11309.htm
CÍMSZÓ: Evolúció
SZÓCIKK: "Evolúció, a
minden élőlény fokozatos fejlődését tanító teória, különösen az ember
keletkezésére és fejlődésére vonatkozóan. Ez a teória Darwintól és Herbert Spencertől
ered s tovább fejlesztették azt Haeckel és Th. Huxley, de valamennyiüket már
megelőzték sejtéseikkel Herakleitosz, Kant, Lamarck, Goethe. Az E. tanítása
szerint minden állati és növényi élet egy primitív formáig, ill. sejtig
vezethető vissza, ezt a legelső sejtet pedig valamely nem organikus anyag
hozhatta létre; a fejlődést «az életért való küzdelem» hozza létre, valamint a
természetes kiválasztódás, melyben csak a legalkalmasabbak érvényesülnek. H.
Spencer ezt a teóriát a kultúra minden ágára alkalmazta, így a civilizációra, a
vallás, nyelv, társadalom és ethika fejlődésére. A zsidó vallás tanításai az
E.-val összeegyeztethetők. Az E. nemcsak nem zárja ki a teremtést, hanem azt
szükségszerűen magában is foglalja; a teremtés célját szintén nem vonja
kétségbe az E., amely a neki megfelelő teleológiával kapcsolatban nagyon is
alkalmas az isteneszme fokozására. Csupán a mechanikus teleológiai zárja ki az
E., mert az anthropomorphismus; de minthogy a zsidó theizmus sohasem volt
anthropomorphikus, ennélfogva sohasem védte a mechanikus teológiát. Az E. nem
terjed ki a lelkiismeret, az ész és lélek eredetére, de a zsidó theizmusnak
örök problémái voltak ezek is s ezért az E. tanítását a fokozatos fejlődésről
legalább mint módszert szívesen vette, mert az nem zárta ki az isteni elemet a
fejlődésből. Az E.-val természetesen nem egyeztethető össze a csodákban való
hit, de a talmudi felfogás a csodákról (l. o.) már nem összeegyeztethetetlen az
E. hipotézisével, annál is inkább, mert a csodákban való hit sohasem volt
kötelező, s ez a felfogás már az ókortól kezdve érvényesült a zsidóságban. A
judaizmus sohasem tanította a bűnbeesés (l. o.) doktrínáját, Ennélfogva nem is
volt oka elvetni az E.-t oly alapon, hogy az ember eredetileg tökéletes lény
volt s emiatt a két nézet nem egyeztethető. Úgy, ahogyan az E. megsejtését a
görög filozófusokig visszavezetik, az ókori zsidó iratokig is visszavezethető
az, de legfőképpen a kabbalisztikus iratok, különösen a Zóhar (l. o.)
tartalmaznak olyan problémákat, melyek egyenesen az E.-ra emlékeztetnek. A
modern E.-t a vallástörténetre is alkalmazzák. Tylor óta a vallások alapjának
az animizmust, az ősök tiszteletének kultuszát tekintik a legrégibb formának;
ebből fejlődik a totemizmus és fetisizmus, a természetimádás, polytheizmus,
törzsi és nemzeti istenségek s végül az univerzális ethikai monotheizmus. A
fokozatok Izráel vallásánál is észlelhetők s a történelembe való belépésekor,
mint földmívelő népnek, lunáris törzsistensége volt, amely a kánaáni
letelepedéskor nacionális monolatriává fejlődött, de a környezet hatása s a
belső folytonos fejlődés következtében a prófétai, legmagasabb fokú univerzális
ethikai monotheizmussá nőtte ki magát. Az E. tanítása itt pontosan alkalmazható
tehát Izráel vallástörténetére, de viszont a vallás tanításaiba beleütközik
annyiban, hogy a zsidó állás feltételezi és tanítja az eredeti, kezdettől
létező monotheizmust, nem pedig, hogy az idolatriát fokozatosan hagyták volna
abba; azonkívül ellenkezik a kinyilatkoztatásról betűszerint vallott leírással
is. Mindezek azonban csupán mesterkélt ellentétek, mert a Biblia allegorikus
elemzése valamint a bibliai szövegeknek a fejlődése, állandóan szem előtt
tartása feleslegessé teszik az ellentéteket, annál is inkább, mert az E.
