11365.htm
CÍMSZÓ: Fatalismus
SZÓCIKK: "Fatalismus,
az a tanítás, amely szerint minden, ami történik az emberrel, előre meg van
állapítva s ennélfogva elkerülhetetlen. Josephus Flavius, a római zsidó történetíró
már foglakozik ezzel a kérdéssel s szerinte a végzetszerűség, illetőleg a
predestinatió kérdése volt az, amiben a farizeusok különböztek úgy a
szadduceusoktól, mint az esszénusoktól. A farizeusok azt tanították, hogy nincs
minden dolog előre állapítva s hogy számos esemény az ember akaratától függ; a
szadduceusok tagadták ezt, s azt is, hogy Isten közvetlenül beleavatkozik
emberi dolgokba, míg az esszénusok mindent, ami történik, az isteni
predestinációnak tulajdonítottak. (De Bello Judaico 2, 8, § 14 és Antiquitates
13, 5, § 9). Így a farizeus tudósok megmaradtak a szabad akarat elve mellett a
lelki életre vonatkozólag, de tagadtak minden független kezdeményezést a
materiális életben, amely szerintük a predestinációnak van alávetve. Ezt a véleményt
a Misnában R. Chanania ben Dósza így fejezi ki: «Minden előre van látva, de (az
embernek) szabadság (azaz akaratszabadság) adatik» (Ábót 3. 15); R. Chanania
pedig ugyanezt az eszmét így fejezi ki: «Minden Isten kezében van, kivévén az
istenfélelem» (Beráchót 33a), továbbá: «Az ember ezen a világon az ujját sem
sértheti meg anélkül, hogy az fent el ne lett volna határozva» (Chullin 7b).
Ugyanilyen értelműek a F.-ra vonatkozó következő talmud mondások: «A járvány
hét éve dühöng s mégis egy ember se hal meg kijelölt órája előtt» (Szanhedrin
29a, Jebámót 114b); «Negyven nappal gyermek születése előtt a Bász Kól (égi
hang) így szól: A-nak a leánya B-é lesz, C-nek a földje D-hez fog tartozni,
E-nek a háza F.-é lesz» (Szóta, 1a). Máshelyt a Talmud úgy fejezi ki a F.-ba
vetett hitet, hogy a terhességre gondoló angyal Istenhez járulva ezt kérdezi:
«Világok Ura, ki fog születni, erős vagy gyenge, bölcs vagy tudatlan, gazdag
vagy szegény?» (Nidda 16b). Leginkább azonban R. Eleazár ben Pedat legendája
fejezi ki a F.-t. Ez az amora szűkös helyzetben lévén, álmában Istentől kérdi
meg, soká fog még szegénysége miatt szenvedni; mire Isten ezt feleli neki:
«Fiam, azt akarod, hogy a világot felfordítsam ?», amely gondolat; azt jelenti,
hogy nem lehet az előre megállapított szegénysorson segíteni (Taánit 25a). Az
isteni Gondviselés és predesztináció alapján álló F. mellett még nyomát látjuk
a Talmudban az asztrológiai F.-nek is, ami a középkorban a kereszténység
körében játszott nagy szerepet. Es a bizonyos csillagzat alatt való születésről
következtetett az emberi sorsra s ennélfogva nincs meg neki az előbbi vallásos
hit erkölcsi tartalma, ellenben babonákra adott alkalmat. Alapja azonban a
zsidóknál ennek a F.-nak is az akaratszabadság hite volt, csupán annak
megmagyarázása változott egyeseknél, akik az égitestek konstellációjából
következtettek az emberi sorsra (Móéd Katán 28a). Annak az örök kérdésnek
megvitatásánál, hogy miképp lehetséges az, hogy Isten jó sorsban részesíti a
gonoszokat (akik tehát szabad akaratuknál fogva szinten felelősek
cselekedeteikért) s ugyanekkor az igazságos érzületűek nyomorúságosán tengetik
életüket, némelyek szintén az asztrológiai F.-ban keresték a választ. Azt
azonban a fatalisták is koncedálták, hogy imádsággal, alázatossággal és
erkölcsös élettel az ember képes sorsán változtatni. (V. ö. J. Broydé, Jew.
