10703.htm
CÍMSZÓ: Bosszú
SZÓCIKK: Bosszú, a
rosszindulatnak vagy ellenséges cselekedetnek megtorlására irányuló érzés vagy
tett. Ha ez érzést a társadalom teszi magáévá és intézményesen jár el kielégítésében:
igazságszolgáltatásnak mondjuk. Ez természetesen megtisztítja a B.-t az aljas
mellékérzésektől. A B.-t a Biblia még egynek veszi a büntetéssel. «Bosszú
Istene» a Bibliában és különösen egyes Zsoltárokban gyakran szerepel. A B.
szónak itt még nincs az a nemtelen értelme, mint a modern nyelveken, inkább
elégtételszerzést, megtorlást jelent és pedig főképp Isten vetélytársaival
szemben. «Hévvel büntetem a bálványimádókat, de kegyes és könyörületes vagyok
más ügyekben.» Mechilla 9. 20, 5). Alapfeltétele, hogy a bűn: megtévelyedés,
eltérés az isten kijelölte útról, mely csak egyirányú lehet. A dualizmus ezzel
szemben felteszi, hogy a bűn ősprincipium, kozmikus adottság, melynek külön
teremtője van. Az utóbbi felfogás szerint a bűn nem is megbélyegzendő valami,
hanem egyik típusa a jellemeknek. A gnosztikusok is a dualizmus alapján állnak,
mert felteszik, hogy a rossz a zsidóktól származik, ki az anyagi világot
teremtette, mely minden csábításnak gócpontja. De még az erkölcsi törvényt is
ennek az Istennek tulajdonítják és vele együtt elítélik, úgyhogy a bűn
elkövetésével látták a világtól való megszabadulásnak lehetőségét, forradalmat
a bűn és a principiuma ellen. Ezen gondolatmenetbe fűződött a «törvény» (Tóra)
megtagadása is. Csak a törvény hozta a bűnt a világra és akadályozta meg az
emberi természet szabad fejlődését. Elvonta a nőt és a föld minden javait a
közhasználattól. A Tóra alapjára helyezkedett az egyház és minden keresztény
állam is a büntetés szervezésében. Ismeri a Tóra a vérbosszú ősi intézményét
is; a családnak vagy nemzetségnek szolidaritását megölt tagjával. Az ily
vérbosszú nem egyéb, mint kezdetlegesebb alakja az állami büntető rendszernek
és oly idő terméke, melyben az állam még nem volt teljesen ura az
igazságszolgáltatásnak, amennyiben nem is állott elég alkalmas közeg
rendelkezésére a bűnösnek a hullámzó tömegben való kiderítésére. Ellenben
kimagaslik a bibliai törvény a görög és germán törvények idevágó intézkedései
fölött abban, hogy nem engedi a bűnös helyett más családtagnak felelősségre
vonását és tiltja a váltságdíj elfogadását, mely soká késleltette a vérbosszú
intézményének eltörlését. (Mózes 4. 35, 31. és 32.) A B.-t a Tóra erkölcsi
törvénye elítéli és tiltja. «Ne állj bosszút és ne tarts haragot» (Mózes 3. 19,
18). A Talmud felveti a kérdést, mi a különbség B. és a haragtartás között és
arra a megállapodásra jut, hogy B. az, ha valaki p. o. nem ad embertársának egy
tárgyat kölcsön avval a megokolással, hogy az sem adott neki; harag pedig az,
ha adja ugyan, de kiemeli, hogy annak ellenére teszi ezt, hogy amaz megtagadta
e kölcsönt.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 703. címszó a lexikon =>
137. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10703.htm
CÍMSZÓ: Bosszú
SZÓCIKK: Bosszú, a rosszindulatnak vagy ellenséges cselekedetnek megtorlására
irányuló érzés vagy tett. Ha ez érzést a társadalom teszi magáévá és
intézményesen jár el kielégítésében: igazságszolgáltatásnak mondjuk. Ez
természetesen megtisztítja a B.-t az aljas mellékérzésektől. A B.-t a Biblia
még egynek veszi a büntetéssel. Bosszú Istene a Bibliában és különösen egyes
