10590.htm
CÍMSZÓ: Biblia
SZÓCIKK: Biblia
(könyvecskék), vagy Szentírás; Izrael népének válogatott irodalma az ókorból,
melyet a hagyomány isteni kinyilatkoztatásként szentesített, a vallás kútfőjévé
tett és melyet a kereszténység és iszlám is szentnek ismer el. A B. több
könyvből áll és még több szerző műve. Keletkezésének időtartama legalább ezer
évre nyúlik, de pontosan meg nem állapítható sem a kezdő, sem a záró
határideje, körülbelül a Makkabeusok korában (Kr. e. 150-ben) éri el
befejezését. Irodalmi keletkezésének ideje még nem azonos a Szentírássá
nyilatkoztatás idejével (l. Kánon). A B. jelentősége tehát kettős. A zsidóságra
első sorban mint a vallás alapkönyve jön tekintetbe és csaknem ugyanolyan
szentségének elismerése a keresztény és mohamedán világban is. De a művelt
világban mint az ókornak becses irodalmi terméke vívta ki magának tekintélyét a
legelső remekművek között. A «Könyvek Könyvé»-nek is nevezik, mivel a
világirodalom legjelesebb művei ennek hatása alatt állnak, ebből merített az
írók egész serege és ennek szelleméhez fordult minden fáradt kor új ihletésért.
Ha a B. hatásának nyomait keressük, alig találunk kultúránk oly területére,
mely attól ment volna. Bár erkölcsiségünk egész rendszere a B.-n nyugszik és
anélkül nem fejlődött volna erkölcsi belátásunk sem mai fokáig, a megvalósítás
terén mégis még ma is követelést támaszt a kultúr-világgal szemben és még a
jövő századok is visszatérhetnek ez ősforráshoz meríteni. És ha a vallás fejlődése
zökkenéseket, megtévelyedéseket, fanatikus harcokat is mutat fel, ez
éppenséggel nem a B.-nak rovására írandó, hanem ellenkezőleg csak a B. ősi
forrásának üdítő vize az, mitől a dogmákba merevedett felekezeti szellem is
várhatja, itt-ott meg is találta kijózanodását és a lelkiismeret igaz
sugallatához való visszatérését. A B. került a nemzetek harcainak tűzvonalába,
az vitte el az európai műveltségnek, az erkölcsiségnek alapelemeit a világ
legvadabb népei közé és az szolgáltatott kimeríthetetlen forrást a témát kereső
képzőművészetnek és a zenének. A B. könyvei tartalmi tekintetben következő
csoportba sorozhatok: Történet és történeti jelleggel bíró néphagyomány,
törvény, prófétai oktatás, tanköltészet és vallásos líra. A B. összeállítói e
tartalmi szempont mellőzésével inkább a szentség fokát, illetve az irodalmi
gyűjtemények összeállításának régiségét vevő szemügyre, e hármas beosztást
létesítették: Tóra (l. o.), Próféták (l. o.) és Egyéb szentiratok (l. o.) 1. A
Tóra. Héberül: Chamiso chumse Tóra (a könyv). Latinul: Pentateuchus. Részei:
Beresisz, Genesis (Teremtés könyve, I. könyv); Sémosz, Exodus (II. könyv);
Vajikró, Leviticus (III. könyv); Bamidbor, Numeri (IV. könyv); Devórim,
Deutoronomium, (V. könyv); Próféták. l. Neviim risónim, Prophetae priores. 1.
Jehosua, 2. Sóftim, Judicum, 3. Semuel, 4. Melóchim, Regum. II. Neviim
acharonim, Prophetae Posteriores, 1. Jesája. 2. Jeremia, 3.Jechezkél, 4. Hosea,
5. Joel, 6. Ámosz, 7. Obadja, S. Jóna, 9. Micha, 10. Nachum, 11. Chabakuk, 12.
Cefanja, 13. Chaggai, 14. Zecharja, 15. Malóchi. III. Keszubim, Hagiographa. 1.