Enc. 1904.). L. Gondviselés, Predestinatio, Akaratszabadság."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1365. címszó a lexikon =>
262. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11365.htm
CÍMSZÓ: Fatalismus
SZÓCIKK: Fatalismus, az a tanítás, amely szerint minden, ami történik az
emberrel, előre meg van állapítva s ennélfogva elkerülhetetlen. Josephus
Flavius, a római zsidó történetíró már foglakozik ezzel a kérdéssel s szerinte
a végzetszerűség, illetőleg a predestinatió kérdése volt az, amiben a
farizeusok különböztek úgy a szadduceusoktól, mint az esszénusoktól. A
farizeusok azt tanították, hogy nincs minden dolog előre állapítva s hogy
számos esemény az ember akaratától függ; a szadduceusok tagadták ezt, s azt is,
hogy Isten közvetlenül beleavatkozik emberi dolgokba, míg az esszénusok
mindent, ami történik, az isteni predestinációnak tulajdonítottak. De Bello
Judaico 2, 8, § 14 és Antiquitates 13, 5, § 9 . Így a farizeus tudósok
megmaradtak a szabad akarat elve mellett a lelki életre vonatkozólag, de
tagadtak minden független kezdeményezést a materiális életben, amely szerintük
a predestinációnak van alávetve. Ezt a véleményt a Misnában R. Chanania ben
Dósza így fejezi ki: Minden előre van látva, de az embernek szabadság azaz
akaratszabadság adatik Ábót 3. 15 ; R. Chanania pedig ugyanezt az eszmét így
fejezi ki: Minden Isten kezében van, kivévén az istenfélelem Beráchót 33a ,
továbbá: Az ember ezen a világon az ujját sem sértheti meg anélkül, hogy az
fent el ne lett volna határozva Chullin 7b . Ugyanilyen értelműek a F.-ra
vonatkozó következő talmud mondások: A járvány hét éve dühöng s mégis egy ember
se hal meg kijelölt órája előtt Szanhedrin 29a, Jebámót 114b ; Negyven nappal
gyermek születése előtt a Bász Kól égi hang így szól: A-nak a leánya B-é lesz,
C-nek a földje D-hez fog tartozni, E-nek a háza F.-é lesz Szóta, 1a . Máshelyt
a Talmud úgy fejezi ki a F.-ba vetett hitet, hogy a terhességre gondoló angyal
Istenhez járulva ezt kérdezi: Világok Ura, ki fog születni, erős vagy gyenge,
bölcs vagy tudatlan, gazdag vagy szegény? Nidda 16b . Leginkább azonban R.
Eleazár ben Pedat legendája fejezi ki a F.-t. Ez az amora szűkös helyzetben
lévén, álmában Istentől kérdi meg, soká fog még szegénysége miatt szenvedni; mire
Isten ezt feleli neki: Fiam, azt akarod, hogy a világot felfordítsam ? , amely
gondolat; azt jelenti, hogy nem lehet az előre megállapított szegénysorson
segíteni Taánit 25a . Az isteni Gondviselés és predesztináció alapján álló F.
mellett még nyomát látjuk a Talmudban az asztrológiai F.-nek is, ami a
középkorban a kereszténység körében játszott nagy szerepet. Es a bizonyos
csillagzat alatt való születésről következtetett az emberi sorsra s ennélfogva
nincs meg neki az előbbi vallásos hit erkölcsi tartalma, ellenben babonákra
adott alkalmat. Alapja azonban a zsidóknál ennek a F.-nak is az akaratszabadság
hite volt, csupán annak megmagyarázása változott egyeseknél, akik az égitestek
konstellációjából következtettek az emberi sorsra Móéd Katán 28a . Annak az
örök kérdésnek megvitatásánál, hogy miképp lehetséges az, hogy Isten jó sorsban
részesíti a gonoszokat akik tehát szabad akaratuknál fogva szinten felelősek
cselekedeteikért s ugyanekkor az igazságos érzületűek nyomorúságosán tengetik
életüket, némelyek szintén az asztrológiai F.-ban keresték a választ. Azt
azonban a fatalisták is koncedálták, hogy imádsággal, alázatossággal és
erkölcsös élettel az ember képes sorsán változtatni. V. ö. J. Broydé, Jew. Enc.
