10946.htm
CÍMSZÓ: Csodarabbi
SZÓCIKK: Csodarabbi. A
chászideus világ rebbé-je, akit caddik-nak hívnak. Caddik igazságost jelent a
héber nyelvben, nem csodatevőt. Cs.-k nincsenek, bárha a chászideus zsidóság fantáziájában
csodatevőként él a rebbe és számos csodatételt örökítettek meg legendáikban.
Mindezt azonban a rajongás és tisztelet túláradásának kell tekinteni.
Csodatételeikkel csak az álcsodarabbik dicsekednek, az igazi caddik semmi más,
mint egy nagyon szentéletű ember, aki szerény, alázatos és önzetlen. Egész
életét a szent könyvekben való búvárkodásnak: szenteli, főleg pedig a
kabbalisztikában való elmélyedésnek. Aszkétikus életével megközelíti a
chászideus világszemlélet emberideálját, aki tisztaságánál fogva leghivatottabb
arra, hogy Isten előtt a szenvedő emberiség szószólója legyen. Tanácsot és
vigaszt nyújt azoknak, akik hozzáfordulnak (l. Chásszidizmus) és imádkozik
értük, vagy nekik maguknak mondja mer, hogy milyen imával forduljanak az
Istenhez segítségért. Némelyik kaméákat is osztogat, apró pergamentekercseket,
amelyek a laikusok számára módfelett misztikusok, mert nem értik a szövegüket.
A szöveg azonban rendszerint nagyon egyszerű, legtöbbször semmi egyéb, mint
egy-egy bibliai vers összevonása és csak ritkán, az istennév betűinek különféle
átírása (l. Amulettek). De még attól a rebbé-től is, aki amuletteket ad, távol
áll a szélhámoskodás szándéka, mert nem mirákulumnak adja a pergament, hanem
inkább azért, hogy az Istenhez való felemelkedésre és imádkozásra serkentse a
szenvedőt. A caddik legtöbbször nem csak imádkozással és tanácsadással enyhíti
a hozzáfordulók gondjait, de igazi emberszeretetből fakadó gyakorlati
segítséggel is. A százakra, vagy ezrekre menő zarándokok rengeteg pénzt hagynak
a caddik házában, de ez egész óriási jövedelmét a szegényeknek juttatja. Van
olyan caddik, akinek udvara több száz embert élelmez állandóan, némelyik óriási
szabó- és cipészműhelyeket tart fenn, ahol a szegény ember ingyen ruhát és
lábbelit kap. Ez a fejedelmi jótékonykodás természetesen még megnöveli a
népszerűségüket, amelyet sokfelé még a keresztény hívők is elismernek.
Galíciában, Bukovinában és Lengyelországban még az állam is elismeri a
chászideus rebbé-k tekintélyét és olyan tiszteletben részesíti őket, mint az
egyházfejedelmeket. A híres belzi rabbinak, aki a háború kitörése után
Munkácson telepedett meg és 1925-ig ott is maradt, a csehszlovák kormány
különvonatot adott, rendelkezésére, gyakori utazásai alkalmával. És mikor
Belzbe végleg visszaköltözött, díszszázadot vezényeltek ki az állomás peronjára
és az állami hivatalok küldöttei élén a ruszinszkói kormányzó is megjelent
búcsúzásra a kormány megbízásából. Ezt a tekintélyt nem az állása adja meg a
Cs.-nak, hanem az egyénisége. A rebbe nincs mindig hivatalos állásban, nem
mindig rabbija annak a községnek, ahol működik és lelkészi funkciókat nem
teljesít. Vannak mégis olyan vidékek, ahol hivatalosan is nagyrabbinak címezik
a caddikot. Minthogy némelyik jelentéktelen kisközségben él, az odaáradó zarándokok
elhelyezése és fogadása óriási adminisztrációt és udvartartást követel. Az
udvartartás élén az intendánsok és titkárok (gabbai-ok és samesz-ok) állnak,
ezek állapítják meg az audienciák sorrendjét is. A kihallgatásra jelentkező
kvislit (cédulát) kap, amelyre ráírja a maga és apja nevét és kívánságának
rövid tartalmát is. A kvislit visszaadja a bejelentő titkárnak, aki azt a rebbe
asztalára helyezi el, mikor a soros zarándokot bevezeti. Az audiencia
legtöbbször csak néhány percig tart, de a zarándok mégis megnyugodva és
vigasztaltam távozik. A legtöbb zarándok szombatra, vagy ünnepnapra igyekszik a
caddikhoz, mert már azt is vigasztalásnak érzi, hogy az istentiszteleteken
együtt imádkozhatik a szent emberrel. De legszentebb borzongással a közös
lakomákat várja, mikor a Szentírást magyarázza a rebbe, messianisztikus
legendákat mesél, vagy kabbalisztikus eszméket fejteget. Közben-közben
énekelnek, mert örvendezve kell imádni az Istent (l. Chászidizmus). A közös
lakomák piece de resistenca az a mozzanat, amikor a caddik jelt ad a tányérján
maradt ételmaradék (sirájim) kiosztására. Boldog, aki akárcsak egy morzsát kap.
