10144.htm
CÍMSZÓ: Altruizmus
SZÓCIKK: Altruizmus. Comte
francia filozófus nyelvhasználatában és azóta általánosan elterjedt kifejezés
az önzetlen cselekedetek megjelölésére, amelyeknek célja kizárólag a mások boldogságának
előmozdítása a saját érdekre való tekintet nélkül. Az A. az egoizmus ellentétes
fogalma. Az A.-nak nincs külön megjelölése a héberben, sőt a zsidó etikában
sem, de ennek mélyenjáró oka az, hogy a judaizmus etikája a saját személy és a
mások közötti antitézist elkerülte, míg más etikai rendszereknél éppen ez van
kiemelve s ezek a többi etikai rendszerek a boldogságot, mint summum bonumot
végcélul tűzik ki, akár A.-ról, akár egoizmusról van szó. Valamennyi etikában,
a hedonizmuséban éppen úgy, mint a buddhizmuséban az egoizmus és A.
kiegyenlítése a cél s ehhez képest egyidejűleg egoisztikusak és
altruisztikusak. A két fogalom szembeállítását a judaizmus kerülte, mert
szerinte az erkölcsi élet alapja nem a boldogság keresése, hanem szolgálatok teljesítése;
erő, hatalom, vagyon, tudás valamennyien ezt a célt szolgálják s minél
tehetősebb szellemben és vagyonban él az ember, annál inkább kell, hogy éljen
benne az erkölcsi tökéletesbülés vágya s annál inkább kell mások és a köz
érdekeit szolgálni; a gyengét és kevésbé tehetőset segíteni, hogy az összesség
erejét ezáltal is növelje. Ez a «közösség szolgálata» magasabb koncepció s
eliminálja az egoizmus és A. közti ellentétet. Az «én» és a «más» a judaizmus
világnézetében kiegyenlítődik, mint azt legszebben Hillel fejezte ki: «Ha nem
magam, vajon ki más? Ha csupán magamért létezem, mi vagyok én? Ha nem most,
vajon mikor?» Nem a mindenről való lemondás és önsanyargatás, sem a mások
rovására való érvényesülés, hanem a kölcsönös segítés a judaizmus etikájának
vezető elve s ezt fejezi ki a mózesi könyv, hangsúlyozván: «Szeresd
felebarátodat, mint magadat.» L. Szeretet, Felebaráti szeretet, Aranyszabály,
Etika, Judaizmus.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 144. címszó a lexikon =>
33. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10144.htm
CÍMSZÓ: Altruizmus
SZÓCIKK: Altruizmus. Comte francia filozófus nyelvhasználatában és azóta
általánosan elterjedt kifejezés az önzetlen cselekedetek megjelölésére,
amelyeknek célja kizárólag a mások boldogságának előmozdítása a saját érdekre
való tekintet nélkül. Az A. az egoizmus ellentétes fogalma. Az A.-nak nincs
külön megjelölése a héberben, sőt a zsidó etikában sem, de ennek mélyenjáró oka
az, hogy a judaizmus etikája a saját személy és a mások közötti antitézist
elkerülte, míg más etikai rendszereknél éppen ez van kiemelve s ezek a többi
etikai rendszerek a boldogságot, mint summum bonumot végcélul tűzik ki, akár
A.-ról, akár egoizmusról van szó. Valamennyi etikában, a hedonizmuséban éppen
úgy, mint a buddhizmuséban az egoizmus és A. kiegyenlítése a cél s ehhez képest
egyidejűleg egoisztikusak és altruisztikusak. A két fogalom szembeállítását a
judaizmus kerülte, mert szerinte az erkölcsi élet alapja nem a boldogság
keresése, hanem szolgálatok teljesítése; erő, hatalom, vagyon, tudás valamennyien
ezt a célt szolgálják s minél tehetősebb szellemben és vagyonban él az ember,
annál inkább kell, hogy éljen benne az erkölcsi tökéletesbülés vágya s annál
inkább kell mások és a köz érdekeit szolgálni; a gyengét és kevésbé tehetőset
segíteni, hogy az összesség erejét ezáltal is növelje. Ez a közösség szolgálata
magasabb koncepció s eliminálja az egoizmus és A. közti ellentétet. Az én és a
más a judaizmus világnézetében kiegyenlítődik, mint azt legszebben Hillel
fejezte ki: Ha nem magam, vajon ki más? Ha csupán magamért létezem, mi vagyok
én? Ha nem most, vajon mikor? Nem a mindenről való lemondás és önsanyargatás,
sem a mások rovására való érvényesülés, hanem a kölcsönös segítés a judaizmus
etikájának vezető elve s ezt fejezi ki a mózesi könyv, hangsúlyozván: Szeresd
felebarátodat, mint magadat. L. Szeretet, Felebaráti szeretet, Aranyszabály,
Etika, Judaizmus.
