11188.htm
CÍMSZÓ: Elveszett tíz törzs
SZÓCIKK: "Elveszett tíz
törzs. A bibliai leírás szerint Tiglat-Pileszár (II. Kir. 25. 29) vagy
Szalmanaszár (u. o. 17. 6; 18. 11) assyr királyok Izrael legyőzése után az ország
északi tartományából a lakosság többségét Assyriába hurcolta el s az
elnéptelenített tartományban részben zsidó, részben más népeket telepített le
(l. Szamaritánusok). Minthogy a Szentírás próféciái Izrael visszatéréséről
számos alkalommal szólnak, azt szószerinti értelmében fogta fel idővel a
néphagyomány s miután Cyrus idején Ezra vezetése alatt csak Juda törzse és a
leviták tértek vissza, a többi tíz hagyományos törzset elveszettnek tartották.
Ez azonban nem egyezett meg a jóslatokkal, amelyek a visszatérést kilátásba
helyezték; ezért feltételezték, hogy az E. más név alatt él valahol. Az idők
folyamán ennek a kérdésnek azután nagy zsidóirodalma keletkezett. Az apokrifák
feltételezik, hogy az E. még létezik; így Tóbit a Naftali-törzsből származtatja
magát s a 12 pátriárka testamentuma apokrifa is hangoztatja az E. létezését,
Ezra IV. könyve (13. 39-45) pedig azt mondja, hogy az E.-et Salmanasszár idején
Hosea király az Eufrátesz felső folyásánál telepítette le Arzarethnél. Azonban
Schiller-Szinessy (l. o.) bebizonyította, hogy ez a költött városnév nem más,
mint az erec acheret (a. m. másik ország) s erre céloz R. Akiba is (Szanhedrin
10. 4). A haggadikus tradíció szerint az E. három csoportra oszlott s eszerint
telepedett le az Elő-Ázsiának megfelelő földrajzi terület különböző részein. R.
Akiba nem hitt az E. visszatérésében (u. o. 10. 3) s hitt Bar-Kochba messiási
küldetésében. A IX. sz.-ban Eldad ha-Dani utazó hozott kimerítőbb híreket az
E.-ről; ezek közül Ménasse-törzset Dél-Arábiába, részben a Kozár-birodalomba
helyezi. Ennek a felfogásnak összekapcsolása az iszlám keletkezésével
nyilvánvaló. Dávid Reubeni, a XVI. sz. Keletről származó álmessiása (l.
Álmessiások) azt állította, hogy rokonságban áll a Reuben-törzs királyával
Arábiában. Abrahám Farissol szerint az E. a pusztában lakik a Mekka felé vezető
útvonalon, de az indiai Bené Izráel törzset is az E. közé számítja; mások ismét
Abesszinia kevert zsidóságát tartották annak, aminek oka a falasakról származó
hírek. Így hitte pl. a XVI. sz.-ban Ábrahám Jagel, aki azt állítja, hogy VII.
Kelemen pápa korában követeket küldtek a falasakhoz s ezek egy része, mikor
visszajött, a falasak nagy gazdagságáról számolt be; azonkívül egy keresztény
utazó elbeszélése alapján az indiai zsidókról is tud, akik hét király alatt
élnek. Lehetséges, hogy e mese magvát a kokinkínai zsidóság létezése képezte.
Napjainkig valóban létezik bebizonyíthatatlan idő óta élő zsidóság Indiában,
Kokinkínában és Abesszíniában. A XVII. sz.-ban Baruch, Perzsiában utazó zsidó
tudós, a XIX. sz. elején pedig Moses Edrehi írtak e tárgyról, mely úgy izgatta
a kelet-európai zsidóságot, hogy egy Baruch b. Sámuel Pinsk nevű utazót Jemenbe
küldtek az E. felkutatására. Ennek sikerül Dán törzséből származó zsidó
pásztorokat találni. Lehetséges, hogy a jemeni zsidó földmívelők magukat e
törzs után nevezték. 1857-ben David Askenázi indult a falasak felkutatására,
1835-ben Asahel Grant amerikai orvost a külügyminisztérium a mezopotámiai
nesztoriánusokhoz küldötte; ezek, jóllehet keresztények, magukat az E.
gyermekeinek vallották ősi tradícióik szerint ugyanez a tradíció élt a
szomszédos örmény zsidók közt is. Érdekes, hogy Josephus (Antiquitates XI. 5 §
3) is az Eufráteszen túlra helyezi az E-t s ezt Jeromos egyházatya is
megerősíti (Opera VI. 780). Grant még az ottani ördögimádókat is az E.-höz
tartozóknak véli s az esetleges ősi zsidó származás ezeknél sincs kizárva, mert
circumcisiót és peszachi bárányáldozatot tartottak s az előirt tiltott állatok
húsától tartózkodtak. Az afganisztáni zsidók is az E. közé számítják magukat és
pedig Nebukadnecár idejétől; még a mohamedán előkelő konvertiták közt is dívik
az ősöknek Izráeltől való származtatása. Az afgán zsidók «Beni Israel»-nek
nevezik magukat s zsidó típusukat feltűnően megőrizték. A dél-oroszországi
karaiták is az E.-től származtatják magukat, aminek oka azonban az üldözések
elől való szabadulás, hogy t. i. Jézus keresztre feszítésében nem részesek. E
célból még sírköveiket is meghamisították s régebbi dátumokat írtak fel, mint
azt Firkowitsch bebizonyította. Ez az érv annyira hatott az orosz kormányra,
hogy 1795. a kétszeres zsidó-adó alól kivétettek, majd a hadiszolgálat alól is.
A kaukázusi és dagesztáni ősi zsidóság szintén az E.-től származtatta magát s
ezeknek érdekes tradíciói szerint őseik, akik az assyr királyok alatt
telepedtek le, részben kivándoroltak Bokharába és Kínába. Moore keresztény
utazó maguknak az indiai buddhistáknak egy részét is az E.-től származtatja,
úgyszintén a birmai kareeneket, meg a scythákat (Sacae), akik éppen Szalmanaszár
korában jelennek meg a történelem színpadán. Emiatt azután az E. mondáinak
valósággal beteges túlkapásai jelentkeztek s ez képezi a főtámasztékát annak az
Angliában évszázadokon át, sőt mai napig is élő hagyománynak, hogy a teuton
népek az E. gyermekei. Így azonosítani próbálták a dánokat Dánnal, a hebridákat
a héber névvel stb. Főérvük azonban az, hogy a próféták látomásai szerint
Izrael fiai távoli szigeteken élnek, kolóniákat alkotnak, de az igaz Istent
imádják. Egyik legkülönösebb kihajtása az E. legendáknak a japáni legenda,
melyet Mc Leod említ. Az első japáni királyt Osee-nek hívták és 730 körül
uralkodott, míg Izráel utolsó királya Hosea 722 körül; az ősi
Shintho-templomban szintén volt Szentély és Szentek Szentélye; az ősök
tisztelete a zsidókéhoz hasonlatos, számos japán zsidó-kinézése pedig feltűnő.
