10363.htm
CÍMSZÓ: Baneth
SZEMÉLYNÉV: Baneth
Ezekiel
SZÓCIKK: B. Ezekiel, rabbi, szül.
Óbudán, 1773. meghalt Nyitrán 1854 dec. 28. Atyja R. Jacob B., az óbudai
rabbinátus tagja, szintén kiváló talmudtudós volt. B. miután egy ideig fakereskedő
volt, elvesztette vagyonát és elfogadta a széchenyi hitközség meghívását. Onnan
Paksra, majd Nyitrára került rabbinak, itt működött haláláig. B. híres jesivát
tartott fenn, nagyszámú hallgatósággal. Módszere ellenkezője volt az akkor már
Magyarországon nagyon elterjedt pilpulizmusnak, s inkább visszatért a középkori
nagy kommentátorok tiszta módszeréhez. Responsumai nem maradtak meg, mert a
hozzá beérkezett rengeteg vallási és jogi kérdésre adott kimerítő válaszok
másolatát nem őrizte meg. Mégis akkora volt a tekintélye tudományos téren, hogy
ismert nevű szerzők megtiszteltetésnek vették, ha műveikhez ajánlatot írt. Ő
maga azonban elvből nem írt könyvet. Toszefta-kommentárját is halála előtt
elégette. Elmés mondásai sokáig közszájon forogtak. Jámborsága miatt Nyitrán
zsidók és keresztények egyaránt szentnek tisztelték. Évtizedeken át ápolták azt
a hiedelmet, hogy sírján tűzoszlop emelkedik az égbe. Sírját sokáig
zarándokhelynek tisztelték.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 363. címszó a lexikon =>
83. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10363.htm
CÍMSZÓ: Baneth
SZEMÉLYNÉV: Baneth Ezekiel
SZÓCIKK: B. Ezekiel, rabbi, szül. Óbudán, 1773. meghalt Nyitrán 1854 dec.
28. Atyja R. Jacob B., az óbudai rabbinátus tagja, szintén kiváló talmudtudós
volt. B. miután egy ideig fakereskedő volt, elvesztette vagyonát és elfogadta a
széchenyi hitközség meghívását. Onnan Paksra, majd Nyitrára került rabbinak,
itt működött haláláig. B. híres jesivát tartott fenn, nagyszámú hallgatósággal.
Módszere ellenkezője volt az akkor már Magyarországon nagyon elterjedt
pilpulizmusnak, s inkább visszatért a középkori nagy kommentátorok tiszta
módszeréhez. Responsumai nem maradtak meg, mert a hozzá beérkezett rengeteg
vallási és jogi kérdésre adott kimerítő válaszok másolatát nem őrizte meg.
Mégis akkora volt a tekintélye tudományos téren, hogy ismert nevű szerzők
megtiszteltetésnek vették, ha műveikhez ajánlatot írt. Ő maga azonban elvből
nem írt könyvet. Toszefta-kommentárját is halála előtt elégette. Elmés mondásai
sokáig közszájon forogtak. Jámborsága miatt Nyitrán zsidók és keresztények
egyaránt szentnek tisztelték. Évtizedeken át ápolták azt a hiedelmet, hogy
sírján tűzoszlop emelkedik az égbe. Sírját sokáig zarándokhelynek tisztelték.
