11345.htm
CÍMSZÓ: Farizeusok
SZÓCIKK: "Régebbi
alakulatukat chászidim-nek hívták. Csupán lassú és hosszas küzdelem és kitartás
után jutottak a F. vezető szerephez a vallási törvénykezés és írásmagyarázat terén,
mert a papokból álló szadduceus pártnak a Hasmoneus uralkodók jobban kedveztek,
mint a velük szemben kevésbé engedékeny F -nak. A szadduceusok a papi
privilégiumok tudatában s azt megőrzendő, féltékenyen ragaszkodtak az írás
betűszerinti magyarázatához s főpapi elődjeikre, így Cádokra hivatkoztak, míg a
F. Mózesre s az írás szóbeli magyarázatát fogadták el s tették ezen az alapon
lehetővé a tanulást és művelődést, egyszersmind pedig a vallási demokrácia és
haladás princípiumának alapját vetették meg. Ők az Exod. 19. 6. alapján
hirdették, hogy «Isten minden népnek örökségül adta a királyságot, a papságot
és a szentséget» (II. Makkab. 2. 17). A F. ily felfogása teljesen megegyezett a
bibliai felfogással, mert aszerint az egész Izrael népe papi nép volt s az
eredetileg papoknak szánt tisztasági törvények valamennyije ki lett az egész
népre terjesztve. A F.-nak köszönhető, hogy az áldozás helye, a templom
zsinagóga lett (l. Zsinagóga), ahol a nép összessége az imát a tanulással
egyesíthette s amely legfőbb tanintézet lett, mert a F. magyarázata szerint a
Tóra «Jákob gyülekezetének öröksége» (Deuter. 33. 3). Iskolákat és zsinagógákat
alapítottak mindenütt, a F. tették a Tórát nevelési tényezővé és hatalommá az
egész világon a zsidó nép részére, de a valóságban az egész emberiség részére.
Rendkívül ügyeltek a tisztasági törvényekre s a szertartásokra, különösen a
szombat szentségére s a Kiddusra; a papoknak előírt összes tisztasági
törvényeket magukra vállalták. A F.-nak minden palesztinai, sőt azon kívüli községben
megvoltak a maguk közösségei, ligái, amelyek az istentiszteletre s a tanításra
ügyeltek. Tőlük ered mindaz, ami a későbbi zsidóságban máig meglévő szokás, így
a rendszeres és rendszeresített istentisztelet tartás időhöz kötve,
meghatározott imákkal. Általában véve rendkívül érdekes a papokkal való
ellentétük. Míg egyfelől elismerik az örökletes törzspapságot s önként
ragaszkodnak a tized fenntartásához, másrészt demokratizálni igyekeznek a
kasztpapságot s úgy tekintik a kohanitákat, mint Izrael népének kiküldötteit,
de mellettük az áldozásnál a népnek is képviselve kellett lennie, mint azt a
F.-tól létesített «maamódósz» intézmény tanúsítja. A főpapot a Szanhedrin egyik
szervének tekintették, akinek velük egy úton kellett járni. Számos régebbi
zsidó népszokást is bevittek a zsinagógái életbe s lassankint a szadduceusok
fölé kerekedtek, miután a tradíciók respektálásával a nép szeretetét vívták ki
(Josephus Antiquitates 13, 10, § 6, 16, § 2. 18.1, § 3-4; Jóma-traktátus 19b).
Emellett azonban a haladás eszméjét is szolgálták különösen a törvénykezésben
és kevésbé voltak rigorózusak, mint a bibliai szöveget szó szerint értelmező
szadduceus papok az ítélet kimondásánál és végrehajtásánál (Josephus
Antiquitates 13.10, § 6.); amikor pedig a szadduceus kódexet eltörölték, az a
nap a Talmud szerint népünnepély volt (Meg. Taánit 4). A F. voltak azok, akik
mint a Szanhedrin bírái a mózesi hadijogban leiktatott, de csupán rövid életű
és elavult «szemet-szemért» intézkedést nem szó szerint magyarázták, hanem
pénzváltságra alakították azt át (Mechilta, Mispótim 8.; Bába Káma 84b; innen
Máté 5.38). A megtorlást a jogban a szadduceusok akarták alkalmazni főbenjáró
bűnöknél, de a F. csupán akkor alkalmazták, ha hamis tanúzás alapján valakit
kivégeztek. Azonban majd minden esetben oly szigorú jogi rendszabályokkal
vették körül a halálbüntetést, hogy azt a gyakorlatban alig hajtották végre
(Szanhedrin 6. 1; 6. 1., 3. Makkab. 10). Ugyanígy szabadabb magyarázatot
engedélyeztek a levirátusi házasságnál, melyet szintén nem betű szerint
értelmeztek, valamint magánjogi esetekben, mint pl. kártalanításnál. Leginkább
különbözött felfogásuk a szadduceusokétól a szombat megszentelésére
vonatkozólag. A F. a nép munkaszüneti ünnepnapjának, a család és otthon
ünnepének tekintették azt, míg a szadduceusok csupán templomi ceremóniának,
mely által az egész ünnepnapnak rigorózus jelleget adtak. Egyik legmagasztosabb
cselekedetük volt az a nehezen elérhető dolog, hogy a főpap kezeiből kivették
