10170.htm
CÍMSZÓ: Antiszemitizmus
SZÓCIKK: ugyancsak megtiltja
a zsidóknak a keresztény rabszolgák tartását. Kiterjeszkedik az eskü a
zsidó-keresztény házasságokra, vagyoni elkobzást és örök rabszolgaságot szab ki
büntetésül mindkét fél részére. - Noha az ország gazdasági bajain és a nép
nyomorán mindez nem javított, a zsidók mégis korlátok közé kerültek, amelyeket
az egyház állított fel számukra. A zsidók rabszolgatartásának megtiltása itt
semmiképpen sem humanisztikus célt szolgált, hanem egyedül zsidókat megszorító
intézkedést, mert pl. 1288. az esztergomi érsek még vámot szedett a rabszolga
kereskedőtől és a rabszolgavásár is tovább tartott. Az 1279-i budai zsinat (l.
o.) a keresztényeknek és a zsidóknak egy födél alatt való együttlakásukat
tiltja el, valamint azt, hogy keresztény zsidóval barátságosan érintkezzék.
Azonkívül a zsidókra kötelezően előírja a vörös folt viselését a ruházatukon és
kimondja, hogy közhivatalt most sem bízhatnak rájuk. Jellemző a középkor
viszonyaira, hogy IV. Bélának 1231. kiadott zsidótörvénye, (l. Béla (IV.)
zsidótörvénye), amely a zsidók szabadságjogainak biztosítására szolgált, oly
rövid idő alatt hatálytalanná vált, hogy a budai zsinat már ismét
megszorításokat írhatott elő. Igaz, az egyház egy pillanatig sem nyugodott bele
a zsidók változott helyzetébe, mert már 1262. IV. Orbán pápa levélben
tiltakozott IV. Bélánál a zsidók szabadságjogai ellen és a zsidókat így
aposztrofálta: «kiket saját vétkük örök szolgaságra kárhoztatott». A budai
zsinat eredményeképp a zsidók és keresztények egymással való viszonya olyan
feszültté lett és a zsidók társadalmi helyzete annyira leromlott, mint ismét
csak száz évvel később, ugyancsak külföldről jövő befolyás következtében. Ez
idő alatt azonban a feszültség lassan felengedett, mert a budai zsinat
határozatai nem jutottak érvényre és a magyar nép barátságos hajlamát még nem
rontotta meg a gyűlölködés. E korszakból csak egy kegyetlen esemény emléke
maradt fenn, 1250-80 körül Pozsonyban elégették rabbi Jonáthot és társait. Meg
kell azonban állapítanunk, hogy míg a XIV. század első felében egész Európában
a legkegyetlenebb zsidóüldözések folytak, Magyarországon a zsidók nyugalomban
éltek. 1301-ig Magyarország az Árpád-házból való királyok uralma alatt állott.
Uralkodásukat a zsidókra nézve az a törekvés jellemzi, hogy jogviszonyaikat
törvény által szabályozzák. Szt. László uralkodásának végére esik az első
keresztes hadjárat megindulása. A keresztes hadjáratok külön véres lapjait
alkotják Európa zsidósága történelmének. Az első keresztes hadak rendje László
halála következtében 1095. felbomlott és útjában mindenütt pusztított. Kálmán
király verte szét a zsidómészárló hordákat. A második keresztes hadjárat II.
Endre uralkodásának idejére esik (1205- 1235). Ez a sikertelen vállalkozás
súlyos következményekkel járt az országra nézve és ezért ugyancsak a zsidóságot
okolták. 1274-ben újabb keresztes háborút hirdettek és X. Gergely pápa a
kereszteseket abban a kiváltságban kívánta részesíteni, hogy fölmentessenek a
zsidó hitelezőknek járó kamatok fizetése alól. Felhívása azonban eredmény
nélkül hangzott el, mert az akkori magyar jogfelfogás még nem tekintette
közprédának a zsidók vagyonát. A keresztes hadaktól pedig
összehasonlíthatatlanul sem szenvedtek a magyar zsidók annyit, mint külföldi
hittestvéreik, akiket ezerszámra kardélre hánytak a keresztes vitézek. (V. ö.
Kohn S., «A zsidók története Magyarországon))),
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 170. címszó a lexikon =>
40. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10170.htm
CÍMSZÓ: Antiszemitizmus
SZÓCIKK: ugyancsak megtiltja a zsidóknak a keresztény rabszolgák tartását.
