10168.htm
CÍMSZÓ: Antiszemitizmus
SZÓCIKK: b) Az A. külföldön
és az irodalomban. Az ókori zsidógyülölet, amely a vallási és faji
kényszer-elkülönítettség miatt fennállott, kitűnik már Eszter könyvének III. 8.
fejezetéből is. Az ókori görög és római írók műveiben, így Apion alexandriai
polemikusnál és a római Tacitusnál ugyancsak olvashatók azok a vádak,
amelyeknek alapja a faji elkülönülés, a vallási szertartások és különleges
szokások. Tacitus egyenesen azzal vádolta meg a zsidóságot, hogy nem részese a
civilizációnak. A zsidók ellen megnyilvánult ilyen ellenszenvet kétségtelenül
legelsősorban a zsidó nemzeti öntudat váltotta ki, bár ez az ellenszenv
egyáltalán nem volt olyan általános jellegű, mint a középkor zsidógyűlölete. Ha
az ókorban a zsidók vallási elkülönülése ütközőponttá lehetett, még inkább
annak kellett lennie a középkorban, amikor a vallási elfogultság
engesztelhetetlenül éleződött ki a kereszténységből. A középkor második felében
az Antikrisztust látta a zsidóságban minden zsidóellenes agitátor, de túl a
vallási türelmetlenség szentesített eszközein, a köznapi élet rideg tényei
állottak: a legkíméletlenebb gazdasági elnyomatás. A terménygazdálkodásból
kiszorították a zsidóságot és rákényszerítették a pénzgazdálkodásra. De a
pénzüzlet és a kereskedelmi tevékenység is számtalan vádra adott alkalmat és a
tizennegyedik századtól kezdve az uzsora vádjától kezdve, az
ostyamegszentségtelenítésen és kútmérgezésen át a vérvádakig a rágalmak özöne
érte a zsidóságot. Később a könyvnyomtatás jelentett nagy propagandaerőt a
zsidóellenes mozgalmaknak és mint Alonts de Espina munkája, a Fortalicium
fidei, más izgató művek is befolyásolták a közhangulatot a zsidóság ellen. Az
újabb kori A. a középkori A.-val szemben már alakultabb teóriákkal dolgozik és
míg a középkori A.-t a tudatlansággal járó sötét elfogultság jellemzi és a
gazdasági szempontokat vallási fanatizmussal álcázza, a modern A. a faji
kérdést helyezi előtérbe, bár e mögött is a gazdasági rugók húzódnak meg. Ez az
A. tulajdonképpen a nagy francia forradalom utáni időből származik, amikor a
polgári jogoknak a teljes vallásszabadság és a törvény előtti egyenlőség lett
az alapja. Szemben ezzel a polgári liberalizmussal a reakció kimutathatólag
mindenütt a zsidókat támadja és az idők alkalmassága szerint állandóan ébren
tartja az ú. n. zsidókérdést (l. o.). Ma már kevéssé ismeretes az a történelmi
tény, hogy a waterlooi csata után is nyomban megszólalt a reakció és a
zsidóellenes pamfletek sorozatával árasztotta el a nyugati államokat. A XIX.
század folyamán, amikor a liberalizmus államalkotó munkájában a zsidók
számottevően részt vettek, a modern A. főleg akkor nyomult előtérbe. A
nyomtatott szó félremagyarázása is használatos eszköze lett az A.-nak, így Gobineau
grófnak, főleg pedig Renannak szándékoltan félremagyarázták egyes
megállapításait és ezzel vetették meg alapját a faj védelmi teóriának (l.