10363.ht
CÍMSZÓ Banet
SZEMÉLYNÉV Banet Ezekie
SZÓCIKK B Ezekiel rabbi szül Óbudán 1773 meghal Nyitrá 185 dec 28 Atyj R
Jaco B. a óbuda rabbinátu tagja szinté kivál talmudtudó volt B miutá eg idei
fakeresked volt elvesztett vagyoná é elfogadt szécheny hitközsé meghívását Onna
Paksra maj Nyitrár kerül rabbinak it működöt haláláig B híre jesivá tartot fenn
nagyszám hallgatósággal Módszer ellenkezőj vol a akko má Magyarországo nagyo
elterjed pilpulizmusnak inkáb visszatér középkor nag kommentátoro tiszt
módszeréhez Responsuma ne maradta meg mer hozz beérkezet rengete vallás é jog
kérdésr adot kimerít válaszo másolatá ne őrizt meg Mégi akkor vol tekintély
tudományo téren hog ismer nev szerző megtiszteltetésne vették h műveikhe
ajánlato írt mag azonba elvbő ne ír könyvet Toszefta-kommentárjá i halál előt
elégette Elmé mondása sokái közszájo forogtak Jámborság miat Nyitrá zsidó é
kereszténye egyarán szentne tisztelték Évtizedeke á ápoltá az hiedelmet hog
sírjá tűzoszlo emelkedi a égbe Sírjá sokái zarándokhelyne tisztelték
10363.h
CÍMSZ Bane
SZEMÉLYNÉ Bane Ezeki
SZÓCIK Ezekie rabb szü Óbudá 177 megha Nyitr 18 de 2 Aty Jac B óbud
rabbinát tagj szint kivá talmudtud vol miut e ide fakereske vol elvesztet
vagyon elfogad széchen hitközs meghívásá Onn Paksr ma Nyitrá kerü rabbina i
működö halálái hír jesiv tarto fen nagyszá hallgatóságga Módsze ellenkező vo
akk m Magyarország nagy elterje pilpulizmusna inká visszaté középko na
kommentátor tisz módszeréhe Responsum n maradt me me hoz beérkeze renget vallá
jo kérdés ado kimerí válasz másolat n őriz me Még akko vo tekintél tudomány
tére ho isme ne szerz megtiszteltetésn vetté műveikh ajánlat ír ma azonb elvb n
í könyve Toszefta-kommentárj halá elő elégett Elm mondás soká közszáj forogta
Jámborsá mia Nyitr zsid keresztény egyará szentn tisztelté Évtizedek ápolt a
hiedelme ho sírj tűzoszl emelked égb Sírj soká zarándokhelyn tisztelté
10363.
CÍMS Ban
SZEMÉLYN Ban Ezek
SZÓCI Ezeki rab sz Óbud 17 megh Nyit 1 d At Ja óbu rabbiná tag szin kiv
talmudtu vo miu id fakeresk vo elveszte vagyo elfoga széche hitköz meghívás On
Paks m Nyitr ker rabbin működ halálá hí jesi tart fe nagysz hallgatóságg Módsz
ellenkez v ak Magyarorszá nag elterj pilpulizmusn ink visszat középk n
kommentáto tis módszeréh Responsu marad m m ho beérkez renge vall j kérdé ad
kimer válas másola őri m Mé akk v tekinté tudomán tér h ism n szer
megtiszteltetés vett műveik ajánla í m azon elv könyv Toszefta-kommentár hal el
eléget El mondá sok közszá forogt Jámbors mi Nyit zsi keresztén egyar szent
tisztelt Évtizede ápol hiedelm h sír tűzosz emelke ég Sír sok zarándokhely
tisztelt
10363
CÍM Ba
SZEMÉLY Ba Eze
SZÓC Ezek ra s Óbu 1 meg Nyi A J ób rabbin ta szi ki talmudt v mi i fakeres
v elveszt vagy elfog széch hitkö meghívá O Pak Nyit ke rabbi műkö halál h jes
tar f nagys hallgatóság Móds ellenke a Magyarorsz na elter pilpulizmus in
vissza közép kommentát ti módszeré Respons mara h beérke reng val kérd a kime
vála másol őr M ak tekint tudomá té is sze megtisztelteté vet művei ajánl azo
el köny Toszefta-kommentá ha e elége E mond so közsz forog Jámbor m Nyi zs
kereszté egya szen tisztel Évtized ápo hiedel sí tűzos emelk é Sí so
zarándokhel tisztel
1036
CÍ B
SZEMÉL B Ez
SZÓ Eze r Ób me Ny ó rabbi t sz k talmud m fakere elvesz vag elfo széc hitk
meghív Pa Nyi k rabb műk halá je ta nagy hallgatósá Mód ellenk Magyarors n elte
pilpulizmu i vissz közé kommentá t módszer Respon mar beérk ren va kér kim vál
máso ő a tekin tudom t i sz megtiszteltet ve műve aján az e kön
Toszefta-komment h elég mon s közs foro Jámbo Ny z kereszt egy sze tiszte Évtize
áp hiede s tűzo emel S s zarándokhe tiszte