11396.htm
CÍMSZÓ: Fejviselet és hajlevágás
SZÓCIKK: "Igen
jellemző, hogy éppen a zsidók iránt rendkívül szigorú I. Miklós cár már 1845.
rendeletileg meg akarta szüntetni ezt a szokásmaradványt, de eredménytelenül. A
szefárd zsidóknál a zsidó vallásosság és tudományosság virágzása idején is
kiváló rabbik adtak kifejezést a női fejelfedést korlátozó intézkedések és
szokások iránt való ellenszenvüknek. Így Mózes Alaskar responzumaiban az egész
fejlefedést puszta szokásnak tartja, amelynek semmiféle kötelező ereje nincs.
Nem kevésbé jellemző, hogy a középkorban a zsidó tudományosság centrumában, a
Provence-ban a zsidók előtt ismeretlen volt a fejlefedés, mellyel vallásos
megnyilvánuláskor sem éltek ők, akik a héber nyelvű tudományos irodalom, a
bibliaexegézis és filológia megalapítói voltak. Erre vall a XIII. századbeli
Izsák de Vienne Ór Zorua c. műve (2. 43), mely szerint a francia rabbik
fedetlen fővel imádkoztak és náluk a gyermekek Szimchász-Tóra ünnepén ugyanúgy
járultak a Tóra elé. Mégis, ez csupán Dél-Franciaországban volt meg, mert a
fedetlen fővel való imádkozást sem Spanyolországban, sem sehol nem engedték
meg, aminthogy ez - mint jeleztük - a bibliai korban is el volt tiltva, a
kohanitáknak pedig előírt diadém, a «Kóhen gódól»-nak, (a főpapnak) aranyozott
szegélyű diadóm viselet volt kötelezően előírva szertartásoknál. A fedetlen
fővel való imádkozást elítélik a középkor legkiválóbb rabbijai is, így
Maimonidesz, Alfaszi és mások, sőt szintén szefárd részről a Jóre Dea, a
Sulchan-Áruch egyik része is. Csupán Franciaországban voltak ez ellen, R.
Ábrahám ben Nathaniel de Lunel, a ha-Manhig szerzője, csodálkozik azon, hogy a
spanyol zsidók ima közben befedik fejüket. Másrészt mindenkor csupán szokásnak
nyilvánítják az egészet éppen a legkiválóbb és legvallásosabb rabbik és egyházi
tudósok, így a XVIII. sz. leghíresebb zsidó tudósa, R. Élija Vilna is. Viszont,
mint szokás a jelzett provence-it kivéve, mindenütt függetlenül, tehát bibliai
korra visszamenőleg megvolt s el is volt terjedve, mint azt a XVI. századi
József del Medigo krétai szül., sokat utazott padovai rabbi műveiből tudjuk.
Minthogy pedig a fej elfedése vallásos alkalmakkor általános szokás volt, ennek
az ú. n. zsidóeskünél is meglehetős lényeges szerepe volt az újkor folyamán.
Annál érdekesebb, hogy kimutathatólag éppen Magyarország volt az első amely
törvényesen gondoskodott arról, hogy az eskületételnél a fej fedve maradhasson,
miután a zsidók saját Bibliájukra tesznek esküt a bíróságok előtt. Ez az 1517-ből
való törvény egyenesen megköveteli, hogy «pileum judaicum in capite habens»
tegyenek esküt. (A «pileus» a zsidóktól viselt sapka v. a cappa volt.) E helyt
helyt nem lehet említés nélkül hagyni, hogy ugyanabban az időben Európa nyugati
részén a zsidó egyáltalán nem lehetett a bíróságok előtt tanú, mert rájuk a
baseli zsinat idevonatkozott döntése irányadó, mely szerint nem tanúskodhattak.
