TARTALOMH

Horae

Wrai, a «szökő» Hórák (Berzsenyinél), a természet rendjének istenasszonyai, az évszakok megszemélyesítései, a kik azonban már igen jókor ethikai jelentőséget is nyernek és mint sorsistenségek is szerepelnek. Homerusnál mint a növényi természet és termékenység istenasszonyai rendkívül belsőséges viszonyban vannak, s mint ilyenek az égnek kapuit nyitják és zárják. Il. 5, 749. Od. 24, 344. Hesiodus ugyancsak ismeri őket, szerinte apjuk Zeus, anyjuk Themis; hárman vannak, nevök Eunomia (törvényesség), Dikh (igazság) és Irene (béke). Mint az évszakok megszemélyesítői is hárman voltak, mert a görög éghajlat csak 3 időszakot ismer (tavasz, nyár és tél). Az őskor azonban csak kettőt különböztet meg, a mint hogy Athenaeben is csak kettőt ismertek: egy tavaszit és egy nyárit. Amannak neve Thallo (Fallw, a Jallw = virágzom igéről), emezé Carpo (Kartwn, a carpoV = gyümölcs szóról). Ugyanazt a szerepet, melyet a természetnek tenyészetével szemben játszottak a H., tulajdonították neki az emberi életre nézve is. Ők éltetik és virágoztatják fel az ifjúságot és szerencsés kifejezést adnak mindannak, a mit az ember tervez és a miért fárad. Hom. Il. 21, 450. Theocr. 15, 104. Tiszteletök többnyire a termékenység kiválóbb istenségeinek valamelyikével (Aphrodite, Dionysus, Pan) függött össze, de azért magában véve is fontos volt és meglehetősen elterjedt (Megalopolis, Argos, Olympia, Corinthus). Athenaeben felvonulásokkal, körmenetekkel is ünnepelték. A művészet szép ifjú leányok alakjában ábrázolta őket, kezökben a különböző évszakok jellemző virágaival és gyümölcseivel. A vázaképek csak 2 hóráról emlékeznek. A görög korszak ábrázolásain jellemző a hármas szám, míg a római korból eredő emlékeken már négy alakot találunk. A 462. á. Romában a Villa Albaniban levő reliefet mutatja. A jobbfelől ülő új házaspárnak Vulcanus és Minerva fegyvereket hoznak ajándékba. Mögöttük a 4 hora következik. A télé kacsával, nyúllal és vadkannal; a tavaszé virágkosárral és kecskebakkal; a nyári virággal az őszé szőlővel és gyümölcscsel ruhájában. A fáklyás fiú Hesperus vagy Hymenaeus, az ifjú a boros kancsóval Comus, a vigság képviselője, végül Aphrodite (vagy Eris) Erosszal. A későbbi költészet ama felfogása, mely a megszemélyesített órákat is Horák nevén nevezte (Q. Smyrn. 2, 595. 658. Nonn. 12, 15. Ov. met. 2, 26), az antik művészetben semmi nyomot nem hagyott. A szakszótárak czikkein kívül v. ö. Krause értekezését, Die Musen, Grazien, H. und Nymphen (Halle, 1871).

L. M.

462. Horák és istenek nászajándékokat visznek egy házaspárnak. Relief (Villa Albani, Roma).

462. Horák és istenek nászajándékokat visznek egy házaspárnak. Relief (Villa Albani, Roma).