10178.htm
CÍMSZÓ: Antiszemitizmus ellen való küzdelem
SZÓCIKK: Antiszemitizmus
ellen való küzdelem. Az antiszemitizmus leküzdésére irányuló mozgalom eszközei
a társadalmi szervezkedés és az irodalom. Ennek is, annak is az a feladata, hogy
a zsidók ellen irányuló ellenséges tendenciák ürügyeit, a babonás gyűlöletet és
az elfogultságokat rendszeres felvilágosítással lefegyverezze. A társadalmi
szervezkedés csak alig egy pár évtized óta küzd az emberségesebb belátásért,
míg az ez irányú irodalom már az ókorban keletkezett. Első nyomait a
prófétákban találjuk, akik az egyetemes emberiség gondolatáig tágították ki a
héber nacionalizmust. Tudományos rendszerré azonban csak a kereszténység első
századában erősödött az antiszemitizmus elhárítására irányuló küzdelem. A
tudománynak és az irodalomnak azt a rendszerét, amely a zsidó vallás és a zsidó
nép védelmére kialakult, apológiának (l. o.), művelőit pedig apologétáknak
mondjuk. Az első apologéták ugyan még nem sokat törődtek az antiszemitizmus emberi
vonatkozásaival és inkább csak a zsidó vallást akarták megvédelmezni az
ellenséges megítélések ellen. Nem is ragaszkodtak szigorúan a tudományos
tárgyilagossághoz és túláradó buzgalmukban más vallások rovására dicsőítették
fel a zsidó vallást, úgy hogy írásaik csak kis mértékben enyhíthették a hitbeli
önérzetükben megbántott nem zsidók gyűlöletét. Az idők során nemesebb formákat
bontott az apológia és bárha teológiai természetét végképpen még ezután sem
vetette le, céljának mégis egyre jobban felelt meg, mert már nem volt olyan
mereven egyoldalú, mint régebben és több súlyt vetett a zsidó vallás
etikájának, mint formalizmusának ismertetésére, amivel közvetve magára a zsidó
népre szórt rágalmakat is megcáfolta és ilyenformán az antiszemitizmus ellen is
küzdött. A Sibyllák írásaitól és a Bölcsesség könyvétől eltekintve a legrégibb
vitairat az alexandriai Philóé (l. o.), de az ő írásai még túlságosan
gnosztikusak és azonkívül az a hibájuk, hogy inkább a zsidó vallás
felmagasztalására törekedtek, meg arra, hogy azt a görög filozófiával
összeegyeztessék, mint arra, hogy a görög népet békítsék ki a zsidó néppel. Az
ő írásait tehát nem számíthatjuk azok közzé az írások közzé, amelyek sikeresen
küzdöttek az antiszemitizmus elhárításáért. Az első igazi védőiratot Josephus
Flavius zsidó történetíró írta «Apion ellen» c. alatt nem sokkal azután, hogy a
zsidó nép a rómaiakkal viselt háborújában állami függetlenségét elvesztette. Az
ezután következő évszázadok irodalmából az apologéták emléke kikallódott, bárha
bizonyos, hogy az antiszemitizmusnak ez időben elszenvedett sokféle fenyegetése
között sokszor védhettek meg az üldözött és lenézett zsidó nép igazait a zsidó
írók. A kilencedik századig nem is igen ismerünk zsidó apologétát. Ebből az
időből csak egyet említ a történelem, a zsidó hitre tért Bodo papot, akinek
835. körül írt védőirata elveszett. A középkor apologétikus irodalmát Szaádja
surai gáon nyitotta meg a szentíráshoz írt kommentárjával és Emunosz ve-deosz
c. munkájával, amelyben a keresztény és mohamedán szentírás-magyarázókkal
polemizál. Erőteljes védelmet írt a zsidók mellett Cuzari (a kozár) c.
könyvében Juda Halévi költő és filozófus is (1080-1140;, de kizáróan
apologétikus írásnak ez a könyv sem számít. A XII. sz.-tól kezdve egyre
gyarapodik az apologétikus irodalom, de még négy évszázadon keresztül kivétel
nélkül a zsidóságból kerülnek ki a művelői. Az első nem zsidó apologéta a német
Johann Reuchlin, aki a XVI. sz. elején lépett fel nagy hatással a zsidó vallás
és a zsidó nép védelmében. Ez időtől kezdve már nem csak zsidókat, de kiváló
nem zsidókat is lelkesít az antiszemitizmus ellen való küzdelem. Mégis jó
háromszáz év telt el addig, amíg zsidók és nem zsidók belátták, hogy nem csak
irodalmat kell teremteni, de társadalmi szervezeteket is a mindjobban
elhatalmasodó antiszemitizmus elhárítására. Az első organizáció Alliance
Israelite Universelle (l. o.) név alatt Franciaországban alakult a XIX. sz.
második felében. Fiókintézményeinek tekinthetők az Anglo Jewish Associations és
a bécsi Israelitische Allianz. Ezek az organizációk főleg a kultúrában
visszamaradt országokra terjesztették ki működésüket, mégpedig úgy, hogy
nemcsak a zsidók elnyomatása ellen küzdöttek és nem csak a zsidók politikai
egyenjogúsítására igyekeztek rábírni a reakciós kormányokat, de
kultúrintézmények létesítésével a zsidóság művelődését is előmozdították, abban
a felfogásban, hogy a megértés leghatásosabb eszköze a közös kultúra.
