TÁJÉKOZÓDÁS
[idz08]
Hogy lehet megszerezni az "informálódni tudás" képességét ?
Az értelmiség képzésénél egyre inkább az önálló gondolkodáson, a |
kreatív és kritikai tevékenységen van a hangsúly, a tanulóktól |
elvárják, hogy megtalálják az ehhez szükséges ismereteket. A |
tömeges információtermelés, s az intelligens és személyre szabott |
számítógépes tájékoztató rendszerek hiánya lehetetlenné teszi, hogy |
mindenkit kiszolgáljanak a neki szükséges adatokkal. Egyre nő az |
interdiszciplináris tudományos kérdések köre, amelyeknél nincs |
szakkönyvtárakban összegyűjtött és feldolgozott szakirodalom |
[H 9]-Mi az információrobbanás hatása a tudományokra ?). Az |
elektronikus tájékoztató eszközök és kezelési módszereik rendkívül |
gyorsan változnak. Mindezen okok miatt alapkövetelménnyé válik |
minden szellemi munkát végző embernél az informálódni tudás |
képessége [B 7]-Miért fontosak az információval kapcsolatos |
ismeretek ?) |
|
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kutatók közül nagyon kevésnek |
van kiforrott, saját egyéniségének megfelelő tájékozódási módszere. |
A könyvtárba járók alig ismerik a könyvtárak szolgáltatásait, és |
a könyvtárosok is elég keveset tudnak olvasóik valódi információs |
szükségleteiről és a könyvtárra vonatkozó ismereteikről. Ezen a |[dtl21]
helyzeten a felhasználók és a szolgáltatók magasabb szintű |
oktatásával lehetne segíteni. A felsőfokú végzettségű embereknek |
érdemes a tanulmányok utolsó és az önálló munka első éveiben a |
következő lépéseket megtenni: |
|
- Alaposabban ki kell ismerni néhány érdekesebb könyvtárat (a |
munkahelyit, a lakóhelyhez legközelebbit, az adott szakterület |
országos szakkönyvtárát). Érdemes a könyvtárról szóló tájékoztató |
anyagokat elkérni és átnézni; a könyvtár hagyományos vagy |
elektronikus katalógusát, valamint a polcokra kitett anyagot |
böngészgetni egy kicsit; megnézni a különleges állományrészeket |
(video-, disszertáció-, térképgyűjtemény), kipróbálni a |
szolgáltatásokat. |[dtl20]
|
- Hasznos dolog eljárni szakmai tájékozódással, tájékoztatással |
foglalkozó konferenciákra, előadásokra, bemutatókra, melyeket |
könyvtárak és egyéb információs intézmények és szervezetek |
tartanak. |
|
- Fokozatosan meg kell ismerni az adott szakterület legfontosabb |
publikációit, szerzőit és kiadóit. A szerzők és a kiadók |
tevékenységét érdemes a továbbiakban rendszeresen figyelemmel |
kísérni (szerzői indexek, kiadói prospektusok alapján), esetleg |
témafigyelő szolgáltatást kérni valamelyik könyvtártól. |
|
- Az érdekesebb publikációk bibliográfiai adatairól, esetleg |
tartalmáról saját nyilvántartást lehet készíteni, amely nagy |
mértékben megkönnyíti visszamenőlegesen azok megtalálását. Erre a |
célra lehet cédulákat vagy számítógépet használni. A számítógépes |
megoldásnál érdemes annotációkat vagy tömörítvényeket is tárolni, |
ezekben azután szabadszöveges keresést is lehet végezni. |
|
- Érdemes ilyen vonatkozású munkakapcsolatot kialakítani néhány |
információs szakemberrel és szakmabeli kollégával, akik |
felhívhatják figyelmünket a számunkra érdekes publikációkra. |
Erre a célra a személyes ismeretségek mellett ma már az |
elektronikus levelezés is alkalmas. |
|
- Meg kell próbálni némi gyakorlati ismeretre szert tenni a |
számítógépes (kommunikációs, adatbáziskezelő, szövegszerkesztő) |
programok használata, valamint az értelmes és gyors olvasás |
területén (több nyelven is). |
|
Hogyan lehet tájékozódni az exponenciálisan növekvő szakirodalomban ?
