10011.htm
CÍMSZÓ: Ábrahám
SZÓCIKK: Ábrahám v. Ábrám, a
zsidó népnek, Edom és Izmael ivadékának is ősatyja {Avróhom ovinu - Ábrahám
ősatyánk), a hagyomány és az ókori héber irodalom legkimagaslóbb alakja. A Szentírás
a mezopotámiai Ur városából származtatja és körülbelül 2000 évvel Kr. e.
élhetett Hamurabi sumér király korában, akit a modern bibliakutatás a Bibliában
megemlített Amrafellel azonosít. Első fellépése idején még Ábrámnak mondja a
Genesis, később Á.-nak, amely név két héber szó összevonásából keletkezett: ab
(atya) és hámon (sokaság). Á. tehát a Biblia etimológiája szerint a népek
sokaságának atyját jelenti. A Szentírás feltűnő körülményességgel és
észrevehető szeretettel írja meg A. küzdelmekben gazdag életét,Mezopotámiából
való kivándorlását, kánaáni letelepedését, egyiptomi útját, Lottói, atyjafiától
való elválását, Izmael és Izsák születését, Hágár elűzetését, Izsák
feláldozását (Akéda), hősies háborúját a négy babiloni királlyal, akik a kánaáni
öt királyt legyőzték. A bibliakritika,amely a pátriárkák történelmi
valószerűségében kételkedik, Á.-mal szemben hívőbb álláspontra helyezkedik és
elismeri a róla szóló hagyományban a históriai lehetőséget. Ezt a feltevését
arra alapítja, hogy Abram (v. Abiram) nevét az ókor sémi emlékei is őrzik. A
bibliai Ur területén 1927-ben végzett ásatások ugyan nem tártak fel döntő
bizonyítékokat, de olyanok sem kerültek felszínre, amelyek az eddigi
hipotéziseket megdöntötték volna, a szkeptikus kritika megmaradhat tehát eddigi
álláspontján és legalább Á. személyére vonatkozólag nem vitatja a Szentírás
megbízhatóságát. A hagyomány hű zsidóság természetesen sohasem osztotta kritika
kételkedéseit és históriai szemlélete Szentírásra, a Talmudra és Midrasokra
támaszkodott, amelyekben a zsidó nép legtörténelmibb alakjaiként élnek a
pátriárkák. Ilyenekül lépnél fel a legendákban is, amelyek Á. fenséges
alakjának felmagasztalásában kimeríthetetlenek. Á. már a Szentírás szerint is
erős, igazságos minden cselekedetében,méltóságteljes és önzetlen. Istenbe
vetett bizalma, az iránta való engedelmessége és áldozatos alázata hősiességbe
nemesül ki a Szent írásban és még inkább a legendákban. Az egyistenhitnek ő a
legelső hirdetője és az isteni törvények tiszteletét ő vetette az emberi
öntudatba. A Korán és a muzulmán költészet Ibrahim néven szintén ilyennek
örökíti meg. A Midrasok a zsidó vallás rendszerét is tőle gyökereztetik és azt
beszélik róla, hogy ismerte a később keletkezett «Tan» egész komplexumát, a
Tóra 613 parancsát és tilalmát híven betartotta. De hibától mentesnek a Biblia
sem állítja, még a későbbi midrasi apológiák sem ilyennek festik és
kételkedései miatt megróják, sőt azt is bizonyítják, hogy ingadozó bizakodása
miatt szenvedték el az ő ivadékai az egyiptomi rabszolgaságot. Legmeghatóbb
vonása a tőle származott zsidó nép iránt való szeretete, amely a midrasi
legendák szerint olyan nagy, hogy őrzi a poklok kapuját, megvigasztalja az oda
kerülőket, enyhíti szenvedéseiket és kimenti őket az elkárhozásból. A
keresztény költészetnek az a felfogása, amely a halállal kapcsolatban az Á.
