10430.htm
CÍMSZÓ: Bász kol.
SZÓCIKK: "Bász kol.
(h.). A hanq leánya, általában hang, visszhang. A talmudi irodalomban sűrűn
előforduló kifejezés a B. s «égi hang»-ot jelent, amely a válságba jutott emberi
lélek számára az Istentől kiinduló valamely megismerést, illetve döntést
közvetít. A talmudi teológia szerint prófétákat megihlető szent szellem az
utolsó próféta halála után eltűnt Izraelből. Ezt a szent szellemet azután a B.
pótolta. Így mikor Salamon király Mózessel akarta magát összehasonlítani
(Kohelet 12. 10) a B. figyelmeztetésére állt el ettől. Ugyancsak ez a B.
jövendöli meg Dávid királynak, hogy országát Rechabeam és Jerobeam fel fogják
osztani. A monda szerint a B. jelentkezett akkor is, mikor Jonatán ben Uziel,
aki Hillel idejében élt, a prófétai könyveket le akarta fordítani arám nyelvre.
Ekkor egész kiterjedésében megrázkódott a föld és fenyegetőn zendült az égi
hang: «Ki az, ki titkaimat elárulja az ember fiainak?» A talmudi irodalom a B.
jelentkezésének még számos fantasztikus esetéről emlékezik meg, amelyek nem
közönséges fantáziáról tanúskodnak. Jabnéban a zsidóság legfőbb vallástudományi
hatósága egy ilyen B.-ra hivatkozva döntötte el a Sammai és Hillel követői
között dúló vitát azzal, hogy «ezek is, amazok is az élő Isten szavai, de
igazodni a Hillel iskolája után kell». A közvélemény kielégítése és a tekintély
iránt való gyöngéd kímélet ily módon szentesítette a maga kiegyeztető
eljárását. De későbbi időkben, úgy látszik, attól féltek, hogy az ily mennyei
szózatra való hivatkozás visszaélésekre vezethet, azért általánossá vált a
megállapodás, hogy «nem vesznek figyelembe mennyei szózatot, de ezt csak arra
az esetre alkalmazzák, ha valamelyes vélemény vagy határozat a Tóra szavaival ellenkeznék».
Ez általában azonban a prófétai szellem megszűnése után annak pótlásaképp
jelentkezik. B. sokszor szerepel közhangulat, közvélemény (vox populi)
értelmében is.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 430. címszó a lexikon =>
93. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10430.htm
CÍMSZÓ: Bász kol.
SZÓCIKK: Bász kol. h. . A hanq leánya, általában hang, visszhang. A talmudi
irodalomban sűrűn előforduló kifejezés a B. s égi hang -ot jelent, amely a
válságba jutott emberi lélek számára az Istentől kiinduló valamely megismerést,
illetve döntést közvetít. A talmudi teológia szerint prófétákat megihlető szent
szellem az utolsó próféta halála után eltűnt Izraelből. Ezt a szent szellemet
azután a B. pótolta. Így mikor Salamon király Mózessel akarta magát összehasonlítani
Kohelet 12. 10 a B. figyelmeztetésére állt el ettől. Ugyancsak ez a B.
jövendöli meg Dávid királynak, hogy országát Rechabeam és Jerobeam fel fogják
osztani. A monda szerint a B. jelentkezett akkor is, mikor Jonatán ben Uziel,
aki Hillel idejében élt, a prófétai könyveket le akarta fordítani arám nyelvre.
