10189.htm
CÍMSZÓ: Apológia
SZÓCIKK: Apológia,
hitvédelem irodalmi alakban. Szükségessé teszi ezt a különböző vallásokhoz
tartozó népek egymással való érintkezésében rendszerint a kisebbnek a nagyobb részéről
való lenézése, kigúnyolása vagy megtámadása. A zsidó vallást az ókor
kultúrnépei tiszteletben tartották. Cyrus perzsa király p. o. dús ajándékokat
küldött az építendő zsidó templom számára. Artaxerxes is nagy jóindulatot
tanúsított a templom felépítése iránt. Nagy Sándor felmentette zsidó katonáit a
szombati szolgálat alól. Antiochus Epiphanes viszont birodalmának egységét
féltette a zsidók szellemi befolyásától és nem csak haddal támadt a zsidóságra,
hanem vallásuk tekintélyét is igyekezett csorbítani. Hírét keltette, hogy a
zsidók templomában szamárfejet imádnak. Ez a rágalom századról-századra szállt
és meggyarapodott azzal, hogy a zsidók a disznót is szent állatnak tartják,
mert a pusztai vándorlás alatt disznócsorda vezette őket egy oázisra. Ilyen
rágalmak elhárítására egész irodalom keletkezett, melynek virágzása arra a
korra esik, amelyet a görög kultúra folyton erősödő hatása jellemez. Az egyre
szaporodó kultúrtámadások és rágalmak kivédésében fontos hivatást teljesített a
Biblia első görög nyelvű fordítása, a Septuaginta. Az igazi apologetikus
irodalom azonban csak jóval ezután ismerte fel valódi hivatását. Néhány apokrif
irat (Sybillák könyve, Salamon bölcsessége) is már A.-nak tekinthető, de
hivatásuknak már csak azért sem feleltek meg, mert még súlyosabb támadásokat
provokáltak, mint amelyeket kivédeni igyekeztek. Philo (l. o.) bibliai
vonatkozású filozófiai munkáit is a vallás védelmében írta), de forma és
célszerűség szempontjából tiszta A.-val Josephus Flavius (l. o.) lép a világ
elé Apion ellen c. vitairatában. Ebben igazi történet-filozófiai magaslatra
emelkedik. Mikor kimutatja, hogy a zsidó nép az akkor élő népek között a
legrégibb, arra alapítja védelmét, hogy a vallás értéke mindig a korával nő,
mert csak az életre való, ami az idők viszontagságaival dacolni tud. A
Talmudban is találkozunk a zsidó vallás védelmével, párbeszédekben, melyeket e
kor bölcsei a római hatalom főembereivel folytattak. Ezek többnyire csak
pillanatig ható elmésségek, de van itt-ott maradandó becsű anyag is. Így p. o.,
mikor Akiba a rómainak támadó kérdésére, hogy, ha Isten oly nagyon kívánja a
körülmetéltetést, miért nem hozza körülmetélt állapotban a zsidókat a világra,
azzal válaszol, hogy Isten a törvényt épp azért adta, hogy az ember annak
gyakorlása által közszellemet teremtsen és tökéletesítse önmagát. Új frontja
támadt a zsidó önvédelemnek a kereszténység propagandája ellen. A keresztény
felfogás tagadta a zsidóság létjogosultságát azzal az állítással, hogy Jézusban
beteljesedett a valláserkölcsi fejlődés és az ő megváltása fölöslegessé teszi a
törvények betartását. A zsidóság erre nem igen adhatott választ, de polemikus
élű kitételeket vett fel imáiba («A Dávid trónján ne üljön más, ne bitorolják
mások az ő dicsőségét»). Az A.-nak a támadáshoz kellett alkalmazkodnia. A
kereszténység részéről időnként ismétlődő támadásokban felbukkannak azok a
vádak, amelyek a zsidó vallás erkölcsi értékét kétségbe vonták és a zsidókat
rágalmazták. Ilyen visszatérő vádak: 1. Hogy az Ótestamentum istene bosszúálló
Isten és nem könyörületes lény. 2. A Talmud Jézusról siralmas képet fest és a
kereszténység ellen gyűlöletet hirdet. 3. A zsidóság .Krisztus testét nemcsak
egyszer feszítette keresztfára, hanem az egyházban továbbélő alakjának: az
ostyának átdöfésében akarja mindig haragját ellene lehűteni és ahol csak módját
ejti, az ostyát átszúrja és megfertőzteti (l. Ostyamegszentségtelenítés). 4.
Keresztény gyermekek vérét keverik a pászkába (l. Vérvád). De saját kebelén
belül is védekezésre szorult a hagyomány hitelességének tagadóival, a
karaitákkal szemben, kik a vita hevében nem csak a Biblia szavainak
félreértésével, de tudatos ferdítéssel is vádolták. Igazi filológiai
műveltséggel és filozófiai gondolkodással bíró egyéniségre volt szükség, hogy
megértést hozzon létre a hagyomány iránt. Szaádja gáon, a középkor első
bölcsésze az Emunosz vedeosz (hit és tudomány) c. mű szerzője állott sorompóba
a hagyomány iránt való bizalom védelmére. Nagyobbszerű megalapozottsággal védi
a hittérítések idején Nachmáni, Profiát Duran a zsidóságot. A könyvnyomtatás
feltalálása «A könyv népé»-nek nem hozta meg a betűtől várt megszabadulást,
hanem rázúdította a fanatikus vádiratok százait. Ennek a kornak Don Isaac
Abarbanel, Katholikus Ferdinánd spanyol király kancellárja, volt a zsidóság
szószólója, de bátor fellépésének hatása csak az volt, hogy maga is kénytelen
volt keserves számkivetésbe menni. Kimagasló jelentőségű Manasso ben Izrael
védőirata Humble Adress to the Lord Protector, melyet Cromwell Oliverhez,
illetve az angol parlamenthez intézett és melyben nagy merészséggel rámutatott
arra, hogy Anglia nemzeti csapásait annak tulajdoníthatja, hogy a zsidókat
századokkal ezelőtt kiűzte területéről. Engedélyt is eszközölt ki, hogy
személyesen adhassa elő védelmét és ekkor a zsidóság gazdasági szerepének
áldásos voltáról tartott előadásokat, de épp ez okból a verseny miatt aggódó
gazdasági érdekeltségek gátat vetettek a zsidóság bebocsátásának. Röpiratok
százai jelentek meg a Manasse akciója ellen. A röpiratok szerzői azonban nem
zárkóztak el a bebocsátás elől, ha a zsidóság a megkeresztelkedéssel bizonyítja
be, hogy megjött már a messiási idő, melyet Manasse egy másik iratában még csak
eljövendőnek mondott. 1656-ban «Vindiciae Judaeorum» (A zsidók védelme) c.