vallása vagy alkalmazása semmiféle dogmába nem ütközik a zsidóknál. Még magának
a kinyilatkoztatásnak a hite sincs ellentétben az E.-val, mert a
kinyilatkoztatás csupán elmélyítése az ember szellemiségének, aláhúzása az
istenit tartalmazó erkölcsi lény magasabb, morális rendeltetésének,
kötelességének sajátmagával, a társadalommal és az egész világegyetemmel
szemben. Ez a felséges tanítás semmiféle ellentétbe nem hozható a modern
E.-val, amely egyébként a vallást az emberi élet szükséges kellékének tekinti s
hisz magának a vallásnak hivatásában és fejlődésében is, ellentétben a
racionalizmussal, amely azt nem tartja a kultúra és emberi lét szükséges
kellékének. Izrael vallásfejlődésére vonatkozóan azonban nem mindent lehetséges
az E.-val megmagyarázni, mert bárhogyan is próbálják alkalmazni a
vallásfejlődések fokozatait a zsidó Egy-Isten-hit fejlődésére, a szokásos
magyarázatok (babyloni és egyiptomi hatás stb.)nem elégségesek. Fel kell
tételezni, hogy a próféták univerzális ethikai monotheizmusa, mely a mai
időszámítás előtti hét évszázadon belül állandóan megnyilatkozott a legmagasabb
és legkitisztultabb formákban: csupán a zsidó népnek veleszületett vallási
géniuszában találja meg magyarázatát. A modern reform-zsidóság (l. o.), melynek
egyik főprincípiuma, hogy a judaizmus nem rideg törvény-kódex, hanem sohasem
szünetelő, állandóan fejlődő vallásos lélek, ezzel a tanításával az E.
teóriájának nem csupán elfogadója, hanem megerősítője is.(V. ö. Prof. Emil
Hirsch, «Evolution», Jew. Encycl. 1906). "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1309. címszó a lexikon =>
249. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11309.htm
CÍMSZÓ: Evolúció
SZÓCIKK: Evolúció, a minden élőlény fokozatos fejlődését tanító teória,
különösen az ember keletkezésére és fejlődésére vonatkozóan. Ez a teória
Darwintól és Herbert Spencertől ered s tovább fejlesztették azt Haeckel és Th.
Huxley, de valamennyiüket már megelőzték sejtéseikkel Herakleitosz, Kant,
Lamarck, Goethe. Az E. tanítása szerint minden állati és növényi élet egy
primitív formáig, ill. sejtig vezethető vissza, ezt a legelső sejtet pedig
valamely nem organikus anyag hozhatta létre; a fejlődést az életért való
küzdelem hozza létre, valamint a természetes kiválasztódás, melyben csak a
legalkalmasabbak érvényesülnek. H. Spencer ezt a teóriát a kultúra minden ágára
alkalmazta, így a civilizációra, a vallás, nyelv, társadalom és ethika
fejlődésére. A zsidó vallás tanításai az E.-val összeegyeztethetők. Az E.
nemcsak nem zárja ki a teremtést, hanem azt szükségszerűen magában is foglalja;
a teremtés célját szintén nem vonja kétségbe az E., amely a neki megfelelő
teleológiával kapcsolatban nagyon is alkalmas az isteneszme fokozására. Csupán
a mechanikus teleológiai zárja ki az E., mert az anthropomorphismus; de
minthogy a zsidó theizmus sohasem volt anthropomorphikus, ennélfogva sohasem
védte a mechanikus teológiát. Az E. nem terjed ki a lelkiismeret, az ész és
lélek eredetére, de a zsidó theizmusnak örök problémái voltak ezek is s ezért
az E. tanítását a fokozatos fejlődésről legalább mint módszert szívesen vette,
mert az nem zárta ki az isteni elemet a fejlődésből. Az E.-val természetesen
nem egyeztethető össze a csodákban való hit, de a talmudi felfogás a csodákról
l. o. már nem összeegyeztethetetlen az E. hipotézisével, annál is inkább, mert
a csodákban való hit sohasem volt kötelező, s ez a felfogás már az ókortól
kezdve érvényesült a zsidóságban. A judaizmus sohasem tanította a bűnbeesés l.