A szakirodalom gyűjtése új szempontokkal, ismeretekkel bővítheti a |
kutató látókörét, esetleg eredeti munkatervének megváltoztatására |
készteti. Nagyobb feladat esetén ajánlatos a tárgykör szakirodalmát |[idz23]
különálló témákra bontani, és egyes részfeladatokat szükség esetén |
kívülállókra bízni. A legfontosabb műveket próbáljuk meg saját |
könyvtárunk számára beszerezni, legalább másolatban. Az irodalom |
kutatása során sok érdekes, elolvasandónak látszó publikációt fogunk |
találni, ezeket gondosan meg kell szűrni, első lépésben inkább csak |
a bibliográfiai adataikat jegyezzük fel. |
|
A szakirodalom intelligens felhasználásához szükséges a szakirodalom |
szerkezetének ismerete, vagyis nem szabad a tudományos szakirodalmat |
mint publikációk hatalmas, egynemű tömegét tekinteni. A különböző |
dokumentumtípusok éppen azért alakultak ki, mert különböző célokra |
használják őket [S 7]-Hogyan osztályozzák a szakirodalmat ?). Ezért |
a szakirodalomban való információkeresést először a cél pontos |
meghatározásával kell kezdeni. |
|
- Ha csak egy egyszerű adatra van szükségünk, akkor ezt |
enciklopédiákban, kézikönyvekben találhatjuk meg legkönnyebben. |
|
- Ha egy szakember egy új területtel akar foglalkozni, akkor legjobb,|
ha az ismerkedést valamelyik szaklexikon és szakkönyv olvasásával |
kezdi. |
|
- Ha egy egyetemi tanár különböző témákban tart előadásokat, és |
szeretné gyorsan áttekinteni ezek legújabb eredményeit, akkor |
célszerű valamilyen "Advances" vagy "Progress" kezdetű |
összefoglaló cikket (review) keresni. |
|
- Ha valamilyen célra részletes és átfogó irodalomkutatásra van |
szükség, akkor a különböző nyomtatott és elektronikus referáló |
szolgáltatásokhoz és indexekhez kell fordulni. |
|
- Ha egy szakember szeretné naprakészen figyelemmel kísérni |
szakterületének legújabb eredményeit, akkor a referáló lapok |
helyett a gyorsindexeket és a gépesített témafigyelést érdemes |
használni. |
|
Ritkán fordul elő, hogy részletes és átfogó irodalomkutatásra van |
szükség, de egy fiatal szakembernek kutatási témája kiválasztásakor |
vagy tudományos fokozat megszerzésekor érdemes áttekinteni lehetőleg |
a teljes irodalmat és a legújabb kutatások állását. Az elsődleges |
tájékozódáshoz jól használhatók az enciklopédiák, a szótárak és |
az általános jellegű szakkönyvek. Ezek a művek egyébként arra is |
jók, hogy kigyűjtsük azokat a szakszavakat, amelyekkel majd a |
referáló lapokban, indexekben és adatbázisokban kereshetjük az |
elsődleges irodalmat, és tartalmazzák a téma legfontosabb |
publikációinak listáját is. |
|
A tárgyszavak felhasználásával további szakkönyveket találhatunk |
a különböző könyvkatalógusokban és a könyvtárak katalógusaiban. |
A szakkönyvekben - gyakran a fejezetek végén - hivatkozások vannak |
további szakirodalomra, köztük folyóiratcikkekre és esetleg még |
kutatási jelentésekre is. Érdemes ezek közül először az összefoglaló |
(review) jellegűeket begyűjteni, ezekben többnyire bőséges és alapos |
irodalomjegyzéket találunk. A legújabb cikkek megtalálásához a |
referáló kiadványokhoz és a gyorsindexekhez kell fordulnunk, |
ezeket célszerű az időben visszafelé haladva átnézni. Szükség |
esetén megnézhetünk különleges publikációkat (disszertációk, |
kutatási jelentések, konferenciaanyagok, fordítások) feldolgozó |
bibliográfiákat és adatbázisokat [J 10]-Milyen számítógépes |
lehetőségek vannak az információk közötti eligazodásra ?). Addig |
érdemes a keresést folytatni, amíg a befektetett munka már nem |
hoz lényeges eredményt, már szinte kizárólag ismert publikációkat |
találunk. |
|
Hogyan működnek a könyvtárak, milyen szolgáltatásaik vannak ?