iratával fordul az angol közvéleményhez, melyben a vérvád, a Tórabálványozás, a
kereszténységellenes imák ügyét hozza szőnyegre és rámutat arra, hogy a
zsidóság más népek javáért is imádkozik, nem terjeszti erőszakkal a vallását és
a más vallásúak üzleti megkisebbítését a Talmud határozottan tiltja. Hatása
Cromwellre nagy volt, széles körökben ünnepelték, Rembrandt ecsetje
megörökítette, de az ügy egyelőre dűlőre nem jutott. De a kereszténység sorában
is akadtak a zsidóságnak védői. Ezek sorában külön felemlítést érdemelnek: IV.
Ince pápa, X. Gergely pápa, V. Márton pápa, V. Miklós pápa, III. Pál pápa,
XIII. Kelemen pápa, XIV. Kelemen pápa, Hutteni Ulrich, Reuchlin János. - A
magyar irodalomban hosszú időn át uralkodott az az irány, mely a magyar nép
történetének a zsidóság történetével való rokon vonásait mutatta ki és ezzel
szimpátiát keltett nem csupán a bibliai zsidóság, hanem a későbbi zsidóság
iránt is. A felvilágosodás századában senki annyit nem fáradozott a zsidóság
megvédésében, mint Mendelssohn Mózes, akinek a kereszténység számára való
megnyerése végett többi között Lavater fejtett ki nagy buzgóságot. Mendelssohn
szellemes feleletekkel utasította vissza e kísérletet. De válaszait, amelyek a
kor szellemét jóval túlhaladják, nem akarta nyilvánosságra hozni és beérte
azzal, hogy lefordította a Vindiciae Judaeorum-ot és írt hozzá előszót.
Apológiáknak sorába kell iktatnunk a francia notableok gyűlésének Napóleon
kérdéseire adott feleletét is, mely a zsidóságnak a nemzethez való viszonyát
körvonalazza és etikai alapigazságait vallja a legfőbb ítélőszék előtt. A
hitvédelem szolgálatában áll a magyar Schreiner Márton műve: Die jüngsten
Urtheile über das Judenthum, Berlin, 1902. és valamennyi idevágó kérdésnek
legbehatóbb tárgyalásával, s a források kimerítő felsorakoztatásával a magyar
Guttmann Mihály munkája: Das Judenthum u. seine Umwelt (l. Idegen).
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 189. címszó a lexikon =>
52. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10189.htm
CÍMSZÓ: Apológia
SZÓCIKK: Apológia, hitvédelem irodalmi alakban. Szükségessé teszi ezt a
különböző vallásokhoz tartozó népek egymással való érintkezésében rendszerint a
kisebbnek a nagyobb részéről való lenézése, kigúnyolása vagy megtámadása. A
zsidó vallást az ókor kultúrnépei tiszteletben tartották. Cyrus perzsa király
p. o. dús ajándékokat küldött az építendő zsidó templom számára. Artaxerxes is
nagy jóindulatot tanúsított a templom felépítése iránt. Nagy Sándor felmentette
zsidó katonáit a szombati szolgálat alól. Antiochus Epiphanes viszont
birodalmának egységét féltette a zsidók szellemi befolyásától és nem csak
haddal támadt a zsidóságra, hanem vallásuk tekintélyét is igyekezett
csorbítani. Hírét keltette, hogy a zsidók templomában szamárfejet imádnak. Ez a
rágalom századról-századra szállt és meggyarapodott azzal, hogy a zsidók a disznót
is szent állatnak tartják, mert a pusztai vándorlás alatt disznócsorda vezette
őket egy oázisra. Ilyen rágalmak elhárítására egész irodalom keletkezett,
melynek virágzása arra a korra esik, amelyet a görög kultúra folyton erősödő
hatása jellemez. Az egyre szaporodó kultúrtámadások és rágalmak kivédésében
fontos hivatást teljesített a Biblia első görög nyelvű fordítása, a
Septuaginta. Az igazi apologetikus irodalom azonban csak jóval ezután ismerte
fel valódi hivatását. Néhány apokrif irat Sybillák könyve, Salamon bölcsessége
is már A.-nak tekinthető, de hivatásuknak már csak azért sem feleltek meg, mert
még súlyosabb támadásokat provokáltak, mint amelyeket kivédeni igyekeztek.
