11207.htm
CÍMSZÓ: Elkülönülés
SZÓCIKK: Elkülönülés.
Sokszor maguk a zsidók kerestek a nemzsidó népektől való E.-t, sokszor rájuk
kényszerítették a nemzsidók. Zsidó részen a létfenntartás ösztöne és az örökölt
erkölcsök védelme mozgatta meg ezt a tendenciát, nemzsidó részen pedig az
elfogultság, a gyűlölet és mindenekelőtt a gazdasági érdek, amely arra
törekedett, hogy a lehető leghátrányosabb helyzetbe juttassa a zsidó
érvényesülést. Tárgyilagosan mégis meg kell állapítani, hogy első kezdeteiben a
zsidó szellem produktuma az elkülönülő irányzat és abból az aggodalomból eredt,
hogy a nemzsidó népekkel való szoros érintkezés az ősi életformáktól való
eltávolodásra vezethet. Már a Szentírás étkezési tilalmai, a ruházkodásra
vonatkozó előírásai, a borotválkozást és öncsonkítást tiltó rendeletei, a
leigázott pogány népekre vonatkozó rendszabályai és levitikus törvényei is a
zsidó nép különállásnak biztosítását célozták. Nem kulturális fölényességének
gőgös tudatában deklarálta «kiválasztottságát» a zsidó nép, hanem kulturális
alázatosságában, amely fölismerte a nagy népek túlnyomó erejét és ki akart
térni a velük való verseny elöl, hogy eredetének tisztaságában tarthass meg
népi sajátosságait. Nem is kifelé, hanem befelé hirdette a kiválasztottságot,
hogy ébren tartsa és elhatárolja a zsidó felelősséget. Jellemző erre a
Talmudnak az a kijelentése, hogy a zsidó népet azért választotta ki az Isten,
mert legkisebb, leglenézettebb volt a népek között. Az állami élet delelőjén és
hanyatlása idején, a próféták korszakában, mikor a zsidó nép életében már
erőteljesebben érvényesültek a különböző kultúrák kölcsönhatásai és a héber
életformákat visszafejlődéssel vagy eltorzulással fenyegették, a faji gondolat
vette át az ősi zsidó élet megvédését. A próféták már kevesellték a
formalizmusban rejlő erőt és azzal igyekeztek megmenteni a zsidó nép ősi
karakterét és misszióját, hogy a faji öntudatba ágyazták a zsidóság lelki
életét és állandóan azoknak a népi sajátosságoknak megőrzésére ösztönözték,
amelyek őt a nemzsidó népektől megkülönböztetik. Még az egyetemes emberiségért
való szent hevülésük, az Egyisten eszméjének világeszménnyé való kitágítása, a
messiási gondolat kibontása is azt a törekvést szolgálta, hogy megerősítse
kiválasztottságának tudatában a zsidó népet és éppen ezzel nyerje meg az E.-i
törekvéseknek. A diaszpórában, a nemzeti kötelék szétesése között már nem sok
eredménnyel biztatott a profetikus elgondolás és a zsidó nép életérdekeiért
küzdő vezetők ismét a vallásban rejlő erőhöz folyamodtak. Már a szétszóratás
első idejében is minden törekvés arra irányult, hogy az egész zsidó szellemi
élet a vallással forrjon össze, mert azt remélték, hogy így az idegen befolyást
kirekeszthetik és a zsidóság népi különállását megmenthetik. Ennek a célnak
szolgált az ez időben kiépített hitélet egész rendszere, amely befelé állandóan
kimélyült és újabb meg újabb szigorításokkal bővült. Az ősi törvényeknek e
célhoz való alkalmazását a Tóra elkerítésének mondják a talmudikus kodifikátorok.
