10159.htm
CÍMSZÓ: Angyalok
SZÓCIKK: Angyalok, a görög
angelosz szóból. A zsidó felfogás szerint földöntúli lények, akik az égben
laknak s közvetítik az embereknek Isten akaratát és teljesítik parancsait. 1. A
bibliai korszak. Az angyal héber neve maloch, ami küldöttet, hírnököt jelent. E
szót rendszerint az Istennévvel kötik össze: Isten angyala (maloch Elóhim). E
korszak elképzelése szerint az A. az emberek előtt emberi alakban jelennek meg,
emberileg cselekszenek, az emberek leányaival is érintkeznek, noha testetlenek
és amint küldetésüket elvégezték, eltűnnek. Járásuk-kelésük az emberéhez
hasonlít, de szárnyuk is van és majdnem mindig fegyveresen járnak. Jákob
álomlátásában egy égig érő létrán egész angyalcsoportok áradnak le- és fölfelé.
A teofániákban is van szó angyali csoportokról. Ezek következőkép
osztályozhatók: kerub-ok, szeráf-ok, erelek, ófan-ok, chájósz-ok. A kerub a nép
elképzelése szerint az ősrégi griff formájára emlékeztet; a szeráf hat szárnyú;
az chájósz élőt vagy állatot jelent, ófan pedig tulajdonképpen az isteni szekér
kerekét; erelimnek nincsen magyarázata. Megjelennek a kiválasztottak, a
próféták, de olykor az egész nép előtt is és megjelentik a jövendőt. Vannak
védő-A., kik egyeseket és népeket oltalmaznak; minden népnek külön védőangyala
van; vannak harc-A., kik egész sereget tudnak egy szempillantás alatt
elpusztítani,bűntető-A., akik végrehajtják Isten haragvó akaratát;.dícsérő-A.,
akik Istent dicsőítik, elhozzák neki az emberek hódolatát, ők alkotják az égi
sereget (cebáót) s a látomásokban is ők jelennek meg. Maga a prófétai szellem
is A. által közvetítődik; a Mallachi név is csak küldöttet, angyalt, nem pedig
prófétát jelent. Az A. maguk sohasem mondják meg nevüket és származásukat. A
Bibliában leggyakrabban Michael, Gábriel angyalnevek fordulnak elő. Ezek a
képzetek jórészt perzsa eredetűek. 2. A talmudi korszak. Minél többet
érintkezett a zsidóság idegen népekkel annál bonyolultabb lett az A.-ról
alkotott képzete. Az esszeusok szektájának külön angyaltana volt és ennek
titkát csak a beavatott ismerhette meg. Nincsen kanonikus zsidó angyaltan,
amint a zsidóság többi tana sem hivatalos. A Biblia elbeszéléseiben nem csak
mint az isteni akarat végrehajtói lépnek fel, de sokszor mint az emberi
gondolkodásmód képviselői is és ők fejezik ki az emberi elgondolást.
Ellentétben a földi lényekkel, kiket alsó jelzővel illetnek, őket felsőknek
nevezik. A talmudi irodalom röviden így jellemzi őket: Három viszonylatban
olyanok az A., mint a démonok, háromban pedig, mint az emberek. Van szárnyuk,
lebegnek s tudják: mi fog történni, mint a démonok; van belátásuk, egyenesen
járnak és héberül beszélnek, mint az emberek. Az egyik felfogás szerint tűzből,
a másik szerint pedig tűzből és vízből keletkeztek, az elemek bennük békében
élnek. Általában jók az A., nincsen akaratuk, emberi alakban jelennek meg, néha
azonban állatok formájában is. De csak az hallja és látja őket, akiket ők
megszólítanak. Helyet kapnak Isten tanácsában és végrehajtják uruk akaratát. Szeretik
Izraelt és a jámborokat és megjutalmazásukat követelik. Henoch könyve is sokat
foglalkozik az A.-kal, A jubileumok könyvében sokkal több angyalcsoportról van
szó. A talmudi irodalom szerint van egy, a földinek megfelelő égi Jeruzsálem,
hol az A. végzik a szolgálatot. Ezt jelentené a «szolgálattevő A.» kifejezés.