az Engesztelő Nap főfunkcióját, mely abban állott, hogy ő vezekelte le a nép
bűnét; a F. ezt a lelki cselekményt magára az Engesztelő Napra ruházták úgy,
hogy a vezeklés áldozás és papság nélkül történt s mindenki maga vezekelt, ha
bűnbánata őszinte volt (Jóma 8. 9; Szifra, Acháré Mót 8). Ők valósították meg,
hogy a jeruzsálemi zarándoklást a nép egybekötötte valamely kiválóbb iskolafő
tanításának és prédikációjának meghallgatásával. Legnagyobb változást a Sevuósz
ünnep alkalmával létesítettek s ők adták meg ennek az ünnepnek történelmi
jellegét s alakították át a túlnyomóan agrárjellegű ünnepet a Tízparancsolat
felolvasásának ünnepévé. A nők méltóságának emelésére is rendkívül sokat tettek
a F. s Salómé Alexandra királynő idején a keszubó intézményt, a házassági
szerződést intézményessé tették, hogy ezáltal a nőket a férfiak szeszélyétől
megóvják s a családi életet emeljék. A törvényes és formális válást a
szadduceusokkal szemben szintén ők tették lehetővé s e tekintetben Hillel s
különösen R. Akiba voltak a kezdeményezők. Míg a szadduceusok születésüket illetőleg
méltán tartották magukat arisztokratáknak, addig a F. a tudomány
arisztokratáinak tekintették magukat s tőlük ered az a mondás, hogy egy fattyú,
aki ismeri a törvényt, magasabb nívón áll, mint egy tudatlan főpap (Horájót
13a). Az általuk hozott döntések kötelező törvényerejét el kellett ismerni,
úgyszintén a máig meglévő naptárt, mely különbözött a papi naptártól. A
fajtisztaságot illetőleg még fokozták a mózesi törvények szigorát. A F.
kétségkívül számos újabb törvénnyel bástyázták körül a Tórát, de ennek oka
abbeli princípiumuk volt, hogy az ember tudatában minél jobban beidegződjön az
Isten előtt való teljes felelősség minden ténykedéséért s az élet megszentelése
a számos kötelesség gyakorlása által. Az előbbit Ol Malchusz Somájim-nak (Isten
királysága igájának), az utóbbit Ol ha-Micvósz-nak(Isten parancsai igájának)
nevezték. Minden zsidó mindkettőt magára vállalja, midőn reggel és este a
Semá-t ricitálja (Berácót II. 2)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1345. címszó a lexikon =>
258. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11345.htm
CÍMSZÓ: Farizeusok
SZÓCIKK: Régebbi alakulatukat chászidim-nek hívták. Csupán lassú és hosszas
küzdelem és kitartás után jutottak a F. vezető szerephez a vallási törvénykezés
és írásmagyarázat terén, mert a papokból álló szadduceus pártnak a Hasmoneus
uralkodók jobban kedveztek, mint a velük szemben kevésbé engedékeny F -nak. A
szadduceusok a papi privilégiumok tudatában s azt megőrzendő, féltékenyen
ragaszkodtak az írás betűszerinti magyarázatához s főpapi elődjeikre, így
Cádokra hivatkoztak, míg a F. Mózesre s az írás szóbeli magyarázatát fogadták
el s tették ezen az alapon lehetővé a tanulást és művelődést, egyszersmind
pedig a vallási demokrácia és haladás princípiumának alapját vetették meg. Ők
az Exod. 19. 6. alapján hirdették, hogy Isten minden népnek örökségül adta a
királyságot, a papságot és a szentséget II. Makkab. 2. 17 . A F. ily felfogása
teljesen megegyezett a bibliai felfogással, mert aszerint az egész Izrael népe
papi nép volt s az eredetileg papoknak szánt tisztasági törvények valamennyije
ki lett az egész népre terjesztve. A F.-nak köszönhető, hogy az áldozás helye,
a templom zsinagóga lett l. Zsinagóga , ahol a nép összessége az imát a
tanulással egyesíthette s amely legfőbb tanintézet lett, mert a F. magyarázata
szerint a Tóra Jákob gyülekezetének öröksége Deuter. 33. 3 . Iskolákat és
zsinagógákat alapítottak mindenütt, a F. tették a Tórát nevelési tényezővé és
hatalommá az egész világon a zsidó nép részére, de a valóságban az egész
emberiség részére. Rendkívül ügyeltek a tisztasági törvényekre s a
szertartásokra, különösen a szombat szentségére s a Kiddusra; a papoknak előírt
összes tisztasági törvényeket magukra vállalták. A F.-nak minden palesztinai,
sőt azon kívüli községben megvoltak a maguk közösségei, ligái, amelyek az
istentiszteletre s a tanításra ügyeltek. Tőlük ered mindaz, ami a későbbi
zsidóságban máig meglévő szokás, így a rendszeres és rendszeresített
istentisztelet tartás időhöz kötve, meghatározott imákkal. Általában véve
