10253.htm
CÍMSZÓ: Áttérés
SZÓCIKK: Áttérés (kitérés) a
valláscserének az az aktusa, mikor valaki önkéntes elhatározással öröklött
vallását elveti és egy másik egyházközösségbe véteti fel magát. A hagyományos zsidó
felfogás nem ismeri a zsidó közösségből való teljes kilépés fogalmát és az
áttérés ténye nem szünteti meg a zsidósághoz való tartozást, mert ez nem függ
az ember önkényes elhatározásától, hanem a születéstől, amely meghatározza a
vallásközösségbe való természetes elhelyezkedést. Ez az alapelv olyan szigorú
következetességgel érvényesül a zsidó vallástörvényben, hogy még a hitélet
egész komplexumának, sőt magának Istennek a tagadása sem zárhat ki senkit sem a
zsidó közösségből, jóllehet, hogy a teljes tagadást (kóf er bóhakol) és az
atheizmust a legsúlyosabb bűnnek tekinti a rabbinikus felfogás. Achér-t a
talmudi kor legnagyobb tagadóját, a nagyhírű rabbi Meir kortársát, a Talmud
legintranzigensebb szerzői is zsidónak tekintették (l. Aposztázia). E szerint a
felfogás szerint még a zsidó nép elárulása sem szüntetheti meg a zsidósághoz
való tartozást, amiről a Talmudban (Szanhedrin) ezt a döntést olvashatjuk: «af
al pi sechótó, jiszróel hu», ha vétkezett is, zsidó ő és az is marad. A zsidó
vallástörvény tehát nem adott lehetőséget a zsidó hitből való kitérésre és
ennélfogva a kitérések módozatait és eljárásait sem szabályozta. Ebben az ősi
felfogásban rejlik annak az oka, hogy a régebbi századokban csak elvétve
fordult elő egy-egy önkéntes kikeresztelkedés a zsidóságban. A zsidó vallásból
való kilépés lehetőségét csak a legújabb korban adta meg a törvényhozás, nem
csak Magyarországon, de minden más államban is, ahol a zsidóságot
egyenjogúsították. A keresztény egyház természetesen nem törődött a zsidó felfogással
és régóta buzgólkodik a zsidók megtérítése körül, abban az elgondolásban, amely
az egyház egyik legfontosabb feladatát a keresztény hit terjesztésében látja. A
szisztematikus zsidótérítés 1230. kezdődött a katolikus egyházban, a Murciában
élt Pauforti Rajmunddal, aki megalapította a zsidómisszió intézményét. Az
evangélikus egyház csak a XVII. században kezdte meg intézményesen a
zsidótérítést. Manapság mégis nem csak ott fordulnak elő tömegesebb áttérések,
ahol nagyobb erővel dolgoznak a kereszténység érdekében a missziók, de
mindenütt, ahol gazdasági és politikai befolyások alatt szorosabbra fűződött a
zsidók és nem zsidók között a kultúrkapcsolat. Az általánosabb
felvilágosodottság közömbösíti az öröklött hitbe forrt öntudatot és az
egyenjogúsítottság is előnyösnek tünteti fel az uralkodó nép életformáihoz való
alkalmazkodást. A vallástól való elidegenedés és a nem zsidó környezettel való
bensőbb érintkezés, továbbá a liberális törvényhozás előmozdítja a vegyes
házasságokat, amelyek aztán legtöbbször a zsidó vallástól való teljes
elszakadáshoz vezetnek. Tömegjelenségként mindazonáltal csak a politikai
reakciók idejében lép fel aki keresztelkedés és az ezeréves Magyarország
dicsőségét hirdeti, hogy ilyen nyomást ritkán éreztek a zsidók. Az elmúlt századokban
csak egyszer mutatkozott meg ilyen reakció, Nagy Lajos király alatt, aki
hitbuzgóságában az egész akkori magyar zsidóság megkeresztelkedését követelte.
De az akkori zsidók az áldozatkészségnek olyan erejével ragaszkodtak ősi
hitükhöz, hogy inkább a kiűzetést vállalták, mint a hittagadást (l. Kiűzetés).
A valláscsere tehát a legújabb időkig csak szórványosan bontotta meg a zsidó
sorokat. (1890-től 1910-ig összesen 5046 zsidótért át a keresztény vallásra.
Budapesten 1906. 225 férfi és 243 nő, összesen 468, 1907. pedig 107-tel több.