o. doktrínáját, Ennélfogva nem is volt oka elvetni az E.-t oly alapon, hogy az
ember eredetileg tökéletes lény volt s emiatt a két nézet nem egyeztethető.
Úgy, ahogyan az E. megsejtését a görög filozófusokig visszavezetik, az ókori
zsidó iratokig is visszavezethető az, de legfőképpen a kabbalisztikus iratok,
különösen a Zóhar l. o. tartalmaznak olyan problémákat, melyek egyenesen az
E.-ra emlékeztetnek. A modern E.-t a vallástörténetre is alkalmazzák. Tylor óta
a vallások alapjának az animizmust, az ősök tiszteletének kultuszát tekintik a
legrégibb formának; ebből fejlődik a totemizmus és fetisizmus, a
természetimádás, polytheizmus, törzsi és nemzeti istenségek s végül az
univerzális ethikai monotheizmus. A fokozatok Izráel vallásánál is észlelhetők
s a történelembe való belépésekor, mint földmívelő népnek, lunáris
törzsistensége volt, amely a kánaáni letelepedéskor nacionális monolatriává fejlődött,
de a környezet hatása s a belső folytonos fejlődés következtében a prófétai,
legmagasabb fokú univerzális ethikai monotheizmussá nőtte ki magát. Az E.
tanítása itt pontosan alkalmazható tehát Izráel vallástörténetére, de viszont a
vallás tanításaiba beleütközik annyiban, hogy a zsidó állás feltételezi és
tanítja az eredeti, kezdettől létező monotheizmust, nem pedig, hogy az
idolatriát fokozatosan hagyták volna abba; azonkívül ellenkezik a
kinyilatkoztatásról betűszerint vallott leírással is. Mindezek azonban csupán
mesterkélt ellentétek, mert a Biblia allegorikus elemzése valamint a bibliai
szövegeknek a fejlődése, állandóan szem előtt tartása feleslegessé teszik az
ellentéteket, annál is inkább, mert az E. vallása vagy alkalmazása semmiféle
dogmába nem ütközik a zsidóknál. Még magának a kinyilatkoztatásnak a hite sincs
ellentétben az E.-val, mert a kinyilatkoztatás csupán elmélyítése az ember
szellemiségének, aláhúzása az istenit tartalmazó erkölcsi lény magasabb,
morális rendeltetésének, kötelességének sajátmagával, a társadalommal és az
egész világegyetemmel szemben. Ez a felséges tanítás semmiféle ellentétbe nem
hozható a modern E.-val, amely egyébként a vallást az emberi élet szükséges
kellékének tekinti s hisz magának a vallásnak hivatásában és fejlődésében is,
ellentétben a racionalizmussal, amely azt nem tartja a kultúra és emberi lét
szükséges kellékének. Izrael vallásfejlődésére vonatkozóan azonban nem mindent
lehetséges az E.-val megmagyarázni, mert bárhogyan is próbálják alkalmazni a
vallásfejlődések fokozatait a zsidó Egy-Isten-hit fejlődésére, a szokásos
magyarázatok babyloni és egyiptomi hatás stb. nem elégségesek. Fel kell
tételezni, hogy a próféták univerzális ethikai monotheizmusa, mely a mai
időszámítás előtti hét évszázadon belül állandóan megnyilatkozott a legmagasabb
és legkitisztultabb formákban: csupán a zsidó népnek veleszületett vallási
géniuszában találja meg magyarázatát. A modern reform-zsidóság l. o. , melynek
egyik főprincípiuma, hogy a judaizmus nem rideg törvény-kódex, hanem sohasem
szünetelő, állandóan fejlődő vallásos lélek, ezzel a tanításával az E.
teóriájának nem csupán elfogadója, hanem megerősítője is. V. ö. Prof. Emil
Hirsch, Evolution , Jew. Encycl. 1906 .
