10179.htm
CÍMSZÓ: Anthropológia
SZÓCIKK: Anthropológia,
(embertan) az emberről szóló tanulságok összessége, az a tudomány tehát, amely
az embert az összehasonlító bonctan és élettan törvényei szerint az állatvilággal
való összefüggésében tárgyalja és az a legfőbb feladata, hogy az emberi test
részeinek faji és egyéni bélyegeit vizsgálja. Kutatásaiban az embermérés
(antropometria) és a koponyamérés eredményeire támaszkodik. Tekintetbe veszi
még a bőr, a haj és a szem színét, úgyszintén a csontrendszert, az izmok és agy
szerkezetét, a növés formáját és az öröklést. Az A. két részre oszlik. Az első
rész a jelenkori, a második rész a történelem előtti (prehistóriai) embert
kutatja. Az első csoportban ismét két alosztályt különböztetünk meg, még pedig
a fizikai v. somatikus (anatómiai) A.-t és azt, amely a különböző
embercsoportok származásának történetét tárgyalja. A somatikus A. az ember és a
magasabb rendű állatok testi alkotásának közösségét, eltéréseit vizsgálja s
állapítja meg és ezért leíró és összehasonlító anatómiának is hívjuk. A
történeti A. a faji karakterisztikumokat kutatja, a különböző népcsoportoknak
egymáshoz való viszonyát, s egymástól eltérő sajátosságait és elméleteket állít
fel az emberi nem és az egyes fajok eredetéről. Az A. módszerei és törekvései
épp oly kevéssé tendenciózusak, mint bármely más tudományágé, eddig feltárt
eredményei mégis sok vitára adtak már alkalmat. Belőle ágazott ki az
úgynevezett fajelmélet, amely egyoldalú támadásokra sajátította ki az A.
megállapításait és ezzel inkább ártott, mint használt az alig kizsendült
tudománynak, amely küzdelmes fejlődés után a XVIII. század frenológiája (az az
eljárás, amelyet Gall honosított meg és az állatoknak és embereknek szellemi
képességeit koponyájuk alakulatával veti össze) és a XIX. század craniometriája
(koponyamérés) helyébe lépett. Minthogy azonban nem benne magában rejlenek azok
az okok, amelyek kiváltják a kételkedést és a gyanakvást, a szkepszis, amely
kíséri fejlődését, nehezen igazolhatja magát. A ma dívó fajelmélet
kilengéseiért nem lehet felelőssé tenni az A.-t, bárha egészen nem is
mentesítheti magát attól a szemrehányástól, hogy a klíma és táplálkozás hatása
alatt, vagy más befolyások következtében kialakult emberformákból olyan
következtetéseket von le, amelyeket csak a vérségi származásnak évezredeken át
bizonyossá vált azonosságával, vagy különbözőségével igazolhatná a tudomány. A
legújabb elmélet a szőke, sima hajat és a kék szemet tette meg a nemesebb
emberfaj ismertető jeléül és a német fajvédelem az árják, főleg pedig a
germánság javára aknázta ki ezt a teóriát, leginkább azért, hogy bebizonyítsa a
sémita-fajok, különösen pedig a zsidók alacsony rendűségét. Lelkiismeretesebb
kutatások és mérések azonban kimutatták, hogy a koponyaalkatból, a haj és szem
színéből levont következtetések nem mindenben állják meg a tudományos kritikát,
mert a hosszú, közép és kerek koponyaforma, a szőke, sima és a sötét, borzas
haj, úgyszintén a kék és fekete szem a legtöbb kaukázusi népnél keverten is
előfordul. Kiderült, hogy bajos alkalmazni ezt a teóriát a zsidóságra is, mert
az északi és keleti zsidók jelentékeny része szőke és kékszemű. Még a lúdtalp
sem bizonyult zsidó karakterisztikumnak, mert éppen a németországi fajvédők
között 1927. megtartott mérések és vizsgálatok azzal az eredménnyel
döbbentették meg az árja-rajongókat, hogy a lúdtalp a «tisztavérű» németek
között majdnem gyakoribb, mint a zsidók között. Mindenesetre igaz, hogy azok a
vonások, amelyek ma már mint faji vonások szerepelnek, nem rögződnek
kimozdíthatatlanul ahhoz az embercsoporthoz, amelyet legfeltűnőbben
jellemeznek. Már a Talmud is fölemlít vörös hajú zsidókat, amiből azt kell
következtetni, hogy a sötét arcszín és a sötét haj nem megbízható bizonyíték a
zsidó fajiság mellett. Döntően bizonyító ereje a koponyaalkatnak sem lehet,
