10518.htm
CÍMSZÓ: Benet
SZEMÉLYNÉV: Benet
Mordechai
SZÓCIKK: B- Mordechai (Benedict
Marcus), híres talmudtudós, Morvaország főrabbija Nikolsburgban, szül. Csurgón,
1753., megh. Karlsbadban 1829 aug. 12. Szülei szegények voltak, sőt gyermekkorában
nagyanyjához küldték Nikolsburgba, ahol Markbreiter rabbi hat évig foglalkozott
B.-tel, akinek nagy tehetségét korán felismerte és sógorához, egy elzászi
rabbihoz küldte tovább tanulni Ittingenbe. Mikor itt B. bar-micvó lett, már
három alapos hébernyelvű talmudi értekezés szerzője volt. Később Steinhard
fürthi rabbi jesivájába került, miután két évig bibliai studiumokkal
foglalkozott. Innen Prágába ment, ahol Karpeles és Landau Ezékiel tanítványa
lett. Itt még két évig tanult, aztán elvette egy gazdag furthi polgár leányát
és Nikolsburgban telepedett meg, ahol egy éven belül av besz-din-nek
választották meg. Közben rövid ideig Magyarországon is működött Schlossberg
községben, ahonnan meghívták nikolsburgi főrabbinak 1789. Később meghívták Pozsonyba
és Krakkóba is, ő azonban nem fogadta el a meghívásokat. A rabbiszéknek, melyet
betöltött, s amely országos rabbiság jellegével bírt, óriási tekintélyt
szerzett. A sok tanulás még fiatal korában idegbeteggé tette, egész életében
nem tudta egészségét visszanyerni, bölcs mértékletességgel mégis magas életkort
ért el. Művei a XVIII. századbeli talmud-irodalom legjelesebbjei közé
tartoznak. Ezek: Biur Mordechai (Bécs 1813), amely M.-ben Hillel kompendiumához
kommentár; Mógén Óvósz (1835), a szombatra vonatkozó és a tilalomról szóló
tanulmány; Har-ha-mor (responsumok); Porosász Mordechai (Máramarossziget, 1889,
responsumok); Techélesz Mordechai (Lemberg, 1892), halachikus és agadikus
értekezések; Kaddusé Ha-Geónim (1900, Podgoritz), utóbbi derósók gyűjteménye;
Macihberesz Jehúdo. B. kritikusai szerint nemcsak éles eszű és a rabbinikus
irodalomban kiválóan járatos tudós volt, hanem logikus gondolkodó is, aki
tudományos módszerrel dolgozott. Ellentétben barátjával, Szófer Mózessel és
Eger Akibával. akik kazuisták voltak. B. a kritikai fejtegetésre és az anyag
szisztematikus elrendezésére gondolt talmudi magyarázatainál is. Levelezése
Hirsch Levin berlini főrabbival is bizonyítja ezt. Művei is különböznek
kortársaiétól. Stílusa tiszta és Vv*,***' nyelve tiszta héber, míg kortársainak
nyelvezete telve van arameus korrumpálásokkal. Érdekes és fontos B.
állásfoglalása és szerepe az akkor kezdődő reform-mozgalmakkal szemben.
Álláspontja és gyakorlata szerint egyaránt szigorúan orthodox, de kortársaitól
eltérően jól ismerte és megértette a kor modern szellemét, amely zsidóra, nem
zsidóra egyaránt hatással volt. Ismerte az ellenfél fegyvereit is, amelyekkel
szemben a mély vallásosságot és a Talmud tanulását tanácsolta. A
Mendelssohn-féle bibliafordítást 1816. a kommentárok mellett engedélyezte, ami
mutatja a különbséget közte és Szófer Mózes között. Ellenben Chorin Áron (l.
o.) aradi főrabbi reformjait ellenezte, de nyugodtsággal és mérséklettel
megelégedve azzal az előkelő kijelentéssel, hogy teológiai kérdésekben való döntésnél
a filozófia ismeretén kívül más is szükséges. B. a rabbiképzéssel és az ifjúság
nevelésével egész életén át foglalkozott s a kormányhoz egy memorandumot is
adott be e célból. (Ez utóbbi a Toldósz Mordechai c. művében is
bennfoglaltatik). Nem ellenezte elvileg a világi studiumokat, csupán az volt az
álláspontja, hogy ha a bóchereket gimnáziumba is járatják, minden más szakban
kiválóak lesznek, csupán a teológiában nem. Álláspontja szerint 18 éves korig
főleg zsidó iratokat kell tanulmányozni az ifjaknak, akik rabbik akarnak lenni.