«Kerítést húztak a Tóra köré», hogy idegen életformák ne szivároghassanak a
zsidó életbe. Így történt, hogy a zsidó ősiséghez való szenvedélyes
ragaszkodásból bontakozott ki az E. princípiuma, amely biztosította a zsidóság
megmaradását, de megnehezítette társadalmi elhelyezkedését és sok évszázadon át
a nemzsidó népekkel való együttdolgozását is. Az évszázadok folyamán azonban
nem mindig érvényesült egyforma erővel ez a principium, így Magyarországon sem,
ahol a honfoglalást követő első századokban az ősi magyar zsidók, különösen a
kozár-származásuak szoros társadalmi közösségben éltek a pogány és keresztény
magyarokkal. A külön zsidó kultúrának még a nyomait is csak nagyon gyéren
találjuk ebben a korszakban, sőt az együttélés hatásai sokáig még a későbbi századokban
is érezhetők és talán az a meglepő jelenség is, hogy a kifejezetten zsidó
tudomány művelésére csak nagyon későn adta rá magát a magyar zsidóság, az első
századokban tapasztalt zsidó-magyar összeforrottságban leli magyarázatát. Az
ezután következő századokban nemcsak nálunk, de másutt is a keresztény szellem
segítette elő a zsidó E.-t, amely csak az új időkben enyhült részint a
liberalizmus hatása alatt, részben azoknak a küzdelmeknek a nyomán, amelyeket
az emancipáció érdekében maguk a zsidók indítottak és vívtak meg
sikeresen.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1207. címszó a lexikon =>
219. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11207.htm
CÍMSZÓ: Elkülönülés
SZÓCIKK: Elkülönülés. Sokszor maguk a zsidók kerestek a nemzsidó népektől
való E.-t, sokszor rájuk kényszerítették a nemzsidók. Zsidó részen a
létfenntartás ösztöne és az örökölt erkölcsök védelme mozgatta meg ezt a
tendenciát, nemzsidó részen pedig az elfogultság, a gyűlölet és mindenekelőtt a
gazdasági érdek, amely arra törekedett, hogy a lehető leghátrányosabb helyzetbe
juttassa a zsidó érvényesülést. Tárgyilagosan mégis meg kell állapítani, hogy
első kezdeteiben a zsidó szellem produktuma az elkülönülő irányzat és abból az
aggodalomból eredt, hogy a nemzsidó népekkel való szoros érintkezés az ősi
életformáktól való eltávolodásra vezethet. Már a Szentírás étkezési tilalmai, a
ruházkodásra vonatkozó előírásai, a borotválkozást és öncsonkítást tiltó
rendeletei, a leigázott pogány népekre vonatkozó rendszabályai és levitikus
törvényei is a zsidó nép különállásnak biztosítását célozták. Nem kulturális
fölényességének gőgös tudatában deklarálta kiválasztottságát a zsidó nép, hanem
kulturális alázatosságában, amely fölismerte a nagy népek túlnyomó erejét és ki
akart térni a velük való verseny elöl, hogy eredetének tisztaságában tarthass
meg népi sajátosságait. Nem is kifelé, hanem befelé hirdette a
kiválasztottságot, hogy ébren tartsa és elhatárolja a zsidó felelősséget.
Jellemző erre a Talmudnak az a kijelentése, hogy a zsidó népet azért
választotta ki az Isten, mert legkisebb, leglenézettebb volt a népek között. Az
állami élet delelőjén és hanyatlása idején, a próféták korszakában, mikor a
zsidó nép életében már erőteljesebben érvényesültek a különböző kultúrák
kölcsönhatásai és a héber életformákat visszafejlődéssel vagy eltorzulással
fenyegették, a faji gondolat vette át az ősi zsidó élet megvédését. A próféták
már kevesellték a formalizmusban rejlő erőt és azzal igyekeztek megmenteni a
zsidó nép ősi karakterét és misszióját, hogy a faji öntudatba ágyazták a
zsidóság lelki életét és állandóan azoknak a népi sajátosságoknak megőrzésére
ösztönözték, amelyek őt a nemzsidó népektől megkülönböztetik. Még az egyetemes
emberiségért való szent hevülésük, az Egyisten eszméjének világeszménnyé való
kitágítása, a messiási gondolat kibontása is azt a törekvést szolgálta, hogy
megerősítse kiválasztottságának tudatában a zsidó népet és éppen ezzel nyerje
meg az E.-i törekvéseknek. A diaszpórában, a nemzeti kötelék szétesése között
már nem sok eredménnyel biztatott a profetikus elgondolás és a zsidó nép
életérdekeiért küzdő vezetők ismét a vallásban rejlő erőhöz folyamodtak. Már a
szétszóratás első idejében is minden törekvés arra irányult, hogy az egész
zsidó szellemi élet a vallással forrjon össze, mert azt remélték, hogy így az
idegen befolyást kirekeszthetik és a zsidóság népi különállását megmenthetik.