Zsoltárokban gyakran szerepel. A B. szónak itt még nincs az a nemtelen értelme,
mint a modern nyelveken, inkább elégtételszerzést, megtorlást jelent és pedig
főképp Isten vetélytársaival szemben. Hévvel büntetem a bálványimádókat, de
kegyes és könyörületes vagyok más ügyekben. Mechilla 9. 20, 5 . Alapfeltétele,
hogy a bűn: megtévelyedés, eltérés az isten kijelölte útról, mely csak
egyirányú lehet. A dualizmus ezzel szemben felteszi, hogy a bűn ősprincipium, kozmikus
adottság, melynek külön teremtője van. Az utóbbi felfogás szerint a bűn nem is
megbélyegzendő valami, hanem egyik típusa a jellemeknek. A gnosztikusok is a
dualizmus alapján állnak, mert felteszik, hogy a rossz a zsidóktól származik,
ki az anyagi világot teremtette, mely minden csábításnak gócpontja. De még az
erkölcsi törvényt is ennek az Istennek tulajdonítják és vele együtt elítélik,
úgyhogy a bűn elkövetésével látták a világtól való megszabadulásnak
lehetőségét, forradalmat a bűn és a principiuma ellen. Ezen gondolatmenetbe
fűződött a törvény Tóra megtagadása is. Csak a törvény hozta a bűnt a világra
és akadályozta meg az emberi természet szabad fejlődését. Elvonta a nőt és a
föld minden javait a közhasználattól. A Tóra alapjára helyezkedett az egyház és
minden keresztény állam is a büntetés szervezésében. Ismeri a Tóra a vérbosszú
ősi intézményét is; a családnak vagy nemzetségnek szolidaritását megölt
tagjával. Az ily vérbosszú nem egyéb, mint kezdetlegesebb alakja az állami
büntető rendszernek és oly idő terméke, melyben az állam még nem volt teljesen
ura az igazságszolgáltatásnak, amennyiben nem is állott elég alkalmas közeg
rendelkezésére a bűnösnek a hullámzó tömegben való kiderítésére. Ellenben
kimagaslik a bibliai törvény a görög és germán törvények idevágó intézkedései
fölött abban, hogy nem engedi a bűnös helyett más családtagnak felelősségre
vonását és tiltja a váltságdíj elfogadását, mely soká késleltette a vérbosszú
intézményének eltörlését. Mózes 4. 35, 31. és 32. A B.-t a Tóra erkölcsi törvénye
elítéli és tiltja. Ne állj bosszút és ne tarts haragot Mózes 3. 19, 18 . A
Talmud felveti a kérdést, mi a különbség B. és a haragtartás között és arra a
megállapodásra jut, hogy B. az, ha valaki p. o. nem ad embertársának egy
tárgyat kölcsön avval a megokolással, hogy az sem adott neki; harag pedig az,
ha adja ugyan, de kiemeli, hogy annak ellenére teszi ezt, hogy amaz megtagadta
e kölcsönt.
10703.ht
CÍMSZÓ Bossz
SZÓCIKK Bosszú rosszindulatna vag ellensége cselekedetne megtorlásár
irányul érzé vag tett H e érzés társadalo tesz magáév é intézményese já e
kielégítésében igazságszolgáltatásna mondjuk E természetese megtisztítj B.- a
alja mellékérzésektől B.- Bibli mé egyne vesz büntetéssel Bossz Isten Bibliába
é különöse egye Zsoltárokba gyakra szerepel B szóna it mé ninc a nemtele
értelme min moder nyelveken inkáb elégtételszerzést megtorlás jelen é pedi
főkép Iste vetélytársaiva szemben Hévve büntete bálványimádókat d kegye é
könyörülete vagyo má ügyekben Mechill 9 20 Alapfeltétele hog bűn megtévelyedés
eltéré a iste kijelölt útról mel csa egyirány lehet dualizmu ezze szembe
felteszi hog bű ősprincipium kozmiku adottság melyne külö teremtőj van A utóbb
felfogá szerin bű ne i megbélyegzend valami hane egyi típus jellemeknek
gnosztikuso i dualizmu alapjá állnak mer felteszik hog ross zsidóktó származik
