A tömegkommunikációval kielégített igények


Az emberek általában a következő igények kielégítésére használják a tömegkommunikációs eszközöket: Helyettesítés ---------------------------------------------------------------------------------- 1. A más helyébe, érzelmeibe való beleélés szükséglete, ellenőrzött körülmények között. 2. Az a vágy, hogy a világ fontos, intenzív életet élő, "életnagyságúnál nagyobb" embereinek helyébe képzeljük magunkat. 3. Annak a tapasztalatnak a vágya, hogy büntetlenül átéljük a szeretet és a gyűlölet legextrémebb formáit. 4. Az a vágy, hogy - ellenőrzött körülmények közt - szembenézzünk a rémületessel és az iszonyattal. 5. Az a vágy, hogy lássuk a bűnözőket akció közben. [idz20] 6. Arra való vágy, hogy a hős szerepébe képzeljük magunkat. 7. Az a szükséglet, hogy megszabaduljunk kellemetlen érzelmektől. 8. Az a kívánság, hogy megtapasztaljuk a szépséget és a csúfságot. 9. A gazdagság megélésének vágya. 10. A kockáztatás és a kockázat vállalásának átélése. 11. Az a vágy, hogy veszélyes helyeket fedezzünk fel és teljesen új helyzetekbe kerüljünk. Menekülés ---------------------------------------------------------------------------------- 12. Az a szükséglet, hogy az élet realitásaitól eltávolodjunk. 13. A csodákban való hit iránti vágy. 14. A "régi szép időkbe" való visszatérés vágya. 15. Az a vágy, hogy meglepjenek bennünket. 16. A romantikus szerelemben való hit. 17. A boldog végkifejletben való hit vágya. 18. Az a szükséglet, hogy a nemi vágy kifejezést nyerjen egy bűntudat nélküli helyzetben. Társadalmi ---------------------------------------------------------------------------------- 19. Az a szükséglet, hogy közös élményeink legyenek másokkal. 20. A mások szenvedéseivel való együttérzés. 21. Az a vágy, hogy "informáltnak" látsszunk. 22. A hivatalos személyek felmagasztalásának vágya. 23. A hivatalos személyek bukásának vágya. 24. Az a vágy, hogy érezzük a felsőbbségünket a társadalmilag deviánsokkal szemben. 25. Az a vágy, hogy lássunk másokat, amint hibákat követnek el. Lelki vagy erkölcsi ---------------------------------------------------------------------------------- 26. Az a vágy, hogy a lelki és erkölcsi értékek felsőbbségében higgyünk az anyagi javakkal szemben. 27. Az a szükséglet, hogy azonosuljunk egy istennel vagy isteni tervvel. 28. A vágy, hogy lássuk a gonosz megbüntetését és az erkölcs helyreállítását. 29. Az a szükséglet, hogy tabu témákat vizsgáljunk meg büntetlenül. 30. A lelki megtisztulás igénye. 31. Az a szükséglet, hogy lássuk a rend uralmát a világon. A mindennapi elképzeléseinket és mintáinkat több területen (bűntények, romantikus szerelem) szinte kizárólag a tömegkommunikációból vesszük. [gra21]
Forrás: Stuart W. Hyde - History and Analysis of the Public Arts