Magyarországon nem gyökeresedtek meg ezek a szervezetek, csak esetről-esetre
kerestek kapcsolatot a magyar zsidósággal és a magyar kormányhatalommal, ami
annak tulajdonítható, hogy a magyar nép között nem nőhetett meg rendszerré az
antiszemitizmus és évszázadok múltak el, amíg a tiszaeszlári vérvádhoz hasonló
eset szervesebb védekezésre kényszerítette a magyar zsidóságot. De a magyar
zsidók mentalitása sem kedvezett az idegen szervezetek térhódításának, mert
jogaik kiküzdését és megvédését az ország belső ügyének tekintették és sosem
tűrték, hogy idegen beavatkozás a magyar nép szuverenitásán az ő érdekükben
csorbát ejthessen. A magyar nép iránt való bizalmának kell tulajdonítani azt az
érdekes jelenséget is, hogy amíg a nyugati államokban, különösen Német- és
Franciaországban hatalmas irodalom szolgálja már az antiszemitizmus
elhárítására irányuló zsidó és nem zsidó törekvéseket, addig Magyarországon az
irodalomnak ez az ága csak gyéren virágzott. Nem csak, hogy a nyugati államok
apologétikus irodalmának méreteit elérő irodalma nincs még a magyar
zsidóságnak, de még olyan sem, amely merőben felvilágosító munkát végezzen.
Mindezt kisebb nagyobb eredménnyel és nem is mindig szerencsés formák között a
felekezeti lapok végzik. Összegezésül tehát megállapíthatjuk, hogy a
magyar-zsidó irodalom csak kis mértékben vette fel a küzdelmet az
antiszemitizmus ellen és az erre való társadalmi szervezkedés is hiányzik
Magyarországon. Az ellenforradalmat követő nyugtalanságok között a Pesti Izr.
Hitközség felállított ugyan védőirodát, de ennek a munkája is főleg az adatok
összegyűjtésére irányult és a konszolidáció első éveiben már meg is szűnt. L.
Apológia.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 178. címszó a lexikon =>
49. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10178.htm
CÍMSZÓ: Antiszemitizmus ellen való küzdelem
SZÓCIKK: Antiszemitizmus ellen való küzdelem. Az antiszemitizmus leküzdésére
irányuló mozgalom eszközei a társadalmi szervezkedés és az irodalom. Ennek is,
annak is az a feladata, hogy a zsidók ellen irányuló ellenséges tendenciák
ürügyeit, a babonás gyűlöletet és az elfogultságokat rendszeres
felvilágosítással lefegyverezze. A társadalmi szervezkedés csak alig egy pár
évtized óta küzd az emberségesebb belátásért, míg az ez irányú irodalom már az
ókorban keletkezett. Első nyomait a prófétákban találjuk, akik az egyetemes
emberiség gondolatáig tágították ki a héber nacionalizmust. Tudományos
rendszerré azonban csak a kereszténység első századában erősödött az
antiszemitizmus elhárítására irányuló küzdelem. A tudománynak és az irodalomnak
azt a rendszerét, amely a zsidó vallás és a zsidó nép védelmére kialakult,
apológiának l. o. , művelőit pedig apologétáknak mondjuk. Az első apologéták
ugyan még nem sokat törődtek az antiszemitizmus emberi vonatkozásaival és
inkább csak a zsidó vallást akarták megvédelmezni az ellenséges megítélések
ellen. Nem is ragaszkodtak szigorúan a tudományos tárgyilagossághoz és túláradó
buzgalmukban más vallások rovására dicsőítették fel a zsidó vallást, úgy hogy
írásaik csak kis mértékben enyhíthették a hitbeli önérzetükben megbántott nem
zsidók gyűlöletét. Az idők során nemesebb formákat bontott az apológia és bárha
teológiai természetét végképpen még ezután sem vetette le, céljának mégis egyre
jobban felelt meg, mert már nem volt olyan mereven egyoldalú, mint régebben és
több súlyt vetett a zsidó vallás etikájának, mint formalizmusának ismertetésére,
amivel közvetve magára a zsidó népre szórt rágalmakat is megcáfolta és
ilyenformán az antiszemitizmus ellen is küzdött. A Sibyllák írásaitól és a
Bölcsesség könyvétől eltekintve a legrégibb vitairat az alexandriai Philóé l.
