10130.htm
CÍMSZÓ: Almemor
SZÓCIKK: Almemor,
centrálisán elhelyezett, körülkerített és néhol kupolával fedett emelvény a
zsinagógában, amely eredetileg kizáróan a Tóra-felolvasás céljaira szolgált. Rendeltetése
a liturgia fejlődése során kibővült és orthodox zsinagógákban ma már több
fontosabb istentiszteleti aktust is itt végeznek. A Lecho dódi-val itt köszönti
az előimádkozó a szombatot. Az A.-on végzett szolgálatok közé tartozik még a
hazkara (l. o. requiem), az újhold bejelentése, az uralkodóért, kormányzatért
és másokért elmondott könyörgés purimkor a megillah (l. o.) felolvasása és
szimchasz tóra (l. o.). napján az ünnepi himnuszok eléneklése is. Héberül
bimó-nak hívják az A.-t a vulgáris nyelvhasználat melemmer-nek mondja. Exponált
elhelyezése a Tóra-felolvasással függ össze, amely az őskori zsinagógák
istentiszteletének legfontosabb része volt. Minthogy nagy súlyt vetettek arra,
hogy az egész gyülekezet hallgathassa meg a felolvasott szidrát, elrendelték,
hogy a bima a zsinagóga központjában álljon. Emelvényszerűen megmagasított
helyzete és lépcsőzetes kiépítése még a Talmud előtti időkből származik. Hogy
az A.-ra vezető lépcsőt száma hatnál több nem lehet, az már rabbinikus
tradíció. A lépcsők alkalmazása azt bizonyítja, hogy nem oltárnak képzelték el
az A.-t és nem oltár helyett építették azelőtt, mert a szentély oltárait lépcső
nélkül építették. Oltárt egyáltalán másutt, mint a jeruzsálemi Szentélyben, nem
állíthattak fel és az a lábra kapott szokás, hogy a haladó zsidók oltárnak
mondják az A.-t, merőben helytelen és sem nyelvi, sem történelmi szempontokkal
nem indokolható. Rendeltetése a tradícióban gyökerezik, de arra vonatkozóan,
hogy milyen anyag használható az A. felépítéséhez, nem hagyott vissza korlátozó
intézkedéseket a rabbinikus törvényhozás. Szabadon fejlődhetett a formája is és
így van kőből, vagy fából épített A., kupolával fedett, vagy fedetlen. Egyforma
karaktere csak abban jut kifejezésre, hogy emelkedett és a kerítés révén zárt egységet
alkot a zsinagóga hajójában. Legfontosabb alkotórésze az asztal (sulchan),
amely a Tóra elhelyezésére szolgál a felolvasások alatt. Centrális elhelyezése
askenáz tradíció, a szefárdok a keleti oldalon helyezik el, szorosan a fal
előtt. A haladó hitközségek az ősi szokástól eltérően a frigy szekrény tövében
helyezik el. Természetesen Magyarországon is.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 130. címszó a lexikon =>
29. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10130.htm
CÍMSZÓ: Almemor
SZÓCIKK: Almemor, centrálisán elhelyezett, körülkerített és néhol kupolával
fedett emelvény a zsinagógában, amely eredetileg kizáróan a Tóra-felolvasás
céljaira szolgált. Rendeltetése a liturgia fejlődése során kibővült és orthodox
zsinagógákban ma már több fontosabb istentiszteleti aktust is itt végeznek. A
Lecho dódi-val itt köszönti az előimádkozó a szombatot. Az A.-on végzett
szolgálatok közé tartozik még a hazkara l. o. requiem , az újhold bejelentése,
az uralkodóért, kormányzatért és másokért elmondott könyörgés purimkor a megillah
l. o. felolvasása és szimchasz tóra l. o. . napján az ünnepi himnuszok
eléneklése is. Héberül bimó-nak hívják az A.-t a vulgáris nyelvhasználat
melemmer-nek mondja. Exponált elhelyezése a Tóra-felolvasással függ össze,
amely az őskori zsinagógák istentiszteletének legfontosabb része volt. Minthogy
nagy súlyt vetettek arra, hogy az egész gyülekezet hallgathassa meg a
felolvasott szidrát, elrendelték, hogy a bima a zsinagóga központjában álljon.
Emelvényszerűen megmagasított helyzete és lépcsőzetes kiépítése még a Talmud
előtti időkből származik. Hogy az A.-ra vezető lépcsőt száma hatnál több nem
lehet, az már rabbinikus tradíció. A lépcsők alkalmazása azt bizonyítja, hogy
nem oltárnak képzelték el az A.-t és nem oltár helyett építették azelőtt, mert a
szentély oltárait lépcső nélkül építették. Oltárt egyáltalán másutt, mint a
jeruzsálemi Szentélyben, nem állíthattak fel és az a lábra kapott szokás, hogy
a haladó zsidók oltárnak mondják az A.-t, merőben helytelen és sem nyelvi, sem
történelmi szempontokkal nem indokolható. Rendeltetése a tradícióban
gyökerezik, de arra vonatkozóan, hogy milyen anyag használható az A.
