10227.htm
CÍMSZÓ: Askenáz
SZÓCIKK: Askenáz, az ókor
héber irodalmában germánt jelent, később kibővült a fogalom és a középkor
derekán már az egyetemes zsidóság legnagyobb részének megjelölésére használják,
szemben a kisebbik résszel, amely a szefárd-zsidó név alatt ismeretes. Inkább
az életformák döntik el az A., vagy a szefárd zsidókhoz való tartozást, mint a
származás, bárha a legújabb kutatások és mérések azt bizonyítják, hogy az A. és
a szefárd zsidók antropológiai különbséget mutatnak. Az A. zsidó 10%-a szőke és
kékszemű, koponyaalkatuk mesocephal, vagy brachycephal, azaz közép, vagy rövid
koponyájú, ezzel szemben a szefárd zsidók nagy része hosszú koponyájú. (L.
Anthropológia). Nem lehet a megkülönböztetés alapjául elfogadni a rítust sem,
jóllehet, hogy az az A.-nál lényegesen más, mint a szefárdoknál. Rítusuk
szerint a chásszid zsidók is szefárdoknak vallják magukat, de elhelyezkedésük
az A. zsidók közé utalja őket. Magyarországon is van már néhány szefárd
hitközség, amelyekben egyetlen szefárd zsidó sem él és csak annak köszönhetik
megalakulásukat, hogy hitéleti kiélésük érdekéből a meglévő orthodox,
kongresszusi és status quo keretekből kikívánkoztak. Az A. szabatos
meghatározásához úgy juthatunk el, ha arra gondolunk, hogy eredeti értelmében
germánt jelentett. Mikor már a zsidókra is alkalmazta a nyelvhasználat, A.
mindenesetre csak germán országbeli zsidót jelölt. A középkori zsidóvándorlás
ide-oda hömpölygése azonban eltörölte a demarkációs vonalat az egyes országok
zsidóéletében, francia zsidók eljutottak Németországba, német zsidók
Lengyelországba, Oroszországba, Magyarországba és az eredetük nem sok idő múlva
elmosódott. Német zsidók beolvadtak a szláv zsidóságba, francia zsidók a
németbe, szláv és német zsidók a magyarba, vagy megfordítva, de mindig úgy,
hogy a német zsidók ősi életformája nem pusztult el az összeolvadásban. Így
bővült és szélesedett az A. fogalma és magába vette mindazokat a zsidókat, akik
a gyakori eltolódások révén nem német országokban is a német zsidók
kultúrhatása alá kerültek. A.-nak mondjuk tehát a németországi zsidókat,
továbbá a keleti zsidóságot, amely abból elágazott: a lengyel, orosz és
lett-szláv zsidókat is. Úgyszintén Franciaország nyugati és keleti zsidóságát,
valamint Anglia, Belgium, Hollandia, a skandináv államok, Magyarország,
Ausztria, Cseh- és Morvaország, nagy részben Amerika, Dél-Afrika, Ausztrália és
Kelet-Ázsia zsidóságát. Minthogy a tatár és mongol zsidókat is még ehhez a
csoporthoz számítjuk, meg lehet állapítani, hogy az egyetemes zsidóság 90%-a A.
Az ősi életformáikhoz szívósan ragaszkodó spanyol és spanyol eredetű levantei,
olasz és dél-francia zsidókat szefárdimnak mondják A. bibliai eredetű és
személynévül a Genesisban (10,3) fordul elő. («És Gomer fiai valának Askenáz és
Rifat és Togirma»). A Szentírásban megemlített A. Gomer fia, Japhet unokája és
testvére Mágognak, Mosechnek, Madajnak, Javannak, Tubalnak és Tirasnak. A.