Sokan az ausztráliai és más primitív népeket is az E.-höz sorolták a
cireumcisió szokása miatt. Amerika déli részének megismerése is vezetett ilyen
feltevésre. Eszerint az ősnépek itt is az E.-ből származtak; ezt először Garcia
spanyol antiszemita író hangoztatta a XVII. sz.-ban. Azonban Manasse ben Izráel
szerint Antonio Monterinos zsidó Peru-utazó a «sémá»-t recitáló indiánokról
tesz említési a XVII. sz. közepén. Ugyancsak zsidó szokásokat vélt felfedezni
Mexikó és Jucatan bennszülötteinél, minélfogva Menasse b. Izrael az egész
latin-amerikai ősnépet az E-nek tartotta. Mások ezt némely azonos szokásból
vezették le; sokan az észak-amerikai indiánokra is alkalmazták a teóriát,
amelynek alapja mindössze kettőben foglalható össze: 1. Minden nép, különösen a
sémi kultúrnépek hasonló szokásokat mutatnak a kultúra több ágában
(időszámítás, csillagászat, építészet, rítus) fejlődésük kezdőfokán, anélkül,
hogy egymásról tudtak volna; 2. Újabban be lett bizonyítva, hogy az inkvizíció
szigora elől menekült marannusok Dél-Amerikában és Mexikóban nem csupán a
spanyol keresztényekkel vegyültek, hanem pl. Kolumbiában Elkan Adler talált
indián-zsidókat, vagyis olyan vegyültek utódait, akik csak halványan, de azért emlékeznek
tradícióikra. Ez a vegyülés évszázadokkal előbb történt, s az oka kizáróan az
inkvizíció (l. o.) dühöngése volt azon a területen is. Az ősi zsidóság kb.
mindenütt megvan, ahol az E. mondái élnek; így Indiában a nem számos «Bené
Izráel» törzs, mely megkülönbözteti magát a később bevándorolt arab, spanyol és
európai (askenáz) zsidóktól. Ezek főképp Bombay körül élnek s a XVIII. sz. vége
óta, mióta Sassoon bagdadi bankár felkereste őket, magas kultúrára tettek szert
s több hébernyelvű teológiai mű származik tőlük. Tényleg létezik ősi zsidóság
Kokinkínában, melyet az Alliance támogatott s máig is kis számmal ott élnek.
Ugyanígy létezik Kínában a XI. sz. óta Kai-Fong-Fuban egy zsinagóga Tórákkal,
de ez a kínai zsidóság már csaknem teljes számban beolvadt, s a nagy városok
zsidósága európai bevándorolt. Az abesszíniai falasak valóban igen régi, nem
lehetetlen, hogy az első Templom lerombolása utáni időből származnak s erős
keveredést mutatnak egyébként a zsidóval antropológiailag közeli rokon
abesszíniaiakkal. Számuk jelentékeny s kultúrájukat Joseph Halévy, a hírneves
párisi orientalista helyszínen tanulmányozta, majd az Alliance és az olasz
zsidóság karolta fel. Rabbijaikat és egyéb tudósaikat rendszerint a flórenci
vagy párisi rabbiszemináriumokban iskoláztatják. (V. ö. J. Jacobs, Jewish
Encycl.) "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1188. címszó a lexikon =>
222. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11188.htm
CÍMSZÓ: Elveszett tíz törzs
SZÓCIKK: Elveszett tíz törzs. A bibliai leírás szerint Tiglat-Pileszár II.
Kir. 25. 29 vagy Szalmanaszár u. o. 17. 6; 18. 11 assyr királyok Izrael
legyőzése után az ország északi tartományából a lakosság többségét Assyriába
hurcolta el s az elnéptelenített tartományban részben zsidó, részben más
népeket telepített le l. Szamaritánusok . Minthogy a Szentírás próféciái Izrael
visszatéréséről számos alkalommal szólnak, azt szószerinti értelmében fogta fel
idővel a néphagyomány s miután Cyrus idején Ezra vezetése alatt csak Juda
törzse és a leviták tértek vissza, a többi tíz hagyományos törzset elveszettnek
tartották. Ez azonban nem egyezett meg a jóslatokkal, amelyek a visszatérést
kilátásba helyezték; ezért feltételezték, hogy az E. más név alatt él valahol.
Az idők folyamán ennek a kérdésnek azután nagy zsidóirodalma keletkezett. Az
apokrifák feltételezik, hogy az E. még létezik; így Tóbit a Naftali-törzsből
származtatja magát s a 12 pátriárka testamentuma apokrifa is hangoztatja az E.
létezését, Ezra IV. könyve 13. 39-45 pedig azt mondja, hogy az E.-et
Salmanasszár idején Hosea király az Eufrátesz felső folyásánál telepítette le
Arzarethnél. Azonban Schiller-Szinessy l. o. bebizonyította, hogy ez a költött
városnév nem más, mint az erec acheret a. m. másik ország s erre céloz R. Akiba
is Szanhedrin 10. 4 . A haggadikus tradíció szerint az E. három csoportra
oszlott s eszerint telepedett le az Elő-Ázsiának megfelelő földrajzi terület
különböző részein. R. Akiba nem hitt az E. visszatérésében u. o. 10. 3 s hitt
Bar-Kochba messiási küldetésében. A IX. sz.-ban Eldad ha-Dani utazó hozott
kimerítőbb híreket az E.-ről; ezek közül Ménasse-törzset Dél-Arábiába, részben
a Kozár-birodalomba helyezi. Ennek a felfogásnak összekapcsolása az iszlám
keletkezésével nyilvánvaló. Dávid Reubeni, a XVI. sz. Keletről származó
álmessiása l. Álmessiások azt állította, hogy rokonságban áll a Reuben-törzs
királyával Arábiában. Abrahám Farissol szerint az E. a pusztában lakik a Mekka
felé vezető útvonalon, de az indiai Bené Izráel törzset is az E. közé számítja;
mások ismét Abesszinia kevert zsidóságát tartották annak, aminek oka a
falasakról származó hírek. Így hitte pl. a XVI. sz.-ban Ábrahám Jagel, aki azt
állítja, hogy VII. Kelemen pápa korában követeket küldtek a falasakhoz s ezek
egy része, mikor visszajött, a falasak nagy gazdagságáról számolt be; azonkívül
egy keresztény utazó elbeszélése alapján az indiai zsidókról is tud, akik hét
király alatt élnek. Lehetséges, hogy e mese magvát a kokinkínai zsidóság
létezése képezte. Napjainkig valóban létezik bebizonyíthatatlan idő óta élő
zsidóság Indiában, Kokinkínában és Abesszíniában. A XVII. sz.-ban Baruch,
Perzsiában utazó zsidó tudós, a XIX. sz. elején pedig Moses Edrehi írtak e
tárgyról, mely úgy izgatta a kelet-európai zsidóságot, hogy egy Baruch b.