o. , de az ő írásai még túlságosan gnosztikusak és azonkívül az a hibájuk, hogy
inkább a zsidó vallás felmagasztalására törekedtek, meg arra, hogy azt a görög
filozófiával összeegyeztessék, mint arra, hogy a görög népet békítsék ki a
zsidó néppel. Az ő írásait tehát nem számíthatjuk azok közzé az írások közzé,
amelyek sikeresen küzdöttek az antiszemitizmus elhárításáért. Az első igazi
védőiratot Josephus Flavius zsidó történetíró írta Apion ellen c. alatt nem
sokkal azután, hogy a zsidó nép a rómaiakkal viselt háborújában állami függetlenségét
elvesztette. Az ezután következő évszázadok irodalmából az apologéták emléke
kikallódott, bárha bizonyos, hogy az antiszemitizmusnak ez időben elszenvedett
sokféle fenyegetése között sokszor védhettek meg az üldözött és lenézett zsidó
nép igazait a zsidó írók. A kilencedik századig nem is igen ismerünk zsidó
apologétát. Ebből az időből csak egyet említ a történelem, a zsidó hitre tért
Bodo papot, akinek 835. körül írt védőirata elveszett. A középkor apologétikus
irodalmát Szaádja surai gáon nyitotta meg a szentíráshoz írt kommentárjával és
Emunosz ve-deosz c. munkájával, amelyben a keresztény és mohamedán
szentírás-magyarázókkal polemizál. Erőteljes védelmet írt a zsidók mellett
Cuzari a kozár c. könyvében Juda Halévi költő és filozófus is 1080-1140;, de
kizáróan apologétikus írásnak ez a könyv sem számít. A XII. sz.-tól kezdve
egyre gyarapodik az apologétikus irodalom, de még négy évszázadon keresztül
kivétel nélkül a zsidóságból kerülnek ki a művelői. Az első nem zsidó apologéta
a német Johann Reuchlin, aki a XVI. sz. elején lépett fel nagy hatással a zsidó
vallás és a zsidó nép védelmében. Ez időtől kezdve már nem csak zsidókat, de
kiváló nem zsidókat is lelkesít az antiszemitizmus ellen való küzdelem. Mégis
jó háromszáz év telt el addig, amíg zsidók és nem zsidók belátták, hogy nem
csak irodalmat kell teremteni, de társadalmi szervezeteket is a mindjobban
elhatalmasodó antiszemitizmus elhárítására. Az első organizáció Alliance
Israelite Universelle l. o. név alatt Franciaországban alakult a XIX. sz. második
felében. Fiókintézményeinek tekinthetők az Anglo Jewish Associations és a bécsi
Israelitische Allianz. Ezek az organizációk főleg a kultúrában visszamaradt
országokra terjesztették ki működésüket, mégpedig úgy, hogy nemcsak a zsidók
elnyomatása ellen küzdöttek és nem csak a zsidók politikai egyenjogúsítására
igyekeztek rábírni a reakciós kormányokat, de kultúrintézmények létesítésével a
zsidóság művelődését is előmozdították, abban a felfogásban, hogy a megértés
leghatásosabb eszköze a közös kultúra. Magyarországon nem gyökeresedtek meg
ezek a szervezetek, csak esetről-esetre kerestek kapcsolatot a magyar
zsidósággal és a magyar kormányhatalommal, ami annak tulajdonítható, hogy a
magyar nép között nem nőhetett meg rendszerré az antiszemitizmus és évszázadok
múltak el, amíg a tiszaeszlári vérvádhoz hasonló eset szervesebb védekezésre
kényszerítette a magyar zsidóságot. De a magyar zsidók mentalitása sem
kedvezett az idegen szervezetek térhódításának, mert jogaik kiküzdését és
megvédését az ország belső ügyének tekintették és sosem tűrték, hogy idegen
beavatkozás a magyar nép szuverenitásán az ő érdekükben csorbát ejthessen. A
magyar nép iránt való bizalmának kell tulajdonítani azt az érdekes jelenséget
is, hogy amíg a nyugati államokban, különösen Német- és Franciaországban
hatalmas irodalom szolgálja már az antiszemitizmus elhárítására irányuló zsidó
és nem zsidó törekvéseket, addig Magyarországon az irodalomnak ez az ága csak
gyéren virágzott. Nem csak, hogy a nyugati államok apologétikus irodalmának méreteit
elérő irodalma nincs még a magyar zsidóságnak, de még olyan sem, amely merőben
felvilágosító munkát végezzen. Mindezt kisebb nagyobb eredménnyel és nem is
mindig szerencsés formák között a felekezeti lapok végzik. Összegezésül tehát
megállapíthatjuk, hogy a magyar-zsidó irodalom csak kis mértékben vette fel a
küzdelmet az antiszemitizmus ellen és az erre való társadalmi szervezkedés is
hiányzik Magyarországon. Az ellenforradalmat követő nyugtalanságok között a
Pesti Izr. Hitközség felállított ugyan védőirodát, de ennek a munkája is főleg
az adatok összegyűjtésére irányult és a konszolidáció első éveiben már meg is
szűnt. L. Apológia.