mert az egy országban élő zsidók között is éppen úgy láthatunk kerek és közép,
mint hosszú koponyájukkal. (Az a tapasztalat pedig, hogy az askenáz zsidó
koponyaalkata részben mesocephal, részben brachycephal, azaz közép, vagy rövid
koponyája, a szefárd zsidó pedig hosszúkoponyájú, még kétségesebbé teszi a
koponyaformára támaszkodó teóriát, mert e teória szerint az askenáz és a
szefárd zsidó két külön fajhoz tartoznék és a kettő között csak az egyik
lehetne zsidó fajú). Az imént említett kevertség jellemzi a magyar zsidóságot
is. Az úgynevezett zsidó vonások felismerhetően azokban a zsidókban maradtak
meg, amelyek Lengyelországból származtak ide és a lengyel nép típusát hozták
magukkal. Mindebből nyilvánvaló, hogy az árjáskodó fajelmélet az A. félre
ismeréséből keletkezett és önkényesen távolodott el szigorúan tudományos
céljaitól. A fajelméletnél mindenesetre elfogadhatóbb az a feltevés, hogy a
külső ember a miliő produktuma, részben a keveredésé is és sokszázados
együttélés alatt az idegenszármazásúak színben és más külsőségekben az uralkodó
népcsoport típusához alkalmazkodnak, az egészen hasonló életkörülmények
asszimiláló hatása alatt. Néhol átütőbb, néhol gyöngébb erővel érvényesül a miliő
hatása, de szerepe minden fejlődésben van. Az autochton francia zsidók csak
kevéssel különböznek még a «fajtiszta» franciáktól, az olasz zsidók pedig
jóformán már mindenben olyanok, mint a keresztény olaszok. Magyarország is azok
közzé az országok közzé tartozik, ahol a zsidók testi fejlődésében a miliő
átalakító hatása érvényesül. Az antiszemitizmus mindazonáltal a legújabb
időkben itt is az A. félreértett megállapításaiból kovácsolt fegyvereket a
magyar zsidók ellen, de nem nagy sikerrel, ami a magyar nép józansága mellett
bizonyít. L. Asszimiláció. Irodalom. I know, Neue Beiträge z. A. d. Juden
(1886) ; J. Bergel, Die Medizin d. Talmudisten (1885) ; Andree, Zur Volkskunde
d. Juden (1881); Jacobs, Studies in Jewish Statistics (London 1891);
Weissenberg, Die A. d. südrussischen Juden (1895); Ripley. The Races of Europe
(1899)
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 179. címszó a lexikon =>
50. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10179.htm
CÍMSZÓ: Anthropológia
SZÓCIKK: Anthropológia, embertan az emberről szóló tanulságok összessége,
az a tudomány tehát, amely az embert az összehasonlító bonctan és élettan
törvényei szerint az állatvilággal való összefüggésében tárgyalja és az a
legfőbb feladata, hogy az emberi test részeinek faji és egyéni bélyegeit
vizsgálja. Kutatásaiban az embermérés antropometria és a koponyamérés
eredményeire támaszkodik. Tekintetbe veszi még a bőr, a haj és a szem színét,
úgyszintén a csontrendszert, az izmok és agy szerkezetét, a növés formáját és
az öröklést. Az A. két részre oszlik. Az első rész a jelenkori, a második rész
a történelem előtti prehistóriai embert kutatja. Az első csoportban ismét két
alosztályt különböztetünk meg, még pedig a fizikai v. somatikus anatómiai A.-t
és azt, amely a különböző embercsoportok származásának történetét tárgyalja. A
somatikus A. az ember és a magasabb rendű állatok testi alkotásának közösségét,
eltéréseit vizsgálja s állapítja meg és ezért leíró és összehasonlító
anatómiának is hívjuk. A történeti A. a faji karakterisztikumokat kutatja, a
különböző népcsoportoknak egymáshoz való viszonyát, s egymástól eltérő
sajátosságait és elméleteket állít fel az emberi nem és az egyes fajok
eredetéről. Az A. módszerei és törekvései épp oly kevéssé tendenciózusak, mint
bármely más tudományágé, eddig feltárt eredményei mégis sok vitára adtak már
alkalmat. Belőle ágazott ki az úgynevezett fajelmélet, amely egyoldalú
támadásokra sajátította ki az A. megállapításait és ezzel inkább ártott, mint
használt az alig kizsendült tudománynak, amely küzdelmes fejlődés után a XVIII.
