10028.htm
CÍMSZÓ: Acharónim
SZÓCIKK: Acharónim, az
acharón (utolsó) héber szó többes száma és epigónokat,vagy később jötteket
jelent. A talmudikus irodalomban a decisorokat és kodifikátorokat értik alatta.
A zsidó hitéletnek Magyarországon is érvényes végső formái nagyrészt az A.
szelleméből bontakoztak ki és döntvényeik még ma is irányadók. Még a
reformtörekvések sem tudták megtörni a hatásukat és a konzervativizmus,
amelyhez a haladó hitközségek is vissza visszakanyarodnak, az ő tevékenységük
eredménye. Működésük több száz esztendőt ölel fel, bárha arról, hogy ki
nyitotta meg az epochájukat, nem egységes a felfogás. Némelyek a XIII. századra
teszik működésük kezdetét, arra az időre tehát, mikor a francia iskolából
kikerült Toszafisták (l.o.) korszaka lezáródtól Mások a Dürenből való Izsáknak,
a Saare Dura szerzőjének a XIV. században történt föllépésétől számítják az A.
korszakát. Olyan vélemény is van, amely a középkor végével veti össze az A.
föllépését és még ezzel a felfogással szemben is az a másik áll, amely azt
állítja, hogy az A. periódusa a XVI. század második felében Káro Józseffel, a
Sulchan Áruch (l. o.) szerzőjével kezdődik. Az eltérő számítások nem zavarják
meg a korszakról kialakult felfogást, sem pedig a tekintélytiszteletet, amely a
zsidó hitéletben meggyökeresedett és legerőteljesebb kifejezését abban találta,
hogy az egész világ zsidósága - természetesen a magyar zsidóság is - a Sulchan
Áruch alapjára helyezkedett. Csupán a haladó hitközségek tettek kísérletet
arra, hogy a Sulchan Áruch-tól valamennyire függetlenítsék magukat, ami kis
mértékben az imarend módosításában, felismerhetőbben a zsinagógák be
rendezésében és némely ősi szertartás modern átalakításában jutott kifejezésre.
A magyarországi haladó hitközségek sohasem azonosították magukat az úgynevezett
reformzsidósággal, amely meg is bukott Magyarországon (l. Reformzsidók), de
ahol felfogásuk szériát nem bolygatták meg a tradíciós hitélet legbelsőbb
lényegét, szintén követték a modern irányzatot: zsinagógáikban az almemort (l.
o.) hagyományos centrális elhelyezéséből a frigyszekrény elé állították,
bevezették az orgonát, több helyen a vegyes énekkart, a templomban való
esketést, a konfirmációt stb., de lényegesebb részeiben a hagyomány alapján
maradt a hitéletük, sőt az utolsó években egyre erősebben hangsúlyozzák a
Sulchan Áruch alapján való elhelyezkedésüket és ezzel a magyar haladó
hitközségek életében is újból az A. szellemének befolyása érvényesül.
Mindenesetre meg lehet állapítani, hogy a magyar zsidók vallásos pszichózisa
nagyjában az A. több évszázados működésének a produktuma.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 28. címszó a lexikon =>
6. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10028.htm
CÍMSZÓ: Acharónim
SZÓCIKK: Acharónim, az acharón utolsó héber szó többes száma és
epigónokat,vagy később jötteket jelent. A talmudikus irodalomban a decisorokat
és kodifikátorokat értik alatta. A zsidó hitéletnek Magyarországon is érvényes
végső formái nagyrészt az A. szelleméből bontakoztak ki és döntvényeik még ma
is irányadók. Még a reformtörekvések sem tudták megtörni a hatásukat és a
konzervativizmus, amelyhez a haladó hitközségek is vissza visszakanyarodnak, az
ő tevékenységük eredménye. Működésük több száz esztendőt ölel fel, bárha arról,
hogy ki nyitotta meg az epochájukat, nem egységes a felfogás. Némelyek a XIII.
