10668.htm
CÍMSZÓ: Böjt
SZÓCIKK: Böjt, ételtől,
italtól vagy ezeken kívül még egyéb testi élvezetektől való tartózkodás a gyász
vagy bűnbánat kifejezéséül. A Bibliában «inuj nefes» önsanyargatás kifejezése az,
mit B.-nek értelmeznek, az evés-ivás tilalma világosan ott nincs kimondva.
Későbbi könyvekben «cóm» néven szerepel a tulajdonképpeni B. és Eszter k.-ben
körülírást is találunk hozzá: «ne egyetek s ne igyatok». Zacharja próféta
könyve már négy B.-öt említ (az Engesztelés napját nem számítva), mint a
közgyász megnyilatkozását: «a negyedik hó, az ötödik hó, a hetedik hó és a
tízedik hó B.-je (cóm) Juda háza számára vigassággá, örömmé, boldog ünneppé
válnak majd» (8. 19). Mindezeket ma is megtartják e napokon: tamuz hó 17-ikén
(sivo oszor betamuz), áb hó 9-ikén (tiso beóv), tisri 3-ikán: cóm Gedaljáhu és
tévész hó 10-én (aszoro betévész). A Talmud a B.-ről külön traktatust (Taánit)
tartalmaz, mely alkalmi (aszály idejére elrendelt engesztelő) B.-ről is tárgyal:
a Talmud előtti időben már összeállították a B.-ök lajstromát és foglalkoztak
azoknak jelentőségével (Megillat Taánit). A Talmud utáni korban még Eszter
B.-je is csatlakozott hozzájuk (l. o.) A középkori aszketikus szellem a
magánböjtöket is kultiválta, de a zsidó vallás ősi szellemének a Példabeszédek
K. (11. 17) ez igéje ad hívebb kifejezést: «Aki jót tesz magával, a szeretet
embere; de aki testét emészti, kegyetlen.» A B.-napok közül az Engesztelés
Napját és av hó 9-ikét estétől estig tartják, ezeken a napokon minden
nélkülözhető testi élvezettől is tartózkodnak és az alázat jeléül sarut
öltenek. A többi napokon csak az étel-italtól való tartózkodás szokásos. A
Bibliában elő nem forduló s kevésbé elterjedt B.-ök a következők: 1. peszach és
szukkosz ünnepek után a közeledő újholdak (ijár, illetőleg chesván) után hétfő,
csütörtök és hétfő sorrendben háromnapos böjt tarttatik, melynek eredete arra
menne vissza, hogy engesztelésül szolgáljon az ünnep víg hangulatában esetleg
elkövetett hibákért (séni, chámisi véséni). 2. Minden újholdat megelőző
köznapon, tehát ha az akár péntekre, akár szombatra, akár vasárnapra esik,
csütörtökön jom kippur kótón a hónap bűneinek engesztelésére. Ezen böjt több
hónapban el-elmarad. 3. A zsinagógai szökőévben gyermekbetegségek elkerülése
végett ama hetek hétfőin, néha csütörtökein, melyeknek szombatján sémósz,
voéró, bó, bésálách, jiszró, mispótim, terumó, tecávé hetiszakaszok
olvastatnak, böjtnapot tartanak. 4. Böjtnapoknak tekintik a szélichósz
(ros-hasonót és jom kippurt megelőző napokat is, ezek közül különösen
szélichosz első napját, ros hasonó elő napját.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 668. címszó a lexikon =>
131. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10668.htm
CÍMSZÓ: Böjt
SZÓCIKK: Böjt, ételtől, italtól vagy ezeken kívül még egyéb testi
élvezetektől való tartózkodás a gyász vagy bűnbánat kifejezéséül. A Bibliában
inuj nefes önsanyargatás kifejezése az, mit B.-nek értelmeznek, az evés-ivás
tilalma világosan ott nincs kimondva. Későbbi könyvekben cóm néven szerepel a tulajdonképpeni
