TUDOMÁNY
[idz04]
Hogyan működik a tudomány ?
A világban előforduló dolgokkal kapcsolatban kétféle tudatlanság |
létezik: a "totális" tudatlanság azon tények összességét jelenti, |
melyeknek még létezéséről sem tudunk, a tudatlanság másik formája, |
amikor ismerjük a problémát, de nem tudjuk a megoldását. Ahogyan az |
első fajta tudatlanságunk csökken, úgy nő a második, de arról, hogy |
ez mindig így lesz-e, vagy egyszer elérünk egy megismerési csúcsot, |
ahonnan már a megválaszolatlan problémák száma csökken, jelenleg nem |
tudunk semmit mondani. |[dtl51]
|
A tudománynak mindenesetre alapvető meggyőződése, hogy a |
természetnek racionális rendje van, amely ésszel megragadható |
[T 6]-Mi a matematika szerepe a világ megismerésében ?). A |
természettudomány elsősorban rejtvényfejtés, csak olyan problémákkal |
hajlandó foglalkozni, amelyekről eleve tudhatja, hogy van |
megoldásuk, és úgy viselkedik, mint a részeg ember, aki a lámpa |
alatt keresi a kulcsot, mert ott van világos (de ezzel a módszerrel |
egész jó következtetéseket sikerült levonni a sötét területekről |
is). A tudományos problémák megoldásánál az Occam borotvája nevű |[bio09]
elvet használják, amely a konkurrens elméletek közül azt fogadja |
el, amely kevesebb előfeltételezést igényel. Természetesen mindig |
lesznek ún. "gödeli kérdések", melyek az adott elmélet keretein |
belül, annak eszközeivel nem válaszolhatók meg. Ilyenkor a tudomány |
az axiómák, a vonatkoztatási rendszer megváltoztatásával próbál |
reagálni, vagy egyszerűen lemond ezen területek vizsgálatáról |
(átadja őket a vallás, a művészet vagy a metafizika művelőinek), |[dtl52]
a természettudományos világkép nagy teljesítménye, hogy definiálni |
tudja saját korlátait. |
|
Amikor az ókorban a tudomány különvált a termelő tevékenységtől, |
először horizontálisan terjeszkedett (egyre több jelenséget |
kezdtek vizsgálni), majd megjelentek a vertikális munkamegosztás |[erd43]
jelei, elvált az elmélet, a kísérlet, az alkalmazás, a tudományos |
kommunikáció. A 19. századig még voltak olyan tudósok, akik joggal |
nevezhették magukat matematikusnak, fizikusnak vagy biológusnak, de |
ezután megindult egy rohamos specializálódás. Ennek az az eredménye, |
hogy ugyanazon (vagy nagyon hasonló) problémákat több tudományágban |
vizsgálnak, az elnevezéseknek és törvényeknek kibogozhatatlan |
szövevénye jön létre, egyes kutatásokat többször végeznek el, |
fontos munkák késlekednek, mert nem tudnak azokról az eredményekről, |
melyek egy másik területen már klasszikusnak számítanak. |
|
Ennek a széttagoltságnak a következő az oka: egy tudományág |
legfeljebb annyira lehet bonyolult, hogy művelői 5-10 év alatt |
kiképezhetők legyenek, néhány ezer fogalomnál, összefüggésnél, |
"gondolkodási sémánál" többet ennyi idő alatt egyszerűen nem lehet |
megtanítani. Ha egy tudományágban nem sikerül időben magasabb |
szintű, általánosabb sémákat felfedezni, amelyek csökkentik a |
bonyolultságát (ha a kérdések szaporodása gyorsabb, mint az |
általános sémák kialakulása), akkor következik be az osztódás, |
vagy pedig egyszerűen abbahagyják a további vizsgálódást abban az |
irányban [H 9]-Mi az információrobbanás hatása a tudományokra ?). |
|
Hogyan osztályozható a kutatási-fejlesztési tevékenység ?