Ekkor egész kiterjedésében megrázkódott a föld és fenyegetőn zendült az égi
hang: Ki az, ki titkaimat elárulja az ember fiainak? A talmudi irodalom a B.
jelentkezésének még számos fantasztikus esetéről emlékezik meg, amelyek nem
közönséges fantáziáról tanúskodnak. Jabnéban a zsidóság legfőbb vallástudományi
hatósága egy ilyen B.-ra hivatkozva döntötte el a Sammai és Hillel követői
között dúló vitát azzal, hogy ezek is, amazok is az élő Isten szavai, de
igazodni a Hillel iskolája után kell . A közvélemény kielégítése és a tekintély
iránt való gyöngéd kímélet ily módon szentesítette a maga kiegyeztető
eljárását. De későbbi időkben, úgy látszik, attól féltek, hogy az ily mennyei
szózatra való hivatkozás visszaélésekre vezethet, azért általánossá vált a
megállapodás, hogy nem vesznek figyelembe mennyei szózatot, de ezt csak arra az
esetre alkalmazzák, ha valamelyes vélemény vagy határozat a Tóra szavaival
ellenkeznék . Ez általában azonban a prófétai szellem megszűnése után annak
pótlásaképp jelentkezik. B. sokszor szerepel közhangulat, közvélemény vox
populi értelmében is.
10430.ht
CÍMSZÓ Bás kol
SZÓCIKK Bás kol h han leánya általába hang visszhang talmud irodalomba sűrű
előfordul kifejezé B ég han -o jelent amel válságb jutot ember léle számár a
Istentő kiindul valamel megismerést illetv döntés közvetít talmud teológi
szerin prófétáka megihlet szen szelle a utols prófét halál utá eltűn Izraelből
Ez szen szelleme azutá B pótolta Íg miko Salamo királ Mózesse akart magá
összehasonlítan Kohele 12 1 B figyelmeztetésér áll e ettől Ugyancsa e B
jövendöl me Dávi királynak hog országá Rechabea é Jerobea fe fogjá osztani mond
szerin B jelentkezet akko is miko Jonatá be Uziel ak Hille idejébe élt próféta
könyveke l akart fordítan ará nyelvre Ekko egés kiterjedésébe megrázkódot föl é
fenyegető zendül a ég hang K az k titkaima elárulj a embe fiainak talmud
irodalo B jelentkezéséne mé számo fantasztiku esetérő emlékezi meg amelye ne
közönsége fantáziáró tanúskodnak Jabnéba zsidósá legfőb vallástudomány hatóság
eg ilye B.-r hivatkozv döntött e Samma é Hille követő közöt dúl vitá azzal hog
eze is amazo i a él Iste szavai d igazodn Hille iskoláj utá kel közvélemén
kielégítés é tekintél irán val gyöngé kíméle il módo szentesített mag
kiegyeztet eljárását D később időkben úg látszik attó féltek hog a il mennye
szózatr val hivatkozá visszaélésekr vezethet azér általánoss vál megállapodás
hog ne veszne figyelemb mennye szózatot d ez csa arr a esetr alkalmazzák h
valamelye vélemén vag határoza Tór szavaiva ellenkezné E általába azonba
próféta szelle megszűnés utá anna pótlásakép jelentkezik B sokszo szerepe
közhangulat közvélemén vo popul értelmébe is
10430.h
CÍMSZ Bá ko
SZÓCIK Bá ko ha leány általáb han visszhan talmu irodalomb sűr előfordu
kifejez é ha - jelen ame válság juto embe lél számá Istent kiindu valame
megismerés illet dönté közvetí talmu teológ szeri próféták megihle sze szell
utol prófé halá ut eltű Izraelbő E sze szellem azut pótolt Í mik Salam kirá
Mózess akar mag összehasonlíta Kohel 1 figyelmeztetésé ál ettő Ugyancs jövendö
m Dáv királyna ho ország Rechabe Jerobe f fogj osztan mon szeri jelentkeze akk
i mik Jonat b Uzie a Hill idejéb él prófét könyvek akar fordíta ar nyelvr Ekk
egé kiterjedéséb megrázkódo fö fenyeget zendü é han a titkaim elárul emb fiaina
talmu irodal jelentkezésén m szám fantasztik esetér emlékez me amely n közönség
fantáziár tanúskodna Jabnéb zsidós legfő vallástudomán hatósá e ily B.-
hivatkoz döntöt Samm Hill követ közö dú vit azza ho ez i amaz é Ist szava
igazod Hill iskolá ut ke közvélemé kielégíté tekinté irá va gyöng kímél i mód
szentesítet ma kiegyezte eljárásá későb időkbe ú látszi att félte ho i menny
szózat va hivatkoz visszaélések vezethe azé általános vá megállapodá ho n veszn
figyelem menny szózato e cs ar eset alkalmazzá valamely vélemé va határoz Tó
szavaiv ellenkezn általáb azonb prófét szell megszűné ut ann pótlásaké
jelentkezi soksz szerep közhangula közvélemé v popu értelméb i
10430.