1904. . L. Gondviselés, Predestinatio, Akaratszabadság.
11365.ht
CÍMSZÓ Fatalismu
SZÓCIKK Fatalismus a tanítás amel szerin minden am történi a emberrel előr
me va állapítv ennélfogv elkerülhetetlen Josephu Flavius róma zsid történetír
má foglakozi ezze kérdésse szerint végzetszerűség illetőle predestinati kérdés
vol az amibe farizeuso különbözte úg szadduceusoktól min a esszénusoktól
farizeuso az tanították hog ninc minde dolo előr állapítv hog számo esemén a
embe akaratátó függ szadduceuso tagadtá ezt az is hog Iste közvetlenü
beleavatkozi ember dolgokba mí a esszénuso mindent am történik a isten
predestinációna tulajdonítottak D Bell Judaic 2 8 1 é Antiquitate 13 5 Íg
farizeu tudóso megmaradta szaba akara elv mellet lelk életr vonatkozólag d
tagadta minde függetle kezdeményezés materiáli életben amel szerintü
predestinációna va alávetve Ez vélemény Misnába R Chanani be Dósz íg fejez ki
Minde előr va látva d a emberne szabadsá aza akaratszabadsá adati Ábó 3 1 R
Chanani pedi ugyanez a eszmé íg fejez ki Minde Iste kezébe van kivévé a
istenfélele Beráchó 33 továbbá A embe eze világo a ujjá se sérthet me anélkül
hog a fen e n let voln határozv Chulli 7 Ugyanilye értelműe F.-r vonatkoz
következ talmu mondások járván hé év dühön mégi eg embe s ha me kijelöl óráj
előt Szanhedri 29a Jebámó 114 Negyve nappa gyerme születés előt Bás Kó ég han
íg szól A-na leány B- lesz C-ne földj D-he fo tartozni E-ne ház F.- les Szóta 1
Máshely Talmu úg fejez k F.-b vetet hitet hog terhességr gondol angya Istenhe
járulv ez kérdezi Világo Ura k fo születni erő vag gyenge bölc vag tudatlan
gazda vag szegény Nidd 16 Leginkáb azonba R Eleazá be Peda legendáj fejez k
F.-t E a amor szűkö helyzetbe lévén álmába Istentő kérd meg sok fo mé
szegénység miat szenvedni mir Iste ez felel neki Fiam az akarod hog világo
felfordítsa amel gondolat az jelenti hog ne lehe a előr megállapítot
szegénysorso segíten Taáni 25 A isten Gondviselé é predesztináci alapjá áll F
mellet mé nyomá látju Talmudba a asztrológia F.-ne is am középkorba
kereszténysé körébe játszot nag szerepet E bizonyo csillagza alat val
születésrő következtetet a ember sorsr ennélfogv ninc me nek a előbb valláso hi
erkölcs tartalma ellenbe babonákr adot alkalmat Alapj azonba zsidókná enne
F.-na i a akaratszabadsá hit volt csupá anna megmagyarázás változot egyeseknél
aki a égiteste konstellációjábó következtette a ember sorsr Móé Katá 28 Anna a
örö kérdésne megvitatásánál hog mikép lehetsége az hog Iste j sorsba részesít
gonoszoka aki tehá szaba akaratukná fogv szinte felelőse cselekedeteikér
ugyanekko a igazságo érzületűe nyomorúságosá tengeti életüket némelye szinté a
asztrológia F.-ba keresté választ Az azonba fatalistá i koncedálták hog
imádsággal alázatosságga é erkölcsö élette a embe képe sorsá változtatni V ö J
Broydé Jew Enc 1904 L Gondviselés Predestinatio Akaratszabadság
11365.h
CÍMSZ Fatalism
SZÓCIK Fatalismu tanítá ame szeri minde a történ emberre elő m v állapít
ennélfog elkerülhetetle Joseph Flaviu róm zsi történetí m foglakoz ezz kérdéss
szerin végzetszerűsé illetől predestinat kérdé vo a amib farizeus különbözt ú
szadduceusoktó mi esszénusoktó farizeus a tanítottá ho nin mind dol elő állapít