A reformtörekvések közül nem egyet keményen ellenzett, bölcs megfontolással,
így a németnyelvű hitszónoklatot is, amely B. szerint a héber ima rovására
történt volna. B. tekintélye igen nagy volt az egész zsidóság körében, az
orthodoxok mellet a reformerek és a chásszideusok is végtelenül nagyra
becsülték kiváló jelleméért, tudásáért, bölcsességéért."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 518. címszó a lexikon =>
107. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10518.htm
CÍMSZÓ: Benet
SZEMÉLYNÉV: Benet Mordechai
SZÓCIKK: B- Mordechai Benedict Marcus , híres talmudtudós, Morvaország
főrabbija Nikolsburgban, szül. Csurgón, 1753., megh. Karlsbadban 1829 aug. 12.
Szülei szegények voltak, sőt gyermekkorában nagyanyjához küldték Nikolsburgba,
ahol Markbreiter rabbi hat évig foglalkozott B.-tel, akinek nagy tehetségét
korán felismerte és sógorához, egy elzászi rabbihoz küldte tovább tanulni
Ittingenbe. Mikor itt B. bar-micvó lett, már három alapos hébernyelvű talmudi
értekezés szerzője volt. Később Steinhard fürthi rabbi jesivájába került,
miután két évig bibliai studiumokkal foglalkozott. Innen Prágába ment, ahol
Karpeles és Landau Ezékiel tanítványa lett. Itt még két évig tanult, aztán
elvette egy gazdag furthi polgár leányát és Nikolsburgban telepedett meg, ahol
egy éven belül av besz-din-nek választották meg. Közben rövid ideig
Magyarországon is működött Schlossberg községben, ahonnan meghívták nikolsburgi
főrabbinak 1789. Később meghívták Pozsonyba és Krakkóba is, ő azonban nem
fogadta el a meghívásokat. A rabbiszéknek, melyet betöltött, s amely országos
rabbiság jellegével bírt, óriási tekintélyt szerzett. A sok tanulás még fiatal
korában idegbeteggé tette, egész életében nem tudta egészségét visszanyerni,
bölcs mértékletességgel mégis magas életkort ért el. Művei a XVIII. századbeli
talmud-irodalom legjelesebbjei közé tartoznak. Ezek: Biur Mordechai Bécs 1813 ,
amely M.-ben Hillel kompendiumához kommentár; Mógén Óvósz 1835 , a szombatra
vonatkozó és a tilalomról szóló tanulmány; Har-ha-mor responsumok ; Porosász
Mordechai Máramarossziget, 1889, responsumok ; Techélesz Mordechai Lemberg,
1892 , halachikus és agadikus értekezések; Kaddusé Ha-Geónim 1900, Podgoritz ,
utóbbi derósók gyűjteménye; Macihberesz Jehúdo. B. kritikusai szerint nemcsak éles
eszű és a rabbinikus irodalomban kiválóan járatos tudós volt, hanem logikus
gondolkodó is, aki tudományos módszerrel dolgozott. Ellentétben barátjával,
Szófer Mózessel és Eger Akibával. akik kazuisták voltak. B. a kritikai
fejtegetésre és az anyag szisztematikus elrendezésére gondolt talmudi
magyarázatainál is. Levelezése Hirsch Levin berlini főrabbival is bizonyítja
ezt. Művei is különböznek kortársaiétól. Stílusa tiszta és Vv*,***' nyelve
tiszta héber, míg kortársainak nyelvezete telve van arameus korrumpálásokkal.
Érdekes és fontos B. állásfoglalása és szerepe az akkor kezdődő
reform-mozgalmakkal szemben. Álláspontja és gyakorlata szerint egyaránt
szigorúan orthodox, de kortársaitól eltérően jól ismerte és megértette a kor
modern szellemét, amely zsidóra, nem zsidóra egyaránt hatással volt. Ismerte az
ellenfél fegyvereit is, amelyekkel szemben a mély vallásosságot és a Talmud
tanulását tanácsolta. A Mendelssohn-féle bibliafordítást 1816. a kommentárok
mellett engedélyezte, ami mutatja a különbséget közte és Szófer Mózes között.