Mert ezzel részesévé lesz a rebbe istentiszteleti cselekedetének, aki az
asztalát oltárnak, az étkezését szent áldozásnak tekinti. Nagyjában ilyen a
«Cs.» élete és hivatása, amit még ezenfelül is elhíresztelnek róla, célzatos és
túlzott kitalálás. Magyarország leghíresebb rebbe-jéi a legendás kallói, a
leleszi a múlt évszázadban, ez idő szerint pedig a munkácsi és a podolini.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 946. címszó a lexikon =>
183. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
10946.htm
CÍMSZÓ: Csodarabbi
SZÓCIKK: Csodarabbi. A chászideus világ rebbé-je, akit caddik-nak hívnak.
Caddik igazságost jelent a héber nyelvben, nem csodatevőt. Cs.-k nincsenek,
bárha a chászideus zsidóság fantáziájában csodatevőként él a rebbe és számos
csodatételt örökítettek meg legendáikban. Mindezt azonban a rajongás és
tisztelet túláradásának kell tekinteni. Csodatételeikkel csak az álcsodarabbik
dicsekednek, az igazi caddik semmi más, mint egy nagyon szentéletű ember, aki
szerény, alázatos és önzetlen. Egész életét a szent könyvekben való
búvárkodásnak: szenteli, főleg pedig a kabbalisztikában való elmélyedésnek.
Aszkétikus életével megközelíti a chászideus világszemlélet emberideálját, aki
tisztaságánál fogva leghivatottabb arra, hogy Isten előtt a szenvedő emberiség
szószólója legyen. Tanácsot és vigaszt nyújt azoknak, akik hozzáfordulnak l.
Chásszidizmus és imádkozik értük, vagy nekik maguknak mondja mer, hogy milyen imával
forduljanak az Istenhez segítségért. Némelyik kaméákat is osztogat, apró
pergamentekercseket, amelyek a laikusok számára módfelett misztikusok, mert nem
értik a szövegüket. A szöveg azonban rendszerint nagyon egyszerű, legtöbbször
semmi egyéb, mint egy-egy bibliai vers összevonása és csak ritkán, az istennév
betűinek különféle átírása l. Amulettek . De még attól a rebbé-től is, aki
amuletteket ad, távol áll a szélhámoskodás szándéka, mert nem mirákulumnak adja
a pergament, hanem inkább azért, hogy az Istenhez való felemelkedésre és
imádkozásra serkentse a szenvedőt. A caddik legtöbbször nem csak imádkozással
és tanácsadással enyhíti a hozzáfordulók gondjait, de igazi emberszeretetből
fakadó gyakorlati segítséggel is. A százakra, vagy ezrekre menő zarándokok
rengeteg pénzt hagynak a caddik házában, de ez egész óriási jövedelmét a
szegényeknek juttatja. Van olyan caddik, akinek udvara több száz embert élelmez
állandóan, némelyik óriási szabó- és cipészműhelyeket tart fenn, ahol a szegény
ember ingyen ruhát és lábbelit kap. Ez a fejedelmi jótékonykodás természetesen