Tehillim, Psaulmi, 2. Mislé, Proverbia, 3. Ijób, Job, 4. Sir-ha-Sirim, Canticum
Canticorum (Énekek éneke), 5. Ruth, 6. Echó, Threni (Sirámok), 7. Kohelesz,
Ecclesiastes, 8. Eszter, 9. Dániel, 10. Ezra, 11. Nechemia, 12. Divré Hajómim,
Chronicorum, (Krónikák). Különböző műfajok és tárgyak találkoznak tehát a
B.-ban, de valamennyit közös szellem hatja át. Nevezhetjük ezt zsidó nemzeti
szellemnek, mivel egyik főirányvonala a nemzeti boldogulás és dicsőség
keresésének útjába esik; ám e nemzeti szellem ment mind attól a hatalmi vágytól
és önhittség mámorától, önzéstől és kizárólagosságtól, mely a B.-át nem ismerő
népeket jellemezni szokta, hanem a kielégülést csakis az erkölcs
elterjesztésének dicsőségében találja, miért is inkább erkölcsi szellemnek
mondhatjuk. (A B. szövegét illetőleg l. Maszora) Ó-testamentum vagy Ó-szövetséq
névvel is találkozunk a B. megjelölésére. Ez keresztény elnevezés, ha t. i.
szembe állítják az Új- Testamentummal. Amikor ugyanis Pál apostol a pogány
világot a zsidóság felvételére akarta bírni s azt kellett tapasztalnia, hogy
egyes zsidó szertartások (főképp a körülmetélés) nagy akadályai az áttérésnek,
kénytelen volt engedményeket tenni. Hogy ezt elvi alapra helyezze, új elméletét
kellett felállítani a tórai törvény kötelező erejét illetőleg. Azt tanította
ugyanis, hogy a törvény isteni eredetű ugyan, de csak az emberiség
gyermekkorára jótékony hatású, azontúl fölösleges, sőt ártalmas, mert csak
felhívja a figyelmet a bűnre, ahelyett hogy erőt is adna annak ellenállni. Ha
Isten az ő kegyelmében egyetlen fiát küldte az emberek közé, hogy ártatlanul
halálra kínoztatva, az emberiség bűnének engesztelő áldozata legyen: akkor ezen
kegyelemmel szemben az embernek jócselekedete, az egész vallás gyakorlat amúgy
is számításba sem jöhető érdem és fölösleges. Elég a hit ebben az isteni
kegyelemben és ez maga üdvözít; a betű (a törvénytartás) csak öl. Hogy erre
némi alapot is találjon a zsidó B.-ban, mely az ő idejében még az egyedüli tekintély
volt a Krisztusban hívők táborában is, Jeremiás próféta ezen próféciájára
hivatkozott: «Íme napok jönnek, amikor új szövetséget kötök Izrael házával és
Juda házával: nem ama szövetség mintájára, melyet atyáikkal kötöttem... amely
szövetséget ők felbontották... hanem törvényemet az ő belsejükbe adom és az ő
szívükbe írom (Jeremiás 31. 31-33). Valójában Jeremiás nem új feltételekre
alapított szövetségről szól, hanem a felbontott szövetség megújításáról és
megszívleléséről ."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 590. címszó a lexikon =>
117. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10590.htm
CÍMSZÓ: Biblia
SZÓCIKK: Biblia könyvecskék , vagy Szentírás; Izrael népének válogatott
irodalma az ókorból, melyet a hagyomány isteni kinyilatkoztatásként
szentesített, a vallás kútfőjévé tett és melyet a kereszténység és iszlám is
szentnek ismer el. A B. több könyvből áll és még több szerző műve.
