10840.htm
CÍMSZÓ: Chásszidizmus
SZÓCIKK: Chásszidizmus,
vallásos irányzat, amely a kabbalából (l. o.) meríti miszticizmusát. Ez az
irányzat Magyarországon is megerősödött és jellegzetes életformákat bontott ki az
északkeleti és erdélyi részeken, de nem itt, hanem Lengyelországban támadt és a
XVII. sz.-ban. onnan ágazott el mindenfelé. Eleinte a Lurja-féle
miszticizmusból táplálkozott, később lényegesebb részeiben eltért attól és a
XVII. sz. sok csalódást okozott messianizmusának hatása alatt új ideológiát
teremtett. Tulajdonképpeni megalapítója Israel bal Semtov (= Best, 1.
Chasszid), akit ma is még a chásszideus hitvallók eszményképének tisztelnek.
Tanításai arra irányultak, hogy a vallásos megnyugvásért küzdő embert eloldja a
komor aszkézistől, amely ránehezedik a lélekre és megakadályozza Istenhez való
boldog szárnyalásában. Az élet legfőbb feladatául a harmonikus örömérzésben
való megtisztulást hirdeti a C. Ezt csak belső lelkesedéssel (hisz-lahuvusz)
éri el az ember és csak úgy, ha olyan fokig forralja fel eksztázisát, hogy az
anyagias indulatok kiolvadnak belőle és szinte személytelennek érzi magát. Az
individuális léteitől való eloldást (bitulha-jes) nem az anyagi életöröm
élesebb átérezhetése végett követeli a C,. hanem azért, hogy általa az igazi
vallásosságba tisztulhasson az ember. A chásszid az Avódában (szolgálat)
teljesíti meg ezt a megtisztulást. Az Avóda, amelyben az élet köznapi
tevékenysége is magasabb jelentőséget nyer és az istentisztelettel harmonikusan
összeforr, értelmét a lelki elmélyülésből (kavvónó) nyeri és szent cselekedetté
is ez avatja. A C. főleg ezen a ponton tér el a Lurja-féle miszticizmustól,
amely a kavvónó alatt az akaratnak céltudatos megfeszülését érti, míg a C. az
érzelmekben elmerülő és magában az életben gyökerező akarást érti alatta.
Mérhetetlen magasságig nő a chásszidikus felfogásban az ember elhivatása és
ezért is tiszteli a caddikot, akiben a legmagasabb isteni szférákban
megtisztult ember képviselőjét látja. A chásszideus világszemlélet kardinális
alapelve, hogy az egész természet eloldhatatlan Istentől, nem csak eszmei, de
materiális jelenségeiben is. Minden szerves és minden szervetlen életben
Istennek elszórt szikrái (necicósz) működnek, még a legrútabb és legalacsonyabb
dolgok is a necicósztól élnek. Gyűlölni és megvetni már ezért sem szabad semmit
sem. Az alacsonyrendű dolgokba hullott istenszikrák méltatlan helyzetükben is
megtartják isteni természetüket és az Istenhez tartoznak, bárha attól
időlegesen el szakadtak. Visszaömlésüket megváltásnak érzi az istenség és az
istenlélek (Sechina) megváltását ilyenformán az ember segítheti elő, ha
egyforma szeretettel arra törekszik, hogy minden teremtett dologban
zavartalanul működhessen az Isten természete, mert kelyhükből csak akkor térnek
vissza ősforrásukhoz az istenszikrák, ha hivatásukat megteljesítették. Ebben a
felfogásban elhomályosul a rút és a szép között való különbség és az élet
közönséges funkciói is ebben nemesülnek meg. A chásszid zsidó oltárnak tekinti
az asztalát és áldozásnak a lakomáját. Bárha a C.-ban a spekulatív elem elég
bőséges, rendszerét mégsem a spekulációkból fejlesztette ki, hanem inkább a
természetbe forrt világlátásból és legpregnánsabban legendáiban és
példázataiban jut kifejezésre. Népies irányzattá ezért nőhetett meg. A
hitéletben a vallásos impulzusnak a külső formáktól való felszabadulásra
törekszik a C. történetének első évtizedeiben a Talmud ellen is fordult, de
fejlődése során felismerte a benne rejlő erőforrásokat és visszatért hozzá, úgy
hogy a talmudikus tudományok legintenzívebb művelésével a C.-ban is
találkozunk. Hitéleti alapja természetesen a Sulchan Áruch és csak abban tér el
a nemchásszideus irányzattól, hogy életet önt a száraz formalizmusba, ami
istentiszteleti rendjében is felismerhető. Az imádkozást nem kötelességszerűen
és gépiesen végzi a chászid, hanem boldog örömmel és valóban emelkedett ünnepi
hangulatban. Eksztázisa másokra idegenül hat, de kétségtelenül a belső
örömteljes izgalom megnyilatkozása az és mindenesetre őszinte, ha talán túl
hangos is. A chásszidikus élet központján a rebbe (caddik, korrumpált
értelemben: csodarabbi) áll, aki a zsidó élet legfőbb instanciája. A
máramarosszigeti, munkácsi, belzi, szadagorai, rebbékhez ezrével zarándokolnak
a hívek, hogy lelki és anyagi gondjaik között vigasztalást és tanácsot kapjanak
(l. Csodarabbi). A C. új életformákkal gazdagította a zsidóságot,
megszínesítette a költészetét, kimélyítette lelki életét, de túlságba hajtott
miszticizmusa elvonja a gyakorlati élettől és elidegeníti a világi kultúrától.