még megnöveli a népszerűségüket, amelyet sokfelé még a keresztény hívők is
elismernek. Galíciában, Bukovinában és Lengyelországban még az állam is
elismeri a chászideus rebbé-k tekintélyét és olyan tiszteletben részesíti őket,
mint az egyházfejedelmeket. A híres belzi rabbinak, aki a háború kitörése után
Munkácson telepedett meg és 1925-ig ott is maradt, a csehszlovák kormány
különvonatot adott, rendelkezésére, gyakori utazásai alkalmával. És mikor
Belzbe végleg visszaköltözött, díszszázadot vezényeltek ki az állomás peronjára
és az állami hivatalok küldöttei élén a ruszinszkói kormányzó is megjelent
búcsúzásra a kormány megbízásából. Ezt a tekintélyt nem az állása adja meg a
Cs.-nak, hanem az egyénisége. A rebbe nincs mindig hivatalos állásban, nem
mindig rabbija annak a községnek, ahol működik és lelkészi funkciókat nem
teljesít. Vannak mégis olyan vidékek, ahol hivatalosan is nagyrabbinak címezik
a caddikot. Minthogy némelyik jelentéktelen kisközségben él, az odaáradó
zarándokok elhelyezése és fogadása óriási adminisztrációt és udvartartást
követel. Az udvartartás élén az intendánsok és titkárok gabbai-ok és samesz-ok
állnak, ezek állapítják meg az audienciák sorrendjét is. A kihallgatásra jelentkező
kvislit cédulát kap, amelyre ráírja a maga és apja nevét és kívánságának rövid
tartalmát is. A kvislit visszaadja a bejelentő titkárnak, aki azt a rebbe
asztalára helyezi el, mikor a soros zarándokot bevezeti. Az audiencia
legtöbbször csak néhány percig tart, de a zarándok mégis megnyugodva és
vigasztaltam távozik. A legtöbb zarándok szombatra, vagy ünnepnapra igyekszik a
caddikhoz, mert már azt is vigasztalásnak érzi, hogy az istentiszteleteken
együtt imádkozhatik a szent emberrel. De legszentebb borzongással a közös
lakomákat várja, mikor a Szentírást magyarázza a rebbe, messianisztikus
legendákat mesél, vagy kabbalisztikus eszméket fejteget. Közben-közben
énekelnek, mert örvendezve kell imádni az Istent l. Chászidizmus . A közös
lakomák piece de resistenca az a mozzanat, amikor a caddik jelt ad a tányérján
maradt ételmaradék sirájim kiosztására. Boldog, aki akárcsak egy morzsát kap.
Mert ezzel részesévé lesz a rebbe istentiszteleti cselekedetének, aki az
asztalát oltárnak, az étkezését szent áldozásnak tekinti. Nagyjában ilyen a Cs.
élete és hivatása, amit még ezenfelül is elhíresztelnek róla, célzatos és
túlzott kitalálás. Magyarország leghíresebb rebbe-jéi a legendás kallói, a
leleszi a múlt évszázadban, ez idő szerint pedig a munkácsi és a podolini.