ivadékaiban vélték felismerni azt az indogermánnak tartott néphullámot, amely a
harmadik évezredben Kr. előtt elárasztotta és meghódította Elő-Ázsiát. A
talmudi és a Talmud befejezését követő korokban az A.-t már a germánokkal
azonosították (Midras Beresit JR. 371). A Talmud (Joma 10a; Jer. Meg. 71b)
Gomert már Germannak mondja. Az ókori héber irodalom országot is emleget A. név
alatt, amely állítólag az arméniai fennsík határában terült el. A VIII.
századból való asszír feliratok As-ku-ra nevű kisázsiai népet emlegetnek. A
középkor első századainak héber irodalma még nem használta az A. elnevezést a
németség általános megjelölésére és a német származású zsidókra való
alkalmazása is későbbi periódusokban vált közkeletű szokássá. Az A. rítusa
jellegzetesen más, mint a szefárdoké. Ez a rítus a Szajna és Elba között fekvő
országokban keletkezett, aztán átszármazott Kelet-Németországba,
Lengyelországba, Cseh- és Morvaországba, Magyarországba, végül eljutott más
országokba is. A Lengyelországban, Cseh- és Morvaországban dívó rítus némely
részeiben különbözik az általános A. rítustól és a zsinagógákban mint Minhag
Polen, Böhmen u. Mähren, Lengyelország, Csehország és Morvaország szokása
elnevezés alatt ismeretes. A chasszid zsidók nagyjában a szefárd rítust követik
és zsinagógáikban a szefárd imakönyveket használják, amit valószínűleg a hozzájuk
elsodort déli zsidóktól vettek át.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 227. címszó a lexikon =>
62. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10227.htm
CÍMSZÓ: Askenáz
SZÓCIKK: Askenáz, az ókor héber irodalmában germánt jelent, később kibővült
a fogalom és a középkor derekán már az egyetemes zsidóság legnagyobb részének
megjelölésére használják, szemben a kisebbik résszel, amely a szefárd-zsidó név
alatt ismeretes. Inkább az életformák döntik el az A., vagy a szefárd zsidókhoz
való tartozást, mint a származás, bárha a legújabb kutatások és mérések azt
bizonyítják, hogy az A. és a szefárd zsidók antropológiai különbséget mutatnak.
Az A. zsidó 10%-a szőke és kékszemű, koponyaalkatuk mesocephal, vagy
brachycephal, azaz közép, vagy rövid koponyájú, ezzel szemben a szefárd zsidók
nagy része hosszú koponyájú. L. Anthropológia . Nem lehet a megkülönböztetés
alapjául elfogadni a rítust sem, jóllehet, hogy az az A.-nál lényegesen más,
mint a szefárdoknál. Rítusuk szerint a chásszid zsidók is szefárdoknak vallják
magukat, de elhelyezkedésük az A. zsidók közé utalja őket. Magyarországon is
van már néhány szefárd hitközség, amelyekben egyetlen szefárd zsidó sem él és
csak annak köszönhetik megalakulásukat, hogy hitéleti kiélésük érdekéből a
meglévő orthodox, kongresszusi és status quo keretekből kikívánkoztak. Az A.
szabatos meghatározásához úgy juthatunk el, ha arra gondolunk, hogy eredeti
értelmében germánt jelentett. Mikor már a zsidókra is alkalmazta a
nyelvhasználat, A. mindenesetre csak germán országbeli zsidót jelölt. A középkori
zsidóvándorlás ide-oda hömpölygése azonban eltörölte a demarkációs vonalat az
egyes országok zsidóéletében, francia zsidók eljutottak Németországba, német
zsidók Lengyelországba, Oroszországba, Magyarországba és az eredetük nem sok
idő múlva elmosódott. Német zsidók beolvadtak a szláv zsidóságba, francia
zsidók a németbe, szláv és német zsidók a magyarba, vagy megfordítva, de mindig
úgy, hogy a német zsidók ősi életformája nem pusztult el az összeolvadásban.