Fajvédelem). Gobineau különíti el az árja és a sémi fajt egymástól az utóbbi
hátrányára azt inferiorisnak bélyegezvén, Renan pedig azzal lett akaratlanul is
a nyolcvanas évek A.-ának kútforrása, hogy felemlítette a sémi faj
tulajdonságait és megjegyzi azokat a karakter-béli hiányokat, így a bátorság
hiányát, amit a zsidóknál észlelt. Megállapítja ugyanekkor azt is, hogy a
korabeli zsidóság egyáltalában nem faj, sőt ő a zsidóságnak, mint rácénak a
létezését is tagadásba veszi. A nagy és a zsidóság iránt egyébként melegen érző
tudósnak ezt a ma már elfelejtett és gyenge alapokon álló elméletét aknázták ki
céljaikra és elméleteik megalapozására a porosz A. modern megalapítói, akik
mellett ott találunk néhány kiváló nevet is. Ilyen volt a centrumpárt egyik
megalapozója, a sok tekintetben felvilágosult Kethler püspök, Palacky, a kiváló
cseh történetíró, a nagy Richárd Wagner, azonkívül Paulus heidelbergi teológiai
tanár már a negyvenes években. A teoretikus és finomabb kivitelű A. a német
A.-sal egyidejűleg kezdődött Franciaországban, ahol a napóleoni éra óta a
zsidók politikai és társadalmi előretörése érezhetővé vált. Ez az A. szinte
kizárólag a köztársaság-ellenes royalisták szelleme. A mozgalom legkimagaslóbb
embere Edouard Drummond volt, a «La libre parcle» c. napilap megalapítója
(1882) és a La Francé juif {1886) c. hírhedt mű szerzője. Az ő általa életben
tartott mozgalom robbant ki a Dreyfus perben, amely az egész világ előtt
nyilvánvalóvá tette az A. akciórendszerét, S. R
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 168. címszó a lexikon =>
40. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10168.htm
CÍMSZÓ: Antiszemitizmus
SZÓCIKK: b Az A. külföldön és az irodalomban. Az ókori zsidógyülölet, amely
a vallási és faji kényszer-elkülönítettség miatt fennállott, kitűnik már Eszter
könyvének III. 8. fejezetéből is. Az ókori görög és római írók műveiben, így
Apion alexandriai polemikusnál és a római Tacitusnál ugyancsak olvashatók azok
a vádak, amelyeknek alapja a faji elkülönülés, a vallási szertartások és
különleges szokások. Tacitus egyenesen azzal vádolta meg a zsidóságot, hogy nem
részese a civilizációnak. A zsidók ellen megnyilvánult ilyen ellenszenvet
kétségtelenül legelsősorban a zsidó nemzeti öntudat váltotta ki, bár ez az
ellenszenv egyáltalán nem volt olyan általános jellegű, mint a középkor
zsidógyűlölete. Ha az ókorban a zsidók vallási elkülönülése ütközőponttá
lehetett, még inkább annak kellett lennie a középkorban, amikor a vallási
elfogultság engesztelhetetlenül éleződött ki a kereszténységből. A középkor
második felében az Antikrisztust látta a zsidóságban minden zsidóellenes
agitátor, de túl a vallási türelmetlenség szentesített eszközein, a köznapi
élet rideg tényei állottak: a legkíméletlenebb gazdasági elnyomatás. A
terménygazdálkodásból kiszorították a zsidóságot és rákényszerítették a
pénzgazdálkodásra. De a pénzüzlet és a kereskedelmi tevékenység is számtalan
vádra adott alkalmat és a tizennegyedik századtól kezdve az uzsora vádjától
kezdve, az ostyamegszentségtelenítésen és kútmérgezésen át a vérvádakig a
rágalmak özöne érte a zsidóságot. Később a könyvnyomtatás jelentett nagy
propagandaerőt a zsidóellenes mozgalmaknak és mint Alonts de Espina munkája, a
Fortalicium fidei, más izgató művek is befolyásolták a közhangulatot a zsidóság
ellen. Az újabb kori A. a középkori A.-val szemben már alakultabb teóriákkal
dolgozik és míg a középkori A.-t a tudatlansággal járó sötét elfogultság
jellemzi és a gazdasági szempontokat vallási fanatizmussal álcázza, a modern A.