Van 70 angyal az égben a 70 népnek megfelelően. Izrael védőangyala Gábriel.
Gábrielen kívül a többi a nemzetek nevét viseli. Az elemeknek; az évszakoknak,
az emberi tulajdonságoknak is meg van a maguk angyala. A parziszmusz
befolyásolta a zsidóságot, úgy, hogy ez is dualisztikusan fogta fel az
angyalvilágot. Vannak tehát rossz és jó A., illetőleg A. és démonok. 3. A
középkori korszak. A misztikusok igen kifejlesztették a zsidóság angyaltanát. A
betűk és számok misztikája is kedvezett az angyaltan kibontakozásának. Az
A.-nak csupán a névlistája 400 nyomtatott oldalt foglal el a misztikusok
irodalmában. Az A.-nak ebben a lajstromában még a görög Dioniziosz istennév is
előfordul. Az A. imádása szigorúan tiltva volt s így az a néhány imádság, amely
A.-hoz való könyörgést tartalmaz, heves és hosszú vitának adott alapot. A
fajokról, a megjelenési formáról és tulajdonságokról fentebb írt közlések a
középkorra is vonatkoznak, csak a képzelet ez időszakban már színesebben fest.
A középkor titokzatos nézetei a Keleten keletkeztek, innen kerültek Spanyol-,
Francia-, Német- és Olaszországokba. A chásszidizmus még ma is használja, csak
Maimuni akarta e tanításokat ésszerűen magyarázni. Szerinte az A. erők, melyek
a mindenségben az egyénekre hatnak. (V. ö. Blau, «Zsidó angyaltan» és
teljesebben: «Jüdische Angelologie»).
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 159. címszó a lexikon =>
37. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10159.htm
CÍMSZÓ: Angyalok
SZÓCIKK: Angyalok, a görög angelosz szóból. A zsidó felfogás szerint
földöntúli lények, akik az égben laknak s közvetítik az embereknek Isten
akaratát és teljesítik parancsait.
10159.ht
CÍMSZÓ Angyalo
SZÓCIKK Angyalok görö angelos szóból zsid felfogá szerin földöntúl lények
aki a égbe lakna közvetíti a emberekne Iste akaratá é teljesíti parancsait 1
biblia korszak A angya hébe nev maloch am küldöttet hírnökö jelent szó
rendszerin a Istennévve köti össze Iste angyal maloc Elóhi korsza elképzelés
szerin a A a embere előt ember alakba jelenne meg emberile cselekszenek a
embere leányaiva i érintkeznek noh testetlene é amin küldetésüke elvégezték
eltűnnek Járásuk-kelésü a emberéhe hasonlít d szárnyu i va é majdne mindi
fegyverese járnak Jáko álomlátásába eg égi ér létrá egés angyalcsoporto áradna
le é fölfelé teofániákba i va sz angyal csoportokról Eze következőké
osztályozhatók kerub-ok szeráf-ok erelek ófan-ok chájósz-ok keru né elképzelés
szerin a ősrég grif formájár emlékeztet szerá ha szárnyú a chájós élő vag
állato jelent ófa pedi tulajdonképpe a isten szeké kerekét erelimne nincse
magyarázata Megjelenne kiválasztottak próféták d olyko a egés né előt i é megjelenti
jövendőt Vanna védő-A. ki egyeseke é népeke oltalmaznak minde népne külö
védőangyal van vanna harc-A. ki egés serege tudna eg szempillantá alat
elpusztítani,bűntető-A. aki végrehajtjá Iste haragv akaratát;.dícsérő-A. aki
Isten dicsőítik elhozzá nek a embere hódolatát ő alkotjá a ég serege cebáó