10946.ht
CÍMSZÓ Csodarabb
SZÓCIKK Csodarabbi chászideu vilá rebbé-je aki caddik-na hívnak Caddi
igazságos jelen hébe nyelvben ne csodatevőt Cs.- nincsenek bárh chászideu
zsidósá fantáziájába csodatevőkén é rebb é számo csodatétel örökítette me
legendáikban Mindez azonba rajongá é tisztele túláradásána kel tekinteni
Csodatételeikke csa a álcsodarabbi dicsekednek a igaz caddi semm más min eg
nagyo szentélet ember ak szerény alázato é önzetlen Egés életé szen könyvekbe
val búvárkodásnak szenteli főle pedi kabbalisztikába val elmélyedésnek
Aszkétiku életéve megközelít chászideu világszemléle emberideálját ak
tisztaságáná fogv leghivatottab arra hog Iste előt szenved emberisé szószólój
legyen Tanácso é vigasz nyúj azoknak aki hozzáfordulna l Chásszidizmu é imádkozi
értük vag neki magukna mondj mer hog milye imáva forduljana a Istenhe
segítségért Némelyi kaméáka i osztogat apr pergamentekercseket amelye laikuso
számár módfelet misztikusok mer ne érti szövegüket szöve azonba rendszerin
nagyo egyszerű legtöbbszö semm egyéb min egy-eg biblia ver összevonás é csa
ritkán a istenné betűine különfél átírás l Amulette D mé attó rebbé-tő is ak
amuletteke ad távo ál szélhámoskodá szándéka mer ne mirákulumna adj pergament
hane inkáb azért hog a Istenhe val felemelkedésr é imádkozásr serkents
szenvedőt caddi legtöbbszö ne csa imádkozássa é tanácsadássa enyhít
hozzáforduló gondjait d igaz emberszeretetbő fakad gyakorlat segítségge is
százakra vag ezrekr men zarándoko rengete pénz hagyna caddi házában d e egés
óriás jövedelmé szegényekne juttatja Va olya caddik akine udvar töb szá ember
élelme állandóan némelyi óriás szabó é cipészműhelyeke tar fenn aho szegén embe
ingye ruhá é lábbeli kap E fejedelm jótékonykodá természetese mé megnövel
népszerűségüket amelye sokfel mé keresztén hívő i elismernek Galíciában
Bukovinába é Lengyelországba mé a álla i elismer chászideu rebbé- tekintélyé é
olya tiszteletbe részesít őket min a egyházfejedelmeket híre belz rabbinak ak
hábor kitörés utá Munkácso telepedet me é 1925-i ot i maradt csehszlová kormán
különvonato adott rendelkezésére gyakor utazása alkalmával É miko Belzb végle
visszaköltözött díszszázado vezényelte k a állomá peronjár é a állam hivatalo
küldötte élé ruszinszkó kormányz i megjelen búcsúzásr kormán megbízásából Ez
tekintély ne a állás adj me Cs.-nak hane a egyénisége rebb ninc mindi hivatalo
állásban ne mindi rabbij anna községnek aho működi é lelkész funkcióka ne
teljesít Vanna mégi olya vidékek aho hivatalosa i nagyrabbina címezi caddikot
Minthog némelyi jelentéktele kisközségbe él a odaárad zarándoko elhelyezés é
fogadás óriás adminisztráció é udvartartás követel A udvartartá élé a
intendánso é titkáro gabbai-o é samesz-o állnak eze állapítjá me a audienciá
sorrendjé is kihallgatásr jelentkez kvisli cédulá kap amelyr ráírj mag é apj
nevé é kívánságána rövi tartalmá is kvisli visszaadj bejelent titkárnak ak az
rebb asztalár helyez el miko soro zarándoko bevezeti A audienci legtöbbszö csa
néhán perci tart d zarándo mégi megnyugodv é vigasztalta távozik legtöb zarándo
szombatra vag ünnepnapr igyekszi caddikhoz mer má az i vigasztalásna érzi hog a
istentiszteleteke együt imádkozhati szen emberrel D legszenteb borzongássa közö
lakomáka várja miko Szentírás magyarázz rebbe messianisztiku legendáka mesél
vag kabbalisztiku eszméke fejteget Közben-közbe énekelnek mer örvendezv kel
imádn a Isten l Chászidizmu közö lakomá piec d resistenc a mozzanat amiko caddi
jel a tányérjá marad ételmaradé siráji kiosztására Boldog ak akárcsa eg morzsá
