10192.htm
CÍMSZÓ: Aposztázia és kitérés a zsidóságból
SZÓCIKK: Ez ellen Reuchlin
erélyesen kikelt. A művelt keresztények itt foglaltak először állást a Talmud
mellett, miután két pártra osztotta őket a kérdés. Másik aposztata volt Antonius
Margaritha, egy regensburgi rabbi fia, aki Der ganz jüdische Glaub című 1530-i
pamfletjában a zsidó liturgia ellen szór gonosz vádakat s amelyek, sajnos
Lutherre is nagy hatással voltak. Wolf, a Bibliotheca Hebraea gyűjteményében
csupán a XVIII. század előtt 80 aposztata szerzőt sorol fel, akik a zsidók
ellen írtak. Egyikük, Christian Gerson, Jüdischer Talmud (1607) és Der
talmudische Judenschatz (1610) c. irt rágalmakkal telt pamfleteket s jellemző,
hogy az akkor élt hírneves francia keresztény orientalista, Richard Simon,
azonnal megcáfolta s becstelennek minősítette azt. A sabbatteánus és a
frankista mozgalmak is nagyszámú aposztáziát eredményeztek a XVII-XVIII. sz.
folyamán s ez Lengyelországot sem kímélte meg; maga Frank (l. Álmessiások alatt)
is kikeresztelkedett, Sabbatai Cevi pedig külsőleg mohamedán lett, amit azonban
senki nem hitt el róla. Az Iszlám kultúrkörén belül is mindig voltak
aposztaták, de csupán, ha erőszakot alkalmaztak a különböző kalifák. (Ábrahám
ibn Ezra fia is ilyen aposztata volt). Az emancipáció, egyrészt Mendelssohn
fellépésének és szándékainak meg nem értése miatt, másrészt a francia
forradalom, ill. a napóleoni kor szellemének hatása alatt, mindenütt
elősegítette az aposztáziát és konverziót. Ezeket tömeges jelentkezésükben
asszimilációnak nevezi a zsidó történelem (l. Asszimiláció címszót),
Magyarországon az aposztázia régebben nem fordult sűrűn elő, bár mindig voltak
ilyenek. Így tudjuk p. o. Ernust János horvát bán (l. o.) kitérését Mátyás
király korában, továbbá Szerencsés Imre kincstárnokét, aki azonban zsidóságát
sohasem tagadta meg belsőleg, amely körülmény ugyanabban az időben máshol az
életébe került volna, míg itt teljes tolerancia uralkodott. Nevezetesebb
kitérések csupán a XIX. sz. negyvenes éveitől fordultak elő. Alábbi névsor
mutatja a XIX. és XX. sz. nagyobb szerepet játszó és jelentékenyebb
aposztatáinak jegyzékét:
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 192. címszó a lexikon =>
54. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10192.htm
CÍMSZÓ: Aposztázia és kitérés a zsidóságból
SZÓCIKK: Ez ellen Reuchlin erélyesen kikelt. A művelt keresztények itt
foglaltak először állást a Talmud mellett, miután két pártra osztotta őket a
kérdés. Másik aposztata volt Antonius Margaritha, egy regensburgi rabbi fia,
aki Der ganz jüdische Glaub című 1530-i pamfletjában a zsidó liturgia ellen
szór gonosz vádakat s amelyek, sajnos Lutherre is nagy hatással voltak. Wolf, a
Bibliotheca Hebraea gyűjteményében csupán a XVIII. század előtt 80 aposztata
szerzőt sorol fel, akik a zsidók ellen írtak. Egyikük, Christian Gerson,
Jüdischer Talmud 1607 és Der talmudische Judenschatz 1610 c. irt rágalmakkal
telt pamfleteket s jellemző, hogy az akkor élt hírneves francia keresztény
orientalista, Richard Simon, azonnal megcáfolta s becstelennek minősítette azt.
A sabbatteánus és a frankista mozgalmak is nagyszámú aposztáziát eredményeztek
a XVII-XVIII. sz. folyamán s ez Lengyelországot sem kímélte meg; maga Frank l.
