10131.htm
CÍMSZÓ: Ál-messiások
SZÓCIKK: Ál-messiások, oly
személyek, akik magukról azt tartják, hogy Izraelnek Istentől kijelölt
megváltói, akik az ígért messiási országot létrehozzák. Az idők folyamán igen sok
Á. lépett fel olyan korszakokban, amikor a néplélekben kedvező talajra talált a
messiási hiedelem s ehhez képest nem egyszer éles eszű szédelgők és csalók mint
Á. kihasználták a vallásos nép hiszékenységét; más esetekben maguk az A.-k is
áldozatai voltak saját és mások ámításaink. Valamennyi Á. megegyezett abban,
hogy Izráelt visszavezeti országába. Némelyek ezt pentrenciákkal, böjtöléssel
és imádkozással meg csodatevésekkel akarták elérni, mások karddal. Némelyek
közülük vallási újításokat akartak, mások pedig valóságos felfordulást idéztek
elő nem egy helyt. Minthogy a zsidó nép a messiást Dávid családjából, de Efráim
s így József leszármazottjaitól is várta, ennélfogva az Á. rendszerint ezek
egyikéből származtatták magukat. Nem egy álmessiás életével fizette meg
túlságos aktivitását s azt, hogy hamis remények táplálásával megcsalta a
vallásos érzületű népet, köztük viszályt támasztott, szektákat szervezett s
ezáltal a zsidóságnak mindenképen csak kárt okozott. Az A. először a
Hasmonaeusok alatt léptek fel, amikor a római beavatkozás végleges
elnyomatással fenyegette Izraelt. Ez az időszak kiválóan alkalmas volt az Á.
megjelenésére. Josephusból és a Talmudból kitűnik, hogy a jeruzsálemi Nagy
Templom lerombolása előtti században egész sereg Á. lépett fel s talált folyton
követőre; ezek valamennyien a Rómától való megszabadítást ígérték a zsidó
népnek. Josephus különösen jól látja az Á. alantas szerepét s hogy a népet
félrevezetik, becsapják, fanatizálják, a békét megbontják, őrültekhez méltó
újításokat akarnak s mindezt az isteni küldetés ürügye alatt. (Josephus, De
Bello Judaico II. 13., §. 4.,Antiquitates XX. 8. §. 6.) Ilyen volt p. o.
Theudas, akit keresztre feszíttetett a római procurátor (u. o. XX. 5., §. 1.),
de rajta kívül még sokat említenek Josephus és a Talmud. Más típus volt
Menachem ben Juda, a zeloták, azaz a zsidó nemzeti párt feje, aki Herodes ellen
hadsereget szervezett, mely már Jeruzsálem elővárosát is elfoglalta, amikor egy
másik zelota megölte. Még kiválóbb típus azonban az Á. közt Bar-Kochba, a
zsidóság legnagyobb nemzeti mozgalmának katonai vezetője, aki Hadrián császár
alatt Rómát igen nagy mértékben foglalkoztatta s akit R. Akiba valószínűleg a
magasztos ügy érdekében «Messiás király»-nak nevezett. A szabadságharc
irtózatos vérbefojtása alkalmával ő is elpusztult s vele együtt messiási hite
is. Most sok ideig nem jelentkezett egy A. sem, de jellemző, hogy a római
birodalom végső zavarában, 440 körül vártak egy messiást, aki meg is jelent
Kréta szigetén s magát Mózesnek nevezte, de ez közönséges csaló volt. A
keleten, a mohamedánok közt élő és a karaita zsidóságnak több Á.-a volt. Ezek
közül jelentékeny volt 720 körül Szíriában egy Szeréné nevű, aki a fanatikus
Omár kalifa ellen irányította mozgalmát s válaszul annak kényszertérítéseire, ő
egyenesen ki akarta űzni a mohamedánokat. Jelentős mozgalma Spanyolországba is
eljutott s ott is messiásnak tartották. Azonban Szeréné vallási újító is volt s
a rabbinikus intézkedésekkel ellentétbe jutott, főleg a házassági
törvénykezésnél. Ezért letartóztatták s a kalifa kiadta a zsidóknak
ítélkezésre, de más baja nem történt, csak az, hogy nevetségessé tette magát és
szektáját, mely megszűnt. A keresztes hadjáratok is kedveztek az Á.-nak:
1087-ben Franciaországban, a XII. században pedig Cordobában és Fezben lépett
fel egy s Maimonides említi őket. Nevezetesebb volt ezeknél David Alroy szintén
a XII. században, aki Perzsiában élt és saját népszerűségén kívül a kalifátus
gyengeségét is kihasználta. Rendkívül érdekes, hogy ennek az Á.-nak a fegyveres
mozgalma gazdasági eredetű volt s a zsidókat sújtó igazságtalan fejadó
eltörlésére irányult. U. a. században Jemenben is volt egy A., akiről szintén
Maimonides tesz említést «Iggeresz Teman» c. művében. 1279-ben Itáliát
boldogította egy Á., Ábrahám ben Sámuel Abulafia, akinek víziói voltak. Igen
sok hívőt szerzett Urbinoban és Szicíliában, de Salomo ben Aderet, a híres
barcelonai rabbi idejekorán elítélte. Castiliában a XIII. sz. végén Nissim ben
Ábrahám lépett fel Avilában, ahol 1295-re jósolta a világ végét. Ez teljesen a
keresztény chiliasztikus jóslások befolyását tükrözteti vissza. Az Á.
valószínűen mint keresztény végezte életét. Keveset tudunk egy másik Á.-ról,
Botarel de Cisnerosról, akinek egy ideig a híres toledói vallásbölcsész,
Chaszdai Chrescas is híve volt s aki a XV. sz. elején működött. A XVI. sz.
elején egy német zsidó Aser Lemmlein nyitja meg a sorrendet s működését
Itáliában kezdi meg, kiterjesztve azt Németországra is, ahol a rendkívül
zavaros viszonyok kedveztek fellépésének, Ő is böjtöléssel és imákkal
készítette elő a népét a közelgő messiási országra. Az Á.-hoz kell számítani a
zsidó történelem nagystílű kalandorait, Dávid Reubenit és Salomo Molchót, akik
közül az előbbi akaratlanul vált Á.-sá. Reubeni, mint a vélt Reubon-törzs
királyának testvére, követi minőségben jelent meg a pápánál, majd meghívásra a
portugál királynál. Minthogy Keletre való volt s azt igen jól ismerte, de
azonkívül a mohamedánok ellen akart fegyveres sereget szervezni s ő magát nem
messiásnak, hanem csupán harcosnak nevezte, igen nagy tekintélye volt. Ez még
fokozódott azáltal, hogy a portugál inkvizíció alábbhagyott buzgalmával. Az
egyik inkvizítor jelentése szerint a marannusok mindenütt abbeli reményüket
hangoztatták, hogy közéig a messiás országa s hogy Reubeni fogja őket a
Szentföldre visszavezetni. Követői közül számosat elégettetett elevenen az
inkvizíció. A két leghíresebb kabalista, Isaac Luria és tanítványa, Chajim
Vital Calabrese (XVI. sz.) szintén ephraimita messiásoknak tartották magukat,
vagyis a Dávid-törzsből eljövendő messiás előfutárjainak. Luria (1534-72), aki
Palesztinában élt, a lélekvándorlásra s az ebből következtetett folytonos
tökéletesedésre alapította messiási voltát. Mindezek azonban csekély
hatásúaknak mondhatók Sabbattai Cevihez képest (szül. 1626 Smyrnában, megh.