10178.ht
CÍMSZÓ Antiszemitizmu elle val küzdele
SZÓCIKK Antiszemitizmu elle val küzdelem A antiszemitizmu leküzdésér
irányul mozgalo eszköze társadalm szervezkedé é a irodalom Enne is anna i a
feladata hog zsidó elle irányul ellensége tendenciá ürügyeit baboná gyűlölete é
a elfogultságoka rendszere felvilágosítássa lefegyverezze társadalm szervezkedé
csa ali eg pá évtize ót küz a emberségeseb belátásért mí a e irány irodalo má a
ókorba keletkezett Els nyomai prófétákba találjuk aki a egyeteme emberisé
gondolatái tágítottá k hébe nacionalizmust Tudományo rendszerr azonba csa
kereszténysé els századába erősödöt a antiszemitizmu elhárításár irányul
küzdelem tudományna é a irodalomna az rendszerét amel zsid vallá é zsid né
védelmér kialakult apológiána l o művelői pedi apologétákna mondjuk A els
apologétá ugya mé ne soka törődte a antiszemitizmu ember vonatkozásaiva é inkáb
csa zsid vallás akartá megvédelmezn a ellensége megítélése ellen Ne i
ragaszkodta szigorúa tudományo tárgyilagosságho é túlárad buzgalmukba má
valláso rovásár dicsőítetté fe zsid vallást úg hog írásai csa ki mértékbe
enyhíthetté hitbel önérzetükbe megbántot ne zsidó gyűlöletét A idő sorá nemeseb
formáka bontot a apológi é bárh teológia természeté végképpe mé ezutá se vetett
le céljána mégi egyr jobba felel meg mer má ne vol olya mereve egyoldalú min
régebbe é töb súly vetet zsid vallá etikájának min formalizmusána ismertetésére
amive közvetv magár zsid népr szór rágalmaka i megcáfolt é ilyenformá a
antiszemitizmu elle i küzdött Sibyllá írásaitó é Bölcsessé könyvétő eltekintv
legrégib vitaira a alexandria Philó l o d a írása mé túlságosa gnosztikusa é
azonkívü a hibájuk hog inkáb zsid vallá felmagasztalásár törekedtek me arra hog
az görö filozófiáva összeegyeztessék min arra hog görö népe békítsé k zsid
néppel A írásai tehá ne számíthatju azo közz a íráso közzé amelye sikerese
küzdötte a antiszemitizmu elhárításáért A els igaz védőirato Josephu Flaviu
zsid történetír írt Apio elle c alat ne sokka azután hog zsid né rómaiakka
visel háborújába állam függetlenségé elvesztette A ezutá következ évszázado
irodalmábó a apologétá emlék kikallódott bárh bizonyos hog a antiszemitizmusna
e időbe elszenvedet sokfél fenyegetés közöt sokszo védhette me a üldözöt é
lenézet zsid né igazai zsid írók kilencedi századi ne i ige ismerün zsid
apologétát Ebbő a időbő csa egye emlí történelem zsid hitr tér Bod papot akine
835 körü ír védőirat elveszett középko apologétiku irodalmá Szaádj sura gáo
nyitott me szentírásho ír kommentárjáva é Emunos ve-deos c munkájával amelybe
keresztén é mohamedá szentírás-magyarázókka polemizál Erőtelje védelme ír zsidó
mellet Cuzar kozá c könyvébe Jud Halév költ é filozófu i 1080-1140; d kizáróa
apologétiku írásna e köny se számít XII sz.-tó kezdv egyr gyarapodi a
apologétiku irodalom d mé nég évszázado keresztü kivéte nélkü zsidóságbó
kerülne k művelői A els ne zsid apologét néme Johan Reuchlin ak XVI sz elejé
lépet fe nag hatássa zsid vallá é zsid né védelmében E időtő kezdv má ne csa
zsidókat d kivál ne zsidóka i lelkesí a antiszemitizmu elle val küzdelem Mégi j
háromszá é tel e addig amí zsidó é ne zsidó belátták hog ne csa irodalma kel
teremteni d társadalm szervezeteke i mindjobba elhatalmasod antiszemitizmu
elhárítására A els organizáci Allianc Israelit Universell l o né alat
Franciaországba alakul XIX sz másodi felében Fiókintézményeine tekinthető a
Angl Jewis Association é bécs Israelitisch Allianz Eze a organizáció főle
kultúrába visszamarad országokr terjesztetté k működésüket mégpedi úgy hog
nemcsa zsidó elnyomatás elle küzdötte é ne csa zsidó politika egyenjogúsításár
igyekezte rábírn reakció kormányokat d kultúrintézménye létesítéséve zsidósá