Keletkezésének időtartama legalább ezer évre nyúlik, de pontosan meg nem
állapítható sem a kezdő, sem a záró határideje, körülbelül a Makkabeusok
korában Kr. e. 150-ben éri el befejezését. Irodalmi keletkezésének ideje még
nem azonos a Szentírássá nyilatkoztatás idejével l. Kánon . A B. jelentősége
tehát kettős. A zsidóságra első sorban mint a vallás alapkönyve jön tekintetbe
és csaknem ugyanolyan szentségének elismerése a keresztény és mohamedán
világban is. De a művelt világban mint az ókornak becses irodalmi terméke vívta
ki magának tekintélyét a legelső remekművek között. A Könyvek Könyvé -nek is
nevezik, mivel a világirodalom legjelesebb művei ennek hatása alatt állnak,
ebből merített az írók egész serege és ennek szelleméhez fordult minden fáradt
kor új ihletésért. Ha a B. hatásának nyomait keressük, alig találunk kultúránk
oly területére, mely attól ment volna. Bár erkölcsiségünk egész rendszere a
B.-n nyugszik és anélkül nem fejlődött volna erkölcsi belátásunk sem mai
fokáig, a megvalósítás terén mégis még ma is követelést támaszt a
kultúr-világgal szemben és még a jövő századok is visszatérhetnek ez
ősforráshoz meríteni. És ha a vallás fejlődése zökkenéseket, megtévelyedéseket,
fanatikus harcokat is mutat fel, ez éppenséggel nem a B.-nak rovására írandó,
hanem ellenkezőleg csak a B. ősi forrásának üdítő vize az, mitől a dogmákba
merevedett felekezeti szellem is várhatja, itt-ott meg is találta kijózanodását
és a lelkiismeret igaz sugallatához való visszatérését. A B. került a nemzetek
harcainak tűzvonalába, az vitte el az európai műveltségnek, az erkölcsiségnek
alapelemeit a világ legvadabb népei közé és az szolgáltatott kimeríthetetlen
forrást a témát kereső képzőművészetnek és a zenének. A B. könyvei tartalmi
tekintetben következő csoportba sorozhatok: Történet és történeti jelleggel
bíró néphagyomány, törvény, prófétai oktatás, tanköltészet és vallásos líra. A
B. összeállítói e tartalmi szempont mellőzésével inkább a szentség fokát,
illetve az irodalmi gyűjtemények összeállításának régiségét vevő szemügyre, e
hármas beosztást létesítették: Tóra l. o. , Próféták l. o. és Egyéb szentiratok
l. o.
10590.ht
CÍMSZÓ Bibli
SZÓCIKK Bibli könyvecské vag Szentírás Izrae népéne válogatot irodalm a
ókorból melye hagyomán isten kinyilatkoztatáskén szentesített vallá kútfőjév
tet é melye kereszténysé é iszlá i szentne isme el B töb könyvbő ál é mé töb
szerz műve Keletkezéséne időtartam legaláb eze évr nyúlik d pontosa me ne
állapíthat se kezdő se zár határideje körülbelü Makkabeuso korába Kr e 150-be
ér e befejezését Irodalm keletkezéséne idej mé ne azono Szentíráss
nyilatkoztatá idejéve l Káno B jelentőség tehá kettős zsidóságr els sorba min
vallá alapkönyv jö tekintetb é csakne ugyanolya szentségéne elismerés keresztén
é mohamedá világba is D művel világba min a ókorna becse irodalm termék vívt k
magána tekintélyé legels remekműve között Könyve Könyv -ne i nevezik mive
világirodalo legjeleseb műve enne hatás alat állnak ebbő merítet a író egés
sereg é enne szelleméhe fordul minde fárad ko ú ihletésért H B hatásána nyomai