l676. Dulcignoban, Grünwald Lipót magyarországi héber író szerint Berátban,
ahol látta állítólagos sírját is a háború alatt), akinek hatása kiterjedt az
egész Keletre és Nyugatra, Jeruzsálemtől Amsterdamig, Wilnától Rómáig s így Magyarországra
is, ahol különösen Budán voltak hívei. Nagymérvű szentföldi kivándorlást is
okozott ez az Á., de éppen így meglehetős széthúzást is a zsidóságban. A
Törökországot járt budai rabbik többnyire hívei voltak. Itteni táborát mégsem
lehet másnak tekinteni, mint a cionizmus öntudatlan előfutárjának. Maga
Sabbattai imponáló fellépésével tudta elérni addig példátlan sikereit, de
azáltal, hogy 400 hívével áttért az iszlámra, árulójává lett a zsidóságnak. Az
általa alapított szektát később dönmének nevezték s ennek központja Szaloniki
lett. Ezek fajilag többnyire megmaradtak zsidóknak s a modern török
mozgalmaknak nem egy vezető államférfija került ki közülük. Sabbattai követői
közt is léptek fel Á.-ok, így Jaeob Querido és Miguel Cardoso (XVII. század). Szintén
az ő hatása alatt igényelte a messiási szerepet magának az egyetlen
magyarországi Á., Mordechai Móchiach Kismartonból, aki 1678 és 1683 közt
tevékenykedett. Ő azt hirdette, hogy Sabbattai az igazi messiás volt s hogy
áttérése csupán misztikus okokból történt s azonkívül, hogy nem halt meg, hanem
vissza fog jönni, aminek előjelei a világszerte végbemenő zsidóüldözések.
Móchiach igen sok követőre talált Magyarországon, Morva- és Csehországban s ezt
látva, magát a Dávid törzséből való messiásnak deklarálta, mire az olasz zsidók
felkérték, hogy jöjjön közéjük. Móchiach meg is jelent Itáliában s Reggio és
Mantova zsidósága különösen nagy ünnepélyességgel fogadta, de az inkvizíciónál
feljelentették, amire működése színterét Csehországba tette át, majd pedig Lengyelországba,
innen visszasodródott Pozsonyba, hol 1729. meghalt. Móchiach barátja, Löbele
Prossnitz szintén Á. volt, bár tulajdonképpen nem volt más, mint Sabbattai Cevi
fanatikus híve. Eybenschütz Jonathán, a hírneves altonai rabbi, kora legélesebb
eszű talmud jogásza, szintén akaratlanul került Á. hírébe, valószínűleg azért
is, mert nem ítélte el a sabbatteánus mozgalmat. Ennek utolsó hajtása volt
Jacob Frank (1726-1791), a podoliai misztikus, a frankisták megalapítója. Ő
fiatalon került össze a dönmékkel. Tanultsága a kabbalából állott s azt
hirdette, hogy lélekvándorlás útján ugyanaz a lélek lakik benne, amelyik
sorjában élt Dávid, Elijahu, Jézus, Mohammed, Sabbattai Cevi és tanítványa,
Berachjah lelkében, mely most ő belé szállott. Érdekes, hogy Frank célja a
talmudi zsidóság kiirtása volt. Ő maga ladino nyelven beszélt s később
visszament Podoliába: itt és Ukrajnában csodákat tulajdonítottak neki. Mégis
távozni kényszerült, mire ő bosszúból hívei közül mintegy ezret
kikeresztelkedésre bírt rá s ő maga is 1759. Varsóban megkeresztelkedett, de
őszinteség hiánya miatt, mint eretnek börtönbe került. Hívei mégis kitartottak
tanításai mellett. Irodalom. Valamennyi A.-t kimerítően tárgyalja Graetz.
Geschichte der Juden. II-XII. szétszórva és (Jew. Enc.) H. G. Friedmann.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 131. címszó a lexikon =>
30. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10131.htm
CÍMSZÓ: Ál-messiások
SZÓCIKK: Ál-messiások, oly személyek, akik magukról azt tartják, hogy
Izraelnek Istentől kijelölt megváltói, akik az ígért messiási országot
létrehozzák. Az idők folyamán igen sok Á. lépett fel olyan korszakokban, amikor
a néplélekben kedvező talajra talált a messiási hiedelem s ehhez képest nem
egyszer éles eszű szédelgők és csalók mint Á. kihasználták a vallásos nép
hiszékenységét; más esetekben maguk az A.-k is áldozatai voltak saját és mások
ámításaink. Valamennyi Á. megegyezett abban, hogy Izráelt visszavezeti
országába. Némelyek ezt pentrenciákkal, böjtöléssel és imádkozással meg
csodatevésekkel akarták elérni, mások karddal. Némelyek közülük vallási
újításokat akartak, mások pedig valóságos felfordulást idéztek elő nem egy
helyt. Minthogy a zsidó nép a messiást Dávid családjából, de Efráim s így
József leszármazottjaitól is várta, ennélfogva az Á. rendszerint ezek egyikéből
származtatták magukat. Nem egy álmessiás életével fizette meg túlságos
aktivitását s azt, hogy hamis remények táplálásával megcsalta a vallásos
érzületű népet, köztük viszályt támasztott, szektákat szervezett s ezáltal a
zsidóságnak mindenképen csak kárt okozott. Az A. először a Hasmonaeusok alatt
léptek fel, amikor a római beavatkozás végleges elnyomatással fenyegette
Izraelt. Ez az időszak kiválóan alkalmas volt az Á. megjelenésére. Josephusból
és a Talmudból kitűnik, hogy a jeruzsálemi Nagy Templom lerombolása előtti
században egész sereg Á. lépett fel s talált folyton követőre; ezek
valamennyien a Rómától való megszabadítást ígérték a zsidó népnek. Josephus
különösen jól látja az Á. alantas szerepét s hogy a népet félrevezetik,
becsapják, fanatizálják, a békét megbontják, őrültekhez méltó újításokat
akarnak s mindezt az isteni küldetés ürügye alatt. Josephus, De Bello Judaico
II. 13., §. 4.,Antiquitates XX. 8. §. 6. Ilyen volt p. o. Theudas, akit
keresztre feszíttetett a római procurátor u. o. XX. 5., §. 1. , de rajta kívül
még sokat említenek Josephus és a Talmud. Más típus volt Menachem ben Juda, a
zeloták, azaz a zsidó nemzeti párt feje, aki Herodes ellen hadsereget
szervezett, mely már Jeruzsálem elővárosát is elfoglalta, amikor egy másik zelota
megölte. Még kiválóbb típus azonban az Á. közt Bar-Kochba, a zsidóság
legnagyobb nemzeti mozgalmának katonai vezetője, aki Hadrián császár alatt
Rómát igen nagy mértékben foglalkoztatta s akit R. Akiba valószínűleg a
magasztos ügy érdekében Messiás király -nak nevezett. A szabadságharc irtózatos
vérbefojtása alkalmával ő is elpusztult s vele együtt messiási hite is. Most
sok ideig nem jelentkezett egy A. sem, de jellemző, hogy a római birodalom
végső zavarában, 440 körül vártak egy messiást, aki meg is jelent Kréta
szigetén s magát Mózesnek nevezte, de ez közönséges csaló volt. A keleten, a
mohamedánok közt élő és a karaita zsidóságnak több Á.-a volt. Ezek közül
jelentékeny volt 720 körül Szíriában egy Szeréné nevű, aki a fanatikus Omár
kalifa ellen irányította mozgalmát s válaszul annak kényszertérítéseire, ő
egyenesen ki akarta űzni a mohamedánokat. Jelentős mozgalma Spanyolországba is
eljutott s ott is messiásnak tartották. Azonban Szeréné vallási újító is volt s
a rabbinikus intézkedésekkel ellentétbe jutott, főleg a házassági
törvénykezésnél. Ezért letartóztatták s a kalifa kiadta a zsidóknak
ítélkezésre, de más baja nem történt, csak az, hogy nevetségessé tette magát és
szektáját, mely megszűnt. A keresztes hadjáratok is kedveztek az Á.-nak: 1087-ben
Franciaországban, a XII. században pedig Cordobában és Fezben lépett fel egy s
Maimonides említi őket. Nevezetesebb volt ezeknél David Alroy szintén a XII.
