11142.htm
CÍMSZÓ: Egyenlőség
SZÓCIKK: Egyenlőség. A
Biblia szerint minden ember egyenlő. A Biblia az E.-t Istentől megszentelt és
ember által el nem pusztítható, természetes jónak tartja, amelynek biztosítékai
a törvényben vannak lefektetve. A bennszülött és az idegen között a törvény nem
tesz semmi különbséget. Ezt a törvény előtti E.-et a Biblia többször is
hangoztatta olyan időben, amikor az idegenben mindenütt csak ellenséget, az
alacsonyabb születésű emberben pedig szolgaságra ítélt egyént láttak. Judeában
a törvény mindenkit egyformán védett és mindenki számára nyitva volt az út,
hogy a legmagasabb méltóságig emelkedhessen, vagyont szerezhessen,
kereskedelemmel és iparral szabadon foglalkozhasson. A bírákat és az
államhatalmat gyakorló magasabb hivatalnokokat a nép maga választotta,
kizárólag az érdemek, a jellem és a tehetség tekintetbe vételével. A papok és a
leviták sem élveztek semmi előnyt a törvény előtt, sőt egy szabály kifejezetten
mondja is, hogy «a bűnöst még az oltártól is el kell hurcolni, hogy
bűnhődhessen» (Mózes II. 12.14) A nép beosztása papokra, levitákra és
izraelitákra tagozódott, amely mellett a Talmud még 7 osztályt sorol fel (papi
méltóságra méltatlanok, prozeliták, szabadosok, fattyúk, gibeoniták, idegenek
és találtak). Ez csupán a templomi szolgálatra, a tized szoláltatására és a
házasságkötésre vonatkozott, anélkül azonban, hogy az állam polgárainak
törvényelőtti B.-ét érintette volna. A Talmud később megszüntette az egyes
érvényben levő kivételes törvényeket és a második zsidó állam megalakulásakor a
törzsek közötti különbség is megszűnt. Az államiság megszűnte után is sűrűn
hangoztatott a Talmud az E-re vonatkozó tanításokat. Rabbi Akiba mondotta: «A
mű teszi az ember értékét. Vállalj el minden munkát s ne mondd, hogy: én pap
vagyok, nagy ember, reám nem kötelező a munka.» Hogy az embereket egymástól
mennyire csupán belső értékük szempontjából különböztették meg, arra nézve
jellemző Ben Zóma híres mondása: «Ki a bölcs? Aki minden embertől tanul. Ki a
hős? Aki önmagát legyőzi. Ki a gazdag? Aki kevéssel megelégszik.» v. a.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1142. címszó a lexikon =>
213. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11142.htm
CÍMSZÓ: Egyenlőség
SZÓCIKK: Egyenlőség. A Biblia szerint minden ember egyenlő. A Biblia az
E.-t Istentől megszentelt és ember által el nem pusztítható, természetes jónak
tartja, amelynek biztosítékai a törvényben vannak lefektetve. A bennszülött és
az idegen között a törvény nem tesz semmi különbséget. Ezt a törvény előtti
E.-et a Biblia többször is hangoztatta olyan időben, amikor az idegenben
mindenütt csak ellenséget, az alacsonyabb születésű emberben pedig szolgaságra
ítélt egyént láttak. Judeában a törvény mindenkit egyformán védett és mindenki
számára nyitva volt az út, hogy a legmagasabb méltóságig emelkedhessen, vagyont
szerezhessen, kereskedelemmel és iparral szabadon foglalkozhasson. A bírákat és
az államhatalmat gyakorló magasabb hivatalnokokat a nép maga választotta,
kizárólag az érdemek, a jellem és a tehetség tekintetbe vételével. A papok és a
leviták sem élveztek semmi előnyt a törvény előtt, sőt egy szabály kifejezetten
mondja is, hogy a bűnöst még az oltártól is el kell hurcolni, hogy bűnhődhessen
Mózes II. 12.14 A nép beosztása papokra, levitákra és izraelitákra tagozódott,
amely mellett a Talmud még 7 osztályt sorol fel papi méltóságra méltatlanok,
prozeliták, szabadosok, fattyúk, gibeoniták, idegenek és találtak . Ez csupán a
templomi szolgálatra, a tized szoláltatására és a házasságkötésre vonatkozott,
anélkül azonban, hogy az állam polgárainak törvényelőtti B.-ét érintette volna.