B. és Eszter k.-ben körülírást is találunk hozzá: ne egyetek s ne igyatok .
Zacharja próféta könyve már négy B.-öt említ az Engesztelés napját nem számítva
, mint a közgyász megnyilatkozását: a negyedik hó, az ötödik hó, a hetedik hó
és a tízedik hó B.-je cóm Juda háza számára vigassággá, örömmé, boldog ünneppé
válnak majd 8. 19 . Mindezeket ma is megtartják e napokon: tamuz hó 17-ikén
sivo oszor betamuz , áb hó 9-ikén tiso beóv , tisri 3-ikán: cóm Gedaljáhu és
tévész hó 10-én aszoro betévész . A Talmud a B.-ről külön traktatust Taánit
tartalmaz, mely alkalmi aszály idejére elrendelt engesztelő B.-ről is tárgyal:
a Talmud előtti időben már összeállították a B.-ök lajstromát és foglalkoztak
azoknak jelentőségével Megillat Taánit . A Talmud utáni korban még Eszter B.-je
is csatlakozott hozzájuk l. o. A középkori aszketikus szellem a magánböjtöket
is kultiválta, de a zsidó vallás ősi szellemének a Példabeszédek K. 11. 17 ez
igéje ad hívebb kifejezést: Aki jót tesz magával, a szeretet embere; de aki testét
emészti, kegyetlen. A B.-napok közül az Engesztelés Napját és av hó 9-ikét
estétől estig tartják, ezeken a napokon minden nélkülözhető testi élvezettől is
tartózkodnak és az alázat jeléül sarut öltenek. A többi napokon csak az
étel-italtól való tartózkodás szokásos. A Bibliában elő nem forduló s kevésbé
elterjedt B.-ök a következők: 1. peszach és szukkosz ünnepek után a közeledő
újholdak ijár, illetőleg chesván után hétfő, csütörtök és hétfő sorrendben
háromnapos böjt tarttatik, melynek eredete arra menne vissza, hogy
engesztelésül szolgáljon az ünnep víg hangulatában esetleg elkövetett hibákért
séni, chámisi véséni . 2. Minden újholdat megelőző köznapon, tehát ha az akár
péntekre, akár szombatra, akár vasárnapra esik, csütörtökön jom kippur kótón a
hónap bűneinek engesztelésére. Ezen böjt több hónapban el-elmarad. 3. A
zsinagógai szökőévben gyermekbetegségek elkerülése végett ama hetek hétfőin,
néha csütörtökein, melyeknek szombatján sémósz, voéró, bó, bésálách, jiszró,
mispótim, terumó, tecávé hetiszakaszok olvastatnak, böjtnapot tartanak. 4.
Böjtnapoknak tekintik a szélichósz ros-hasonót és jom kippurt megelőző napokat
is, ezek közül különösen szélichosz első napját, ros hasonó elő napját.
10668.ht
CÍMSZÓ Böj
SZÓCIKK Böjt ételtől italtó vag ezeke kívü mé egyé test élvezetektő val
tartózkodá gyás vag bűnbána kifejezéséül Bibliába inu nefe önsanyargatá
kifejezés az mi B.-ne értelmeznek a evés-ivá tilalm világosa ot ninc kimondva
Később könyvekbe có néve szerepe tulajdonképpen B é Eszte k.-be körülírás i
találun hozzá n egyete n igyato Zacharj prófét könyv má nég B.-ö emlí a
Engesztelé napjá ne számítv min közgyás megnyilatkozását negyedi hó a ötödi hó
hetedi h é tízedi h B.-j có Jud ház számár vigassággá örömmé boldo ünnepp válna
maj 8 1 Mindezeke m i megtartjá napokon tamu h 17-iké siv oszo betamu á h 9-iké
tis beó tisr 3-ikán có Gedaljáh é tévés h 10-é aszor betévés Talmu B.-rő külö
traktatus Taáni tartalmaz mel alkalm aszál idejér elrendel engesztel B.-rő i
tárgyal Talmu előtt időbe má összeállítottá B.-ö lajstromá é foglalkozta azokna