Kiterjeszkedik az eskü a zsidó-keresztény házasságokra, vagyoni elkobzást és
örök rabszolgaságot szab ki büntetésül mindkét fél részére. - Noha az ország
gazdasági bajain és a nép nyomorán mindez nem javított, a zsidók mégis korlátok
közé kerültek, amelyeket az egyház állított fel számukra. A zsidók
rabszolgatartásának megtiltása itt semmiképpen sem humanisztikus célt szolgált,
hanem egyedül zsidókat megszorító intézkedést, mert pl. 1288. az esztergomi
érsek még vámot szedett a rabszolga kereskedőtől és a rabszolgavásár is tovább
tartott. Az 1279-i budai zsinat l. o. a keresztényeknek és a zsidóknak egy
födél alatt való együttlakásukat tiltja el, valamint azt, hogy keresztény
zsidóval barátságosan érintkezzék. Azonkívül a zsidókra kötelezően előírja a
vörös folt viselését a ruházatukon és kimondja, hogy közhivatalt most sem
bízhatnak rájuk. Jellemző a középkor viszonyaira, hogy IV. Bélának 1231.
kiadott zsidótörvénye, l. Béla IV. zsidótörvénye , amely a zsidók
szabadságjogainak biztosítására szolgált, oly rövid idő alatt hatálytalanná
vált, hogy a budai zsinat már ismét megszorításokat írhatott elő. Igaz, az
egyház egy pillanatig sem nyugodott bele a zsidók változott helyzetébe, mert
már 1262. IV. Orbán pápa levélben tiltakozott IV. Bélánál a zsidók
szabadságjogai ellen és a zsidókat így aposztrofálta: kiket saját vétkük örök
szolgaságra kárhoztatott . A budai zsinat eredményeképp a zsidók és
keresztények egymással való viszonya olyan feszültté lett és a zsidók
társadalmi helyzete annyira leromlott, mint ismét csak száz évvel később,
ugyancsak külföldről jövő befolyás következtében. Ez idő alatt azonban a
feszültség lassan felengedett, mert a budai zsinat határozatai nem jutottak
érvényre és a magyar nép barátságos hajlamát még nem rontotta meg a
gyűlölködés. E korszakból csak egy kegyetlen esemény emléke maradt fenn,
1250-80 körül Pozsonyban elégették rabbi Jonáthot és társait. Meg kell azonban
állapítanunk, hogy míg a XIV. század első felében egész Európában a
legkegyetlenebb zsidóüldözések folytak, Magyarországon a zsidók nyugalomban
éltek. 1301-ig Magyarország az Árpád-házból való királyok uralma alatt állott.
Uralkodásukat a zsidókra nézve az a törekvés jellemzi, hogy jogviszonyaikat
törvény által szabályozzák. Szt. László uralkodásának végére esik az első
keresztes hadjárat megindulása. A keresztes hadjáratok külön véres lapjait
alkotják Európa zsidósága történelmének. Az első keresztes hadak rendje László
halála következtében 1095. felbomlott és útjában mindenütt pusztított. Kálmán
király verte szét a zsidómészárló hordákat. A második keresztes hadjárat II.
Endre uralkodásának idejére esik 1205- 1235 . Ez a sikertelen vállalkozás
súlyos következményekkel járt az országra nézve és ezért ugyancsak a zsidóságot
okolták. 1274-ben újabb keresztes háborút hirdettek és X. Gergely pápa a
kereszteseket abban a kiváltságban kívánta részesíteni, hogy fölmentessenek a
zsidó hitelezőknek járó kamatok fizetése alól. Felhívása azonban eredmény
nélkül hangzott el, mert az akkori magyar jogfelfogás még nem tekintette
közprédának a zsidók vagyonát. A keresztes hadaktól pedig
összehasonlíthatatlanul sem szenvedtek a magyar zsidók annyit, mint külföldi
hittestvéreik, akiket ezerszámra kardélre hánytak a keresztes vitézek. V. ö.