"A place for everything and everything in its place" - ez a |[idz22]
könyvtár. Egészen a legutóbbi időkig a könyvtár amolyan lerakat |[erd24]
volt, egyfajta könyvraktár. A legfontosabb szolgáltatás a |[sta09]
begyűjtött dokumentációk katalógusa, amely segít az eligazodásban. |
A könyvek katalogizálására eléggé egységes módszerek vannak (pl. |
szerzői és tematikus katalógusok), a folyóiratok nyilvántartására |
már változatosabb megoldásokat alkalmaznak, az egyéb dokumentumok |
és a nem papír alapú információhordozók nyilvántartásánál használt |
rendszer szinte minden könyvtárban más. |
|
A tematikus katalógusok kódokra vagy indexelésre alapulnak; |
kartonra, mikrofilmre, vagy számítógépes adathordozóra készülnek; |
manuális vagy automatizált módszerekkel kerülnek beléjük az adatok. |
A kódokra épülő katalógusoknál nálunk a legelterjedtebb az ETO |
(Egyetemes Tizedes Osztályozás), angol nyelvterületen gyakori a |
Dewey-féle Tizedes Osztályozás, amerikai könyvtárak gyakran a |[dtl31]
Library of Congress rendszerét használják. Az ETO (angolul UDC) a |
század elején alakult ki, és alapvetően egy hierarchikus rendszer, |
mely minden témakört legfeljebb 10 altémára oszt, és így a kódok |
egy decimális számrendszerben felírt számra hasonlítanak. |[lst05]
|
A tematikus hierarchián túl különböző írásjegyek segítségével az |
adott dokumentumra jellemző egyéb szempontok (műfaj, nyelv, stb.) |
is kifejezhetők, és lehetőség van fogalmak összekapcsolására is |
(jelenleg több mint 150 ezer fogalomnak van önálló kódja). Az ETO |
előnye, hogy elterjedt, nyelvektől független, korlátlanul bővíthető |
és könnyen megtanulható. Hátránya viszont, hogy osztályozási |
rendszere távol került a modern tudományfelosztási modellektől, |
az új fogalmak bevezetése lassú (az ETO fejlesztését a FID |[dtl14]
koordinálja), a hosszú, összetett kódszámok kezelése nehézkes |
(mindezek ellenére több számítógépes rendszerben is használják). |
|
Az indexelésnél egy kötött, hierarchikus szótárból választanak ki |
szavakat (vezérszavak, tárgyszavak, kulcsszavak, deszkriptorok), |
melyek egy adott dokumentációra jellemzőek, s ezek alapján sorolják |
be az egyes tételeket. Esetenként a tezaurusznak nevezett szótáron |
kívüli, ún. "szabad tárgyszavakat" is alkalmaznak. A legismertebb |
ilyen könyvtári indexelési módszer az 1952-ben bevezetett Uniterm |
rendszer, és a legtöbb számítógépes bibliográfiai adatbázis ilyen |
- többnyire saját - tárgyszavazással készül. |[dtl32]
|
A hagyományos könyvtári szolgáltatások (kölcsönzés, könyvtárközi |
kölcsönzés, helyben olvasás, másolás) mellett a legtöbb helyen |
dokumentációs tevékenységeket [S 9]-Hogy történik a szakirodalom |
feldolgozása ?) is folytatnak (bibliográfiák és tanulmányok |
összeállítása, fordítás, stb.), valamint szakirodalomkeresést |
és szelektív témafigyelést (SDI) végeznek az olvasók számára. |
Az utóbbi időben egyre több könyvtár adatbázisszolgáltatással |
is foglalkozik, saját állományuk számítógépes katalógusait vagy |
vásárolt adatbázisokat szolgáltatnak, helyi, országos vagy |
világméretekben. A könyvtárak passzív gyűjtő- és tárolóhelyből |
újabban aktív helyi információs központokká kezdenek válni. |
|
Milyen számítógépes lehetőségek vannak az információk közötti eligazodásra ?