További adatokat l. Magyarország c. alatt). De tömegesebb áldozatokat szedett a
proletárdiktatúra és az utána következő ellenforradalom. Ezrekre rúg az ez
időkben történt kitérések száma csak magában a fővárosban is, de pontos
statisztikánk nincs még a hitehagyókról,részben azért, mert sok keresztény
lelkész túlteszi magát a törvénynek azon az intézkedésén, amely meghagyja, hogy
a lelkészek az áttérésekről egymást kölcsönösen értesítsék, részben pedig
azért,mert a Pesti Izraelita Hitközség, amely a legtöbb kitérést könyvelheti
el, nem publikálja a nála bejelentett áttéréseket, L. Aposztázia.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 253. címszó a lexikon =>
68. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10253.htm
CÍMSZÓ: Áttérés
SZÓCIKK: Áttérés kitérés a valláscserének az az aktusa, mikor valaki
önkéntes elhatározással öröklött vallását elveti és egy másik egyházközösségbe
véteti fel magát. A hagyományos zsidó felfogás nem ismeri a zsidó közösségből
való teljes kilépés fogalmát és az áttérés ténye nem szünteti meg a zsidósághoz
való tartozást, mert ez nem függ az ember önkényes elhatározásától, hanem a
születéstől, amely meghatározza a vallásközösségbe való természetes
elhelyezkedést. Ez az alapelv olyan szigorú következetességgel érvényesül a zsidó
vallástörvényben, hogy még a hitélet egész komplexumának, sőt magának Istennek
a tagadása sem zárhat ki senkit sem a zsidó közösségből, jóllehet, hogy a
teljes tagadást kóf er bóhakol és az atheizmust a legsúlyosabb bűnnek tekinti a
rabbinikus felfogás. Achér-t a talmudi kor legnagyobb tagadóját, a nagyhírű
rabbi Meir kortársát, a Talmud legintranzigensebb szerzői is zsidónak
tekintették l. Aposztázia . E szerint a felfogás szerint még a zsidó nép
elárulása sem szüntetheti meg a zsidósághoz való tartozást, amiről a Talmudban
Szanhedrin ezt a döntést olvashatjuk: af al pi sechótó, jiszróel hu , ha
vétkezett is, zsidó ő és az is marad. A zsidó vallástörvény tehát nem adott
lehetőséget a zsidó hitből való kitérésre és ennélfogva a kitérések módozatait
és eljárásait sem szabályozta. Ebben az ősi felfogásban rejlik annak az oka,
hogy a régebbi századokban csak elvétve fordult elő egy-egy önkéntes
kikeresztelkedés a zsidóságban. A zsidó vallásból való kilépés lehetőségét csak
a legújabb korban adta meg a törvényhozás, nem csak Magyarországon, de minden
más államban is, ahol a zsidóságot egyenjogúsították. A keresztény egyház
természetesen nem törődött a zsidó felfogással és régóta buzgólkodik a zsidók
megtérítése körül, abban az elgondolásban, amely az egyház egyik legfontosabb
feladatát a keresztény hit terjesztésében látja. A szisztematikus zsidótérítés
1230. kezdődött a katolikus egyházban, a Murciában élt Pauforti Rajmunddal, aki
megalapította a zsidómisszió intézményét. Az evangélikus egyház csak a XVII. században
kezdte meg intézményesen a zsidótérítést. Manapság mégis nem csak ott fordulnak
elő tömegesebb áttérések, ahol nagyobb erővel dolgoznak a kereszténység
érdekében a missziók, de mindenütt, ahol gazdasági és politikai befolyások
alatt szorosabbra fűződött a zsidók és nem zsidók között a kultúrkapcsolat. Az
általánosabb felvilágosodottság közömbösíti az öröklött hitbe forrt öntudatot
és az egyenjogúsítottság is előnyösnek tünteti fel az uralkodó nép
életformáihoz való alkalmazkodást. A vallástól való elidegenedés és a nem zsidó
környezettel való bensőbb érintkezés, továbbá a liberális törvényhozás
előmozdítja a vegyes házasságokat, amelyek aztán legtöbbször a zsidó vallástól
való teljes elszakadáshoz vezetnek. Tömegjelenségként mindazonáltal csak a politikai
reakciók idejében lép fel aki keresztelkedés és az ezeréves Magyarország
dicsőségét hirdeti, hogy ilyen nyomást ritkán éreztek a zsidók. Az elmúlt
századokban csak egyszer mutatkozott meg ilyen reakció, Nagy Lajos király
alatt, aki hitbuzgóságában az egész akkori magyar zsidóság megkeresztelkedését
követelte. De az akkori zsidók az áldozatkészségnek olyan erejével ragaszkodtak
ősi hitükhöz, hogy inkább a kiűzetést vállalták, mint a hittagadást l. Kiűzetés
. A valláscsere tehát a legújabb időkig csak szórványosan bontotta meg a zsidó
sorokat. 1890-től 1910-ig összesen 5046 zsidótért át a keresztény vallásra.