Sámuel Pinsk nevű utazót Jemenbe küldtek az E. felkutatására. Ennek sikerül Dán
törzséből származó zsidó pásztorokat találni. Lehetséges, hogy a jemeni zsidó
földmívelők magukat e törzs után nevezték. 1857-ben David Askenázi indult a
falasak felkutatására, 1835-ben Asahel Grant amerikai orvost a külügyminisztérium
a mezopotámiai nesztoriánusokhoz küldötte; ezek, jóllehet keresztények, magukat
az E. gyermekeinek vallották ősi tradícióik szerint ugyanez a tradíció élt a
szomszédos örmény zsidók közt is. Érdekes, hogy Josephus Antiquitates XI. 5 § 3
is az Eufráteszen túlra helyezi az E-t s ezt Jeromos egyházatya is megerősíti
Opera VI. 780 . Grant még az ottani ördögimádókat is az E.-höz tartozóknak véli
s az esetleges ősi zsidó származás ezeknél sincs kizárva, mert circumcisiót és
peszachi bárányáldozatot tartottak s az előirt tiltott állatok húsától
tartózkodtak. Az afganisztáni zsidók is az E. közé számítják magukat és pedig
Nebukadnecár idejétől; még a mohamedán előkelő konvertiták közt is dívik az
ősöknek Izráeltől való származtatása. Az afgán zsidók Beni Israel -nek nevezik
magukat s zsidó típusukat feltűnően megőrizték. A dél-oroszországi karaiták is
az E.-től származtatják magukat, aminek oka azonban az üldözések elől való
szabadulás, hogy t. i. Jézus keresztre feszítésében nem részesek. E célból még
sírköveiket is meghamisították s régebbi dátumokat írtak fel, mint azt
Firkowitsch bebizonyította. Ez az érv annyira hatott az orosz kormányra, hogy
1795. a kétszeres zsidó-adó alól kivétettek, majd a hadiszolgálat alól is. A
kaukázusi és dagesztáni ősi zsidóság szintén az E.-től származtatta magát s
ezeknek érdekes tradíciói szerint őseik, akik az assyr királyok alatt
telepedtek le, részben kivándoroltak Bokharába és Kínába. Moore keresztény
utazó maguknak az indiai buddhistáknak egy részét is az E.-től származtatja,
úgyszintén a birmai kareeneket, meg a scythákat Sacae , akik éppen Szalmanaszár
korában jelennek meg a történelem színpadán. Emiatt azután az E. mondáinak
valósággal beteges túlkapásai jelentkeztek s ez képezi a főtámasztékát annak az
Angliában évszázadokon át, sőt mai napig is élő hagyománynak, hogy a teuton
népek az E. gyermekei. Így azonosítani próbálták a dánokat Dánnal, a hebridákat
a héber névvel stb. Főérvük azonban az, hogy a próféták látomásai szerint
Izrael fiai távoli szigeteken élnek, kolóniákat alkotnak, de az igaz Istent
imádják. Egyik legkülönösebb kihajtása az E. legendáknak a japáni legenda,
melyet Mc Leod említ. Az első japáni királyt Osee-nek hívták és 730 körül
uralkodott, míg Izráel utolsó királya Hosea 722 körül; az ősi Shintho-templomban
szintén volt Szentély és Szentek Szentélye; az ősök tisztelete a zsidókéhoz
hasonlatos, számos japán zsidó-kinézése pedig feltűnő. Sokan az ausztráliai és
más primitív népeket is az E.-höz sorolták a cireumcisió szokása miatt. Amerika
déli részének megismerése is vezetett ilyen feltevésre. Eszerint az ősnépek itt
is az E.-ből származtak; ezt először Garcia spanyol antiszemita író hangoztatta
a XVII. sz.-ban. Azonban Manasse ben Izráel szerint Antonio Monterinos zsidó
Peru-utazó a sémá -t recitáló indiánokról tesz említési a XVII. sz. közepén.
Ugyancsak zsidó szokásokat vélt felfedezni Mexikó és Jucatan bennszülötteinél,
minélfogva Menasse b. Izrael az egész latin-amerikai ősnépet az E-nek tartotta.
Mások ezt némely azonos szokásból vezették le; sokan az észak-amerikai
indiánokra is alkalmazták a teóriát, amelynek alapja mindössze kettőben
foglalható össze: 1. Minden nép, különösen a sémi kultúrnépek hasonló
szokásokat mutatnak a kultúra több ágában időszámítás, csillagászat, építészet,
rítus fejlődésük kezdőfokán, anélkül, hogy egymásról tudtak volna; 2. Újabban
be lett bizonyítva, hogy az inkvizíció szigora elől menekült marannusok
Dél-Amerikában és Mexikóban nem csupán a spanyol keresztényekkel vegyültek,
hanem pl. Kolumbiában Elkan Adler talált indián-zsidókat, vagyis olyan
vegyültek utódait, akik csak halványan, de azért emlékeznek tradícióikra. Ez a
vegyülés évszázadokkal előbb történt, s az oka kizáróan az inkvizíció l. o.
dühöngése volt azon a területen is. Az ősi zsidóság kb. mindenütt megvan, ahol
az E. mondái élnek; így Indiában a nem számos Bené Izráel törzs, mely
megkülönbözteti magát a később bevándorolt arab, spanyol és európai askenáz
zsidóktól. Ezek főképp Bombay körül élnek s a XVIII. sz. vége óta, mióta
Sassoon bagdadi bankár felkereste őket, magas kultúrára tettek szert s több
hébernyelvű teológiai mű származik tőlük. Tényleg létezik ősi zsidóság
Kokinkínában, melyet az Alliance támogatott s máig is kis számmal ott élnek.