látomásokba i ő jelenne meg Mag próféta szelle i A álta közvetítődik Mallach né
i csa küldöttet angyalt ne pedi prófétá jelent A A magu sohase mondjá me nevüke
é származásukat Bibliába leggyakrabba Michael Gábrie angyalneve fordulna elő
Eze képzete jórész perzs eredetűek 2 talmud korszak Miné többe érintkezet
zsidósá idege népekke anná bonyolultab let a A.-ró alkotot képzete A esszeuso
szektájána külö angyaltan vol é enne titká csa beavatot ismerhett meg Nincse kanoniku
zsid angyaltan amin zsidósá több tan se hivatalos Bibli elbeszéléseibe ne csa
min a isten akara végrehajtó lépne fel d sokszo min a ember gondolkodásmó
képviselő i é ő fejezi k a ember elgondolást Ellentétbe föld lényekkel kike als
jelzőve illetnek őke felsőkne nevezik talmud irodalo rövide íg jellemz őket
Háro viszonylatba olyano a A. min démonok háromba pedig min a emberek Va
szárnyuk lebegne tudják m fo történni min démonok va belátásuk egyenese járna é
héberü beszélnek min a emberek A egyi felfogá szerin tűzből mási szerin pedi
tűzbő é vízbő keletkeztek a eleme bennü békébe élnek Általába jó a A. nincse
akaratuk ember alakba jelenne meg néh azonba állato formájába is D csa a hallj
é látj őket akike ő megszólítanak Helye kapna Iste tanácsába é végrehajtjá uru
akaratát Szereti Izrael é jámboroka é megjutalmazásuka követelik Henoc könyv i
soka foglalkozi a A.-kal jubileumo könyvébe sokka töb angyalcsoportró va szó
talmud irodalo szerin va egy földine megfelel ég Jeruzsálem ho a A végzi
szolgálatot Ez jelenten szolgálattev A kifejezés Va 7 angya a égbe 7 népne
megfelelően Izrae védőangyal Gábriel Gábriele kívü több nemzete nevé viseli A
elemeknek a évszakoknak a ember tulajdonságokna i me va magu angyala parziszmus
befolyásolt zsidóságot úgy hog e i dualisztikusa fogt fe a angyalvilágot Vanna
tehá ross é j A. illetőle A é démonok 3 középkor korszak misztikuso ige
kifejlesztetté zsidósá angyaltanát betű é számo misztikáj i kedvezet a angyalta
kibontakozásának A A.-na csupá névlistáj 40 nyomtatot oldal fogla e misztikuso
irodalmában A A.-na ebbe lajstromába mé görö Dionizios istenné i előfordul A A
imádás szigorúa tiltv vol íg a néhán imádság amel A.-ho val könyörgés tartalmaz
heve é hossz vitána adot alapot fajokról megjelenés formáró é tulajdonságokró fenteb
ír közlése középkorr i vonatkoznak csa képzele e időszakba má színesebbe fest
középko titokzato nézete Kelete keletkeztek inne kerülte Spanyol- Francia-
Német é Olaszországokba chásszidizmu mé m i használja csa Maimun akart
tanításoka ésszerűe magyarázni Szerint a A erők melye mindenségbe a egyénekr
hatnak V ö Blau Zsid angyalta é teljesebben Jüdisch Angelologi
10159.h
CÍMSZ Angyal
SZÓCIK Angyalo gör angelo szóbó zsi felfog szeri földöntú lénye ak égb lakn
közvetít emberekn Ist akarat teljesít parancsai bibli korsza angy héb ne maloc
a küldötte hírnök jelen sz rendszeri Istennévv köt össz Ist angya malo Elóh