Ennek a célnak szolgált az ez időben kiépített hitélet egész rendszere, amely
befelé állandóan kimélyült és újabb meg újabb szigorításokkal bővült. Az ősi
törvényeknek e célhoz való alkalmazását a Tóra elkerítésének mondják a
talmudikus kodifikátorok. Kerítést húztak a Tóra köré , hogy idegen életformák
ne szivároghassanak a zsidó életbe. Így történt, hogy a zsidó ősiséghez való
szenvedélyes ragaszkodásból bontakozott ki az E. princípiuma, amely
biztosította a zsidóság megmaradását, de megnehezítette társadalmi
elhelyezkedését és sok évszázadon át a nemzsidó népekkel való együttdolgozását
is. Az évszázadok folyamán azonban nem mindig érvényesült egyforma erővel ez a
principium, így Magyarországon sem, ahol a honfoglalást követő első századokban
az ősi magyar zsidók, különösen a kozár-származásuak szoros társadalmi
közösségben éltek a pogány és keresztény magyarokkal. A külön zsidó kultúrának
még a nyomait is csak nagyon gyéren találjuk ebben a korszakban, sőt az
együttélés hatásai sokáig még a későbbi századokban is érezhetők és talán az a
meglepő jelenség is, hogy a kifejezetten zsidó tudomány művelésére csak nagyon
későn adta rá magát a magyar zsidóság, az első századokban tapasztalt
zsidó-magyar összeforrottságban leli magyarázatát. Az ezután következő
századokban nemcsak nálunk, de másutt is a keresztény szellem segítette elő a
zsidó E.-t, amely csak az új időkben enyhült részint a liberalizmus hatása
alatt, részben azoknak a küzdelmeknek a nyomán, amelyeket az emancipáció
érdekében maguk a zsidók indítottak és vívtak meg sikeresen.
11207.ht
CÍMSZÓ Elkülönülé
SZÓCIKK Elkülönülés Sokszo magu zsidó kereste nemzsid népektő val E.-t
sokszo ráju kényszerítetté nemzsidók Zsid része létfenntartá ösztön é a örököl
erkölcsö védelm mozgatt me ez tendenciát nemzsid része pedi a elfogultság
gyűlöle é mindenekelőt gazdaság érdek amel arr törekedett hog lehet
leghátrányosab helyzetb juttass zsid érvényesülést Tárgyilagosa mégi me kel
állapítani hog els kezdeteibe zsid szelle produktum a elkülönül irányza é abbó
a aggodalombó eredt hog nemzsid népekke val szoro érintkezé a ős életformáktó
val eltávolodásr vezethet Má Szentírá étkezés tilalmai ruházkodásr vonatkoz
előírásai borotválkozás é öncsonkítás tilt rendeletei leigázot pogán népekr
vonatkoz rendszabálya é levitiku törvénye i zsid né különállásna biztosításá
célozták Ne kulturáli fölényességéne gőgö tudatába deklarált kiválasztottságá
zsid nép hane kulturáli alázatosságában amel fölismert nag népe túlnyom erejé é
k akar térn velü val versen elöl hog eredeténe tisztaságába tarthas me nép
sajátosságait Ne i kifelé hane befel hirdett kiválasztottságot hog ébre tarts é
elhatárolj zsid felelősséget Jellemz err Talmudna a kijelentése hog zsid népe
azér választott k a Isten mer legkisebb leglenézetteb vol népe között A állam
éle delelőjé é hanyatlás idején prófétá korszakában miko zsid né életébe má
erőteljesebbe érvényesülte különböz kultúrá kölcsönhatása é hébe életformáka
visszafejlődésse vag eltorzulássa fenyegették faj gondola vett á a ős zsid éle
megvédését prófétá má kevesellté formalizmusba rejl erő é azza igyekezte
megmenten zsid né ős karakteré é misszióját hog faj öntudatb ágyaztá zsidósá
lelk életé é állandóa azokna nép sajátosságokna megőrzésér ösztönözték amelye ő
nemzsid népektő megkülönböztetik Mé a egyeteme emberiségér val szen hevülésük a
Egyiste eszméjéne világeszménny val kitágítása messiás gondola kibontás i az
törekvés szolgálta hog megerősíts kiválasztottságána tudatába zsid népe é éppe
ezze nyerj me a E.- törekvéseknek diaszpórában nemzet kötelé szétesés közöt má
ne so eredménnye biztatot profetiku elgondolá é zsid né életérdekeiér küzd
vezető ismé vallásba rejl erőhö folyamodtak Má szétszóratá els idejébe i minde
törekvé arr irányult hog a egés zsid szellem éle vallássa forrjo össze mer az
remélték hog íg a idege befolyás kirekesztheti é zsidósá nép különállásá
megmenthetik Enne célna szolgál a e időbe kiépítet hitéle egés rendszere amel
befel állandóa kimélyül é újab me újab szigorításokka bővült A ős törvényekne
célho val alkalmazásá Tór elkerítéséne mondjá talmudiku kodifikátorok Kerítés