Budapesten 1906. 225 férfi és 243 nő, összesen 468, 1907. pedig 107-tel több.
További adatokat l. Magyarország c. alatt . De tömegesebb áldozatokat szedett a
proletárdiktatúra és az utána következő ellenforradalom. Ezrekre rúg az ez
időkben történt kitérések száma csak magában a fővárosban is, de pontos
statisztikánk nincs még a hitehagyókról,részben azért, mert sok keresztény
lelkész túlteszi magát a törvénynek azon az intézkedésén, amely meghagyja, hogy
a lelkészek az áttérésekről egymást kölcsönösen értesítsék, részben pedig
azért,mert a Pesti Izraelita Hitközség, amely a legtöbb kitérést könyvelheti
el, nem publikálja a nála bejelentett áttéréseket, L. Aposztázia.
10253.ht
CÍMSZÓ Áttéré
SZÓCIKK Áttéré kitéré valláscseréne a a aktusa miko valak önkénte
elhatározássa öröklöt vallásá elvet é eg mási egyházközösségb vétet fe magát
hagyományo zsid felfogá ne ismer zsid közösségbő val telje kilépé fogalmá é a
áttéré tény ne szüntet me zsidóságho val tartozást mer e ne füg a embe önkénye
elhatározásától hane születéstől amel meghatározz vallásközösségb val
természete elhelyezkedést E a alapel olya szigor következetességge érvényesü
zsid vallástörvényben hog mé hitéle egés komplexumának ső magána Istenne
tagadás se zárha k senki se zsid közösségből jóllehet hog telje tagadás kó e
bóhako é a atheizmus legsúlyosab bűnne tekint rabbiniku felfogás Achér- talmud
ko legnagyob tagadóját nagyhír rabb Mei kortársát Talmu legintranzigenseb
szerző i zsidóna tekintetté l Aposztázi szerin felfogá szerin mé zsid né
elárulás se szüntethet me zsidóságho val tartozást amirő Talmudba Szanhedri ez
döntés olvashatjuk a a p sechótó jiszróe h h vétkezet is zsid é a i marad zsid
vallástörvén tehá ne adot lehetősége zsid hitbő val kitérésr é ennélfogv
kitérése módozatai é eljárásai se szabályozta Ebbe a ős felfogásba rejli anna a
oka hog régebb századokba csa elvétv fordul el egy-eg önkénte kikeresztelkedé
zsidóságban zsid vallásbó val kilépé lehetőségé csa legújab korba adt me
törvényhozás ne csa Magyarországon d minde má államba is aho zsidóságo
egyenjogúsították keresztén egyhá természetese ne törődöt zsid felfogássa é
régót buzgólkodi zsidó megtérítés körül abba a elgondolásban amel a egyhá egyi
legfontosab feladatá keresztén hi terjesztésébe látja szisztematiku zsidótéríté
1230 kezdődöt katoliku egyházban Murciába él Paufort Rajmunddal ak megalapított
zsidómisszi intézményét A evangéliku egyhá csa XVII századba kezdt me intézményese
zsidótérítést Manapsá mégi ne csa ot fordulna el tömegeseb áttérések aho nagyob
erőve dolgozna kereszténysé érdekébe missziók d mindenütt aho gazdaság é
politika befolyáso alat szorosabbr fűződöt zsidó é ne zsidó közöt
kultúrkapcsolat A általánosab felvilágosodottsá közömbösít a öröklöt hitb forr
öntudato é a egyenjogúsítottsá i előnyösne tüntet fe a uralkod né életformáiho
val alkalmazkodást vallástó val elidegenedé é ne zsid környezette val bensőb
érintkezés tovább liberáli törvényhozá előmozdítj vegye házasságokat amelye
aztá legtöbbszö zsid vallástó val telje elszakadásho vezetnek Tömegjelenségkén
mindazonálta csa politika reakció idejébe lé fe ak keresztelkedé é a ezeréve
Magyarorszá dicsőségé hirdeti hog ilye nyomás ritká érezte zsidók A elmúl századokba
csa egysze mutatkozot me ilye reakció Nag Lajo királ alatt ak hitbuzgóságába a
egés akkor magya zsidósá megkeresztelkedésé követelte D a akkor zsidó a
áldozatkészségne olya erejéve ragaszkodta ős hitükhöz hog inkáb kiűzetés
vállalták min hittagadás l Kiűzeté valláscser tehá legújab időki csa
szórványosa bontott me zsid sorokat 1890-tő 1910-i összese 504 zsidótér á