Az emberi tudás bővítéséhez szükséges információk a munka |
(termelési tapasztalat) és a tudományos kutatási-fejlesztési |
tevékenység során keletkeznek. A kutatói munka négy nagy területen |
folyik: termelőüzemeken belül, felsőoktatási intézményekben, |
kutatóintézetekben és egyéb intézményekben (könyvtárak, múzeumok, |
levéltárak, szabványügyi hivatalok stb.). A tudományos kutatásokat |
a következő csoportba szokás besorolni: |
|
- alapkutatás (a természet megismerése, új törvényszerűségek |
felfedezése) |
|
- alkalmazott kutatás (a megismert törvények hasznosításának |
keresése) |
|
- fejlesztési kutatás (meglevő technológiák fejlesztése, a termelés |
javítása). |
|
Természetesen ezek a szintek nem különülnek el élesen, az |
alkalmazott kutatások melléktermékeként születnek alapkutatás |
jellegű felfedezések, és a fordítottja is gyakori. A tudományos |
eredmények átfutási ideje egyre jobban rövidül, az egyes szakaszok |
összemosódnak. A távbeszélő feltalálása és gyakorlati alkalmazása |
között 56 év telt el, a radarnál ez 15 év volt, a tranzisztornál |
5 év és a lézernél 2 év. |
|
Más információs (szakirodalmi) igényeik és szokásaik vannak a |
termelésben és a K+F munkákban résztvevőknek. Ugyancsak jelentős |
eltérések vannak ebből a szempontból a különböző kutatási szinteken |
vagy különböző beosztásokban dolgozó emberek között (és ehhez |
járulnak még az életkortól, a képzettségtől, a konkrét megoldandó |
feladattól függő sajátosságok). Például egy kutatás kezdetén az |
illető témában addig elért eredmények érdekesek, később esetleg |
tényadatokra, technológiai információkra van szükség, a végén pedig |
a jelentéshez irodalomjegyzék és idézetek kellenek. |
|
A tudományos munkát végzők a publikációkat és a hasonló területen |
belül dolgozó tudóstársakkal való - személyes vagy írásos - |
információcserét preferálják [S 1]-Hogy zajlik a tudományos |
kommunikáció ?), a termelésben dolgozó mérnökök kevesebbet írnak |
és olvasnak, a konkrét megoldások megnézését és kipróbálását |
helyezik előtérbe, és inkább csak a vállalaton belüli kollégáikkal |
kommunikálnak, a külvilággal a kapcsolatot gyakran "gatekeeper"-eken |[gra16]
(a tudományból részben a termelésbe átkerült embereken) keresztül |
tartják, akik megfelelő formában tálalják nekik az új ismereteket |[erd23]
[S 9]-Hogy történik a szakirodalom feldolgozása ?). |
|
Mi a matematika szerepe a világ megismerésében ?
Az egyes kutatási területeket feloszthatjuk ún. "egzakt" |
tudományokra (kutatási módszereik képletekben megnyilvánuló |
modelleken alapulnak) és "leíró" tudományokra (osztályozási |
rendszerekre alapuló modellekkel dolgoznak). Azok a tudományok, |
melyek kellően általános, jól használható képleteket, illetve |
szabatos, jól definiált osztályozási rendszereket tudtak |
kifejleszteni, fejlettebbnek tekinthetők, s előnyben vannak a |
többi szakterülettel szemben, mert a matematika (és az utóbbi |
évtizedekben a számítástechnika) eszköztárával támogatva |
gyorsabban tudnak fejlődni. |
|
A matematika egy olyan gondolkodási módszer, mellyel néhány |
alapállításból néhány következtetési szabály segítségével eléggé |
mechanikus módon vezethetők le következtetések, építhetők fel |
gondolati rendszerek. A matematika (különösen az elmúlt századokban) |[ane05]
elsősorban alapkutatás jellegű: őrült szabóhoz hasonlóan megállás |
nélkül gyártja a ruhákat anélkül, hogy mértéket venne a vevőiről. |
A többi tudomány művelői időnként találnak köztük használhatóakat |
egy-egy konkrét probléma leírásához, a fel nem használt elméletek |
esetleg később számítógéppel konstruált mesterséges valóságok |
alapjai lehetnek. Az a tény, hogy egyes matematikai modellek jól |
ráillenek bizonyos természeti jelenségekre, arra a feltételezésre |
vezetett, hogy a matematika valahogyan az emberi agy és a természet |
alapvető jellemzőit tükrözi vissza (Galilei szerint: "a természet |
nagy könyve a matematika nyelvén íródott"). |
|
Időközben (pl. a számítógép és az emberi agy "műszaki megoldásai" |
közötti jelentős különbségek felismerésekor) kiderült, hogy a |
matematikai logika csak egy másodlagos nyelv (egyfajta programozási |
nyelv), mely nem azonos az agy által használt nyelvvel. Egyre |
nyilvánvalóbbá vált az is, hogy a matematikai modellek és az általuk |
leírt jelenségek között nem lehet egyértelmű megfeleltetést tenni |
[T 9]-Mit mondhatunk a modell és a valóság viszonyáról ?). Végül |
a matematika tökéletességébe vetett hit is megingott a harmincas |
években elején, amikor Kurt Gödel bebizonyította, hogy nincs olyan |[bio03]
matematikai rendszer, amely egyszerre lenne ellentmondásmentes |
(nincs benne olyan állítás, amelynek a tagadása is levezethető a |
rendszeren belül) és teljes (a rendszeren belül bármilyen állítás |
vagy annak tagadása levezethető). |[erd04]
|
Ezeknek a felfedezéseknek az a következménye, hogy elvileg többféle |
matematika (vagy azt helyettesíthető szabályrendszer) elképzelhető, |
sőt egyes problémák leírására egyenesen szükség van némileg |
különböző metaszintekre. Mindenesetre a klasszikus matematika |
felsőbbrendűségébe vetett hit jelenleg is létezik, és ez - elég |
szerencsétlen módon - részben átragadt a számítástechnikára is, |
minthogy a számítógépek első generációi kizárólag a matematika |
eszköztárának néhány alapelemével dolgoztak. |
|
Mit mondhatunk a modell és a valóság viszonyáról ?