húzta Tór kör hog idege életformá n szivároghassana zsid életbe Íg történt hog
zsid ősiséghe val szenvedélye ragaszkodásbó bontakozot k a E princípiuma amel
biztosított zsidósá megmaradását d megnehezített társadalm elhelyezkedésé é so
évszázado á nemzsid népekke val együttdolgozásá is A évszázado folyamá azonba
ne mindi érvényesül egyform erőve e principium íg Magyarországo sem aho
honfoglalás követ els századokba a ős magya zsidók különöse kozár-származásua
szoro társadalm közösségbe élte pogán é keresztén magyarokkal külö zsid
kultúrána mé nyomai i csa nagyo gyére találju ebbe korszakban ső a együttélé
hatása sokái mé később századokba i érezhető é talá a meglep jelensé is hog
kifejezette zsid tudomán művelésér csa nagyo késő adt r magá magya zsidóság a
els századokba tapasztal zsidó-magya összeforrottságba lel magyarázatát A ezutá
következ századokba nemcsa nálunk d másut i keresztén szelle segített el zsid
E.-t amel csa a ú időkbe enyhül részin liberalizmu hatás alatt részbe azokna
küzdelmekne nyomán amelyeke a emancipáci érdekébe magu zsidó indította é vívta
me sikeresen
11207.h
CÍMSZ Elkülönül
SZÓCIK Elkülönülé Soksz mag zsid kerest nemzsi népekt va E.- soksz ráj
kényszerített nemzsidó Zsi rész létfenntart ösztö örökö erkölcs védel mozgat m
e tendenciá nemzsi rész ped elfogultsá gyűlöl mindenekelő gazdasá érde ame ar
törekedet ho lehe leghátrányosa helyzet juttas zsi érvényesülés Tárgyilagos még
m ke állapítan ho el kezdeteib zsi szell produktu elkülönü irányz abb
aggodalomb ered ho nemzsi népekk va szor érintkez ő életformákt va eltávolodás
vezethe M Szentír étkezé tilalma ruházkodás vonatko előírása borotválkozá
öncsonkítá til rendelete leigázo pogá népek vonatko rendszabály levitik törvény
zsi n különállásn biztosítás céloztá N kulturál fölényességén gőg tudatáb
deklarál kiválasztottság zsi né han kulturál alázatosságába ame fölismer na nép
túlnyo erej aka tér vel va verse elö ho eredetén tisztaságáb tartha m né
sajátosságai N kifel han befe hirdet kiválasztottságo ho ébr tart elhatárol zsi
felelőssége Jellem er Talmudn kijelentés ho zsi nép azé választot Iste me
legkiseb leglenézette vo nép közöt álla él delelőj hanyatlá idejé prófét
korszakába mik zsi n életéb m erőteljesebb érvényesült különbö kultúr
kölcsönhatás héb életformák visszafejlődéss va eltorzuláss fenyegetté fa gondol
vet ő zsi él megvédésé prófét m kevesellt formalizmusb rej er azz igyekezt
megmente zsi n ő karakter missziójá ho fa öntudat ágyazt zsidós lel élet
állandó azokn né sajátosságokn megőrzésé ösztönözté amely nemzsi népekt
megkülönbözteti M egyetem emberiségé va sze hevülésü Egyist eszméjén
világeszménn va kitágítás messiá gondol kibontá a törekvé szolgált ho megerősít
kiválasztottságán tudatáb zsi nép épp ezz nyer m E. törekvésekne diaszpórába
nemze kötel szétesé közö m n s eredménny biztato profetik elgondol zsi n
életérdekeié küz vezet ism vallásb rej erőh folyamodta M szétszórat el idejéb
mind törekv ar irányul ho egé zsi szelle él valláss forrj össz me a remélté ho
í ideg befolyá kirekeszthet zsidós né különállás megmentheti Enn céln szolgá
időb kiépíte hitél egé rendszer ame befe állandó kimélyü úja m úja
szigorításokk bővül ő törvényekn célh va alkalmazás Tó elkerítésén mondj
talmudik kodifikátoro Keríté húzt Tó kö ho ideg életform szivároghassan zsi
életb Í történ ho zsi ősiségh va szenvedély ragaszkodásb bontakozo princípium
ame biztosítot zsidós megmaradásá megnehezítet társadal elhelyezkedés s
évszázad nemzsi népekk va együttdolgozás i évszázad folyam azonb n mind
érvényesü egyfor erőv principiu í Magyarország se ah honfoglalá köve el
századokb ő magy zsidó különös kozár-származásu szor társadal közösségb élt
pogá kereszté magyarokka kül zsi kultúrán m nyoma cs nagy gyér találj ebb
korszakba s együttél hatás soká m későb századokb érezhet tal megle jelens i ho
kifejezett zsi tudomá művelésé cs nagy kés ad mag magy zsidósá el századokb
tapaszta zsidó-magy összeforrottságb le magyarázatá ezut követke századokb
nemcs nálun másu kereszté szell segítet e zsi E.- ame cs időkb enyhü részi
liberalizm hatá alat részb azokn küzdelmekn nyomá amelyek emancipác érdekéb mag
zsid indított vívt m sikerese
11207.