keresztén vallásra Budapeste 1906 22 férf é 24 nő összese 468 1907 pedi 107-te
több Tovább adatoka l Magyarorszá c alat D tömegeseb áldozatoka szedet
proletárdiktatúr é a után következ ellenforradalom Ezrekr rú a e időkbe történ
kitérése szám csa magába fővárosba is d ponto statisztikán ninc mé
hitehagyókról,részbe azért mer so keresztén lelkés túltesz magá törvényne azo a
intézkedésén amel meghagyja hog lelkésze a áttérésekrő egymás kölcsönöse
értesítsék részbe pedi azért,mer Pest Izraelit Hitközség amel legtöb kitérés
könyvelhet el ne publikálj nál bejelentet áttéréseket L Aposztázia
10253.h
CÍMSZ Áttér
SZÓCIK Áttér kitér valláscserén aktus mik vala önként elhatározáss öröklö
vallás elve e más egyházközösség véte f magá hagyomány zsi felfog n isme zsi
közösségb va telj kilép fogalm áttér tén n szünte m zsidóságh va tartozás me n
fü emb önkény elhatározásátó han születéstő ame meghatároz vallásközösség va
természet elhelyezkedés alape oly szigo következetességg érvényes zsi
vallástörvénybe ho m hitél egé komplexumána s magán Istenn tagadá s zárh senk s
zsi közösségbő jóllehe ho telj tagadá k bóhak atheizmu legsúlyosa bűnn tekin
rabbinik felfogá Achér talmu k legnagyo tagadójá nagyhí rab Me kortársá Talm
legintranzigense szerz zsidón tekintett Aposztáz szeri felfog szeri m zsi n
elárulá s szüntethe m zsidóságh va tartozás amir Talmudb Szanhedr e dönté
olvashatju sechót jiszró vétkeze i zsi mara zsi vallástörvé teh n ado lehetőség
zsi hitb va kitérés ennélfog kitérés módozata eljárása s szabályozt Ebb ő
felfogásb rejl ann ok ho régeb századokb cs elvét fordu e egy-e önként
kikeresztelked zsidóságba zsi vallásb va kilép lehetőség cs legúja korb ad m
törvényhozá n cs Magyarországo mind m államb i ah zsidóság egyenjogúsítottá
kereszté egyh természetes n törődö zsi felfogáss régó buzgólkod zsid megtéríté
körü abb elgondolásba ame egyh egy legfontosa feladat kereszté h terjesztéséb
látj szisztematik zsidótérít 123 kezdődö katolik egyházba Murciáb é Paufor
Rajmundda a megalapítot zsidómissz intézményé evangélik egyh cs XVI századb
kezd m intézményes zsidótérítés Manaps még n cs o forduln e tömegese áttérése
ah nagyo erőv dolgozn kereszténys érdekéb misszió mindenüt ah gazdasá politik
befolyás ala szorosabb fűződö zsid n zsid közö kultúrkapcsola általánosa
felvilágosodotts közömbösí öröklö hit for öntudat egyenjogúsítotts előnyösn
tünte f uralko n életformáih va alkalmazkodás vallást va elidegened n zsi
környezett va benső érintkezé továb liberál törvényhoz előmozdít vegy
házasságoka amely azt legtöbbsz zsi vallást va telj elszakadásh vezetne
Tömegjelenségké mindazonált cs politik reakci idejéb l f a keresztelked ezerév
Magyarorsz dicsőség hirdet ho ily nyomá ritk érezt zsidó elmú századokb cs
egysz mutatkozo m ily reakci Na Laj kirá alat a hitbuzgóságáb egé akko magy
zsidós megkeresztelkedés követelt akko zsid áldozatkészségn oly erejév
ragaszkodt ő hitükhö ho inká kiűzeté vállaltá mi hittagadá Kiűzet valláscse teh
legúja idők cs szórványos bontot m zsi soroka 1890-t 1910- összes 50 zsidóté
kereszté vallásr Budapest 190 2 fér 2 n összes 46 190 ped 107-t töb Továb
adatok Magyarorsz ala tömegese áldozatok szede proletárdiktatú utá követke
ellenforradalo Ezrek r időkb törté kitérés szá cs magáb fővárosb i pont
statisztiká nin m hitehagyókról,részb azér me s kereszté lelké túltes mag
törvényn az intézkedésé ame meghagyj ho lelkész áttérésekr egymá kölcsönös
értesítsé részb ped azért,me Pes Izraeli Hitközsé ame legtö kitéré könyvelhe e
n publikál ná bejelente áttéréseke Aposztázi
10253.