A Talmud később megszüntette az egyes érvényben levő kivételes törvényeket és a
második zsidó állam megalakulásakor a törzsek közötti különbség is megszűnt. Az
államiság megszűnte után is sűrűn hangoztatott a Talmud az E-re vonatkozó
tanításokat. Rabbi Akiba mondotta: A mű teszi az ember értékét. Vállalj el
minden munkát s ne mondd, hogy: én pap vagyok, nagy ember, reám nem kötelező a
munka. Hogy az embereket egymástól mennyire csupán belső értékük szempontjából
különböztették meg, arra nézve jellemző Ben Zóma híres mondása: Ki a bölcs? Aki
minden embertől tanul. Ki a hős? Aki önmagát legyőzi. Ki a gazdag? Aki kevéssel
megelégszik. v. a.
11142.ht
CÍMSZÓ Egyenlősé
SZÓCIKK Egyenlőség Bibli szerin minde embe egyenlő Bibli a E.- Istentő
megszentel é embe álta e ne pusztítható természete jóna tartja amelyne
biztosítéka törvénybe vanna lefektetve bennszülöt é a idege közöt törvén ne tes
semm különbséget Ez törvén előtt E.-e Bibli többszö i hangoztatt olya időben
amiko a idegenbe mindenüt csa ellenséget a alacsonyab születés emberbe pedi
szolgaságr ítél egyén láttak Judeába törvén mindenki egyformá védet é mindenk
számár nyitv vol a út hog legmagasab méltósági emelkedhessen vagyon
szerezhessen kereskedelemme é iparra szabado foglalkozhasson bíráka é a
államhatalma gyakorl magasab hivatalnokoka né mag választotta kizáróla a
érdemek jelle é tehetsé tekintetb vételével papo é levitá se élvezte semm előny
törvén előtt ső eg szabál kifejezette mondj is hog bűnös mé a oltártó i e kel
hurcolni hog bűnhődhesse Móze II 12.1 né beosztás papokra levitákr é
izraelitákr tagozódott amel mellet Talmu mé osztály soro fe pap méltóságr
méltatlanok prozeliták szabadosok fattyúk gibeoniták idegene é találta E csupá
templom szolgálatra tize szoláltatásár é házasságkötésr vonatkozott anélkü
azonban hog a álla polgáraina törvényelőtt B.-é érintett volna Talmu későb
megszüntett a egye érvénybe lev kivétele törvényeke é másodi zsid álla
megalakulásako törzse között különbsé i megszűnt A államisá megszűnt utá i sűrű
hangoztatot Talmu a E-r vonatkoz tanításokat Rabb Akib mondotta m tesz a embe
értékét Vállal e minde munká n mondd hogy é pa vagyok nag ember reá ne kötelez
munka Hog a embereke egymástó mennyir csupá bels értékü szempontjábó
különböztetté meg arr nézv jellemz Be Zóm híre mondása K bölcs Ak minde embertő
tanul K hős Ak önmagá legyőzi K gazdag Ak kevésse megelégszik v a
11142.h
CÍMSZ Egyenlős
SZÓCIK Egyenlősé Bibl szeri mind emb egyenl Bibl E. Istent megszente emb
ált n pusztíthat természet jón tartj amelyn biztosíték törvényb vann lefektetv
bennszülö ideg közö törvé n te sem különbsége E törvé előt E.- Bibl többsz
hangoztat oly időbe amik idegenb mindenü cs ellensége alacsonya születé emberb ped
szolgaság íté egyé látta Judeáb törvé mindenk egyform véde minden számá nyit vo
ú ho legmagasa méltóság emelkedhesse vagyo szerezhesse kereskedelemm iparr
szabad foglalkozhasso bírák államhatalm gyakor magasa hivatalnokok n ma
választott kizáról érdeme jell tehets tekintet vételéve pap levit s élvezt sem
előn törvé előt s e szabá kifejezett mond i ho bűnö m oltárt ke hurcoln ho
bűnhődhess Móz I 12. n beosztá papokr leviták izraeliták tagozódot ame melle
Talm m osztál sor f pa méltóság méltatlano prozelitá szabadoso fattyú gibeonitá
idegen talált csup templo szolgálatr tiz szoláltatásá házasságkötés vonatkozot
anélk azonba ho áll polgárain törvényelőt B.- érintet voln Talm késő megszüntet
egy érvényb le kivétel törvények másod zsi áll megalakulásak törzs közöt
különbs megszűn államis megszűn ut sűr hangoztato Talm E- vonatko tanításoka
Rab Aki mondott tes emb értéké Válla mind munk mond hog p vagyo na embe re n
kötele munk Ho emberek egymást mennyi csup bel érték szempontjáb különböztett
me ar néz jellem B Zó hír mondás bölc A mind embert tanu hő A önmag legyőz
gazda A kevéss megelégszi
11142.