Rendszerét a Ladiból való Snéur ben Salman építette ki és röviden chabad-nak
mondják. Ez a szó a kabbalisztikus háromegy szefirosz: a chochmó (bölcsesség),
binó (értelem) és daász (felismerés) szavak kezdőbetűinek összevonásából alakult
és azt jelzi, hogy a rendszerben az értelem dominál.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 840. címszó a lexikon =>
165. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10840.htm
CÍMSZÓ: Chásszidizmus
SZÓCIKK: Chásszidizmus, vallásos irányzat, amely a kabbalából l. o. meríti
miszticizmusát. Ez az irányzat Magyarországon is megerősödött és jellegzetes
életformákat bontott ki az északkeleti és erdélyi részeken, de nem itt, hanem
Lengyelországban támadt és a XVII. sz.-ban. onnan ágazott el mindenfelé.
Eleinte a Lurja-féle miszticizmusból táplálkozott, később lényegesebb részeiben
eltért attól és a XVII. sz. sok csalódást okozott messianizmusának hatása alatt
új ideológiát teremtett. Tulajdonképpeni megalapítója Israel bal Semtov = Best,
1. Chasszid , akit ma is még a chásszideus hitvallók eszményképének tisztelnek.
Tanításai arra irányultak, hogy a vallásos megnyugvásért küzdő embert eloldja a
komor aszkézistől, amely ránehezedik a lélekre és megakadályozza Istenhez való
boldog szárnyalásában. Az élet legfőbb feladatául a harmonikus örömérzésben
való megtisztulást hirdeti a C. Ezt csak belső lelkesedéssel hisz-lahuvusz éri
el az ember és csak úgy, ha olyan fokig forralja fel eksztázisát, hogy az
anyagias indulatok kiolvadnak belőle és szinte személytelennek érzi magát. Az individuális
léteitől való eloldást bitulha-jes nem az anyagi életöröm élesebb átérezhetése
végett követeli a C,. hanem azért, hogy általa az igazi vallásosságba
tisztulhasson az ember. A chásszid az Avódában szolgálat teljesíti meg ezt a
megtisztulást. Az Avóda, amelyben az élet köznapi tevékenysége is magasabb
jelentőséget nyer és az istentisztelettel harmonikusan összeforr, értelmét a
lelki elmélyülésből kavvónó nyeri és szent cselekedetté is ez avatja. A C.
főleg ezen a ponton tér el a Lurja-féle miszticizmustól, amely a kavvónó alatt
az akaratnak céltudatos megfeszülését érti, míg a C. az érzelmekben elmerülő és
magában az életben gyökerező akarást érti alatta. Mérhetetlen magasságig nő a
chásszidikus felfogásban az ember elhivatása és ezért is tiszteli a caddikot,
akiben a legmagasabb isteni szférákban megtisztult ember képviselőjét látja. A
chásszideus világszemlélet kardinális alapelve, hogy az egész természet
eloldhatatlan Istentől, nem csak eszmei, de materiális jelenségeiben is. Minden
szerves és minden szervetlen életben Istennek elszórt szikrái necicósz
működnek, még a legrútabb és legalacsonyabb dolgok is a necicósztól élnek.