A világban előforduló jelenségeket ok-okozati szempontból három |
csoportba sorolhatjuk: determinisztikusak, valószínűségiek és |
kaotikusak. A valószínűségi folyamatok tovább csoportosíthatók: |
|
- a véletlenszerűség a jelenségek természetében rejlik (atommagok |
bomlása) |
|
- a jelenséget befolyásoló tényezők egy részét nem ismerjük, vagy |
nem kívánjuk figyelembe venni (ilyenkor a véletlen bizonyos |
mértékű bevezetésével jól modellezhető a feladat) |
|
- ismerjük az egyes kiindulási feltételekhez tartozó kimeneteket, |
de a köztük levő kapcsolatot nem. |
|
Ugyanaz a jelenség több típusba is besorolható, attól függően, |
hogy milyen szempontból vizsgáljuk azt. A természetben tökéletesen |
elszigetelt dolgok nem léteznek, de szerencsére vannak viszonylagos |
szintek (atomi, molekuláris stb.), amelyek elég nagy pontossággal |
vizsgálhatók úgy, hogy a többi szintet figyelmen kívül hagyjuk. Az |
adatok halmazából úgy juthatunk információkhoz, hogy válogatunk, |
igyekszünk csak azokat a paramétereket figyelembe venni, amelyek a |
vizsgált jelenséget alapvetően befolyásolják (így védekezünk az |
információ túltengése ellen). Magát a jelenséget kell elismernünk |
önmaga legtökéletesebb leírásának, és a vizsgálati módszert, |
valamint a jelenséget leíró modellt mindig a megoldani kívánt |
célnak megfelelően kell megválasztani. A lehetséges sokféle |
felosztás és megközelítés közül azt a leírást kell elfogadni, |
amelynél a számításba veendő változók számának minimuma mellett |
elérhető a prognózis lehetséges maximális pontossága. A matematikai |[erd03]
modellek előnye, hogy kezelhetővé egyszerűsítik a valóságot, |
kísérletek helyett papíron vagy számítógépen lehet tervezni. |
|
A modellek alkotásakor különösen ügyelni kell a gondolkodásunkból |
származó csapdákra [L 6]-Hogy működik a megismerési folyamat és |
mik a megismerés csapdái ?). A korábbi mechanisztikus elméleteket, |
amelyek a világot egyetlen nagy óraműként próbálták leírni, |
felváltották a "rendszerszemléletű" vagy a "hardver és szoftver" |
kettősségével manipuláló elméletek (pl. a DNS működése). Le kell |
mondanunk arról, hogy végső kérdéseket tegyünk fel, s azokra végleges,|
átfogó válaszokat kapjunk. A jelenségek túlnyomó része viszonylagos, |
és hozzá kell szoknunk, hogy egymást kiegészítő elméletek léteznek |
(pl. az elektron hullám vagy részecske), amelyeket felváltva kell |
használni. Minden modell és elmélet annyira jó, amennyire alkalmas |[erd30]
a kitűzött kutatási cél elérésének segítésére. |
|
Modellekkel sokfelé találkozunk a tudományban és a mindennapi |
életben is. A tudást, a megismerés alapjait alkotó kognitív sémák |
különböző bonyolultsági fokú mentális modelleknek tekinthetők |
[L 3]-Milyen módszereink vannak a világban előforduló jelenségek |
megismerésére ?). A döntéseknél a legjobb megoldás kiválasztásánál |
(gyakran tudat alatt) előzetes ismereteink alapján modelleket |
konstruálunk [L 9]-Hogyan dönt az ember, mi akadályozza az |
optimális döntést ?). A számítógépes szakértői rendszerek |
legtöbbször különböző, a gépben előre eltárolt modellekkel való |
összehasonlítással dolgoznak [L 12]-Hogyan segíthetik a döntést |
a döntéstámogató és a szakértői rendszerek ?). A szakirodalom |
feldolgozása után a könyvtári katalóguscédulák, a bibliográfiák, |
referátumok és kivonatok az eredeti publikációk modelljének |
tekinthetők [S 9]-Hogy történik a szakirodalom feldolgozása ?). |
|