Philo l. o. bibliai vonatkozású filozófiai munkáit is a vallás védelmében írta
, de forma és célszerűség szempontjából tiszta A.-val Josephus Flavius l. o.
lép a világ elé Apion ellen c. vitairatában. Ebben igazi történet-filozófiai
magaslatra emelkedik. Mikor kimutatja, hogy a zsidó nép az akkor élő népek
között a legrégibb, arra alapítja védelmét, hogy a vallás értéke mindig a
korával nő, mert csak az életre való, ami az idők viszontagságaival dacolni
tud. A Talmudban is találkozunk a zsidó vallás védelmével, párbeszédekben,
melyeket e kor bölcsei a római hatalom főembereivel folytattak. Ezek többnyire
csak pillanatig ható elmésségek, de van itt-ott maradandó becsű anyag is. Így
p. o., mikor Akiba a rómainak támadó kérdésére, hogy, ha Isten oly nagyon
kívánja a körülmetéltetést, miért nem hozza körülmetélt állapotban a zsidókat a
világra, azzal válaszol, hogy Isten a törvényt épp azért adta, hogy az ember
annak gyakorlása által közszellemet teremtsen és tökéletesítse önmagát. Új
frontja támadt a zsidó önvédelemnek a kereszténység propagandája ellen. A
keresztény felfogás tagadta a zsidóság létjogosultságát azzal az állítással,
hogy Jézusban beteljesedett a valláserkölcsi fejlődés és az ő megváltása
fölöslegessé teszi a törvények betartását. A zsidóság erre nem igen adhatott
választ, de polemikus élű kitételeket vett fel imáiba A Dávid trónján ne üljön
más, ne bitorolják mások az ő dicsőségét . Az A.-nak a támadáshoz kellett
alkalmazkodnia. A kereszténység részéről időnként ismétlődő támadásokban
felbukkannak azok a vádak, amelyek a zsidó vallás erkölcsi értékét kétségbe
vonták és a zsidókat rágalmazták. Ilyen visszatérő vádak: 1. Hogy az
Ótestamentum istene bosszúálló Isten és nem könyörületes lény. 2. A Talmud
Jézusról siralmas képet fest és a kereszténység ellen gyűlöletet hirdet. 3. A
zsidóság .Krisztus testét nemcsak egyszer feszítette keresztfára, hanem az
egyházban továbbélő alakjának: az ostyának átdöfésében akarja mindig haragját
ellene lehűteni és ahol csak módját ejti, az ostyát átszúrja és megfertőzteti
l. Ostyamegszentségtelenítés . 4. Keresztény gyermekek vérét keverik a pászkába
l. Vérvád . De saját kebelén belül is védekezésre szorult a hagyomány
hitelességének tagadóival, a karaitákkal szemben, kik a vita hevében nem csak a
Biblia szavainak félreértésével, de tudatos ferdítéssel is vádolták. Igazi
filológiai műveltséggel és filozófiai gondolkodással bíró egyéniségre volt
szükség, hogy megértést hozzon létre a hagyomány iránt. Szaádja gáon, a
középkor első bölcsésze az Emunosz vedeosz hit és tudomány c. mű szerzője
állott sorompóba a hagyomány iránt való bizalom védelmére. Nagyobbszerű
megalapozottsággal védi a hittérítések idején Nachmáni, Profiát Duran a
zsidóságot. A könyvnyomtatás feltalálása A könyv népé -nek nem hozta meg a
betűtől várt megszabadulást, hanem rázúdította a fanatikus vádiratok százait.
Ennek a kornak Don Isaac Abarbanel, Katholikus Ferdinánd spanyol király
kancellárja, volt a zsidóság szószólója, de bátor fellépésének hatása csak az
volt, hogy maga is kénytelen volt keserves számkivetésbe menni. Kimagasló
jelentőségű Manasso ben Izrael védőirata Humble Adress to the Lord Protector,
melyet Cromwell Oliverhez, illetve az angol parlamenthez intézett és melyben
nagy merészséggel rámutatott arra, hogy Anglia nemzeti csapásait annak
tulajdoníthatja, hogy a zsidókat századokkal ezelőtt kiűzte területéről.
Engedélyt is eszközölt ki, hogy személyesen adhassa elő védelmét és ekkor a
zsidóság gazdasági szerepének áldásos voltáról tartott előadásokat, de épp ez
okból a verseny miatt aggódó gazdasági érdekeltségek gátat vetettek a zsidóság
bebocsátásának. Röpiratok százai jelentek meg a Manasse akciója ellen. A
röpiratok szerzői azonban nem zárkóztak el a bebocsátás elől, ha a zsidóság a
megkeresztelkedéssel bizonyítja be, hogy megjött már a messiási idő, melyet
Manasse egy másik iratában még csak eljövendőnek mondott. 1656-ban Vindiciae
Judaeorum A zsidók védelme c. iratával fordul az angol közvéleményhez, melyben
a vérvád, a Tórabálványozás, a kereszténységellenes imák ügyét hozza szőnyegre
és rámutat arra, hogy a zsidóság más népek javáért is imádkozik, nem terjeszti
erőszakkal a vallását és a más vallásúak üzleti megkisebbítését a Talmud
határozottan tiltja. Hatása Cromwellre nagy volt, széles körökben ünnepelték,
Rembrandt ecsetje megörökítette, de az ügy egyelőre dűlőre nem jutott. De a
kereszténység sorában is akadtak a zsidóságnak védői. Ezek sorában külön
felemlítést érdemelnek: IV. Ince pápa, X. Gergely pápa, V. Márton pápa, V.
Miklós pápa, III. Pál pápa, XIII. Kelemen pápa, XIV. Kelemen pápa, Hutteni
Ulrich, Reuchlin János. - A magyar irodalomban hosszú időn át uralkodott az az
irány, mely a magyar nép történetének a zsidóság történetével való rokon
vonásait mutatta ki és ezzel szimpátiát keltett nem csupán a bibliai zsidóság,
hanem a későbbi zsidóság iránt is. A felvilágosodás századában senki annyit nem
fáradozott a zsidóság megvédésében, mint Mendelssohn Mózes, akinek a
kereszténység számára való megnyerése végett többi között Lavater fejtett ki
nagy buzgóságot. Mendelssohn szellemes feleletekkel utasította vissza e
kísérletet. De válaszait, amelyek a kor szellemét jóval túlhaladják, nem akarta
nyilvánosságra hozni és beérte azzal, hogy lefordította a Vindiciae
Judaeorum-ot és írt hozzá előszót. Apológiáknak sorába kell iktatnunk a francia
notableok gyűlésének Napóleon kérdéseire adott feleletét is, mely a zsidóságnak
a nemzethez való viszonyát körvonalazza és etikai alapigazságait vallja a
legfőbb ítélőszék előtt. A hitvédelem szolgálatában áll a magyar Schreiner
Márton műve: Die jüngsten Urtheile über das Judenthum, Berlin, 1902. és
valamennyi idevágó kérdésnek legbehatóbb tárgyalásával, s a források kimerítő
felsorakoztatásával a magyar Guttmann Mihály munkája: Das Judenthum u. seine
Umwelt l. Idegen .