Gyűlölni és megvetni már ezért sem szabad semmit sem. Az alacsonyrendű dolgokba
hullott istenszikrák méltatlan helyzetükben is megtartják isteni természetüket
és az Istenhez tartoznak, bárha attól időlegesen el szakadtak. Visszaömlésüket
megváltásnak érzi az istenség és az istenlélek Sechina megváltását ilyenformán
az ember segítheti elő, ha egyforma szeretettel arra törekszik, hogy minden
teremtett dologban zavartalanul működhessen az Isten természete, mert
kelyhükből csak akkor térnek vissza ősforrásukhoz az istenszikrák, ha
hivatásukat megteljesítették. Ebben a felfogásban elhomályosul a rút és a szép
között való különbség és az élet közönséges funkciói is ebben nemesülnek meg. A
chásszid zsidó oltárnak tekinti az asztalát és áldozásnak a lakomáját. Bárha a
C.-ban a spekulatív elem elég bőséges, rendszerét mégsem a spekulációkból
fejlesztette ki, hanem inkább a természetbe forrt világlátásból és
legpregnánsabban legendáiban és példázataiban jut kifejezésre. Népies
irányzattá ezért nőhetett meg. A hitéletben a vallásos impulzusnak a külső
formáktól való felszabadulásra törekszik a C. történetének első évtizedeiben a
Talmud ellen is fordult, de fejlődése során felismerte a benne rejlő
erőforrásokat és visszatért hozzá, úgy hogy a talmudikus tudományok
legintenzívebb művelésével a C.-ban is találkozunk. Hitéleti alapja
természetesen a Sulchan Áruch és csak abban tér el a nemchásszideus
irányzattól, hogy életet önt a száraz formalizmusba, ami istentiszteleti
rendjében is felismerhető. Az imádkozást nem kötelességszerűen és gépiesen
végzi a chászid, hanem boldog örömmel és valóban emelkedett ünnepi hangulatban.
Eksztázisa másokra idegenül hat, de kétségtelenül a belső örömteljes izgalom
megnyilatkozása az és mindenesetre őszinte, ha talán túl hangos is. A
chásszidikus élet központján a rebbe caddik, korrumpált értelemben: csodarabbi
áll, aki a zsidó élet legfőbb instanciája. A máramarosszigeti, munkácsi, belzi,
szadagorai, rebbékhez ezrével zarándokolnak a hívek, hogy lelki és anyagi
gondjaik között vigasztalást és tanácsot kapjanak l. Csodarabbi . A C. új
életformákkal gazdagította a zsidóságot, megszínesítette a költészetét, kimélyítette
lelki életét, de túlságba hajtott miszticizmusa elvonja a gyakorlati élettől és
elidegeníti a világi kultúrától. Rendszerét a Ladiból való Snéur ben Salman
építette ki és röviden chabad-nak mondják. Ez a szó a kabbalisztikus háromegy
szefirosz: a chochmó bölcsesség , binó értelem és daász felismerés szavak
kezdőbetűinek összevonásából alakult és azt jelzi, hogy a rendszerben az
értelem dominál.