ho szám esemé emb akaratát füg szadduceus tagadt ez a i ho Ist közvetlen
beleavatkoz embe dolgokb m esszénus minden a történi iste predestináción
tulajdonította Bel Judai Antiquitat 1 Í farize tudós megmaradt szab akar el
melle lel élet vonatkozóla tagadt mind függetl kezdeményezé materiál életbe ame
szerint predestináción v alávetv E vélemén Misnáb Chanan b Dós í feje k Mind
elő v látv embern szabads az akaratszabads adat Áb Chanan ped ugyane eszm í
feje k Mind Ist kezéb va kivév istenfélel Berách 3 tovább emb ez világ ujj s
sérthe m anélkü ho fe le vol határoz Chull Ugyanily értelmű F.- vonatko követke
talm mondáso járvá h é dühö még e emb h m kijelö órá elő Szanhedr 29 Jebám 11
Negyv napp gyerm születé elő Bá K é ha í szó A-n leán B les C-n föld D-h f
tartozn E-n há F. le Szót Máshel Talm ú feje F.- vete hite ho terhesség gondo
angy Istenh járul e kérdez Világ Ur f születn er va gyeng böl va tudatla gazd
va szegén Nid 1 Leginká azonb Eleaz b Ped legendá feje F.- amo szűk helyzetb
lévé álmáb Istent kér me so f m szegénysé mia szenvedn mi Ist e fele nek Fia a
akaro ho világ felfordíts ame gondola a jelent ho n leh elő megállapíto
szegénysors segíte Taán 2 iste Gondvisel predesztinác alapj ál melle m nyom
látj Talmudb asztrológi F.-n i a középkorb kereszténys köréb játszo na szerepe
bizony csillagz ala va születésr következtete embe sors ennélfog nin m ne előb
vallás h erkölc tartalm ellenb babonák ado alkalma Alap azonb zsidókn enn F.-n akaratszabads
hi vol csup ann megmagyarázá változo egyesekné ak égitest konstellációjáb
következtett embe sors Mó Kat 2 Ann ör kérdésn megvitatásáná ho miké lehetség a
ho Ist sorsb részesí gonoszok ak teh szab akaratukn fog szint felelős
cselekedeteiké ugyanekk igazság érzületű nyomorúságos tenget életüke némely
szint asztrológi F.-b kerest válasz A azonb fatalist koncedáltá ho imádságga
alázatosságg erkölcs élett emb kép sors változtatn Broyd Je En 190 Gondviselé
Predestinati Akaratszabadsá
11365.
CÍMS Fatalis
SZÓCI Fatalism tanít am szer mind törté emberr el állapí ennélfo
elkerülhetetl Josep Flavi ró zs történet foglako ez kérdés szeri végzetszerűs
illető predestina kérd v ami farizeu különböz szadduceusokt m esszénusokt
farizeu tanított h ni min do el állapí h szá esem em akaratá fü szadduceu tagad
e h Is közvetle beleavatko emb dolgok esszénu minde történ ist predestináció
tulajdonított Be Juda Antiquita fariz tudó megmarad sza aka e mell le éle
vonatkozól tagad min függet kezdeményez materiá életb am szerin predestináció
alávet vélemé Misná Chana Dó fej Min el lát ember szabad a akaratszabad ada Á
Chana pe ugyan esz fej Min Is kezé v kivé istenféle Berác továb em e vilá uj
sérth anélk h f l vo határo Chul Ugyanil értelm F. vonatk követk tal mondás járv
düh mé em kijel ór el Szanhed 2 Jebá 1 Negy nap gyer szület el B h sz A- leá le
C- föl D- tartoz E- h F l Szó Máshe Tal fej F. vet hit h terhessé gond ang
Isten járu kérde Vilá U szület e v gyen bö v tudatl gaz v szegé Ni Legink azon
Elea Pe legend fej F. am szű helyzet lév álmá Isten ké m s szegénys mi szenved
m Is fel ne Fi akar h vilá felfordít am gondol jelen h le el megállapít
szegénysor segít Taá ist Gondvise predesztiná alap á mell nyo lát Talmud
