Zenetheoretikusok | Z | Zenobia |
Zhnwn. Az eleai. 460-ban Kr. e. virágzott, Parmenides tanítványa, vele együtt ment Athenaebe Socrateshez. Műveit prózában írta, de csak kevés számu töredék maradt belőlük (Mullach, Fragm. philos. Gr. 1). A zeleai iskola egyik legkiválóbb tagja; a létező egységét s a nem-létező lehetetlenségét de absurdo igyekszik levezetni. Ezért nevezte őt már Aristoteles a dialectika föltalálójának. Bizonyítékai a létező sokasága ellen, a mozgás ellen (a híres Achilleus, a nyíl) ismeretesek. Jelentősége abban van, hogy a vitatkozás új módszereit honosította meg, melyeknek a sophistika vette jó hasznát (l. Sebestyén, A gör. gondolkodás kezdetei). 2. A citiumi, Cyprus szigetéről, 320 körül jött Kr. e. Athenaebe s először a cynikus Crateshez csatlakozott; de a cynikusok túlzásaitól csakhamar megundorodott és sovány tudományukban sem lelt tudományszomja megelégülést. Előbb a megarai Stilpont hallgatta, majd Xenocratest, Polemont és Diodorust. Végre több mint husz évi előkészület után már maga alapított iskolát a tarka oszlopcsarnokban (stoa poikilh), melyről az egész iskolát elnevezték. Szigoru erkölcsű, egyszerű, méltosággal teljes s mégis barátságos lénye tiszteletet szereztek neki (reá vonatkoztatják a napolii nemzeti múzeumnak a 895. ábrában bemutatott márványhermáját [l. Bernoulli, Griech. Ikonogr. 2, 135 sk. l.], melynek zsidó physiognomiája megfelel Zeno valószinű semita származásának). Antigonus Gonatas gyakran meglátogatta, hallgatta előadásait s magához hivta, de Zeno Athenaeben maradt s a város hálás polgárai nyilvános dicsérettel, aranykoszorúval, szoborral és a Ceramicusban díszsírhelylyel tüntették ki. Mindazáltal Athenae polgárjogát nem fogadta el s mindvégig megmaradt Citium polgárának. Életének késő vénségében önként vetett véget. Iratai elvesztek, csak töredékek maradtak belőlük (Wachsmuth, de Zenone et Cleanthe 1 Göttingen, 1874). Diogenes 7 ethikai művét említi és 4 physikai tárgyút meg 3 logikait. Tanítását l. a Stoikusok czikkben. 3. Tarsusi, a stoikus Chrysippus tanítványa és utódja. Irásai elvesztek. Eusebius (praep. ev.) szerint a világelégést tanította. 4. Epicureus, kit Cicero és Atticus szivesen hallgattak. Cic. de fin. 1, 5, 16. 5. Rhodusi, Polybius kortársa, megírta szülővárosa történetét, de Polybius szerint (16, 14) formára nézve jobbat adott mint tartalomra. Töredékei Müller, Fragm. hist. Graec. 3, 174 skk.
6. A pontusi királynak I. Polemonnak fia. Mivel kisded korától fogva az armeniusok szokásait s életmódját magáévá tette és a köznépet magának megnyerte, Germanicus őt Artaxatában (Armenia fővárosában) az armeniusok elárvult királyi trónjára emelte. Mint király az Artaxias nevet vette fel s Kr. u. 34-ig uralkodott. Tac. ann. 2, 56. 6, 31.