Ma már a legtöbb új információ először elektronikus formában jelenik |
meg, így a nyomtatott publikációknak mintegy "melléktermékeként" egy |
számítógépes változat is rendelkezésre áll. Természetesen kifejezett |
adatbázisépítés is folyik, amikor is visszamenőlegesen visznek fel |
anyagokat. Ma már szinte minden témában, minden fontos információ |
megtalálható valahol digitális állapotban is [H 3]-Mi jellemzi az |
információs társadalmat ?). Négy fő típusba szokás sorolni a szakmai |
számítógépes adatbázisokat: |
|
- bibliográfiai adatbázisok (a referáló lapoknak, a bibliográfiáknak |
és a gyorsindexeknek a számítógépes változatai) |[pld04]
|
- katalógusok (nyomtatott vagy cédulakatalógusok, indexek, névsorok, |[pld05]
címtárak elektronikus formában) |
|
- faktografikus adatbankok (mérési adatok, statisztikák, táblázatok |[pld07]
adatbázisai) |
|
- teljesszövegű adatbázisok (enciklopédiák, szótárak, újságok, |[pld06]
kézikönyvek, szépirodalmi művek stb. teljes szövegét és esetleg |
képanyagát tartalmazó számítógépes állományok). |
|
Ilyen adatbázisok ma már a legtöbb nagyobb könyvtárban és egyéb |
információs központban hozzáférhetőek, különböző formátumokban. |
A leggyakoribb ma az ún. "online" szolgáltatás. A hatvanas évek |
közepén az USA-ban indult először ilyen szolgáltatás, ahol a |
felhasználó számítógépével közvetlenül, adatátviteli- vagy |
telefonvonalon kapcsolódik a szolgáltató központ gépéhez, és |[dtl02]
interaktív módon keres az ott található adatbázisokban. Jelenleg |[fld01]
kb. 4-5000 online adatbázis és félezer szolgáltatóközpont létezik, |[lst01]
ezek közül a legfontosabbak a magyar intézményekből is elérhetők |
[I 7]-Hogyan áll a magyar információs hálózat kifejlesztése ?). |
Az egyedi online keresések mellett szelektív témafigyelés (SDI) |
is kérhető, amelynél a megadott témával kapcsolatos publikációk |
adatait a központ gépe az adatbázis minden bővítésénél (pl. havonta) |
automatikusan lekeresi, és a megrendelőnek nyomtatva elküldi. |
A bibliográfiai adatbázisoknál a kikeresett publikációk teljes |
szövegét fénymásolva vagy mikrofilmen lehet megrendelni, általában |
szintén a hálózatot használva, a dokumentumküldő szolgálatoktól. |
|
Az adatbázisok használatának másik formája az, amikor lemezen, |
mágnesszalagon vagy optikai lemezen (CD-ROM) lehet őket megvenni, |
vagy előfizetni rájuk. Ma már leginkább CD-ROM formában terjesztik |[dtl36]
ezeket, kb. 3 ezer adatbázis kapható ilyen változatban jelenleg. |
Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy nem kell távközlési díjat |
és nagy központi számítógépek gépidejét fizetni, de az online |
szolgáltatással ellentétben nem tudunk egyszerre sok adatbázisban |
keresni, és a legfrissebb adatok nem állnak rendelkezésre (a |
bibliográfiai jellegű CD-ROM adatbázisokat többnyire negyedévenként |
aktualizálják). |
|
További fontos szakirodalmi források lehetnek a könyvtárak |
elektronikus katalógusai (OPAC), amelyek vagy helyben, vagy |
szintén számítógépes hálózatokon keresztül használhatók. Ezek |
többnyire ingyenesek, és gyakran az is kiderül belőlük, hogy az |
illető publikáció éppen kikölcsönözhető-e a könyvtárból. Néhány |
nagyobb magyar könyvtár már kínál ilyen szolgáltatást, és sok |[pld03]
külföldi OPAC is elérhető a magyar hálózatról. |
|
Több más (általában ingyenes) információforrás is található a |