század frenológiája az az eljárás, amelyet Gall honosított meg és az állatoknak
és embereknek szellemi képességeit koponyájuk alakulatával veti össze és a XIX.
század craniometriája koponyamérés helyébe lépett. Minthogy azonban nem benne
magában rejlenek azok az okok, amelyek kiváltják a kételkedést és a gyanakvást,
a szkepszis, amely kíséri fejlődését, nehezen igazolhatja magát. A ma dívó
fajelmélet kilengéseiért nem lehet felelőssé tenni az A.-t, bárha egészen nem
is mentesítheti magát attól a szemrehányástól, hogy a klíma és táplálkozás
hatása alatt, vagy más befolyások következtében kialakult emberformákból olyan
következtetéseket von le, amelyeket csak a vérségi származásnak évezredeken át
bizonyossá vált azonosságával, vagy különbözőségével igazolhatná a tudomány. A
legújabb elmélet a szőke, sima hajat és a kék szemet tette meg a nemesebb
emberfaj ismertető jeléül és a német fajvédelem az árják, főleg pedig a
germánság javára aknázta ki ezt a teóriát, leginkább azért, hogy bebizonyítsa a
sémita-fajok, különösen pedig a zsidók alacsony rendűségét. Lelkiismeretesebb
kutatások és mérések azonban kimutatták, hogy a koponyaalkatból, a haj és szem
színéből levont következtetések nem mindenben állják meg a tudományos kritikát,
mert a hosszú, közép és kerek koponyaforma, a szőke, sima és a sötét, borzas
haj, úgyszintén a kék és fekete szem a legtöbb kaukázusi népnél keverten is
előfordul. Kiderült, hogy bajos alkalmazni ezt a teóriát a zsidóságra is, mert
az északi és keleti zsidók jelentékeny része szőke és kékszemű. Még a lúdtalp
sem bizonyult zsidó karakterisztikumnak, mert éppen a németországi fajvédők
között 1927. megtartott mérések és vizsgálatok azzal az eredménnyel
döbbentették meg az árja-rajongókat, hogy a lúdtalp a tisztavérű németek között
majdnem gyakoribb, mint a zsidók között. Mindenesetre igaz, hogy azok a
vonások, amelyek ma már mint faji vonások szerepelnek, nem rögződnek
kimozdíthatatlanul ahhoz az embercsoporthoz, amelyet legfeltűnőbben
jellemeznek. Már a Talmud is fölemlít vörös hajú zsidókat, amiből azt kell
következtetni, hogy a sötét arcszín és a sötét haj nem megbízható bizonyíték a
zsidó fajiság mellett. Döntően bizonyító ereje a koponyaalkatnak sem lehet,
mert az egy országban élő zsidók között is éppen úgy láthatunk kerek és közép,
mint hosszú koponyájukkal. Az a tapasztalat pedig, hogy az askenáz zsidó
koponyaalkata részben mesocephal, részben brachycephal, azaz közép, vagy rövid
koponyája, a szefárd zsidó pedig hosszúkoponyájú, még kétségesebbé teszi a
koponyaformára támaszkodó teóriát, mert e teória szerint az askenáz és a
szefárd zsidó két külön fajhoz tartoznék és a kettő között csak az egyik
lehetne zsidó fajú . Az imént említett kevertség jellemzi a magyar zsidóságot
is. Az úgynevezett zsidó vonások felismerhetően azokban a zsidókban maradtak
meg, amelyek Lengyelországból származtak ide és a lengyel nép típusát hozták
magukkal. Mindebből nyilvánvaló, hogy az árjáskodó fajelmélet az A. félre
ismeréséből keletkezett és önkényesen távolodott el szigorúan tudományos
céljaitól. A fajelméletnél mindenesetre elfogadhatóbb az a feltevés, hogy a
külső ember a miliő produktuma, részben a keveredésé is és sokszázados
együttélés alatt az idegenszármazásúak színben és más külsőségekben az uralkodó
népcsoport típusához alkalmazkodnak, az egészen hasonló életkörülmények
asszimiláló hatása alatt. Néhol átütőbb, néhol gyöngébb erővel érvényesül a
miliő hatása, de szerepe minden fejlődésben van. Az autochton francia zsidók
csak kevéssel különböznek még a fajtiszta franciáktól, az olasz zsidók pedig
jóformán már mindenben olyanok, mint a keresztény olaszok. Magyarország is azok
közzé az országok közzé tartozik, ahol a zsidók testi fejlődésében a miliő
átalakító hatása érvényesül. Az antiszemitizmus mindazonáltal a legújabb
időkben itt is az A. félreértett megállapításaiból kovácsolt fegyvereket a
magyar zsidók ellen, de nem nagy sikerrel, ami a magyar nép józansága mellett
bizonyít. L. Asszimiláció. Irodalom. I know, Neue Beiträge z. A. d. Juden 1886
; J. Bergel, Die Medizin d. Talmudisten 1885 ; Andree, Zur Volkskunde d. Juden
1881 ; Jacobs, Studies in Jewish Statistics London 1891 ; Weissenberg, Die A.