10189.ht
CÍMSZÓ Apológi
SZÓCIKK Apológia hitvédele irodalm alakban Szükségess tesz ez különböz
vallásokho tartoz népe egymássa val érintkezésébe rendszerin kisebbne nagyob
részérő val lenézése kigúnyolás vag megtámadása zsid vallás a óko kultúrnépe
tiszteletbe tartották Cyru perzs királ p o dú ajándékoka küldöt a építend zsid
templo számára Artaxerxe i nag jóindulato tanúsítot templo felépítés iránt Nag
Sándo felmentett zsid katonái szombat szolgála alól Antiochu Epiphane viszon
birodalmána egységé féltett zsidó szellem befolyásátó é ne csa hadda támad
zsidóságra hane vallásu tekintélyé i igyekezet csorbítani Híré keltette hog
zsidó templomába szamárfeje imádnak E rágalo századról-századr száll é
meggyarapodot azzal hog zsidó disznó i szen állatna tartják mer puszta vándorlá
alat disznócsord vezett őke eg oázisra Ilye rágalma elhárításár egés irodalo
keletkezett melyne virágzás arr korr esik amelye görö kultúr folyto erősöd
hatás jellemez A egyr szaporod kultúrtámadáso é rágalma kivédésébe fonto
hivatás teljesítet Bibli els görö nyelv fordítása Septuaginta A igaz
apologetiku irodalo azonba csa jóva ezutá ismert fe valód hivatását Néhán
apokri ira Sybillá könyve Salamo bölcsesség i má A.-na tekinthető d hivatásukna
má csa azér se felelte meg mer mé súlyosab támadásoka provokáltak min amelyeke
kivéden igyekeztek Phil l o biblia vonatkozás filozófia munkái i vallá védelmébe
írt d form é célszerűsé szempontjábó tiszt A.-va Josephu Flaviu l o lé vilá el
Apio elle c vitairatában Ebbe igaz történet-filozófia magaslatr emelkedik Miko
kimutatja hog zsid né a akko él népe közöt legrégibb arr alapítj védelmét hog
vallá érték mindi koráva nő mer csa a életr való am a idő viszontagságaiva
dacoln tud Talmudba i találkozun zsid vallá védelmével párbeszédekben melyeke
ko bölcse róma hatalo főembereive folytattak Eze többnyir csa pillanati hat
elmésségek d va itt-ot maradand becs anya is Íg p o. miko Akib rómaina támad
kérdésére hogy h Iste ol nagyo kívánj körülmetéltetést miér ne hozz körülmetél
állapotba zsidóka világra azza válaszol hog Iste törvény ép azér adta hog a
embe anna gyakorlás álta közszelleme teremtse é tökéletesíts önmagát Ú frontj
támad zsid önvédelemne kereszténysé propagandáj ellen keresztén felfogá tagadt
zsidósá létjogosultságá azza a állítással hog Jézusba beteljesedet
valláserkölcs fejlődé é a megváltás fölöslegess tesz törvénye betartását
zsidósá err ne ige adhatot választ d polemiku él kitételeke vet fe imáib Dávi
trónjá n üljö más n bitoroljá máso a dicsőségé A A.-na támadásho kellet
alkalmazkodnia kereszténysé részérő időnkén ismétlőd támadásokba felbukkanna
azo vádak amelye zsid vallá erkölcs értéké kétségb vontá é zsidóka rágalmazták
Ilye visszatér vádak 1 Hog a Ótestamentu isten bosszúáll Iste é ne könyörülete
lény 2 Talmu Jézusró siralma képe fes é kereszténysé elle gyűlölete hirdet 3
zsidósá .Krisztu testé nemcsa egysze feszített keresztfára hane a egyházba továbbél
alakjának a ostyána átdöfésébe akarj mindi haragjá ellen lehűten é aho csa
módjá ejti a ostyá átszúrj é megfertőztet l Ostyamegszentségteleníté 4
Keresztén gyermeke véré keveri pászkáb l Vérvá D sajá kebelé belü i védekezésr
szorul hagyomán hitelességéne tagadóival karaitákka szemben ki vit hevébe ne
csa Bibli szavaina félreértésével d tudato ferdítésse i vádolták Igaz filológia
műveltségge é filozófia gondolkodássa bír egyéniségr vol szükség hog megértés
hozzo létr hagyomán iránt Szaádj gáon középko els bölcsész a Emunos vedeos hi é
tudomán c m szerzőj állot sorompób hagyomán irán val bizalo védelmére
Nagyobbszer megalapozottságga véd hittérítése idejé Nachmáni Profiá Dura
zsidóságot könyvnyomtatá feltalálás köny nép -ne ne hozt me betűtő vár megszabadulást
hane rázúdított fanatiku vádirato százait Enne korna Do Isaa Abarbanel
Katholiku Ferdinán spanyo királ kancellárja vol zsidósá szószólója d báto
fellépéséne hatás csa a volt hog mag i kénytele vol keserve számkivetésb menni
Kimagasl jelentőség Manass be Izrae védőirat Humbl Adres t th Lor Protector
melye Cromwel Oliverhez illetv a ango parlamenthe intézet é melybe nag
merészségge rámutatot arra hog Angli nemzet csapásai anna tulajdoníthatja hog
zsidóka századokka ezelőt kiűzt területéről Engedély i eszközöl ki hog
személyese adhass el védelmé é ekko zsidósá gazdaság szerepéne áldáso voltáró
tartot előadásokat d ép e okbó versen miat aggód gazdaság érdekeltsége gáta
vetette zsidósá bebocsátásának Röpirato száza jelente me Manass akciój ellen