korsz elképzelé szeri ember elő embe alakb jelenn me emberil cselekszene ember
leányaiv érintkezne no testetlen ami küldetésük elvégezté eltűnne Járásuk-kelés
emberéh hasonlí szárny v majdn mind fegyveres járna Ják álomlátásáb e ég é létr
egé angyalcsoport áradn l fölfel teofániákb v s angya csoportokró Ez következők
osztályozható kerub-o szeráf-o erele ófan-o chájósz-o ker n elképzelé szeri ősré
gri formájá emlékezte szer h szárny chájó él va állat jelen óf ped tulajdonképp
iste szek kereké erelimn nincs magyarázat Megjelenn kiválasztotta prófétá olyk
egé n elő megjelent jövendő Vann védő-A k egyesek népek oltalmazna mind népn
kül védőangya va vann harc-A k egé sereg tudn e szempillant ala
elpusztítani,bűntető-A ak végrehajtj Ist harag akaratát;.dícsérő-A ak Iste
dicsőíti elhozz ne ember hódolatá alkotj é sereg cebá látomásokb jelenn me Ma
prófét szell ált közvetítődi Mallac n cs küldötte angyal n ped prófét jelen mag
sohas mondj m nevük származásuka Bibliáb leggyakrabb Michae Gábri angyalnev
forduln el Ez képzet jórés perz eredetűe talmu korsza Min több érintkeze zsidós
ideg népekk ann bonyolulta le A.-r alkoto képzet esszeus szektáján kül angyalta
vo enn titk cs beavato ismerhet me Nincs kanonik zsi angyalta ami zsidós töb ta
s hivatalo Bibl elbeszéléseib n cs mi iste akar végrehajt lépn fe soksz mi embe
gondolkodásm képvisel fejez embe elgondolás Ellentétb föl lényekke kik al
jelzőv illetne ők felsőkn nevezi talmu irodal rövid í jellem őke Hár
viszonylatb olyan A mi démono háromb pedi mi embere V szárnyu lebegn tudjá f
történn mi démono v belátásu egyenes járn héber beszélne mi embere egy felfog
szeri tűzbő más szeri ped tűzb vízb keletkezte elem benn békéb élne Általáb j A
nincs akaratu embe alakb jelenn me né azonb állat formájáb i cs hall lát őke
akik megszólítana Hely kapn Ist tanácsáb végrehajtj ur akaratá Szeret Izrae
jámborok megjutalmazásuk követeli Heno köny sok foglalkoz A.-ka jubileum könyvéb
sokk tö angyalcsoportr v sz talmu irodal szeri v eg földin megfele é Jeruzsále
h végz szolgálato E jelente szolgálatte kifejezé V angy égb népn megfelelőe
Izra védőangya Gábrie Gábriel kív töb nemzet nev visel elemekne évszakokna embe
tulajdonságokn m v mag angyal parziszmu befolyásol zsidóságo úg ho dualisztikus
fog f angyalvilágo Vann teh ros A illetől démono középko korsza misztikus ig
kifejlesztett zsidós angyaltaná bet szám misztiká kedveze angyalt
kibontakozásána A.-n csup névlistá 4 nyomtato olda fogl misztikus irodalmába
A.-n ebb lajstromáb m gör Dionizio istenn előfordu imádá szigorú tilt vo í néhá
imádsá ame A.-h va könyörgé tartalma hev hoss vitán ado alapo fajokró megjelené
formár tulajdonságokr fente í közlés középkor vonatkozna cs képzel időszakb m
színesebb fes középk titokzat nézet Kelet keletkezte inn került Spanyol Francia
Néme Olaszországokb chásszidizm m használj cs Maimu akar tanítások ésszerű
magyarázn Szerin erő mely mindenségb egyének hatna Bla Zsi angyalt teljesebbe
Jüdisc Angelolog
10159.
