai elitje és az iskolázatlanabb, szegényebb |
rétegek között. Ahhoz, hogy a szédületes tempóban fejlődő technika |
ne váljon a fejlődés gátjává, olyan eszközökre lesz szükség, |
amelyek képesek alkalmazkodni a felhasználójuk személyiségéhez, |
technikai ismereteihez és információs igényeihez. Addig is, amíg |
ezek tömegesen nem állnak rendelkezésre, az egyetlen lehetséges |
megoldás, hogy tudatosítjuk az informálódni tudás fontosságát, |
beépítjük az információhasználat oktatását a különböző képzési |
formákba [J 1]-Hogy lehet megszerezni az "informálódni tudás" |
képességét ?). |
|
Megoldják-e az információs válságot az intelligens gépek ?
Kezdetben úgy látszott, hogy az információrobbanás következtében |
előálló válságot megoldják az új, gyors elektronikus eszközök (a |
számítástechnika és a távközlés gépei), s a nem túl távoli jövőben |
bárki bármilyen adathoz azonnal hozzáférhet majd. Azután kiderült, |
hogy az információk mennyiségének robbanásszerű növekedését az |
információtárolók számának robbanása követi, most már a sokféle |
információforrás, adatbázis közötti eligazodás okoz gondot. És ha |
sikerül a megfelelő forrást megtalálni, a korszerű számítógépek és |
hírközlő csatornák gyakran olyan tömegű adattal öntik nyakon a |
felhasználót, amellyel az ember nem tud mit kezdeni [H 6]-Milyen |
következményekkel jár az információs forradalom az emberre ?). |
Ezeken a problémákon nem elsősorban az eszközök teljesítményének |
növelésével lehet segíteni, hanem a mesterséges intelligencia és a |
képi információ arányának emelésével az információszolgáltatásban |
[J 17]-Milyenek lesznek a jövő információhordozói ?). |
|
A mesterséges intelligencia kérdésének történetét a nagy remények |
és a nagy csalódások sorozata jellemzi. Egyrészt jó üzleti fogásnak |
bizonyult ezzel a címkével eladni számítógépes rendszereket |
elsősorban a kormányzatoknak és a hadiiparnak (a kezdeti sikerek |
láttán egyes szoftvergyártó cégek vezetői többször meggondolatlan |
jóslatokat tettek), másrészt amikor sikerült kifejezetten emberi |
tevékenységeket számítógépesíteni (logikai játékok, művészi |
tevékenységek, pszichoanalízis stb.), akkor a szkeptikusok |
kijelentették, hogy ezek csak ügyes szimulációk, semmi közük az |
intelligenciához, csupán az őket használó emberek visznek értelmet |[erd01]
a dologba. A mesterséges intelligencia kutatásának eddigi |
leghasználhatóbb eredményei a szakértői rendszerek, melyek egy |
szabályrendszer alapján, megfelelő (nem mindig formális logikai) |[gra07]
szabályok felhasználásával képesek egy adott szakterületen |
tanácsokat adni az embernek, segíteni a döntésekben [L 12]-Hogyan |
segíthetik a döntést a döntéstámogató és a szakértői rendszerek ?). |
|
A szakértői rendszereknek fontos szerepe lesz a közeli jövőben az |
információforrások közötti eligazodásban, a különböző adatbázisok |
használatának megkönnyítésében. A mesterséges intelligencia másik |
területe, az emberi nyelv gépi megértése és fordítása egyszerűbbé |
teheti a számítógépek használatát az emberek számára, s megoldhatja |
a többnyelvű kommunikáció problémáit. Mindkét alkalmazási terület |
ma már megtalálható az információszolgáltatásban, de az eddigi, |
kísérleti jellegű eredmények még nem meggyőzőek. Ha viszont |
egyszer tényleg megjelenik majd az értelem valamelyik mesterséges |
rendszerben, akkor előfordulhat, hogy az annyira különbözni fog |
az emberi gondolkodástól, hogy nem tudunk majd vele kapcsolatot |
teremteni, és akkor végleg elvesztjük az információk feletti |[erd08]
uralmunkat. |
|