keressük ali találun kultúrán ol területére mel attó men volna Bá erkölcsiségün
egés rendszer B.- nyugszi é anélkü ne fejlődöt voln erkölcs belátásun se ma
fokáig megvalósítá teré mégi mé m i követelés támasz kultúr-világga szembe é mé
jöv százado i visszatérhetne e ősforrásho meríteni É h vallá fejlődés
zökkenéseket megtévelyedéseket fanatiku harcoka i muta fel e éppenségge ne B.-na
rovásár írandó hane ellenkezőle csa B ős forrásána üdít viz az mitő dogmákb
merevedet felekezet szelle i várhatja itt-ot me i talált kijózanodásá é
lelkiismere iga sugallatáho val visszatérését B kerül nemzete harcaina
tűzvonalába a vitt e a európa műveltségnek a erkölcsiségne alapelemei vilá
legvadab népe köz é a szolgáltatot kimeríthetetle forrás témá keres
képzőművészetne é zenének B könyve tartalm tekintetbe következ csoportb
sorozhatok Történe é történet jellegge bír néphagyomány törvény próféta oktatás
tanköltésze é valláso líra B összeállító tartalm szempon mellőzéséve inkáb
szentsé fokát illetv a irodalm gyűjteménye összeállításána régiségé vev
szemügyre hárma beosztás létesítették Tór l o Prófétá l o é Egyé szentirato l o
1 Tóra Héberül Chamis chums Tór köny Latinul Pentateuchus Részei Beresisz
Genesi Teremté könyve I köny Sémosz Exodu II köny Vajikró Leviticu III köny
Bamidbor Numer IV köny Devórim Deutoronomium V köny Próféták l Nevii risónim
Propheta priores 1 Jehosua 2 Sóftim Judicum 3 Semuel 4 Melóchim Regum II Nevii
acharonim Propheta Posteriores 1 Jesája 2 Jeremia 3.Jechezkél 4 Hosea 5 Joel 6
Ámosz 7 Obadja S Jóna 9 Micha 10 Nachum 11 Chabakuk 12 Cefanja 13 Chaggai 14
Zecharja 15 Malóchi III Keszubim Hagiographa 1 Tehillim Psaulmi 2 Mislé Proverbia
3 Ijób Job 4 Sir-ha-Sirim Canticu Canticoru Éneke ének 5 Ruth 6 Echó Thren
Sirámo 7 Kohelesz Ecclesiastes 8 Eszter 9 Dániel 10 Ezra 11 Nechemia 12 Divr
Hajómim Chronicorum Króniká Különböz műfajo é tárgya találkozna tehá B.-ban d
valamennyi közö szelle hatj át Nevezhetjü ez zsid nemzet szellemnek mive egyi
főirányvonal nemzet boldogulá é dicsősé kereséséne útjáb esik á nemzet szelle
men min attó hatalm vágytó é önhittsé mámorától önzéstő é kizárólagosságtól mel
B.-á ne ismer népeke jellemezn szokta hane kielégülés csaki a erkölc
elterjesztéséne dicsőségébe találja miér i inkáb erkölcs szellemne mondhatjuk B
szövegé illetőle l Maszor Ó-testamentu vag Ó-szövetsé névve i találkozun B
megjelölésére E keresztén elnevezés h t i szemb állítjá a Új Testamentummal
Amiko ugyani Pá aposto pogán világo zsidósá felvételér akart bírn az kellet
tapasztalnia hog egye zsid szertartáso főkép körülmetélé nag akadálya a
áttérésnek kénytele vol engedményeke tenni Hog ez elv alapr helyezze ú elméleté
kellet felállítan tóra törvén kötelez erejé illetőleg Az tanított ugyanis hog
törvén isten eredet ugyan d csa a emberisé gyermekkorár jótékon hatású azontú
fölösleges ső ártalmas mer csa felhívj figyelme bűnre ahelyet hog erő i adn
anna ellenállni H Iste a kegyelmébe egyetle fiá küldt a embere közé hog