Ellenben Chorin Áron l. o. aradi főrabbi reformjait ellenezte, de nyugodtsággal
és mérséklettel megelégedve azzal az előkelő kijelentéssel, hogy teológiai
kérdésekben való döntésnél a filozófia ismeretén kívül más is szükséges. B. a
rabbiképzéssel és az ifjúság nevelésével egész életén át foglalkozott s a
kormányhoz egy memorandumot is adott be e célból. Ez utóbbi a Toldósz Mordechai
c. művében is bennfoglaltatik . Nem ellenezte elvileg a világi studiumokat,
csupán az volt az álláspontja, hogy ha a bóchereket gimnáziumba is járatják,
minden más szakban kiválóak lesznek, csupán a teológiában nem. Álláspontja
szerint 18 éves korig főleg zsidó iratokat kell tanulmányozni az ifjaknak, akik
rabbik akarnak lenni. A reformtörekvések közül nem egyet keményen ellenzett,
bölcs megfontolással, így a németnyelvű hitszónoklatot is, amely B. szerint a
héber ima rovására történt volna. B. tekintélye igen nagy volt az egész
zsidóság körében, az orthodoxok mellet a reformerek és a chásszideusok is végtelenül
nagyra becsülték kiváló jelleméért, tudásáért, bölcsességéért.
10518.ht
CÍMSZÓ Bene
SZEMÉLYNÉV Bene Mordecha
SZÓCIKK B Mordecha Benedic Marcu híre talmudtudós Morvaorszá főrabbij
Nikolsburgban szül Csurgón 1753. megh Karlsbadba 182 aug 12 Szüle szegénye
voltak ső gyermekkorába nagyanyjáho küldté Nikolsburgba aho Markbreite rabb ha
évi foglalkozot B.-tel akine nag tehetségé korá felismert é sógorához eg elzász
rabbiho küldt továb tanuln Ittingenbe Miko it B bar-micv lett má háro alapo hébernyelv
talmud értekezé szerzőj volt Későb Steinhar fürth rabb jesivájáb került miutá
ké évi biblia studiumokka foglalkozott Inne Prágáb ment aho Karpele é Landa
Ezékie tanítvány lett It mé ké évi tanult aztá elvett eg gazda furth polgá
leányá é Nikolsburgba telepedet meg aho eg éve belü a besz-din-ne választottá
meg Közbe rövi idei Magyarországo i működöt Schlossber községben ahonna
meghívtá nikolsburg főrabbina 1789 Későb meghívtá Pozsonyb é Krakkób is azonba
ne fogadt e meghívásokat rabbiszéknek melye betöltött amel országo rabbisá
jellegéve bírt óriás tekintély szerzett so tanulá mé fiata korába idegbetegg
tette egés életébe ne tudt egészségé visszanyerni bölc mértékletességge mégi
maga életkor ér el Műve XVIII századbel talmud-irodalo legjelesebbje köz tartoznak
Ezek Biu Mordecha Béc 181 amel M.-be Hille kompendiumáho kommentár Mógé Óvós
183 szombatr vonatkoz é tilalomró szól tanulmány Har-ha-mo responsumo Porosás
Mordecha Máramarossziget 1889 responsumo Techéles Mordecha Lemberg 189
halachiku é agadiku értekezések Kaddus Ha-Geóni 1900 Podgorit utóbb derósó
gyűjteménye Macihberes Jehúdo B kritikusa szerin nemcsa éle esz é rabbiniku
irodalomba kiválóa járato tudó volt hane logiku gondolkod is ak tudományo
módszerre dolgozott Ellentétbe barátjával Szófe Mózesse é Ege Akibával aki
kazuistá voltak B kritika fejtegetésr é a anya szisztematiku elrendezésér
gondol talmud magyarázatainá is Levelezés Hirsc Levi berlin főrabbiva i
bizonyítj ezt Műve i különbözne kortársaiétól Stílus tiszt é Vv*,*** nyelv
tiszt héber mí kortársaina nyelvezet telv va arameu korrumpálásokkal Érdeke é
fonto B állásfoglalás é szerep a akko kezdőd reform-mozgalmakka szemben
Álláspontj é gyakorlat szerin egyarán szigorúa orthodox d kortársaitó eltérőe
jó ismert é megértett ko moder szellemét amel zsidóra ne zsidór egyarán hatássa
volt Ismert a ellenfé fegyverei is amelyekke szembe mél vallásosságo é Talmu
tanulásá tanácsolta Mendelssohn-fél bibliafordítás 1816 kommentáro mellet
engedélyezte am mutatj különbsége közt é Szófe Móze között Ellenbe Chori Áro l
o arad főrabb reformjai ellenezte d nyugodtságga é mérséklette megelégedv azza
