11186.htm
CÍMSZÓ: Elóhim
SZÓCIKK: Elóhim, (h.) Isten.
A Bibliában általában istenséget jelent és különösen az Egyistent jelenti. Ez
utóbbi jelentésében változik JHVH Isten névvel. A talmudi felfogás szerint van különbség
a két megjelölés között: Istent (Elohim) a maga szigorú, bírói minőségében
(midasz hadin), JHVH pedig könyörületes voltában (middasz horachmim) jelöli
meg. A tudomány is figyelemre méltónak találta e váltakozást és azt az
elméletet állította fel, hogy a Tórában egyes szakaszokban következetesen az
egyik, másokban pedig következetesen a másik név szerepel és e különböző
Istennevű szakaszok jellegben is különböznek egymástól. Így az E.-szakaszok
rendszerint papi irányúak, a papság tizedét, jogait szabályozzák, papi jellegű
étkezési, tisztasági törvényeket és szertartásokat tartalmaznak, elbeszélő
részeikben is kimértek, sematikusak (p. o. a Tóra első fejezete), Izrael
kiválasztottságát és elszigetelődését tanítják, míg a JHVH-szakaszok prófétai
szellemet, általános emberszeretetet árasztanak, stílusuk emelkedettebb. Vannak
ugyanis egyes szakaszok, melyek kétszeres alakban is vannak írva és ezekben az
Isten név a jelleg után igazodik. Vannak Zsoltárok is, melyek ismétlődnek és
ezek egyik változatában E.-ot találunk, másikában pedig JHVH-t, de ezekben
iránykülönbséget már nem lehet fölfedezni.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1186. címszó a lexikon =>
222. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11186.htm
CÍMSZÓ: Elóhim
SZÓCIKK: Elóhim, h. Isten. A Bibliában általában istenséget jelent és
különösen az Egyistent jelenti. Ez utóbbi jelentésében változik JHVH Isten
névvel. A talmudi felfogás szerint van különbség a két megjelölés között:
Istent Elohim a maga szigorú, bírói minőségében midasz hadin , JHVH pedig
könyörületes voltában middasz horachmim jelöli meg. A tudomány is figyelemre
méltónak találta e váltakozást és azt az elméletet állította fel, hogy a
Tórában egyes szakaszokban következetesen az egyik, másokban pedig
következetesen a másik név szerepel és e különböző Istennevű szakaszok
jellegben is különböznek egymástól. Így az E.-szakaszok rendszerint papi
irányúak, a papság tizedét, jogait szabályozzák, papi jellegű étkezési,
tisztasági törvényeket és szertartásokat tartalmaznak, elbeszélő részeikben is
kimértek, sematikusak p. o. a Tóra első fejezete , Izrael kiválasztottságát és
elszigetelődését tanítják, míg a JHVH-szakaszok prófétai szellemet, általános
emberszeretetet árasztanak, stílusuk emelkedettebb. Vannak ugyanis egyes
szakaszok, melyek kétszeres alakban is vannak írva és ezekben az Isten név a
jelleg után igazodik. Vannak Zsoltárok is, melyek ismétlődnek és ezek egyik
változatában E.-ot találunk, másikában pedig JHVH-t, de ezekben
iránykülönbséget már nem lehet fölfedezni.