ártatlanu halálr kínoztatva a emberisé bűnéne engesztel áldozat legyen akko eze
kegyelemme szembe a emberne jócselekedete a egés vallá gyakorla amúg i
számításb se jöhet érde é fölösleges Elé hi ebbe a isten kegyelembe é e mag üdvözít
bet törvénytartá csa öl Hog err ném alapo i találjo zsid B.-ban mel a idejébe
mé a egyedül tekintél vol Krisztusba hívő táborába is Jeremiá prófét eze
próféciájár hivatkozott Ím napo jönnek amiko ú szövetsége kötö Izrae házáva é
Jud házával ne am szövetsé mintájára melye atyáikka kötöttem.. amel szövetsége
ő felbontották.. hane törvényeme a belsejükb ado é a szívükb íro Jeremiá 31
31-3 Valójába Jeremiá ne ú feltételekr alapítot szövetségrő szól hane felbontot
szövetsé megújításáró é megszívlelésérő
10590.h
CÍMSZ Bibl
SZÓCIK Bibl könyvecsk va Szentírá Izra népén válogato irodal ókorbó mely
hagyomá iste kinyilatkoztatáské szentesítet vall kútfőjé te mely kereszténys
iszl szentn ism e tö könyvb á m tö szer műv Keletkezésén időtarta legalá ez év
nyúli pontos m n állapítha s kezd s zá határidej körülbel Makkabeus koráb K
150-b é befejezésé Irodal keletkezésén ide m n azon Szentírás nyilatkoztat
idejév Kán jelentősé teh kettő zsidóság el sorb mi vall alapköny j tekintet
csakn ugyanoly szentségén elismeré kereszté mohamed világb i műve világb mi
ókorn becs irodal termé vív magán tekintély legel remekműv közöt Könyv Köny -n
nevezi miv világirodal legjelese műv enn hatá ala állna ebb meríte ír egé sere
enn szelleméh fordu mind fára k ihletésér hatásán nyoma keressü al találu
kultúrá o területér me att me voln B erkölcsiségü egé rendsze B. nyugsz anélk n
fejlődö vol erkölc belátásu s m fokái megvalósít ter még m követelé támas
kultúr-világg szemb m jö század visszatérhetn ősforrásh meríten vall fejlődé
zökkenéseke megtévelyedéseke fanatik harcok mut fe éppenségg n B.-n rovásá
írand han ellenkezől cs ő forrásán üdí vi a mit dogmák merevede felekeze szell
várhatj itt-o m talál kijózanodás lelkiismer ig sugallatáh va visszatérésé kerü
nemzet harcain tűzvonaláb vit európ műveltségne erkölcsiségn alapeleme vil
legvada nép kö szolgáltato kimeríthetetl forrá tém kere képzőművészetn zenéne
könyv tartal tekintetb követke csoport sorozhato Történ történe jellegg bí
néphagyomán törvén prófét oktatá tanköltész vallás lír összeállít tartal szempo
mellőzésév inká szents foká illet irodal gyűjtemény összeállításán régiség ve
szemügyr hárm beosztá létesítetté Tó Prófét Egy szentirat Tór Héberü Chami chum
Tó kön Latinu Pentateuchu Része Beresis Genes Teremt könyv kön Sémos Exod I kön
Vajikr Levitic II kön Bamidbo Nume I kön Devóri Deutoronomiu kön Prófétá Nevi
risóni Prophet priore Jehosu Sófti Judicu Semue Melóchi Regu I Nevi acharoni
Prophet Posteriore Jesáj Jeremi 3.Jechezké Hose Joe Ámos Obadj Jón Mich 1 Nachu
1 Chabaku 1 Cefanj 1 Chagga 1 Zecharj 1 Malóch II Keszubi Hagiograph Tehilli
Psaulm Misl Proverbi Ijó Jo Sir-ha-Siri Cantic Canticor Ének éne Rut Ech Thre
Sirám Koheles Ecclesiaste Eszte Dánie 1 Ezr 1 Nechemi 1 Div Hajómi Chronicoru
Krónik Különbö műfaj tárgy találkozn teh B.-ba valamenny köz szell hat á