10144.ht
CÍMSZÓ Altruizmu
SZÓCIKK Altruizmus Comt franci filozófu nyelvhasználatába é azót általánosa
elterjed kifejezé a önzetle cselekedete megjelölésére amelyekne célj kizáróla
máso boldogságána előmozdítás sajá érdekr val tekinte nélkül A A a egoizmu
ellentéte fogalma A A.-na ninc külö megjelölés héberben ső zsid etikába sem d
enne mélyenjár ok az hog judaizmu etikáj sajá személ é máso között antitézis
elkerülte mí má etika rendszerekné éppe e va kiemelv eze több etika rendszere
boldogságot min summu bonumo végcélu tűzi ki aká A.-ról aká egoizmusró va szó
Valamenny etikában hedonizmuséba éppe úgy min buddhizmuséba a egoizmu é A kiegyenlítés
cé ehhe képes egyidejűle egoisztikusa é altruisztikusak ké fogalo
szembeállításá judaizmu kerülte mer szerint a erkölcs éle alapj ne boldogsá
keresése hane szolgálato teljesítése erő hatalom vagyon tudá valamennyie ez cél
szolgáljá miné tehetőseb szellembe é vagyonba é a ember anná inkáb kell hog
élje benn a erkölcs tökéletesbülé vágy anná inkáb kel máso é kö érdekei
szolgálni gyengé é kevésb tehetőse segíteni hog a összessé erejé ezálta i
növelje E közössé szolgálat magasab koncepci eliminálj a egoizmu é A közt
ellentétet A é é má judaizmu világnézetébe kiegyenlítődik min az legszebbe
Hille fejezt ki H ne magam vajo k más H csupá magamér létezem m vagyo én H ne
most vajo mikor Ne mindenrő val lemondá é önsanyargatás se máso rovásár val
érvényesülés hane kölcsönö segíté judaizmu etikájána vezet elv ez fejez k mózes
könyv hangsúlyozván Szeres felebarátodat min magadat L Szeretet Felebarát
szeretet Aranyszabály Etika Judaizmus
10144.h
CÍMSZ Altruizm
SZÓCIK Altruizmu Com franc filozóf nyelvhasználatáb azó általános elterje
kifejez önzetl cselekedet megjelölésér amelyekn cél kizáról más boldogságán
előmozdítá saj érdek va tekint nélkü egoizm ellentét fogalm A.-n nin kül
megjelölé héberbe s zsi etikáb se enn mélyenjá o a ho judaizm etiká saj szemé
más közöt antitézi elkerült m m etik rendszerekn épp v kiemel ez töb etik
rendszer boldogságo mi summ bonum végcél tűz k ak A.-ró ak egoizmusr v sz
Valamenn etikába hedonizmuséb épp úg mi buddhizmuséb egoizm kiegyenlíté c ehh
képe egyidejűl egoisztikus altruisztikusa k fogal szembeállítás judaizm került
me szerin erkölc él alap n boldogs keresés han szolgálat teljesítés er hatalo
vagyo tud valamennyi e cé szolgálj min tehetőse szellemb vagyonb embe ann inká
kel ho élj ben erkölc tökéletesbül vág ann inká ke más k érdeke szolgáln gyeng
kevés tehetős segíten ho összess erej ezált növelj közöss szolgála magasa
koncepc eliminál egoizm köz ellentéte m judaizm világnézetéb kiegyenlítődi mi a
legszebb Hill fejez k n maga vaj má csup magamé léteze vagy é n mos vaj miko N mindenr
va lemond önsanyargatá s más rovásá va érvényesülé han kölcsön segít judaizm
etikáján veze el e feje móze köny hangsúlyozvá Szere felebarátoda mi magada
Szerete Felebará szerete Aranyszabál Etik Judaizmu
10144.