Ugyanígy létezik Kínában a XI. sz. óta Kai-Fong-Fuban egy zsinagóga Tórákkal,
de ez a kínai zsidóság már csaknem teljes számban beolvadt, s a nagy városok
zsidósága európai bevándorolt. Az abesszíniai falasak valóban igen régi, nem
lehetetlen, hogy az első Templom lerombolása utáni időből származnak s erős
keveredést mutatnak egyébként a zsidóval antropológiailag közeli rokon
abesszíniaiakkal. Számuk jelentékeny s kultúrájukat Joseph Halévy, a hírneves
párisi orientalista helyszínen tanulmányozta, majd az Alliance és az olasz
zsidóság karolta fel. Rabbijaikat és egyéb tudósaikat rendszerint a flórenci
vagy párisi rabbiszemináriumokban iskoláztatják. V. ö. J. Jacobs, Jewish
Encycl.
11188.ht
CÍMSZÓ Elveszet tí törz
SZÓCIKK Elveszet tí törzs biblia leírá szerin Tiglat-Pileszá II Kir 25 2
vag Szalmanaszá u o 17 6 18 1 assy királyo Izrae legyőzés utá a orszá észak
tartományábó lakossá többségé Assyriáb hurcolt e a elnéptelenítet tartományba
részbe zsidó részbe má népeke telepítet l l Szamaritánuso Minthog Szentírá
próféciá Izrae visszatérésérő számo alkalomma szólnak az szószerint értelmébe
fogt fe időve néphagyomán miutá Cyru idejé Ezr vezetés alat csa Jud törzs é
levitá térte vissza több tí hagyományo törzse elveszettne tartották E azonba ne
egyezet me jóslatokkal amelye visszatérés kilátásb helyezték ezér feltételezték
hog a E má né alat é valahol A idő folyamá enne kérdésne azutá nag zsidóirodalm
keletkezett A apokrifá feltételezik hog a E mé létezik íg Tóbi Naftali-törzsbő
származtatj magá 1 pátriárk testamentum apokrif i hangoztatj a E létezését Ezr
IV könyv 13 39-4 pedi az mondja hog a E.-e Salmanasszá idejé Hose királ a
Eufrátes fels folyásáná telepített l Arzarethnél Azonba Schiller-Sziness l o
bebizonyította hog e költöt városné ne más min a ere achere a m mási orszá err
célo R Akib i Szanhedri 10 haggadiku tradíci szerin a E háro csoportr oszlot
eszerin telepedet l a Elő-Ázsiána megfelel földrajz terüle különböz részein R
Akib ne hit a E visszatérésébe u o 10 hit Bar-Kochb messiás küldetésében IX
sz.-ba Elda ha-Dan utaz hozot kimerítőb híreke a E.-ről eze közü Ménasse-törzse
Dél-Arábiába részbe Kozár-birodalomb helyezi Enne felfogásna összekapcsolás a
iszlá keletkezéséve nyilvánvaló Dávi Reubeni XVI sz Keletrő származ álmessiás l
Álmessiáso az állította hog rokonságba ál Reuben-törz királyáva Arábiában
Abrahá Farisso szerin a E pusztába laki Mekk fel vezet útvonalon d a india Ben
Izráe törzse i a E köz számítja máso ismé Abesszini kever zsidóságá tartottá
annak amine ok falasakró származ hírek Íg hitt pl XVI sz.-ba Ábrahá Jagel ak az
állítja hog VII Keleme páp korába követeke küldte falasakho eze eg része miko
visszajött falasa nag gazdagságáró számol be azonkívü eg keresztén utaz
elbeszélés alapjá a india zsidókró i tud aki hé királ alat élnek Lehetséges hog
mes magvá kokinkína zsidósá létezés képezte Napjainki valóba létezi
bebizonyíthatatla id ót él zsidósá Indiában Kokinkínába é Abesszíniában XVII
sz.-ba Baruch Perzsiába utaz zsid tudós XIX sz elejé pedi Mose Edreh írta
tárgyról mel úg izgatt kelet-európa zsidóságot hog eg Baruc b Sámue Pins nev
utazó Jemenb küldte a E felkutatására Enne sikerü Dá törzsébő származ zsid
pásztoroka találni Lehetséges hog jemen zsid földmívelő maguka törz utá
nevezték 1857-be Davi Askenáz indul falasa felkutatására 1835-be Asahe Gran
amerika orvos külügyminisztériu mezopotámia nesztoriánusokho küldötte ezek
jóllehe keresztények maguka a E gyermekeine vallottá ős tradíciói szerin ugyane
tradíci él szomszédo örmén zsidó köz is Érdekes hog Josephu Antiquitate XI i a
Eufrátesze túlr helyez a E- ez Jeromo egyházaty i megerősít Oper VI 78 Gran mé
a ottan ördögimádóka i a E.-hö tartozókna vél a esetlege ős zsid származá
ezekné sinc kizárva mer circumcisió é peszach bárányáldozato tartotta a előir
tiltot állato húsátó tartózkodtak A afganisztán zsidó i a E köz számítjá maguka
é pedi Nebukadnecá idejétől mé mohamedá előkel konvertitá köz i dívi a ősökne
Izráeltő val származtatása A afgá zsidó Ben Israe -ne nevezi maguka zsid
típusuka feltűnőe megőrizték dél-oroszország karaitá i a E.-tő származtatjá
magukat amine ok azonba a üldözése elő val szabadulás hog t i Jézu keresztr
feszítésébe ne részesek célbó mé sírköveike i meghamisítottá régebb dátumoka
írta fel min az Firkowitsc bebizonyította E a ér annyir hatot a oros kormányra
hog 1795 kétszere zsidó-ad aló kivétettek maj hadiszolgála aló is kaukázus é
dagesztán ős zsidósá szinté a E.-tő származtatt magá ezekne érdeke tradíció
szerin őseik aki a assy királyo alat telepedte le részbe kivándorolta Bokharáb
é Kínába Moor keresztén utaz magukna a india buddhistákna eg részé i a E.-tő
származtatja úgyszinté birma kareeneket me scytháka Saca aki éppe Szalmanaszá