Nevezhetj e zsi nemze szellemne miv egy főirányvona nemze boldogul dicsős
keresésén útjá esi nemze szell me mi att hatal vágyt önhitts mámorátó önzést
kizárólagosságtó me B.- n isme népek jellemez szokt han kielégülé csak erköl
elterjesztésén dicsőségéb találj mié inká erkölc szellemn mondhatju szöveg
illetől Maszo Ó-testament va Ó-szövets névv találkozu megjelölésér kereszté
elnevezé szem állítj Ú Testamentumma Amik ugyan P apost pogá világ zsidós
felvételé akar bír a kelle tapasztalni ho egy zsi szertartás főké körülmetél na
akadály áttérésne kénytel vo engedmények tenn Ho e el alap helyezz elmélet
kelle felállíta tór törvé kötele erej illetőle A tanítot ugyani ho törvé iste
erede ugya cs emberis gyermekkorá jótéko hatás azont fölöslege s ártalma me cs
felhív figyelm bűnr ahelye ho er ad ann ellenálln Ist kegyelméb egyetl fi küld
ember köz ho ártatlan halál kínoztatv emberis bűnén engeszte áldoza legye akk
ez kegyelemm szemb embern jócselekedet egé vall gyakorl amú számítás s jöhe érd
fölöslege El h ebb iste kegyelemb ma üdvözí be törvénytart cs ö Ho er né alap
találj zsi B.-ba me idejéb m egyedü tekinté vo Krisztusb hív táboráb i Jeremi
prófé ez próféciájá hivatkozot Í nap jönne amik szövetség köt Izra házáv Ju
házáva n a szövets mintájár mely atyáikk kötöttem. ame szövetség felbontották.
han törvényem belsejük ad szívük ír Jeremi 3 31- Valójáb Jeremi n feltételek
alapíto szövetségr szó han felbonto szövets megújításár megszívlelésér
10590.
CÍMS Bib
SZÓCI Bib könyvecs v Szentír Izr népé válogat iroda ókorb mel hagyom ist
kinyilatkoztatásk szentesíte val kútfőj t mel keresztény isz szent is t könyv t
sze mű Keletkezésé időtart legal e é nyúl ponto állapíth kez z határide körülbe
Makkabeu korá 150- befejezés Iroda keletkezésé id azo Szentírá nyilatkozta
idejé Ká jelentős te kett zsidósá e sor m val alapkön tekinte csak ugyanol
szentségé elismer kereszt mohame világ műv világ m ókor bec iroda term ví magá
tekintél lege remekmű közö Köny Kön - nevez mi világiroda legjeles mű en hat al
álln eb merít í eg ser en szellemé ford min fár ihletésé hatásá nyom keress a
talál kultúr területé m at m vol erkölcsiség eg rendsz B nyugs anél fejlőd vo
erköl belátás foká megvalósí te mé követel táma kultúr-világ szem j száza
visszatérhet ősforrás meríte val fejlőd zökkenések megtévelyedések fanati harco
mu f éppenség B.- rovás íran ha ellenkező c forrásá üd v mi dogmá mereved
felekez szel várhat itt- talá kijózanodá lelkiisme i sugallatá v visszatérés
ker nemze harcai tűzvonalá vi euró műveltségn erkölcsiség alapelem vi legvad né
k szolgáltat kimeríthetet forr té ker képzőművészet zenén köny tarta tekintet
követk csopor sorozhat Törté történ jelleg b néphagyomá törvé prófé oktat
tanköltés vallá lí összeállí tarta szemp mellőzésé ink szent fok ille iroda
gyűjtemén összeállításá régisé v szemügy hár beoszt létesített T Prófé Eg
szentira Tó Héber Cham chu T kö Latin Pentateuch Rész Beresi Gene Terem köny kö
Sémo Exo kö Vajik Leviti I kö Bamidb Num kö Devór Deutoronomi kö Prófét Nev