d. südrussischen Juden 1895 ; Ripley. The Races of Europe 1899
10179.ht
CÍMSZÓ Anthropológi
SZÓCIKK Anthropológia emberta a emberrő szól tanulságo összessége a tudomán
tehát amel a ember a összehasonlít boncta é életta törvénye szerin a
állatvilágga val összefüggésébe tárgyalj é a legfőb feladata hog a ember tes
részeine faj é egyén bélyegei vizsgálja Kutatásaiba a emberméré antropometri é
koponyaméré eredményeir támaszkodik Tekintetb vesz mé bőr ha é sze színét
úgyszinté csontrendszert a izmo é ag szerkezetét növé formájá é a öröklést A A
ké részr oszlik A els rés jelenkori másodi rés történele előtt prehistória
ember kutatja A els csoportba ismé ké alosztály különböztetün meg mé pedi
fizika v somatiku anatómia A.- é azt amel különböz embercsoporto származásána
történeté tárgyalja somatiku A a embe é magasab rend állato test alkotásána
közösségét eltérései vizsgálj állapítj me é ezér leír é összehasonlít anatómiána
i hívjuk történet A faj karakterisztikumoka kutatja különböz népcsoportokna
egymásho val viszonyát egymástó eltér sajátosságai é elméleteke állí fe a ember
ne é a egye fajo eredetéről A A módszere é törekvése ép ol kevéss
tendenciózusak min bármel má tudományágé eddi feltár eredménye mégi so vitár
adta má alkalmat Belől ágazot k a úgynevezet fajelmélet amel egyoldal
támadásokr sajátított k a A megállapításai é ezze inkáb ártott min használ a
ali kizsendül tudománynak amel küzdelme fejlődé utá XVIII száza frenológiáj a a
eljárás amelye Gal honosítot me é a állatokna é emberekne szellem képességei
koponyáju alakulatáva vet össz é XIX száza craniometriáj koponyaméré helyéb
lépett Minthog azonba ne benn magába rejlene azo a okok amelye kiváltjá kételkedés
é gyanakvást szkepszis amel kísér fejlődését neheze igazolhatj magát m dív
fajelméle kilengéseiér ne lehe felelőss tenn a A.-t bárh egésze ne i
mentesíthet magá attó szemrehányástól hog klím é táplálkozá hatás alatt vag má
befolyáso következtébe kialakul emberformákbó olya következtetéseke vo le
amelyeke csa vérség származásna évezredeke á bizonyoss vál azonosságával vag
különbözőségéve igazolhatn tudomány legújab elméle szőke sim haja é ké szeme
tett me nemeseb emberfa ismertet jeléü é néme fajvédele a árják főle pedi
germánsá javár aknázt k ez teóriát leginkáb azért hog bebizonyíts sémita-fajok
különöse pedi zsidó alacson rendűségét Lelkiismereteseb kutatáso é mérése
azonba kimutatták hog koponyaalkatból ha é sze színébő levon következtetése ne
mindenbe álljá me tudományo kritikát mer hosszú közé é kere koponyaforma szőke
sim é sötét borza haj úgyszinté ké é feket sze legtöb kaukázus népné keverte i
előfordul Kiderült hog bajo alkalmazn ez teóriá zsidóságr is mer a észak é
kelet zsidó jelentéken rész szők é kékszemű Mé lúdtal se bizonyul zsid
karakterisztikumnak mer éppe németország fajvédő közöt 1927 megtartot mérése é
vizsgálato azza a eredménnye döbbentetté me a árja-rajongókat hog lúdtal
tisztavér némete közöt majdne gyakoribb min zsidó között Mindenesetr igaz hog
azo vonások amelye m má min faj vonáso szerepelnek ne rögződne
kimozdíthatatlanu ahho a embercsoporthoz amelye legfeltűnőbbe jellemeznek Má
Talmu i fölemlí vörö haj zsidókat amibő az kel következtetni hog söté arcszí é
söté ha ne megbízhat bizonyíté zsid fajisá mellett Döntőe bizonyít erej
koponyaalkatna se lehet mer a eg országba él zsidó közöt i éppe úg láthatun
kere é közép min hossz koponyájukkal A tapasztala pedig hog a askená zsid
koponyaalkat részbe mesocephal részbe brachycephal aza közép vag rövi koponyája