CÍMS Angya
SZÓCI Angyal gö angel szób zs felfo szer földönt lény a ég lak közvetí
emberek Is akara teljesí parancsa bibl korsz ang hé n malo küldött hírnö jele s
rendszer Istennév kö öss Is angy mal Eló kors elképzel szer embe el emb alak jelen
m emberi cselekszen embe leányai érintkezn n testetle am küldetésü elvégezt
eltűnn Járásuk-kelé emberé hasonl szárn majd min fegyvere járn Já álomlátásá é
lét eg angyalcsopor árad fölfe teofániák angy csoportokr E következő
osztályozhat kerub- szeráf- erel ófan- chájósz- ke elképzel szer ősr gr formáj
emlékezt sze szárn cháj é v álla jele ó pe tulajdonkép ist sze kerek erelim
ninc magyaráza Megjelen kiválasztott prófét oly eg el megjelen jövend Van védő-
egyese népe oltalmazn min nép kü védőangy v van harc- eg sere tud szempillan al
elpusztítani,bűntető- a végrehajt Is hara akaratát;.dícsérő- a Ist dicsőít
elhoz n embe hódolat alkot sere ceb látomások jelen m M prófé szel ál
közvetítőd Malla c küldött angya pe prófé jele ma soha mond nevü származásuk Bibliá
leggyakrab Micha Gábr angyalne fordul e E képze jóré per eredetű talm korsz Mi
töb érintkez zsidó ide népek an bonyolult l A.- alkot képze esszeu szektájá kü
angyalt v en tit c beavat ismerhe m Ninc kanoni zs angyalt am zsidó tö t
hivatal Bib elbeszélései c m ist aka végrehaj lép f soks m emb gondolkodás
képvise feje emb elgondolá Ellentét fö lényekk ki a jelző illetn ő felsők nevez
talm iroda rövi jelle ők Há viszonylat olya m démon három ped m ember szárny
lebeg tudj történ m démon belátás egyene jár hébe beszéln m ember eg felfo szer
tűzb má szer pe tűz víz keletkezt ele ben béké éln Általá ninc akarat emb alak
jelen m n azon álla formájá c hal lá ők aki megszólítan Hel kap Is tanácsá
végrehajt u akarat Szere Izra jámboro megjutalmazásu követel Hen kön so
foglalko A.-k jubileu könyvé sok t angyalcsoport s talm iroda szer e földi
megfel Jeruzsál vég szolgálat jelent szolgálatt kifejez ang ég nép megfelelő
Izr védőangy Gábri Gábrie kí tö nemze ne vise elemekn évszakokn emb
tulajdonságok ma angya parziszm befolyáso zsidóság ú h dualisztiku fo
angyalvilág Van te ro illető démon középk korsz misztiku i kifejlesztet zsidó
angyaltan be szá misztik kedvez angyal kibontakozásán A.- csu névlist nyomtat
old fog misztiku irodalmáb A.- eb lajstromá gö Dionizi isten előford imád
szigor til v néh imáds am A.- v könyörg tartalm he hos vitá ad alap fajokr
megjelen formá tulajdonságok fent közlé középko vonatkozn c képze időszak
színeseb fe közép titokza néze Kele keletkezt in kerül Spanyo Franci Ném
Olaszországok chásszidiz használ c Maim aka tanításo ésszer magyaráz Szeri er
mel mindenség egyéne hatn Bl Zs angyal teljesebb Jüdis Angelolo
10159
CÍM Angy
SZÓC Angya g ange szó z felf sze földön lén é la közvet embere I akar
teljes parancs bib kors an h mal küldöt hírn jel rendsze Istenné k ös I ang ma
El kor elképze sze emb e em ala jele ember cseleksze emb leánya érintkez
testetl a küldetés elvégez eltűn Járásuk-kel ember hason szár maj mi fegyver
jár J álomlátás lé e angyalcsopo ára fölf teofániá ang csoportok következ
osztályozha kerub szeráf ere ófan chájósz k elképze sze ős g formá emlékez sz
szár chá áll jel p tulajdonké is sz kere ereli nin magyaráz Megjele kiválasztot
prófé ol e e megjele jöven Va védő egyes nép oltalmaz mi né k védőang va harc e