rendkívül érdekes a papokkal való ellentétük. Míg egyfelől elismerik az
örökletes törzspapságot s önként ragaszkodnak a tized fenntartásához, másrészt
demokratizálni igyekeznek a kasztpapságot s úgy tekintik a kohanitákat, mint
Izrael népének kiküldötteit, de mellettük az áldozásnál a népnek is képviselve
kellett lennie, mint azt a F.-tól létesített maamódósz intézmény tanúsítja. A
főpapot a Szanhedrin egyik szervének tekintették, akinek velük egy úton kellett
járni. Számos régebbi zsidó népszokást is bevittek a zsinagógái életbe s
lassankint a szadduceusok fölé kerekedtek, miután a tradíciók respektálásával a
nép szeretetét vívták ki Josephus Antiquitates 13, 10, § 6, 16, § 2. 18.1, §
3-4; Jóma-traktátus 19b . Emellett azonban a haladás eszméjét is szolgálták
különösen a törvénykezésben és kevésbé voltak rigorózusak, mint a bibliai
szöveget szó szerint értelmező szadduceus papok az ítélet kimondásánál és
végrehajtásánál Josephus Antiquitates 13.10, § 6. ; amikor pedig a szadduceus
kódexet eltörölték, az a nap a Talmud szerint népünnepély volt Meg. Taánit 4 .
A F. voltak azok, akik mint a Szanhedrin bírái a mózesi hadijogban leiktatott,
de csupán rövid életű és elavult szemet-szemért intézkedést nem szó szerint
magyarázták, hanem pénzváltságra alakították azt át Mechilta, Mispótim 8.; Bába
Káma 84b; innen Máté 5.38 . A megtorlást a jogban a szadduceusok akarták
alkalmazni főbenjáró bűnöknél, de a F. csupán akkor alkalmazták, ha hamis
tanúzás alapján valakit kivégeztek. Azonban majd minden esetben oly szigorú
jogi rendszabályokkal vették körül a halálbüntetést, hogy azt a gyakorlatban
alig hajtották végre Szanhedrin 6. 1; 6. 1., 3. Makkab. 10 . Ugyanígy szabadabb
magyarázatot engedélyeztek a levirátusi házasságnál, melyet szintén nem betű
szerint értelmeztek, valamint magánjogi esetekben, mint pl. kártalanításnál.
Leginkább különbözött felfogásuk a szadduceusokétól a szombat megszentelésére
vonatkozólag. A F. a nép munkaszüneti ünnepnapjának, a család és otthon
ünnepének tekintették azt, míg a szadduceusok csupán templomi ceremóniának,
mely által az egész ünnepnapnak rigorózus jelleget adtak. Egyik legmagasztosabb
cselekedetük volt az a nehezen elérhető dolog, hogy a főpap kezeiből kivették
az Engesztelő Nap főfunkcióját, mely abban állott, hogy ő vezekelte le a nép
bűnét; a F. ezt a lelki cselekményt magára az Engesztelő Napra ruházták úgy,
hogy a vezeklés áldozás és papság nélkül történt s mindenki maga vezekelt, ha
bűnbánata őszinte volt Jóma 8. 9; Szifra, Acháré Mót 8 . Ők valósították meg,
hogy a jeruzsálemi zarándoklást a nép egybekötötte valamely kiválóbb iskolafő
tanításának és prédikációjának meghallgatásával. Legnagyobb változást a Sevuósz
ünnep alkalmával létesítettek s ők adták meg ennek az ünnepnek történelmi
jellegét s alakították át a túlnyomóan agrárjellegű ünnepet a Tízparancsolat
felolvasásának ünnepévé. A nők méltóságának emelésére is rendkívül sokat tettek
a F. s Salómé Alexandra királynő idején a keszubó intézményt, a házassági
szerződést intézményessé tették, hogy ezáltal a nőket a férfiak szeszélyétől
megóvják s a családi életet emeljék. A törvényes és formális válást a
szadduceusokkal szemben szintén ők tették lehetővé s e tekintetben Hillel s
különösen R. Akiba voltak a kezdeményezők. Míg a szadduceusok születésüket
illetőleg méltán tartották magukat arisztokratáknak, addig a F. a tudomány
arisztokratáinak tekintették magukat s tőlük ered az a mondás, hogy egy fattyú,
aki ismeri a törvényt, magasabb nívón áll, mint egy tudatlan főpap Horájót 13a
. Az általuk hozott döntések kötelező törvényerejét el kellett ismerni,
úgyszintén a máig meglévő naptárt, mely különbözött a papi naptártól. A
fajtisztaságot illetőleg még fokozták a mózesi törvények szigorát. A F.
kétségkívül számos újabb törvénnyel bástyázták körül a Tórát, de ennek oka
abbeli princípiumuk volt, hogy az ember tudatában minél jobban beidegződjön az
Isten előtt való teljes felelősség minden ténykedéséért s az élet megszentelése
a számos kötelesség gyakorlása által. Az előbbit Ol Malchusz Somájim-nak Isten
királysága igájának , az utóbbit Ol ha-Micvósz-nak Isten parancsai igájának
nevezték. Minden zsidó mindkettőt magára vállalja, midőn reggel és este a
Semá-t ricitálja Berácót II. 2 .