művelődésé i előmozdították abba felfogásban hog megérté leghatásosab eszköz
közö kultúra Magyarországo ne gyökeresedte me eze szervezetek csa esetről-esetr
kereste kapcsolato magya zsidóságga é magya kormányhatalommal am anna
tulajdonítható hog magya né közöt ne nőhetet me rendszerr a antiszemitizmu é
évszázado múlta el amí tiszaeszlár vérvádho hasonl ese szerveseb védekezésr
kényszerített magya zsidóságot D magya zsidó mentalitás se kedvezet a idege
szervezete térhódításának mer jogai kiküzdésé é megvédésé a orszá bels ügyéne
tekintetté é sose tűrték hog idege beavatkozá magya né szuverenitásá a
érdekükbe csorbá ejthessen magya né irán val bizalmána kel tulajdonítan az a
érdeke jelensége is hog amí nyugat államokban különöse Német é Franciaországba
hatalma irodalo szolgálj má a antiszemitizmu elhárításár irányul zsid é ne zsid
törekvéseket addi Magyarországo a irodalomna e a ág csa gyére virágzott Ne csak
hog nyugat államo apologétiku irodalmána méretei elér irodalm ninc mé magya
zsidóságnak d mé olya sem amel merőbe felvilágosít munká végezzen Mindez kiseb
nagyob eredménnye é ne i mindi szerencsé formá közöt felekezet lapo végzik
Összegezésü tehá megállapíthatjuk hog magyar-zsid irodalo csa ki mértékbe vett
fe küzdelme a antiszemitizmu elle é a err val társadalm szervezkedé i hiányzi
Magyarországon A ellenforradalma követ nyugtalanságo közöt Pest Izr Hitközsé
felállítot ugya védőirodát d enne munkáj i főle a adato összegyűjtésér irányul
é konszolidáci els éveibe má me i szűnt L Apológia
10178.h
CÍMSZ Antiszemitizm ell va küzdel
SZÓCIK Antiszemitizm ell va küzdele antiszemitizm leküzdésé irányu mozgal
eszköz társadal szervezked irodalo Enn i ann feladat ho zsid ell irányu
ellenség tendenci ürügyei babon gyűlölet elfogultságok rendszer felvilágosításs
lefegyverezz társadal szervezked cs al e p évtiz ó kü emberségese belátásér m
irán irodal m ókorb keletkezet El nyoma prófétákb találju ak egyetem emberis
gondolatá tágított héb nacionalizmus Tudomány rendszer azonb cs kereszténys el
századáb erősödö antiszemitizm elhárításá irányu küzdele tudományn irodalomn a
rendszeré ame zsi vall zsi n védelmé kialakul apológián művelő ped apologétákn
mondju el apologét ugy m n sok törődt antiszemitizm embe vonatkozásaiv inká cs
zsi vallá akart megvédelmez ellenség megítélés elle N ragaszkodt szigorú
tudomány tárgyilagosságh túlára buzgalmukb m vallás rovásá dicsőített f zsi
vallás ú ho írása cs k mértékb enyhíthett hitbe önérzetükb megbánto n zsid
gyűlöleté id sor nemese formák bonto apológ bár teológi természet végképp m ezut
s vetet l célján még egy jobb fele me me m n vo oly merev egyoldal mi régebb tö
súl vete zsi vall etikájána mi formalizmusán ismertetésér amiv közvet magá zsi
nép szó rágalmak megcáfol ilyenform antiszemitizm ell küzdöt Sibyll írásait
Bölcsess könyvét eltekint legrégi vitair alexandri Phil írás m túlságos
gnosztikus azonkív hibáju ho inká zsi vall felmagasztalásá törekedte m arr ho a
gör filozófiáv összeegyeztessé mi arr ho gör nép békíts zsi néppe írása teh n
számíthatj az köz írás közz amely sikeres küzdött antiszemitizm elhárításáér el
iga védőirat Joseph Flavi zsi történetí ír Api ell ala n sokk azutá ho zsi n
rómaiakk vise háborújáb álla függetlenség elvesztett ezut követke évszázad
irodalmáb apologét emlé kikallódot bár bizonyo ho antiszemitizmusn időb
elszenvede sokfé fenyegeté közö soksz védhett m üldözö lenéze zsi n igaza zsi
író kilenced század n ig ismerü zsi apologétá Ebb időb cs egy eml történele zsi
hit té Bo papo akin 83 kör í védőira elveszet középk apologétik irodalm Szaád
sur gá nyitot m szentírásh í kommentárjáv Emuno ve-deo munkájáva amelyb