10840.ht
CÍMSZÓ Chásszidizmu
SZÓCIKK Chásszidizmus valláso irányzat amel kabbalábó l o merít
miszticizmusát E a irányza Magyarországo i megerősödöt é jellegzete életformáka
bontot k a északkelet é erdély részeken d ne itt hane Lengyelországba támad é
XVII sz.-ban onna ágazot e mindenfelé Eleint Lurja-fél miszticizmusbó
táplálkozott későb lényegeseb részeibe eltér attó é XVII sz so csalódás okozot
messianizmusána hatás alat ú ideológiá teremtett Tulajdonképpen megalapítój
Israe ba Semto Best 1 Chasszi aki m i mé chásszideu hitvalló eszményképéne
tisztelnek Tanítása arr irányultak hog valláso megnyugvásér küzd ember eloldj
komo aszkézistől amel ránehezedi lélekr é megakadályozz Istenhe val boldo
szárnyalásában A éle legfőb feladatáu harmoniku örömérzésbe val megtisztulás
hirdet C Ez csa bels lelkesedésse hisz-lahuvus ér e a embe é csa úgy h olya
foki forralj fe eksztázisát hog a anyagia indulato kiolvadna belől é szint
személytelenne érz magát A individuáli léteitő val eloldás bitulha-je ne a
anyag életörö éleseb átérezhetés véget követel C, hane azért hog által a igaz
vallásosságb tisztulhasso a ember chásszi a Avódába szolgála teljesít me ez
megtisztulást A Avóda amelybe a éle köznap tevékenység i magasab jelentősége
nye é a istentisztelette harmonikusa összeforr értelmé lelk elmélyülésbő kavvón
nyer é szen cselekedett i e avatja C főle eze ponto té e Lurja-fél miszticizmustól
amel kavvón alat a akaratna céltudato megfeszülésé érti mí C a érzelmekbe
elmerül é magába a életbe gyökerez akarás ért alatta Mérhetetle magassági n
chásszidiku felfogásba a embe elhivatás é ezér i tisztel caddikot akibe
legmagasab isten szférákba megtisztul embe képviselőjé látja chásszideu
világszemléle kardináli alapelve hog a egés természe eloldhatatla Istentől ne
csa eszmei d materiáli jelenségeibe is Minde szerve é minde szervetle életbe
Istenne elszór szikrá necicós működnek mé legrútab é legalacsonyab dolgo i
necicósztó élnek Gyűlöln é megvetn má ezér se szaba semmi sem A alacsonyrend
dolgokb hullot istenszikrá méltatla helyzetükbe i megtartjá isten természetüke
é a Istenhe tartoznak bárh attó időlegese e szakadtak Visszaömlésüke megváltásna
érz a istensé é a istenléle Sechin megváltásá ilyenformá a embe segíthet elő h
egyform szeretette arr törekszik hog minde teremtet dologba zavartalanu
működhesse a Iste természete mer kelyhükbő csa akko térne vissz ősforrásukho a
istenszikrák h hivatásuka megteljesítették Ebbe felfogásba elhomályosu rú é szé
közöt val különbsé é a éle közönsége funkció i ebbe nemesülne meg chásszi zsid
oltárna tekint a asztalá é áldozásna lakomáját Bárh C.-ba spekulatí ele elé
bőséges rendszeré mégse spekulációkbó fejlesztett ki hane inkáb természetb forr
világlátásbó é legpregnánsabba legendáiba é példázataiba ju kifejezésre Népie
irányzatt ezér nőhetet meg hitéletbe valláso impulzusna küls formáktó val
felszabadulásr törekszi C történeténe els évtizedeibe Talmu elle i fordult d
fejlődés sorá felismert benn rejl erőforrásoka é visszatér hozzá úg hog
talmudiku tudományo legintenzíveb műveléséve C.-ba i találkozunk Hitélet alapj
természetese Sulcha Áruc é csa abba té e nemchásszideu irányzattól hog élete ön
szára formalizmusba am istentisztelet rendjébe i felismerhető A imádkozás ne
kötelességszerűe é gépiese végz chászid hane boldo örömme é valóba emelkedet
ünnep hangulatban Eksztázis másokr idegenü hat d kétségtelenü bels örömtelje
izgalo megnyilatkozás a é mindenesetr őszinte h talá tú hango is chásszidiku
éle központjá rebb caddik korrumpál értelemben csodarabb áll ak zsid éle legfőb
instanciája máramarosszigeti munkácsi belzi szadagorai rebbékhe ezréve
zarándokolna hívek hog lelk é anyag gondjai közöt vigasztalás é tanácso kapjana
l Csodarabb C ú életformákka gazdagított zsidóságot megszínesített költészetét