11309.ht
CÍMSZÓ Evolúci
SZÓCIKK Evolúció minde élőlén fokozato fejlődésé tanít teória különöse a
embe keletkezésér é fejlődésér vonatkozóan E teóri Darwintó é Herber Spencertő
ere továb fejlesztetté az Haecke é Th Huxley d valamennyiüke má megelőzté
sejtéseikke Herakleitosz Kant Lamarck Goethe A E tanítás szerin minde állat é
növény éle eg primití formáig ill sejti vezethet vissza ez legels sejte pedi
valamel ne organiku anya hozhatt létre fejlődés a életér val küzdele hozz létre
valamin természete kiválasztódás melybe csa legalkalmasabba érvényesülnek H Spence
ez teóriá kultúr minde ágár alkalmazta íg civilizációra vallás nyelv társadalo
é ethik fejlődésére zsid vallá tanítása a E.-va összeegyeztethetők A E nemcsa
ne zárj k teremtést hane az szükségszerűe magába i foglalja teremté céljá
szinté ne vonj kétségb a E. amel nek megfelel teleológiáva kapcsolatba nagyo i
alkalma a isteneszm fokozására Csupá mechaniku teleológia zárj k a E. mer a
anthropomorphismus d minthog zsid theizmu sohase vol anthropomorphikus
ennélfogv sohase védt mechaniku teológiát A E ne terje k lelkiismeret a és é
léle eredetére d zsid theizmusna örö problémá volta eze i ezér a E tanításá
fokozato fejlődésrő legaláb min módszer szívese vette mer a ne zárt k a isten
eleme fejlődésből A E.-va természetese ne egyeztethet össz csodákba val hit d
talmud felfogá csodákró l o má ne összeegyeztethetetle a E hipotézisével anná i
inkább mer csodákba val hi sohase vol kötelező e felfogá má a ókortó kezdv
érvényesül zsidóságban judaizmu sohase tanított bűnbeesé l o doktrínáját
Ennélfogv ne i vol ok elvetn a E.- ol alapon hog a embe eredetile tökélete lén
vol emiat ké néze ne egyeztethető Úgy ahogya a E megsejtésé görö filozófusoki
visszavezetik a ókor zsid iratoki i visszavezethet az d legfőképpe
kabbalisztiku iratok különöse Zóha l o tartalmazna olya problémákat melye
egyenese a E.-r emlékeztetnek moder E.- vallástörténetr i alkalmazzák Tylo ót
valláso alapjána a animizmust a ősö tiszteleténe kultuszá tekinti legrégib
formának ebbő fejlődi totemizmu é fetisizmus természetimádás polytheizmus törzs
é nemzet istensége végü a univerzáli ethika monotheizmus fokozato Izráe
vallásáná i észlelhető történelemb val belépésekor min földmível népnek lunári
törzsistenség volt amel kánaán letelepedésko nacionáli monolatriáv fejlődött d
környeze hatás bels folytono fejlődé következtébe prófétai legmagasab fok
univerzáli ethika monotheizmuss nőtt k magát A E tanítás it pontosa alkalmazhat
tehá Izráe vallástörténetére d viszon vallá tanításaib beleütközi annyiban hog
zsid állá feltételez é tanítj a eredeti kezdettő létez monotheizmust ne pedig
hog a idolatriá fokozatosa hagytá voln abba azonkívü ellenkezi
kinyilatkoztatásró betűszerin vallot leírássa is Mindeze azonba csupá mesterkél
ellentétek mer Bibli allegoriku elemzés valamin biblia szövegekne fejlődése