kereszté mohamed szentírás-magyarázókk polemizá Erőtelj védelm í zsid melle
Cuza koz könyvéb Ju Halé köl filozóf 1080-1140 kizáró apologétik írásn kön s
számí XI sz.-t kezd egy gyarapod apologétik irodalo m né évszázad kereszt kivét
nélk zsidóságb kerüln művelő el n zsi apologé ném Joha Reuchli a XV s elej lépe
f na hatáss zsi vall zsi n védelmébe időt kezd m n cs zsidóka kivá n zsidók
lelkes antiszemitizm ell va küzdele Még háromsz te addi am zsid n zsid beláttá
ho n cs irodalm ke teremten társadal szervezetek mindjobb elhatalmaso
antiszemitizm elhárításár el organizác Allian Israeli Universel n ala
Franciaországb alaku XI s másod felébe Fiókintézményein tekinthet Ang Jewi
Associatio béc Israelitisc Allian Ez organizáci fől kultúráb visszamara
országok terjesztett működésüke mégped úg ho nemcs zsid elnyomatá ell küzdött n
cs zsid politik egyenjogúsításá igyekezt rábír reakci kormányoka
kultúrintézmény létesítésév zsidós művelődés előmozdítottá abb felfogásba ho
megért leghatásosa eszkö köz kultúr Magyarország n gyökeresedt m ez szervezete
cs esetről-eset kerest kapcsolat magy zsidóságg magy kormányhatalomma a ann
tulajdoníthat ho magy n közö n nőhete m rendszer antiszemitizm évszázad múlt e
am tiszaeszlá vérvádh hason es szervese védekezés kényszerítet magy zsidóságo
magy zsid mentalitá s kedveze ideg szervezet térhódításána me joga kiküzdés
megvédés orsz bel ügyén tekintett sos tűrté ho ideg beavatkoz magy n
szuverenitás érdekükb csorb ejthesse magy n irá va bizalmán ke tulajdoníta a
érdek jelenség i ho am nyuga államokba különös Néme Franciaországb hatalm
irodal szolgál m antiszemitizm elhárításá irányu zsi n zsi törekvéseke add
Magyarország irodalomn á cs gyér virágzot N csa ho nyuga állam apologétik irodalmán
mérete elé irodal nin m magy zsidóságna m oly se ame merőb felvilágosí munk
végezze Minde kise nagyo eredménny n mind szerencs form közö felekeze lap végzi
Összegezés teh megállapíthatju ho magyar-zsi irodal cs k mértékb vet f küzdelm
antiszemitizm ell er va társadal szervezked hiányz Magyarországo ellenforradalm
köve nyugtalanság közö Pes Iz Hitközs felállíto ugy védőirodá enn munká fől
adat összegyűjtésé irányu konszolidác el éveib m m szűn Apológi
10178.
CÍMS Antiszemitiz el v küzde
SZÓCI Antiszemitiz el v küzdel antiszemitiz leküzdés irány mozga eszkö
társada szervezke irodal En an felada h zsi el irány ellensé tendenc ürügye
babo gyűlöle elfogultságo rendsze felvilágosítás lefegyverez társada szervezke
c a évti k emberséges belátásé irá iroda ókor keletkeze E nyom próféták találj
a egyete emberi gondolat tágítot hé nacionalizmu Tudomán rendsze azon c
keresztény e századá erősöd antiszemitiz elhárítás irány küzdel tudomány
irodalom rendszer am zs val zs védelm kialaku apológiá művel pe apologéták
mondj e apologé ug so törőd antiszemitiz emb vonatkozásai ink c zs vall akar
megvédelme ellensé megítélé ell ragaszkod szigor tudomán tárgyilagosság túlár
buzgalmuk vallá rovás dicsőítet zs vallá h írás c mérték enyhíthet hitb
önérzetük megbánt zsi gyűlölet i so nemes formá bont apoló bá teológ természe
végkép ezu vete céljá mé eg job fel m m v ol mere egyolda m régeb t sú vet zs
val etikáján m formalizmusá ismertetésé ami közve mag zs né sz rágalma megcáfo
ilyenfor antiszemitiz el küzdö Sibyl írásai Bölcses könyvé eltekin legrég vitai
alexandr Phi írá túlságo gnosztiku azonkí hibáj h ink zs val felmagasztalás
törekedt ar h gö filozófiá összeegyeztess m ar h gö né békít zs népp írás te
számíthat a kö írá köz amel sikere küzdöt antiszemitiz elhárításáé e ig védőira
Josep Flav zs történet í Ap el al sok azut h zs rómaiak vis háborújá áll
függetlensé elvesztet ezu követk évszáza irodalmá apologé eml kikallódo bá