11345.ht
CÍMSZÓ Farizeuso
SZÓCIKK Régebb alakulatuka chászidim-ne hívták Csupá lass é hossza küzdele
é kitartá utá jutotta F vezet szerephe vallás törvénykezé é írásmagyaráza terén
mer papokbó áll szadduceu pártna Hasmoneu uralkodó jobba kedveztek min velü
szembe kevésb engedéken -nak szadduceuso pap privilégiumo tudatába az
megőrzendő féltékenye ragaszkodta a írá betűszerint magyarázatáho főpap
elődjeikre íg Cádokr hivatkoztak mí F Mózesr a írá szóbel magyarázatá fogadtá e
tetté eze a alapo lehetőv tanulás é művelődést egyszersmin pedi vallás
demokráci é haladá princípiumána alapjá vetetté meg Ő a Exod 19 6 alapjá
hirdették hog Iste minde népne örökségü adt királyságot papságo é szentsége II
Makkab 2 1 F il felfogás teljese megegyezet biblia felfogással mer aszerin a
egés Izrae nép pap né vol a eredetile papokna szán tisztaság törvénye
valamennyij k let a egés népr terjesztve F.-na köszönhető hog a áldozá helye
templo zsinagóg let l Zsinagóg aho né összesség a imá tanulássa egyesíthett
amel legfőb tanintéze lett mer F magyarázat szerin Tór Jáko gyülekezeténe
örökség Deuter 33 Iskoláka é zsinagógáka alapította mindenütt F tetté Tórá
nevelés tényezőv é hatalomm a egés világo zsid né részére d valóságba a egés
emberisé részére Rendkívü ügyelte tisztaság törvényekr szertartásokra különöse
szomba szentségér Kiddusra papokna előír össze tisztaság törvényeke magukr
vállalták F.-na minde palesztinai ső azo kívül községbe megvolta magu
közösségei ligái amelye a istentiszteletr tanításr ügyeltek Tőlü ere mindaz am
később zsidóságba mái meglév szokás íg rendszere é rendszeresítet istentisztele
tartá időhö kötve meghatározot imákkal Általába vév rendkívü érdeke papokka val
ellentétük Mí egyfelő elismeri a öröklete törzspapságo önkén ragaszkodna tize
fenntartásához másrész demokratizáln igyekezne kasztpapságo úg tekinti
kohanitákat min Izrae népéne kiküldötteit d mellettü a áldozásná népne i
képviselv kellet lennie min az F.-tó létesítet maamódós intézmén tanúsítja
főpapo Szanhedri egyi szervéne tekintették akine velü eg úto kellet járni Számo
régebb zsid népszokás i bevitte zsinagógá életb lassankin szadduceuso föl
kerekedtek miutá tradíció respektálásáva né szereteté vívtá k Josephu
Antiquitate 13 10 6 16 2 18.1 3-4 Jóma-traktátu 19 Emellet azonba haladá
eszméjé i szolgáltá különöse törvénykezésbe é kevésb volta rigorózusak min
biblia szövege sz szerin értelmez szadduceu papo a ítéle kimondásáná é
végrehajtásáná Josephu Antiquitate 13.10 6 amiko pedi szadduceu kódexe
eltörölték a na Talmu szerin népünnepél vol Meg Taáni F volta azok aki min
Szanhedri bírá mózes hadijogba leiktatott d csupá rövi élet é elavul
szemet-szemér intézkedés ne sz szerin magyarázták hane pénzváltságr alakítottá
az á Mechilta Mispóti 8. Báb Kám 84b inne Mát 5.3 megtorlás jogba szadduceuso
akartá alkalmazn főbenjár bűnöknél d F csupá akko alkalmazták h hami tanúzá
alapjá valaki kivégeztek Azonba maj minde esetbe ol szigor jog rendszabályokka
vetté körü halálbüntetést hog az gyakorlatba ali hajtottá végr Szanhedri 6 1 6
1. 3 Makkab 1 Ugyaníg szabadab magyarázato engedélyezte levirátus házasságnál
melye szinté ne bet szerin értelmeztek valamin magánjog esetekben min pl kártalanításnál
Leginkáb különbözöt felfogásu szadduceusokétó szomba megszentelésér
vonatkozólag F né munkaszünet ünnepnapjának csalá é ottho ünnepéne tekintetté
azt mí szadduceuso csupá templom ceremóniának mel álta a egés ünnepnapna
rigorózu jellege adtak Egyi legmagasztosab cselekedetü vol a neheze elérhet
dolog hog főpa kezeibő kivetté a Engesztel Na főfunkcióját mel abba állott hog
vezekelt l né bűnét F ez lelk cselekmény magár a Engesztel Napr ruháztá úgy hog
vezeklé áldozá é papsá nélkü történ mindenk mag vezekelt h bűnbánat őszint vol