szefár zsid pedi hosszúkoponyájú mé kétségesebb tesz koponyaformár támaszkod
teóriát mer teóri szerin a askená é szefár zsid ké külö fajho tartozné é kett
közöt csa a egyi lehetn zsid faj A imén említet kevertsé jellemz magya zsidóságo
is A úgynevezet zsid vonáso felismerhetőe azokba zsidókba maradta meg amelye
Lengyelországbó származta id é lengye né típusá hoztá magukkal Mindebbő
nyilvánvaló hog a árjáskod fajelméle a A félr ismerésébő keletkezet é önkényese
távolodot e szigorúa tudományo céljaitól fajelméletné mindenesetr elfogadhatób
a feltevés hog küls embe mili produktuma részbe keveredés i é sokszázado
együttélé alat a idegenszármazásúa színbe é má külsőségekbe a uralkod népcsopor
típusáho alkalmazkodnak a egésze hasonl életkörülménye asszimilál hatás alatt
Ného átütőbb ného gyöngéb erőve érvényesü mili hatása d szerep minde fejlődésbe
van A autochto franci zsidó csa kevésse különbözne mé fajtiszt franciáktól a
olas zsidó pedi jóformá má mindenbe olyanok min keresztén olaszok Magyarorszá i
azo közz a országo közz tartozik aho zsidó test fejlődésébe mili átalakít hatás
érvényesül A antiszemitizmu mindazonálta legújab időkbe it i a A félreértet
megállapításaibó kovácsol fegyvereke magya zsidó ellen d ne nag sikerrel am
magya né józanság mellet bizonyít L Asszimiláció Irodalom know Neu Beiträg z A
d Jude 188 J Bergel Di Medizi d Talmudiste 188 Andree Zu Volkskund d Jude 188
Jacobs Studie i Jewis Statistic Londo 189 Weissenberg Di A d südrussische Jude
189 Ripley Th Race o Europ 189
10179.h
CÍMSZ Anthropológ
SZÓCIK Anthropológi embert emberr szó tanulság összesség tudomá tehá ame
embe összehasonlí bonct élett törvény szeri állatvilágg va összefüggéséb
tárgyal legfő feladat ho embe te részein fa egyé bélyege vizsgálj Kutatásaib
embermér antropometr koponyamér eredményei támaszkodi Tekintet ves m bő h sz
színé úgyszint csontrendszer izm a szerkezeté növ formáj öröklés k rész oszli
el ré jelenkor másod ré történel előt prehistóri embe kutatj el csoportb ism k
alosztál különböztetü me m ped fizik somatik anatómi A. az ame különbö
embercsoport származásán történet tárgyalj somatik emb magasa ren állat tes
alkotásán közösségé eltérése vizsgál állapít m ezé leí összehasonlí anatómián
hívju történe fa karakterisztikumok kutatj különbö népcsoportokn egymásh va
viszonyá egymást elté sajátossága elméletek áll f embe n egy faj eredetérő
módszer törekvés é o kevés tendenciózusa mi bárme m tudományág edd feltá
eredmény még s vitá adt m alkalma Belő ágazo úgyneveze fajelméle ame egyolda
támadások sajátítot megállapítása ezz inká ártot mi haszná al kizsendü
tudományna ame küzdelm fejlőd ut XVII száz frenológiá eljárá amely Ga honosíto
m állatokn emberekn szelle képessége koponyáj alakulatáv ve öss XI száz
craniometriá koponyamér helyé lépet Mintho azonb n ben magáb rejlen az oko
amely kiváltj kételkedé gyanakvás szkepszi ame kísé fejlődésé nehez igazolhat
magá dí fajelmél kilengéseié n leh felelős ten A.- bár egész n mentesíthe mag
att szemrehányástó ho klí táplálkoz hatá alat va m befolyás következtéb kialaku
emberformákb oly következtetések v l amelyek cs vérsé származásn évezredek
bizonyos vá azonosságáva va különbözőségév igazolhat tudomán legúja elmél szők
si haj k szem tet m nemese emberf ismerte jelé ném fajvédel árjá fől ped
germáns javá aknáz e teóriá leginká azér ho bebizonyít sémita-fajo különös ped
zsid alacso rendűségé Lelkiismeretese kutatás mérés azonb kimutattá ho