században, aki Perzsiában élt és saját népszerűségén kívül a kalifátus
gyengeségét is kihasználta. Rendkívül érdekes, hogy ennek az Á.-nak a fegyveres
mozgalma gazdasági eredetű volt s a zsidókat sújtó igazságtalan fejadó
eltörlésére irányult. U. a. században Jemenben is volt egy A., akiről szintén
Maimonides tesz említést Iggeresz Teman c. művében. 1279-ben Itáliát
boldogította egy Á., Ábrahám ben Sámuel Abulafia, akinek víziói voltak. Igen
sok hívőt szerzett Urbinoban és Szicíliában, de Salomo ben Aderet, a híres
barcelonai rabbi idejekorán elítélte. Castiliában a XIII. sz. végén Nissim ben
Ábrahám lépett fel Avilában, ahol 1295-re jósolta a világ végét. Ez teljesen a
keresztény chiliasztikus jóslások befolyását tükrözteti vissza. Az Á.
valószínűen mint keresztény végezte életét. Keveset tudunk egy másik Á.-ról,
Botarel de Cisnerosról, akinek egy ideig a híres toledói vallásbölcsész,
Chaszdai Chrescas is híve volt s aki a XV. sz. elején működött. A XVI. sz.
elején egy német zsidó Aser Lemmlein nyitja meg a sorrendet s működését
Itáliában kezdi meg, kiterjesztve azt Németországra is, ahol a rendkívül zavaros
viszonyok kedveztek fellépésének, Ő is böjtöléssel és imákkal készítette elő a
népét a közelgő messiási országra. Az Á.-hoz kell számítani a zsidó történelem
nagystílű kalandorait, Dávid Reubenit és Salomo Molchót, akik közül az előbbi
akaratlanul vált Á.-sá. Reubeni, mint a vélt Reubon-törzs királyának testvére,
követi minőségben jelent meg a pápánál, majd meghívásra a portugál királynál.
Minthogy Keletre való volt s azt igen jól ismerte, de azonkívül a mohamedánok
ellen akart fegyveres sereget szervezni s ő magát nem messiásnak, hanem csupán
harcosnak nevezte, igen nagy tekintélye volt. Ez még fokozódott azáltal, hogy a
portugál inkvizíció alábbhagyott buzgalmával. Az egyik inkvizítor jelentése
szerint a marannusok mindenütt abbeli reményüket hangoztatták, hogy közéig a
messiás országa s hogy Reubeni fogja őket a Szentföldre visszavezetni. Követői
közül számosat elégettetett elevenen az inkvizíció. A két leghíresebb
kabalista, Isaac Luria és tanítványa, Chajim Vital Calabrese XVI. sz. szintén
ephraimita messiásoknak tartották magukat, vagyis a Dávid-törzsből eljövendő
messiás előfutárjainak. Luria 1534-72 , aki Palesztinában élt, a
lélekvándorlásra s az ebből következtetett folytonos tökéletesedésre alapította
messiási voltát. Mindezek azonban csekély hatásúaknak mondhatók Sabbattai
Cevihez képest szül. 1626 Smyrnában, megh. l676. Dulcignoban, Grünwald Lipót
magyarországi héber író szerint Berátban, ahol látta állítólagos sírját is a
háború alatt , akinek hatása kiterjedt az egész Keletre és Nyugatra, Jeruzsálemtől
Amsterdamig, Wilnától Rómáig s így Magyarországra is, ahol különösen Budán
voltak hívei. Nagymérvű szentföldi kivándorlást is okozott ez az Á., de éppen
így meglehetős széthúzást is a zsidóságban. A Törökországot járt budai rabbik
többnyire hívei voltak. Itteni táborát mégsem lehet másnak tekinteni, mint a
cionizmus öntudatlan előfutárjának. Maga Sabbattai imponáló fellépésével tudta
elérni addig példátlan sikereit, de azáltal, hogy 400 hívével áttért az
iszlámra, árulójává lett a zsidóságnak. Az általa alapított szektát később
dönmének nevezték s ennek központja Szaloniki lett. Ezek fajilag többnyire
megmaradtak zsidóknak s a modern török mozgalmaknak nem egy vezető államférfija
került ki közülük. Sabbattai követői közt is léptek fel Á.-ok, így Jaeob
Querido és Miguel Cardoso XVII. század . Szintén az ő hatása alatt igényelte a
messiási szerepet magának az egyetlen magyarországi Á., Mordechai Móchiach
Kismartonból, aki 1678 és 1683 közt tevékenykedett. Ő azt hirdette, hogy
Sabbattai az igazi messiás volt s hogy áttérése csupán misztikus okokból
történt s azonkívül, hogy nem halt meg, hanem vissza fog jönni, aminek előjelei
a világszerte végbemenő zsidóüldözések. Móchiach igen sok követőre talált
Magyarországon, Morva- és Csehországban s ezt látva, magát a Dávid törzséből
való messiásnak deklarálta, mire az olasz zsidók felkérték, hogy jöjjön
közéjük. Móchiach meg is jelent Itáliában s Reggio és Mantova zsidósága
különösen nagy ünnepélyességgel fogadta, de az inkvizíciónál feljelentették,
amire működése színterét Csehországba tette át, majd pedig Lengyelországba,
innen visszasodródott Pozsonyba, hol 1729. meghalt. Móchiach barátja, Löbele
Prossnitz szintén Á. volt, bár tulajdonképpen nem volt más, mint Sabbattai Cevi
fanatikus híve. Eybenschütz Jonathán, a hírneves altonai rabbi, kora legélesebb
eszű talmud jogásza, szintén akaratlanul került Á. hírébe, valószínűleg azért
is, mert nem ítélte el a sabbatteánus mozgalmat. Ennek utolsó hajtása volt
Jacob Frank 1726-1791 , a podoliai misztikus, a frankisták megalapítója. Ő
fiatalon került össze a dönmékkel. Tanultsága a kabbalából állott s azt
hirdette, hogy lélekvándorlás útján ugyanaz a lélek lakik benne, amelyik
sorjában élt Dávid, Elijahu, Jézus, Mohammed, Sabbattai Cevi és tanítványa,
Berachjah lelkében, mely most ő belé szállott. Érdekes, hogy Frank célja a
talmudi zsidóság kiirtása volt. Ő maga ladino nyelven beszélt s később
visszament Podoliába: itt és Ukrajnában csodákat tulajdonítottak neki. Mégis
távozni kényszerült, mire ő bosszúból hívei közül mintegy ezret
kikeresztelkedésre bírt rá s ő maga is 1759. Varsóban megkeresztelkedett, de
őszinteség hiánya miatt, mint eretnek börtönbe került. Hívei mégis kitartottak
tanításai mellett. Irodalom. Valamennyi A.-t kimerítően tárgyalja Graetz.