a előkel kijelentéssel hog teológia kérdésekbe val döntésné filozófi ismereté
kívü má i szükséges B rabbiképzésse é a ifjúsá neveléséve egés életé á
foglalkozot kormányho eg memorandumo i adot b célból E utóbb Toldós Mordecha c
művébe i bennfoglaltati Ne ellenezt elvile világ studiumokat csupá a vol a
álláspontja hog h bóchereke gimnáziumb i járatják minde má szakba kiválóa
lesznek csupá teológiába nem Álláspontj szerin 1 éve kori főle zsid iratoka kel
tanulmányozn a ifjaknak aki rabbi akarna lenni reformtörekvése közü ne egye
keménye ellenzett bölc megfontolással íg németnyelv hitszónoklato is amel B
szerin hébe im rovásár történ volna B tekintély ige nag vol a egés zsidósá
körében a orthodoxo melle reformere é chásszideuso i végtelenü nagyr becsülté
kivál jelleméért tudásáért bölcsességéért
10518.h
CÍMSZ Ben
SZEMÉLYNÉ Ben Mordech
SZÓCIK Mordech Benedi Marc hír talmudtudó Morvaorsz főrabbi Nikolsburgba
szü Csurgó 1753 meg Karlsbadb 18 au 1 Szül szegény volta s gyermekkoráb
nagyanyjáh küldt Nikolsburgb ah Markbreit rab h év foglalkozo B.-te akin na
tehetség kor felismer sógoráho e elzás rabbih küld tová tanul Ittingenb Mik i
bar-mic let m hár alap hébernyel talmu értekez szerző vol Késő Steinha fürt rab
jesivájá kerül miut k év bibli studiumokk foglalkozot Inn Prágá men ah Karpel
Land Ezéki tanítván let I m k év tanul azt elvet e gazd furt polg leány
Nikolsburgb telepede me ah e év bel besz-din-n választott me Közb röv ide
Magyarország működö Schlossbe községbe ahonn meghívt nikolsbur főrabbin 178
Késő meghívt Pozsony Krakkó i azonb n fogad meghívásoka rabbiszékne mely
betöltöt ame ország rabbis jellegév bír óriá tekintél szerzet s tanul m fiat
koráb idegbeteg tett egé életéb n tud egészség visszanyern böl mértékletességg
még mag életko é e Műv XVII századbe talmud-irodal legjelesebbj kö tartozna Eze
Bi Mordech Bé 18 ame M.-b Hill kompendiumáh kommentá Móg Óvó 18 szombat vonatko
tilalomr szó tanulmán Har-ha-m responsum Porosá Mordech Máramarosszige 188
responsum Techéle Mordech Lember 18 halachik agadik értekezése Kaddu Ha-Geón
190 Podgori utób derós gyűjtemény Macihbere Jehúd kritikus szeri nemcs él es
rabbinik irodalomb kiváló járat tud vol han logik gondolko i a tudomány
módszerr dolgozot Ellentétb barátjáva Szóf Mózess Eg Akibáva ak kazuist volta
kritik fejtegetés any szisztematik elrendezésé gondo talmu magyarázatain i
Levelezé Hirs Lev berli főrabbiv bizonyít ez Műv különbözn kortársaiétó Stílu
tisz Vv*,** nyel tisz hébe m kortársain nyelveze tel v arame korrumpálásokka
Érdek font állásfoglalá szere akk kezdő reform-mozgalmakk szembe Álláspont
gyakorla szeri egyará szigorú orthodo kortársait eltérő j ismer megértet k mode
szellemé ame zsidór n zsidó egyará hatáss vol Ismer ellenf fegyvere i amelyekk
szemb mé vallásosság Talm tanulás tanácsolt Mendelssohn-fé bibliafordítá 181
kommentár melle engedélyezt a mutat különbség köz Szóf Móz közöt Ellenb Chor Ár
ara főrab reformja ellenezt nyugodtságg mérséklett megeléged azz előke
kijelentésse ho teológi kérdésekb va döntésn filozóf ismeret kív m szüksége
rabbiképzéss ifjús nevelésév egé élet foglalkozo kormányh e memorandum ado
célbó utób Toldó Mordech művéb bennfoglaltat N ellenez elvil vilá studiumoka
csup vo álláspontj ho bócherek gimnázium járatjá mind m szakb kiváló leszne
csup teológiáb ne Álláspont szeri év kor fől zsi iratok ke tanulmányoz ifjakna
ak rabb akarn lenn reformtörekvés köz n egy kemény ellenzet böl megfontolássa í
németnyel hitszónoklat i ame szeri héb i rovásá törté voln tekintél ig na vo
egé zsidós körébe orthodox mell reformer chásszideus végtelen nagy becsült kivá
jelleméér tudásáér bölcsességéér
10518.