risón Prophe prior Jehos Sóft Judic Semu Melóch Reg Nev acharon Prophe
Posterior Jesá Jerem 3.Jechezk Hos Jo Ámo Obad Jó Mic Nach Chabak Cefan Chagg
Zechar Malóc I Keszub Hagiograp Tehill Psaul Mis Proverb Ij J Sir-ha-Sir Canti
Cantico Éne én Ru Ec Thr Sirá Kohele Ecclesiast Eszt Dáni Ez Nechem Di Hajóm
Chronicor Króni Különb műfa tárg találkoz te B.-b valamenn kö szel ha Nevezhet
zs nemz szellemn mi eg főirányvon nemz boldogu dicső keresésé útj es nemz szel
m m at hata vágy önhitt mámorát önzés kizárólagosságt m B. ism népe jelleme
szok ha kielégül csa erkö elterjesztésé dicsőségé talál mi ink erköl szellem
mondhatj szöve illető Masz Ó-testamen v Ó-szövet név találkoz megjelölésé
kereszt elnevez sze állít Testamentumm Ami ugya apos pog vilá zsidó felvétel
aka bí kell tapasztaln h eg zs szertartá fők körülmeté n akadál áttérésn kényte
v engedménye ten H e ala helyez elméle kell felállít tó törv kötel ere illetől
taníto ugyan h törv ist ered ugy c emberi gyermekkor jóték hatá azon fölösleg
ártalm m c felhí figyel bűn ahely h e a an ellenáll Is kegyelmé egyet f kül
embe kö h ártatla halá kínoztat emberi bűné engeszt áldoz legy ak e kegyelem
szem ember jócselekede eg val gyakor am számítá jöh ér fölösleg E eb ist
kegyelem m üdvöz b törvénytar c H e n ala talál zs B.-b m idejé egyed tekint v
Krisztus hí táborá Jerem próf e próféciáj hivatkozo na jönn ami szövetsé kö Izr
házá J házáv szövet mintájá mel atyáik kötöttem am szövetsé felbontották ha
törvénye belsejü a szívü í Jerem 31 Valójá Jerem feltétele alapít szövetség sz
ha felbont szövet megújításá megszívlelésé
10590
CÍM Bi
SZÓC Bi könyvec Szentí Iz nép váloga irod ókor me hagyo is kinyilatkoztatás
szentesít va kútfő me keresztén is szen i köny sz m Keletkezés időtar lega nyú
pont állapít ke határid körülb Makkabe kor 150 befejezé Irod keletkezés i az
Szentír nyilatkozt idej K jelentő t ket zsidós so va alapkö tekint csa ugyano
szentség elisme keresz moham vilá mű vilá óko be irod ter v mag tekinté leg
remekm köz Kön Kö neve m világirod legjele m e ha a áll e merí e se e szellem
for mi fá ihletés hatás nyo keres talá kultú terület a vo erkölcsisé e rends
nyug ané fejlő v erkö belátá fok megvalós t m követe tám kultúr-vilá sze száz
visszatérhe ősforrá merít va fejlő zökkenése megtévelyedése fanat harc m
éppensé B. rová íra h ellenkez forrás ü m dogm mereve feleke sze várha itt tal
kijózanod lelkiism sugallat visszatéré ke nemz harca tűzvonal v eur műveltség
erkölcsisé alapele v legva n szolgálta kimeríthete for t ke képzőművésze zené
kön tart tekinte követ csopo sorozha Tört törté jelle néphagyom törv próf okta
tankölté vall l összeáll tart szem mellőzés in szen fo ill irod gyűjtemé
összeállítás régis szemüg há beosz létesítet Próf E szentir T Hébe Cha ch k
Lati Pentateuc Rés Beres Gen Tere kön k Sém Ex k Vaji Levit k Bamid Nu k Devó
Deutoronom k Prófé Ne risó Proph prio Jeho Sóf Judi Sem Melóc Re Ne acharo
Proph Posterio Jes Jere 3.Jechez Ho J Ám Oba J Mi Nac Chaba Cefa Chag Zecha
Maló Keszu Hagiogra Tehil Psau Mi Prover I Sir-ha-Si Cant Cantic Én é R E Th