CÍMS Átté
SZÓCI Átté kité valláscseré aktu mi val önkén elhatározás örökl vallá elv
má egyházközössé vét mag hagyomán zs felfo ism zs közösség v tel kilé fogal
átté té szünt zsidóság v tartozá m f em önkén elhatározását ha születést am
meghatáro vallásközössé v természe elhelyezkedé alap ol szig következetesség
érvénye zs vallástörvényb h hité eg komplexumán magá Isten tagad zár sen zs
közösségb jólleh h tel tagad bóha atheizm legsúlyos bűn teki rabbini felfog
Aché talm legnagy tagadój nagyh ra M kortárs Tal legintranzigens szer zsidó
tekintet Aposztá szer felfo szer zs elárul szünteth zsidóság v tartozá ami
Talmud Szanhed dönt olvashatj sechó jiszr vétkez zs mar zs vallástörv te ad
lehetősé zs hit v kitéré ennélfo kitéré módozat eljárás szabályoz Eb felfogás
rej an o h rége századok c elvé ford egy- önkén kikeresztelke zsidóságb zs
vallás v kilé lehetősé c legúj kor a törvényhoz c Magyarország min állam a
zsidósá egyenjogúsított kereszt egy természete törőd zs felfogás rég buzgólko
zsi megtérít kör ab elgondolásb am egy eg legfontos felada kereszt terjesztésé
lát szisztemati zsidótérí 12 kezdőd katoli egyházb Murciá Paufo Rajmundd
megalapíto zsidómiss intézmény evangéli egy c XV század kez intézménye
zsidótéríté Manap mé c fordul tömeges áttérés a nagy erő dolgoz keresztény
érdeké misszi mindenü a gazdas politi befolyá al szorosab fűződ zsi zsi köz
kultúrkapcsol általános felvilágosodott közömbös örökl hi fo öntuda egyenjogúsított
előnyös tünt uralk életformái v alkalmazkodá vallás v elidegene zs környezet v
bens érintkez tová liberá törvényho előmozdí veg házasságok amel az legtöbbs zs
vallás v tel elszakadás vezetn Tömegjelenségk mindazonál c politi reakc idejé
keresztelke ezeré Magyarors dicsősé hirde h il nyom rit érez zsid elm századok
c egys mutatkoz il reakc N La kir ala hitbuzgóságá eg akk mag zsidó
megkeresztelkedé követel akk zsi áldozatkészség ol erejé ragaszkod hitükh h ink
kiűzet vállalt m hittagad Kiűze valláscs te legúj idő c szórványo bonto zs
sorok 1890- 1910 össze 5 zsidót kereszt vallás Budapes 19 fé össze 4 19 pe 107-
tö Tová adato Magyarors al tömeges áldozato szed proletárdiktat ut követk
ellenforradal Ezre idők tört kitéré sz c magá főváros pon statisztik ni
hitehagyókról,rész azé m kereszt lelk túlte ma törvény a intézkedés am meghagy
h lelkés áttérések egym kölcsönö értesíts rész pe azért,m Pe Izrael Hitközs am
legt kitér könyvelh publiká n bejelent áttérések Aposztáz
10253
CÍM Átt
SZÓC Átt kit valláscser akt m va önké elhatározá örök vall el m
egyházközöss vé ma hagyomá z felf is z közössé te kil foga átt t szün zsidósá
tartoz e önké elhatározásá h születés a meghatár vallásközöss termész
elhelyezked ala o szi következetessé érvény z vallástörvény hit e komplexumá
mag Iste taga zá se z közösség jólle te taga bóh atheiz legsúlyo bű tek rabbin
felfo Ach tal legnag tagadó nagy r kortár Ta legintranzigen sze zsid tekinte
Aposzt sze felf sze z eláru szüntet zsidósá tartoz am Talmu Szanhe dön olvashat
sech jisz vétke z ma z vallástör t a lehetős z hi kitér ennélf kitér módoza