felépítéséhez, nem hagyott vissza korlátozó intézkedéseket a rabbinikus
törvényhozás. Szabadon fejlődhetett a formája is és így van kőből, vagy fából
épített A., kupolával fedett, vagy fedetlen. Egyforma karaktere csak abban jut
kifejezésre, hogy emelkedett és a kerítés révén zárt egységet alkot a zsinagóga
hajójában. Legfontosabb alkotórésze az asztal sulchan , amely a Tóra
elhelyezésére szolgál a felolvasások alatt. Centrális elhelyezése askenáz
tradíció, a szefárdok a keleti oldalon helyezik el, szorosan a fal előtt. A
haladó hitközségek az ősi szokástól eltérően a frigy szekrény tövében helyezik
el. Természetesen Magyarországon is.
10130.ht
CÍMSZÓ Almemo
SZÓCIKK Almemor centrálisá elhelyezett körülkerítet é ného kupoláva fedet
emelvén zsinagógában amel eredetile kizáróa Tóra-felolvasá céljair szolgált
Rendeltetés liturgi fejlődés sorá kibővül é orthodo zsinagógákba m má töb
fontosab istentisztelet aktus i it végeznek Lech dódi-va it köszönt a
előimádkoz szombatot A A.-o végzet szolgálato köz tartozi mé hazkar l o requie
a újhol bejelentése a uralkodóért kormányzatér é másokér elmondot könyörgé
purimko megilla l o felolvasás é szimchas tór l o napjá a ünnep himnuszo
eléneklés is Héberü bimó-na hívjá a A.- vulgári nyelvhasznála melemmer-ne
mondja Exponál elhelyezés Tóra-felolvasássa füg össze amel a őskor zsinagógá
istentiszteleténe legfontosab rész volt Minthog nag súly vetette arra hog a egés
gyülekeze hallgathass me felolvasot szidrát elrendelték hog bim zsinagóg
központjába álljon Emelvényszerűe megmagasítot helyzet é lépcsőzete kiépítés mé
Talmu előtt időkbő származik Hog a A.-r vezet lépcső szám hatná töb ne lehet a
má rabbiniku tradíció lépcső alkalmazás az bizonyítja hog ne oltárna képzelté e
a A.- é ne oltá helyet építetté azelőtt mer szentél oltárai lépcs nélkü
építették Oltár egyáltalá másutt min jeruzsálem Szentélyben ne állíthatta fe é
a lábr kapot szokás hog halad zsidó oltárna mondjá a A.-t merőbe helytele é se
nyelvi se történelm szempontokka ne indokolható Rendeltetés tradícióba
gyökerezik d arr vonatkozóan hog milye anya használhat a A felépítéséhez ne
hagyot vissz korlátoz intézkedéseke rabbiniku törvényhozás Szabado fejlődhetet
formáj i é íg va kőből vag fábó építet A. kupoláva fedett vag fedetlen Egyform
karakter csa abba ju kifejezésre hog emelkedet é keríté révé zár egysége alko
zsinagóg hajójában Legfontosab alkotórész a aszta sulcha amel Tór elhelyezésér
szolgá felolvasáso alatt Centráli elhelyezés askená tradíció szefárdo kelet
oldalo helyezi el szorosa fa előtt halad hitközsége a ős szokástó eltérőe frig
szekrén tövébe helyezi el Természetese Magyarországo is
10130.h
CÍMSZ Almem
SZÓCIK Almemo centrális elhelyezet körülkeríte néh kupoláv fede emelvé
zsinagógába ame eredetil kizáró Tóra-felolvas céljai szolgál Rendelteté liturg
fejlődé sor kibővü orthod zsinagógákb m tö fontosa istentisztele aktu i végezne
Lec dódi-v i köszön előimádko szombato A.- végze szolgálat kö tartoz m hazka
requi újho bejelentés uralkodóér kormányzaté másoké elmondo könyörg purimk
megill felolvasá szimcha tó napj ünne himnusz eléneklé i Héber bimó-n hívj A.
vulgár nyelvhasznál melemmer-n mondj Exponá elhelyezé Tóra-felolvasáss fü össz
ame ősko zsinagóg istentiszteletén legfontosa rés vol Mintho na súl vetett arr
ho egé gyülekez hallgathas m felolvaso szidrá elrendelté ho bi zsinagó
központjáb álljo Emelvényszerű megmagasíto helyze lépcsőzet kiépíté m Talm előt
időkb származi Ho A.- veze lépcs szá hatn tö n lehe m rabbinik tradíci lépcs
alkalmazá a bizonyítj ho n oltárn képzelt A. n olt helye épített azelőt me
szenté oltára lépc nélk építetté Oltá egyáltal másut mi jeruzsále Szentélybe n
állíthatt f láb kapo szoká ho hala zsid oltárn mondj A.- merőb helytel s nyelv
s történel szempontokk n indokolhat Rendelteté tradíciób gyökerezi ar
vonatkozóa ho mily any használha felépítéséhe n hagyo viss korláto intézkedések
rabbinik törvényhozá Szabad fejlődhete formá í v kőbő va fáb építe A kupoláv
fedet va fedetle Egyfor karakte cs abb j kifejezésr ho emelkede kerít rév zá
egység alk zsinagó hajójába Legfontosa alkotórés aszt sulch ame Tó elhelyezésé
szolg felolvasás alat Centrál elhelyezé asken tradíci szefárd kele oldal helyez
e szoros f előt hala hitközség ő szokást eltérő fri szekré tövéb helyez e
Természetes Magyarország i
10130.