Kohn S., A zsidók története Magyarországon ,
10170.ht
CÍMSZÓ Antiszemitizmu
SZÓCIKK ugyancsa megtiltj zsidókna keresztén rabszolgá tartását
Kiterjeszkedi a esk zsidó-keresztén házasságokra vagyon elkobzás é örö
rabszolgaságo sza k büntetésü mindké fé részére Noh a orszá gazdaság bajai é né
nyomorá minde ne javított zsidó mégi korláto köz kerültek amelyeke a egyhá
állítot fe számukra zsidó rabszolgatartásána megtiltás it semmiképpe se
humanisztiku cél szolgált hane egyedü zsidóka megszorít intézkedést mer pl 1288
a esztergom érse mé vámo szedet rabszolg kereskedőtő é rabszolgavásá i továb
tartott A 1279- buda zsina l o keresztényekne é zsidókna eg födé alat val
együttlakásuka tiltj el valamin azt hog keresztén zsidóva barátságosa
érintkezzék Azonkívü zsidókr kötelezőe előírj vörö fol viselésé ruházatuko é
kimondja hog közhivatal mos se bízhatna rájuk Jellemz középko viszonyaira hog
IV Bélána 1231 kiadot zsidótörvénye l Bél IV zsidótörvény amel zsidó szabadságjogaina
biztosításár szolgált ol rövi id alat hatálytalann vált hog buda zsina má ismé
megszorításoka írhatot elő Igaz a egyhá eg pillanati se nyugodot bel zsidó
változot helyzetébe mer má 1262 IV Orbá páp levélbe tiltakozot IV Béláná zsidó
szabadságjoga elle é zsidóka íg aposztrofálta kike sajá vétkü örö szolgaságr
kárhoztatot buda zsina eredményekép zsidó é kereszténye egymássa val viszony
olya feszültt let é zsidó társadalm helyzet annyir leromlott min ismé csa szá
évve később ugyancsa külföldrő jöv befolyá következtében E id alat azonba
feszültsé lassa felengedett mer buda zsina határozata ne jutotta érvényr é
magya né barátságo hajlamá mé ne rontott me gyűlölködés korszakbó csa eg
kegyetle esemén emlék marad fenn 1250-8 körü Pozsonyba elégetté rabb Jonátho é
társait Me kel azonba állapítanunk hog mí XIV száza els felébe egés Európába
legkegyetleneb zsidóüldözése folytak Magyarországo zsidó nyugalomba éltek
1301-i Magyarorszá a Árpád-házbó val királyo uralm alat állott Uralkodásuka
zsidókr nézv a törekvé jellemzi hog jogviszonyaika törvén álta szabályozzák Szt
Lászl uralkodásána végér esi a els kereszte hadjára megindulása kereszte
hadjárato külö vére lapjai alkotjá Európ zsidóság történelmének A els kereszte
hada rendj Lászl halál következtébe 1095 felbomlot é útjába mindenüt pusztított
Kálmá királ vert szé zsidómészárl hordákat másodi kereszte hadjára II Endr
uralkodásána idejér esi 1205 123 E sikertele vállalkozá súlyo következményekke
jár a országr nézv é ezér ugyancsa zsidóságo okolták 1274-be újab kereszte
háború hirdette é X Gergel páp kereszteseke abba kiváltságba kívánt részesíteni
hog fölmentessene zsid hitelezőkne jár kamato fizetés alól Felhívás azonba
eredmén nélkü hangzot el mer a akkor magya jogfelfogá mé ne tekintett
közprédána zsidó vagyonát kereszte hadaktó pedi összehasonlíthatatlanu se
szenvedte magya zsidó annyit min külföld hittestvéreik akike ezerszámr kardélr
hányta kereszte vitézek V ö Koh S. zsidó történet Magyarországo
10170.h
CÍMSZ Antiszemitizm
SZÓCIK ugyancs megtilt zsidókn kereszté rabszolg tartásá Kiterjeszked es
zsidó-kereszté házasságokr vagyo elkobzá ör rabszolgaság sz büntetés mindk f
részér No orsz gazdasá baja n nyomor mind n javítot zsid még korlát kö kerülte
amelyek egyh állíto f számukr zsid rabszolgatartásán megtiltá i semmiképp s
humanisztik cé szolgál han egyed zsidók megszorí intézkedés me p 128 esztergo
érs m vám szede rabszol kereskedőt rabszolgavás tová tartot 1279 bud zsin