A magyar törvényhozás tehát az akkori viszonyokhoz mérten ismét humánus volt. A
fövegben való eskületételre a XVI.-XIX. század első felében számos német állam
intézkedett törvényes úton sorjában, míg az egészet el nem törölték, mint
korszerűtlent. A fejviselet, ill. a kalap használata ellen a XIX. század
elejétől, a belső zsidó-reformmozgalmaktól kezdve magának a zsidóságnak egy
része foglalt állást Németországban, Ausztriában, Magyarországon, majd
Amerikában, ahol reformhitközségek alakultak. Magyarországon a mozgalom
vezetője Chorin Áron (l. o.) aradi hírneves főrabbi volt, aki idevonatkozó
támadó művét az orthodoxia ellen írta ily címmel: Igeret Elószof oder
Sendschreiben eines afrikanischen Rabbis an seine Kollegen in Európa (Prag.
1826), melyre természetesen a válasz orthodox részről nem maradt el s jogosult
is volt, mert Chorin ebben a kérdésben is mint valamennyiben, túlment a helyes
és korszerű célon s a vallás komoly tradícióit támadta meg. Irodalom. Löw
Lipót, Gesammelte Schriften II. köt., Eine Vorlesung über Barhauptigkeit címmel
és Zunz, Gesammelte Schriften II. köt. ; a Busch-féle Jahrbuch 82. k., továbbá
Jew. Encycl."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1396. címszó a lexikon =>
267. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11396.htm
CÍMSZÓ: Fejviselet és hajlevágás
SZÓCIKK: Igen jellemző, hogy éppen a zsidók iránt rendkívül szigorú I.
Miklós cár már 1845. rendeletileg meg akarta szüntetni ezt a szokásmaradványt,
de eredménytelenül. A szefárd zsidóknál a zsidó vallásosság és tudományosság
virágzása idején is kiváló rabbik adtak kifejezést a női fejelfedést korlátozó
intézkedések és szokások iránt való ellenszenvüknek. Így Mózes Alaskar
responzumaiban az egész fejlefedést puszta szokásnak tartja, amelynek semmiféle
kötelező ereje nincs. Nem kevésbé jellemző, hogy a középkorban a zsidó
tudományosság centrumában, a Provence-ban a zsidók előtt ismeretlen volt a
fejlefedés, mellyel vallásos megnyilvánuláskor sem éltek ők, akik a héber
nyelvű tudományos irodalom, a bibliaexegézis és filológia megalapítói voltak.
Erre vall a XIII. századbeli Izsák de Vienne Ór Zorua c. műve 2. 43 , mely
szerint a francia rabbik fedetlen fővel imádkoztak és náluk a gyermekek
Szimchász-Tóra ünnepén ugyanúgy járultak a Tóra elé. Mégis, ez csupán
Dél-Franciaországban volt meg, mert a fedetlen fővel való imádkozást sem
Spanyolországban, sem sehol nem engedték meg, aminthogy ez - mint jeleztük - a
bibliai korban is el volt tiltva, a kohanitáknak pedig előírt diadém, a Kóhen
gódól -nak, a főpapnak aranyozott szegélyű diadóm viselet volt kötelezően
előírva szertartásoknál. A fedetlen fővel való imádkozást elítélik a középkor
legkiválóbb rabbijai is, így Maimonidesz, Alfaszi és mások, sőt szintén szefárd
részről a Jóre Dea, a Sulchan-Áruch egyik része is. Csupán Franciaországban
voltak ez ellen, R. Ábrahám ben Nathaniel de Lunel, a ha-Manhig szerzője,
csodálkozik azon, hogy a spanyol zsidók ima közben befedik fejüket. Másrészt
mindenkor csupán szokásnak nyilvánítják az egészet éppen a legkiválóbb és
legvallásosabb rabbik és egyházi tudósok, így a XVIII. sz. leghíresebb zsidó