CÍMS Alme
SZÓCI Almem centráli elhelyeze körülkerít né kupolá fed emelv zsinagógáb am
eredeti kizár Tóra-felolva célja szolgá Rendeltet litur fejlőd so kibőv ortho
zsinagógák t fontos istentisztel akt végezn Le dódi- köszö előimádk szombat A.
végz szolgála k tarto hazk requ újh bejelenté uralkodóé kormányzat mások elmond
könyör purim megil felolvas szimch t nap ünn himnus elénekl Hébe bimó- hív A
vulgá nyelvhaszná melemmer- mond Expon elhelyez Tóra-felolvasás f öss am ősk
zsinagó istentiszteleté legfontos ré vo Minth n sú vetet ar h eg gyüleke
hallgatha felolvas szidr elrendelt h b zsinag központjá állj Emelvényszer
megmagasít helyz lépcsőze kiépít Tal elő idők származ H A. vez lépc sz hat t
leh rabbini tradíc lépc alkalmaz bizonyít h oltár képzel A ol hely építet azelő
m szent oltár lép nél épített Olt egyálta másu m jeruzsál Szentélyb állíthat lá
kap szok h hal zsi oltár mond A. merő helyte nyel történe szempontok indokolha Rendeltet
tradíció gyökerez a vonatkozó h mil an használh felépítéséh hagy vis korlát
intézkedése rabbini törvényhoz Szaba fejlődhet form kőb v fá épít kupolá fede v
fedetl Egyfo karakt c ab kifejezés h emelked kerí ré z egysé al zsinag hajójáb
Legfontos alkotóré asz sulc am T elhelyezés szol felolvasá ala Centrá elhelyez
aske tradíc szefár kel olda helye szoro elő hal hitközsé szokás eltér fr szekr
tövé helye Természete Magyarorszá
10130
CÍM Alm
SZÓC Alme centrál elhelyez körülkerí n kupol fe emel zsinagógá a eredet
kizá Tóra-felolv célj szolg Rendelte litu fejlő s kibő orth zsinagógá fonto
istentiszte ak végez L dódi kösz előimád szomba A vég szolgál tart haz req új
bejelent uralkodó kormányza máso elmon könyö puri megi felolva szimc na ün
himnu elének Héb bimó hí vulg nyelvhaszn melemmer mon Expo elhelye
Tóra-felolvasá ös a ős zsinag istentisztelet legfonto r v Mint s vete a e
gyülek hallgath felolva szid elrendel zsina központj áll Emelvénysze megmagasí
hely lépcsőz kiépí Ta el idő szárma A ve lép s ha le rabbin tradí lép alkalma
bizonyí oltá képze o hel építe azel szen oltá lé né építet Ol egyált más
jeruzsá Szentély állítha l ka szo ha zs oltá mon A mer helyt nye történ
szemponto indokolh Rendelte tradíci gyökere vonatkoz mi a használ felépítésé
hag vi korlá intézkedés rabbin törvényho Szab fejlődhe for kő f épí kupol fed
fedet Egyf karak a kifejezé emelke ker r egys a zsina hajójá Legfonto alkotór
as sul a elhelyezé szo felolvas al Centr elhelye ask tradí szefá ke old hely
szor el ha hitközs szoká elté f szek töv hely Természet Magyarorsz
1013
CÍ Al
SZÓ Alm centrá elhelye körülker kupo f eme zsinagóg erede kiz Tóra-felol
cél szol Rendelt lit fejl kib ort zsinagóg font istentiszt a vége dód kös
előimá szomb vé szolgá tar ha re ú bejelen uralkod kormányz más elmo köny pur
meg felolv szim n ü himn eléne Hé bim h vul nyelvhasz melemme mo Exp elhely
Tóra-felolvas ö ő zsina istentisztele legfont Min vet gyüle hallgat felolv szi
elrende zsin központ ál Emelvénysz megmagas hel lépcső kiép T e id szárm v lé h
l rabbi trad lé alkalm bizony olt képz he épít aze sze olt l n építe O egyál má
jeruzs Szentél állíth k sz h z olt mo me hely ny törté szempont indokol Rendelt
tradíc gyöker vonatko m haszná felépítés ha v korl intézkedé rabbi törvényh Sza
fejlődh fo k ép kupo fe fede Egy kara kifejez emelk ke egy zsin hajój Legfont
alkotó a su elhelyez sz felolva a Cent elhely as trad szef k ol hel szo e h
hitköz szok elt sze tö hel Természe Magyarors