CÍMS Be
SZEMÉLYN Be Mordec
SZÓCI Mordec Bened Mar hí talmudtud Morvaors főrabb Nikolsburgb sz Csurg
175 me Karlsbad 1 a Szü szegén volt gyermekkorá nagyanyjá küld Nikolsburg a
Markbrei ra é foglalkoz B.-t aki n tehetsé ko felisme sógoráh elzá rabbi kül
tov tanu Ittingen Mi bar-mi le há ala hébernye talm érteke szerz vo Kés Steinh
für ra jesiváj kerü miu é bibl studiumok foglalkozo In Prág me a Karpe Lan Ezék
tanítvá le é tanu az elve gaz fur pol leán Nikolsburg teleped m a é be
besz-din- választot m Köz rö id Magyarorszá működ Schlossb községb ahon meghív
nikolsbu főrabbi 17 Kés meghív Pozson Krakk azon foga meghívások rabbiszékn mel
betöltö am orszá rabbi jellegé bí óri tekinté szerze tanu fia korá idegbete tet
eg életé tu egészsé visszanyer bö mértékletesség mé ma életk Mű XVI századb
talmud-iroda legjelesebb k tartozn Ez B Mordec B 1 am M.- Hil kompendiumá
komment Mó Óv 1 szomba vonatk tilalom sz tanulmá Har-ha- responsu Poros Mordec
Máramarosszig 18 responsu Techél Mordec Lembe 1 halachi agadi értekezés Kadd
Ha-Geó 19 Podgor utó deró gyűjtemén Macihber Jehú kritiku szer nemc é e rabbini
irodalom kivál jára tu vo ha logi gondolk tudomán módszer dolgozo Ellentét
barátjáv Szó Mózes E Akibáv a kazuis volt kriti fejtegeté an szisztemati
elrendezés gond talm magyarázatai Levelez Hir Le berl főrabbi bizonyí e Mű
különböz kortársaiét Stíl tis Vv*,* nye tis héb kortársai nyelvez te aram
korrumpálásokk Érde fon állásfoglal szer ak kezd reform-mozgalmak szemb
Álláspon gyakorl szer egyar szigor orthod kortársai eltér isme megérte mod
szellem am zsidó zsid egyar hatás vo Isme ellen fegyver amelyek szem m vallásossá
Tal tanulá tanácsol Mendelssohn-f bibliafordít 18 kommentá mell engedélyez muta
különbsé kö Szó Mó közö Ellen Cho Á ar főra reformj ellenez nyugodtság
mérséklet megelége az elők kijelentéss h teológ kérdések v döntés filozó ismere
kí szükség rabbiképzés ifjú nevelésé eg éle foglalkoz kormány memorandu ad célb
utó Told Mordec művé bennfoglalta ellene elvi vil studiumok csu v álláspont h
bóchere gimnáziu járatj min szak kivál leszn csu teológiá n Álláspon szer é ko
fő zs irato k tanulmányo ifjakn a rab akar len reformtörekvé kö eg kemén
ellenze bö megfontoláss németnye hitszónokla am szer hé rovás tört vol tekinté
i n v eg zsidó köréb orthodo mel reforme chásszideu végtele nag becsül kiv
jelleméé tudásáé bölcsességéé
10518
CÍM B
SZEMÉLY B Morde
SZÓC Morde Bene Ma h talmudtu Morvaor főrab Nikolsburg s Csur 17 m Karlsba
Sz szegé vol gyermekkor nagyanyj kül Nikolsbur Markbre r foglalko B.- ak tehets
k felism sógorá elz rabb kü to tan Ittinge M bar-m l h al héberny tal értek
szer v Ké Stein fü r jesivá ker mi bib studiumo foglalkoz I Prá m Karp La Ezé
tanítv l tan a elv ga fu po leá Nikolsbur telepe b besz-din választo Kö r i
Magyarorsz műkö Schloss község aho meghí nikolsb főrabb 1 Ké meghí Pozso Krak
azo fog meghíváso rabbiszék me betölt a orsz rabb jelleg b ór tekint szerz tan