számítógépes hálózatokon. Ilyenek pl. az elektronikus hirdetőtáblák |
(BBS), amelyeken sok egyéb mellett például konferenciákra szóló |
felhívásokat, szervezetek híreit, bibliográfiákat, gyorsindexeket |[pld02]
találhatunk. Egyre több elektronikus folyóirat jelenik meg, |
melyekre elő lehet fizetni, és a megjelenő számokat vagy azok |
tartalomjegyzékét a megrendelő automatikusan az elektronikus |
postafiókjába kapja. A számítógépes levelező szolgáltatások |[lst03]
(e-mail) szintén felhasználhatók szakmai információk gyűjtésére. |
Több ezer levelezőklub vagy elektronikus konferencia működik a |[lst07]
világban, amelyekben azonos érdeklődési körű emberek osztják meg |
egymással ismereteiket, s hipotéziseket vitatnak meg [I 9]-Melyek |
a legnagyobb nemzetközi információs hálózatok ?). |
|
Mi a különbség a hagyományos és elektronikus információszolgáltatás között ?
Sok érv szól az új, korszerű információkereső technikák mellett, de |
vannak előnyei a hagyományos eszközök használatának is [H 11]-Milyen |
információs válságok várhatók a következő évtizedekben ?): |
|
- A számítógépes adatbázisok általában valamilyen szempont szerint |
válogatott anyagot tartalmaznak (pl. csak az utolsó húsz év |
anyagát). Gyakran kihagynak belőlük speciális adatokat vagy |
állományrészeket. A képi információk (különösen az online |
adatbázisoknál) szintén gyakran hiányoznak a gépi változatnál. |
|
- Az igazán nagy számítógépes adatbázisok néhány fejlett országban |
készülnek, és elsősorban azok szakirodalmát, illetve a főbb |
világnyelveken megjelenő publikációkat tartalmazzák. A kisebb |
országok esetlegesen meglevő nemzeti adatbázisai többnyire nehezen |
integrálhatók bele ezekbe. |
|
- Az adatbázisok sokkal rugalmasabb, több szempont szerinti és |
gyorsabb keresési lehetőséget nyújtanak. Az ún. "szabadszöveges" |
keresés viszont gyakran kétes értékű eredményeket ad, |
intelligensebb keresőprogramokra volna szükség. |[dtl37]
|
- A hagyományos információforrások a könyvtárakban általában ingyen |
vagy olcsón hozzáférhetőek, az online és CD-ROM adatbázisok |
viszont árujellegű termékek, használatuk költséges. Az utóbbi |
években ugyan megjelentek a hálózatokon nem üzleti célú |
szolgáltatások, ezek minősége viszont még nem éri el a profi |
termékekét. |
|
- A gépesített szolgáltatásokat sokan elidegenítőnek tartják, s |
különösen az idősebbek nem szívesen használják őket. Ehhez a |
hatáshoz hozzájárulnak a mai gépek korlátai is: kis képernyő, |
kevés betűtípus, billentyűzethasználat, kevésbé jó hordozhatóság |
stb. Ezek a problémák az új gépgenerációk megjelenésével |
fokozatosan megoldódnak [J 17]-Milyenek lesznek a jövő |
információhordozói ?). |
|
- A számítógép által kikeresett publikációk eredeti szövegét külön |
be kell szerezni, ami nem mindig egyszerű és lényegesen lassabb, |
mint maga a keresési folyamat. A másolók, mikrofilmek és telefaxok |
használata sokat segíthet ezen, de az igazi megoldás majd a |
teljesszövegű adatbázisok elterjedése lesz. |
|
- Kompatibilitási problémák vannak a gépi adatbázisoknál és az |
elektronikus katalógusoknál. Ennek az az eredménye, hogy a |
felhasználónak több keresőnyelvet, menürendszert, kommunikációs |
programot kell ismernie, s a számítógép valamennyi lehetősége az |
eltérő megoldások, adatszerkezetek miatt nem használható ki |
teljesen. |
|
Milyenek lesznek a jövő információhordozói ?