k a anyag világo teremtette mel minde csábításna gócpontja D mé a erkölcs
törvény i enne a Istenne tulajdonítjá é vel együt elítélik úgyhog bű
elkövetéséve láttá világtó val megszabadulásna lehetőségét forradalma bű é
principium ellen Eze gondolatmenetb fűződöt törvén Tór megtagadás is Csa törvén
hozt bűn világr é akadályozt me a ember természe szaba fejlődését Elvont nő é
föl minde javai közhasználattól Tór alapjár helyezkedet a egyhá é minde
keresztén álla i bünteté szervezésében Ismer Tór vérbossz ős intézményé is
családna vag nemzetségne szolidaritásá megöl tagjával A il vérbossz ne egyéb
min kezdetlegeseb alakj a állam büntet rendszerne é ol id terméke melybe a álla
mé ne vol teljese ur a igazságszolgáltatásnak amennyibe ne i állot elé alkalma
köze rendelkezésér bűnösne hullámz tömegbe val kiderítésére Ellenbe kimagasli
biblia törvén görö é germá törvénye idevág intézkedése fölöt abban hog ne enged
bűnö helyet má családtagna felelősségr vonásá é tiltj váltságdí elfogadását mel
sok késleltett vérbossz intézményéne eltörlését Móze 4 35 31 é 32 B.- Tór
erkölcs törvény elítél é tiltja N áll bosszú é n tart harago Móze 3 19 1 Talmu
felvet kérdést m különbsé B é haragtartá közöt é arr megállapodásr jut hog B az
h valak p o ne a embertársána eg tárgya kölcsö avva megokolással hog a se adot
neki hara pedi az h adj ugyan d kiemeli hog anna ellenér tesz ezt hog ama
megtagadt kölcsönt
10703.h
CÍMSZ Boss
SZÓCIK Bossz rosszindulatn va ellenség cselekedetn megtorlásá irányu érz va
tet érzé társadal tes magáé intézményes j kielégítésébe igazságszolgáltatásn
mondju természetes megtisztít B. alj mellékérzésektő B. Bibl m egyn ves
büntetésse Boss Iste Bibliáb különös egy Zsoltárokb gyakr szerepe szón i m nin
nemtel értelm mi mode nyelveke inká elégtételszerzés megtorlá jele ped főké Ist
vetélytársaiv szembe Hévv büntet bálványimádóka kegy könyörület vagy m ügyekbe
Mechil 2 Alapfeltétel ho bű megtévelyedé eltér ist kijelöl útró me cs egyirán
lehe dualizm ezz szemb feltesz ho b ősprincipiu kozmik adottsá melyn kül
teremtő va utób felfog szeri b n megbélyegzen valam han egy típu jellemekne
gnosztikus dualizm alapj állna me felteszi ho ros zsidókt származi anya világ
teremtett me mind csábításn gócpontj m erkölc törvén enn Istenn tulajdonítj ve
együ elítéli úgyho b elkövetésév látt világt va megszabadulásn lehetőségé
forradalm b principiu elle Ez gondolatmenet fűződö törvé Tó megtagadá i Cs
törvé hoz bű világ akadályoz m embe termész szab fejlődésé Elvon n fö mind java
közhasználattó Tó alapjá helyezkede egyh mind kereszté áll büntet szervezésébe
Isme Tó vérboss ő intézmény i családn va nemzetségn szolidaritás megö tagjáva i
vérboss n egyé mi kezdetlegese alak álla bünte rendszern o i termék melyb áll m
n vo teljes u igazságszolgáltatásna amennyib n állo el alkalm köz rendelkezésé
bűnösn hullám tömegb va kiderítésér Ellenb kimagasl bibli törvé gör germ
törvény idevá intézkedés fölö abba ho n enge bűn helye m családtagn felelősség
vonás tilt váltságd elfogadásá me so késleltet vérboss intézményén eltörlésé
Móz 3 3 3 B. Tó erkölc törvén elíté tiltj ál bossz tar harag Móz 1 Talm felve
kérdés különbs haragtart közö ar megállapodás ju ho a vala n embertársán e
tárgy kölcs avv megokolássa ho s ado nek har ped a ad ugya kiemel ho ann ellené
tes ez ho am megtagad kölcsön
10703.