röpirato szerző azonba ne zárkózta e bebocsátá elől h zsidósá
megkeresztelkedésse bizonyítj be hog megjöt má messiás idő melye Manass eg mási
iratába mé csa eljövendőne mondott 1656-ba Vindicia Judaeoru zsidó védelm c
iratáva fordu a ango közvéleményhez melybe vérvád Tórabálványozás
kereszténységellene imá ügyé hozz szőnyegr é rámuta arra hog zsidósá má népe
javáér i imádkozik ne terjeszt erőszakka vallásá é má vallásúa üzlet
megkisebbítésé Talmu határozotta tiltja Hatás Cromwellr nag volt széle körökbe
ünnepelték Rembrand ecsetj megörökítette d a üg egyelőr dűlőr ne jutott D
kereszténysé sorába i akadta zsidóságna védői Eze sorába külö felemlítés
érdemelnek IV Inc pápa X Gergel pápa V Márto pápa V Mikló pápa III Pá pápa XIII
Keleme pápa XIV Keleme pápa Hutten Ulrich Reuchli János magya irodalomba hossz
idő á uralkodot a a irány mel magya né történeténe zsidósá történetéve val roko
vonásai mutatt k é ezze szimpátiá keltet ne csupá biblia zsidóság hane később
zsidósá irán is felvilágosodá századába senk annyi ne fáradozot zsidósá
megvédésében min Mendelssoh Mózes akine kereszténysé számár val megnyerés véget
több közöt Lavate fejtet k nag buzgóságot Mendelssoh szelleme feleletekke
utasított vissz kísérletet D válaszait amelye ko szellemé jóva túlhaladják ne
akart nyilvánosságr hozn é beért azzal hog lefordított Vindicia Judaeorum-o é
ír hozz előszót Apológiákna soráb kel iktatnun franci notableo gyűléséne
Napóleo kérdéseir adot feleleté is mel zsidóságna nemzethe val viszonyá
körvonalazz é etika alapigazságai vallj legfőb ítélőszé előtt hitvédele
szolgálatába ál magya Schreine Márto műve Di jüngste Urtheil übe da Judenthum
Berlin 1902 é valamenny idevág kérdésne legbehatób tárgyalásával forráso
kimerít felsorakoztatásáva magya Guttman Mihál munkája Da Judenthu u sein Umwel
l Idege
10189.h
CÍMSZ Apológ
SZÓCIK Apológi hitvédel irodal alakba Szükséges tes e különbö vallásokh
tarto nép egymáss va érintkezéséb rendszeri kisebbn nagyo részér va lenézés
kigúnyolá va megtámadás zsi vallá ók kultúrnép tiszteletb tartottá Cyr perz
kirá d ajándékok küldö építen zsi templ számár Artaxerx na jóindulat tanúsíto
templ felépíté irán Na Sánd felmentet zsi katoná szomba szolgál aló Antioch
Epiphan viszo birodalmán egység féltet zsid szelle befolyását n cs hadd táma
zsidóságr han vallás tekintély igyekeze csorbítan Hír keltett ho zsid templomáb
szamárfej imádna rágal századról-század szál meggyarapodo azza ho zsid diszn
sze állatn tartjá me puszt vándorl ala disznócsor vezet ők e oázisr Ily rágalm
elhárításá egé irodal keletkezet melyn virágzá ar kor esi amely gör kultú folyt
erősö hatá jelleme egy szaporo kultúrtámadás rágalm kivédéséb font hivatá
teljesíte Bibl el gör nyel fordítás Septuagint iga apologetik irodal azonb cs
jóv ezut ismer f való hivatásá Néhá apokr ir Sybill könyv Salam bölcsessé m
A.-n tekinthet hivatásukn m cs azé s felelt me me m súlyosa támadások
provokálta mi amelyek kivéde igyekezte Phi bibli vonatkozá filozófi munká vall
védelméb ír for célszerűs szempontjáb tisz A.-v Joseph Flavi l vil e Api ell
vitairatába Ebb iga történet-filozófi magaslat emelkedi Mik kimutatj ho zsi n
akk é nép közö legrégib ar alapít védelmé ho vall érté mind koráv n me cs élet
val a id viszontagságaiv dacol tu Talmudb találkozu zsi vall védelméve
párbeszédekbe melyek k bölcs róm hatal főembereiv folytatta Ez többnyi cs
pillanat ha elméssége v itt-o maradan bec any i Í o mik Aki rómain táma
kérdésér hog Ist o nagy kíván körülmetéltetés mié n hoz körülmeté állapotb
zsidók világr azz válaszo ho Ist törvén é azé adt ho emb ann gyakorlá ált közszellem
teremts tökéletesít önmagá front táma zsi önvédelemn kereszténys propagandá
elle kereszté felfog tagad zsidós létjogosultság azz állítássa ho Jézusb
beteljesede valláserkölc fejlőd megváltá fölösleges tes törvény betartásá
zsidós er n ig adhato válasz polemik é kitételek ve f imái Dáv trónj ülj má
bitorolj más dicsőség A.-n támadásh kelle alkalmazkodni kereszténys részér
időnké ismétlő támadásokb felbukkann az váda amely zsi vall erkölc érték kétség
vont zsidók rágalmaztá Ily visszaté váda Ho Ótestament iste bosszúál Ist n
könyörület lén Talm Jézusr siralm kép fe kereszténys ell gyűlölet hirde zsidós
.Kriszt test nemcs egysz feszítet keresztfár han egyházb továbbé alakjána
ostyán átdöféséb akar mind haragj elle lehűte ah cs módj ejt osty átszúr megfertőzte
Ostyamegszentségtelenít Kereszté gyermek vér kever pászká Vérv saj kebel bel