kebelébe való visszatérés képét teremtette meg, a Talmud hasonló elgondolásában
gyökerezik. Az új-testamentum szerint ((Luk. 16. 17.) az üdvözült szegények
lelke Á. ölében pihen a mennyországban. A zsidó hagyomány a reggeli ima
(sacharisz) rendszeresítését Á.-nak tulajdonítja.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 11. címszó a lexikon =>
4. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10011.htm
CÍMSZÓ: Ábrahám
SZÓCIKK: Ábrahám v. Ábrám, a zsidó népnek, Edom és Izmael ivadékának is
ősatyja {Avróhom ovinu - Ábrahám ősatyánk , a hagyomány és az ókori héber
irodalom legkimagaslóbb alakja. A Szentírás a mezopotámiai Ur városából
származtatja és körülbelül 2000 évvel Kr. e. élhetett Hamurabi sumér király
korában, akit a modern bibliakutatás a Bibliában megemlített Amrafellel
azonosít. Első fellépése idején még Ábrámnak mondja a Genesis, később Á.-nak,
amely név két héber szó összevonásából keletkezett: ab atya és hámon sokaság .
Á. tehát a Biblia etimológiája szerint a népek sokaságának atyját jelenti. A
Szentírás feltűnő körülményességgel és észrevehető szeretettel írja meg A.
küzdelmekben gazdag életét,Mezopotámiából való kivándorlását, kánaáni
letelepedését, egyiptomi útját, Lottói, atyjafiától való elválását, Izmael és
Izsák születését, Hágár elűzetését, Izsák feláldozását Akéda , hősies háborúját
a négy babiloni királlyal, akik a kánaáni öt királyt legyőzték. A
bibliakritika,amely a pátriárkák történelmi valószerűségében kételkedik, Á.-mal
szemben hívőbb álláspontra helyezkedik és elismeri a róla szóló hagyományban a
históriai lehetőséget. Ezt a feltevését arra alapítja, hogy Abram v. Abiram
nevét az ókor sémi emlékei is őrzik. A bibliai Ur területén 1927-ben végzett
ásatások ugyan nem tártak fel döntő bizonyítékokat, de olyanok sem kerültek
felszínre, amelyek az eddigi hipotéziseket megdöntötték volna, a szkeptikus
kritika megmaradhat tehát eddigi álláspontján és legalább Á. személyére
vonatkozólag nem vitatja a Szentírás megbízhatóságát. A hagyomány hű zsidóság természetesen
sohasem osztotta kritika kételkedéseit és históriai szemlélete Szentírásra, a
Talmudra és Midrasokra támaszkodott, amelyekben a zsidó nép legtörténelmibb
alakjaiként élnek a pátriárkák. Ilyenekül lépnél fel a legendákban is, amelyek
Á. fenséges alakjának felmagasztalásában kimeríthetetlenek. Á. már a Szentírás
szerint is erős, igazságos minden cselekedetében,méltóságteljes és önzetlen.
Istenbe vetett bizalma, az iránta való engedelmessége és áldozatos alázata
hősiességbe nemesül ki a Szent írásban és még inkább a legendákban. Az
egyistenhitnek ő a legelső hirdetője és az isteni törvények tiszteletét ő
vetette az emberi öntudatba. A Korán és a muzulmán költészet Ibrahim néven
szintén ilyennek örökíti meg. A Midrasok a zsidó vallás rendszerét is tőle
gyökereztetik és azt beszélik róla, hogy ismerte a később keletkezett Tan egész
komplexumát, a Tóra 613 parancsát és tilalmát híven betartotta. De hibától
mentesnek a Biblia sem állítja, még a későbbi midrasi apológiák sem ilyennek
festik és kételkedései miatt megróják, sőt azt is bizonyítják, hogy ingadozó
bizakodása miatt szenvedték el az ő ivadékai az egyiptomi rabszolgaságot.
Legmeghatóbb vonása a tőle származott zsidó nép iránt való szeretete, amely a
midrasi legendák szerint olyan nagy, hogy őrzi a poklok kapuját, megvigasztalja
az oda kerülőket, enyhíti szenvedéseiket és kimenti őket az elkárhozásból. A
keresztény költészetnek az a felfogása, amely a halállal kapcsolatban az Á.
kebelébe való visszatérés képét teremtette meg, a Talmud hasonló elgondolásában
gyökerezik. Az új-testamentum szerint Luk. 16. 17. az üdvözült szegények lelke
Á. ölében pihen a mennyországban. A zsidó hagyomány a reggeli ima sacharisz
rendszeresítését Á.-nak tulajdonítja.