kimélyített lelk életét d túlságb hajtot miszticizmus elvonj gyakorlat élettő é
elidegenít világ kultúrától Rendszeré Ladibó val Snéu be Salma épített k é rövide
chabad-na mondják E sz kabbalisztiku háromeg szefirosz chochm bölcsessé bin
értele é daás felismeré szava kezdőbetűine összevonásábó alakul é az jelzi hog
rendszerbe a értele dominál
10840.h
CÍMSZ Chásszidizm
SZÓCIK Chásszidizmu vallás irányza ame kabbaláb merí miszticizmusá irányz
Magyarország megerősödö jellegzet életformák bonto északkele erdél részeke n it
han Lengyelországb táma XVI sz.-ba onn ágazo mindenfel Elein Lurja-fé
miszticizmusb táplálkozot késő lényegese részeib elté att XVI s s csalódá okozo
messianizmusán hatá ala ideológi teremtet Tulajdonképpe megalapító Isra b Semt
Bes Chassz ak m chásszide hitvall eszményképén tisztelne Tanítás ar irányulta
ho vallás megnyugvásé küz embe elold kom aszkézistő ame ránehezed lélek
megakadályoz Istenh va bold szárnyalásába él legfő feladatá harmonik örömérzésb
va megtisztulá hirde E cs bel lelkesedéss hisz-lahuvu é emb cs úg oly fok
forral f eksztázisá ho anyagi indulat kiolvadn belő szin személytelenn ér magá
individuál léteit va eloldá bitulha-j n anya életör élese átérezheté vége
követe C han azér ho álta iga vallásosság tisztulhass embe chássz Avódáb
szolgál teljesí m e megtisztulás Avód amelyb él közna tevékenysé magasa
jelentőség ny istentisztelett harmonikus összefor értelm lel elmélyülésb kavvó nye
sze cselekedet avatj fől ez pont t Lurja-fé miszticizmustó ame kavvó ala
akaratn céltudat megfeszülés ért m érzelmekb elmerü magáb életb gyökere akará
ér alatt Mérhetetl magasság chásszidik felfogásb emb elhivatá ezé tiszte
caddiko akib legmagasa iste szférákb megtisztu emb képviselőj látj chásszide
világszemlél kardinál alapelv ho egé termész eloldhatatl Istentő n cs eszme
materiál jelenségeib i Mind szerv mind szervetl életb Istenn elszó szikr necicó
működne m legrúta legalacsonya dolg necicószt élne Gyűlöl megvet m ezé s szab
semm se alacsonyren dolgok hullo istenszikr méltatl helyzetükb megtartj iste
természetük Istenh tartozna bár att időleges szakadta Visszaömlésük megváltásn
ér istens istenlél Sechi megváltás ilyenform emb segíthe el egyfor szeretett ar
törekszi ho mind teremte dologb zavartalan működhess Ist természet me kelyhükb
cs akk térn viss ősforrásukh istenszikrá hivatásuk megteljesítetté Ebb
felfogásb elhomályos r sz közö va különbs él közönség funkci ebb nemesüln me
chássz zsi oltárn tekin asztal áldozásn lakomájá Bár C.-b spekulat el el bősége
rendszer mégs spekulációkb fejlesztet k han inká természet for világlátásb
legpregnánsabb legendáib példázataib j kifejezésr Népi irányzat ezé nőhete me
hitéletb vallás impulzusn kül formákt va felszabadulás töreksz történetén el
évtizedeib Talm ell fordul fejlődé sor felismer ben rej erőforrások visszaté
hozz ú ho talmudik tudomány legintenzíve művelésév C.-b találkozun Hitéle alap
természetes Sulch Áru cs abb t nemchásszide irányzattó ho élet ö szár formalizmusb
a istentisztele rendjéb felismerhet imádkozá n kötelességszerű gépies vég
chászi han bold örömm valób emelkede ünne hangulatba Eksztázi mások idegen ha
kétségtelen bel örömtelj izgal megnyilatkozá mindeneset őszint tal t hang i
chásszidik él központj reb caddi korrumpá értelembe csodarab ál a zsi él legfő
instanciáj máramarossziget munkács belz szadagora rebbékh ezrév zarándokoln
híve ho lel anya gondja közö vigasztalá tanács kapjan Csodarab életformákk
gazdagítot zsidóságo megszínesítet költészeté kimélyítet lel életé túlság hajto
miszticizmu elvon gyakorla élett elidegení vilá kultúrátó Rendszer Ladib va Sné
b Salm építet rövid chabad-n mondjá s kabbalisztik hárome szefiros choch
bölcsess bi értel daá felismer szav kezdőbetűin összevonásáb alaku a jelz ho
rendszerb értel dominá
10840.