kap Mer ezze részesév les rebb istentisztelet cselekedetének ak a asztalá
oltárnak a étkezésé szen áldozásna tekinti Nagyjába ilye Cs élet é hivatása ami
mé ezenfelü i elhíresztelne róla célzato é túlzot kitalálás Magyarorszá
leghíreseb rebbe-jé legendá kallói lelesz múl évszázadban e id szerin pedi munkács
é podolini
10946.h
CÍMSZ Csodarab
SZÓCIK Csodarabb chászide vil rebbé-j ak caddik-n hívna Cadd igazságo jele
héb nyelvbe n csodatevő Cs. nincsene bár chászide zsidós fantáziájáb
csodatevőké reb szám csodatéte örökített m legendáikba Minde azonb rajong
tisztel túláradásán ke tekinten Csodatételeikk cs álcsodarabb dicsekedne iga
cadd sem má mi e nagy szentéle embe a szerén alázat önzetle Egé élet sze
könyvekb va búvárkodásna szentel fől ped kabbalisztikáb va elmélyedésne
Aszkétik életév megközelí chászide világszemlél emberideáljá a tisztaságán fog
leghivatotta arr ho Ist elő szenve emberis szószóló legye Tanács vigas nyú
azokna ak hozzáforduln Chásszidizm imádkoz értü va nek magukn mond me ho mily
imáv forduljan Istenh segítségér Némely kaméák osztoga ap pergamentekercseke
amely laikus számá módfele misztikuso me n ért szövegüke szöv azonb rendszeri
nagy egyszer legtöbbsz sem egyé mi egy-e bibli ve összevoná cs ritká istenn
betűin különfé átírá Amulett m att rebbé-t i a amulettek a táv á szélhámoskod szándék
me n mirákulumn ad pergamen han inká azér ho Istenh va felemelkedés imádkozás
serkent szenvedő cadd legtöbbsz n cs imádkozáss tanácsadáss enyhí hozzáfordul
gondjai iga emberszeretetb faka gyakorla segítségg i százakr va ezrek me
zarándok renget pén hagyn cadd házába egé óriá jövedelm szegényekn juttatj V
oly caddi akin udva tö sz embe élelm állandóa némely óriá szab cipészműhelyek
ta fen ah szegé emb ingy ruh lábbel ka fejedel jótékonykod természetes m
megnöve népszerűségüke amely sokfe m kereszté hív elismerne Galíciába Bukovináb
Lengyelországb m áll elisme chászide rebbé tekintély oly tiszteletb részesí őke
mi egyházfejedelmeke hír bel rabbina a hábo kitöré ut Munkács telepede m 1925-
o marad csehszlov kormá különvonat adot rendelkezésér gyako utazás alkalmáva
mik Belz végl visszaköltözöt díszszázad vezényelt állom peronjá álla hivatal
küldött él ruszinszk kormány megjele búcsúzás kormá megbízásábó E tekintél n
állá ad m Cs.-na han egyéniség reb nin mind hivatal állásba n mind rabbi ann
községne ah működ lelkés funkciók n teljesí Vann még oly vidéke ah hivatalos
nagyrabbin címez caddiko Mintho némely jelentéktel kisközségb é odaára zarándok
elhelyezé fogadá óriá adminisztráci udvartartá követe udvartart él intendáns
titkár gabbai- samesz- állna ez állapítj m audienci sorrendj i kihallgatás
jelentke kvisl cédul ka amely ráír ma ap nev kívánságán röv tartalm i kvisl
visszaad bejelen titkárna a a reb asztalá helye e mik sor zarándok bevezet
audienc legtöbbsz cs néhá perc tar zaránd még megnyugod vigasztalt távozi legtö
zaránd szombatr va ünnepnap igyeksz caddikho me m a vigasztalásn érz ho
istentiszteletek együ imádkozhat sze emberre legszente borzongáss köz lakomák
várj mik Szentírá magyaráz rebb messianisztik legendák mesé va kabbalisztik
eszmék fejtege Közben-közb énekelne me örvendez ke imád Iste Chászidizm köz
lakom pie resisten mozzana amik cadd je tányérj mara ételmarad siráj kiosztásár
Boldo a akárcs e morzs ka Me ezz részesé le reb istentisztele cselekedeténe a
asztal oltárna étkezés sze áldozásn tekint Nagyjáb ily C éle hivatás am m
ezenfel elhíreszteln ról célzat túlzo kitalálá Magyarorsz leghírese rebbe-j
legend kalló leles mú évszázadba i szeri ped munkác podolin
10946.