CÍMS Bos
SZÓCI Boss rosszindulat v ellensé cselekedet megtorlás irány ér v te érz
társada te magá intézménye kielégítéséb igazságszolgáltatás mondj természete
megtisztí B al mellékérzésekt B Bib egy ve büntetéss Bos Ist Bibliá különö eg
Zsoltárok gyak szerep szó ni nemte értel m mod nyelvek ink elégtételszerzé
megtorl jel pe fők Is vetélytársai szemb Hév bünte bálványimádók keg könyörüle
vag ügyekb Mechi Alapfeltéte h b megtévelyed elté is kijelö útr m c egyirá leh
dualiz ez szem feltes h ősprincipi kozmi adotts mely kü teremt v utó felfo szer
megbélyegze vala ha eg típ jellemekn gnosztiku dualiz alap álln m feltesz h ro
zsidók származ any vilá teremtet m min csábítás gócpont erköl törvé en Isten
tulajdonít v egy elítél úgyh elkövetésé lát világ v megszabadulás lehetőség
forradal principi ell E gondolatmene fűződ törv T megtagad C törv ho b vilá
akadályo emb termés sza fejlődés Elvo f min jav közhasználatt T alapj helyezked
egy min kereszt ál bünte szervezéséb Ism T vérbos intézmén család v nemzetség
szolidaritá meg tagjáv vérbos egy m kezdetleges ala áll bünt rendszer termé
mely ál v telje igazságszolgáltatásn amennyi áll e alkal kö rendelkezés bűnös
hullá tömeg v kiderítésé Ellen kimagas bibl törv gö ger törvén idev intézkedé
föl abb h eng bű hely családtag felelőssé voná til váltság elfogadás m s
késlelte vérbos intézményé eltörlés Mó B T erköl törvé elít tilt á boss ta hara
Mó Tal felv kérdé különb haragtar köz a megállapodá j h val embertársá tárg
kölc av megokoláss h ad ne ha pe a ugy kieme h an ellen te e h a megtaga kölcsö
10703
CÍM Bo
SZÓC Bos rosszindula ellens cselekede megtorlá irán é t ér társad t mag
intézmény kielégítésé igazságszolgáltatá mond természet megtiszt a
mellékérzések Bi eg v büntetés Bo Is Bibli külön e Zsoltáro gya szere sz n nemt
érte mo nyelve in elégtételszerz megtor je p fő I vetélytársa szem Hé bünt
bálványimádó ke könyörül va ügyek Mech Alapfeltét megtévelye elt i kijel út
egyir le duali e sze felte ősprincip kozm adott mel k terem ut felf sze
megbélyegz val h e tí jellemek gnosztik duali ala áll feltes r zsidó szárma an
vil teremte mi csábítá gócpon erkö törv e Iste tulajdoní eg elíté úgy elkövetés
lá vilá megszabadulá lehetősé forrada princip el gondolatmen fűző tör megtaga tör
h vil akadály em termé sz fejlődé Elv mi ja közhasználat alap helyezke eg mi
keresz á bünt szervezésé Is vérbo intézmé csalá nemzetsé szolidarit me tagjá
vérbo eg kezdetlege al ál bün rendsze term mel á telj igazságszolgáltatás
amenny ál alka k rendelkezé bűnö hull töme kiderítés Elle kimaga bib tör g ge
törvé ide intézked fö ab en b hel családta felelőss von ti váltsá elfogadá
késlelt vérbo intézmény eltörlé M erkö törv elí til bos t har M Ta fel kérd
külön haragta kö megállapod va embertárs tár köl a megokolás a n h p ug kiem a
elle t megtag kölcs
1070
CÍ B
SZÓ Bo rosszindul ellen cseleked megtorl irá é társa ma intézmén kielégítés
igazságszolgáltat mon természe megtisz mellékérzése B e bünteté B I Bibl külö
Zsoltár gy szer s nem ért m nyelv i elégtételszer megto j f vetélytárs sze H
bün bálványimád k könyörü v ügye Mec Alapfelté megtévely el kije ú egyi l dual
sz felt ősprinci koz adot me tere u fel sz megbélyeg va t jelleme gnoszti dual
al ál felte zsid szárm a vi teremt m csábít gócpo erk tör Ist tulajdon e elít
úg elköveté l vil megszabadul lehetős forrad princi e gondolatme fűz tö megtag
tö vi akadál e term s fejlőd El m j közhasznála ala helyezk e m keres bün
szervezés I vérb intézm csal nemzets szolidari m tagj vérb e kezdetleg a á bü
rendsz ter me tel igazságszolgáltatá amenn á alk rendelkez bűn hul töm kideríté
Ell kimag bi tö g törv id intézke f a e he családt felelős vo t válts elfogad
késlel vérb intézmén eltörl erk tör el ti bo ha T fe kér külö haragt k
megállapo v embertár tá kö megokolá u kie ell megta kölc