tudósa, R. Élija Vilna is. Viszont, mint szokás a jelzett provence-it kivéve,
mindenütt függetlenül, tehát bibliai korra visszamenőleg megvolt s el is volt
terjedve, mint azt a XVI. századi József del Medigo krétai szül., sokat utazott
padovai rabbi műveiből tudjuk. Minthogy pedig a fej elfedése vallásos
alkalmakkor általános szokás volt, ennek az ú. n. zsidóeskünél is meglehetős
lényeges szerepe volt az újkor folyamán. Annál érdekesebb, hogy kimutathatólag
éppen Magyarország volt az első amely törvényesen gondoskodott arról, hogy az
eskületételnél a fej fedve maradhasson, miután a zsidók saját Bibliájukra
tesznek esküt a bíróságok előtt. Ez az 1517-ből való törvény egyenesen
megköveteli, hogy pileum judaicum in capite habens tegyenek esküt. A pileus a
zsidóktól viselt sapka v. a cappa volt. E helyt helyt nem lehet említés nélkül
hagyni, hogy ugyanabban az időben Európa nyugati részén a zsidó egyáltalán nem
lehetett a bíróságok előtt tanú, mert rájuk a baseli zsinat idevonatkozott
döntése irányadó, mely szerint nem tanúskodhattak. A magyar törvényhozás tehát
az akkori viszonyokhoz mérten ismét humánus volt. A fövegben való eskületételre
a XVI.-XIX. század első felében számos német állam intézkedett törvényes úton
sorjában, míg az egészet el nem törölték, mint korszerűtlent. A fejviselet,
ill. a kalap használata ellen a XIX. század elejétől, a belső
zsidó-reformmozgalmaktól kezdve magának a zsidóságnak egy része foglalt állást
Németországban, Ausztriában, Magyarországon, majd Amerikában, ahol
reformhitközségek alakultak. Magyarországon a mozgalom vezetője Chorin Áron l.
o. aradi hírneves főrabbi volt, aki idevonatkozó támadó művét az orthodoxia
ellen írta ily címmel: Igeret Elószof oder Sendschreiben eines afrikanischen
Rabbis an seine Kollegen in Európa Prag. 1826 , melyre természetesen a válasz
orthodox részről nem maradt el s jogosult is volt, mert Chorin ebben a
kérdésben is mint valamennyiben, túlment a helyes és korszerű célon s a vallás
komoly tradícióit támadta meg. Irodalom. Löw Lipót, Gesammelte Schriften II.
köt., Eine Vorlesung über Barhauptigkeit címmel és Zunz, Gesammelte Schriften II.
köt. ; a Busch-féle Jahrbuch 82. k., továbbá Jew. Encycl.
11396.ht
CÍMSZÓ Fejvisele é hajlevágá
SZÓCIKK Ige jellemző hog éppe zsidó irán rendkívü szigor I Mikló cá má 1845
rendeletile me akart szüntetn ez szokásmaradványt d eredménytelenül szefár zsidókná
zsid vallásossá é tudományossá virágzás idejé i kivál rabbi adta kifejezés nő
fejelfedés korlátoz intézkedése é szokáso irán val ellenszenvüknek Íg Móze
Alaska responzumaiba a egés fejlefedés puszt szokásna tartja amelyne semmifél
kötelez erej nincs Ne kevésb jellemző hog középkorba zsid tudományossá
centrumában Provence-ba zsidó előt ismeretle vol fejlefedés mellye valláso
megnyilvánulásko se élte ők aki hébe nyelv tudományo irodalom bibliaexegézi é
filológi megalapító voltak Err val XIII századbel Izsá d Vienn Ó Zoru c műv 2 4
mel szerin franci rabbi fedetle főve imádkozta é nálu gyermeke Szimchász-Tór
ünnepé ugyanúg járulta Tór elé Mégis e csupá Dél-Franciaországba vol meg mer