védekezés szoru hagyomá hitelességén tagadóiva karaitákk szembe k vi hevéb n cs
Bibl szavain félreértéséve tudat ferdítéss vádoltá Iga filológi műveltségg
filozófi gondolkodáss bí egyéniség vo szüksé ho megérté hozz lét hagyomá irán
Szaád gáo középk el bölcsés Emuno vedeo h tudomá szerző állo sorompó hagyomá
irá va bizal védelmér Nagyobbsze megalapozottságg vé hittérítés idej Nachmán
Profi Dur zsidóságo könyvnyomtat feltalálá kön né -n n hoz m betűt vá
megszabadulás han rázúdítot fanatik vádirat százai Enn korn D Isa Abarbane
Katholik Ferdiná spany kirá kancellárj vo zsidós szószólój bát fellépésén hatá
cs vol ho ma kénytel vo keserv számkivetés menn Kimagas jelentősé Manas b Izra
védőira Humb Adre t Lo Protecto mely Cromwe Oliverhe illet ang parlamenth
intéze melyb na merészségg rámutato arr ho Angl nemze csapása ann
tulajdoníthatj ho zsidók századokk ezelő kiűz területérő Engedél eszközö k ho
személyes adhas e védelm ekk zsidós gazdasá szerepén áldás voltár tarto
előadásoka é okb verse mia aggó gazdasá érdekeltség gát vetett zsidós
bebocsátásána Röpirat száz jelent m Manas akció elle röpirat szerz azonb n
zárkózt bebocsát elő zsidós megkeresztelkedéss bizonyít b ho megjö m messiá id
mely Manas e más iratáb m cs eljövendőn mondot 1656-b Vindici Judaeor zsid
védel iratáv ford ang közvéleményhe melyb vérvá Tórabálványozá
kereszténységellen im ügy hoz szőnyeg rámut arr ho zsidós m nép javáé imádkozi
n terjesz erőszakk vallás m vallású üzle megkisebbítés Talm határozott tiltj
Hatá Cromwell na vol szél körökb ünnepelté Rembran ecset megörökített ü egyelő
dűlő n jutot kereszténys soráb akadt zsidóságn védő Ez soráb kül felemlíté
érdemelne I In páp Gerge páp Márt páp Mikl páp II P páp XII Kelem páp XI Kelem
páp Hutte Ulric Reuchl Jáno magy irodalomb hoss id uralkodo irán me magy n
történetén zsidós történetév va rok vonása mutat ezz szimpáti kelte n csup
bibli zsidósá han későb zsidós irá i felvilágosod századáb sen anny n fáradozo
zsidós megvédésébe mi Mendelsso Móze akin kereszténys számá va megnyeré vége
töb közö Lavat fejte na buzgóságo Mendelsso szellem feleletekk utasítot viss
kísérlete válaszai amely k szellem jóv túlhaladjá n akar nyilvánosság hoz beér
azza ho lefordítot Vindici Judaeorum- í hoz előszó Apológiákn sorá ke iktatnu
franc notable gyűlésén Napóle kérdései ado felelet i me zsidóságn nemzeth va
viszony körvonalaz etik alapigazsága vall legfő ítélősz előt hitvédel
szolgálatáb á magy Schrein Márt műv D jüngst Urthei üb d Judenthu Berli 190
valamenn idevá kérdésn legbeható tárgyalásáva forrás kimerí felsorakoztatásáv
magy Guttma Mihá munkáj D Judenth sei Umwe Ideg
10189.
CÍMS Apoló
SZÓCI Apológ hitvéde iroda alakb Szüksége te különb vallások tart né egymás
v érintkezésé rendszer kisebb nagy részé v lenézé kigúnyol v megtámadá zs vall
ó kultúrné tisztelet tartott Cy per kir ajándéko küld építe zs temp számá
Artaxer n jóindula tanúsít temp felépít irá N Sán felmente zs katon szomb
szolgá al Antioc Epipha visz birodalmá egysé félte zsi szell befolyásá c had
tám zsidóság ha vallá tekintél igyekez csorbíta Hí keltet h zsi templomá
szamárfe imádn rága századról-száza szá meggyarapod azz h zsi disz sz állat
tartj m pusz vándor al disznócso veze ő oázis Il rágal elhárítás eg iroda keletkeze
mely virágz a ko es amel gö kult foly erős hat jellem eg szapor kultúrtámadá
rágal kivédésé fon hivat teljesít Bib e gö nye fordítá Septuagin ig apologeti
iroda azon c jó ezu isme val hivatás Néh apok i Sybil köny Sala bölcsess A.-
tekinthe hivatásuk c az felel m m súlyos támadáso provokált m amelye kivéd
igyekezt Ph bibl vonatkoz filozóf munk val védelmé í fo célszerű szempontjá tis
A.- Josep Flav vi Ap el vitairatáb Eb ig történet-filozóf magasla emelked Mi
kimutat h zs ak né köz legrégi a alapí védelm h val ért min korá m c éle va i
viszontagságai daco t Talmud találkoz zs val védelmév párbeszédekb melye bölc
ró hata főemberei folytatt E többny c pillana h elmésség itt- marada be an mi
Ak római tám kérdésé ho Is nag kívá körülmetélteté mi ho körülmet állapot zsidó
világ az válasz h Is törvé az ad h em an gyakorl ál közszelle teremt tökéletesí
önmag fron tám zs önvédelem keresztény propagand ell kereszt felfo taga zsidó
létjogosultsá az állításs h Jézus beteljesed valláserköl fejlő megvált fölöslege
te törvén betartás zsidó e i adhat válas polemi kitétele v imá Dá trón ül m
bitorol má dicsősé A.- támadás kell alkalmazkodn keresztény részé időnk ismétl