CÍMS B k
SZÓCI B k h leán általá ha visszha talm irodalom sű előford kifeje h jele
am válsá jut emb lé szám Isten kiind valam megismeré ille dönt közvet talm
teoló szer prófétá megihl sz szel uto próf hal u elt Izraelb sz szelle azu
pótol mi Sala kir Mózes aka ma összehasonlít Kohe figyelmeztetés á ett Ugyanc
jövend Dá királyn h orszá Rechab Jerob fog oszta mo szer jelentkez ak mi Jona
Uzi Hil idejé é prófé könyve aka fordít a nyelv Ek eg kiterjedésé megrázkód f
fenyege zend ha titkai eláru em fiain talm iroda jelentkezésé szá fantaszti
eseté emléke m amel közönsé fantáziá tanúskodn Jabné zsidó legf vallástudomá
hatós il B. hivatko döntö Sam Hil köve köz d vi azz h e ama Is szav igazo Hil
iskol u k közvélem kielégít tekint ir v gyön kímé mó szentesíte m kiegyezt
eljárás késő időkb látsz at félt h menn szóza v hivatko visszaélése vezeth az
általáno v megállapod h vesz figyele menn szózat c a ese alkalmazz valamel
vélem v határo T szavai ellenkez általá azon prófé szel megszűn u an pótlásak
jelentkez soks szere közhangul közvélem pop értelmé
10430
CÍM
SZÓC leá által h visszh tal irodalo s előfor kifej jel a váls ju em l szá
Iste kiin vala megismer ill dön közve tal teol sze prófét megih s sze ut pró ha
el Izrael s szell az póto m Sal ki Móze ak m összehasonlí Koh figyelmezteté et
Ugyan jöven D király orsz Recha Jero fo oszt m sze jelentke a m Jon Uz Hi idej
próf könyv ak fordí nyel E e kiterjedés megrázkó fenyeg zen h titka elár e fiai
tal irod jelentkezés sz fantaszt eset emlék ame közöns fantázi tanúskod Jabn
zsid leg vallástudom ható i B hivatk dönt Sa Hi köv kö v az am I sza igaz Hi
isko közvéle kielégí tekin i gyö kím m szentesít kiegyez eljárá kés idők láts a
fél men szóz hivatk visszaélés vezet a általán megállapo ves figyel men szóza
es alkalmaz valame véle határ szava ellenke által azo próf sze megszű a pótlása
jelentke sok szer közhangu közvéle po értelm
1043
CÍ
SZÓ le álta vissz ta irodal előfo kife je vál j e sz Ist kii val megisme il
dö közv ta teo sz prófé megi sz u pr h e Izrae szel a pót Sa k Móz a
összehasonl Ko figyelmeztet e Ugya jöve királ ors Rech Jer f osz sz jelentk Jo
U H ide pró köny a ford nye kiterjedé megrázk fenye ze titk elá fia ta iro
jelentkezé s fantasz ese emlé am közön fantáz tanúsko Jab zsi le vallástudo hat
hivat dön S H kö k a a sz iga H isk közvél kielég teki gy kí szentesí kiegye
eljár ké idő lát fé me szó hivat visszaélé veze általá megállap ve figye me
szóz e alkalma valam vél hatá szav ellenk álta az pró sz megsz pótlás jelentk
so sze közhang közvél p értel