fedetle főve val imádkozás se Spanyolországban se seho ne engedté meg aminthog
e min jeleztü biblia korba i e vol tiltva kohanitákna pedi előír diadém Kóhe
gódó -nak főpapna aranyozot szegély diadó visele vol kötelezőe előírv
szertartásoknál fedetle főve val imádkozás elítéli középko legkiválób rabbija
is íg Maimonidesz Alfasz é mások ső szinté szefár részrő Jór Dea Sulchan-Áruc
egyi rész is Csupá Franciaországba volta e ellen R Ábrahá be Nathanie d Lunel
ha-Manhi szerzője csodálkozi azon hog spanyo zsidó im közbe befedi fejüket
Másrész mindenko csupá szokásna nyilvánítjá a egésze éppe legkiválób é
legvallásosab rabbi é egyház tudósok íg XVIII sz leghíreseb zsid tudósa R Élij
Viln is Viszont min szoká jelzet provence-i kivéve mindenüt függetlenül tehá
biblia korr visszamenőle megvol e i vol terjedve min az XVI század Józse de Medig
kréta szül. soka utazot padova rabb műveibő tudjuk Minthog pedi fe elfedés
valláso alkalmakko általáno szoká volt enne a ú n zsidóesküné i meglehető
lényege szerep vol a újko folyamán Anná érdekesebb hog kimutathatóla éppe
Magyarorszá vol a els amel törvényese gondoskodot arról hog a eskületételné fe
fedv maradhasson miutá zsidó sajá Bibliájukr teszne eskü bíróságo előtt E a
1517-bő val törvén egyenese megköveteli hog pileu judaicu i capit haben tegyene
esküt pileu zsidóktó visel sapk v capp volt hely hely ne lehe említé nélkü
hagyni hog ugyanabba a időbe Európ nyugat részé zsid egyáltalá ne lehetet
bíróságo előt tanú mer ráju basel zsina idevonatkozot döntés irányadó mel
szerin ne tanúskodhattak magya törvényhozá tehá a akkor viszonyokho mérte ismé
humánu volt fövegbe val eskületételr XVI.-XIX száza els felébe számo néme álla
intézkedet törvénye úto sorjában mí a egésze e ne törölték min korszerűtlent
fejviselet ill kala használat elle XIX száza elejétől bels
zsidó-reformmozgalmaktó kezdv magána zsidóságna eg rész foglal állás
Németországban Ausztriában Magyarországon maj Amerikában aho reformhitközsége
alakultak Magyarországo mozgalo vezetőj Chori Áro l o arad hírneve főrabb volt
ak idevonatkoz támad művé a orthodoxi elle írt il címmel Igere Elószo ode Sendschreibe
eine afrikanische Rabbi a sein Kollege i Európ Prag 182 melyr természetese
válas orthodo részrő ne marad e jogosul i volt mer Chori ebbe kérdésbe i min
valamennyiben túlmen helye é korszer célo vallá komol tradíciói támadt meg
Irodalom Lö Lipót Gesammelt Schrifte II köt. Ein Vorlesun übe Barhauptigkei
címme é Zunz Gesammelt Schrifte II köt Busch-fél Jahrbuc 82 k. tovább Jew
Encycl
11396.h
CÍMSZ Fejvisel hajlevág
SZÓCIK Ig jellemz ho épp zsid irá rendkív szigo Mikl c m 184 rendeletil m
akar szüntet e szokásmaradvány eredménytelenü szefá zsidókn zsi vallásoss
tudományoss virágzá idej kivá rabb adt kifejezé n fejelfedé korláto intézkedés
szokás irá va ellenszenvükne Í Móz Alask responzumaib egé fejlefedé pusz
szokásn tartj amelyn semmifé kötele ere ninc N kevés jellemz ho középkorb zsi
tudományoss centrumába Provence-b zsid elő ismeretl vo fejlefedé melly vallás
megnyilvánulásk s élt ő ak héb nyel tudomány irodalo bibliaexegéz filológ
megalapít volta Er va XII századbe Izs Vien Zor mű me szeri franc rabb fedetl