asztrológ F.- középkor keresztény köré játsz n szerep bizon csillag al v
születés következtet emb sor ennélfo ni n elő vallá erköl tartal ellen baboná
ad alkalm Ala azon zsidók en F.- akaratszabad h vo csu an megmagyaráz változ
egyesekn a égites konstellációjá következtet emb sor M Ka An ö kérdés megvitatásán
h mik lehetsé h Is sors részes gonoszo a te sza akaratuk fo szin felelő
cselekedeteik ugyanek igazsá érzület nyomorúságo tenge életük némel szin
asztrológ F.- keres válas azon fatalis koncedált h imádságg alázatosság erkölc
élet em ké sor változtat Broy J E 19 Gondvisel Predestinat Akaratszabads
11365
CÍM Fatali
SZÓC Fatalis taní a sze min tört ember e állap ennélf elkerülhetet Jose
Flav r z történe foglak e kérdé szer végzetszerű illet predestin kér am farize
különbö szadduceusok esszénusok farize tanítot n mi d e állap sz ese e akarat f
szadduce taga I közvetl beleavatk em dolgo esszén mind törté is predestináci
tulajdonítot B Jud Antiquit fari tud megmara sz ak mel l él vonatkozó taga mi
függe kezdeménye materi élet a szeri predestináci aláve vélem Misn Chan D fe Mi
e lá embe szaba akaratszaba ad Chan p ugya es fe Mi I kez kiv istenfél Berá
tová e vil u sért anél v határ Chu Ugyani értel F vonat követ ta mondá jár dü m
e kije ó e Szanhe Jeb Neg na gye szüle e s A le l C fö D tarto E Sz Másh Ta fe
F ve hi terhess gon an Iste jár kérd Vil szüle gye b tudat ga szeg N Legin azo
Ele P legen fe F a sz helyze lé álm Iste k szegény m szenve I fe n F aka vil
felfordí a gondo jele l e megállapí szegényso segí Ta is Gondvis predesztin ala
mel ny lá Talmu asztroló F. középko keresztén kör játs szere bizo csilla a
születé következte em so ennélf n el vall erkö tarta elle babon a alkal Al azo
zsidó e F. akaratszaba v cs a megmagyará válto egyesek égite konstellációj
következte em so K A kérdé megvitatásá mi lehets I sor része gonosz t sz
akaratu f szi felel cselekedetei ugyane igazs érzüle nyomorúság teng életü néme
szi asztroló F. kere vála azo fatali koncedál imádság alázatossá erköl éle e k
so változta Bro 1 Gondvise Predestina Akaratszabad
1136
CÍ Fatal
SZÓ Fatali tan sz mi tör embe álla ennél elkerülhete Jos Fla történ fogla
kérd sze végzetszer ille predesti ké a fariz különb szadduceuso esszénuso fariz
taníto m álla s es akara szadduc tag közvet beleavat e dolg esszé min tört i
predestinác tulajdoníto Ju Antiqui far tu megmar s a me é vonatkoz tag m függ
kezdemény mater éle szer predestinác aláv véle Mis Cha f M l emb szab
akaratszab a Cha ugy e f M ke ki istenfé Ber tov vi sér ané hatá Ch Ugyan érte
vona köve t mond já d kij Szanh Je Ne n gy szül l f tart S Más T f v h terhes
go a Ist já kér Vi szül gy tuda g sze Legi az El lege f s helyz l ál Ist szegén
szenv f ak vi felford gond jel megállap szegénys seg T i Gondvi predeszti al me
n l Talm asztrol F középk kereszté kö ját szer biz csill szület következt e s
ennél e val erk tart ell babo alka A az zsid F akaratszab c megmagyar vált
egyese égit konstelláció következt e s kérd megvitatás m lehet so rész gonos s
akarat sz fele cselekedete ugyan igaz érzül nyomorúsá ten élet ném sz asztrol F
ker vál az fatal koncedá imádsá alázatoss erkö él s változt Br Gondvis
Predestin Akaratszaba