CÍMS Egyenlő
SZÓCI Egyenlős Bib szer min em egyen Bib E Isten megszent em ál pusztítha
természe jó tart amely biztosíté törvény van lefektet bennszül ide köz törv t
se különbség törv elő E. Bib többs hangozta ol időb ami idegen minden c
ellenség alacsony szület ember pe szolgasá ít egy látt Judeá törv minden egyfor
véd minde szám nyi v h legmagas méltósá emelkedhess vagy szerezhess
kereskedelem ipar szaba foglalkozhass bírá államhatal gyako magas hivatalnoko m
választot kizáró érdem jel tehet tekinte vételév pa levi élvez se elő törv elő
szab kifejezet mon h bűn oltár k hurcol h bűnhődhes Mó 12 beoszt papok levitá
izraelitá tagozódo am mell Tal osztá so p méltósá méltatlan prozelit szabados
fatty gibeonit idege talál csu templ szolgálat ti szoláltatás házasságköté
vonatkozo anél azonb h ál polgárai törvényelő B. érinte vol Tal kés megszünte
eg érvény l kivéte törvénye máso zs ál megalakulása törz közö különb megszű állami
megszű u sű hangoztat Tal E vonatk tanítások Ra Ak mondot te em érték Váll min
mun mon ho vagy n emb r kötel mun H embere egymás menny csu be érté szempontjá
különböztet m a né jelle Z hí mondá böl min ember tan h önma legyő gazd kevés
megelégsz
11142
CÍM Egyenl
SZÓC Egyenlő Bi sze mi e egye Bi Iste megszen e á pusztíth termész j tar
amel biztosít törvén va lefekte bennszü id kö tör s különbsé tör el E Bi több
hangozt o idő am idege minde ellensé alacson szüle embe p szolgas í eg lát Jude
tör minde egyfo vé mind szá ny legmaga méltós emelkedhes vag szerezhes
kereskedele ipa szab foglalkozhas bír államhata gyak maga hivatalnok választo
kizár érde je tehe tekint vételé p lev élve s el tör el sza kifejeze mo bű oltá
hurco bűnhődhe M 1 beosz papo levit izraelit tagozód a mel Ta oszt s méltós
méltatla prozeli szabado fatt gibeoni ideg talá cs temp szolgála t szoláltatá
házasságköt vonatkoz ané azon á polgára törvényel B érint vo Ta ké megszünt e
érvén kivét törvény más z á megalakulás tör köz külön megsz állam megsz s
hangozta Ta vonat tanításo R A mondo t e érté Vál mi mu mo h vag em köte mu
ember egymá menn cs b ért szempontj különbözte n jell h mond bö mi embe ta önm
legy gaz kevé megelégs
1114
CÍ Egyen
SZÓ Egyenl B sz m egy B Ist megsze pusztít termés ta ame biztosí törvé v
lefekt bennsz i k tö különbs tö e B töb hangoz id a ideg mind ellens alacso
szül emb szolga e lá Jud tö mind egyf v min sz n legmag méltó emelkedhe va
szerezhe kereskedel ip sza foglalkozha bí államhat gya mag hivatalno választ
kizá érd j teh tekin vétel le élv e tö e sz kifejez m b olt hurc bűnhődh beos
pap levi izraeli tagozó me T osz méltó méltatl prozel szabad fat gibeon ide tal
c tem szolgál szoláltat házasságkö vonatko an azo polgár törvénye érin v T k
megszün érvé kivé törvén má megalakulá tö kö külö megs álla megs hangozt T vona
tanítás mond ért Vá m m m va e köt m embe egym men c ér szempont különbözt jel
mon b m emb t ön leg ga kev megelég