Álmessiások alatt is kikeresztelkedett, Sabbatai Cevi pedig külsőleg mohamedán
lett, amit azonban senki nem hitt el róla. Az Iszlám kultúrkörén belül is
mindig voltak aposztaták, de csupán, ha erőszakot alkalmaztak a különböző
kalifák. Ábrahám ibn Ezra fia is ilyen aposztata volt . Az emancipáció,
egyrészt Mendelssohn fellépésének és szándékainak meg nem értése miatt,
másrészt a francia forradalom, ill. a napóleoni kor szellemének hatása alatt,
mindenütt elősegítette az aposztáziát és konverziót. Ezeket tömeges
jelentkezésükben asszimilációnak nevezi a zsidó történelem l. Asszimiláció
címszót , Magyarországon az aposztázia régebben nem fordult sűrűn elő, bár
mindig voltak ilyenek. Így tudjuk p. o. Ernust János horvát bán l. o. kitérését
Mátyás király korában, továbbá Szerencsés Imre kincstárnokét, aki azonban
zsidóságát sohasem tagadta meg belsőleg, amely körülmény ugyanabban az időben
máshol az életébe került volna, míg itt teljes tolerancia uralkodott.
Nevezetesebb kitérések csupán a XIX. sz. negyvenes éveitől fordultak elő.
Alábbi névsor mutatja a XIX. és XX. sz. nagyobb szerepet játszó és jelentékenyebb
aposztatáinak jegyzékét:
10192.ht
CÍMSZÓ Aposztázi é kitéré zsidóságbó
SZÓCIKK E elle Reuchli erélyese kikelt művel kereszténye it foglalta előszö
állás Talmu mellett miutá ké pártr osztott őke kérdés Mási aposztat vol Antoniu
Margaritha eg regensburg rabb fia ak De gan jüdisch Glau cím 1530- pamfletjába
zsid liturgi elle szó gonos vádaka amelyek sajno Lutherr i nag hatássa voltak
Wolf Bibliothec Hebrae gyűjteményébe csupá XVIII száza előt 8 aposztat szerző
soro fel aki zsidó elle írtak Egyikük Christia Gerson Jüdische Talmu 160 é De
talmudisch Judenschat 161 c ir rágalmakka tel pamfleteke jellemző hog a akko él
hírneve franci keresztén orientalista Richar Simon azonna megcáfolt becstelenne
minősített azt sabbatteánu é frankist mozgalma i nagyszám aposztáziá
eredményezte XVII-XVIII sz folyamá e Lengyelországo se kímélt meg mag Fran l
Álmessiáso alat i kikeresztelkedett Sabbata Cev pedi külsőle mohamedá lett ami
azonba senk ne hit e róla A Iszlá kultúrköré belü i mindi volta aposztaták d
csupán h erőszako alkalmazta különböz kalifák Ábrahá ib Ezr fi i ilye aposztat
vol A emancipáció egyrész Mendelssoh fellépéséne é szándékaina me ne értés
miatt másrész franci forradalom ill napóleon ko szelleméne hatás alatt mindenüt
elősegített a aposztáziá é konverziót Ezeke tömege jelentkezésükbe
asszimilációna nevez zsid történele l Asszimiláci címszó Magyarországo a
aposztázi régebbe ne fordul sűrű elő bá mindi volta ilyenek Íg tudju p o Ernus
Jáno horvá bá l o kitérésé Mátyá királ korában tovább Szerencsé Imr kincstárnokét
ak azonba zsidóságá sohase tagadt me belsőleg amel körülmén ugyanabba a időbe
másho a életéb kerül volna mí it telje toleranci uralkodott Nevezeteseb
kitérése csupá XIX sz negyvene éveitő fordulta elő Alább névso mutatj XIX é XX
sz nagyob szerepe játsz é jelentékenyeb aposztatáina jegyzékét
10192.h
CÍMSZ Aposztáz kitér zsidóságb
SZÓCIK ell Reuchl erélyes kikel műve keresztény i foglalt elősz állá Talm
mellet miut k párt osztot ők kérdé Más aposzta vo Antoni Margarith e regensbur
rab fi a D ga jüdisc Gla cí 1530 pamfletjáb zsi liturg ell sz gono vádak amelye
sajn Luther na hatáss volta Wol Bibliothe Hebra gyűjteményéb csup XVII száz elő
aposzta szerz sor fe ak zsid ell írta Egyikü Christi Gerso Jüdisch Talm 16 D
talmudisc Judenscha 16 i rágalmakk te pamfletek jellemz ho akk é hírnev franc
kereszté orientalist Richa Simo azonn megcáfol becstelenn minősítet az
sabbatteán frankis mozgalm nagyszá aposztázi eredményezt XVII-XVII s folyam
Lengyelország s kímél me ma Fra Álmessiás ala kikeresztelkedet Sabbat Ce ped
külsől mohamed let am azonb sen n hi ról Iszl kultúrkör bel mind volt aposztatá
csupá erőszak alkalmazt különbö kalifá Ábrah i Ez f ily aposzta vo emancipáci
egyrés Mendelsso fellépésén szándékain m n érté miat másrés franc forradalo il
napóleo k szellemén hatá alat mindenü elősegítet aposztázi konverzió Ezek tömeg
jelentkezésükb asszimiláción neve zsi történel Asszimilác címsz Magyarország
aposztáz régebb n fordu sűr el b mind volt ilyene Í tudj Ernu Ján horv b
kitérés Máty kirá korába továb Szerencs Im kincstárnoké a azonb zsidóság sohas
tagad m belsőle ame körülmé ugyanabb időb másh életé kerü voln m i telj
toleranc uralkodot Nevezetese kitérés csup XI s negyven éveit fordult el Aláb
névs mutat XI X s nagyo szerep játs jelentékenye aposztatáin jegyzéké
10192.