10011.ht
CÍMSZÓ Ábrahá
SZÓCIKK Ábrahá v Ábrám zsid népnek Edo é Izmae ivadékána i ősatyj {Avróho
ovin Ábrahá ősatyán hagyomán é a ókor hébe irodalo legkimagaslób alakja
Szentírá mezopotámia U városábó származtatj é körülbelü 200 évve Kr e élhetet
Hamurab sumé királ korában aki moder bibliakutatá Bibliába megemlítet Amrafelle
azonosít Els fellépés idejé mé Ábrámna mondj Genesis későb Á.-nak amel né ké
hébe sz összevonásábó keletkezett a aty é hámo sokasá Á tehá Bibli etimológiáj
szerin népe sokaságána atyjá jelenti Szentírá feltűn körülményességge é észrevehet
szeretette írj me A küzdelmekbe gazda életét,Mezopotámiábó val kivándorlását
kánaán letelepedését egyiptom útját Lottói atyjafiátó val elválását Izmae é
Izsá születését Hágá elűzetését Izsá feláldozásá Akéd hősie háborújá nég
babilon királlyal aki kánaán ö király legyőzték bibliakritika,amel pátriárká
történelm valószerűségébe kételkedik Á.-ma szembe hívőb álláspontr helyezkedi é
elismer ról szól hagyományba história lehetőséget Ez feltevésé arr alapítja hog
Abra v Abira nevé a óko sém emléke i őrzik biblia U területé 1927-be végzet
ásatáso ugya ne tárta fe dönt bizonyítékokat d olyano se kerülte felszínre
amelye a eddig hipotéziseke megdöntötté volna szkeptiku kritik megmaradha tehá
eddig álláspontjá é legaláb Á személyér vonatkozóla ne vitatj Szentírá megbízhatóságát
hagyomán h zsidósá természetese sohase osztott kritik kételkedései é história
szemlélet Szentírásra Talmudr é Midrasokr támaszkodott amelyekbe zsid né
legtörténelmib alakjaikén élne pátriárkák Ilyenekü lépné fe legendákba is
amelye Á fensége alakjána felmagasztalásába kimeríthetetlenek Á má Szentírá
szerin i erős igazságo minde cselekedetében,méltóságtelje é önzetlen Istenb
vetet bizalma a iránt val engedelmesség é áldozato alázat hősiességb nemesü k
Szen írásba é mé inkáb legendákban A egyistenhitne legels hirdetőj é a isten
törvénye tiszteleté vetett a ember öntudatba Korá é muzulmá költésze Ibrahi
néve szinté ilyenne örökít meg Midraso zsid vallá rendszeré i től gyökerezteti
é az beszéli róla hog ismert későb keletkezet Ta egés komplexumát Tór 61
parancsá é tilalmá híve betartotta D hibátó mentesne Bibli se állítja mé később
midras apológiá se ilyenne festi é kételkedése miat megróják ső az i
bizonyítják hog ingadoz bizakodás miat szenvedté e a ivadéka a egyiptom
rabszolgaságot Legmeghatób vonás től származot zsid né irán val szeretete amel
midras legendá szerin olya nagy hog őrz poklo kapuját megvigasztalj a od
kerülőket enyhít szenvedéseike é kiment őke a elkárhozásból keresztén
költészetne a felfogása amel halálla kapcsolatba a Á kebeléb val visszatéré
képé teremtett meg Talmu hasonl elgondolásába gyökerezik A új-testamentu szerin
Luk 16 17 a üdvözül szegénye lelk Á ölébe pihe mennyországban zsid hagyomán
reggel im sacharis rendszeresítésé Á.-na tulajdonítja
10011.h
CÍMSZ Ábrah
SZÓCIK Ábrah Ábrá zsi népne Ed Izma ivadékán ősaty {Avróh ovi Ábrah ősatyá
hagyomá óko héb irodal legkimagasló alakj Szentír mezopotámi városáb származtat
körülbel 20 évv K élhete Hamura sum kirá korába ak mode bibliakutat Bibliáb
megemlíte Amrafell azonosí El fellépé idej m Ábrámn mond Genesi késő Á.-na ame
n k héb s összevonásáb keletkezet at hám sokas teh Bibl etimológiá szeri nép
sokaságán atyj jelent Szentír feltű körülményességg észrevehe szeretett ír m
küzdelmekb gazd életét,Mezopotámiáb va kivándorlásá kánaá letelepedésé egyipto