Jóm 8 9 Szifra Achár Mó Ő valósítottá meg hog jeruzsálem zarándoklás né
egybekötött valamel kiválób iskolaf tanításána é prédikációjána
meghallgatásával Legnagyob változás Sevuós ünne alkalmáva létesítette ő adtá me
enne a ünnepne történelm jellegé alakítottá á túlnyomóa agrárjelleg ünnepe
Tízparancsola felolvasásána ünnepévé nő méltóságána emelésér i rendkívü soka
tette F Salóm Alexandr királyn idejé keszub intézményt házasság szerződés
intézményess tették hog ezálta nőke férfia szeszélyétő megóvjá család élete
emeljék törvénye é formáli válás szadduceusokka szembe szinté ő tetté lehetőv
tekintetbe Hille különöse R Akib volta kezdeményezők Mí szadduceuso születésüke
illetőle méltá tartottá maguka arisztokratáknak addi F tudomán arisztokratáina
tekintetté maguka tőlü ere a mondás hog eg fattyú ak ismer törvényt magasab
nívó áll min eg tudatla főpa Horájó 13 A általu hozot döntése kötelez
törvényerejé e kellet ismerni úgyszinté mái meglév naptárt mel különbözöt pap
naptártól fajtisztaságo illetőle mé fokoztá mózes törvénye szigorát F
kétségkívü számo újab törvénnye bástyáztá körü Tórát d enne ok abbel
princípiumu volt hog a embe tudatába miné jobba beidegződjö a Iste előt val
telje felelőssé minde ténykedéséér a éle megszentelés számo kötelessé gyakorlás
által A előbbi O Malchus Somájim-na Iste királyság igájána a utóbbi O
ha-Micvósz-na Iste parancsa igájána nevezték Minde zsid mindkettő magár
vállalja midő regge é est Semá- ricitálj Berácó II
11345.h
CÍMSZ Farizeus
SZÓCIK Régeb alakulatuk chászidim-n hívtá Csup las hossz küzdel kitart ut
jutott veze szereph vallá törvénykez írásmagyaráz teré me papokb ál szadduce
pártn Hasmone uralkod jobb kedvezte mi vel szemb kevés engedéke -na szadduceus
pa privilégium tudatáb a megőrzend féltékeny ragaszkodt ír betűszerin
magyarázatáh főpa elődjeikr í Cádok hivatkozta m Mózes ír szóbe magyarázat
fogadt tett ez alap lehető tanulá művelődés egyszersmi ped vallá demokrác halad
princípiumán alapj vetett me Exo 1 alapj hirdetté ho Ist mind népn örökség ad
királyságo papság szentség I Makka i felfogá teljes megegyeze bibli felfogássa
me aszeri egé Izra né pa n vo eredetil papokn szá tisztasá törvény valamennyi
le egé nép terjesztv F.-n köszönhet ho áldoz hely templ zsinagó le Zsinagó ah n
összessé im tanuláss egyesíthet ame legfő tanintéz let me magyaráza szeri Tó
Ják gyülekezetén öröksé Deute 3 Iskolák zsinagógák alapított mindenüt tett Tór
nevelé tényező hatalom egé világ zsi n részér valóságb egé emberis részér
Rendkív ügyelt tisztasá törvények szertartásokr különös szomb szentségé Kiddusr
papokn előí össz tisztasá törvények maguk vállaltá F.-n mind palesztina s az
kívü községb megvolt mag közössége ligá amely istentisztelet tanítás ügyelte
Től er minda a későb zsidóságb má meglé szoká í rendszer rendszeresíte
istentisztel tart időh kötv meghatározo imákka Általáb vé rendkív érdek papokk
va ellentétü M egyfel elismer öröklet törzspapság önké ragaszkodn tiz
fenntartásáho másrés demokratizál igyekezn kasztpapság ú tekint kohanitáka mi
Izra népén kiküldöttei mellett áldozásn népn képvisel kelle lenni mi a F.-t
létesíte maamódó intézmé tanúsítj főpap Szanhedr egy szervén tekintetté akin
vel e út kelle járn Szám régeb zsi népszoká bevitt zsinagóg élet lassanki
szadduceus fö kerekedte miut tradíci respektálásáv n szeretet vívt Joseph
Antiquitat 1 1 1 18. 3- Jóma-traktát 1 Emelle azonb halad eszméj szolgált
különös törvénykezésb kevés volt rigorózusa mi bibli szöveg s szeri értelme
szadduce pap ítél kimondásán végrehajtásán Joseph Antiquitat 13.1 amik ped
szadduce kódex eltörölté n Talm szeri népünnepé vo Me Taán volt azo ak mi
Szanhedr bír móze hadijogb leiktatot csup röv éle elavu szemet-szemé intézkedé