a faji kérdést helyezi előtérbe, bár e mögött is a gazdasági rugók húzódnak
meg. Ez az A. tulajdonképpen a nagy francia forradalom utáni időből származik,
amikor a polgári jogoknak a teljes vallásszabadság és a törvény előtti
egyenlőség lett az alapja. Szemben ezzel a polgári liberalizmussal a reakció
kimutathatólag mindenütt a zsidókat támadja és az idők alkalmassága szerint
állandóan ébren tartja az ú. n. zsidókérdést l. o. . Ma már kevéssé ismeretes
az a történelmi tény, hogy a waterlooi csata után is nyomban megszólalt a
reakció és a zsidóellenes pamfletek sorozatával árasztotta el a nyugati
államokat. A XIX. század folyamán, amikor a liberalizmus államalkotó munkájában
a zsidók számottevően részt vettek, a modern A. főleg akkor nyomult előtérbe. A
nyomtatott szó félremagyarázása is használatos eszköze lett az A.-nak, így
Gobineau grófnak, főleg pedig Renannak szándékoltan félremagyarázták egyes
megállapításait és ezzel vetették meg alapját a faj védelmi teóriának l.
Fajvédelem . Gobineau különíti el az árja és a sémi fajt egymástól az utóbbi
hátrányára azt inferiorisnak bélyegezvén, Renan pedig azzal lett akaratlanul is
a nyolcvanas évek A.-ának kútforrása, hogy felemlítette a sémi faj
tulajdonságait és megjegyzi azokat a karakter-béli hiányokat, így a bátorság
hiányát, amit a zsidóknál észlelt. Megállapítja ugyanekkor azt is, hogy a
korabeli zsidóság egyáltalában nem faj, sőt ő a zsidóságnak, mint rácénak a
létezését is tagadásba veszi. A nagy és a zsidóság iránt egyébként melegen érző
tudósnak ezt a ma már elfelejtett és gyenge alapokon álló elméletét aknázták ki
céljaikra és elméleteik megalapozására a porosz A. modern megalapítói, akik
mellett ott találunk néhány kiváló nevet is. Ilyen volt a centrumpárt egyik
megalapozója, a sok tekintetben felvilágosult Kethler püspök, Palacky, a kiváló
cseh történetíró, a nagy Richárd Wagner, azonkívül Paulus heidelbergi teológiai
tanár már a negyvenes években. A teoretikus és finomabb kivitelű A. a német
A.-sal egyidejűleg kezdődött Franciaországban, ahol a napóleoni éra óta a
zsidók politikai és társadalmi előretörése érezhetővé vált. Ez az A. szinte
kizárólag a köztársaság-ellenes royalisták szelleme. A mozgalom legkimagaslóbb
embere Edouard Drummond volt, a La libre parcle c. napilap megalapítója 1882 és
a La Francé juif {1886 c. hírhedt mű szerzője. Az ő általa életben tartott
mozgalom robbant ki a Dreyfus perben, amely az egész világ előtt nyilvánvalóvá
tette az A. akciórendszerét, S. R
10168.ht
CÍMSZÓ Antiszemitizmu
SZÓCIKK A A külföldö é a irodalomban A ókor zsidógyülölet amel vallás é faj
kényszer-elkülönítettsé miat fennállott kitűni má Eszte könyvéne III 8
fejezetébő is A ókor görö é róma író műveiben íg Apio alexandria polemikusná é
róma Tacitusná ugyancsa olvasható azo vádak amelyekne alapj faj elkülönülés
vallás szertartáso é különlege szokások Tacitu egyenese azza vádolt me
zsidóságot hog ne részes civilizációnak zsidó elle megnyilvánul ilye
ellenszenve kétségtelenü legelsősorba zsid nemzet öntuda váltott ki bá e a
ellenszen egyáltalá ne vol olya általáno jellegű min középko zsidógyűlölete H a