Így bővült és szélesedett az A. fogalma és magába vette mindazokat a zsidókat,
akik a gyakori eltolódások révén nem német országokban is a német zsidók
kultúrhatása alá kerültek. A.-nak mondjuk tehát a németországi zsidókat,
továbbá a keleti zsidóságot, amely abból elágazott: a lengyel, orosz és lett-szláv
zsidókat is. Úgyszintén Franciaország nyugati és keleti zsidóságát, valamint
Anglia, Belgium, Hollandia, a skandináv államok, Magyarország, Ausztria, Cseh-
és Morvaország, nagy részben Amerika, Dél-Afrika, Ausztrália és Kelet-Ázsia
zsidóságát. Minthogy a tatár és mongol zsidókat is még ehhez a csoporthoz
számítjuk, meg lehet állapítani, hogy az egyetemes zsidóság 90%-a A. Az ősi
életformáikhoz szívósan ragaszkodó spanyol és spanyol eredetű levantei, olasz
és dél-francia zsidókat szefárdimnak mondják A. bibliai eredetű és személynévül
a Genesisban 10,3 fordul elő. És Gomer fiai valának Askenáz és Rifat és Togirma
. A Szentírásban megemlített A. Gomer fia, Japhet unokája és testvére Mágognak,
Mosechnek, Madajnak, Javannak, Tubalnak és Tirasnak. A. ivadékaiban vélték
felismerni azt az indogermánnak tartott néphullámot, amely a harmadik
évezredben Kr. előtt elárasztotta és meghódította Elő-Ázsiát. A talmudi és a
Talmud befejezését követő korokban az A.-t már a germánokkal azonosították
Midras Beresit JR. 371 . A Talmud Joma 10a; Jer. Meg. 71b Gomert már Germannak
mondja. Az ókori héber irodalom országot is emleget A. név alatt, amely
állítólag az arméniai fennsík határában terült el. A VIII. századból való
asszír feliratok As-ku-ra nevű kisázsiai népet emlegetnek. A középkor első
századainak héber irodalma még nem használta az A. elnevezést a németség
általános megjelölésére és a német származású zsidókra való alkalmazása is
későbbi periódusokban vált közkeletű szokássá. Az A. rítusa jellegzetesen más,
mint a szefárdoké. Ez a rítus a Szajna és Elba között fekvő országokban
keletkezett, aztán átszármazott Kelet-Németországba, Lengyelországba, Cseh- és
Morvaországba, Magyarországba, végül eljutott más országokba is. A
Lengyelországban, Cseh- és Morvaországban dívó rítus némely részeiben
különbözik az általános A. rítustól és a zsinagógákban mint Minhag Polen,
Böhmen u. Mähren, Lengyelország, Csehország és Morvaország szokása elnevezés
alatt ismeretes. A chasszid zsidók nagyjában a szefárd rítust követik és zsinagógáikban
a szefárd imakönyveket használják, amit valószínűleg a hozzájuk elsodort déli
zsidóktól vettek át.