útjá Lottó atyjafiát va elválásá Izma Izs születésé Hág elűzetésé Izs
feláldozás Aké hősi háborúj né babilo királlya ak kánaá királ legyőzté
bibliakritika,ame pátriárk történel valószerűségéb kételkedi Á.-m szemb hívő
álláspont helyezked elisme ró szó hagyományb históri lehetősége E feltevés ar
alapítj ho Abr Abir nev ók sé emlék őrzi bibli terület 1927-b végze ásatás ugy
n tárt f dön bizonyítékoka olyan s került felszínr amely eddi hipotézisek
megdöntött voln szkeptik kriti megmaradh teh eddi álláspontj legalá személyé
vonatkozól n vitat Szentír megbízhatóságá hagyomá zsidós természetes sohas
osztot kriti kételkedése históri szemléle Szentírásr Talmud Midrasok
támaszkodot amelyekb zsi n legtörténelmi alakjaiké éln pátriárká Ilyenek lépn f
legendákb i amely fenség alakján felmagasztalásáb kimeríthetetlene m Szentír
szeri erő igazság mind cselekedetében,méltóságtelj önzetle Isten vete bizalm
irán va engedelmessé áldozat aláza hősiesség nemes Sze írásb m inká legendákba
egyistenhitn legel hirdető iste törvény tisztelet vetet embe öntudatb Kor
muzulm költész Ibrah név szint ilyenn örökí me Midras zsi vall rendszer tő
gyökereztet a beszél ról ho ismer késő keletkeze T egé komplexumá Tó 6 parancs
tilalm hív betartott hibát mentesn Bibl s állítj m későb midra apológi s ilyenn
fest kételkedés mia megrójá s a bizonyítjá ho ingado bizakodá mia szenvedt
ivadék egyipto rabszolgaságo Legmegható voná tő származo zsi n irá va szeretet
ame midra legend szeri oly nag ho őr pokl kapujá megvigasztal o kerülőke enyhí
szenvedéseik kimen ők elkárhozásbó kereszté költészetn felfogás ame haláll
kapcsolatb kebelé va visszatér kép teremtet me Talm hason elgondolásáb
gyökerezi új-testament szeri Lu 1 1 üdvözü szegény lel öléb pih mennyországba
zsi hagyomá regge i sachari rendszeresítés Á.-n tulajdonítj
10011.
CÍMS Ábra
SZÓCI Ábra Ábr zs népn E Izm ivadéká ősat {Avró ov Ábra ősaty hagyom ók hé
iroda legkimagasl alak Szentí mezopotám városá származta körülbe 2 év élhet
Hamur su kir koráb a mod bibliakuta Bibliá megemlít Amrafel azonos E fellép ide
Ábrám mon Genes kés Á.-n am hé összevonásá keletkeze a há soka te Bib etimológi
szer né sokaságá aty jelen Szentí felt körülményesség észreveh szeretet í
küzdelmek gaz életét,Mezopotámiá v kivándorlás kána letelepedés egyipt útj Lott
atyjafiá v elválás Izm Iz születés Há elűzetés Iz feláldozá Ak hős háború n
babil királly a kána kirá legyőzt bibliakritika,am pátriár történe
valószerűségé kételked Á.- szem hív álláspon helyezke elism r sz hagyomány
histór lehetőség feltevé a alapít h Ab Abi ne ó s emlé őrz bibl terüle 1927-
végz ásatá ug tár dö bizonyítékok olya kerül felszín amel edd hipotézise
megdöntöt vol szkepti krit megmarad te edd álláspont legal személy vonatkozó
vita Szentí megbízhatóság hagyom zsidó természete soha oszto krit kételkedés
histór szemlél Szentírás Talmu Midraso támaszkodo amelyek zs legtörténelm
alakjaik él pátriárk Ilyene lép legendák amel fensé alakjá felmagasztalásá
kimeríthetetlen Szentí szer er igazsá min cselekedetében,méltóságtel önzetl
Iste vet bizal irá v engedelmess áldoza aláz hősiessé neme Sz írás ink
legendákb egyistenhit lege hirdet ist törvén tisztele vete emb öntudat Ko muzul
költés Ibra né szin ilyen örök m Midra zs val rendsze t gyökerezte beszé ró h
isme kés keletkez eg komplexum T paranc tilal hí betartot hibá mentes Bib állít