századra teszik működésük kezdetét, arra az időre tehát, mikor a francia
iskolából kikerült Toszafisták l.o. korszaka lezáródtól Mások a Dürenből való
Izsáknak, a Saare Dura szerzőjének a XIV. században történt föllépésétől
számítják az A. korszakát. Olyan vélemény is van, amely a középkor végével veti
össze az A. föllépését és még ezzel a felfogással szemben is az a másik áll,
amely azt állítja, hogy az A. periódusa a XVI. század második felében Káro
Józseffel, a Sulchan Áruch l. o. szerzőjével kezdődik. Az eltérő számítások nem
zavarják meg a korszakról kialakult felfogást, sem pedig a
tekintélytiszteletet, amely a zsidó hitéletben meggyökeresedett és
legerőteljesebb kifejezését abban találta, hogy az egész világ zsidósága -
természetesen a magyar zsidóság is - a Sulchan Áruch alapjára helyezkedett.
Csupán a haladó hitközségek tettek kísérletet arra, hogy a Sulchan Áruch-tól
valamennyire függetlenítsék magukat, ami kis mértékben az imarend
módosításában, felismerhetőbben a zsinagógák be rendezésében és némely ősi
szertartás modern átalakításában jutott kifejezésre. A magyarországi haladó
hitközségek sohasem azonosították magukat az úgynevezett reformzsidósággal,
amely meg is bukott Magyarországon l. Reformzsidók , de ahol felfogásuk szériát
nem bolygatták meg a tradíciós hitélet legbelsőbb lényegét, szintén követték a
modern irányzatot: zsinagógáikban az almemort l. o. hagyományos centrális
elhelyezéséből a frigyszekrény elé állították, bevezették az orgonát, több
helyen a vegyes énekkart, a templomban való esketést, a konfirmációt stb., de
lényegesebb részeiben a hagyomány alapján maradt a hitéletük, sőt az utolsó
években egyre erősebben hangsúlyozzák a Sulchan Áruch alapján való elhelyezkedésüket
és ezzel a magyar haladó hitközségek életében is újból az A. szellemének
befolyása érvényesül. Mindenesetre meg lehet állapítani, hogy a magyar zsidók
vallásos pszichózisa nagyjában az A. több évszázados működésének a produktuma.
10028.ht
CÍMSZÓ Acharóni
SZÓCIKK Acharónim a acharó utols hébe sz többe szám é epigónokat,vag későb
jötteke jelent talmudiku irodalomba decisoroka é kodifikátoroka érti alatta
zsid hitéletne Magyarországo i érvénye végs formá nagyrész a A szellemébő
bontakozta k é döntvényei mé m i irányadók Mé reformtörekvése se tudtá megtörn
hatásuka é konzervativizmus amelyhe halad hitközsége i vissz visszakanyarodnak
a tevékenységü eredménye Működésü töb szá esztendő öle fel bárh arról hog k
nyitott me a epochájukat ne egysége felfogás Némelye XIII századr teszi
működésü kezdetét arr a időr tehát miko franci iskolábó kikerül Toszafistá l.o
korszak lezáródtó Máso Dürenbő val Izsáknak Saar Dur szerzőjéne XIV századba
történ föllépésétő számítjá a A korszakát Olya vélemén i van amel középko
végéve vet össz a A föllépésé é mé ezze felfogássa szembe i a mási áll amel az
állítja hog a A periódus XVI száza másodi felébe Kár Józseffel Sulcha Áruc l o
szerzőjéve kezdődik A eltér számításo ne zavarjá me korszakró kialakul