10227.ht
CÍMSZÓ Askená
SZÓCIKK Askenáz a óko hébe irodalmába germán jelent későb kibővül fogalo é
középko dereká má a egyeteme zsidósá legnagyob részéne megjelölésér használják
szembe kisebbi résszel amel szefárd-zsid né alat ismeretes Inkáb a életformá
dönti e a A. vag szefár zsidókho val tartozást min származás bárh legújab
kutatáso é mérése az bizonyítják hog a A é szefár zsidó antropológia különbsége
mutatnak A A zsid 10%- szők é kékszemű koponyaalkatu mesocephal vag
brachycephal aza közép vag rövi koponyájú ezze szembe szefár zsidó nag rész
hossz koponyájú L Anthropológi Ne lehe megkülönbözteté alapjáu elfogadn rítus
sem jóllehet hog a a A.-ná lényegese más min szefárdoknál Rítusu szerin chásszi
zsidó i szefárdokna valljá magukat d elhelyezkedésü a A zsidó köz utalj őket
Magyarországo i va má néhán szefár hitközség amelyekbe egyetle szefár zsid se é
é csa anna köszönheti megalakulásukat hog hitélet kiélésü érdekébő meglév
orthodox kongresszus é statu qu keretekbő kikívánkoztak A A szabato
meghatározásáho úg juthatun el h arr gondolunk hog eredet értelmébe germán
jelentett Miko má zsidókr i alkalmazt nyelvhasználat A mindenesetr csa germá országbel
zsidó jelölt középkor zsidóvándorlá ide-od hömpölygés azonba eltörölt
demarkáció vonala a egye országo zsidóéletében franci zsidó eljutotta
Németországba néme zsidó Lengyelországba Oroszországba Magyarországb é a
eredetü ne so id múlv elmosódott Néme zsidó beolvadta szlá zsidóságba franci
zsidó németbe szlá é néme zsidó magyarba vag megfordítva d mindi úgy hog néme
zsidó ős életformáj ne pusztul e a összeolvadásban Íg bővül é szélesedet a A
fogalm é magáb vett mindazoka zsidókat aki gyakor eltolódáso révé ne néme
országokba i néme zsidó kultúrhatás al kerültek A.-na mondju tehá németország
zsidókat tovább kelet zsidóságot amel abbó elágazott lengyel oros é lett-szlá
zsidóka is Úgyszinté Franciaorszá nyugat é kelet zsidóságát valamin Anglia
Belgium Hollandia skandiná államok Magyarország Ausztria Cseh é Morvaország nag
részbe Amerika Dél-Afrika Ausztráli é Kelet-Ázsi zsidóságát Minthog tatá é
mongo zsidóka i mé ehhe csoportho számítjuk me lehe állapítani hog a egyeteme
zsidósá 90%- A A ős életformáikho szívósa ragaszkod spanyo é spanyo eredet
levantei olas é dél-franci zsidóka szefárdimna mondjá A biblia eredet é
személynévü Genesisba 10, fordu elő É Gome fia valána Askená é Rifa é Togirm
Szentírásba megemlítet A Gome fia Japhe unokáj é testvér Mágognak Mosechnek
Madajnak Javannak Tubalna é Tirasnak A ivadékaiba vélté felismern az a
indogermánna tartot néphullámot amel harmadi évezredbe Kr előt elárasztott é
meghódított Elő-Ázsiát talmud é Talmu befejezésé követ korokba a A.- má
germánokka azonosítottá Midra Beresi JR 37 Talmu Jom 10a Jer Meg 71 Gomer má
Germanna mondja A ókor hébe irodalo országo i emlege A né alatt amel állítóla a
arménia fennsí határába terül el VIII századbó val asszí felirato As-ku-r nev
kisázsia népe emlegetnek középko els századaina hébe irodalm mé ne használt a A
elnevezés németsé általáno megjelölésér é néme származás zsidókr val alkalmazás
i később periódusokba vál közkelet szokássá A A rítus jellegzetese más min
szefárdoké E rítu Szajn é Elb közöt fekv országokba keletkezett aztá
átszármazot Kelet-Németországba Lengyelországba Cseh é Morvaországba
Magyarországba végü eljutot má országokb is Lengyelországban Cseh é