ser tu szempilla a elpusztítani,bűntető végrehaj I har akaratát;.dícsérő Is
dicsőí elho emb hódola alko ser ce látomáso jele próf sze á közvetítő Mall
küldöt angy p próf jel m soh mon nev származásu Bibli leggyakra Mich Gáb
angyaln fordu képz jór pe eredet tal kors M tö érintke zsid id népe a bonyolul
A. alko képz essze szektáj k angyal e ti beava ismerh Nin kanon z angyal a zsid
t hivata Bi elbeszélése is ak végreha lé sok em gondolkodá képvis fej em
elgondol Ellenté f lények k jelz illet felső neve tal irod röv jell ő H viszonyla
oly démo háro pe embe szárn lebe tud törté démo belátá egyen já héb beszél embe
e felf sze tűz m sze p tű ví keletkez el be bék él Által nin akara em ala jele
azo áll formáj ha l ő ak megszólíta He ka I tanács végrehaj akara Szer Izr
jámbor megjutalmazás követe He kö s foglalk A.- jubile könyv so angyalcsopor
tal irod sze föld megfe Jeruzsá vé szolgála jelen szolgálat kifeje an é né
megfelel Iz védőang Gábr Gábri k t nemz n vis elemek évszakok em tulajdonságo m
angy parzisz befolyás zsidósá dualisztik f angyalvilá Va t r illet démo közép
kors misztik kifejleszte zsid angyalta b sz miszti kedve angya kibontakozásá A.
cs névlis nyomta ol fo misztik irodalmá A. e lajstrom g Dioniz iste előfor imá
szigo ti né imád a A. könyör tartal h ho vit a ala fajok megjele form
tulajdonságo fen közl középk vonatkoz képz idősza színese f közé titokz néz Kel
keletkez i kerü Spany Franc Né Olaszországo chásszidi haszná Mai ak tanítás
éssze magyará Szer e me mindensé egyén hat B Z angya teljeseb Jüdi Angelol
1015
CÍ Ang
SZÓ Angy ang sz fel sz földö lé l közve ember aka telje paranc bi kor a ma
küldö hír je rendsz Istenn ö an m E ko elképz sz em e al jel embe cseleksz em
leány érintke testet küldeté elvége eltű Járásuk-ke embe haso szá ma m fegyve
já álomlátá l angyalcsop ár föl teofáni an csoporto követke osztályozh keru
szerá er ófa chájós elképz sz ő form emléke s szá ch ál je tulajdonk i s ker
erel ni magyará Megjel kiválaszto próf o megjel jöve V véd egye né oltalma m n
védőan v har se t szempill elpusztítani,bűntet végreha ha akaratát;.dícsér I
dicső elh em hódol alk se c látomás jel pró sz közvetít Mal küldö ang pró je so
mo ne származás Bibl leggyakr Mic Gá angyal ford kép jó p erede ta kor t érintk
zsi i nép bonyolu A alk kép essz szektá angya t beav ismer Ni kano angya zsi
hivat B elbeszélés i a végreh l so e gondolkod képvi fe e elgondo Ellent lénye
jel ille fels nev ta iro rö jel viszonyl ol dém hár p emb szár leb tu tört dém
belát egye j hé beszé emb fel sz tű sz t v keletke e b bé é Álta ni akar e al
jel az ál formá h a megszólít H k tanác végreha akar Sze Iz jámbo megjutalmazá
követ H k foglal A. jubil köny s angyalcsopo ta iro sz föl megf Jeruzs v
szolgál jele szolgála kifej a n megfele I védőan Gáb Gábr nem vi eleme évszako
e tulajdonság ang parzis befolyá zsidós dualiszti angyalvil V ille dém közé kor
miszti kifejleszt zsi angyalt s miszt kedv angy kibontakozás A c névli nyomt o
f miszti irodalm A lajstro Dioni ist előfo im szig t n imá A könyö tarta h vi
al fajo megjel for tulajdonság fe köz közép vonatko kép idősz színes köz titok
né Ke keletke ker Span Fran N Olaszország chásszid haszn Ma a tanítá éssz
magyar Sze m mindens egyé ha angy teljese Jüd Angelo