korába jelenne me történele színpadán Emiat azutá a E mondáina valóságga betege
túlkapása jelentkezte e képez főtámasztéká anna a Angliába évszázadoko át ső ma
napi i él hagyománynak hog teuto népe a E gyermekei Íg azonosítan próbáltá
dánoka Dánnal hebridáka hébe névve stb Főérvü azonba az hog prófétá látomása
szerin Izrae fia távol szigeteke élnek kolóniáka alkotnak d a iga Isten imádják
Egyi legkülönöseb kihajtás a E legendákna japán legenda melye M Leo említ A els
japán király Osee-ne hívtá é 73 körü uralkodott mí Izráe utols király Hose 72
körül a ős Shintho-templomba szinté vol Szentél é Szente Szentélye a ősö
tisztelet zsidókého hasonlatos számo japá zsidó-kinézés pedi feltűnő Soka a
ausztrália é má primití népeke i a E.-hö soroltá cireumcisi szokás miatt Amerik
dél részéne megismerés i vezetet ilye feltevésre Eszerin a ősnépe it i a E.-bő
származtak ez előszö Garci spanyo antiszemit ír hangoztatt XVII sz.-ban Azonba
Manass be Izráe szerin Antoni Monterino zsid Peru-utaz sém - recitál indiánokró
tes említés XVII sz közepén Ugyancsa zsid szokásoka vél felfedezn Mexik é
Jucata bennszülötteinél minélfogv Menass b Izrae a egés latin-amerika ősnépe a
E-ne tartotta Máso ez némel azono szokásbó vezetté le soka a észak-amerika
indiánokr i alkalmaztá teóriát amelyne alapj mindössz kettőbe foglalhat össze 1
Minde nép különöse sém kultúrnépe hasonl szokásoka mutatna kultúr töb ágába
időszámítás csillagászat építészet rítu fejlődésü kezdőfokán anélkül hog egymásró
tudta volna 2 Újabba b let bizonyítva hog a inkvizíci szigor elő menekül
marannuso Dél-Amerikába é Mexikóba ne csupá spanyo keresztényekke vegyültek
hane pl Kolumbiába Elka Adle talál indián-zsidókat vagyi olya vegyülte utódait
aki csa halványan d azér emlékezne tradícióikra E vegyülé évszázadokka előb
történt a ok kizáróa a inkvizíci l o dühöngés vol azo területe is A ős zsidósá
kb mindenüt megvan aho a E mondá élnek íg Indiába ne számo Ben Izráe törzs mel
megkülönböztet magá későb bevándorol arab spanyo é európa askená zsidóktól Eze
főkép Bomba körü élne XVIII sz vég óta miót Sassoo bagdad banká felkerest őket
maga kultúrár tette szer töb hébernyelv teológia m származi tőlük Tényle létezi
ős zsidósá Kokinkínában melye a Allianc támogatot mái i ki számma ot élnek
Ugyaníg létezi Kínába XI sz ót Kai-Fong-Fuba eg zsinagóg Tórákkal d e kína
zsidósá má csakne telje számba beolvadt nag városo zsidóság európa bevándorolt
A abesszínia falasa valóba ige régi ne lehetetlen hog a els Templo lerombolás
után időbő származna erő keveredés mutatna egyébkén zsidóva antropológiaila
közel roko abesszíniaiakkal Számu jelentéken kultúrájuka Josep Halévy hírneve
páris orientalist helyszíne tanulmányozta maj a Allianc é a olas zsidósá karolt
fel Rabbijaika é egyé tudósaika rendszerin flórenc vag páris
rabbiszemináriumokba iskoláztatják V ö J Jacobs Jewis Encycl
11188.h
CÍMSZ Elvesze t tör
SZÓCIK Elvesze t törz bibli leír szeri Tiglat-Pilesz I Ki 2 va Szalmanasz 1
1 ass király Izra legyőzé ut orsz észa tartományáb lakoss többség Assyriá
hurcol elnépteleníte tartományb részb zsid részb m népek telepíte Szamaritánus
Mintho Szentír próféci Izra visszatérésér szám alkalomm szólna a szószerin
értelméb fog f időv néphagyomá miut Cyr idej Ez vezeté ala cs Ju törz levit
tért vissz töb t hagyomány törzs elveszettn tartottá azonb n egyeze m
jóslatokka amely visszatéré kilátás helyezté ezé feltételezté ho m n ala valaho
id folyam enn kérdésn azut na zsidóirodal keletkezet apokrif feltételezi ho m
létezi í Tób Naftali-törzsb származtat mag pátriár testamentu apokri hangoztat
létezésé Ez I köny 1 39- ped a mondj ho E.- Salmanassz idej Hos kirá Eufráte
fel folyásán telepítet Arzarethné Azonb Schiller-Szines bebizonyított ho költö
városn n má mi er acher más orsz er cél Aki Szanhedr 1 haggadik tradíc szeri
hár csoport oszlo eszeri telepede Elő-Ázsián megfele földraj terül különbö
részei Aki n hi visszatéréséb 1 hi Bar-Koch messiá küldetésébe I sz.-b Eld
ha-Da uta hozo kimerítő hírek E.-rő ez köz Ménasse-törzs Dél-Arábiáb részb
Kozár-birodalom helyez Enn felfogásn összekapcsolá iszl keletkezésév nyilvánval
Dáv Reuben XV s Keletr szárma álmessiá Álmessiás a állított ho rokonságb á
Reuben-tör királyáv Arábiába Abrah Fariss szeri pusztáb lak Mek fe veze
útvonalo indi Be Izrá törzs kö számítj más ism Abesszin keve zsidóság tartott
anna amin o falasakr szárma híre Í hit p XV sz.-b Ábrah Jage a a állítj ho VI
Kelem pá koráb követek küldt falasakh ez e rész mik visszajöt falas na
gazdagságár számo b azonkív e kereszté uta elbeszélé alapj indi zsidókr tu ak h
kirá ala élne Lehetsége ho me magv kokinkín zsidós létezé képezt Napjaink valób
létez bebizonyíthatatl i ó é zsidós Indiába Kokinkínáb Abesszíniába XVI sz.-b