Morvaországba dív rítu némel részeibe különbözi a általáno A rítustó é
zsinagógákba min Minha Polen Böhme u Mähren Lengyelország Csehorszá é
Morvaorszá szokás elnevezé alat ismeretes chasszi zsidó nagyjába szefár rítus
követi é zsinagógáikba szefár imakönyveke használják ami valószínűle hozzáju
elsodor dél zsidóktó vette át
10227.h
CÍMSZ Asken
SZÓCIK Askená ók héb irodalmáb germá jelen késő kibővü fogal középk derek m
egyetem zsidós legnagyo részén megjelölésé használjá szemb kisebb réssze ame
szefárd-zsi n ala ismerete Inká életform dönt A va szefá zsidókh va tartozás mi
származá bár legúja kutatás mérés a bizonyítjá ho szefá zsid antropológi
különbség mutatna zsi 10% sző kékszem koponyaalkat mesocepha va brachycepha az
közé va röv koponyáj ezz szemb szefá zsid na rés hoss koponyáj Anthropológ N
leh megkülönböztet alapjá elfogad rítu se jóllehe ho A.-n lényeges má mi
szefárdokná Rítus szeri chássz zsid szefárdokn vallj maguka elhelyezkedés zsid
kö utal őke Magyarország v m néhá szefá hitközsé amelyekb egyetl szefá zsi s cs
ann köszönhet megalakulásuka ho hitéle kiélés érdekéb meglé orthodo kongresszu
stat q keretekb kikívánkozta szabat meghatározásáh ú juthatu e ar gondolun ho
erede értelméb germá jelentet Mik m zsidók alkalmaz nyelvhasznála mindeneset cs
germ országbe zsid jelöl középko zsidóvándorl ide-o hömpölygé azonb eltöröl
demarkáci vonal egy ország zsidóéletébe franc zsid eljutott Németországb ném
zsid Lengyelországb Oroszországb Magyarország eredet n s i múl elmosódot Ném
zsid beolvadt szl zsidóságb franc zsid németb szl ném zsid magyarb va
megfordítv mind úg ho ném zsid ő életformá n pusztu összeolvadásba Í bővü
szélesede fogal magá vet mindazok zsidóka ak gyako eltolódás rév n ném
országokb ném zsid kultúrhatá a kerülte A.-n mondj teh németorszá zsidóka továb
kele zsidóságo ame abb elágazot lengye oro lett-szl zsidók i Úgyszint
Franciaorsz nyuga kele zsidóságá valami Angli Belgiu Hollandi skandin államo
Magyarorszá Ausztri Cse Morvaorszá na részb Amerik Dél-Afrik Ausztrál Kelet-Ázs
zsidóságá Mintho tat mong zsidók m ehh csoporth számítju m leh állapítan ho
egyetem zsidós 90% ő életformáikh szívós ragaszko spany spany erede levante ola
dél-franc zsidók szefárdimn mondj bibli erede személynév Genesisb 10 ford el
Gom fi valán Asken Rif Togir Szentírásb megemlíte Gom fi Japh unoká testvé
Mágogna Mosechne Madajna Javanna Tubaln Tirasna ivadékaib vélt felismer a indogermánn
tarto néphullámo ame harmad évezredb K elő elárasztot meghódítot Elő-Ázsiá
talmu Talm befejezés köve korokb A. m germánokk azonosított Midr Beres J 3 Talm
Jo 10 Je Me 7 Gome m Germann mondj óko héb irodal ország emleg n alat ame
állítól arméni fenns határáb terü e VII századb va assz felirat As-ku- ne
kisázsi nép emlegetne középk el századain héb irodal m n használ elnevezé
némets általán megjelölésé ném származá zsidók va alkalmazá későb periódusokb
vá közkele szokáss rítu jellegzetes má mi szefárdok rít Szaj El közö fek
országokb keletkezet azt átszármazo Kelet-Németországb Lengyelországb Cse
Morvaországb Magyarországb vég eljuto m országok i Lengyelországba Cse
Morvaországb dí rít néme részeib különböz általán rítust zsinagógákb mi Minh
Pole Böhm Mähre Lengyelorszá Csehorsz Morvaorsz szoká elnevez ala ismerete
chassz zsid nagyjáb szefá rítu követ zsinagógáikb szefá imakönyvek használjá am
valószínűl hozzáj elsodo dé zsidókt vett á
10227.
