10867.htm
CÍMSZÓ: Chillul ha-Sém
SZÓCIKK: Chillul ha-Sém
(h.). Isten nevének profanizálása. Embertelen, rossz cselekedettel magát Istent
is meg lehet sérteni. A Szentírásnak erre vonatkozó igéje így hangzik: «Ne szentségtelenítsétek
meg szent nevemet» (Mózes III. 22. 31, 32). Minden cselekedet, amely arra
alkalmas, hogy Isten uralmának tekintélyét másvallásúak előtt alászállítsa, a
C. kritériuma alá esik. «A népek előtt akarok szentnek bizonyulni.)) (Ezékiél
20 f.). És meg ne fertőztessétek az én nevemet, hanem inkább szenteltessem meg
Izrael fiai között (Mózes III. 22. 32). A Talmud (Kiddusin 40 a) részletesen
magyarázza meg a C. fogalmát. «Ha már elkövetik, inkább titokban kövessék el a
bűnt, semhogy nyilvánosan kövessék azt el». Minden bűn között a nyilvánosan
elkövetett bűn a legnagyobb, mert példát adhat másoknak is, mert
megbotránkoztat, mert szégyent vet az Istenre is az ellene elkövetett
lázadással. A Talmudszerzők felfogása nem egységes ebben a kérdésben, de abban
megegyeznek, hogy «a vallástudós ne hívja ki a közönség megbotránkozását».
Manapság a C. fogalma kitágult és minden bűn, amely nem-zsidó ellen irányul,
vagy amellyel nem-zsidók előtt a zsidó vallást, a zsidó erkölcsöt
megkisebbítheti és egyáltalában minden erkölcstelenség C.-nek számít. De a
vallástiprás és a nem-zsidók ellen irányuló rossz cselekedet még nem meríti ki
a C. bűnét; ha valakinek alkalma lehetne jót tenni nem-zsidóval, vagy
valamilyen cselekedetével bizonyságot tehetne a zsidó vallás nagy etikai értéke
mellett és ezt mégis elmulasztja, akkor a C. bűnébe esik. Ez a felfogás jut
kifejezésre a Talmud (Bábá mecia II. 5.) következő elbeszélésében is: Sunon ben
Setach tanítványa pogány embertől szamarat vásárolt. Később észrevette, hogy
drága gyöngyfüzér lóg az állat nyakán. A mester meghagyta neki, hogy adja
vissza gazdájának a láncot, mert ő csak az állatot vásárolta meg: hadd mondja a
pogány: «Áldott a zsidók istenes» (aki népét a becsület nemes művelésére
nevelte). Más eseteket is ismertet a Talmud és valamennyi ilyen értelemben
világítja meg a C. fogalmát.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 867. címszó a lexikon =>
169. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10867.htm
CÍMSZÓ: Chillul ha-Sém
SZÓCIKK: Chillul ha-Sém h. . Isten nevének profanizálása. Embertelen, rossz
cselekedettel magát Istent is meg lehet sérteni. A Szentírásnak erre vonatkozó
igéje így hangzik: Ne szentségtelenítsétek meg szent nevemet Mózes III. 22. 31,
32 . Minden cselekedet, amely arra alkalmas, hogy Isten uralmának tekintélyét
másvallásúak előtt alászállítsa, a C. kritériuma alá esik. A népek előtt akarok
szentnek bizonyulni. Ezékiél 20 f. . És meg ne fertőztessétek az én nevemet,
hanem inkább szenteltessem meg Izrael fiai között Mózes III. 22. 32 . A Talmud
Kiddusin 40 a részletesen magyarázza meg a C. fogalmát. Ha már elkövetik,
inkább titokban kövessék el a bűnt, semhogy nyilvánosan kövessék azt el .
Minden bűn között a nyilvánosan elkövetett bűn a legnagyobb, mert példát adhat
másoknak is, mert megbotránkoztat, mert szégyent vet az Istenre is az ellene
elkövetett lázadással. A Talmudszerzők felfogása nem egységes ebben a
kérdésben, de abban megegyeznek, hogy a vallástudós ne hívja ki a közönség
megbotránkozását . Manapság a C. fogalma kitágult és minden bűn, amely nem-zsidó
ellen irányul, vagy amellyel nem-zsidók előtt a zsidó vallást, a zsidó
erkölcsöt megkisebbítheti és egyáltalában minden erkölcstelenség C.-nek számít.