CÍMS Chásszidiz
SZÓCI Chásszidizm vallá irányz am kabbalá mer miszticizmus irány
Magyarorszá megerősöd jellegze életformá bont északkel erdé részek i ha
Lengyelország tám XV sz.-b on ágaz mindenfe Elei Lurja-f miszticizmus
táplálkozo kés lényeges részei elt at XV csalód okoz messianizmusá hat al
ideológ teremte Tulajdonképp megalapít Isr Sem Be Chass a chásszid hitval
eszményképé tiszteln Tanítá a irányult h vallá megnyugvás kü emb elol ko
aszkézist am ráneheze léle megakadályo Isten v bol szárnyalásáb é legf feladat
harmoni örömérzés v megtisztul hird c be lelkesedés hisz-lahuv em c ú ol fo
forra eksztázis h anyag indula kiolvad bel szi személytelen é mag individuá
létei v elold bitulha- any életö éles átérezhet vég követ ha azé h ált ig
vallásossá tisztulhas emb cháss Avódá szolgá teljes megtisztulá Avó amely é
közn tevékenys magas jelentősé n istentisztelet harmoniku összefo értel le
elmélyülés kavv ny sz cselekede avat fő e pon Lurja-f miszticizmust am kavv al
akarat céltuda megfeszülé ér érzelmek elmer magá élet gyöker akar é alat
Mérhetet magassá chásszidi felfogás em elhivat ez tiszt caddik aki legmagas ist
szférák megtiszt em képviselő lát chásszid világszemlé kardiná alapel h eg
termés eloldhatat Istent c eszm materiá jelenségei Min szer min szervet élet
Isten elsz szik necic működn legrút legalacsony dol necicósz éln Gyűlö megve ez
sza sem s alacsonyre dolgo hull istenszik méltat helyzetük megtart ist
természetü Isten tartozn bá at időlege szakadt Visszaömlésü megváltás é isten
istenlé Sech megváltá ilyenfor em segíth e egyfo szeretet a töreksz h min
teremt dolog zavartala működhes Is természe m kelyhük c ak tér vis ősforrásuk
istenszikr hivatásu megteljesített Eb felfogás elhomályo s köz v különb é közönsé
funkc eb nemesül m cháss zs oltár teki aszta áldozás lakomáj Bá C.- spekula e e
bőség rendsze még spekulációk fejleszte ha ink természe fo világlátás
legpregnánsab legendái példázatai kifejezés Nép irányza ez nőhet m hitélet
vallá impulzus kü formák v felszabadulá töreks történeté e évtizedei Tal el
fordu fejlőd so felisme be re erőforráso visszat hoz h talmudi tudomán
legintenzív művelésé C.- találkozu Hitél ala természete Sulc Ár c ab
nemchásszid irányzatt h éle szá formalizmus istentisztel rendjé felismerhe
imádkoz kötelességszer gépie vé chász ha bol öröm való emelked ünn hangulatb
Eksztáz máso idege h kétségtele be örömtel izga megnyilatkoz mindenese őszin ta
han chásszidi é központ re cadd korrump értelemb csodara á zs é legf instanciá
máramarosszige munkác bel szadagor rebbék ezré zarándokol hív h le any gondj
köz vigasztal tanác kapja Csodara életformák gazdagíto zsidóság megszínesíte
költészet kimélyíte le élet túlsá hajt miszticizm elvo gyakorl élet elidegen
vil kultúrát Rendsze Ladi v Sn Sal építe rövi chabad- mondj kabbaliszti három
szefiro choc bölcses b érte da felisme sza kezdőbetűi összevonásá alak jel h
rendszer érte domin
10840
CÍM Chásszidi
SZÓC Chásszidiz vall irány a kabbal me miszticizmu irán Magyarorsz megerősö
jellegz életform bon északke erd része h Lengyelorszá tá X sz.- o ága mindenf
Ele Lurja- miszticizmu táplálkoz ké lényege része el a X csaló oko messianizmus
ha a ideoló teremt Tulajdonkép megalapí Is Se B Chas chásszi hitva eszménykép
tisztel Tanít irányul vall megnyugvá k em elo k aszkézis a ránehez lél
megakadály Iste bo szárnyalásá leg felada harmon örömérzé megtisztu hir b
lelkesedé hisz-lahu e o f forr eksztázi anya indul kiolva be sz személytele ma
individu léte elol bitulha an élet éle átérezhe vé köve h az ál i vallásoss
tisztulha em chás Avód szolg telje megtisztul Av amel köz tevékeny maga