CÍMS Altruiz
SZÓCI Altruizm Co fran filozó nyelvhasználatá az általáno elterj kifeje
önzet cselekede megjelölésé amelyek cé kizáró má boldogságá előmozdít sa érde v
tekin nélk egoiz ellenté fogal A.- ni kü megjelöl héberb zs etiká s en mélyenj
h judaiz etik sa szem má közö antitéz elkerül eti rendszerek ép kieme e tö eti
rendsze boldogság m sum bonu végcé tű a A.-r a egoizmus s Valamen etikáb
hedonizmusé ép ú m buddhizmusé egoiz kiegyenlít eh kép egyidejű egoisztiku
altruisztikus foga szembeállítá judaiz kerül m szeri erköl é ala boldog keresé
ha szolgála teljesíté e hatal vagy tu valamenny c szolgál mi tehetős szellem
vagyon emb an ink ke h él be erköl tökéletesbü vá an ink k má érdek szolgál
gyen kevé tehető segíte h összes ere ezál növel közös szolgál magas koncep
eliminá egoiz kö ellentét judaiz világnézeté kiegyenlítőd m legszeb Hil feje
mag va m csu magam létez vag mo va mik minden v lemon önsanyargat má rovás v
érvényesül ha kölcsö segí judaiz etikájá vez e fej móz kön hangsúlyozv Szer
felebarátod m magad Szeret Felebar szeret Aranyszabá Eti Judaizm
10144
CÍM Altrui
SZÓC Altruiz C fra filoz nyelvhasználat a általán elter kifej önze cseleked
megjelölés amelye c kizár m boldogság előmozdí s érd teki nél egoi ellent foga
A. n k megjelö héber z etik e mélyen judai eti s sze m köz antité elkerü et
rendszere é kiem t et rendsz boldogsá su bon végc t A.- egoizmu Valame etiká
hedonizmus é buddhizmus egoi kiegyenlí e ké egyidej egoisztik altruisztiku fog
szembeállít judai kerü szer erkö al boldo keres h szolgál teljesít hata vag t
valamenn szolgá m tehető szelle vagyo em a in k é b erkö tökéletesb v a in m
érde szolgá gye kev tehet segít össze er ezá növe közö szolgá maga konce elimin
egoi k ellenté judai világnézet kiegyenlítő legsze Hi fej ma v cs maga léte va
m v mi minde lemo önsanyarga m rová érvényesü h kölcs seg judai etikáj ve fe mó
kö hangsúlyoz Sze felebaráto maga Szere Feleba szere Aranyszab Et Judaiz
1014
CÍ Altru
SZÓ Altrui fr filo nyelvhasznála általá elte kife önz cseleke megjelölé
amely kizá boldogsá előmozd ér tek né ego ellen fog A megjel hébe eti mélye
juda et sz kö antit elker e rendszer kie e rends boldogs s bo vég A. egoizm
Valam etik hedonizmu buddhizmu ego kiegyenl k egyide egoiszti altruisztik fo
szembeállí juda ker sze erk a bold kere szolgá teljesí hat va valamen szolg
tehet szell vagy e i erk tökéletes i érd szolg gy ke tehe segí össz e ez növ
köz szolg mag konc elimi ego ellent juda világnéze kiegyenlít legsz H fe m c
mag lét v m mind lem önsanyarg rov érvényes kölc se juda etiká v f m k
hangsúlyo Sz felebarát mag Szer Feleb szer Aranysza E Judai