koponyaalkatbó h sz színéb levo következtetés n mindenb állj m tudomány kritiká
me hossz köz ker koponyaform szők si söté borz ha úgyszint k feke sz legtö
kaukázu népn kevert előfordu Kiderül ho baj alkalmaz e teóri zsidóság i me észa
kele zsid jelentéke rés sző kékszem M lúdta s bizonyu zsi karakterisztikumna me
épp németorszá fajvéd közö 192 megtarto mérés vizsgálat azz eredménny
döbbentett m árja-rajongóka ho lúdta tisztavé német közö majdn gyakorib mi zsid
közöt Mindeneset iga ho az vonáso amely m mi fa vonás szerepelne n rögződn
kimozdíthatatlan ahh embercsoportho amely legfeltűnőbb jellemezne M Talm föleml
vör ha zsidóka amib a ke következtetn ho söt arcsz söt h n megbízha bizonyít
zsi fajis mellet Döntő bizonyí ere koponyaalkatn s lehe me e országb é zsid
közö épp ú láthatu ker közé mi hoss koponyájukka tapasztal pedi ho asken zsi
koponyaalka részb mesocepha részb brachycepha az közé va röv koponyáj szefá zsi
ped hosszúkoponyáj m kétségeseb tes koponyaformá támaszko teóriá me teór szeri
asken szefá zsi k kül fajh tartozn ket közö cs egy lehet zsi fa imé említe
keverts jellem magy zsidóság i úgyneveze zsi vonás felismerhető azokb zsidókb
maradt me amely Lengyelországb származt i lengy n típus hozt magukka Mindebb
nyilvánval ho árjásko fajelmél fél ismeréséb keletkeze önkényes távolodo
szigorú tudomány céljaitó fajelméletn mindeneset elfogadható feltevé ho kül emb
mil produktum részb keveredé sokszázad együttél ala idegenszármazású színb m
külsőségekb uralko népcsopo típusáh alkalmazkodna egész hason életkörülmény
asszimilá hatá alat Néh átütőb néh gyöngé erőv érvényes mil hatás szere mind
fejlődésb va autocht franc zsid cs kevéss különbözn m fajtisz franciáktó ola
zsid ped jóform m mindenb olyano mi kereszté olaszo Magyarorsz az köz ország
köz tartozi ah zsid tes fejlődéséb mil átalakí hatá érvényesü antiszemitizm
mindazonált legúja időkb i félreérte megállapításaib kovácso fegyverek magy
zsid elle n na sikerre a magy n józansá melle bizonyí Asszimiláci Irodalo kno
Ne Beiträ Jud 18 Berge D Mediz Talmudist 18 Andre Z Volkskun Jud 18 Jacob Studi
Jewi Statisti Lond 18 Weissenber D südrussisch Jud 18 Riple T Rac Euro 18
10179.
CÍMS Anthropoló
SZÓCI Anthropológ ember ember sz tanulsá összessé tudom teh am emb
összehasonl bonc élet törvén szer állatvilág v összefüggésé tárgya legf felada
h emb t részei f egy bélyeg vizsgál Kutatásai embermé antropomet koponyamé
eredménye támaszkod Tekinte ve b s szín úgyszin csontrendsze iz szerkezet nö
formá öröklé rés oszl e r jelenko máso r történe elő prehistór emb kutat e
csoport is alosztá különböztet m pe fizi somati anatóm A a am különb
embercsopor származásá történe tárgyal somati em magas re álla te alkotásá
közösség eltérés vizsgá állapí ez le összehasonl anatómiá hívj történ f
karakterisztikumo kutat különb népcsoportok egymás v viszony egymás elt
sajátosság elmélete ál emb eg fa eredetér módsze törekvé kevé tendenciózus m
bárm tudományá ed felt eredmén mé vit ad alkalm Bel ágaz úgynevez fajelmél am
egyold támadáso sajátíto megállapítás ez ink árto m haszn a kizsend tudományn
am küzdel fejlő u XVI szá frenológi eljár amel G honosít állatok emberek szell
képesség koponyá alakulatá v ös X szá craniometri koponyamé hely lépe Minth
azon be magá rejle a ok amel kivált kételked gyanakvá szkepsz am kís fejlődés
nehe igazolha mag d fajelmé kilengései le felelő te A. bá egés mentesíth ma at
szemrehányást h kl táplálko hat ala v befolyá következté kialak emberformák ol