támadások felbukkan a vád amel zs val erköl érté kétsé von zsidó rágalmazt Il
visszat vád H Ótestamen ist bosszúá Is könyörüle lé Tal Jézus siral ké f
keresztény el gyűlöle hird zsidó .Krisz tes nemc egys feszíte keresztfá ha
egyház tovább alakján ostyá átdöfésé aka min harag ell lehűt a c mód ej ost
átszú megfertőzt Ostyamegszentségtelení Kereszt gyerme vé keve pászk Vér sa
kebe be védekezé szor hagyom hitelességé tagadóiv karaiták szemb v hevé c Bib
szavai félreértésév tuda ferdítés vádolt Ig filológ műveltség filozóf
gondolkodás b egyénisé v szüks h megért hoz lé hagyom irá Szaá gá közép e
bölcsé Emun vede tudom szerz áll soromp hagyom ir v biza védelmé Nagyobbsz
megalapozottság v hittéríté ide Nachmá Prof Du zsidóság könyvnyomta feltalál kö
n - ho betű v megszabadulá ha rázúdíto fanati vádira száza En kor Is Abarban
Katholi Ferdin span kir kancellár v zsidó szószóló bá fellépésé hat c vo h m
kényte v keser számkiveté men Kimaga jelentős Mana Izr védőir Hum Adr L Protect
mel Cromw Oliverh ille an parlament intéz mely n merészség rámutat ar h Ang
nemz csapás an tulajdoníthat h zsidó századok ezel kiű területér Engedé eszköz
h személye adha védel ek zsidó gazdas szerepé áldá voltá tart előadások ok vers
mi agg gazdas érdekeltsé gá vetet zsidó bebocsátásán Röpira szá jelen Mana akci
ell röpira szer azon zárkóz bebocsá el zsidó megkeresztelkedés bizonyí h megj
messi i mel Mana má iratá c eljövendő mondo 1656- Vindic Judaeo zsi véde iratá
for an közvéleményh mely vérv Tórabálványoz kereszténységelle i üg ho szőnye
rámu ar h zsidó né javá imádkoz terjes erőszak vallá vallás üzl megkisebbíté
Tal határozot tilt Hat Cromwel n vo szé körök ünnepelt Rembra ecse megörökítet
egyel dűl juto keresztény sorá akad zsidóság véd E sorá kü felemlít érdemeln I
pá Gerg pá Már pá Mik pá I pá XI Kele pá X Kele pá Hutt Ulri Reuch Ján mag
irodalom hos i uralkod irá m mag történeté zsidó történeté v ro vonás muta ez
szimpát kelt csu bibl zsidós ha késő zsidó ir felvilágoso századá se ann
fáradoz zsidó megvédéséb m Mendelss Móz aki keresztény szám v megnyer vég tö
köz Lava fejt n buzgóság Mendelss szelle feleletek utasíto vis kísérlet válasza
amel szelle jó túlhaladj aka nyilvánossá ho beé azz h lefordíto Vindic
Judaeorum ho elősz Apológiák sor k iktatn fran notabl gyűlésé Napól kérdése ad
felele m zsidóság nemzet v viszon körvonala eti alapigazság val legf ítélős elő
hitvéde szolgálatá mag Schrei Már mű jüngs Urthe ü Judenth Berl 19 valamen idev
kérdés legbehat tárgyalásáv forrá kimer felsorakoztatásá mag Guttm Mih munká
Judent se Umw Ide
10189
CÍM Apol
SZÓC Apoló hitvéd irod alak Szükség t külön valláso tar n egymá érintkezés
rendsze kiseb nag rész lenéz kigúnyo megtámad z val kultúrn tisztele tartot C
pe ki ajándék kül épít z tem szám Artaxe jóindul tanúsí tem felépí ir Sá
felment z kato szom szolg a Antio Epiph vis birodalm egys félt zs szel befolyás
ha tá zsidósá h vall tekinté igyeke csorbít H kelte zs templom szamárf imád rág
századról-száz sz meggyarapo az zs dis s álla tart pus vándo a disznócs vez
oázi I rága elhárítá e irod keletkez mel virág k e ame g kul fol erő ha jelle e
szapo kultúrtámad rága kivédés fo hiva teljesí Bi g ny fordít Septuagi i
apologet irod azo j ez ism va hivatá Né apo Sybi kön Sal bölcses A. tekinth
hivatásu a fele súlyo támadás provokál amely kivé igyekez P bib vonatko filozó
mun va védelm f célszer szempontj ti A. Jose Fla v A e vitairatá E i történet-filozó
magasl emelke M kimuta z a n kö legrég alap védel va ér mi kor él v
viszontagsága dac Talmu találko z va védelmé párbeszédek mely böl r hat
főembere folytat többn pillan elméssé itt marad b a m A róma tá kérdés h I na
kív körülmetéltet m h körülme állapo zsid vilá a válas I törv a a e a gyakor á
közszell terem tökéletes önma fro tá z önvédele keresztén propagan el keresz
felf tag zsid létjogosults a állítás Jézu beteljese valláserkö fejl megvál
fölösleg t törvé betartá zsid adha vála polem kitétel im D tró ü bitoro m
dicsős A. támadá kel alkalmazkod keresztén rész időn ismét támadáso felbukka vá
ame z va erkö ért kéts vo zsid rágalmaz I vissza vá Ótestame is bosszú I
könyörül l Ta Jézu sira k keresztén e gyűlöl hir zsid .Kris te nem egy feszít
keresztf h egyhá továb alakjá osty átdöfés ak mi hara el lehű mó e os átsz
megfertőz Ostyamegszentségtelen Keresz gyerm v kev pász Vé s keb b védekez szo
hagyo hitelesség tagadói karaitá szem hev Bi szava félreértésé tud ferdíté