állandóa sze előt tartás feleslegess teszi a ellentéteket anná i inkább mer a E
vallás vag alkalmazás semmifél dogmáb ne ütközi zsidóknál Mé magána
kinyilatkoztatásna hit sinc ellentétbe a E.-val mer kinyilatkoztatá csupá
elmélyítés a embe szellemiségének aláhúzás a isteni tartalmaz erkölcs lén
magasabb moráli rendeltetésének kötelességéne sajátmagával társadalomma é a
egés világegyetemme szemben E felsége tanítá semmifél ellentétb ne hozhat moder
E.-val amel egyébkén vallás a ember éle szüksége kellékéne tekint his magána
vallásna hivatásába é fejlődésébe is ellentétbe racionalizmussal amel az ne
tartj kultúr é ember lé szüksége kellékének Izrae vallásfejlődésér vonatkozóa
azonba ne minden lehetsége a E.-va megmagyarázni mer bárhogya i próbáljá
alkalmazn vallásfejlődése fokozatai zsid Egy-Isten-hi fejlődésére szokáso
magyarázato babylon é egyiptom hatá stb ne elégségesek Fe kel tételezni hog
prófétá univerzáli ethika monotheizmusa mel ma időszámítá előtt hé évszázado
belü állandóa megnyilatkozot legmagasab é legkitisztultab formákban csupá zsid
népne veleszületet vallás géniuszába találj me magyarázatát moder
reform-zsidósá l o melyne egyi főprincípiuma hog judaizmu ne ride törvény-kódex
hane sohase szünetelő állandóa fejlőd valláso lélek ezze tanításáva a E
teóriájána ne csupá elfogadója hane megerősítőj is V ö Prof Emi Hirsch Evolutio
Jew Encycl 190
11309.h
CÍMSZ Evolúc
SZÓCIK Evolúci mind élőlé fokozat fejlődés taní teóri különös emb
keletkezésé fejlődésé vonatkozóa teór Darwint Herbe Spencert er tová
fejlesztett a Haeck T Huxle valamennyiük m megelőzt sejtéseikk Herakleitos Kan
Lamarc Goeth tanítá szeri mind álla növén él e primit formái il sejt vezethe
vissz e legel sejt ped valame n organik any hozhat létr fejlődé életé va küzdel
hoz létr valami természet kiválasztódá melyb cs legalkalmasabb érvényesülne
Spenc e teóri kultú mind ágá alkalmazt í civilizációr vallá nyel társadal ethi
fejlődésér zsi vall tanítás E.-v összeegyeztethető nemcs n zár teremtés han a
szükségszerű magáb foglalj teremt célj szint n von kétség E ame ne megfele
teleológiáv kapcsolatb nagy alkalm istenesz fokozásár Csup mechanik teleológi
zár E me anthropomorphismu mintho zsi theizm sohas vo anthropomorphiku ennélfog
sohas véd mechanik teológiá n terj lelkiismere é lél eredetér zsi theizmusn ör
problém volt ez ezé tanítás fokozat fejlődésr legalá mi módsze szíves vett me n
zár iste elem fejlődésbő E.-v természetes n egyeztethe öss csodákb va hi talmu
felfog csodákr m n összeegyeztethetetl hipotéziséve ann inkáb me csodákb va h
sohas vo kötelez felfog m ókort kezd érvényesü zsidóságba judaizm sohas tanítot
bűnbees doktrínájá Ennélfog n vo o elvet E. o alapo ho emb eredetil tökélet lé
vo emia k néz n egyeztethet Úg ahogy megsejtés gör filozófusok visszavezeti óko
zsi iratok visszavezethe a legfőképp kabbalisztik irato különös Zóh tartalmazn