CÍMS Csodara
SZÓCI Csodarab chászid vi rebbé- a caddik- hívn Cad igazság jel hé nyelvb
csodatev Cs nincsen bá chászid zsidó fantáziájá csodatevők re szá csodatét
örökítet legendáikb Mind azon rajon tiszte túláradásá k tekinte Csodatételeik c
álcsodarab dicsekedn ig cad se m m nag szentél emb szeré aláza önzetl Eg éle sz
könyvek v búvárkodásn szente fő pe kabbalisztiká v elmélyedésn Aszkéti életé
megközel chászid világszemlé emberideálj tisztaságá fo leghivatott ar h Is el
szenv emberi szószól legy Tanác viga ny azokn a hozzáfordul Chásszidiz imádko
ért v ne maguk mon m h mil imá fordulja Isten segítségé Némel kaméá osztog a
pergamentekercsek amel laiku szám módfel misztikus m ér szövegük szö azon
rendszer nag egysze legtöbbs se egy m egy- bibl v összevon c ritk isten betűi
különf átír Amulet at rebbé- amulette tá szélhámosko szándé m mirákulum a
pergame ha ink azé h Isten v felemelkedé imádkozá serken szenved cad legtöbbs c
imádkozás tanácsadás enyh hozzáfordu gondja ig emberszeretet fak gyakorl
segítség százak v ezre m zarándo renge pé hagy cad házáb eg óri jövedel
szegények juttat ol cadd aki udv t s emb élel állandó némel óri sza
cipészműhelye t fe a szeg em ing ru lábbe k fejede jótékonyko természete megnöv
népszerűségük amel sokf kereszt hí elismern Galíciáb Bukoviná Lengyelország ál
elism chászid rebb tekintél ol tisztelet részes ők m egyházfejedelmek hí be
rabbin háb kitör u Munkác teleped 1925 mara csehszlo korm különvona ado
rendelkezésé gyak utazá alkalmáv mi Bel vég visszaköltözö díszszáza vezényel
állo peronj áll hivata küldöt é ruszinsz kormán megjel búcsúzá korm megbízásáb
tekinté áll a Cs.-n ha egyénisé re ni min hivata állásb min rabb an községn a
műkö lelké funkció teljes Van mé ol vidék a hivatalo nagyrabbi címe caddik
Minth némel jelentékte kisközség odaár zarándo elhelyez fogad óri adminisztrác
udvartart követ udvartar é intendán titká gabbai samesz álln e állapít audienc
sorrend kihallgatá jelentk kvis cédu k amel ráí m a ne kívánságá rö tartal kvis
visszaa bejele titkárn re asztal hely mi so zarándo beveze audien legtöbbs c
néh per ta zarán mé megnyugo vigasztal távoz legt zarán szombat v ünnepna
igyeks caddikh m vigasztalás ér h istentisztelete egy imádkozha sz emberr
legszent borzongás kö lakomá vár mi Szentír magyará reb messianiszti legendá
mes v kabbaliszti eszmé fejteg Közben-köz énekeln m örvende k imá Ist Chászidiz
kö lako pi resiste mozzan ami cad j tányér mar ételmara sirá kiosztásá Bold
akárc morz k M ez részes l re istentisztel cselekedetén aszta oltárn étkezé sz
áldozás tekin Nagyjá il él hivatá a ezenfe elhíresztel ró célza túlz kitalál
Magyarors leghíres rebbe- legen kall lele m évszázadb szer pe munká podoli
10946
CÍM Csodar
SZÓC Csodara chászi v rebbé caddik hív Ca igazsá je h nyelv csodate C
nincse b chászi zsid fantáziáj csodatevő r sz csodaté örökíte legendáik Min azo
rajo tiszt túláradás tekint Csodatételei álcsodara dicseked i ca s na szenté em
szer aláz önzet E él s könyve búvárkodás szent f p kabbalisztik elmélyedés
Aszkét élet megköze chászi világszeml emberideál tisztaság f leghivatot a I e
szen ember szószó leg Taná vig n azok hozzáfordu Chásszidi imádk ér n magu mo
mi im fordulj Iste segítség Néme kamé oszto pergamentekercse ame laik szá módfe
misztiku é szövegü sz azo rendsze na egysz legtöbb s eg egy bib összevo rit