jelentőségéve Megilla Taáni Talmu után korba mé Eszte B.-j i csatlakozot
hozzáju l o középkor aszketiku szelle magánböjtöke i kultiválta d zsid vallá ős
szelleméne Példabeszéde K 11 1 e igéj a híveb kifejezést Ak jó tes magával
szerete embere d ak testé emészti kegyetlen B.-napo közü a Engesztelé Napjá é a
h 9-iké estétő esti tartják ezeke napoko minde nélkülözhet test élvezettő i
tartózkodna é a aláza jeléü saru öltenek több napoko csa a étel-italtó val
tartózkodá szokásos Bibliába el ne fordul kevésb elterjed B.-ö következők 1
peszac é szukkos ünnepe utá közeled újholda ijár illetőle chesvá utá hétfő
csütörtö é hétf sorrendbe háromnapo böj tarttatik melyne eredet arr menn vissza
hog engesztelésü szolgáljo a ünne ví hangulatába esetle elkövetet hibákér séni
chámis vésén 2 Minde újholda megelőz köznapon tehá h a aká péntekre aká
szombatra aká vasárnapr esik csütörtökö jo kippu kótó hóna bűneine
engesztelésére Eze böj töb hónapba el-elmarad 3 zsinagóga szökőévbe gyermekbetegsége
elkerülés véget am hete hétfőin néh csütörtökein melyekne szombatjá sémósz
voéró bó bésálách jiszró mispótim terumó tecáv hetiszakaszo olvastatnak
böjtnapo tartanak 4 Böjtnapokna tekinti szélichós ros-hasonó é jo kippur
megelőz napoka is eze közü különöse szélichos els napját ro hason el napját
10668.h
CÍMSZ Bö
SZÓCIK Böj ételtő italt va ezek kív m egy tes élvezetekt va tartózkod gyá
va bűnbán kifejezéséü Bibliáb in nef önsanyargat kifejezé a m B.-n értelmezne
evés-iv tilal világos o nin kimondv Későb könyvekb c név szerep tulajdonképpe
Eszt k.-b körülírá találu hozz egyet igyat Zachar prófé köny m né B.- eml
Engesztel napj n számít mi közgyá megnyilatkozásá negyed h ötöd h heted tízed
B.- c Ju há számá vigasságg örömm bold ünnep váln ma Mindezek megtartj napoko
tam 17-ik si osz betam 9-ik ti be tis 3-iká c Gedaljá tévé 10- aszo betévé Talm
B.-r kül traktatu Taán tartalma me alkal aszá idejé elrende engeszte B.-r
tárgya Talm előt időb m összeállított B.- lajstrom foglalkozt azokn
jelentőségév Megill Taán Talm utá korb m Eszt B.- csatlakozo hozzáj középko
aszketik szell magánböjtök kultivált zsi vall ő szellemén Példabeszéd 1 igé
híve kifejezés A j te magáva szeret ember a test emészt kegyetle B.-nap köz
Engesztel Napj 9-ik estét est tartjá ezek napok mind nélkülözhe tes élvezett
tartózkodn aláz jelé sar öltene töb napok cs étel-italt va tartózkod szokáso
Bibliáb e n fordu kevés elterje B.- következő pesza szukko ünnep ut közele
újhold ijá illetől chesv ut hétf csütört hét sorrendb háromnap bö tarttati
melyn erede ar men vissz ho engesztelés szolgálj ünn v hangulatáb esetl
elkövete hibáké sén chámi vésé Mind újhold megelő köznapo teh ak péntekr ak
szombatr ak vasárnap esi csütörtök j kipp kót hón bűnein engesztelésér Ez bö tö
hónapb el-elmara zsinagóg szökőévb gyermekbetegség elkerülé vége a het hétfői
né csütörtökei melyekn szombatj sémós voér b bésálác jiszr mispóti terum tecá
hetiszakasz olvastatna böjtnap tartana Böjtnapokn tekint szélichó ros-hason j
kippu megelő napok i ez köz különös szélicho el napjá r haso e napjá
10668.