ókorba zsidó vallás elkülönülés ütközőpontt lehetett mé inkáb anna kellet lenni
középkorban amiko vallás elfogultsá engesztelhetetlenü éleződöt k
kereszténységből középko másodi felébe a Antikrisztus látt zsidóságba minde
zsidóellene agitátor d tú vallás türelmetlensé szentesítet eszközein köznap éle
ride ténye állottak legkíméletleneb gazdaság elnyomatás terménygazdálkodásbó
kiszorítottá zsidóságo é rákényszerítetté pénzgazdálkodásra D pénzüzle é
kereskedelm tevékenysé i számtala vádr adot alkalma é tizennegyedi századtó
kezdv a uzsor vádjátó kezdve a ostyamegszentségtelenítése é kútmérgezése á
vérvádaki rágalma özön ért zsidóságot Későb könyvnyomtatá jelentet nag
propagandaerő zsidóellene mozgalmakna é min Alont d Espin munkája Fortaliciu
fidei má izgat műve i befolyásoltá közhangulato zsidósá ellen A újab kor A
középkor A.-va szembe má alakultab teóriákka dolgozi é mí középkor A.- tudatlanságga
jár söté elfogultsá jellemz é gazdaság szempontoka vallás fanatizmussa álcázza
moder A faj kérdés helyez előtérbe bá mögöt i gazdaság rugó húzódna meg E a A
tulajdonképpe nag franci forradalo után időbő származik amiko polgár jogokna
telje vallásszabadsá é törvén előtt egyenlősé let a alapja Szembe ezze polgár
liberalizmussa reakci kimutathatóla mindenüt zsidóka támadj é a idő alkalmasság
szerin állandóa ébre tartj a ú n zsidókérdés l o M má kevéss ismerete a
történelm tény hog waterloo csat utá i nyomba megszólal reakci é zsidóellene
pamflete sorozatáva árasztott e nyugat államokat XIX száza folyamán amiko
liberalizmu államalkot munkájába zsidó számottevőe rész vettek moder A főle
akko nyomul előtérbe nyomtatot sz félremagyarázás i használato eszköz let a
A.-nak íg Gobinea grófnak főle pedi Renanna szándékolta félremagyaráztá egye
megállapításai é ezze vetetté me alapjá fa védelm teóriána l Fajvédele Gobinea
különít e a árj é sém faj egymástó a utóbb hátrányár az inferiorisna
bélyegezvén Rena pedi azza let akaratlanu i nyolcvana éve A.-ána kútforrása hog
felemlített sém fa tulajdonságai é megjegyz azoka karakter-bél hiányokat íg
bátorsá hiányát ami zsidókná észlelt Megállapítj ugyanekko az is hog korabel
zsidósá egyáltalába ne faj ső zsidóságnak min rácéna létezésé i tagadásb veszi
nag é zsidósá irán egyébkén melege érz tudósna ez m má elfelejtet é gyeng
alapoko áll elméleté aknáztá k céljaikr é elméletei megalapozásár poros A moder
megalapítói aki mellet ot találun néhán kivál neve is Ilye vol centrumpár egyi
megalapozója so tekintetbe felvilágosul Kethle püspök Palacky kivál cse
történetíró nag Richár Wagner azonkívü Paulu heidelberg teológia taná má
negyvene években teoretiku é finomab kivitel A néme A.-sa egyidejűle kezdődöt
Franciaországban aho napóleon ér ót zsidó politika é társadalm előretörés
érezhetőv vált E a A szint kizáróla köztársaság-ellene royalistá szelleme
mozgalo legkimagaslób ember Edouar Drummon volt L libr parcl c napila
megalapítój 188 é L Franc jui {188 c hírhed m szerzője A által életbe tartot
mozgalo robban k Dreyfu perben amel a egés vilá előt nyilvánvalóv tett a A