n s szeri magyaráztá han pénzváltság alakított a Mechilt Mispót 8 Bá Ká 84 inn
Má 5. megtorlá jogb szadduceus akart alkalmaz főbenjá bűnökné csup akk
alkalmaztá ham tanúz alapj valak kivégezte Azonb ma mind esetb o szigo jo
rendszabályokk vett kör halálbüntetés ho a gyakorlatb al hajtott vég Szanhedr 1
Makka Ugyaní szabada magyarázat engedélyezt levirátu házasságná mely szint n be
szeri értelmezte valami magánjo esetekbe mi p kártalanításná Leginká különbözö
felfogás szadduceusokét szomb megszentelésé vonatkozóla n munkaszüne
ünnepnapjána csal otth ünnepén tekintett az m szadduceus csup templo ceremóniána
me ált egé ünnepnapn rigoróz jelleg adta Egy legmagasztosa cselekedet vo nehez
elérhe dolo ho főp kezeib kivett Engeszte N főfunkciójá me abb állot ho vezekel
n bűné e lel cselekmén magá Engeszte Nap ruházt úg ho vezekl áldoz paps nélk
törté minden ma vezekel bűnbána őszin vo Jó Szifr Achá M valósított me ho
jeruzsále zarándoklá n egybekötöt valame kiváló iskola tanításán prédikációján
meghallgatásáva Legnagyo változá Sevuó ünn alkalmáv létesített adt m enn ünnepn
történel jelleg alakított túlnyomó agrárjelle ünnep Tízparancsol felolvasásán
ünnepév n méltóságán emelésé rendkív sok tett Saló Alexand király idej keszu
intézmény házassá szerződé intézményes tetté ho ezált nők férfi szeszélyét
megóvj csalá élet emeljé törvény formál válá szadduceusokk szemb szint tett
lehető tekintetb Hill különös Aki volt kezdeményező M szadduceus születésük
illetől mélt tartott maguk arisztokratákna add tudomá arisztokratáin tekintett
maguk től er mondá ho e fatty a isme törvény magasa nív ál mi e tudatl főp
Horáj 1 által hozo döntés kötele törvényerej kelle ismern úgyszint má meglé
naptár me különbözö pa naptártó fajtisztaság illetől m fokozt móze törvény
szigorá kétségkív szám úja törvénny bástyázt kör Tórá enn o abbe princípium vol
ho emb tudatáb min jobb beidegződj Ist elő va telj felelőss mind ténykedéséé él
megszentelé szám köteless gyakorlá álta előbb Malchu Somájim-n Ist királysá
igáján utóbb ha-Micvósz-n Ist parancs igáján nevezté Mind zsi mindkett magá
vállalj mid regg es Semá ricitál Berác I
11345.
CÍMS Farizeu
SZÓCI Rége alakulatu chászidim- hívt Csu la hoss küzde kitar u jutot vez
szerep vall törvényke írásmagyará ter m papok á szadduc párt Hasmon uralko job
kedvezt m ve szem kevé engedék -n szadduceu p privilégiu tudatá megőrzen
féltéken ragaszkod í betűszeri magyarázatá főp elődjeik Cádo hivatkozt Móze í
szób magyaráza fogad tet e ala lehet tanul művelődé egyszersm pe vall demokrá
hala princípiumá alap vetet m Ex alap hirdett h Is min nép öröksé a királyság
papsá szentsé Makk felfog telje megegyez bibl felfogáss m aszer eg Izr n p v
eredeti papok sz tisztas törvén valamenny l eg né terjeszt F.- köszönhe h áldo
hel temp zsinag l Zsinag a összess i tanulás egyesíthe am legf taninté le m
magyaráz szer T Já gyülekezeté öröks Deut Iskolá zsinagógá alapítot mindenü tet
Tó nevel tényez hatalo eg vilá zs részé valóság eg emberi részé Rendkí ügyel
tisztas törvénye szertartások különö szom szentség Kiddus papok elő öss tisztas
törvénye magu vállalt F.- min palesztin a kív község megvol ma közösség lig
amel istentisztele tanítá ügyelt Tő e mind késő zsidóság m megl szok rendsze
rendszeresít istentiszte tar idő köt meghatároz imákk Általá v rendkí érde
papok v ellentét egyfe elisme örökle törzspapsá önk ragaszkod ti fenntartásáh
másré demokratizá igyekez kasztpapsá tekin kohaniták m Izr népé kiküldötte
mellet áldozás nép képvise kell lenn m F.- létesít maamód intézm tanúsít főpa
Szanhed eg szervé tekintett aki ve ú kell jár Szá rége zs népszok bevit zsinagó
éle lassank szadduceu f kerekedt miu tradíc respektálásá szerete vív Josep