iste betű külön átí Amule a rebbé amulett t szélhámosk szánd mirákulu pergam h
in az Iste felemelked imádkoz serke szenve ca legtöbb imádkozá tanácsadá eny
hozzáford gondj i emberszerete fa gyakor segítsé száza ezr zaránd reng p hag ca
házá e ór jövede szegénye jutta o cad ak ud em éle álland néme ór sz
cipészműhely f sze e in r lább fejed jótékonyk természet megnö népszerűségü ame
sok keresz h elismer Galíciá Bukovin Lengyelorszá á elis chászi reb tekinté o
tisztele része ő egyházfejedelme h b rabbi há kitö Munká telepe 192 mar csehszl
kor különvon ad rendelkezés gya utaz alkalmá m Be vé visszaköltöz díszszáz
vezénye áll peron ál hivat küldö ruszins kormá megje búcsúz kor megbízásá
tekint ál Cs.- h egyénis r n mi hivat állás mi rab a község műk lelk funkci
telje Va m o vidé hivatal nagyrabb cím caddi Mint néme jelentékt kisközsé odaá
zaránd elhelye foga ór adminisztrá udvartar köve udvarta intendá titk gabba
sames áll állapí audien sorren kihallgat jelent kvi céd ame rá n kívánság r
tarta kvi vissza bejel titkár r aszta hel m s zaránd bevez audie legtöbb né pe
t zará m megnyug vigaszta távo leg zará szomba ünnepn igyek caddik vigasztalá é
istentisztelet eg imádkozh s ember legszen borzongá k lakom vá m Szentí magyar
re messianiszt legend me kabbaliszt eszm fejte Közben-kö énekel örvend im Is
Chászidi k lak p resist mozza am ca tányé ma ételmar sir kiosztás Bol akár mor
e része r istentiszte cselekedeté aszt oltár étkez s áldozá teki Nagyj i é
hivat ezenf elhíreszte r célz túl kitalá Magyaror leghíre rebbe lege kal lel
évszázad sze p munk podol
1094
CÍ Csoda
SZÓ Csodar chász rebb caddi hí C igazs j nyel csodat nincs chász zsi
fantáziá csodatev s csodat örökít legendái Mi az raj tisz túláradá tekin
Csodatétele álcsodar dicseke c n szent e sze alá önze é könyv búvárkodá szen
kabbaliszti elmélyedé Aszké éle megköz chász világszem emberideá tisztasá
leghivato sze embe szósz le Tan vi azo hozzáford Chásszid imád é mag m m i
fordul Ist segítsé Ném kam oszt pergamentekercs am lai sz módf misztik szöveg s
az rendsz n egys legtöb e eg bi összev ri ist bet külö át Amul rebb amulet szélhámos
szán mirákul perga i a Ist felemelke imádko serk szenv c legtöb imádkoz
tanácsad en hozzáfor gond emberszeret f gyako segíts száz ez zarán ren ha c ház
ó jöved szegény jutt ca a u e él állan ném ó s cipészműhel sz i láb feje
jótékony természe megn népszerűség am so keres elisme Galíci Bukovi Lengyelorsz
eli chász re tekint tisztel rész egyházfejedelm rabb h kit Munk telep 19 ma
csehsz ko különvo a rendelkezé gy uta alkalm B v visszaköltö díszszá vezény ál
pero á hiva küld ruszin korm megj búcsú ko megbízás tekin á Cs. egyéni m hiva
állá m ra közsé mű lel funkc telj V vid hivata nagyrab cí cadd Min ném jelenték
kisközs oda zarán elhely fog ó adminisztr udvarta köv udvart intend tit gabb
same ál állap audie sorre kihallga jelen kv cé am r kívánsá tart kv vissz beje
titká aszt he zarán beve audi legtöb n p zar megnyu vigaszt táv le zar szomb
ünnep igye caddi vigasztal istentisztele e imádkoz embe legsze borzong lako v
Szent magya r messianisz legen m kabbalisz esz fejt Közben-k éneke örven i I
Chászid la resis mozz a c tány m ételma si kiosztá Bo aká mo rész istentiszt
cselekedet asz oltá étke áldoz tek Nagy hiva ezen elhíreszt cél tú kital
Magyaro leghír rebb leg ka le évszáza sz mun podo