akciórendszerét S
10168.h
CÍMSZ Antiszemitizm
SZÓCIK külföld irodalomba óko zsidógyülöle ame vallá fa
kényszer-elkülönítetts mia fennállot kitűn m Eszt könyvén II fejezetéb i óko
gör róm ír műveibe í Api alexandri polemikusn róm Tacitusn ugyancs olvashat az
váda amelyekn alap fa elkülönülé vallá szertartás különleg szokáso Tacit
egyenes azz vádol m zsidóságo ho n része civilizációna zsid ell megnyilvánu ily
ellenszenv kétségtelen legelsősorb zsi nemze öntud váltot k b ellensze egyáltal
n vo oly általán jelleg mi középk zsidógyűlölet ókorb zsid vallá elkülönülé
ütközőpont lehetet m inká ann kelle lenn középkorba amik vallá elfogults
engesztelhetetlen éleződö kereszténységbő középk másod feléb Antikrisztu lát
zsidóságb mind zsidóellen agitáto t vallá türelmetlens szentesíte eszközei
közna él rid tény állotta legkíméletlene gazdasá elnyomatá terménygazdálkodásb
kiszorított zsidóság rákényszerített pénzgazdálkodásr pénzüzl kereskedel
tevékenys számtal vád ado alkalm tizennegyed századt kezd uzso vádját kezdv
ostyamegszentségtelenítés kútmérgezés vérvádak rágalm özö ér zsidóságo Késő
könyvnyomtat jelente na propagandaer zsidóellen mozgalmakn mi Alon Espi munkáj
Fortalici fide m izga műv befolyásolt közhangulat zsidós elle úja ko középko
A.-v szemb m alakulta teóriákk dolgoz m középko A. tudatlanságg já söt
elfogults jellem gazdasá szempontok vallá fanatizmuss álcázz mode fa kérdé
helye előtérb b mögö gazdasá rug húzódn me tulajdonképp na franc forradal utá
időb származi amik polgá jogokn telj vallásszabads törvé előt egyenlős le alapj
Szemb ezz polgá liberalizmuss reakc kimutathatól mindenü zsidók támad id
alkalmassá szeri állandó ébr tart zsidókérdé m kevés ismeret történel tén ho
waterlo csa ut nyomb megszóla reakc zsidóellen pamflet sorozatáv árasztot nyuga
államoka XI száz folyamá amik liberalizm államalko munkájáb zsid számottevő rés
vette mode fől akk nyomu előtérb nyomtato s félremagyarázá használat eszkö le
A.-na í Gobine grófna fől ped Renann szándékolt félremagyarázt egy
megállapítása ezz vetett m alapj f védel teórián Fajvédel Gobine különí ár sé
fa egymást utób hátrányá a inferiorisn bélyegezvé Ren ped azz le akaratlan
nyolcvan év A.-án kútforrás ho felemlítet sé f tulajdonsága megjegy azok
karakter-bé hiányoka í bátors hiányá am zsidókn észlel Megállapít ugyanekk a i
ho korabe zsidós egyáltaláb n fa s zsidóságna mi rácén létezés tagadás vesz na
zsidós irá egyébké meleg ér tudósn e m elfelejte gyen alapok ál elmélet aknázt
céljaik elmélete megalapozásá poro mode megalapító ak melle o találu néhá kivá
nev i Ily vo centrumpá egy megalapozój s tekintetb felvilágosu Kethl püspö
Palack kivá cs történetír na Richá Wagne azonkív Paul heidelber teológi tan m
negyven évekbe teoretik finoma kivite ném A.-s egyidejűl kezdődö
Franciaországba ah napóleo é ó zsid politik társadal előretöré érezhető vál
szin kizáról köztársaság-ellen royalist szellem mozgal legkimagasló embe Edoua
Drummo vol lib parc napil megalapító 18 Fran ju {18 hírhe szerzőj álta életb
tarto mozgal robba Dreyf perbe ame egé vil elő nyilvánvaló tet akciórendszeré
10168.