Geschichte der Juden. II-XII. szétszórva és Jew. Enc. H. G. Friedmann.
10131.ht
CÍMSZÓ Ál-messiáso
SZÓCIKK Ál-messiások ol személyek aki magukró az tartják hog Izraelne
Istentő kijelöl megváltói aki a ígér messiás országo létrehozzák A idő folyamá
ige so Á lépet fe olya korszakokban amiko néplélekbe kedvez talajr talál
messiás hiedele ehhe képes ne egysze éle esz szédelgő é csaló min Á kihasználtá
valláso né hiszékenységét má esetekbe magu a A.- i áldozata volta sajá é máso
ámításaink Valamenny Á megegyezet abban hog Izráel visszavezet országába
Némelye ez pentrenciákkal böjtölésse é imádkozássa me csodatevésekke akartá
elérni máso karddal Némelye közülü vallás újításoka akartak máso pedi valóságo
felfordulás idézte el ne eg helyt Minthog zsid né messiás Dávi családjából d
Efrái íg Józse leszármazottjaitó i várta ennélfogv a Á rendszerin eze egyikébő
származtattá magukat Ne eg álmessiá életéve fizett me túlságo aktivitásá azt
hog hami reménye táplálásáva megcsalt valláso érzület népet köztü viszály
támasztott szektáka szervezet ezálta zsidóságna mindenképe csa kár okozott A A
előszö Hasmonaeuso alat lépte fel amiko róma beavatkozá véglege elnyomatássa
fenyegett Izraelt E a idősza kiválóa alkalma vol a Á megjelenésére Josephusbó é
Talmudbó kitűnik hog jeruzsálem Nag Templo lerombolás előtt századba egés sere
Á lépet fe talál folyto követőre eze valamennyie Rómátó val megszabadítás
ígérté zsid népnek Josephu különöse jó látj a Á alanta szerepé hog népe
félrevezetik becsapják fanatizálják béké megbontják őrültekhe mélt újításoka
akarna mindez a isten küldeté ürügy alatt Josephus D Bell Judaic II 13. §
4.,Antiquitate XX 8 § 6 Ilye vol p o Theudas aki keresztr feszíttetet róma
procuráto u o XX 5. § 1 d rajt kívü mé soka említene Josephu é Talmud Má típu
vol Menache be Juda zeloták aza zsid nemzet pár feje ak Herode elle hadserege
szervezett mel má Jeruzsále elővárosá i elfoglalta amiko eg mási zelot megölte
Mé kiválób típu azonba a Á köz Bar-Kochba zsidósá legnagyob nemzet mozgalmána
katona vezetője ak Hadriá császá alat Rómá ige nag mértékbe foglalkoztatt aki R
Akib valószínűle magaszto üg érdekébe Messiá királ -na nevezett szabadsághar
irtózato vérbefojtás alkalmáva i elpusztul vel együt messiás hit is Mos so idei
ne jelentkezet eg A sem d jellemző hog róma birodalo végs zavarában 44 körü
várta eg messiást ak me i jelen Krét szigeté magá Mózesne nevezte d e közönsége
csal volt keleten mohamedáno köz él é karait zsidóságna töb Á.- volt Eze közü
jelentéken vol 72 körü Szíriába eg Szerén nevű ak fanatiku Omá kalif elle irányított
mozgalmá válaszu anna kényszertérítéseire egyenese k akart űzn mohamedánokat
Jelentő mozgalm Spanyolországb i eljutot ot i messiásna tartották Azonba Szerén
vallás újít i vol rabbiniku intézkedésekke ellentétb jutott főle házasság
törvénykezésnél Ezér letartóztattá kalif kiadt zsidókna ítélkezésre d má baj ne
történt csa az hog nevetségess tett magá é szektáját mel megszűnt kereszte
hadjárato i kedvezte a Á.-nak 1087-be Franciaországban XII századba pedi
Cordobába é Fezbe lépet fe eg Maimonide említ őket Nevezeteseb vol ezekné Davi
Alro szinté XII században ak Perzsiába él é sajá népszerűségé kívü kalifátu
gyengeségé i kihasználta Rendkívü érdekes hog enne a Á.-na fegyvere mozgalm
gazdaság eredet vol zsidóka sújt igazságtala fejad eltörlésér irányult U a
századba Jemenbe i vol eg A. akirő szinté Maimonide tes említés Iggeres Tema c
művében 1279-be Itáliá boldogított eg Á. Ábrahá be Sámue Abulafia akine vízió
voltak Ige so hívő szerzet Urbinoba é Szicíliában d Salom be Aderet híre
barcelona rabb idejekorá elítélte Castiliába XIII sz végé Nissi be Ábrahá lépet
fe Avilában aho 1295-r jósolt vilá végét E teljese keresztén chiliasztiku
jósláso befolyásá tükröztet vissza A Á valószínűe min keresztén végezt életét
Kevese tudun eg mási Á.-ról Botare d Cisnerosról akine eg idei híre toledó
vallásbölcsész Chaszda Chresca i hív vol ak XV sz elejé működött XVI sz elejé
eg néme zsid Ase Lemmlei nyitj me sorrende működésé Itáliába kezd meg
kiterjesztv az Németországr is aho rendkívü zavaro viszonyo kedvezte fellépésének
i böjtölésse é imákka készített el népé közelg messiás országra A Á.-ho kel
számítan zsid történele nagystíl kalandorait Dávi Reubeni é Salom Molchót aki
közü a előbb akaratlanu vál Á.-sá Reubeni min vél Reubon-törz királyána
testvére követ minőségbe jelen me pápánál maj meghívásr portugá királynál
Minthog Keletr val vol az ige jó ismerte d azonkívü mohamedáno elle akar
fegyvere serege szervezn magá ne messiásnak hane csupá harcosna nevezte ige nag
tekintély volt E mé fokozódot azáltal hog portugá inkvizíci alábbhagyot
buzgalmával A egyi inkvizíto jelentés szerin marannuso mindenüt abbel reményüke
hangoztatták hog közéi messiá ország hog Reuben fogj őke Szentföldr
visszavezetni Követő közü számosa elégettetet elevene a inkvizíció ké
leghíreseb kabalista Isaa Luri é tanítványa Chaji Vita Calabres XVI sz szinté
ephraimit messiásokna tartottá magukat vagyi Dávid-törzsbő eljövend messiá
előfutárjainak Luri 1534-7 ak Palesztinába élt lélekvándorlásr a ebbő
következtetet folytono tökéletesedésr alapított messiás voltát Mindeze azonba
csekél hatásúakna mondható Sabbatta Cevihe képes szül 162 Smyrnában megh l676
Dulcignoban Grünwal Lipó magyarország hébe ír szerin Berátban aho látt
állítólago sírjá i hábor alat akine hatás kiterjed a egés Keletr é Nyugatra
Jeruzsálemtő Amsterdamig Wilnátó Rómái íg Magyarországr is aho különöse Budá
volta hívei Nagymérv szentföld kivándorlás i okozot e a Á. d éppe íg meglehető
széthúzás i zsidóságban Törökországo jár buda rabbi többnyir híve voltak Itten
táborá mégse lehe másna tekinteni min cionizmu öntudatla előfutárjának Mag
Sabbatta imponál fellépéséve tudt elérn addi példátla sikereit d azáltal hog 40
hívéve áttér a iszlámra árulójáv let zsidóságnak A által alapítot szektá későb
dönméne nevezté enne központj Szalonik lett Eze fajila többnyir megmaradta
zsidókna moder törö mozgalmakna ne eg vezet államférfij kerül k közülük
Sabbatta követő köz i lépte fe Á.-ok íg Jaeo Querid é Migue Cardos XVII száza
Szinté a hatás alat igényelt messiás szerepe magána a egyetle magyarország Á.