11186.ht
CÍMSZÓ Elóhi
SZÓCIKK Elóhim h Isten Bibliába általába istensége jelen é különöse a
Egyisten jelenti E utóbb jelentésébe változi JHV Iste névvel talmud felfogá
szerin va különbsé ké megjelölé között Isten Elohi mag szigorú bíró minőségébe
midas hadi JHV pedi könyörülete voltába middas horachmi jelöl meg tudomán i
figyelemr méltóna talált váltakozás é az a elmélete állított fel hog Tórába
egye szakaszokba következetese a egyik másokba pedi következetese mási né
szerepe é különböz Istennev szakaszo jellegbe i különbözne egymástól Íg a
E.-szakaszo rendszerin pap irányúak papsá tizedét jogai szabályozzák pap jelleg
étkezési tisztaság törvényeke é szertartásoka tartalmaznak elbeszél részeikbe i
kimértek sematikusa p o Tór els fejezet Izrae kiválasztottságá é elszigetelődésé
tanítják mí JHVH-szakaszo próféta szellemet általáno emberszeretete árasztanak
stílusu emelkedettebb Vanna ugyani egye szakaszok melye kétszere alakba i vanna
írv é ezekbe a Iste né jelle utá igazodik Vanna Zsoltáro is melye ismétlődne é
eze egyi változatába E.-o találunk másikába pedi JHVH-t d ezekbe
iránykülönbsége má ne lehe fölfedezni
11186.h
CÍMSZ Elóh
SZÓCIK Elóhi Iste Bibliáb általáb istenség jele különös Egyiste jelent utób
jelentéséb változ JH Ist névve talmu felfog szeri v különbs k megjelöl közöt
Iste Eloh ma szigor bír minőségéb mida had JH ped könyörület voltáb midda
horachm jelö me tudomá figyelem méltón talál váltakozá a elmélet állítot fe ho
Tóráb egy szakaszokb következetes egyi másokb ped következetes más n szerep
különbö Istenne szakasz jellegb különbözn egymástó Í E.-szakasz rendszeri pa
irányúa paps tizedé joga szabályozzá pa jelle étkezés tisztasá törvények
szertartások tartalmazna elbeszé részeikb kimérte sematikus Tó el fejeze Izra
kiválasztottság elszigetelődés tanítjá m JHVH-szakasz prófét szelleme általán
emberszeretet árasztana stílus emelkedetteb Vann ugyan egy szakaszo mely
kétszer alakb vann ír ezekb Ist n jell ut igazodi Vann Zsoltár i mely ismétlődn
ez egy változatáb E.- találun másikáb ped JHVH- ezekb iránykülönbség m n leh
fölfedezn
11186.
CÍMS Eló
SZÓCI Elóh Ist Bibliá általá istensé jel különö Egyist jelen utó jelentésé
válto J Is névv talm felfo szer különb megjelö közö Ist Elo m szigo bí minőségé
mid ha J pe könyörüle voltá midd horach jel m tudom figyele méltó talá váltakoz
elméle állíto f h Tórá eg szakaszok következete egy mások pe következete má
szere különb Istenn szakas jelleg különböz egymást E.-szakas rendszer p irányú
pap tized jog szabályozz p jell étkezé tisztas törvénye szertartáso tartalmazn
elbesz részeik kimért sematiku T e fejez Izr kiválasztottsá elszigetelődé
tanítj JHVH-szakas prófé szellem általá emberszerete árasztan stílu emelkedette
Van ugya eg szakasz mel kétsze alak van í ezek Is jel u igazod Van Zsoltá mel
ismétlőd e eg változatá E. találu másiká pe JHVH ezek iránykülönbsé le fölfedez
11186
CÍM El
SZÓC Eló Is Bibli által istens je külön Egyis jele ut jelentés vált I név
tal felf sze külön megjel köz Is El szig b minőség mi h p könyörül volt mid
horac je tudo figyel mélt tal váltako elmél állít Tór e szakaszo következet eg
máso p következet m szer külön Isten szaka jelle különbö egymás E.-szaka
rendsze irány pa tize jo szabályoz jel étkez tiszta törvény szertartás
tartalmaz elbes részei kimér sematik feje Iz kiválasztotts elszigetelőd tanít
JHVH-szaka próf szelle által emberszeret áraszta stíl emelkedett Va ugy e
szakas me kétsz ala va eze I je igazo Va Zsolt me ismétlő e változat E talál
másik p JHV eze iránykülönbs l fölfede
1118
CÍ E
SZÓ El I Bibl álta isten j külö Egyi jel u jelenté vál né ta fel sz külö
megje kö I E szi minősé m könyörü vol mi hora j tud figye mél ta váltak elmé
állí Tó szakasz következe e más következe sze külö Iste szak jell különb egymá
E.-szak rendsz irán p tiz j szabályo je étke tiszt törvén szertartá tartalma
elbe része kimé semati fej I kiválasztott elszigetelő taní JHVH-szak pró szell
álta emberszere áraszt stí emelkedet V ug szaka m kéts al v ez j igaz V Zsol m
ismétl változa talá mási JH ez iránykülönb fölfed