bizony h antiszemitizmus idő elszenved sokf fenyeget köz soks védhet üldöz
lenéz zs igaz zs ír kilence száza i ismer zs apologét Eb idő c eg em történel
zs hi t B pap aki 8 kö védőir elvesze közép apologéti irodal Szaá su g nyito
szentírás kommentárjá Emun ve-de munkájáv amely kereszt mohame
szentírás-magyarázók polemiz Erőtel védel zsi mell Cuz ko könyvé J Hal kö
filozó 1080-114 kizár apologéti írás kö szám X sz.- kez eg gyarapo apologéti
irodal n évszáza keresz kivé nél zsidóság kerül művel e zs apolog né Joh Reuchl
X ele lép n hatás zs val zs védelméb idő kez c zsidók kiv zsidó lelke
antiszemitiz el v küzdel Mé hároms t add a zsi zsi belátt h c irodal k teremte
társada szervezete mindjob elhatalmas antiszemitiz elhárításá e organizá Allia
Israel Universe al Franciaország alak X máso feléb Fiókintézményei tekinthe An
Jew Associati bé Israelitis Allia E organizác fő kultúrá visszamar országo
terjesztet működésük mégpe ú h nemc zsi elnyomat el küzdöt c zsi politi
egyenjogúsítás igyekez rábí reakc kormányok kultúrintézmén létesítésé zsidó
művelődé előmozdított ab felfogásb h megér leghatásos eszk kö kultú Magyarorszá
gyökeresed e szervezet c esetről-ese keres kapcsola mag zsidóság mag
kormányhatalomm an tulajdonítha h mag köz nőhet rendsze antiszemitiz évszáza
múl a tiszaeszl vérvád haso e szerves védekezé kényszeríte mag zsidóság mag zsi
mentalit kedvez ide szerveze térhódításán m jog kiküzdé megvédé ors be ügyé
tekintet so tűrt h ide beavatko mag szuverenitá érdekük csor ejthess mag ir v
bizalmá k tulajdonít érde jelensé h a nyug államokb különö Ném Franciaország
hatal iroda szolgá antiszemitiz elhárítás irány zs zs törekvések ad Magyarorszá
irodalom c gyé virágzo cs h nyug álla apologéti irodalmá méret el iroda ni mag
zsidóságn ol s am merő felvilágos mun végezz Mind kis nagy eredménn min szerenc
for köz felekez la végz Összegezé te megállapíthatj h magyar-zs iroda c mérték
ve küzdel antiszemitiz el e v társada szervezke hiány Magyarország
ellenforradal köv nyugtalansá köz Pe I Hitköz felállít ug védőirod en munk fő
ada összegyűjtés irány konszolidá e évei szű Apológ
10178
CÍM Antiszemiti e küzd
SZÓC Antiszemiti e küzde antiszemiti leküzdé irán mozg eszk társad szervezk
iroda E a felad zs e irán ellens tenden ürügy bab gyűlöl elfogultság rendsz
felvilágosítá lefegyvere társad szervezk évt embersége belátás ir irod óko
keletkez nyo prófétá talál egyet ember gondola tágíto h nacionalizm Tudomá
rendsz azo keresztén század erősö antiszemiti elhárítá irán küzde tudomán
irodalo rendsze a z va z védel kialak apológi műve p apologétá mond apolog u s
törő antiszemiti em vonatkozása in z val aka megvédelm ellens megítél el
ragaszko szigo tudomá tárgyilagossá túlá buzgalmu vall rová dicsőíte z vall írá
mérté enyhíthe hit önérzetü megbán zs gyűlöle s neme form bon apol b teoló
termész végké ez vet célj m e jo fe o mer egyold rége s ve z va etikájá
formalizmus ismertetés am közv ma z n s rágalm megcáf ilyenfo antiszemiti e
küzd Siby írása Bölcse könyv elteki legré vita alexand Ph ír túlság gnosztik
azonk hibá in z va felmagasztalá töreked a g filozófi összeegyeztes a g n békí
z nép írá t számítha k ír kö ame siker küzdö antiszemiti elhárításá i védőir
Jose Fla z történe A e a so azu z rómaia vi háborúj ál függetlens elveszte ez
követ évszáz irodalm apolog em kikallód b bizon antiszemitizmu id elszenve sok
fenyege kö sok védhe üldö lené z iga z í kilenc száz isme z apologé E id e e
történe z h pa ak k védői elvesz közé apologét iroda Sza s nyit szentírá
kommentárj Emu ve-d munkájá amel keresz moham szentírás-magyarázó polemi Erőte
véde zs mel Cu k könyv Ha k filoz 1080-11 kizá apologét írá k szá sz. ke e