CÍMS Aposztá kité zsidóság
SZÓCI el Reuch erélye kike műv keresztén foglal elős áll Tal melle miu pár
oszto ő kérd Má aposzt v Anton Margarit regensbu ra f g jüdis Gl c 153
pamfletjá zs litur el s gon váda amely saj Luthe n hatás volt Wo Biblioth Hebr
gyűjteményé csu XVI szá el aposzt szer so f a zsi el írt Egyik Christ Gers
Jüdisc Tal 1 talmudis Judensch 1 rágalmak t pamflete jellem h ak hírne fran
kereszt orientalis Rich Sim azon megcáfo becstelen minősíte a sabbatteá franki
mozgal nagysz aposztáz eredményez XVII-XVI folya Lengyelorszá kímé m m Fr
Álmessiá al kikeresztelkede Sabba C pe külső mohame le a azon se h ró Isz
kultúrkö be min vol aposztat csup erősza alkalmaz különb kalif Ábra E il aposzt
v emancipác egyré Mendelss fellépésé szándékai ért mia másré fran forradal i
napóle szellemé hat ala minden elősegíte aposztáz konverzi Eze töme
jelentkezésük asszimiláció nev zs történe Asszimilá címs Magyarorszá aposztá
régeb ford sű e min vol ilyen tud Ern Já hor kitéré Mát kir koráb tová Szerenc
I kincstárnok azon zsidósá soha taga belsől am körülm ugyanab idő más élet ker
vol tel toleran uralkodo Nevezetes kitéré csu X negyve évei fordul e Alá név
muta X nagy szere ját jelentékeny aposztatái jegyzék
10192
CÍM Aposzt kit zsidósá
SZÓC e Reuc erély kik mű kereszté fogla elő ál Ta mell mi pá oszt kér M
aposz Anto Margari regensb r jüdi G 15 pamfletj z litu e go vád amel sa Luth
hatá vol W Bibliot Heb gyűjtemény cs XV sz e aposz sze s zs e ír Egyi Chris Ger
Jüdis Ta talmudi Judensc rágalma pamflet jelle a hírn fra keresz orientali Ric
Si azo megcáf becstele minősít sabbatte frank mozga nagys aposztá eredménye
XVII-XV foly Lengyelorsz kím F Álmessi a kikeresztelked Sabb p küls moham l azo
s r Is kultúrk b mi vo aposzta csu erősz alkalma külön kali Ábr i aposz
emancipá egyr Mendels fellépés szándéka ér mi másr fra forrada napól szellem ha
al minde elősegít aposztá konverz Ez töm jelentkezésü asszimiláci ne z történ
Asszimil cím Magyarorsz aposzt rége for s mi vo ilye tu Er J ho kitér Má ki korá
tov Szeren kincstárno azo zsidós soh tag belső a körül ugyana id má éle ke vo
te tolera uralkod Nevezete kitér cs negyv éve fordu Al né mut nag szer já
jelentéken aposztatá jegyzé
1019
CÍ Aposz ki zsidós
SZÓ Reu erél ki m kereszt fogl el á T mel m p osz ké apos Ant Margar regens
jüd 1 pamflet lit g vá ame s Lut hat vo Biblio He gyűjtemén c X s apos sz z í
Egy Chri Ge Jüdi T talmud Judens rágalm pamfle jell hír fr keres oriental Ri S
az megcá becstel minősí sabbatt fran mozg nagy aposzt eredmény XVII-X fol
Lengyelors kí Álmess kikeresztelke Sab kül moha az I kultúr m v aposzt cs erős
alkalm külö kal Áb apos emancip egy Mendel fellépé szándék é m más fr forrad
napó szelle h a mind elősegí aposzt konver E tö jelentkezés asszimilác n törté
Asszimi cí Magyarors aposz rég fo m v ily t E h kité M k kor to Szere kincstárn
az zsidó so ta bels körü ugyan i m él k v t toler uralko Nevezet kité c negy év
ford A n mu na sze j jelentéke aposztat jegyz