Baruc Perzsiáb uta zsi tudó XI s elej ped Mos Edre írt tárgyró me ú izgat
kelet-európ zsidóságo ho e Baru Sámu Pin ne utaz Jemen küldt felkutatásár Enn
siker D törzséb szárma zsi pásztorok találn Lehetsége ho jeme zsi földmível
maguk tör ut nevezté 1857-b Dav Askená indu falas felkutatásár 1835-b Asah Gra
amerik orvo külügyminisztéri mezopotámi nesztoriánusokh küldött eze jólleh
kereszténye maguk gyermekein vallott ő tradíció szeri ugyan tradíc é szomszéd
örmé zsid kö i Érdeke ho Joseph Antiquitat X Eufrátesz túl helye E e Jerom
egyházat megerősí Ope V 7 Gra m otta ördögimádók E.-h tartozókn vé esetleg ő
zsi származ ezekn sin kizárv me circumcisi peszac bárányáldozat tartott elői
tilto állat húsát tartózkodta afganisztá zsid kö számítj maguk ped Nebukadnec
idejétő m mohamed előke konvertit kö dív ősökn Izráelt va származtatás afg zsid
Be Isra -n nevez maguk zsi típusuk feltűnő megőrizté dél-oroszorszá karait E.-t
származtatj maguka amin o azonb üldözés el va szabadulá ho Jéz kereszt
feszítéséb n részese célb m sírköveik meghamisított régeb dátumok írt fe mi a
Firkowits bebizonyított é annyi hato oro kormányr ho 179 kétszer zsidó-a al
kivétette ma hadiszolgál al i kaukázu dagesztá ő zsidós szint E.-t származtat
mag ezekn érdek tradíci szeri ősei ak ass király ala telepedt l részb
kivándorolt Bokhará Kínáb Moo kereszté uta magukn indi buddhistákn e rész E.-t
származtatj úgyszint birm kareeneke m scythák Sac ak épp Szalmanasz koráb
jelenn m történel színpadá Emia azut mondáin valóságg beteg túlkapás jelentkezt
képe főtámaszték ann Angliáb évszázadok á s m nap é hagyományna ho teut nép
gyermeke Í azonosíta próbált dánok Dánna hebridák héb névv st Főérv azonb a ho
prófét látomás szeri Izra fi távo szigetek élne kolóniák alkotna ig Iste imádjá
Egy legkülönöse kihajtá legendákn japá legend mely Le emlí el japá királ Osee-n
hívt 7 kör uralkodot m Izrá utol királ Hos 7 körü ő Shintho-templomb szint vo
Szenté Szent Szentély ős tisztele zsidókéh hasonlato szám jap zsidó-kinézé ped
feltűn Sok ausztráli m primit népek E.-h sorolt cireumcis szoká miat Ameri dé
részén megismeré vezete ily feltevésr Eszeri ősnép i E.-b származta e elősz
Garc spany antiszemi í hangoztat XVI sz.-ba Azonb Manas b Izrá szeri Anton
Monterin zsi Peru-uta sé recitá indiánokr te említé XVI s közepé Ugyancs zsi
szokások vé felfedez Mexi Jucat bennszülötteiné minélfog Menas Izra egé
latin-amerik ősnép E-n tartott Más e néme azon szokásb vezett l sok
észak-amerik indiánok alkalmazt teóriá amelyn alap mindöss kettőb foglalha össz
Mind né különös sé kultúrnép hason szokások mutatn kultú tö ágáb időszámítá
csillagásza építésze rít fejlődés kezdőfoká anélkü ho egymásr tudt voln Újabb
le bizonyítv ho inkvizíc szigo el menekü marannus Dél-Amerikáb Mexikób n csup
spany keresztényekk vegyülte han p Kolumbiáb Elk Adl talá indián-zsidóka vagy
oly vegyült utódai ak cs halványa azé emlékezn tradícióikr vegyül évszázadokk
elő történ o kizáró inkvizíc dühöngé vo az terület i ő zsidós k mindenü megva
ah mond élne í Indiáb n szám Be Izrá törz me megkülönbözte mag késő bevándoro
ara spany európ asken zsidóktó Ez főké Bomb kör éln XVII s vé ót mió Sasso
bagda bank felkeres őke mag kultúrá tett sze tö hébernyel teológi származ tőlü
Tényl létez ő zsidós Kokinkínába mely Allian támogato má k számm o élne Ugyaní
létez Kínáb X s ó Kai-Fong-Fub e zsinagó Tórákka kín zsidós m csakn telj számb
beolvad na város zsidósá európ bevándorol abesszíni falas valób ig rég n
lehetetle ho el Templ lerombolá utá időb származn er keveredé mutatn egyébké
zsidóv antropológiail köze rok abesszíniaiakka Szám jelentéke kultúrájuk Jose
Halév hírnev pári orientalis helyszín tanulmányozt ma Allian ola zsidós karol
fe Rabbijaik egy tudósaik rendszeri flóren va pári rabbiszemináriumokb
iskoláztatjá Jacob Jewi Encyc
11188.
CÍMS Elvesz tö
SZÓCI Elvesz tör bibl leí szer Tiglat-Piles K v Szalmanas as királ Izr
legyőz u ors ész tartományá lakos többsé Assyri hurco elnéptelenít tartomány
rész zsi rész népe telepít Szamaritánu Minth Szentí próféc Izr visszatérésé szá
alkalom szóln szószeri értelmé fo idő néphagyom miu Cy ide E vezet al c J tör
levi tér viss tö hagyomán törz elveszett tartott azon egyez jóslatokk amel
visszatér kilátá helyezt ez feltételezt h al valah i folya en kérdés azu n
zsidóiroda keletkeze apokri feltételez h létez Tó Naftali-törzs származta ma
pátriá testament apokr hangozta létezés E kön 39 pe mond h E. Salmanass ide Ho
kir Eufrát fe folyásá telepíte Arzarethn Azon Schiller-Szine bebizonyítot h
költ város m m e ache má ors e cé Ak Szanhed haggadi tradí szer há csopor oszl
eszer teleped Elő-Ázsiá megfel földra terü különb része Ak h visszatérésé h
Bar-Koc messi küldetéséb sz.- El ha-D ut hoz kimerít híre E.-r e kö