CÍMS Elkülönü
SZÓCI Elkülönül Soks ma zsi keres nemzs népek v E. soks rá kényszerítet
nemzsid Zs rés létfenntar öszt örök erkölc véde mozga tendenci nemzs rés pe
elfogults gyűlö mindenekel gazdas érd am a törekede h leh leghátrányos helyze
jutta zs érvényesülé Tárgyilago mé k állapíta h e kezdetei zs szel produkt
elkülön irány ab aggodalom ere h nemzs népek v szo érintke életformák v
eltávolodá vezeth Szentí étkez tilalm ruházkodá vonatk előírás borotválkoz
öncsonkít ti rendelet leigáz pog népe vonatk rendszabál leviti törvén zs
különállás biztosítá célozt kulturá fölényességé gő tudatá deklará
kiválasztottsá zs n ha kulturá alázatosságáb am fölisme n né túlny ere ak té ve
v vers el h eredeté tisztaságá tarth n sajátossága kife ha bef hirde
kiválasztottság h éb tar elhatáro zs felelősség Jelle e Talmud kijelenté h zs
né az választo Ist m legkise leglenézett v né közö áll é delelő hanyatl idej
prófé korszakáb mi zs életé erőteljeseb érvényesül különb kultú kölcsönhatá hé
életformá visszafejlődés v eltorzulás fenyegett f gondo ve zs é megvédés prófé
kevesell formalizmus re e az igyekez megment zs karakte missziój h f öntuda
ágyaz zsidó le éle álland azok n sajátosságok megőrzés ösztönözt amel nemzs
népek megkülönböztet egyete emberiség v sz hevülés Egyis eszméjé világeszmén v
kitágítá messi gondo kibont törekv szolgál h megerősí kiválasztottságá tudatá
zs né ép ez nye E törekvésekn diaszpóráb nemz köte szétes köz eredménn biztat
profeti elgondo zs életérdekei kü veze is vallás re erő folyamodt szétszóra e
idejé min törek a irányu h eg zs szell é vallás forr öss m remélt h ide befoly
kirekeszthe zsidó n különállá megmenthet En cél szolg idő kiépít hité eg
rendsze am bef álland kimély új új szigorítások bővü törvények cél v alkalmazá
T elkerítésé mond talmudi kodifikátor Kerít húz T k h ide életfor szivároghassa
zs élet törté h zs ősiség v szenvedél ragaszkodás bontakoz princípiu am
biztosíto zsidó megmaradás megnehezíte társada elhelyezkedé évszáza nemzs népek
v együttdolgozá évszáza folya azon min érvényes egyfo erő principi Magyarorszá
s a honfoglal köv e századok mag zsid különö kozár-származás szo társada
közösség él pog kereszt magyarokk kü zs kultúrá nyom c nag gyé talál eb
korszakb együtté hatá sok késő századok érezhe ta megl jelen h kifejezet zs
tudom művelés c nag ké a ma mag zsidós e századok tapaszt zsidó-mag
összeforrottság l magyarázat ezu követk századok nemc nálu más kereszt szel
segíte zs E. am c idők enyh rész liberaliz hat ala rész azok küzdelmek nyom
amelye emancipá érdeké ma zsi indítot vív sikeres
11207
CÍM Elkülön
SZÓC Elkülönü Sok m zs kere nemz népe E sok r kényszeríte nemzsi Z ré
létfennta ösz örö erköl véd mozg tendenc nemz ré p elfogult gyűl mindeneke
gazda ér a töreked le leghátrányo helyz jutt z érvényesül Tárgyilag m állapít
kezdete z sze produk elkülö irán a aggodalo er nemz népe sz érintk életformá
eltávolod vezet Szent étke tilal ruházkod vonat előírá borotválko öncsonkí t
rendele leigá po nép vonat rendszabá levit törvé z különállá biztosít céloz
kultur fölényesség g tudat deklar kiválasztotts z h kultur alázatosságá a fölism
n túln er a t v ver e eredet tisztaság tart sajátosság kif h be hird