vádol I filoló műveltsé filozó gondolkodá egyénis szük megér ho l hagyo ir Sza
g közé bölcs Emu ved tudo szer ál sorom hagyo i biz védelm Nagyobbs
megalapozottsá hittérít id Nachm Pro D zsidósá könyvnyomt feltalá k h bet
megszabadul h rázúdít fanat vádir száz E ko I Abarba Kathol Ferdi spa ki
kancellá zsid szószól b fellépés ha v kényt kese számkivet me Kimag jelentő Man
Iz védői Hu Ad Protec me Crom Oliver ill a parlamen inté mel merészsé rámuta a
An nem csapá a tulajdonítha zsid százado eze ki területé Enged eszkö személy
adh véde e zsid gazda szerep áld volt tar előadáso o ver m ag gazda érdekelts g
vete zsid bebocsátásá Röpir sz jele Man akc el röpir sze azo zárkó bebocs e
zsid megkeresztelkedé bizony meg mess me Man m irat eljövend mond 1656 Vindi
Judae zs véd irat fo a közvélemény mel vér Tórabálványo kereszténységell ü h
szőny rám a zsid n jav imádko terje erősza vall vallá üz megkisebbít Ta
határozo til Ha Cromwe v sz körö ünnepel Rembr ecs megörökíte egye dű jut
keresztén sor aka zsidósá vé sor k felemlí érdemel p Ger p Má p Mi p p X Kel p
Kel p Hut Ulr Reuc Já ma irodalo ho uralko ir ma történet zsid történet r voná
mut e szimpá kel cs bib zsidó h kés zsid i felvilágos század s an fárado zsid
megvédésé Mendels Mó ak keresztén szá megnye vé t kö Lav fej buzgósá Mendels
szell felelete utasít vi kísérle válasz ame szell j túlhalad ak nyilvánoss h be
az lefordít Vindi Judaeoru h elős Apológiá so iktat fra notab gyűlés Napó
kérdés a felel zsidósá nemze viszo körvonal et alapigazsá va leg ítélő el
hitvéd szolgálat ma Schre Má m jüng Urth Judent Ber 1 valame ide kérdé legbeha
tárgyalásá forr kime felsorakoztatás ma Gutt Mi munk Juden s Um Id
1018
CÍ Apo
SZÓ Apol hitvé iro ala Szüksé külö vallás ta egym érintkezé rendsz kise na
rés lené kigúny megtáma va kultúr tisztel tarto p k ajándé kü épí te szá Artax
jóindu tanús te felép i S felmen kat szo szol Anti Epip vi birodal egy fél z
sze befolyá h t zsidós val tekint igyek csorbí kelt z templo szamár imá rá
századról-szá s meggyarap a z di áll tar pu vánd disznóc ve oáz rág elhárít iro
keletke me virá am ku fo er h jell szap kultúrtáma rág kivédé f hiv teljes B n
fordí Septuag apologe iro az e is v hivat N ap Syb kö Sa bölcse A tekint
hivatás fel súly támadá provoká amel kiv igyeke bi vonatk filoz mu v védel
célsze szempont t A Jos Fl vitairat történet-filoz magas emelk kimut k legré
ala véde v é m ko é viszontagság da Talm találk v védelm párbeszéde mel bö ha
főember folyta több pilla elméss it mara róm t kérdé n kí körülmetélte körülm
állap zsi vil vála tör gyako közszel tere tökélete önm fr t önvédel kereszté
propaga e keres fel ta zsi létjogosult állítá Jéz beteljes valláserk fej megvá
fölösle törv betart zsi adh vál pole kitéte i tr bitor dicső A támad ke
alkalmazko kereszté rés idő ismé támadás felbukk v am v erk ér két v zsi
rágalma vissz v Ótestam i bossz könyörü T Jéz sir kereszté gyűlö hi zsi .Kri t
ne eg feszí kereszt egyh tová alakj ost átdöfé a m har e leh m o áts megfertő
Ostyamegszentségtele Keres gyer ke pás V ke védeke sz hagy hitelessé tagadó
karait sze he B szav félreértés tu ferdít vádo filol művelts filoz gondolkod
egyéni szü megé h hagy i Sz köz bölc Em ve tud sze á soro hagy bi védel Nagyobb
megalapozotts hittérí i Nach Pr zsidós könyvnyom feltal be megszabadu rázúdí
fana vádi szá k Abarb Katho Ferd sp k kancell zsi szószó fellépé h kény kes
számkive m Kima jelent Ma I védő H A Prote m Cro Olive il parlame int me
merészs rámut A ne csap tulajdoníth zsi század ez k terület Enge eszk személ ad
véd zsi gazd szere ál vol ta előadás ve a gazd érdekelt vet zsi bebocsátás Röpi
s jel Ma ak e röpi sz az zárk beboc zsi megkeresztelked bizon me mes m Ma ira
eljöven mon 165 Vind Juda z vé ira f közvélemén me vé Tórabálvány
kereszténységel szőn rá zsi ja imádk terj erősz val vall ü megkisebbí T határoz
ti H Cromw s kör ünnepe Remb ec megörökít egy d ju kereszté so ak zsidós v so
feleml érdeme Ge M M Ke Ke Hu Ul Reu J m irodal h uralk i m történe zsi történe
von mu szimp ke c bi zsid ké zsi felvilágo száza a fárad zsi megvédés Mendel M
a kereszté sz megny v k La fe buzgós Mendel szel felelet utasí v kísérl válas
am szel túlhala a nyilvános b a lefordí Vind Judaeor elő Apológi s ikta fr nota
gyűlé Nap kérdé fele zsidós nemz visz körvona e alapigazs v le ítél e hitvé
szolgála m Schr M jün Urt Juden Be valam id kérd legbeh tárgyalás for kim felsorakoztatá
m Gut M mun Jude U I