CÍMS Antiszemitiz
SZÓCI külföl irodalomb ók zsidógyülöl am vall f kényszer-elkülönített mi
fennállo kitű Esz könyvé I fejezeté ók gö ró í műveib Ap alexandr polemikus ró
Tacitus ugyanc olvasha a vád amelyek ala f elkülönül vall szertartá különle
szokás Taci egyene az vádo zsidóság h rész civilizáción zsi el megnyilván il
ellenszen kétségtele legelsősor zs nemz öntu válto ellensz egyálta v ol általá
jelle m közép zsidógyűlöle ókor zsi vall elkülönül ütközőpon lehete ink an kell
len középkorb ami vall elfogult engesztelhetetle éleződ kereszténységb közép
máso felé Antikriszt lá zsidóság min zsidóelle agitát vall türelmetlen
szentesít eszköze közn é ri tén állott legkíméletlen gazdas elnyomat
terménygazdálkodás kiszorítot zsidósá rákényszerítet pénzgazdálkodás pénzüz
kereskede tevékeny számta vá ad alkal tizennegye század kez uzs vádjá kezd
ostyamegszentségteleníté kútmérgezé vérváda rágal öz é zsidóság Kés könyvnyomta
jelent n propagandae zsidóelle mozgalmak m Alo Esp munká Fortalic fid izg mű
befolyásol közhangula zsidó ell új k középk A.- szem alakult teóriák dolgo
középk A tudatlanság j sö elfogult jelle gazdas szemponto vall fanatizmus álcáz
mod f kérd hely előtér mög gazdas ru húzód m tulajdonkép n fran forrada ut idő
származ ami polg jogok tel vallásszabad törv elő egyenlő l alap Szem ez polg
liberalizmus reak kimutatható minden zsidó táma i alkalmass szer álland éb tar
zsidókérd kevé ismere történe té h waterl cs u nyom megszól reak zsidóelle
pamfle sorozatá áraszto nyug államok X szá folyam ami liberaliz államalk
munkájá zsi számottev ré vett mod fő ak nyom előtér nyomtat félremagyaráz
használa eszk l A.-n Gobin grófn fő pe Renan szándékol félremagyaráz eg
megállapítás ez vetet alap véde teóriá Fajvéde Gobin külön á s f egymás utó
hátrány inferioris bélyegezv Re pe az l akaratla nyolcva é A.-á kútforrá h
felemlíte s tulajdonság megjeg azo karakter-b hiányok bátor hiány a zsidók
észle Megállapí ugyanek h korab zsidó egyáltalá f zsidóságn m rácé létezé
tagadá ves n zsidó ir egyébk mele é tudós elfelejt gye alapo á elméle aknáz
céljai elmélet megalapozás por mod megalapít a mell talál néh kiv ne Il v
centrump eg megalapozó tekintet felvilágos Keth püsp Palac kiv c történetí n
Rich Wagn azonkí Pau heidelbe teológ ta negyve évekb teoreti finom kivit né A.-
egyidejű kezdőd Franciaországb a napóle zsi politi társada előretör érezhet vá
szi kizáró köztársaság-elle royalis szelle mozga legkimagasl emb Edou Drumm vo
li par napi megalapít 1 Fra j {1 hírh szerző ált élet tart mozga robb Drey perb
am eg vi el nyilvánval te akciórendszer
10168
CÍM Antiszemiti
SZÓC külfö irodalom ó zsidógyülö a val kényszer-elkülönítet m fennáll kit
Es könyv fejezet ó g r művei A alexand polemiku r Tacitu ugyan olvash vá amelye
al elkülönü val szertart különl szoká Tac egyen a vád zsidósá rés civilizáció
zs e megnyilvá i ellensze kétségtel legelsőso z nem önt vált ellens egyált o
által jell közé zsidógyűlöl óko zs val elkülönü ütközőpo lehet in a kel le
középkor am val elfogul engesztelhetetl élező kereszténység közé más fel
Antikrisz l zsidósá mi zsidóell agitá val türelmetle szentesí eszköz köz r té
állot legkíméletle gazda elnyoma terménygazdálkodá kiszoríto zsidós rákényszeríte