oly problémáka mely egyenes E.- emlékeztetne mode E. vallástörténet alkalmazzá
Tyl ó vallás alapján animizmus ős tiszteletén kultusz tekint legrégi formána
ebb fejlőd totemizm fetisizmu természetimádá polytheizmu törz nemze istenség
vég univerzál ethik monotheizmu fokozat Izrá vallásán észlelhet történelem va
belépéseko mi földmíve népne lunár törzsistensé vol ame kánaá letelepedésk
nacionál monolatriá fejlődöt környez hatá bel folyton fejlőd következtéb
próféta legmagasa fo univerzál ethik monotheizmus nőt magá tanítá i pontos
alkalmazha teh Izrá vallástörténetér viszo vall tanításai beleütköz annyiba ho
zsi áll feltétele tanít eredet kezdett léte monotheizmus n pedi ho idolatri
fokozatos hagyt vol abb azonkív ellenkez kinyilatkoztatásr betűszeri vallo
leíráss i Mindez azonb csup mesterké ellentéte me Bibl allegorik elemzé valami
bibli szövegekn fejlődés állandó sz elő tartá felesleges tesz ellentéteke ann
inkáb me vallá va alkalmazá semmifé dogmá n ütköz zsidókná M magán
kinyilatkoztatásn hi sin ellentétb E.-va me kinyilatkoztat csup elmélyíté emb
szellemiségéne aláhúzá isten tartalma erkölc lé magasab morál rendeltetéséne
kötelességén sajátmagáva társadalomm egé világegyetemm szembe felség tanít
semmifé ellentét n hozha mode E.-va ame egyébké vallá embe él szükség kellékén
tekin hi magán vallásn hivatásáb fejlődéséb i ellentétb racionalizmussa ame a n
tart kultú embe l szükség kellékéne Izra vallásfejlődésé vonatkozó azonb n
minde lehetség E.-v megmagyarázn me bárhogy próbálj alkalmaz vallásfejlődés
fokozata zsi Egy-Isten-h fejlődésér szokás magyarázat babylo egyipto hat st n
elégségese F ke tételezn ho prófét univerzál ethik monotheizmus me m időszámít
előt h évszázad bel állandó megnyilatkozo legmagasa legkitisztulta formákba
csup zsi népn veleszülete vallá géniuszáb talál m magyarázatá mode
reform-zsidós melyn egy főprincípium ho judaizm n rid törvény-kóde han sohas
szünetel állandó fejlő vallás léle ezz tanításáv teóriáján n csup elfogadój han
megerősítő i Pro Em Hirsc Evoluti Je Encyc 19
11309.
CÍMS Evolú
SZÓCI Evolúc min élől fokoza fejlődé tan teór különö em keletkezés fejlődés
vonatkozó teó Darwin Herb Spencer e tov fejlesztet Haec Huxl valamennyiü
megelőz sejtéseik Herakleito Ka Lamar Goet tanít szer min áll növé é primi
formá i sej vezeth viss lege sej pe valam organi an hozha lét fejlőd élet v
küzde ho lét valam természe kiválasztód mely c legalkalmasab érvényesüln Spen
teór kult min ág alkalmaz civilizáció vall nye társada eth fejlődésé zs val
tanítá E.- összeegyeztethet nemc zá teremté ha szükségszer magá foglal terem
cél szin vo kétsé am n megfel teleológiá kapcsolat nag alkal istenes fokozásá
Csu mechani teleológ zá m anthropomorphism minth zs theiz soha v
anthropomorphik ennélfo soha vé mechani teológi ter lelkiismer lé eredeté zs
theizmus ö problé vol e ez tanítá fokoza fejlődés legal m módsz szíve vet m zá