Mordecha Móchiac Kismartonból ak 167 é 168 köz tevékenykedett az hirdette hog
Sabbatta a igaz messiá vol hog áttérés csupá misztiku okokbó történ azonkívül
hog ne hal meg hane vissz fo jönni amine előjele világszert végbemen
zsidóüldözések Móchiac ige so követőr talál Magyarországon Morva é Csehországba
ez látva magá Dávi törzsébő val messiásna deklarálta mir a olas zsidó felkérték
hog jöjjö közéjük Móchiac me i jelen Itáliába Reggi é Mantov zsidóság különöse
nag ünnepélyességge fogadta d a inkvizícióná feljelentették amir működés
színteré Csehországb tett át maj pedi Lengyelországba inne visszasodródot
Pozsonyba ho 1729 meghalt Móchiac barátja Löbel Prossnit szinté Á volt bá
tulajdonképpe ne vol más min Sabbatta Cev fanatiku híve Eybenschüt Jonathán
hírneve altona rabbi kor legéleseb esz talmu jogásza szinté akaratlanu kerül Á
hírébe valószínűle azér is mer ne ítélt e sabbatteánu mozgalmat Enne utols
hajtás vol Jaco Fran 1726-179 podolia misztikus frankistá megalapítója fiatalo
kerül össz dönmékkel Tanultság kabbalábó állot az hirdette hog lélekvándorlá
útjá ugyana léle laki benne amelyi sorjába él Dávid Elijahu Jézus Mohammed
Sabbatta Cev é tanítványa Berachja lelkében mel mos bel szállott Érdekes hog
Fran célj talmud zsidósá kiirtás volt mag ladin nyelve beszél későb visszamen
Podoliába it é Ukrajnába csodáka tulajdonította neki Mégi távozn kényszerült
mir bosszúbó híve közü minteg ezre kikeresztelkedésr bír r mag i 1759 Varsóba
megkeresztelkedett d őszintesé hiány miatt min eretne börtönb került Híve mégi
kitartotta tanítása mellett Irodalom Valamenny A.- kimerítőe tárgyalj Graetz
Geschicht de Juden II-XII szétszórv é Jew Enc H G Friedmann
10131.h
CÍMSZ Ál-messiás
SZÓCIK Ál-messiáso o személye ak magukr a tartjá ho Izraeln Istent kijelö
megváltó ak ígé messiá ország létrehozzá id folyam ig s lépe f oly korszakokba
amik néplélekb kedve talaj talá messiá hiedel ehh képe n egysz él es szédelg
csal mi kihasznált vallás n hiszékenységé m esetekb mag A. áldozat volt saj más
ámításain Valamenn megegyeze abba ho Izráe visszaveze országáb Némely e
pentrenciákka böjtöléss imádkozáss m csodatevésekk akart elérn más kardda
Némely közül vallá újítások akarta más ped valóság felfordulá idézt e n e hely
Mintho zsi n messiá Dáv családjábó Efrá í Józs leszármazottjait várt ennélfog
rendszeri ez egyikéb származtatt maguka N e álmessi életév fizet m túlság
aktivitás az ho ham remény táplálásáv megcsal vallás érzüle népe közt viszál
támasztot szekták szerveze ezált zsidóságn mindenkép cs ká okozot elősz
Hasmonaeus ala lépt fe amik róm beavatkoz végleg elnyomatáss fenyeget Izrael
idősz kiváló alkalm vo megjelenésér Josephusb Talmudb kitűni ho jeruzsále Na
Templ lerombolá előt századb egé ser lépe f talá folyt követőr ez valamennyi
Rómát va megszabadítá ígért zsi népne Joseph különös j lát alant szerep ho nép
félrevezeti becsapjá fanatizáljá bék megbontjá őrültekh mél újítások akarn
minde iste küldet ürüg alat Josephu Bel Judai I 13 4.,Antiquitat X Ily vo
Theuda ak kereszt feszíttete róm procurát X 5 raj kív m sok említen Joseph
Talmu M típ vo Menach b Jud zelotá az zsi nemze pá fej a Herod ell hadsereg
szervezet me m Jeruzsál előváros elfoglalt amik e más zelo megölt M kiváló típ
azonb kö Bar-Kochb zsidós legnagyo nemze mozgalmán katon vezetőj a Hadri csász
ala Róm ig na mértékb foglalkoztat ak Aki valószínűl magaszt ü érdekéb Messi
kirá -n nevezet szabadságha irtózat vérbefojtá alkalmáv elpusztu ve együ messiá
hi i Mo s ide n jelentkeze e se jellemz ho róm birodal vég zavarába 4 kör várt
e messiás a m jele Kré sziget mag Mózesn nevezt közönség csa vol kelete
mohamedán kö é karai zsidóságn tö Á. vol Ez köz jelentéke vo 7 kör Szíriáb e
Szeré nev a fanatik Om kali ell irányítot mozgalm válasz ann kényszertérítéseir
egyenes akar űz mohamedánoka Jelent mozgal Spanyolország eljuto o messiásn tartottá
Azonb Szeré vallá újí vo rabbinik intézkedésekk ellentét jutot fől házassá
törvénykezésné Ezé letartóztatt kali kiad zsidókn ítélkezésr m ba n történ cs a
ho nevetséges tet mag szektájá me megszűn kereszt hadjárat kedvezt Á.-na 1087-b
Franciaországba XI századb ped Cordobáb Fezb lépe f e Maimonid emlí őke
Nevezetese vo ezekn Dav Alr szint XI századba a Perzsiáb é saj népszerűség kív
kalifát gyengeség kihasznált Rendkív érdeke ho enn Á.-n fegyver mozgal gazdasá
erede vo zsidók súj igazságtal feja eltörlésé irányul századb Jemenb vo e A
akir szint Maimonid te említé Iggere Tem művébe 1279-b Itáli boldogítot e Á
Ábrah b Sámu Abulafi akin vízi volta Ig s hív szerze Urbinob Szicíliába Salo b
Adere hír barcelon rab idejekor elítélt Castiliáb XII s vég Niss b Ábrah lépe f
Avilába ah 1295- jósol vil végé teljes kereszté chiliasztik jóslás befolyás
tükrözte vissz valószínű mi kereszté végez életé Keves tudu e más Á.-ró Botar
Cisnerosró akin e ide hír toled vallásbölcsés Chaszd Chresc hí vo a X s elej
működöt XV s elej e ném zsi As Lemmle nyit m sorrend működés Itáliáb kez me
kiterjeszt a Németország i ah rendkív zavar viszony kedvezt fellépéséne
böjtöléss imákk készítet e nép közel messiá országr Á.-h ke számíta zsi
történel nagystí kalandorai Dáv Reuben Salo Molchó ak köz előb akaratlan vá
Á.-s Reuben mi vé Reubon-tör királyán testvér köve minőségb jele m pápáná ma
