A tömegkommunikációval kielégített igények
Az emberek általában a következő igények kielégítésére használják a
tömegkommunikációs eszközöket:
Helyettesítés
----------------------------------------------------------------------------------
1. A más helyébe, érzelmeibe való beleélés szükséglete, ellenőrzött
körülmények között.
2. Az a vágy, hogy a világ fontos, intenzív életet élő, "életnagyságúnál
nagyobb" embereinek helyébe képzeljük magunkat.
3. Annak a tapasztalatnak a vágya, hogy büntetlenül átéljük a szeretet és
a gyűlölet legextrémebb formáit.
4. Az a vágy, hogy - ellenőrzött körülmények közt - szembenézzünk a
rémületessel és az iszonyattal.
5. Az a vágy, hogy lássuk a bűnözőket akció közben. [idz20]
6. Arra való vágy, hogy a hős szerepébe képzeljük magunkat.
7. Az a szükséglet, hogy megszabaduljunk kellemetlen érzelmektől.
8. Az a kívánság, hogy megtapasztaljuk a szépséget és a csúfságot.
9. A gazdagság megélésének vágya.
10. A kockáztatás és a kockázat vállalásának átélése.
11. Az a vágy, hogy veszélyes helyeket fedezzünk fel és teljesen új
helyzetekbe kerüljünk.
Menekülés
----------------------------------------------------------------------------------
12. Az a szükséglet, hogy az élet realitásaitól eltávolodjunk.
13. A csodákban való hit iránti vágy.
14. A "régi szép időkbe" való visszatérés vágya.
15. Az a vágy, hogy meglepjenek bennünket.
16. A romantikus szerelemben való hit.
17. A boldog végkifejletben való hit vágya.
18. Az a szükséglet, hogy a nemi vágy kifejezést nyerjen egy bűntudat
nélküli helyzetben.
Társadalmi
----------------------------------------------------------------------------------
19. Az a szükséglet, hogy közös élményeink legyenek másokkal.
20. A mások szenvedéseivel való együttérzés.
21. Az a vágy, hogy "informáltnak" látsszunk.
22. A hivatalos személyek felmagasztalásának vágya.
23. A hivatalos személyek bukásának vágya.
24. Az a vágy, hogy érezzük a felsőbbségünket a társadalmilag deviánsokkal
szemben.
25. Az a vágy, hogy lássunk másokat, amint hibákat követnek el.
Lelki vagy erkölcsi
----------------------------------------------------------------------------------
26. Az a vágy, hogy a lelki és erkölcsi értékek felsőbbségében higgyünk
az anyagi javakkal szemben.
27. Az a szükséglet, hogy azonosuljunk egy istennel vagy isteni tervvel.
28. A vágy, hogy lássuk a gonosz megbüntetését és az erkölcs helyreállítását.
29. Az a szükséglet, hogy tabu témákat vizsgáljunk meg büntetlenül.
30. A lelki megtisztulás igénye.
31. Az a szükséglet, hogy lássuk a rend uralmát a világon.
A mindennapi elképzeléseinket és mintáinkat több területen (bűntények,
romantikus szerelem) szinte kizárólag a tömegkommunikációból vesszük. [gra21]
Forrás: Stuart W. Hyde - History and Analysis of the Public Arts