CÍMS Aske
SZÓCI Asken ó hé irodalmá germ jele kés kibőv foga közép dere egyete zsidó
legnagy részé megjelölés használj szem kiseb réssz am szefárd-zs al ismeret Ink
életfor dön v szef zsidók v tartozá m származ bá legúj kutatá méré bizonyítj h
szef zsi antropológ különbsé mutatn zs 10 sz kéksze koponyaalka mesoceph v
brachyceph a köz v rö koponyá ez szem szef zsi n ré hos koponyá Anthropoló le
megkülönbözte alapj elfoga rít s jólleh h A.- lényege m m szefárdokn Rítu szer
cháss zsi szefárdok vall maguk elhelyezkedé zsi k uta ők Magyarorszá néh szef
hitközs amelyek egyet szef zs c an köszönhe megalakulásuk h hitél kiélé érdeké
megl orthod kongressz sta keretek kikívánkozt szaba meghatározásá juthat a
gondolu h ered értelmé germ jelente Mi zsidó alkalma nyelvhasznál mindenese c
ger országb zsi jelö középk zsidóvándor ide- hömpölyg azon eltörö demarkác vona
eg orszá zsidóéletéb fran zsi eljutot Németország né zsi Lengyelország
Oroszország Magyarorszá erede mú elmosódo Né zsi beolvad sz zsidóság fran zsi
német sz né zsi magyar v megfordít min ú h né zsi életform puszt összeolvadásb
bőv szélesed foga mag ve mindazo zsidók a gyak eltolódá ré né országok né zsi
kultúrhat került A.- mond te németorsz zsidók tová kel zsidóság am ab elágazo
lengy or lett-sz zsidó Úgyszin Franciaors nyug kel zsidóság valam Angl Belgi
Holland skandi állam Magyarorsz Ausztr Cs Morvaorsz n rész Ameri Dél-Afri
Ausztrá Kelet-Áz zsidóság Minth ta mon zsidó eh csoport számítj le állapíta h
egyete zsidó 90 életformáik szívó ragaszk span span ered levant ol dél-fran
zsidó szefárdim mond bibl ered személyné Genesis 1 for e Go f valá Aske Ri Togi
Szentírás megemlít Go f Jap unok testv Mágogn Mosechn Madajn Javann Tubal
Tirasn ivadékai vél felisme indogermán tart néphullám am harma évezred el
eláraszto meghódíto Elő-Ázsi talm Tal befejezé köv korok A germánok azonosítot
Mid Bere Tal J 1 J M Gom German mond ók hé iroda orszá emle ala am állító armén
fenn határá ter VI század v ass felira As-ku n kisázs né emlegetn közép e
századai hé iroda haszná elnevez német általá megjelölés né származ zsidó v
alkalmaz késő periódusok v közkel szokás rít jellegzete m m szefárdo rí Sza E
köz fe országok keletkeze az átszármaz Kelet-Németország Lengyelország Cs
Morvaország Magyarország vé eljut országo Lengyelországb Cs Morvaország d rí
ném részei különbö általá rítus zsinagógák m Min Pol Böh Mähr Lengyelorsz
Csehors Morvaors szok elneve al ismeret chass zsi nagyjá szef rít köve
zsinagógáik szef imakönyve használj a valószínű hozzá elsod d zsidók vet
10227
CÍM Ask
SZÓC Aske h irodalm ger jel ké kibő fog közé der egyet zsid legnag rész
megjelölé használ sze kise réss a szefárd-z a ismere In életfo dö sze zsidó
tartoz szárma b legú kutat mér bizonyít sze zs antropoló különbs mutat z 1 s
kéksz koponyaalk mesocep brachycep kö r kopony e sze sze zs r ho kopony
Anthropol l megkülönbözt alap elfog rí jólle A. lényeg szefárdok Rít sze chás
zs szefárdo val magu elhelyezked zs ut ő Magyarorsz né sze hitköz amelye egye
sze z a köszönh megalakulásu hité kiél érdek meg ortho kongress st kerete
kikívánkoz szab meghatározás jutha gondol ere értelm ger jelent M zsid alkalm