jelentős istentisztele harmonik összef érte l elmélyülé kav n s cseleked ava f
po Lurja- miszticizmus a kav a akara céltud megfeszül é érzelme elme mag éle
gyöke aka ala Mérhete magass chásszid felfogá e elhiva e tisz caddi ak legmaga
is szférá megtisz e képvisel lá chásszi világszeml kardin alape e termé
eloldhata Isten esz materi jelensége Mi sze mi szerve éle Iste els szi neci
működ legrú legalacson do necicós él Gyűl megv e sz se alacsonyr dolg hul
istenszi mélta helyzetü megtar is természet Iste tartoz b a időleg szakad
Visszaömlés megváltá iste istenl Sec megvált ilyenfo e segít egyf szerete
töreks mi terem dolo zavartal működhe I termész kelyhü a té vi ősforrásu
istenszik hivatás megteljesítet E felfogá elhomály kö külön közöns funk e
nemesü chás z oltá tek aszt áldozá lakomá B C. spekul bősé rendsz mé spekuláció
fejleszt h in termész f világlátá legpregnánsa legendá példázata kifejezé Né
irányz e nőhe hitéle vall impulzu k formá felszabadul törek történet évtizede
Ta e ford fejlő s felism b r erőforrás vissza ho talmud tudomá legintenzí
művelés C. találkoz Hité al természet Sul Á a nemchásszi irányzat él sz
formalizmu istentiszte rendj felismerh imádko kötelességsze gépi v chás h bo
örö val emelke ün hangulat Eksztá más ideg kétségtel b örömte izg megnyilatko
mindenes őszi t ha chásszid közpon r cad korrum értelem csodar z leg instanci
máramarosszig munká be szadago rebbé ezr zarándoko hí l an gond kö vigaszta
taná kapj Csodar életformá gazdagít zsidósá megszínesít költésze kimélyít l éle
túls haj miszticiz elv gyakor éle elidege vi kultúrá Rendsz Lad S Sa épít röv
chabad mond kabbaliszt háro szefir cho bölcse ért d felism sz kezdőbetű
összevonás ala je rendsze ért domi
1084
CÍ Chásszid
SZÓ Chásszidi val irán kabba m miszticizm irá Magyarors megerős jelleg
életfor bo északk er rész Lengyelorsz t sz. ág minden El Lurja miszticizm
táplálko k lényeg rész e csal ok messianizmu h ideol terem Tulajdonké megalap I
S Cha chássz hitv eszményké tiszte Taní irányu val megnyugv e el aszkézi ránehe
lé megakadál Ist b szárnyalás le felad harmo örömérz megtiszt hi lelkesed
hisz-lah for eksztáz any indu kiolv b s személytel m individ lét elo bitulh a
éle él átérezh v köv a á vallásos tisztulh e chá Avó szol telj megtisztu A ame
kö tevéken mag jelentő istentisztel harmoni össze ért elmélyül ka cseleke av p
Lurja miszticizmu ka akar céltu megfeszü érzelm elm ma él gyök ak al Mérhet
magas chásszi felfog elhiv tis cadd a legmag i szfér megtis képvise l chássz
világszem kardi alap term eloldhat Iste es mater jelenség M sz m szerv él Ist
el sz nec műkö legr legalacso d necicó é Gyű meg s s alacsony dol hu istensz
mélt helyzet megta i természe Ist tarto időle szaka Visszaömlé megvált ist
isten Se megvál ilyenf segí egy szeret törek m tere dol zavarta működh termés
kelyh t v ősforrás istenszi hivatá megteljesíte felfog elhomál k külö közön fun
nemes chá olt te asz áldoz lakom C speku bős rends m spekuláci fejlesz i termés
világlát legpregnáns legend példázat kifejez N irány nőh hitél val impulz form
felszabadu töre történe évtized T for fejl felis erőforrá vissz h talmu tudom
legintenz művelé C találko Hit a természe Su nemchássz irányza é s formalizm
istentiszt rend felismer imádk kötelességsz gép chá b ör va emelk ü hangula
Ekszt má ide kétségte örömt iz megnyilatk mindene ősz h chásszi közpo ca korru
értele csoda le instanc máramarosszi munk b szadag rebb ez zarándok h a gon k
vigaszt tan kap Csoda életform gazdagí zsidós megszínesí költész kimélyí él túl
ha misztici el gyako él elideg v kultúr Rends La S épí rö chaba mon kabbalisz
hár szefi ch bölcs ér felis s kezdőbet összevoná al j rendsz ér dom