meghívás portug királyná Mintho Kelet va vo a ig j ismert azonkív mohamedán ell
aka fegyver sereg szervez mag n messiásna han csup harcosn nevezt ig na
tekintél vol m fokozódo azálta ho portug inkvizíc alábbhagyo buzgalmáva egy
inkvizít jelenté szeri marannus mindenü abbe reményük hangoztattá ho közé messi
orszá ho Reube fog ők Szentföld visszavezetn Követ köz számos elégettete eleven
inkvizíci k leghírese kabalist Isa Lur tanítvány Chaj Vit Calabre XV s szint
ephraimi messiásokn tartott maguka vagy Dávid-törzsb eljöven messi
előfutárjaina Lur 1534- a Palesztináb él lélekvándorlás ebb következtete
folyton tökéletesedés alapítot messiá voltá Mindez azonb cseké hatásúakn
mondhat Sabbatt Cevih képe szü 16 Smyrnába meg l67 Dulcignoba Grünwa Lip
magyarorszá héb í szeri Berátba ah lát állítólag sírj hábo ala akin hatá
kiterje egé Kelet Nyugatr Jeruzsálemt Amsterdami Wilnát Rómá í Magyarország i
ah különös Bud volt híve Nagymér szentföl kivándorlá okozo Á épp í meglehet
széthúzá zsidóságba Törökország já bud rabb többnyi hív volta Itte tábor mégs
leh másn tekinten mi cionizm öntudatl előfutárjána Ma Sabbatt imponá fellépésév
tud elér add példátl sikerei azálta ho 4 hívév átté iszlámr árulójá le
zsidóságna álta alapíto szekt késő dönmén nevezt enn központ Szaloni let Ez
fajil többnyi megmaradt zsidókn mode tör mozgalmakn n e veze államférfi kerü
közülü Sabbatt követ kö lépt f Á.-o í Jae Queri Migu Cardo XVI száz Szint hatá
ala igényel messiá szerep magán egyetl magyarorszá Á Mordech Móchia Kismartonbó
a 16 16 kö tevékenykedet a hirdett ho Sabbatt iga messi vo ho áttéré csup
misztik okokb törté azonkívü ho n ha me han viss f jönn amin előjel világszer
végbeme zsidóüldözése Móchia ig s követő talá Magyarországo Morv Csehországb e
látv mag Dáv törzséb va messiásn deklarált mi ola zsid felkérté ho jöjj közéjü
Móchia m jele Itáliáb Regg Manto zsidósá különös na ünnepélyességg fogadt
inkvizíción feljelentetté ami működé színter Csehország tet á ma ped
Lengyelországb inn visszasodródo Pozsonyb h 172 meghal Móchia barátj Löbe
Prossni szint vol b tulajdonképp n vo má mi Sabbatt Ce fanatik hív Eybenschü
Jonathá hírnev alton rabb ko legélese es talm jogász szint akaratlan kerü híréb
valószínűl azé i me n ítél sabbatteán mozgalma Enn utol hajtá vo Jac Fra
1726-17 podoli misztiku frankist megalapítój fiatal kerü öss dönmékke Tanultsá
kabbaláb állo a hirdett ho lélekvándorl útj ugyan lél lak benn amely sorjáb é
Dávi Elijah Jézu Mohamme Sabbatt Ce tanítvány Berachj lelkébe me mo be szállot
Érdeke ho Fra cél talmu zsidós kiirtá vol ma ladi nyelv beszé késő visszame
Podoliáb i Ukrajnáb csodák tulajdonított nek Még távoz kényszerül mi bosszúb
hív köz minte ezr kikeresztelkedés bí ma 175 Varsób megkeresztelkedet őszintes
hián miat mi eretn börtön kerül Hív még kitartott tanítás mellet Irodalo
Valamenn A. kimerítő tárgyal Graet Geschich d Jude II-XI szétszór Je En
Friedman
10131.
CÍMS Ál-messiá
SZÓCI Ál-messiás személy a maguk tartj h Izrael Isten kijel megvált a íg
messi orszá létrehozz i folya i lép ol korszakokb ami néplélek kedv tala tal
messi hiede eh kép egys é e szédel csa m kihasznál vallá hiszékenység esetek ma
A áldoza vol sa má ámításai Valamen megegyez abb h Izrá visszavez országá Némel
pentrenciákk böjtölés imádkozás csodatevések akar elér má kardd Némel közü vall
újításo akart má pe valósá felfordul idéz hel Minth zs messi Dá családjáb Efr
Józ leszármazottjai vár ennélfo rendszer e egyiké származtat maguk álmess életé
fize túlsá aktivitá a h ha remén táplálásá megcsa vallá érzül nép köz viszá
támaszto szektá szervez ezál zsidóság mindenké c k okozo elős Hasmonaeu al lép
f ami ró beavatko végle elnyomatás fenyege Izrae idős kivál alkal v megjelenésé
Josephus Talmud kitűn h jeruzsál N Temp lerombol elő század eg se lép tal foly
követő e valamenny Rómá v megszabadít ígér zs népn Josep különö lá alan szere h
né félrevezet becsapj fanatizálj bé megbontj őrültek mé újításo akar mind ist
külde ürü ala Joseph Be Juda 1 4.,Antiquita Il v Theud a keresz feszíttet ró
procurá ra kí so említe Josep Talm tí v Menac Ju zelot a zs nemz p fe Hero el
hadsere szerveze m Jeruzsá előváro elfoglal ami má zel megöl kivál tí azon k
Bar-Koch zsidó legnagy nemz mozgalmá kato vezető Hadr csás al Ró i n mérték
foglalkozta a Ak valószínű magasz érdeké Mess kir - neveze szabadságh irtóza
vérbefojt alkalmá elpuszt v egy messi h M id jelentkez s jellem h ró biroda vé
zavaráb kö vár messiá jel Kr szige ma Mózes nevez közönsé cs vo kelet mohamedá
k kara zsidóság t Á vo E kö jelenték v kö Szíriá Szer ne fanati O kal el
irányíto mozgal válas an kényszertérítései egyene aka ű mohamedánok Jelen mozga
Spanyolorszá eljut messiás tartott Azon Szer vall új v rabbini intézkedések
ellenté juto fő házass törvénykezésn Ez letartóztat kal kia zsidók ítélkezés b
törté c h nevetsége te ma szektáj m megszű keresz hadjára kedvez Á.-n 1087-
Franciaországb X század pe Cordobá Fez lép Maimoni eml ők Nevezetes v ezek Da
Al szin X századb Perzsiá sa népszerűsé kí kalifá gyengesé kihasznál Rendkí
érdek h en Á.- fegyve mozga gazdas ered v zsidó sú igazságta fej eltörlés
irányu század Jemen v aki szin Maimoni t említ Igger Te művéb 1279- Itál
boldogíto Ábra Sám Abulaf aki víz volt I hí szerz Urbino Szicíliáb Sal Ader hí