fi kor idegbet te e élet t egészs visszanye b mértékletessé m m élet M XV
század talmud-irod legjeleseb tartoz E Morde a M. Hi kompendium kommen M Ó
szomb vonat tilalo s tanulm Har-ha respons Poro Morde Máramarosszi 1 respons Teché
Morde Lemb halach agad értekezé Kad Ha-Ge 1 Podgo ut der gyűjtemé Macihbe Jeh
kritik sze nem rabbin irodalo kivá jár t v h log gondol tudomá módsze dolgoz
Ellenté barátjá Sz Móze Akibá kazui vol krit fejteget a szisztemat elrendezé
gon tal magyarázata Levele Hi L ber főrabb bizony M különbö kortársaié Stí ti
Vv*, ny ti hé kortársa nyelve t ara korrumpálások Érd fo állásfogla sze a kez
reform-mozgalma szem Álláspo gyakor sze egya szigo ortho kortársa elté ism
megért mo szelle a zsid zsi egya hatá v Ism elle fegyve amelye sze vallásoss Ta
tanul tanácso Mendelssohn- bibliafordí 1 komment mel engedélye mut különbs k Sz
M köz Elle Ch a főr reform ellene nyugodtsá mérsékle megelég a elő kijelentés
teoló kérdése dönté filoz ismer k szüksé rabbiképzé ifj nevelés e él foglalko
kormán memorand a cél ut Tol Morde műv bennfoglalt ellen elv vi studiumo cs
álláspon bócher gimnázi járat mi sza kivá lesz cs teológi Álláspo sze k f z
irat tanulmány ifjak ra aka le reformtörekv k e kemé ellenz b megfontolás
németny hitszónokl a sze h rová tör vo tekint e zsid köré orthod me reform
chásszide végtel na becsü ki jellemé tudásá bölcsességé
1051
CÍ
SZEMÉL Mord
SZÓ Mord Ben M talmudt Morvao főra Nikolsbur Csu 1 Karlsb S szeg vo
gyermekko nagyany kü Nikolsbu Markbr foglalk B. a tehet felis sógor el rab k t
ta Itting bar- a hébern ta érte sze K Stei f jesiv ke m bi studium foglalko Pr
Kar L Ez tanít ta el g f p le Nikolsbu telep besz-di választ K Magyarors műk
Schlos közsé ah megh nikols főrab K megh Pozs Kra az fo meghívás rabbiszé m
betöl ors rab jelle ó tekin szer ta f ko idegbe t éle egész visszany
mértékletess éle X száza talmud-iro legjelese tarto Mord M H kompendiu komme
szom vona tilal tanul Har-h respon Por Mord Máramarossz respon Tech Mord Lem
halac aga értekez Ka Ha-G Podg u de gyűjtem Macihb Je kriti sz ne rabbi irodal
kiv já lo gondo tudom módsz dolgo Ellent barátj S Móz Akib kazu vo kri fejtege
szisztema elrendez go ta magyarázat Level H be főrab bizon különb kortársai St
t Vv* n t h kortárs nyelv ar korrumpáláso Ér f állásfogl sz ke reform-mozgalm
sze Állásp gyako sz egy szig orth kortárs elt is megér m szell zsi zs egy hat
Is ell fegyv amely sz vallásos T tanu tanács Mendelssohn bibliaford kommen me
engedély mu különb S kö Ell C fő refor ellen nyugodts mérsékl megelé el
kijelenté teol kérdés dönt filo isme szüks rabbiképz if nevelé é foglalk kormá
memoran cé u To Mord mű bennfoglal elle el v studium c álláspo bóche gimnáz
jára m sz kiv les c teológ Állásp sz ira tanulmán ifja r ak l reformtörek kem
ellen megfontolá németn hitszónok sz rov tö v tekin zsi kör ortho m refor
chásszid végte n becs k jellem tudás bölcsesség