Sir Kohel Ecclesias Esz Dán E Neche D Hajó Chronico Krón Külön műf tár találko
t B.- valamen k sze h Nevezhe z nem szellem m e főirányvo nem boldog dics
keresés út e nem sze a hat vág önhit mámorá önzé kizárólagosság B is nép jellem
szo h kielégü cs erk elterjesztés dicsőség talá m in erkö szelle mondhat szöv
illet Mas Ó-testame Ó-szöve né találko megjelölés keresz elneve sz állí
Testamentum Am ugy apo po vil zsid felvéte ak b kel tapasztal e z szertart fő
körülmet akadá áttérés kényt engedmény te al helye elmél kel felállí t tör köte
er illető tanít ugya tör is ere ug ember gyermekko jóté hat azo fölösle ártal
felh figye bű ahel a ellenál I kegyelm egye kü emb k ártatl hal kínozta ember
bűn engesz áldo leg a kegyele sze embe jócseleked e va gyako a számít jö é
fölösle e is kegyele üdvö törvényta al talá z B.- idej egye tekin Krisztu h
tábor Jere pró próféciá hivatkoz n jön am szövets k Iz ház házá szöve mintáj me
atyái kötötte a szövets felbontottá h törvény belsej szív Jere 3 Valój Jere
feltétel alapí szövetsé s h felbon szöve megújítás megszívlelés
1059
CÍ B
SZÓ B könyve Szent I né válog iro óko m hagy i kinyilatkoztatá szentesí v
kútf m kereszté i sze kön s Keletkezé időta leg ny pon állapí k határi körül
Makkab ko 15 befejez Iro keletkezé a Szentí nyilatkoz ide jelent ke zsidó s v
alapk tekin cs ugyan szentsé elism keres moha vil m vil ók b iro te ma tekint
le remek kö Kö K nev világiro legjel h ál mer s szelle fo m f ihleté hatá ny
kere tal kult terüle v erkölcsis rend nyu an fejl erk belát fo megvaló követ tá
kultúr-vil sz szá visszatérh ősforr merí v fejl zökkenés megtévelyedés fana har
éppens B rov ír ellenke forrá dog merev felek sz várh it ta kijózano lelkiis
sugalla visszatér k nem harc tűzvona eu műveltsé erkölcsis alapel legv szolgált
kimeríthet fo k képzőművész zen kö tar tekint köve csop sorozh Tör tört jell
néphagyo tör pró okt tankölt val összeál tar sze mellőzé i sze f il iro gyűjtem
összeállítá régi szemü h beos létesíte Pró szenti Héb Ch c Lat Pentateu Ré Bere
Ge Ter kö Sé E Vaj Levi Bami N Dev Deutorono Próf N ris Prop pri Jeh Só Jud Se
Meló R N achar Prop Posteri Je Jer 3.Jeche H Á Ob M Na Chab Cef Cha Zech Mal
Kesz Hagiogr Tehi Psa M Prove Sir-ha-S Can Canti É T Si Kohe Ecclesia Es Dá
Nech Haj Chronic Kró Külö mű tá találk B. valame sz Nevezh ne szelle főirányv
ne boldo dic keresé ú ne sz ha vá önhi mámor önz kizárólagossá i né jelle sz
kielég c er elterjeszté dicsősé tal i erk szell mondha szö ille Ma Ó-testam
Ó-szöv n találk megjelölé keres elnev s áll Testamentu A ug ap p vi zsi felvét
a ke tapaszta szertar f körülme akad áttéré kény engedmén t a hely elmé ke
feláll tö köt e illet taní ugy tö i er u embe gyermekk jót ha az fölösl árta
fel figy b ahe ellená kegyel egy k em ártat ha kínozt embe bű enges áld le
kegyel sz emb jócseleke v gyak számí j fölösl i kegyel üdv törvényt a tal B.
ide egy teki Kriszt tábo Jer pr próféci hivatko jö a szövet I há ház szöv mintá
m atyá kötött szövet felbontott törvén belse szí Jer Való Jer feltéte alap
szövets felbo szöv megújítá megszívlelé