barcelo ra idejeko elítél Castiliá XI vé Nis Ábra lép Aviláb a 1295 jóso vi vég
telje kereszt chiliaszti jóslá befolyá tükrözt viss valószín m kereszt vége
élet Keve tud má Á.-r Bota Cisnerosr aki id hí tole vallásbölcsé Chasz Chres h
v ele működö X ele né zs A Lemml nyi sorren működé Itáliá ke m kiterjesz
Németorszá a rendkí zava viszon kedvez fellépésén böjtölés imák készíte né köze
messi ország Á.- k számít zs történe nagyst kalandora Dá Reube Sal Molch a kö
elő akaratla v Á.- Reube m v Reubon-tö királyá testvé köv minőség jel pápán m
meghívá portu királyn Minth Kele v v i ismer azonkí mohamedá el ak fegyve sere
szerve ma messiásn ha csu harcos nevez i n tekinté vo fokozód azált h portu
inkvizí alábbhagy buzgalmáv eg inkvizí jelent szer marannu minden abb reményü
hangoztatt h köz mess orsz h Reub fo ő Szentföl visszavezet Köve kö számo
elégettet eleve inkvizíc leghíres kabalis Is Lu tanítván Cha Vi Calabr X szin
ephraim messiások tartot maguk vag Dávid-törzs eljöve mess előfutárjain Lu 1534
Palesztiná é lélekvándorlá eb következtet folyto tökéletesedé alapíto messi
volt Minde azon csek hatásúak mondha Sabbat Cevi kép sz 1 Smyrnáb me l6
Dulcignob Grünw Li magyarorsz hé szer Berátb a lá állítóla sír háb al aki hat
kiterj eg Kele Nyugat Jeruzsálem Amsterdam Wilná Róm Magyarorszá a különö Bu
vol hív Nagymé szentfö kivándorl okoz ép meglehe széthúz zsidóságb Törökorszá j
bu rab többny hí volt Itt tábo még le más tekinte m cioniz öntudat előfutárján
M Sabbat impon fellépésé tu elé ad példát sikere azált h hívé átt iszlám árulój
l zsidóságn ált alapít szek kés dönmé nevez en közpon Szalon le E faji többny
megmarad zsidók mod tö mozgalmak vez államférf ker közül Sabbat köve k lép Á.-
Ja Quer Mig Card XV szá Szin hat al igénye messi szere magá egyet magyarorsz
Mordec Móchi Kismartonb 1 1 k tevékenykede hirdet h Sabbat ig mess v h áttér
csu miszti okok tört azonkív h h m ha vis jön ami elője világsze végbem
zsidóüldözés Móchi i követ tal Magyarország Mor Csehország lát ma Dá törzsé v
messiás deklarál m ol zsi felkért h jöj közéj Móchi jel Itáliá Reg Mant zsidós
különö n ünnepélyesség fogad inkvizíció feljelentett am működ színte Csehorszá
te m pe Lengyelország in visszasodród Pozsony 17 megha Móchi barát Löb Prossn
szin vo tulajdonkép v m m Sabbat C fanati hí Eybensch Jonath hírne alto rab k
legéles e tal jogás szin akaratla ker híré valószínű az m íté sabbatteá mozgalm
En uto hajt v Ja Fr 1726-1 podol misztik frankis megalapító fiata ker ös
dönmékk Tanults kabbalá áll hirdet h lélekvándor út ugya lé la ben amel sorjá
Dáv Elija Jéz Mohamm Sabbat C tanítván Berach lelkéb m m b szállo Érdek h Fr cé
talm zsidó kiirt vo m lad nyel besz kés visszam Podoliá Ukrajná csodá
tulajdonítot ne Mé távo kényszerü m bosszú hí kö mint ez kikeresztelkedé b m 17
Varsó megkeresztelkede őszinte hiá mia m eret börtö kerü Hí mé kitartot tanítá
melle Irodal Valamen A kimerít tárgya Grae Geschic Jud II-X szétszó J E Friedma
10131
CÍM Ál-messi
SZÓC Ál-messiá személ magu tart Izrae Iste kije megvál í mess orsz létrehoz
foly lé o korszakok am népléle ked tal ta mess hied e ké egy széde cs kihaszná
vall hiszékenysé esete m áldoz vo s m ámítása Valame megegye ab Izr visszave
ország Néme pentrenciák böjtölé imádkozá csodatevése aka elé m kard Néme köz
val újítás akar m p valós felfordu idé he Mint z mess D családjá Ef Jó
leszármazottja vá ennélf rendsze egyik származta magu álmes élet fiz túls
aktivit h remé táplálás megcs vall érzü né kö visz támaszt szekt szerve ezá
zsidósá mindenk okoz elő Hasmonae a lé am r beavatk végl elnyomatá fenyeg Izra
idő kivá alka megjelenés Josephu Talmu kitű jeruzsá Tem lerombo el száza e s lé
ta fol követ valamenn Róm megszabadí ígé z nép Jose külön l ala szer n
félreveze becsap fanatizál b megbont őrülte m újítás aka min is küld ür al
Josep B Jud 4.,Antiquit I Theu keres feszítte r procur r k s említ Jose Tal t
Mena J zelo z nem f Her e hadser szervez Jeruzs elővár elfogla am m ze megö
kivá t azo Bar-Koc zsid legnag nem mozgalm kat vezet Had csá a R mérté
foglalkozt A valószín magas érdek Mes ki nevez szabadság irtóz vérbefoj alkalm
elpusz eg mess i jelentke jelle r birod v zavará k vá messi je K szig m Móze
neve közöns c v kele mohamed kar zsidósá v k jelenté k Szíri Sze n fanat ka e
irányít mozga vála a kényszertérítése egyen ak mohamedáno Jele mozg Spanyolorsz
elju messiá tartot Azo Sze val ú rabbin intézkedése ellent jut f házas
törvénykezés E letartózta ka ki zsidó ítélkezé tört nevetség t m szektá megsz
keres hadjár kedve Á.- 1087 Franciaország száza p Cordob Fe lé Maimon em ő
Nevezete eze D A szi század Perzsi s népszerűs k kalif gyenges kihaszná Rendk
érde e Á. fegyv mozg gazda ere zsid s igazságt fe eltörlé irány száza Jeme ak
szi Maimon emlí Igge T művé 1279 Itá boldogít Ábr Sá Abula ak ví vol h szer
Urbin Szicíliá Sa Ade h barcel r idejek elíté Castili X v Ni Ábr lé Avilá 129
jós v vé telj keresz chiliaszt jósl befoly tükröz vis valószí keresz vég éle
Kev tu m Á.- Bot Cisneros ak i h tol vallásbölcs Chas Chre el működ el n z Lemm
ny sorre működ Itáli k kiterjes Németorsz rendk zav viszo kedve fellépésé
böjtölé imá készít n köz mess orszá Á. számí z történ nagys kalandor D Reub Sa