következtetése amelye c vérs származás évezrede bizonyo v azonosságáv v
különbözőségé igazolha tudomá legúj elmé sző s ha sze te nemes ember ismert jel
né fajvéde árj fő pe germán jav akná teóri legink azé h bebizonyí sémita-faj
különö pe zsi alacs rendűség Lelkiismeretes kutatá méré azon kimutatt h
koponyaalkatb s színé lev következteté minden áll tudomán kritik m hoss kö ke
koponyafor sző s söt bor h úgyszin fek s legt kaukáz nép kever előford Kiderü h
ba alkalma teór zsidósá m ész kel zsi jelenték ré sz kéksze lúdt bizony zs
karakterisztikumn m ép németorsz fajvé köz 19 megtart méré vizsgála az eredménn
döbbentet árja-rajongók h lúdt tisztav néme köz majd gyakori m zsi közö
Mindenese ig h a vonás amel m f voná szerepeln rögződ kimozdíthatatla ah
embercsoporth amel legfeltűnőb jellemezn Tal fölem vö h zsidók ami k
következtet h sö arcs sö megbízh bizonyí zs faji melle Dönt bizony er
koponyaalkat leh m ország zsi köz ép láthat ke köz m hos koponyájukk tapaszta
ped h aske zs koponyaalk rész mesoceph rész brachyceph a köz v rö koponyá szef
zs pe hosszúkoponyá kétségese te koponyaform támaszk teóri m teó szer aske szef
zs kü faj tartoz ke köz c eg lehe zs f im említ kevert jelle mag zsidósá
úgynevez zs voná felismerhet azok zsidók marad m amel Lengyelország származ
leng típu hoz magukk Mindeb nyilvánva h árjásk fajelmé fé ismerésé keletkez
önkénye távolod szigor tudomán céljait fajelmélet mindenese elfogadhat feltev h
kü em mi produktu rész kevered sokszáza együtté al idegenszármazás szín külsőségek
uralk népcsop típusá alkalmazkodn egés haso életkörülmén asszimil hat ala Né
átütő né gyöng erő érvénye mi hatá szer min fejlődés v autoch fran zsi c kevés
különböz fajtis franciákt ol zsi pe jófor minden olyan m kereszt olasz
Magyarors a kö orszá kö tartoz a zsi te fejlődésé mi átalak hat érvényes
antiszemitiz mindazonál legúj idők félreért megállapításai kovács fegyvere mag
zsi ell n sikerr mag józans mell bizony Asszimilác Irodal kn N Beitr Ju 1 Berg
Medi Talmudis 1 Andr Volksku Ju 1 Jaco Stud Jew Statist Lon 1 Weissenbe
südrussisc Ju 1 Ripl Ra Eur 1
10179
CÍM Anthropol
SZÓC Anthropoló embe embe s tanuls összess tudo te a em összehason bon éle
törvé sze állatvilá összefüggés tárgy leg felad em része eg bélye vizsgá
Kutatása emberm antropome koponyam eredmény támaszko Tekint v szí úgyszi
csontrendsz i szerkeze n form örökl ré osz jelenk más történ el prehistó em
kuta csopor i aloszt különbözte p fiz somat anató a külön embercsopo származás
történ tárgya somat e maga r áll t alkotás közössé eltéré vizsg állap e l
összehason anatómi hív törté karakterisztikum kuta külön népcsoporto egymá
viszon egymá el sajátossá elmélet á em e f eredeté módsz törekv kev tendenciózu
bár tudomány e fel eredmé m vi a alkal Be ága úgyneve fajelmé a egyol támadás
sajátít megállapítá e in árt hasz kizsen tudomány a küzde fejl XV sz frenológ
eljá ame honosí állato embere szel képessé kopony alakulat ö sz craniometr
koponyam hel lép Mint azo b mag rejl o ame kivál kételke gyanakv szkeps a kí
fejlődé neh igazolh ma fajelm kilengése l felel t A b egé mentesít m a
szemrehányás k táplálk ha al befoly következt kiala emberformá o következtetés
amely vér származá évezred bizony azonosságá különbözőség igazolh tudom legú
elm sz h sz t neme embe ismer je n fajvéd ár f p germá ja akn teór legin az
bebizony sémita-fa külön p zs alac rendűsé Lelkiismerete kutat mér azo kimutat
koponyaalkat szín le következtet minde ál tudomá kriti hos k k koponyafo sz sö