Ménasse-törz Dél-Arábiá rész Kozár-birodalo helye En felfogás összekapcsol isz
keletkezésé nyilvánva Dá Reube X Kelet szárm álmessi Álmessiá állítot h
rokonság Reuben-tö királyá Arábiáb Abra Faris szer pusztá la Me f vez útvonal
ind B Izr törz k számít má is Abesszi kev zsidósá tartot ann ami falasak szárm
hír hi X sz.- Ábra Jag állít h V Kele p korá követe küld falasak e rés mi
visszajö fala n gazdagságá szám azonkí kereszt ut elbeszél alap ind zsidók t a
kir al éln Lehetség h m mag kokinkí zsidó létez képez Napjain való léte
bebizonyíthatat zsidó Indiáb Kokinkíná Abesszíniáb XV sz.- Baru Perzsiá ut zs
tud X ele pe Mo Edr ír tárgyr m izga kelet-euró zsidóság h Bar Sám Pi n uta
Jeme küld felkutatásá En sike törzsé szárm zs pásztoro talál Lehetség h jem zs
földmíve magu tö u nevezt 1857- Da Asken ind fala felkutatásá 1835- Asa Gr
ameri orv külügyminisztér mezopotám nesztoriánusok küldöt ez jólle keresztény
magu gyermekei vallot tradíci szer ugya tradí szomszé örm zsi k Érdek h Josep
Antiquita Eufrátes tú hely Jero egyháza megerős Op Gr ott ördögimádó E.-
tartozók v esetle zs szárma ezek si kizár m circumcis pesza bárányáldoza tartot
elő tilt álla húsá tartózkodt afganiszt zsi k számít magu pe Nebukadne idejét
mohame elők konverti k dí ősök Izráel v származtatá af zsi B Isr - neve magu zs
típusu feltűn megőrizt dél-oroszorsz karai E.- származtat maguk ami azon üldözé
e v szabadul h Jé keresz feszítésé részes cél sírkövei meghamisítot rége dátumo
ír f m Firkowit bebizonyítot anny hat or kormány h 17 kétsze zsidó- a kivétett
m hadiszolgá a kaukáz dageszt zsidó szin E.- származta ma ezek érde tradíc szer
őse a as királ al teleped rész kivándorol Bokhar Kíná Mo kereszt ut maguk ind
buddhisták rés E.- származtat úgyszin bir kareenek scythá Sa a ép Szalmanas
korá jelen történe színpad Emi azu mondái valóság bete túlkapá jelentkez kép
főtámaszté an Angliá évszázado na hagyományn h teu né gyermek azonosít próbál
dáno Dánn hebridá hé név s Főér azon h prófé látomá szer Izr f táv szigete éln
kolóniá alkotn i Ist imádj Eg legkülönös kihajt legendák jap legen mel L eml e
jap kirá Osee- hív kö uralkodo Izr uto kirá Ho kör Shintho-templom szin v Szent
Szen Szentél ő tisztel zsidóké hasonlat szá ja zsidó-kinéz pe feltű So ausztrál
primi népe E.- sorol cireumci szok mia Amer d részé megismer vezet il feltevés
Eszer ősné E.- származt elős Gar span antiszem hangozta XV sz.-b Azon Mana Izr
szer Anto Monteri zs Peru-ut s recit indiánok t említ XV közep Ugyanc zs
szokáso v felfede Mex Juca bennszülöttein minélfo Mena Izr eg latin-ameri ősné
E- tartot Má ném azo szokás vezet so észak-ameri indiáno alkalmaz teóri amely
ala mindös kettő foglalh öss Min n különö s kultúrné haso szokáso mutat kult t
ágá időszámít csillagász építész rí fejlődé kezdőfok anélk h egymás tud vol
Újab l bizonyít h inkvizí szig e menek marannu Dél-Ameriká Mexikó csu span
keresztények vegyült ha Kolumbiá El Ad tal indián-zsidók vag ol vegyül utóda a
c halvány az emlékez tradícióik vegyü évszázadok el törté kizár inkvizí dühöng
v a terüle zsidó minden megv a mon éln Indiá szá B Izr tör m megkülönbözt ma
kés bevándor ar span euró aske zsidókt E fők Bom kö él XVI v ó mi Sass bagd ban
felkere ők ma kultúr tet sz t hébernye teológ szárma től Tény léte zsidó
Kokinkínáb mel Allia támogat m szám éln Ugyan léte Kíná Kai-Fong-Fu zsinag
Tórákk kí zsidó csak tel szám beolva n váro zsidós euró bevándoro abesszín fala
való i ré lehetetl h e Temp lerombol ut idő származ e kevered mutat egyébk
zsidó antropológiai köz ro abesszíniaiakk Szá jelenték kultúráju Jos Halé hírne
pár orientali helyszí tanulmányoz m Allia ol zsidó karo f Rabbijai eg tudósai
rendszer flóre v pár rabbiszemináriumok iskoláztatj Jaco Jew Ency
11188
CÍM Elves t
SZÓC Elves tö bib le sze Tiglat-Pile Szalmana a kirá Iz legyő or és tartomány
lako többs Assyr hurc elnéptelení tartomán rés zs rés nép telepí Szamaritán
Mint Szent prófé Iz visszatérés sz alkalo szól szószer értelm f id néphagyo mi
C id veze a tö lev té vis t hagyomá tör elveszet tartot azo egye jóslatok ame
visszaté kilát helyez e feltételez a vala foly e kérdé az zsidóirod keletkez
apokr feltétele léte T Naftali-törz származt m pátri testamen apok hangozt
létezé kö 3 p mon E Salmanas id H ki Eufrá f folyás telepít Arzareth Azo
Schiller-Szin bebizonyíto köl váro ach m or c A Szanhe haggad trad sze h csopo
osz esze telepe Elő-Ázsi megfe földr ter külön rész A visszatérés Bar-Ko mess
küldetésé sz. E ha- u ho kimerí hír E.- k Ménasse-tör Dél-Arábi rés
Kozár-birodal hely E felfogá összekapcso is keletkezés nyilvánv D Reub Kele szár
álmess Álmessi állíto rokonsá Reuben-t király Arábiá Abr Fari sze puszt l M ve
útvona in Iz tör számí m i Abessz ke zsidós tarto an am falasa szár hí h sz.