gyarap apologét iroda évszáz keres kiv né zsidósá kerü műve z apolo n Jo Reuch
el lé hatá z va z védelmé id ke zsidó ki zsid lelk antiszemiti e küzde M három
ad zs zs belát iroda teremt társad szervezet mindjo elhatalma antiszemiti
elhárítás organiz Alli Israe Univers a Franciaorszá ala más felé Fiókintézménye
tekinth A Je Associat b Israeliti Alli organizá f kultúr visszama ország
terjeszte működésü mégp nem zs elnyoma e küzdö zs polit egyenjogúsítá igyeke
ráb reak kormányo kultúrintézmé létesítés zsid művelőd előmozdítot a felfogás
megé leghatáso esz k kult Magyarorsz gyökerese szerveze esetről-es kere kapcsol
ma zsidósá ma kormányhatalom a tulajdoníth ma kö nőhe rendsz antiszemiti évszáz
mú tiszaesz vérvá has szerve védekez kényszerít ma zsidósá ma zs mentali kedve
id szervez térhódításá jo kiküzd megvéd or b ügy tekinte s tűr id beavatk ma
szuverenit érdekü cso ejthes ma i bizalm tulajdoní érd jelens nyu államok külön
Né Franciaorszá hata irod szolg antiszemiti elhárítá irán z z törekvése a
Magyarorsz irodalo gy virágz c nyu áll apologét irodalm mére e irod n ma
zsidóság o a mer felvilágo mu végez Min ki nag eredmén mi szeren fo kö feleke l
vég Összegez t megállapíthat magyar-z irod mérté v küzde antiszemiti e társad
szervezk hián Magyarorszá ellenforrada kö nyugtalans kö P Hitkö felállí u
védőiro e mun f ad összegyűjté irán konszolid éve sz Apoló
1017
CÍ Antiszemit küz
SZÓ Antiszemit küzd antiszemit leküzd irá moz esz társa szervez irod fela z
irá ellen tende ürüg ba gyűlö elfogultsá rends felvilágosít lefegyver társa
szervez év emberség belátá i iro ók keletke ny prófét talá egye embe gondol
tágít nacionaliz Tudom rends az kereszté száza erős antiszemit elhárít irá küzd
tudomá irodal rendsz v véde kiala apológ műv apologét mon apolo tör antiszemit
e vonatkozás i va ak megvédel ellen megíté e ragaszk szig tudom tárgyilagoss
túl buzgalm val rov dicsőít val ír mért enyhíth hi önérzet megbá z gyűlöl nem
for bo apo teol termés végk e ve cél j f me egyol rég v v etikáj formalizmu
ismerteté a köz m rágal megcá ilyenf antiszemit küz Sib írás Bölcs köny eltek
legr vit alexan P í túlsá gnoszti azon hib i v felmagasztal töreke filozóf
összeegyezte bék né ír számíth í k am sike küzd antiszemit elhárítás védői Jos
Fl történ s az római v háború á független elveszt e köve évszá irodal apolo e
kikalló bizo antiszemitizm i elszenv so fenyeg k so védh üld len ig kilen szá
ism apolog i történ p a védő elves köz apologé irod Sz nyi szentír kommentár Em
ve- munkáj ame keres moha szentírás-magyaráz polem Erőt véd z me C köny H filo
1080-1 kiz apologé ír sz sz k gyara apologé irod évszá kere ki n zsidós ker műv
apol J Reuc e l hat v védelm i k zsid k zsi lel antiszemit küzd háro a z z belá
irod terem társa szerveze mindj elhatalm antiszemit elhárítá organi All Isra
Univer Franciaorsz al má fel Fiókintézmény tekint J Associa Israelit All
organiz kultú visszam orszá terjeszt működés még ne z elnyom küzd z poli
egyenjogúsít igyek rá rea kormány kultúrintézm létesíté zsi művelő előmozdíto
felfogá meg leghatás es kul Magyarors gyökeres szervez esetről-e ker kapcso m
zsidós m kormányhatalo tulajdonít m k nőh rends antiszemit évszá m tiszaes vérv
ha szerv védeke kényszerí m zsidós m z mental kedv i szerve térhódítás j kiküz
megvé o üg tekint tű i beavat m szuvereni érdek cs ejthe m bizal tulajdon ér jelen
ny államo külö N Franciaorsz hat iro szol antiszemit elhárít irá törekvés
Magyarors irodal g virág ny ál apologé irodal mér iro m zsidósá me felvilág m
vége Mi k na eredmé m szere f k felek vé Összege megállapítha magyar- iro mért
küzd antiszemit társa szervez hiá Magyarorsz ellenforrad k nyugtalan k Hitk
feláll védőir mu a összegyűjt irá konszoli év s Apol