Antiquita 18 3 Jóma-traktá Emell azon hala eszmé szolgál különö törvénykezés
kevé vol rigorózus m bibl szöve szer értelm szadduc pa íté kimondásá
végrehajtásá Josep Antiquita 13. ami pe szadduc kóde eltörölt Tal szer népünnep
v M Taá vol az a m Szanhed bí móz hadijog leiktato csu rö él elav szemet-szem
intézked szer magyarázt ha pénzváltsá alakítot Mechil Mispó B K 8 in M 5
megtorl jog szadduceu akar alkalma főbenj bűnökn csu ak alkalmazt ha tanú alap
vala kivégezt Azon m min eset szig j rendszabályok vet kö halálbünteté h
gyakorlat a hajtot vé Szanhed Makk Ugyan szabad magyaráza engedélyez levirát
házasságn mel szin b szer értelmezt valam magánj esetekb m kártalanításn Legink
különböz felfogá szadduceusoké szom megszentelés vonatkozól munkaszün ünnepnapján
csa ott ünnepé tekintet a szadduceu csu templ ceremónián m ál eg ünnepnap
rigoró jelle adt Eg legmagasztos cselekede v nehe elérh dol h fő kezei kivet
Engeszt főfunkciój m ab állo h vezeke bűn le cselekmé mag Engeszt Na ruház ú h
vezek áldo pap nél tört minde m vezeke bűnbán őszi v J Szif Ach valósítot m h
jeruzsál zarándokl egybekötö valam kivál iskol tanításá prédikációjá
meghallgatásáv Legnagy változ Sevu ün alkalmá létesítet ad en ünnep történe
jelle alakítot túlnyom agrárjell ünne Tízparancso felolvasásá ünnepé méltóságá
emelés rendkí so tet Sal Alexan királ ide kesz intézmén házass szerződ
intézménye tett h ezál nő férf szeszélyé megóv csal éle emelj törvén formá vál
szadduceusok szem szin tet lehet tekintet Hil különö Ak vol kezdeményez
szadduceu születésü illető mél tartot magu arisztokratákn ad tudom
arisztokratái tekintet magu tő e mond h fatt ism törvén magas ní á m tudat fő
Horá álta hoz dönté kötel törvényere kell ismer úgyszin m megl naptá m különböz
p naptárt fajtisztasá illető fokoz móz törvén szigor kétségkí szá új törvénn
bástyáz kö Tór en abb princípiu vo h em tudatá mi job beidegződ Is el v tel
felelős min ténykedésé é megszentel szá köteles gyakorl ált előb Malch Somájim-
Is királys igájá utób ha-Micvósz- Is paranc igájá nevezt Min zs mindket mag
vállal mi reg e Sem ricitá Berá
11345
CÍM Farize
SZÓC Rég alakulat chászidim hív Cs l hos küzd kita juto ve szere val
törvényk írásmagyar te papo szaddu pár Hasmo uralk jo kedvez v sze kev engedé -
szadduce privilégi tudat megőrze féltéke ragaszko betűszer magyarázat fő
elődjei Cád hivatkoz Móz szó magyaráz foga te al lehe tanu művelőd egyszers p
val demokr hal princípium ala vete E ala hirdet I mi né öröks királysá paps
szents Mak felfo telj megegye bib felfogás asze e Iz eredet papo s tiszta törvé
valamenn e n terjesz F. köszönh áld he tem zsina Zsina összes tanulá egyesíth a
leg tanint l magyará sze J gyülekezet örök Deu Iskol zsinagóg alapíto minden te
T neve ténye hatal e vil z rész valósá e ember rész Rendk ügye tiszta törvény
szertartáso külön szo szentsé Kiddu papo el ös tiszta törvény mag vállal F. mi
paleszti kí közsé megvo m közössé li ame istentisztel tanít ügyel T min kés
zsidósá meg szo rendsz rendszeresí istentiszt ta id kö meghatáro imák Által
rendk érd papo ellenté egyf elism örökl törzspaps ön ragaszko t fenntartásá
másr demokratiz igyeke kasztpaps teki kohanitá Iz nép kiküldött melle áldozá né
képvis kel len F. létesí maamó intéz tanúsí főp Szanhe e szerv tekintet ak v
kel já Sz rég z népszo bevi zsinag él lassan szadduce kereked mi tradí
respektálás szeret ví Jose Antiquit 1 Jóma-trakt Emel azo hal eszm szolgá külön
törvénykezé kev vo rigorózu bib szöv sze értel szaddu p ít kimondás végrehajtás
Jose Antiquit 13 am p szaddu kód eltöröl Ta sze népünne Ta vo a Szanhe b mó
hadijo leiktat cs r é ela szemet-sze intézke sze magyaráz h pénzválts alakíto
Mechi Misp i megtor jo szadduce aka alkalm főben bűnök cs a alkalmaz h tan ala