Ábr Ja állí Kel kor követ kül falasa ré m visszaj fal gazdagság szá azonk
keresz u elbeszé ala in zsidó ki a él Lehetsé ma kokink zsid léte képe Napjai
val lét bebizonyíthata zsid Indiá Kokinkín Abesszíniá X sz. Bar Perzsi u z tu
el p M Ed í tárgy izg kelet-eur zsidósá Ba Sá P ut Jem kül felkutatás E sik
törzs szár z pásztor talá Lehetsé je z földmív mag t nevez 1857 D Aske in fal
felkutatás 1835 As G amer or külügyminiszté mezopotá nesztoriánuso küldö e jóll
keresztén mag gyermeke vallo tradíc sze ugy trad szomsz ör zs Érde Jose
Antiquit Eufráte t hel Jer egyház megerő O G ot ördögimád E. tartozó esetl z
szárm eze s kizá circumci pesz bárányáldoz tarto el til áll hús tartózkod
afganisz zs számí mag p Nebukadn idejé moham elő konvert d ősö Izráe származtat
a zs Is nev mag z típus feltű megőriz dél-oroszors kara E. származta magu am
azo üldöz szabadu J keres feszítés része cé sírköve meghamisíto rég dátum í
Firkowi bebizonyíto ann ha o kormán 1 kétsz zsidó kivétet hadiszolg kauká
dagesz zsid szi E. származt m eze érd tradí sze ős a kirá a telepe rés
kivándoro Bokha Kín M keresz u magu in buddhistá ré E. származta úgyszi bi
kareene scyth S é Szalmana kor jele történ színpa Em az mondá valósá bet túlkap
jelentke ké főtámaszt a Angli évszázad n hagyomány te n gyerme azonosí próbá
dán Dán hebrid h né Főé azo próf látom sze Iz tá sziget él kolóni alkot Is imád
E legkülönö kihaj legendá ja lege me em ja kir Osee hí k uralkod Iz ut kir H kö
Shintho-templo szi Szen Sze Szenté tiszte zsidók hasonla sz j zsidó-kiné p felt
S ausztrá prim nép E. soro cireumc szo mi Ame rész megisme veze i feltevé Esze
ősn E. származ elő Ga spa antisze hangozt X sz.- Azo Man Iz sze Ant Monter z
Peru-u reci indiáno emlí X köze Ugyan z szokás felfed Me Juc bennszülöttei
minélf Men Iz e latin-amer ősn E tarto M né az szoká veze s észak-amer indián
alkalma teór amel al mindö kett foglal ös Mi külön kultúrn has szokás muta kul
ág időszámí csillagás építés r fejlőd kezdőfo anél egymá tu vo Úja bizonyí
inkviz szi mene marann Dél-Amerik Mexik cs spa kereszténye vegyül h Kolumbi E A
ta indián-zsidó va o vegyü utód halván a emléke tradíciói vegy évszázado e tört
kizá inkviz dühön terül zsid minde meg mo él Indi sz Iz tö megkülönböz m ké
bevándo a spa eur ask zsidók fő Bo k é XV m Sas bag ba felker ő m kultú te s
héberny teoló szárm tő Tén lét zsid Kokinkíná me Alli támoga szá él Ugya lét
Kín Kai-Fong-F zsina Tórák k zsid csa te szá beolv vár zsidó eur bevándor
abesszí fal val r lehetet Tem lerombo u id szárma kevere muta egyéb zsid
antropológia kö r abesszíniaiak Sz jelenté kultúráj Jo Hal hírn pá oriental
helysz tanulmányo Alli o zsid kar Rabbija e tudósa rendsze flór pá
rabbiszemináriumo iskoláztat Jac Je Enc
1118
CÍ Elve
SZÓ Elve t bi l sz Tiglat-Pil Szalman kir I legy o é tartomán lak több Assy
hur elnéptelen tartomá ré z ré né telep Szamaritá Min Szen próf I visszatéré s
alkal szó szósze értel i néphagy m i vez t le t vi hagyom tö elvesze tarto az
egy jóslato am visszat kilá helye feltétele val fol kérd a zsidóiro keletke
apok feltétel lét Naftali-tör származ pátr testame apo hangoz létez k mo
Salmana i k Eufr folyá telepí Arzaret Az Schiller-Szi bebizonyít kö vár ac o
Szanh hagga tra sz csop os esz telep Elő-Ázs megf föld te külö rés visszatéré
Bar-K mes küldetés sz ha h kimer hí E. Ménasse-tö Dél-Aráb ré Kozár-biroda hel
felfog összekapcs i keletkezé nyilván Reu Kel szá álmes Álmess állít rokons
Reuben- királ Arábi Ab Far sz pusz v útvon i I tö szám Abess k zsidó tart a a
falas szá h sz Áb J áll Ke ko köve kü falas r vissza fa gazdagsá sz azon keres
elbesz al i zsid k é Lehets m kokin zsi lét kép Napja va lé bebizonyíthat zsi
Indi Kokinkí Abesszíni sz Ba Perzs t e E tárg iz kelet-eu zsidós B S u Je kü
felkutatá si törz szá pászto tal Lehets j földmí ma neve 185 Ask i fa felkutatá
183 A ame o külügyminiszt mezopot nesztoriánus küld jól kereszté ma gyermek
vall tradí sz ug tra szoms ö z Érd Jos Antiqui Eufrát he Je egyhá meger o
ördögimá E tartoz eset szár ez kiz circumc pes bárányáldo tart e ti ál hú
tartózko afganis z szám ma Nebukad idej moha el konver ős Izrá származta z I ne
ma típu felt megőri dél-oroszor kar E származt mag a az üldö szabad kere
feszíté rész c sírköv meghamisít ré dátu Firkow bebizonyít an h kormá kéts zsid
kivéte hadiszol kauk dages zsi sz E származ ez ér trad sz ő kir telep ré
kivándor Bokh Kí keres mag i buddhist r E származt úgysz b kareen scyt Szalman
ko jel törté színp E a mond valós be túlka jelentk k főtámasz Angl évszáza
hagyomán t gyerm azonos prób dá Dá hebri n Fő az pró láto sz I t szige é kolón
alko I imá legkülön kiha legend j leg m e j ki Ose h uralko I u ki k
Shintho-templ sz Sze Sz Szent tiszt zsidó hasonl s zsidó-kin fel ausztr pri né
E sor cireum sz m Am rés megism vez feltev Esz ős E szárma el G sp antisz
hangoz sz. Az Ma I sz An Monte Peru- rec indián eml köz Ugya szoká felfe M Ju
bennszülötte minél Me I latin-ame ős tart n a szok vez észak-ame indiá alkalm teó
ame a mind ket fogla ö M külö kultúr ha szoká mut ku á időszám csillagá építé
fejlő kezdőf ané egym t v Új bizony inkvi sz men maran Dél-Ameri Mexi c sp
keresztény vegyü Kolumb t indián-zsid v vegy utó halvá emlék tradíció veg
évszázad tör kiz inkvi dühö terü zsi mind me m é Ind s I t megkülönbö k bevánd
sp eu as zsidó f B X Sa ba b felke kult t hébern teol szár t Té lé zsi Kokinkín
m All támog sz é Ugy lé Kí Kai-Fong- zsin Tórá zsi cs t sz beol vá zsid eu
bevándo abessz fa va lehete Te leromb i szárm kever mut egyé zsi antropológi k
abesszíniaia S jelent kultúrá J Ha hír p orienta helys tanulmány All zsi ka
Rabbij tudós rendsz fló p rabbiszeminárium iskolázta Ja J En