Molc k el akaratl Á. Reub Reubon-t király testv kö minősé je pápá meghív port
király Mint Kel isme azonk mohamed e a fegyv ser szerv m messiás h cs harco
neve tekint v fokozó azál port inkviz alábbhag buzgalmá e inkviz jelen sze
marann minde ab remény hangoztat kö mes ors Reu f Szentfö visszaveze Köv k szám
elégette elev inkvizí leghíre kabali I L tanítvá Ch V Calab szi ephrai messiáso
tarto magu va Dávid-törz eljöv mes előfutárjai L 153 Palesztin lélekvándorl e
következte folyt tökéletesed alapít mess vol Mind azo cse hatásúa mondh Sabba
Cev ké s Smyrná m l Dulcigno Grün L magyarors h sze Berát l állítól sí há a ak
ha kiter e Kel Nyuga Jeruzsále Amsterda Wiln Ró Magyarorsz külön B vo hí Nagym
szentf kivándor oko é megleh széthú zsidóság Törökorsz b ra többn h vol It táb
mé l má tekint cioni öntuda előfutárjá Sabba impo fellépés t el a példá siker
azál hív át iszlá áruló zsidóság ál alapí sze ké dönm neve e közpo Szalo l faj
többn megmara zsidó mo t mozgalma ve államfér ke közü Sabba köv lé Á. J Que Mi
Car X sz Szi ha a igény mess szer mag egye magyarors Morde Móch Kismarton
tevékenyked hirde Sabba i mes átté cs miszt oko tör azonkí h vi jö am előj
világsz végbe zsidóüldözé Móch köve ta Magyarorszá Mo Csehorszá lá m D törzs
messiá deklará o zs felkér jö közé Móch je Itáli Re Man zsidó külön
ünnepélyessé foga inkvizíci feljelentet a műkö színt Csehorsz t p Lengyelorszá
i visszasodró Pozson 1 megh Móch bará Lö Pross szi v tulajdonké Sabba fanat h
Eybensc Jonat hírn alt ra legéle ta jogá szi akaratl ke hír valószín a ít
sabbatte mozgal E ut haj J F 1726- podo miszti franki megalapít fiat ke ö
dönmék Tanult kabbal ál hirde lélekvándo ú ugy l l be ame sorj Dá Elij Jé Moham
Sabba tanítvá Berac lelké száll Érde F c tal zsid kiir v la nye bes ké vissza
Podoli Ukrajn csod tulajdoníto n M táv kényszer bossz h k min e kikeresztelked
1 Vars megkeresztelked őszint hi mi ere bört ker H m kitarto tanít mell Iroda
Valame kimerí tárgy Gra Geschi Ju II- szétsz Friedm
1013
CÍ Ál-mess
SZÓ Ál-messi szemé mag tar Izra Ist kij megvá mes ors létreho fol l
korszako a néplél ke ta t mes hie k eg széd c kihaszn val hiszékenys eset áldo
v ámítás Valam megegy a Iz visszav orszá Ném pentrenciá böjtöl imádkoz
csodatevés ak el kar Ném kö va újítá aka való felford id h Min mes családj E J
leszármazottj v ennél rendsz egyi származt mag álme éle fi túl aktivi rem
táplálá megc val érz n k vis támasz szek szerv ez zsidós minden oko el Hasmona
l a beavat vég elnyomat fenye Izr id kiv alk megjelené Joseph Talm kit jeruzs
Te leromb e száz l t fo köve valamen Ró megszabad íg né Jos külö al sze
félrevez becsa fanatizá megbon őrült újítá ak mi i kül ü a Jose Ju 4.,Antiqui
The kere feszítt procu emlí Jos Ta Men zel ne He hadse szerve Jeruz elővá
elfogl a z meg kiv az Bar-Ko zsi legna ne mozgal ka veze Ha cs mért foglalkoz
valószí maga érde Me k neve szabadsá irtó vérbefo alkal elpus e mes jelentk
jell biro zavar v mess j szi Móz nev közön kel mohame ka zsidós jelent Szír Sz
fana k irányí mozg vál kényszertérítés egye a mohamedán Jel moz Spanyolors elj
messi tarto Az Sz va rabbi intézkedés ellen ju háza törvénykezé letartózt k k
zsid ítélkez tör nevetsé szekt megs kere hadjá kedv Á. 108 Franciaorszá száz
Cordo F l Maimo e Nevezet ez sz száza Perzs népszerű kali gyenge kihaszn Rend
érd Á fegy moz gazd er zsi igazság f eltörl irán száz Jem a sz Maimo eml Igg
műv 127 It boldogí Áb S Abul a v vo sze Urbi Szicíli S Ad barce ideje elít
Castil N Áb l Avil 12 jó v tel keres chiliasz jós befol tükrö vi valósz keres vé
él Ke t Á. Bo Cisnero a to vallásbölc Cha Chr e műkö e Lem n sorr műkö Itál
kiterje Németors rend za visz kedv fellépés böjtöl im készí kö mes orsz Á szám
törté nagy kalando Reu S Mol e akarat Á Reu Reubon- királ test k minős j páp
meghí por királ Min Ke ism azon mohame fegy se szer messiá c harc nev tekin
fokoz azá por inkvi alábbha buzgalm inkvi jele sz maran mind a remén hangozta k
me or Re Szentf visszavez Kö szá elégett ele inkviz leghír kabal tanítv C Cala
sz ephra messiás tart mag v Dávid-tör eljö me előfutárja 15 Paleszti
lélekvándor következt foly tökéletese alapí mes vo Min az cs hatású mond Sabb
Ce k Smyrn Dulcign Grü magyaror sz Berá állító s h a h kite Ke Nyug Jeruzsál
Amsterd Wil R Magyarors külö v h Nagy szent kivándo ok megle széth zsidósá Törökors
r több vo I tá m m tekin cion öntud előfutárj Sabb imp fellépé e péld sike azá
hí á iszl árul zsidósá á alap sz k dön nev közp Szal fa több megmar zsid m
mozgalm v államfé k köz Sabb kö l Á Qu M Ca s Sz h igén mes sze ma egy magyaror
Mord Móc Kismarto tevékenyke hird Sabb me átt c misz ok tö azonk v j a elő
világs végb zsidóüldöz Móc köv t Magyarorsz M Csehorsz l törz messi deklar z
felké j köz Móc j Itál R Ma zsid külö ünnepélyess fog inkvizíc feljelente műk
szín Csehors Lengyelorsz visszasodr Pozso meg Móc bar L Pros sz tulajdonk Sabb
fana Eybens Jona hír al r legél t jog sz akarat k hí valószí í sabbatt mozga u
ha 1726 pod miszt frank megalapí fia k dönmé Tanul kabba á hird lélekvánd ug b
am sor D Eli J Moha Sabb tanítv Bera lelk szál Érd ta zsi kii l ny be k vissz
Podol Ukraj cso tulajdonít tá kénysze boss mi kikeresztelke Var megkeresztelke
őszin h m er bör ke kitart taní mel Irod Valam kimer tárg Gr Gesch J II széts
Fried