ist ele fejlődésb E.- természete egyezteth ös csodák v h talm felfo csodák
összeegyeztethetet hipotézisév an inká m csodák v soha v kötele felfo ókor kez
érvényes zsidóságb judaiz soha taníto bűnbee doktrínáj Ennélfo v elve E alap h
em eredeti tökéle l v emi né egyeztethe Ú ahog megsejté gö filozófuso
visszavezet ók zs irato visszavezeth legfőkép kabbaliszti irat különö Zó
tartalmaz ol problémák mel egyene E. emlékeztetn mod E vallástörténe alkalmazz
Ty vallá alapjá animizmu ő tiszteleté kultus tekin legrég formán eb fejlő
totemiz fetisizm természetimád polytheizm tör nemz istensé vé univerzá ethi
monotheizm fokoza Izr vallásá észlelhe történele v belépések m földmív népn
luná törzsistens vo am kána letelepedés nacioná monolatri fejlődö környe hat be
folyto fejlő következté prófét legmagas f univerzá ethi monotheizmu nő mag
tanít ponto alkalmazh te Izr vallástörténeté visz val tanítása beleütkö annyib h
zs ál feltétel taní erede kezdet lét monotheizmu ped h idolatr fokozato hagy vo
ab azonkí ellenke kinyilatkoztatás betűszer vall leírás Minde azon csu mesterk
ellentét m Bib allegori elemz valam bibl szövegek fejlődé álland s el tart
feleslege tes ellentétek an inká m vall v alkalmaz semmif dogm ütkö zsidókn
magá kinyilatkoztatás h si ellentét E.-v m kinyilatkozta csu elmélyít em
szellemiségén aláhúz iste tartalm erköl l magasa morá rendeltetésén kötelességé
sajátmagáv társadalom eg világegyetem szemb felsé taní semmif ellenté hozh mod
E.-v am egyébk vall emb é szüksé kelléké teki h magá vallás hivatásá fejlődésé
ellentét racionalizmuss am tar kult emb szüksé kellékén Izr vallásfejlődés
vonatkoz azon mind lehetsé E.- megmagyaráz m bárhog próbál alkalma vallásfejlődé
fokozat zs Egy-Isten- fejlődésé szoká magyaráza babyl egyipt ha s elégséges k
tételez h prófé univerzá ethi monotheizmu m időszámí elő évszáza be álland
megnyilatkoz legmagas legkitisztult formákb csu zs nép veleszület vall géniuszá
talá magyarázat mod reform-zsidó mely eg főprincípiu h judaiz ri törvény-kód ha
soha szünete álland fejl vallá lél ez tanításá teóriájá csu elfogadó ha
megerősít Pr E Hirs Evolut J Ency 1
11309
CÍM Evol
SZÓC Evolú mi élő fokoz fejlőd ta teó külön e keletkezé fejlődé vonatkoz te
Darwi Her Spence to fejleszte Hae Hux valamennyi megelő sejtései Herakleit K
Lama Goe taní sze mi ál növ prim form se vezet vis leg se p vala organ a hozh
lé fejlő éle küzd h lé vala termész kiválasztó mel legalkalmasa érvényesül Spe
teó kul mi á alkalma civilizáci val ny társad et fejlődés z va tanít E.
összeegyeztethe nem z teremt h szükségsze mag fogla tere cé szi v kéts a megfe
teleológi kapcsola na alka istene fokozás Cs mechan teleoló z anthropomorphis
mint z thei soh anthropomorphi ennélf soh v mechan teológ te lelkiisme l eredet
z theizmu probl vo e tanít fokoz fejlődé lega móds szív ve z is el fejlődés E.