val kivégez Azo mi ese szi rendszabályo ve k halálbüntet gyakorla hajto v
Szanhe Mak Ugya szaba magyaráz engedélye levirá házasság me szi sze értelmez
vala magán esetek kártalanítás Legin különbö felfog szadduceusok szo
megszentelé vonatkozó munkaszü ünnepnapjá cs ot ünnep tekinte szadduce cs temp
ceremóniá á e ünnepna rigor jell ad E legmagaszto cseleked neh elér do f keze
kive Engesz főfunkció a áll vezek bű l cselekm ma Engesz N ruhá veze áld pa né
tör mind vezek bűnbá ősz Szi Ac valósíto jeruzsá zarándok egybeköt vala kivá
isko tanítás prédikációj meghallgatásá Legnag válto Sev ü alkalm létesíte a e
ünne történ jell alakíto túlnyo agrárjel ünn Tízparancs felolvasás ünnep
méltóság emelé rendk s te Sa Alexa kirá id kes intézmé házas szerző intézmény
tet ezá n fér szeszély megó csa él emel törvé form vá szadduceuso sze szi te
lehe tekinte Hi külön A vo kezdeménye szadduce születés illet mé tarto mag
arisztokraták a tudo arisztokratá tekinte mag t mon fat is törvé maga n tuda f
Hor ált ho dönt köte törvényer kel isme úgyszi meg napt különbö naptár
fajtisztas illet foko mó törvé szigo kétségk sz ú törvén bástyá k Tó e ab
princípi v e tudat m jo beidegző I e te felelő mi ténykedés megszente sz kötele
gyakor ál elő Malc Somájim I király igáj utó ha-Micvósz I paran igáj nevez Mi z
mindke ma válla m re Se ricit Ber
1134
CÍ Fariz
SZÓ Ré alakula chászidi hí C ho küz kit jut v szer va törvény írásmagya t
pap szadd pá Hasm ural j kedve sz ke enged szadduc privilég tuda megőrz félték
ragaszk betűsze magyaráza f elődje Cá hivatko Mó sz magyará fog t a leh tan
művelő egyszer va demok ha princípiu al vet al hirde m n örök királys pap szent
Ma felf tel megegy bi felfogá asz I erede pap tiszt törv valamen terjes F
köszön ál h te zsin Zsin össze tanul egyesít le tanin magyar sz gyülekeze örö
De Isko zsinagó alapít minde t nev tény hata vi rés valós embe rés Rend ügy
tiszt törvén szertartás külö sz szents Kidd pap e ö tiszt törvén ma válla F m
paleszt k közs megv közöss l am istentiszte taní ügye mi ké zsidós me sz rends
rendszeres istentisz t i k meghatár imá Álta rend ér pap ellent egy elis örök
törzspap ö ragaszk fenntartás más demokrati igyek kasztpap tek kohanit I né
kiküldöt mell áldoz n képvi ke le F létes maam inté tanús fő Szanh szer tekinte
a ke j S ré népsz bev zsina é lassa szadduc kereke m trad respektálá szere v
Jos Antiqui Jóma-trak Eme az ha esz szolg külö törvénykez ke v rigoróz bi szö
sz érte szadd í kimondá végrehajtá Jos Antiqui 1 a szadd kó eltörö T sz népünn
T v Szanh m hadij leikta c el szemet-sz intézk sz magyará pénzvált alakít Mech
Mis megto j szadduc ak alkal főbe bűnö c alkalma ta al va kivége Az m es sz
rendszabály v halálbünte gyakorl hajt Szanh Ma Ugy szab magyará engedély levir
házassá m sz sz értelme val magá esete kártalanítá Legi különb felfo
szadduceuso sz megszentel vonatkoz munkasz ünnepnapj c o ünne tekint szadduc c
tem ceremóni ünnepn rigo jel a legmagaszt cseleke ne elé d kez kiv Enges
főfunkci ál veze b cselek m Enges ruh vez ál p n tö min veze bűnb ős Sz A
valósít jeruzs zarándo egybekö val kiv isk tanítá prédikáció meghallgatás Legna
vált Se alkal létesít ünn törté jel alakít túlny agrárje ün Tízparanc felolvasá
ünne méltósá emel rend t S Alex kir i ke intézm háza szerz intézmén te ez fé
szeszél meg cs é eme törv for v szadduceus sz sz t leh tekint H külö v
kezdemény szadduc születé ille m tart ma arisztokratá tud arisztokrat tekint ma
mo fa i törv mag tud Ho ál h dön köt törvénye ke ism úgysz me nap különb naptá
fajtiszta ille fok m törv szig kétség s törvé básty T a princíp tuda j beidegz
t felel m ténykedé megszent s kötel gyako á el Mal Somáji királ igá ut
ha-Micvós para igá neve M mindk m váll r S rici Be