kiválasztottsá é ta elhatár z felelőssé Jell Talmu kijelent z n a választ Is
legkis leglenézet n köz ál delel hanyat ide próf korszaká m z élet erőteljese
érvényesü külön kult kölcsönhat h életform visszafejlődé eltorzulá fenyeget
gond v z megvédé próf kevesel formalizmu r a igyeke megmen z karakt misszió
öntud ágya zsid l él állan azo sajátosságo megőrzé ösztönöz ame nemz népe
megkülönbözte egyet emberisé s hevülé Egyi eszméj világeszmé kitágít mess gond
kibon törek szolgá megerős kiválasztottság tudat z n é e ny törekvések
diaszpórá nem köt széte kö eredmén bizta profet elgond z életérdeke k vez i
vallá r er folyamod szétszór idej mi töre irány e z szel vallá for ös remél id
befol kirekeszth zsid különáll megmenthe E cé szol id kiépí hit e rendsz a be
állan kimél ú ú szigorításo bőv törvénye cé alkalmaz elkerítés mon talmud
kodifikáto Kerí hú id életfo szivároghass z éle tört z ősisé szenvedé
ragaszkodá bontako princípi a biztosít zsid megmaradá megnehezít társad
elhelyezked évszáz nemz népe együttdolgoz évszáz foly azo mi érvénye egyf er
princip Magyarorsz honfogla kö százado ma zsi külön kozár-származá sz társad
közössé é po keresz magyarok k z kultúr nyo na gy talá e korszak együtt hat so
kés százado érezh t meg jele kifejeze z tudo művelé na k m ma zsidó százado
tapasz zsidó-ma összeforrottsá magyaráza ez követ százado nem nál má keresz sze
segít z E a idő eny rés liberali ha al rés azo küzdelme nyo amely emancip érdek
m zs indíto ví sikere
1120
CÍ Elkülö
SZÓ Elkülön So z ker nem nép so kényszerít nemzs r létfennt ös ör erkö vé
moz tenden nem r elfogul gyű mindenek gazd é töreke l leghátrány hely jut
érvényesü Tárgyila állapí kezdet sz produ elkül irá aggodal e nem nép s érint
életform eltávolo veze Szen étk tila ruházko vona előír borotválk öncsonk
rendel leig p né vona rendszab levi törv különáll biztosí célo kultu fölényessé
tuda dekla kiválasztott kultu alázatosság fölis túl e ve erede tisztasá tar
sajátossá ki b hir kiválasztotts t elhatá felelőss Jel Talm kijelen válasz I
legki leglenéze kö á dele hanya id pró korszak éle erőteljes érvényes külö kul
kölcsönha életfor visszafejlőd eltorzul fenyege gon megvéd pró kevese formalizm
igyek megme karak misszi öntu ágy zsi é álla az sajátosság megőrz ösztönö am
nem nép megkülönbözt egye emberis hevül Egy eszmé világeszm kitágí mes gon kibo
töre szolg megerő kiválasztottsá tuda n törekvése diaszpór ne kö szét k eredmé
bizt profe elgon életérdek ve vall e folyamo szétszó ide m tör irán sze vall fo
ö remé i befo kirekeszt zsi különál megmenth c szo i kiép hi rends b álla kimé
szigorítás bő törvény c alkalma elkeríté mo talmu kodifikát Ker h i életf
szivároghas él tör ősis szenved ragaszkod bontak princíp biztosí zsi megmarad
megnehezí társa elhelyezke évszá nem nép együttdolgo évszá fol az m érvény egy
e princi Magyarors honfogl k század m zs külö kozár-származ s társa közöss p
keres magyaro kultú ny n g tal korsza együt ha s ké század érez me jel kifejez
tud művel n m zsid század tapas zsidó-m összeforrotts magyaráz e köve század ne
ná m keres sz segí id en ré liberal h a ré az küzdelm ny amel emanci érde z
indít v siker