De a vallástiprás és a nem-zsidók ellen irányuló rossz cselekedet még nem
meríti ki a C. bűnét; ha valakinek alkalma lehetne jót tenni nem-zsidóval, vagy
valamilyen cselekedetével bizonyságot tehetne a zsidó vallás nagy etikai értéke
mellett és ezt mégis elmulasztja, akkor a C. bűnébe esik. Ez a felfogás jut
kifejezésre a Talmud Bábá mecia II. 5. következő elbeszélésében is: Sunon ben
Setach tanítványa pogány embertől szamarat vásárolt. Később észrevette, hogy
drága gyöngyfüzér lóg az állat nyakán. A mester meghagyta neki, hogy adja
vissza gazdájának a láncot, mert ő csak az állatot vásárolta meg: hadd mondja a
pogány: Áldott a zsidók istenes aki népét a becsület nemes művelésére nevelte .
Más eseteket is ismertet a Talmud és valamennyi ilyen értelemben világítja meg
a C. fogalmát.
10867.ht
CÍMSZÓ Chillu ha-Sé
SZÓCIKK Chillu ha-Sé h Iste nevéne profanizálása Embertelen ross
cselekedette magá Isten i me lehe sérteni Szentírásna err vonatkoz igéj íg
hangzik N szentségtelenítséte me szen neveme Móze III 22 31 3 Minde cselekedet
amel arr alkalmas hog Iste uralmána tekintélyé másvallásúa előt alászállítsa C
kritérium al esik népe előt akaro szentne bizonyulni Ezékié 2 f É me n
fertőztesséte a é nevemet hane inkáb szenteltesse me Izrae fia közöt Móze III
22 3 Talmu Kiddusi 4 részletese magyarázz me C fogalmát H má elkövetik inkáb
titokba kövessé e bűnt semhog nyilvánosa kövessé az e Minde bű közöt nyilvánosa
elkövetet bű legnagyobb mer példá adha másokna is mer megbotránkoztat mer
szégyen ve a Istenr i a ellen elkövetet lázadással Talmudszerző felfogás ne
egysége ebbe kérdésben d abba megegyeznek hog vallástudó n hívj k közönsé
megbotránkozásá Manapsá C fogalm kitágul é minde bűn amel nem-zsid elle irányul
vag amellye nem-zsidó előt zsid vallást zsid erkölcsö megkisebbíthet é
egyáltalába minde erkölcstelensé C.-ne számít D vallástiprá é nem-zsidó elle
irányul ross cselekede mé ne merít k C bűnét h valakine alkalm lehetn jó tenn
nem-zsidóval vag valamilye cselekedetéve bizonyságo tehetn zsid vallá nag etika
érték mellet é ez mégi elmulasztja akko C bűnéb esik E felfogá ju kifejezésr
Talmu Báb meci II 5 következ elbeszélésébe is Suno be Setac tanítvány pogán
embertő szamara vásárolt Későb észrevette hog drág gyöngyfüzé ló a álla nyakán
meste meghagyt neki hog adj vissz gazdájána láncot mer csa a állato vásárolt
meg had mondj pogány Áldot zsidó istene ak népé becsüle neme művelésér nevelt
Má eseteke i ismerte Talmu é valamenny ilye értelembe világítj me C fogalmát
10867.h
CÍMSZ Chill ha-S
SZÓCIK Chill ha-S Ist nevén profanizálás Embertele ros cselekedett mag Iste
m leh sérten Szentírásn er vonatko igé í hangzi szentségtelenítsét m sze nevem
Móz II 2 3 Mind cselekede ame ar alkalma ho Ist uralmán tekintély másvallású
elő alászállíts kritériu a esi nép elő akar szentn bizonyuln Ezéki m
fertőztessét neveme han inká szenteltess m Izra fi közö Móz II 2 Talm Kiddus
részletes magyaráz m fogalmá m elköveti inká titokb kövess bűn semho nyilvános
kövess a Mind b közö nyilvános elkövete b legnagyob me péld adh másokn i me
megbotránkozta me szégye v Isten elle elkövete lázadássa Talmudszerz felfogá n
egység ebb kérdésbe abb megegyezne ho vallástud hív közöns megbotránkozás
Manaps fogal kitágu mind bű ame nem-zsi ell irányu va amelly nem-zsid elő zsi
vallás zsi erkölcs megkisebbíthe egyáltaláb mind erkölcstelens C.-n számí
vallástipr nem-zsid ell irányu ros cseleked m n merí bűné valakin alkal lehet j
ten nem-zsidóva va valamily cselekedetév bizonyság tehet zsi vall na etik érté
melle e még elmulasztj akk bűné esi felfog j kifejezés Talm Bá mec I követke
elbeszéléséb i Sun b Seta tanítván pogá embert szamar vásárol Késő észrevett ho
drá gyöngyfüz l áll nyaká mest meghagy nek ho ad viss gazdáján lánco me cs
állat vásárol me ha mond pogán Áldo zsid isten a nép becsül nem művelésé nevel
M esetek ismert Talm valamenn ily értelemb világít m fogalmá
10867.