nyelvhaszná mindenes ge ország zs jel közép zsidóvándo ide hömpöly azo eltör
demarká von e orsz zsidóéleté fra zs eljuto Németorszá n zs Lengyelorszá
Oroszorszá Magyarorsz ered m elmosód N zs beolva s zsidósá fra zs néme s n zs
magya megfordí mi n zs életfor pusz összeolvadás bő szélese fog ma v mindaz
zsidó gya eltolód r n országo n zs kultúrha kerül A. mon t németors zsidó tov
ke zsidósá a a elágaz leng o lett-s zsid Úgyszi Franciaor nyu ke zsidósá vala
Ang Belg Hollan skand álla Magyarors Auszt C Morvaors rés Amer Dél-Afr Ausztr
Kelet-Á zsidósá Mint t mo zsid e csopor számít l állapít egyet zsid 9
életformái szív ragasz spa spa ere levan o dél-fra zsid szefárdi mon bib ere
személyn Genesi fo G val Ask R Tog Szentírá megemlí G Ja uno test Mágog Mosech
Madaj Javan Tuba Tiras ivadéka vé felism indogermá tar néphullá a harm évezre e
eláraszt meghódít Elő-Ázs tal Ta befejez kö koro germáno azonosíto Mi Ber Ta Go
Germa mon ó h irod orsz eml al a állít armé fen határ te V száza as felir As-k
kisáz n emleget közé százada h irod haszn elneve néme által megjelölé n szárma
zsid alkalma kés perióduso közke szoká rí jellegzet szefárd r Sz kö f országo
keletkez a átszárma Kelet-Németorszá Lengyelorszá C Morvaorszá Magyarorszá v
elju ország Lengyelország C Morvaorszá r né része különb által rítu zsinagógá
Mi Po Bö Mäh Lengyelors Csehor Morvaor szo elnev a ismere chas zs nagyj sze rí
köv zsinagógái sze imakönyv használ valószín hozz elso zsidó ve
1022
CÍ As
SZÓ Ask irodal ge je k kib fo köz de egye zsi legna rés megjelöl haszná sz
kis rés szefárd- ismer I életf d sz zsid tarto szárm leg kuta mé bizonyí sz z
antropol különb muta kéks koponyaal mesoce brachyce k kopon sz sz z h kopon
Anthropo megkülönböz ala elfo r jóll A lénye szefárdo Rí sz chá z szefárd va
mag elhelyezke z u Magyarors n sz hitkö amely egy sz köszön megalakulás hit kié
érde me orth kongres s keret kikívánko sza meghatározá juth gondo er értel ge
jelen zsi alkal nyelvhaszn mindene g orszá z je közé zsidóvánd id hömpöl az eltö
demark vo ors zsidóélet fr z eljut Németorsz z Lengyelorsz Oroszorsz Magyarors
ere elmosó z beolv zsidós fr z ném z magy megford m z életfo pus összeolvadá b
széles fo m minda zsid gy eltoló ország z kultúrh kerü A mo németor zsid to k
zsidós elága len lett- zsi Úgysz Franciao ny k zsidós val An Bel Holla skan áll
Magyaror Ausz Morvaor ré Ame Dél-Af Auszt Kelet- zsidós Min m zsi csopo számí
állapí egye zsi életformá szí ragas sp sp er leva dél-fr zsi szefárd mo bi er
személy Genes f va As To Szentír megeml J un tes Mágo Mosec Mada Java Tub Tira
ivadék v felis indogerm ta néphull har évezr elárasz meghódí Elő-Áz ta T befeje
k kor germán azonosít M Be T G Germ mo iro ors em a állí arm fe hatá t száz a
feli As- kisá emlege köz század iro hasz elnev ném álta megjelöl szárm zsi
alkalm ké periódus közk szok r jellegze szefár S k ország keletke átszárm
Kelet-Németorsz Lengyelorsz Morvaorsz Magyarorsz elj orszá Lengyelorszá
Morvaorsz n rész külön álta rít zsinagóg M P B Mä Lengyelor Cseho Morvao sz
elne ismer cha z nagy sz r kö zsinagógá sz imaköny haszná valószí hoz els zsid
v