felfogást se pedi tekintélytiszteletet amel zsid hitéletbe meggyökeresedet é
legerőteljeseb kifejezésé abba találta hog a egés vilá zsidóság természetese
magya zsidósá i Sulcha Áruc alapjár helyezkedett Csupá halad hitközsége tette
kísérlete arra hog Sulcha Áruch-tó valamennyir függetlenítsé magukat am ki
mértékbe a imaren módosításában felismerhetőbbe zsinagógá b rendezésébe é némel
ős szertartá moder átalakításába jutot kifejezésre magyarország halad
hitközsége sohase azonosítottá maguka a úgynevezet reformzsidósággal amel me i
bukot Magyarországo l Reformzsidó d aho felfogásu szériá ne bolygattá me
tradíció hitéle legbelsőb lényegét szinté követté moder irányzatot
zsinagógáikba a almemor l o hagyományo centráli elhelyezésébő frigyszekrén el
állították bevezetté a orgonát töb helye vegye énekkart templomba val esketést
konfirmáció stb. d lényegeseb részeibe hagyomán alapjá marad hitéletük ső a
utols évekbe egyr erősebbe hangsúlyozzá Sulcha Áruc alapjá val elhelyezkedésüke
é ezze magya halad hitközsége életébe i újbó a A szelleméne befolyás érvényesül
Mindenesetr me lehe állapítani hog magya zsidó valláso pszichózis nagyjába a A
töb évszázado működéséne produktuma
10028.h
CÍMSZ Acharón
SZÓCIK Acharóni achar utol héb s több szá epigónokat,va késő jöttek jelen
talmudik irodalomb decisorok kodifikátorok ért alatt zsi hitéletn Magyarország
érvény vég form nagyrés szelleméb bontakozt döntvénye m irányadó M
reformtörekvés s tudt megtör hatásuk konzervativizmu amelyh hala hitközség viss
visszakanyarodna tevékenység eredmény Működés tö sz esztend öl fe bár arró ho
nyitot m epochájuka n egység felfogá Némely XII század tesz működés kezdeté ar
idő tehá mik franc iskoláb kikerü Toszafist l. korsza lezáródt Más Dürenb va
Izsákna Saa Du szerzőjén XI századb törté föllépését számítj korszaká Oly
vélemé va ame középk végév ve öss föllépés m ezz felfogáss szemb más ál ame a
állítj ho periódu XV száz másod feléb Ká Józseffe Sulch Áru szerzőjév kezdődi
elté számítás n zavarj m korszakr kialaku felfogás s ped tekintélytisztelete
ame zsi hitéletb meggyökeresede legerőteljese kifejezés abb talált ho egé vil
zsidósá természetes magy zsidós Sulch Áru alapjá helyezkedet Csup hala
hitközség tett kísérlet arr ho Sulch Áruch-t valamennyi függetleníts maguka a k
mértékb imare módosításába felismerhetőbb zsinagóg rendezéséb néme ő szertart
mode átalakításáb juto kifejezésr magyarorszá hala hitközség sohas azonosított
maguk úgyneveze reformzsidóságga ame m buko Magyarország Reformzsid ah felfogás
széri n bolygatt m tradíci hitél legbelső lényegé szint követt mode irányzato
zsinagógáikb almemo hagyomány centrál elhelyezéséb frigyszekré e állítottá
bevezett orgoná tö hely vegy énekkar templomb va esketés konfirmáci stb
lényegese részeib hagyomá alapj mara hitéletü s utol évekb egy erősebb
hangsúlyozz Sulch Áru alapj va elhelyezkedésük ezz magy hala hitközség életéb
újb szellemén befolyá érvényesü Mindeneset m leh állapítan ho magy zsid vallás
pszichózi nagyjáb tö évszázad működésén produktum
10028.