Nagyon nehéz bármit is mondani arról, hogy a távolabbi jövőben |
milyen technikai megoldások válnak majd igazán be, melyek |
fognak széles körben elterjedni. Minden olyan területen, amely a |
számítástechnikához szorosan kapcsolódik, szinte lehetetlen 5 évnél |
tovább előre látni. Néhány felismerhető trend azért van, ezek a |
következők: |
|
- A grafikus alapú rendszerek válnak uralkodóvá. Ez elengedhetetlen |
a változatosabb és jobb minőségű szövegek előállításához, és az |
eddig mellőzött képi információk szolgáltatásához is. Az álló és |
mozgóképek tárolásához optikai lemezekre van szükség, átvitelükhöz |
pedig nagy sebességű és tudású (ISDN) számítógépes hálózatokra. |[dtl40]
|
- A tudományos kommunikáció részben áttevődik a hálózatokra, e-mail |
és elektronikus folyóiratok, valamint videokonferenciák formájában |
folyik majd, különösen a gyorsan fejlődő szakterületeken, ahol |[gra02]
naprakész információkra van szükség [I 9]-Melyek a legnagyobb |
nemzetközi információs hálózatok ?). |
|
- A könyvek és folyóiratok még sokáig megmaradnak, de digitalizálva |
tárolják őket, és csak szükség esetén, a megfelelő helyen és |
példányszámban nyomtatják ki azokat vagy egyes részleteiket. |[erd45]
|
- A rengeteg adatbázishoz, katalógushoz és egyéb információforráshoz |
intelligens programok készülnek, melyek automatikusan és személyre |
szabottan gyűjtögetik az újdonságokat a hálózatokon, és egy |
előzetes feldolgozás után prezentálják őket a felhasználónak |
a kívánt helyen, időben és formában [H 14]-Megoldják-e az |
információs válságot az intelligens gépek ?). |[erd26]
|
- Az ismeretek rendszerezésénél a papír kétdimenziós lehetőségei |
helyett a számítógépeknél többdimenziós kapcsolatokat lehet |
kialakítani. A szövegben elhelyezett utalások segítségével az |
olvasó a számára legérdekesebb útvonalat bejárva tanulhat. |[gra03]
Fokozatosan minden olyan információgyűjtemény, melynél nem |
fontos a lineáris vagy hierarchikus szerkezet ilyen hipertext |
vagy hipermédia (szöveg, kép és hang együtt) formában fog |
megjelenni. |[dtl04]
|
- A tudományos ismeretek megjelenésének egyik érdekes formája a |
"mesterséges valóság" (virtual reality). Itt egy szuperszámítógép |
szimulálja a kutatás tárgyát, a különböző érzékszervekkel (látás, |
hallás, tapintás stb.) egyszerre megtapasztalható "világot" |
teremt. A kutató képletek, mérési eredmények adatsorai, vázlatos |
rajzok helyett egyszerűen belesétál a vizsgálat tárgyába, amely |
minden rendelkezésre álló információ felhasználásával épül fel. |[mgj04]
Ez a megoldás sokat segíthet a különböző tudományos hipotézisek |
ellenőrzésében. |
|