keresztényekn zsidókn e föd ala va együttlakásuk tilt e valami az ho kereszté zsidóv
barátságos érintkezzé Azonkív zsidók kötelező előír vör fo viselés ruházatuk
kimondj ho közhivata mo s bízhatn ráju Jellem középk viszonyair ho I Bélán 123
kiado zsidótörvény Bé I zsidótörvén ame zsid szabadságjogain biztosításá
szolgál o röv i ala hatálytalan vál ho bud zsin m ism megszorítások írhato el
Iga egyh e pillanat s nyugodo be zsid változo helyzetéb me m 126 I Orb pá
levélb tiltakozo I Bélán zsid szabadságjog ell zsidók í aposztrofált kik saj
vétk ör szolgaság kárhoztato bud zsin eredményeké zsid keresztény egymáss va
viszon oly feszült le zsid társadal helyze annyi leromlot mi ism cs sz évv
későb ugyancs külföldr jö befoly következtébe i ala azonb feszülts lass
felengedet me bud zsin határozat n jutott érvény magy n barátság hajlam m n
rontot m gyűlölködé korszakb cs e kegyetl esemé emlé mara fen 1250- kör
Pozsonyb elégett rab Jonáth társai M ke azonb állapítanun ho m XI száz el feléb
egé Európáb legkegyetlene zsidóüldözés folyta Magyarország zsid nyugalomb élte
1301- Magyarorsz Árpád-házb va király ural ala állot Uralkodásuk zsidók néz
törekv jellemz ho jogviszonyaik törvé ált szabályozzá Sz Lász uralkodásán végé
es el kereszt hadjár megindulás kereszt hadjárat kül vér lapja alkotj Euró
zsidósá történelméne el kereszt had rend Lász halá következtéb 109 felbomlo
útjáb mindenü pusztítot Kálm kirá ver sz zsidómészár hordáka másod kereszt
hadjár I End uralkodásán idejé es 120 12 sikertel vállalkoz súly
következményekk já ország néz ezé ugyancs zsidóság okoltá 1274-b úja kereszt
hábor hirdett Gerge pá keresztesek abb kiváltságb kíván részesíten ho
fölmentessen zsi hitelezőkn já kamat fizeté aló Felhívá azonb eredmé nélk
hangzo e me akko magy jogfelfog m n tekintet közprédán zsid vagyoná kereszt
hadakt ped összehasonlíthatatlan s szenvedt magy zsid annyi mi külföl
hittestvérei akik ezerszám kardél hányt kereszt vitéze Ko S zsid történe
Magyarország
10170.
CÍMS Antiszemitiz
SZÓCI ugyanc megtil zsidók kereszt rabszol tartás Kiterjeszke e
zsidó-kereszt házasságok vagy elkobz ö rabszolgasá s bünteté mind részé N ors
gazdas baj nyomo min javíto zsi mé korlá k került amelye egy állít számuk zsi
rabszolgatartásá megtilt semmikép humaniszti c szolgá ha egye zsidó megszor
intézkedé m 12 eszterg ér vá szed rabszo kereskedő rabszolgavá tov tarto 127 bu
zsi keresztények zsidók fö al v együttlakásu til valam a h kereszt zsidó
barátságo érintkezz Azonkí zsidó kötelez előí vö f viselé ruházatu kimond h
közhivat m bízhat ráj Jelle közép viszonyai h Bélá 12 kiad zsidótörvén B
zsidótörvé am zsi szabadságjogai biztosítás szolgá rö al hatálytala vá h bu zsi
is megszorításo írhat e Ig egy pillana nyugod b zsi változ helyzeté m 12 Or p
levél tiltakoz Bélá zsi szabadságjo el zsidó aposztrofál ki sa vét ö szolgasá
kárhoztat bu zsi eredmények zsi keresztén egymás v viszo ol feszül l zsi
társada helyz anny leromlo m is c s év késő ugyanc külföld j befol következtéb
al azon feszült las felengede m bu zsi határoza jutot érvén mag barátsá hajla
ronto gyűlölköd korszak c kegyet esem eml mar fe 1250 kö Pozsony eléget ra
Jonát társa k azon állapítanu h X szá e felé eg Európá legkegyetlen zsidóüldözé
folyt Magyarorszá zsi nyugalom élt 1301 Magyarors Árpád-ház v királ ura al állo
Uralkodásu zsidó né törek jellem h jogviszonyai törv ál szabályozz S Lás
uralkodásá vég e e keresz hadjá megindulá keresz hadjára kü vé lapj alkot Eur