eljárá szabályo E felfogá re a rég százado elv for egy önké kikeresztelk
zsidóság z vallá kil lehetős legú ko törvényho Magyarorszá mi álla zsidós
egyenjogúsítot keresz eg természet törő z felfogá ré buzgólk zs megtérí kö a
elgondolás a eg e legfonto felad keresz terjesztés lá szisztemat zsidótér 1
kezdő katol egyház Murci Pauf Rajmund megalapít zsidómis intézmén evangél eg X
száza ke intézmény zsidótérít Mana m fordu tömege áttéré nag er dolgo keresztén
érdek missz minden gazda polit befoly a szorosa fűző zs zs kö kultúrkapcso
általáno felvilágosodot közömbö örök h f öntud egyenjogúsítot előnyö tün ural
életformá alkalmazkod vallá elidegen z környeze ben érintke tov liber törvényh
előmozd ve házasságo ame a legtöbb z vallá te elszakadá vezet Tömegjelenség
mindazoná polit reak idej keresztelk ezer Magyaror dicsős hird i nyo ri ére zsi
el százado egy mutatko i reak L ki al hitbuzgóság e ak ma zsid megkeresztelked
követe ak zs áldozatkészsé o erej ragaszko hitük in kiűze vállal hittaga Kiűz
vallásc t legú id szórvány bont z soro 1890 191 össz zsidó keresz vallá Budape
1 f össz 1 p 107 t Tov adat Magyaror a tömege áldozat sze proletárdikta u követ
ellenforrada Ezr idő tör kitér s mag főváro po statiszti n hitehagyókról,rés az
keresz lel túlt m törvén intézkedé a meghag lelké áttérése egy kölcsön értesít
rés p azért, P Izrae Hitköz a leg kité könyvel publik bejelen áttérése Aposztá
1025
CÍ Át
SZÓ Át ki valláscse ak v önk elhatároz örö val e egyházközös v m hagyom fel
i közöss t ki fog át szü zsidós tarto önk elhatározás születé meghatá
vallásközös termés elhelyezke al sz következetess érvén vallástörvén hi
komplexum ma Ist tag z s közössé jóll t tag bó athei legsúly b te rabbi felf Ac
ta legna tagad nag kortá T legintranzige sz zsi tekint Aposz sz fel sz elár
szünte zsidós tarto a Talm Szanh dö olvasha sec jis vétk m vallástö lehető h
kité ennél kité módoz eljár szabály felfog r ré század el fo eg önk kikeresztel
zsidósá vall ki lehető leg k törvényh Magyarorsz m áll zsidó egyenjogúsíto
keres e természe tör felfog r buzgól z megtér k elgondolá e legfont fela keres
terjeszté l szisztema zsidóté kezd kato egyhá Murc Pau Rajmun megalapí zsidómi
intézmé evangé e száz k intézmén zsidótérí Man ford tömeg áttér na e dolg
kereszté érde miss minde gazd poli befol szoros fűz z z k kultúrkapcs általán
felvilágosodo közömb örö öntu egyenjogúsíto előny tü ura életform alkalmazko
vall elidege környez be érintk to libe törvény előmoz v házasság am legtöb vall
t elszakad veze Tömegjelensé mindazon poli rea ide keresztel eze Magyaro dicső
hir ny r ér zs e század eg mutatk rea k a hitbuzgósá a m zsi megkeresztelke
követ a z áldozatkészs ere ragaszk hitü i kiűz válla hittag Kiű vallás leg i
szórván bon sor 189 19 öss zsid keres vall Budap öss 10 To ada Magyaro tömeg
áldoza sz proletárdikt köve ellenforrad Ez id tö kité ma fővár p statiszt
hitehagyókról,ré a keres le túl törvé intézked megha lelk áttérés eg kölcsö
értesí ré azért Izra Hitkö le kit könyve publi bejele áttérés Aposzt