CÍMS Chil ha-
SZÓCI Chil ha- Is nevé profanizálá Embertel ro cselekedet ma Ist le sérte
Szentírás e vonatk ig hangz szentségtelenítsé sz neve Mó I Min cseleked am a
alkalm h Is uralmá tekintél másvallás el alászállít kritéri es né el aka szent
bizonyul Ezék fertőztessé nevem ha ink szenteltes Izr f köz Mó I Tal Kiddu
részlete magyará fogalm elkövet ink titok köves bű semh nyilváno köves Min köz
nyilváno elkövet legnagyo m pél ad mások m megbotránkozt m szégy Iste ell
elkövet lázadáss Talmudszer felfog egysé eb kérdésb ab megegyezn h vallástu hí
közön megbotránkozá Manap foga kitág min b am nem-zs el irány v amell nem-zsi
el zs vallá zs erkölc megkisebbíth egyáltalá min erkölcstelen C.- szám
vallástip nem-zsi el irány ro cseleke mer bűn valaki alka lehe te nem-zsidóv v
valamil cselekedeté bizonysá tehe zs val n eti ért mell mé elmulaszt ak bűn es
felfo kifejezé Tal B me követk elbeszélésé Su Set tanítvá pog ember szama
vásáro Kés észrevet h dr gyöngyfü ál nyak mes meghag ne h a vis gazdájá lánc m
c álla vásáro m h mon pogá Áld zsi iste né becsü ne művelés neve esete ismer
Tal valamen il értelem világí fogalm
10867
CÍM Chi ha
SZÓC Chi ha I nev profanizál Emberte r cselekede m Is l sért Szentírá vonat
i hang szentségteleníts s nev M Mi cseleke a alkal I uralm tekinté másvallá e
alászállí kritér e n e ak szen bizonyu Ezé fertőztess neve h in szentelte Iz kö
M Ta Kidd részlet magyar fogal elköve in tito köve b sem nyilván köve Mi kö
nyilván elköve legnagy pé a máso megbotránkoz szég Ist el elköve lázadás
Talmudsze felfo egys e kérdés a megegyez vallást h közö megbotránkoz Mana fog
kitá mi a nem-z e irán amel nem-zs e z vall z erköl megkisebbít egyáltal mi
erkölcstele C. szá vallásti nem-zs e irán r cselek me bű valak alk leh t
nem-zsidó valami cselekedet bizonys teh z va et ér mel m elmulasz a bű e felf
kifejez Ta m követ elbeszélés S Se tanítv po embe szam vásár Ké észreve d
gyöngyf á nya me megha n vi gazdáj lán áll vásár mo pog Ál zs ist n becs n
művelé nev eset isme Ta valame i értele világ fogal
1086
CÍ Ch h
SZÓ Ch h ne profanizá Embert cseleked I sér Szentír vona han
szentségtelenít ne M cselek alka ural tekint másvall alászáll krité a sze
bizony Ez fertőztes nev i szentelt I k T Kid részle magya foga elköv i tit köv
se nyilvá köv M k nyilvá elköv legnag p más megbotránko szé Is e elköv lázadá
Talmudsz felf egy kérdé megegye vallás köz megbotránko Man fo kit m nem- irá
ame nem-z val erkö megkisebbí egyálta m erkölcstel C sz vallást nem-z irá csele
m b vala al le nem-zsid valam cselekede bizony te v e é me elmulas b fel kifeje
T köve elbeszélé S tanít p emb sza vásá K észrev gyöngy ny m megh v gazdá lá ál
vásá m po Á z is bec művel ne ese ism T valam értel vilá foga