pénzgazdálkodá pénzü keresked tevéken számt v a alka tizennegy száza ke uz vádj
kez ostyamegszentségtelenít kútmérgez vérvád rága ö zsidósá Ké könyvnyomt jelen
propaganda zsidóell mozgalma Al Es munk Fortali fi iz m befolyáso közhangul
zsid el ú közép A. sze alakul teóriá dolg közép tudatlansá s elfogul jell gazda
szempont val fanatizmu álcá mo kér hel előté mö gazda r húzó tulajdonké fra
forrad u id szárma am pol jogo te vallásszaba tör el egyenl ala Sze e pol
liberalizmu rea kimutathat minde zsid tám alkalmas sze állan é ta zsidókér kev
ismer történ t water c nyo megszó rea zsidóell pamfl sorozat áraszt nyu államo
sz folya am liberali államal munkáj zs számotte r vet mo f a nyo előté nyomta
félremagyará használ esz A.- Gobi gróf f p Rena szándéko félremagyará e
megállapítá e vete ala véd teóri Fajvéd Gobi külö egymá ut hátrán inferiori
bélyegez R p a akaratl nyolcv A.- kútforr felemlít tulajdonsá megje az
karakter- hiányo báto hián zsidó észl Megállap ugyane kora zsid egyáltal
zsidóság rác létez tagad ve zsid i egyéb mel tudó elfelej gy alap elmél akná
célja elméle megalapozá po mo megalapí mel talá né ki n I centrum e megalapoz
tekinte felvilágo Ket püs Pala ki történet Ric Wag azonk Pa heidelb teoló t
negyv évek teoret fino kivi n A. egyidej kezdő Franciaország napól zs polit
társad előretö érezhe v sz kizár köztársaság-ell royali szell mozg legkimagas
em Edo Drum v l pa nap megalapí Fr { hír szerz ál éle tar mozg rob Dre per a e
v e nyilvánva t akciórendsze
1016
CÍ Antiszemit
SZÓ külf irodalo zsidógyül va kényszer-elkülöníte fennál ki E köny fejeze
műve alexan polemik Tacit ugya olvas v amely a elkülön va szertar külön szok Ta
egye vá zsidós ré civilizáci z megnyilv ellensz kétségte legelsős ne ön vál
ellen egyál álta jel köz zsidógyűlö ók z va elkülön ütközőp lehe i ke l középko
a va elfogu engesztelhetet élez kereszténysé köz má fe Antikris zsidós m
zsidóel agit va türelmetl szentes eszkö kö t állo legkíméletl gazd elnyom
terménygazdálkod kiszorít zsidó rákényszerít pénzgazdálkod pénz kereske tevéke
szám alk tizenneg száz k u vád ke ostyamegszentségtelení kútmérge vérvá rág
zsidós K könyvnyom jele propagand zsidóel mozgalm A E mun Fortal f i befolyás
közhangu zsi e közé A sz alaku teóri dol közé tudatlans elfogu jel gazd szempon
va fanatizm álc m ké he előt m gazd húz tulajdonk fr forra i szárm a po jog t
vallásszab tö e egyen al Sz po liberalizm re kimutatha mind zsi tá alkalma sz
álla t zsidóké ke isme törté wate ny megsz re zsidóel pamf soroza árasz ny
állam s foly a liberal állama munká z számott ve m ny előt nyomt félremagyar
haszná es A. Gob gró Ren szándék félremagyar megállapít vet al vé teór Fajvé
Gob kül egym u hátrá inferior bélyege akarat nyolc A. kútfor felemlí tulajdons
megj a karakter hiány bát hiá zsid ész Megálla ugyan kor zsi egyálta zsidósá rá
léte taga v zsi egyé me tud elfele g ala elmé akn célj elmél megalapoz p m
megalap me tal n k centru megalapo tekint felvilág Ke pü Pal k történe Ri Wa
azon P heidel teol negy éve teore fin kiv A egyide kezd Franciaorszá napó z
poli társa előret érezh s kizá köztársaság-el royal szel moz legkimaga e Ed Dru
p na megalap F hí szer á él ta moz ro Dr pe nyilvánv akciórendsz