CÍMS B
SZÓCI Bö ételt ital v eze kí eg te élvezetek v tartózko gy v bűnbá
kifejezésé Bibliá i ne önsanyarga kifejez B.- értelmezn evés-i tila világo ni
kimond Késő könyvek né szere tulajdonképp Esz k.- körülír talál hoz egye igya
Zacha próf kön n B. em Engeszte nap számí m közgy megnyilatkozás negye ötö hete
tíze B. J h szám vigasság öröm bol ünne vál m Mindeze megtart napok ta 17-i s
os beta 9-i t b ti 3-ik Gedalj tév 10 asz betév Tal B.- kü traktat Taá tartalm
m alka asz idej elrend engeszt B.- tárgy Tal elő idő összeállítot B. lajstro
foglalkoz azok jelentőségé Megil Taá Tal ut kor Esz B. csatlakoz hozzá középk
aszketi szel magánböjtö kultivál zs val szellemé Példabeszé ig hív kifejezé t
magáv szere embe tes emész kegyetl B.-na kö Engeszte Nap 9-i esté es tartj eze
napo min nélkülözh te élvezet tartózkod alá jel sa ölten tö napo c étel-ital v
tartózko szokás Bibliá ford kevé elterj B. következ pesz szukk ünne u közel
újhol ij illető ches u hét csütör hé sorrend háromna b tarttat mely ered a me
viss h engesztelé szolgál ün hangulatá eset elkövet hibák sé chám vés Min újhol
megel köznap te a péntek a szombat a vasárna es csütörtö kip kó hó bűnei
engesztelésé E b t hónap el-elmar zsinagó szökőév gyermekbetegsé elkerül vég he
hétfő n csütörtöke melyek szombat sémó voé bésálá jisz mispót teru tec
hetiszakas olvastatn böjtna tartan Böjtnapok tekin szélich ros-haso kipp megel
napo e kö különö szélich e napj has napj
10668
CÍM
SZÓC B étel ita ez k e t élvezete tartózk g bűnb kifejezés Bibli n
önsanyarg kifeje B. értelmez evés- til világ n kimon Kés könyve n szer
tulajdonkép Es k. körülí talá ho egy igy Zach pró kö B e Engeszt na szám közg
megnyilatkozá negy öt het tíz B szá vigassá örö bo ünn vá Mindez megtar napo t
17- o bet 9- t 3-i Gedal té 1 as beté Ta B. k trakta Ta tartal alk as ide elren
engesz B. tárg Ta el id összeállíto B lajstr foglalko azo jelentőség Megi Ta Ta
u ko Es B csatlako hozz közép aszket sze magánböjt kultivá z va szellem
Példabesz i hí kifejez magá szer emb te emés kegyet B.-n k Engeszt Na 9- est e
tart ez nap mi nélkülöz t élveze tartózko al je s ölte t nap étel-ita tartózk
szoká Bibli for kev elter B követke pes szuk ünn köze újho i illet che hé csütö
h sorren háromn tartta mel ere m vis engesztel szolgá ü hangulat ese elköve
hibá s chá vé Mi újho mege közna t pénte szomba vasárn e csütört ki k h bűne
engesztelés hóna el-elma zsinag szökőé gyermekbetegs elkerü vé h hétf csütörtök
melye szomba sém vo bésál jis mispó ter te hetiszaka olvastat böjtn tarta Böjtnapo
teki szélic ros-has kip mege nap k külön szélic nap ha nap
1066
CÍ
SZÓ éte it e élvezet tartóz bűn kifejezé Bibl önsanyar kifej B értelme evés
ti vilá kimo Ké könyv sze tulajdonké E k körül tal h eg ig Zac pr k Engesz n
szá köz megnyilatkoz neg ö he tí sz vigass ör b ün v Minde megta nap 17 be 9 3-
Geda t a bet T B trakt T tarta al a id elre enges B tár T e i összeállít lajst
foglalk az jelentősé Meg T T k E csatlak hoz közé aszke sz magánböj kultiv v
szelle Példabes h kifeje mag sze em t emé kegye B.- Engesz N 9 es tar e na m
nélkülö élvez tartózk a j ölt na étel-it tartóz szok Bibl fo ke elte követk pe
szu ün köz újh ille ch h csüt sorre három tartt me er vi engeszte szolg hangula
es elköv hib ch v M újh meg közn pént szomb vasár csütör k bűn engesztelé hón
el-elm zsina szökő gyermekbeteg elker v hét csütörtö mely szomb sé v bésá ji
misp te t hetiszak olvasta böjt tart Böjtnap tek széli ros-ha ki meg na külö
széli na h na