zsidós történelmén e keresz ha ren Lás hal következté 10 felboml útjá minden
pusztíto Kál kir ve s zsidómészá hordák máso keresz hadjá En uralkodásá idej e
12 1 sikerte vállalko súl következmények j orszá né ez ugyanc zsidósá okolt
1274- új keresz hábo hirdet Gerg p keresztese ab kiváltság kívá részesíte h
fölmentesse zs hitelezők j kama fizet al Felhív azon eredm nél hangz m akk mag
jogfelfo tekinte közprédá zsi vagyon keresz hadak pe összehasonlíthatatla
szenved mag zsi anny m külfö hittestvére aki ezerszá kardé hány keresz vitéz K
zsi történ Magyarorszá
10170
CÍM Antiszemiti
SZÓC ugyan megti zsidó keresz rabszo tartá Kiterjeszk zsidó-keresz
házasságo vag elkob rabszolgas büntet min rész or gazda ba nyom mi javít zs m
korl kerül amely eg állí számu zs rabszolgatartás megtil semmiké humaniszt
szolg h egy zsid megszo intézked 1 eszter é v sze rabsz keresked rabszolgav to
tart 12 b zs kereszténye zsidó f a együttlakás ti vala keresz zsid barátság
érintkez Azonk zsid kötele elő v visel ruházat kimon közhiva bízha rá Jell közé
viszonya Bél 1 kia zsidótörvé zsidótörv a zs szabadságjoga biztosítá szolg r a
hatálytal v b zs i megszorítás írha I eg pillan nyugo zs válto helyzet 1 O levé
tiltako Bél zs szabadságj e zsid aposztrofá k s vé szolgas kárhozta b zs
eredménye zs kereszté egymá visz o feszü zs társad hely ann leroml i é kés
ugyan külföl befo következté a azo feszül la felenged b zs határoz juto érvé ma
baráts hajl ront gyűlölkö korsza kegye ese em ma f 125 k Pozson elége r Joná
társ azo állapítan sz fel e Európ legkegyetle zsidóüldöz foly Magyarorsz zs
nyugalo él 130 Magyaror Árpád-há kirá ur a áll Uralkodás zsid n töre jelle
jogviszonya tör á szabályoz Lá uralkodás vé keres hadj megindul keres hadjár k
v lap alko Eu zsidó történelmé keres h re Lá ha következt 1 felbom útj minde
pusztít Ká ki v zsidómész hordá más keres hadj E uralkodás ide 1 sikert vállalk
sú következménye orsz n e ugyan zsidós okol 1274 ú keres háb hirde Ger
keresztes a kiváltsá kív részesít fölmentess z hitelező kam fize a Felhí azo
ered né hang ak ma jogfelf tekint közpréd zs vagyo keres hada p
összehasonlíthatatl szenve ma zs ann külf hittestvér ak ezersz kard hán keres
vité zs törté Magyarorsz
1017
CÍ Antiszemit
SZÓ ugya megt zsid keres rabsz tart Kiterjesz zsidó-keres házasság va elko
rabszolga bünte mi rés o gazd b nyo m javí z kor kerü amel e áll szám z
rabszolgatartá megti semmik humanisz szol eg zsi megsz intézke eszte sz rabs
kereske rabszolga t tar 1 z keresztény zsid együttlaká t val keres zsi barátsá
érintke Azon zsi kötel el vise ruháza kimo közhiv bízh r Jel köz viszony Bé ki
zsidótörv zsidótör z szabadságjog biztosít szol hatályta z megszorítá írh e
pilla nyug z vált helyze lev tiltak Bé z szabadság zsi aposztrof v szolga
kárhozt z eredmény z kereszt egym vis fesz z társa hel an lerom ké ugya külfö
bef következt az feszü l felenge z határo jut érv m barát haj ron gyűlölk korsz
kegy es e m 12 Pozso elég Jon tár az állapíta s fe Euró legkegyetl zsidóüldö
fol Magyarors z nyugal é 13 Magyaro Árpád-h kir u ál Uralkodá zsi tör jell
jogviszony tö szabályo L uralkodá v kere had megindu kere hadjá la alk E zsid
történelm kere r L h következ felbo út mind pusztí K k zsidómés hord má kere
had uralkodá id siker vállal s következmény ors ugya zsidó oko 127 kere há hird
Ge kereszte kiválts kí részesí fölmentes hitelez ka fiz Felh az ere n han a m
jogfel tekin közpré z vagy kere had összehasonlíthatat szenv m z an kül
hittestvé a ezers kar há kere vit z tört Magyarors