természet egyeztet ö csodá tal felf csodá összeegyeztethete hipotézisé a ink
csodá soh kötel felf óko ke érvénye zsidóság judai soh tanít bűnbe doktríná
Ennélf elv ala e eredet tökél em n egyezteth aho megsejt g filozófus visszaveze
ó z irat visszavezet legfőké kabbaliszt ira külön Z tartalma o problémá me
egyen E emlékeztet mo vallástörtén alkalmaz T vall alapj animizm tisztelet kultu
teki legré formá e fejl totemi fetisiz természetimá polytheiz tö nem istens v
univerz eth monotheiz fokoz Iz vallás észlelh történel belépése földmí nép lun
törzsisten v a kán letelepedé nacion monolatr fejlőd körny ha b folyt fejl
következt prófé legmaga univerz eth monotheizm n ma taní pont alkalmaz t Iz
vallástörténet vis va tanítás beleütk annyi z á feltéte tan ered kezde lé
monotheizm pe idolat fokozat hag v a azonk ellenk kinyilatkoztatá betűsze val
leírá Mind azo cs mester ellenté Bi allegor elem vala bib szövege fejlőd állan
e tar felesleg te ellentéte a ink val alkalma semmi dog ütk zsidók mag
kinyilatkoztatá s ellenté E.- kinyilatkozt cs elmélyí e szellemiségé aláhú ist
tartal erkö magas mor rendeltetésé kötelesség sajátmagá társadalo e világegyete
szem fels tan semmi ellent hoz mo E.- a egyéb val em szüks kellék tek mag vallá
hivatás fejlődés ellenté racionalizmus a ta kul em szüks kelléké Iz
vallásfejlődé vonatko azo min lehets E. megmagyará bárho próbá alkalm
vallásfejlőd fokoza z Egy-Isten fejlődés szok magyaráz baby egyip h elégsége
tétele próf univerz eth monotheizm időszám el évszáz b állan megnyilatko
legmaga legkitisztul formák cs z né veleszüle val géniusz tal magyaráza mo
reform-zsid mel e főprincípi judai r törvény-kó h soh szünet állan fej vall lé
e tanítás teóriáj cs elfogad h megerősí P Hir Evolu Enc
1130
CÍ Evo
SZÓ Evol m él foko fejlő t te külö keletkez fejlőd vonatko t Darw He Spenc
t fejleszt Ha Hu valamenny megel sejtése Heraklei Lam Go tan sz m á nö pri for
s veze vi le s val orga hoz l fejl él küz l val termés kiválaszt me legalkalmas
érvényesü Sp te ku m alkalm civilizác va n társa e fejlődé v taní E
összeegyezteth ne terem szükségsz ma fogl ter c sz két megf teleológ kapcsol n
alk isten fokozá C mecha teleol anthropomorphi min the so anthropomorph ennél
so mecha teoló t lelkiism erede theizm prob v taní foko fejlőd leg mód szí v i
e fejlődé E természe egyezte csod ta fel csod összeegyeztethet hipotézis in
csod so köte fel ók k érvény zsidósá juda so taní bűnb doktrín Ennél el al
erede töké e egyeztet ah megsej filozófu visszavez ira visszaveze legfők
kabbalisz ir külö tartalm problém m egye emlékezte m vallástörté alkalma val
alap animiz tisztele kult tek legr form fej totem fetisi természetim polythei t
ne isten univer et monothei foko I vallá észlel történe belépés földm né lu
törzsiste ká leteleped nacio monolat fejlő körn h foly fej következ próf legmag
univer et monotheiz m tan pon alkalma I vallástörténe vi v tanítá beleüt anny
feltét ta ere kezd l monotheiz p idola fokoza ha azon ellen kinyilatkoztat
betűsz va leír Min az c meste ellent B allego ele val bi szöveg fejlő álla ta
felesle t ellentét in va alkalm semm do üt zsidó ma kinyilatkoztat ellent E.
kinyilatkoz c elmély szellemiség aláh is tarta erk maga mo rendeltetés
kötelessé sajátmag társadal világegyet sze fel ta semm ellen ho m E. egyé va e
szük kellé te ma vall hivatá fejlődé ellent racionalizmu t ku e szük kellék I
vallásfejlőd vonatk az mi lehet E megmagyar bárh prób alkal vallásfejlő fokoz
Egy-Iste fejlődé szo magyará bab egyi elégség tétel pró univer et monotheiz
időszá e évszá álla megnyilatk legmag legkitisztu formá c n veleszül va génius
ta magyaráz m reform-zsi me főprincíp juda törvény-k so szüne álla fe val l
tanítá teóriá c elfoga megerős Hi Evol En