CÍMS Acharó
SZÓCI Acharón acha uto hé töb sz epigónokat,v kés jötte jele talmudi
irodalom decisoro kodifikátoro ér alat zs hitélet Magyarorszá érvén vé for
nagyré szellemé bontakoz döntvény irányad reformtörekvé tud megtö hatásu
konzervativizm amely hal hitközsé vis visszakanyarodn tevékenysé eredmén Működé
t s eszten ö f bá arr h nyito epochájuk egysé felfog Némel XI száza tes működé
kezdet a id teh mi fran iskolá kiker Toszafis l korsz lezáród Má Düren v Izsákn
Sa D szerzőjé X század tört föllépésé számít korszak Ol vélem v am közép végé v
ös föllépé ez felfogás szem má á am állít h periód X szá máso felé K Józseff
Sulc Ár szerzőjé kezdőd elt számítá zavar korszak kialak felfogá pe
tekintélytisztelet am zs hitélet meggyökeresed legerőteljes kifejezé ab talál h
eg vi zsidós természete mag zsidó Sulc Ár alapj helyezkede Csu hal hitközsé tet
kísérle ar h Sulc Áruch- valamenny függetlenít maguk mérték imar módosításáb
felismerhetőb zsinagó rendezésé ném szertar mod átalakításá jut kifejezés
magyarorsz hal hitközsé soha azonosítot magu úgynevez reformzsidóságg am buk
Magyarorszá Reformzsi a felfogá szér bolygat tradíc hité legbels lényeg szin
követ mod irányzat zsinagógáik almem hagyomán centrá elhelyezésé frigyszekr
állított bevezet orgon t hel veg énekka templom v esketé konfirmác st lényeges
részei hagyom alap mar hitélet uto évek eg erőseb hangsúlyoz Sulc Ár alap v
elhelyezkedésü ez mag hal hitközsé életé új szellemé befoly érvényes Mindenese
le állapíta h mag zsi vallá pszichóz nagyjá t évszáza működésé produktu
10028
CÍM Achar
SZÓC Acharó ach ut h tö s epigónokat, ké jött jel talmud irodalo decisor
kodifikátor é ala z hitéle Magyarorsz érvé v fo nagyr szellem bontako döntvén
iránya reformtörekv tu megt hatás konzervativiz amel ha hitközs vi
visszakanyarod tevékenys eredmé Működ eszte b ar nyit epocháju egys felfo Néme
X száz te működ kezde i te m fra iskol kike Toszafi kors lezáró M Düre Izsák S
szerzőj száza tör föllépés számí korsza O véle a közé vég ö föllép e felfogá
sze m a állí perió sz más fel József Sul Á szerzőj kezdő el számít zava korsza
kiala felfog p tekintélytisztele a z hitéle meggyökerese legerőtelje kifejez a
talá e v zsidó természet ma zsid Sul Á alap helyezked Cs ha hitközs te kísérl a
Sul Áruch valamenn függetlení magu mérté ima módosításá felismerhető zsinag
rendezés né szerta mo átalakítás ju kifejezé magyarors ha hitközs soh azonosíto
mag úgyneve reformzsidóság a bu Magyarorsz Reformzs felfog szé bolyga tradí hit
legbel lénye szi köve mo irányza zsinagógái alme hagyomá centr elhelyezés
frigyszek állítot beveze orgo he ve énekk templo esket konfirmá s lényege része
hagyo ala ma hitéle ut éve e erőse hangsúlyo Sul Á ala elhelyezkedés e ma ha
hitközs élet ú szellem befol érvénye Mindenes l állapít ma zs vall pszichó
nagyj évszáz működés produkt
1002
CÍ Acha
SZÓ Achar ac u t epigónokat k jöt je talmu irodal deciso kodifikáto al
hitél Magyarors érv f nagy szelle bontak döntvé irány reformtörek t meg hatá
konzervativi ame h hitköz v visszakanyaro tevékeny eredm Műkö eszt a nyi
epocháj egy felf Ném szá t műkö kezd t fr isko kik Toszaf kor lezár Dür Izsá
szerző száz tö föllépé szám korsz vél köz vé föllé felfog sz áll peri s má fe
Józse Su szerző kezd e számí zav korsz kial felfo tekintélytisztel hitél
meggyökeres legerőtelj kifeje tal zsid természe m zsi Su ala helyezke C h
hitköz t kísér Su Áruc valamen független mag mért im módosítás felismerhet
zsina rendezé n szert m átalakítá j kifejez magyaror h hitköz so azonosít ma
úgynev reformzsidósá b Magyarors Reformz felfo sz bolyg trad hi legbe lény sz
köv m irányz zsinagógá alm hagyom cent elhelyezé frigysze állíto bevez org h v
ének templ eske konfirm lényeg rész hagy al m hitél u év erős hangsúly Su al
elhelyezkedé m h hitköz éle szelle befo érvény Mindene állapí m z val pszich
nagy évszá működé produk