bo úgyszi fe leg kauká né keve előfor Kider b alkalm teó zsidós és ke zs
jelenté r s kéksz lúd bizon z karakterisztikum é németors fajv kö 1 megtar mér
vizsgál a eredmén döbbente árja-rajongó lúd tiszta ném kö maj gyakor zs köz
Mindenes i voná ame von szerepel rögző kimozdíthatatl a embercsoport ame
legfeltűnő jellemez Ta föle v zsidó am következte s arc s megbíz bizony z faj
mell Dön bizon e koponyaalka le orszá zs kö é látha k kö ho koponyájuk tapaszt
pe ask z koponyaal rés mesocep rés brachycep kö r kopony sze z p hosszúkopony
kétséges t koponyafor támasz teór te sze ask sze z k fa tarto k kö e leh z i
emlí kever jell ma zsidós úgyneve z von felismerhe azo zsidó mara ame
Lengyelorszá szárma len típ ho maguk Minde nyilvánv árjás fajelm f ismerés
keletke önkény távolo szigo tudomá céljai fajelméle mindenes elfogadha felte k
e m produkt rés kevere sokszáz együtt a idegenszármazá szí külsősége ural
népcso típus alkalmazkod egé has életkörülmé asszimi ha al N átüt n gyön er
érvény m hat sze mi fejlődé autoc fra zs kevé különbö fajti franciák o zs p
jófo minde olya keresz olas Magyaror k orsz k tarto zs t fejlődés m átala ha
érvénye antiszemiti mindazoná legú idő félreér megállapítása kovác fegyver ma
zs el siker ma józan mel bizon Asszimilá Iroda k Beit J Ber Med Talmudi And
Volksk J Jac Stu Je Statis Lo Weissenb südrussis J Rip R Eu
1017
CÍ Anthropo
SZÓ Anthropol emb emb tanul összes tud t e összehaso bo él törv sz állatvil
összefüggé tárg le fela e rész e bély vizsg Kutatás ember antropom koponya
eredmén támaszk Tekin sz úgysz csontrends szerkez for örök r os jelen má törté
e prehist e kut csopo alosz különbözt fi soma anat külö embercsop származá
törté tárgy soma mag ál alkotá közöss eltér vizs álla összehaso anatóm hí tört
karakterisztiku kut külö népcsoport egym viszo egym e sajátoss elméle e eredet
móds törek ke tendencióz bá tudomán fe eredm v alka B ág úgynev fajelm egyo
támadá sajátí megállapít i ár has kizse tudomán küzd fej X s frenoló elj am
honos állat ember sze képess kopon alakula s craniomet koponya he lé Min az ma
rej am kivá kételk gyanak szkep k fejlőd ne igazol m fajel kilengés fele eg
mentesí szemrehányá táplál h a befol következ kial emberform következteté amel
vé származ évezre bizon azonosság különbözősé igazol tudo leg el s s nem emb
isme j fajvé á germ j ak teó legi a bebizon sémita-f külö z ala rendűs
Lelkiismeret kuta mé az kimuta koponyaalka szí l következte mind á tudom krit
ho koponyaf s s b úgysz f le kauk n kev előfo Kide alkal te zsidó é k z jelent
kéks lú bizo karakterisztiku németor faj k megta mé vizsgá eredmé döbbent
árja-rajong lú tiszt né k ma gyako z kö Mindene von am vo szerepe rögz
kimozdíthatat embercsopor am legfeltűn jelleme T föl zsid a következt ar megbí
bizon fa mel Dö bizo koponyaalk l orsz z k láth k h koponyáju tapasz p as
koponyaa ré mesoce ré brachyce k kopon sz hosszúkopon kétsége koponyafo támas
teó t sz as sz f tart k le eml keve jel m zsidó úgynev vo felismerh az zsid mar
am Lengyelorsz szárm le tí h magu Mind nyilván árjá fajel ismeré keletk önkén
távol szig tudom célja fajelmél mindene elfogadh felt produk ré kever sokszá
együt idegenszármaz sz külsőség ura népcs típu alkalmazko eg ha életkörülm
asszim h a átü gyö e érvén ha sz m fejlőd auto fr z kev különb fajt franciá z
jóf mind oly keres ola Magyaro ors tart z fejlődé átal h érvény antiszemit
mindazon leg id félreé megállapítás ková fegyve m z e sike m józa me bizo
Asszimil Irod Bei Be Me Talmud An Volks Ja St J Stati L Weissen südrussi Ri E