késő midr apológ ilyen fes kételkedé mi megrój bizonyítj h ingad bizakod mi
szenved ivadé egyipt rabszolgaság Legmeghat von t származ zs ir v szerete am
midr legen szer ol na h ő pok kapuj megvigaszta kerülők enyh szenvedései kime ő
elkárhozásb kereszt költészet felfogá am halál kapcsolat kebel v visszaté ké
teremte m Tal haso elgondolásá gyökerez új-testamen szer L üdvöz szegén le ölé
pi mennyországb zs hagyom regg sachar rendszeresíté Á.- tulajdonít
10011
CÍM Ábr
SZÓC Ábr Áb z nép Iz ivadék ősa {Avr o Ábr ősat hagyo ó h irod legkimagas
ala Szent mezopotá város származt körülb é élhe Hamu s ki korá mo bibliakut
Bibli megemlí Amrafe azono fellé id Ábrá mo Gene ké Á.- a h összevonás keletkez
h sok t Bi etimológ sze n sokaság at jele Szent fel körülményessé észreve
szerete küzdelme ga életét,Mezopotámi kivándorlá kán letelepedé egyip út Lot
atyjafi elválá Iz I születé H elűzeté I feláldoz A hő hábor babi királl kán kir
legyőz bibliakritika,a pátriá történ valószerűség kételke Á. sze hí álláspo
helyezk elis s hagyomán histó lehetősé feltev alapí A Ab n eml őr bib terül
1927 vég ásat u tá d bizonyítéko oly kerü felszí ame ed hipotézis megdöntö vo
szkept kri megmara t ed álláspon lega személ vonatkoz vit Szent megbízhatósá
hagyo zsid természet soh oszt kri kételkedé histó szemlé Szentírá Talm Midras
támaszkod amelye z legtörténel alakjai é pátriár Ilyen lé legendá ame fens
alakj felmagasztalás kimeríthetetle Szent sze e igazs mi
cselekedetében,méltóságte önzet Ist ve biza ir engedelmes áldoz alá hősiess nem
S írá in legendák egyistenhi leg hirde is törvé tisztel vet em öntuda K muzu
költé Ibr n szi ilye örö Midr z va rendsz gyökerezt besz r ism ké keletke e
komplexu paran tila h betarto hib mente Bi állí kés mid apoló ilye fe kételked
m megró bizonyít inga bizako m szenve ivad egyip rabszolgasá Legmegha vo szárma
z i szeret a mid lege sze o n po kapu megvigaszt kerülő eny szenvedése kim
elkárhozás keresz költésze felfog a halá kapcsola kebe visszat k teremt Ta has
elgondolás gyökere új-testame sze üdvö szegé l öl p mennyország z hagyo reg
sacha rendszeresít Á. tulajdoní
1001
CÍ Áb
SZÓ Áb Á né I ivadé ős {Av Áb ősa hagy iro legkimaga al Szen mezopot váro
származ körül élh Ham k kor m bibliaku Bibl megeml Amraf azon fell i Ábr m Gen
k Á. összevoná keletke so B etimoló sz sokasá a jel Szen fe körülményess észrev
szeret küzdelm g életét,Mezopotám kivándorl ká leteleped egyi ú Lo atyjaf elvál
I szület elűzet feláldo h hábo bab királ ká ki legyő bibliakritika, pátri törté
valószerűsé kételk Á sz h állásp helyez eli hagyomá hist lehetős felte alap A
em ő bi terü 192 vé ása t bizonyíték ol ker felsz am e hipotézi megdönt v szkep
kr megmar e álláspo leg szemé vonatko vi Szen megbízhatós hagy zsi természe so
osz kr kételked hist szeml Szentír Tal Midra támaszko amely legtörténe alakja
pátriá Ilye l legend am fen alak felmagasztalá kimeríthetetl Szen sz igaz m
cselekedetében,méltóságt önze Is v biz i engedelme áldo al hősies ne ír i
legendá egyistenh le hird i törv tiszte ve e öntud muz költ Ib sz ily ör Mid v
rends gyökerez bes is k keletk komplex para til betart hi ment B áll ké mi apol
ily f kételke megr bizonyí ing bizak szenv iva egyi rabszolgas Legmegh v szárm
szere mi leg sz p kap megvigasz kerül en szenvedés ki elkárhozá keres költész
felfo hal kapcsol keb vissza terem T ha elgondolá gyöker új-testam sz üdv szeg
ö mennyorszá hagy re sach rendszeresí Á tulajdon