főv imádkozt nál gyermek Szimchász-Tó ünnep ugyanú járult Tó el Mégi csup
Dél-Franciaországb vo me me fedetl főv va imádkozá s Spanyolországba s seh n
engedt me amintho mi jelezt bibli korb vo tiltv kohanitákn ped előí diadé Kóh
gód -na főpapn aranyozo szegél diad visel vo kötelező előír szertartásokná
fedetl főv va imádkozá elítél középk legkiváló rabbij i í Maimonides Alfas máso
s szint szefá részr Jó De Sulchan-Áru egy rés i Csup Franciaországb volt elle
Ábrah b Nathani Lune ha-Manh szerzőj csodálkoz azo ho spany zsid i közb befed
fejüke Másrés mindenk csup szokásn nyilvánítj egész épp legkiváló legvallásosa
rabb egyhá tudóso í XVII s leghírese zsi tudós Éli Vil i Viszon mi szok jelze
provence- kivév mindenü függetlenü teh bibli kor visszamenől megvo vo terjedv
mi a XV száza Józs d Medi krét szül sok utazo padov rab műveib tudju Mintho ped
f elfedé vallás alkalmakk általán szok vol enn zsidóeskün meglehet lényeg szere
vo újk folyamá Ann érdekeseb ho kimutathatól épp Magyarorsz vo el ame törvényes
gondoskodo arró ho eskületételn f fed maradhasso miut zsid saj Bibliájuk teszn
esk bíróság előt 1517-b va törvé egyenes megkövetel ho pile judaic capi habe
tegyen eskü pile zsidókt vise sap cap vol hel hel n leh említ nélk hagyn ho
ugyanabb időb Euró nyuga rész zsi egyáltal n lehete bíróság elő tan me ráj base
zsin idevonatkozo dönté irányad me szeri n tanúskodhatta magy törvényhoz teh
akko viszonyokh mért ism humán vol fövegb va eskületétel XVI.-XI száz el feléb
szám ném áll intézkede törvény út sorjába m egész n törölté mi korszerűtlen
fejvisele il kal használa ell XI száz elejétő bel zsidó-reformmozgalmakt kezd
magán zsidóságn e rés fogla állá Németországba Ausztriába Magyarországo ma
Amerikába ah reformhitközség alakulta Magyarország mozgal vezető Chor Ár ara
hírnev főrab vol a idevonatko táma műv orthodox ell ír i címme Iger Elósz od
Sendschreib ein afrikanisch Rabb sei Kolleg Euró Pra 18 mely természetes vála
orthod részr n mara jogosu vol me Chor ebb kérdésb mi valamennyibe túlme hely
korsze cél vall komo tradíció támad me Irodalo L Lipó Gesammel Schrift I köt Ei
Vorlesu üb Barhauptigke címm Zun Gesammel Schrift I kö Busch-fé Jahrbu 8 k
továb Je Encyc
11396.
CÍMS Fejvise hajlevá
SZÓCI I jellem h ép zsi ir rendkí szig Mik 18 rendeleti aka szünte
szokásmaradván eredménytelen szef zsidók zs vallásos tudományos virágz ide kiv
rab ad kifejez fejelfed korlát intézkedé szoká ir v ellenszenvükn Mó Alas
responzumai eg fejlefed pus szokás tart amely semmif kötel er nin kevé jellem h
középkor zs tudományos centrumáb Provence- zsi el ismeret v fejlefed mell vallá
megnyilvánulás él a hé nye tudomán irodal bibliaexegé filoló megalapí volt E v
XI századb Iz Vie Zo m m szer fran rab fedet fő imádkoz ná gyerme Szimchász-T
ünne ugyan járul T e Még csu Dél-Franciaország v m m fedet fő v imádkoz
Spanyolországb se enged m aminth m jelez bibl kor v tilt kohaniták pe elő diad
Kó gó -n főpap aranyoz szegé dia vise v kötelez előí szertartásokn fedet fő v
imádkoz elíté közép legkivál rabbi Maimonide Alfa más szin szef rész J D
Sulchan-Ár eg ré Csu Franciaország vol ell Ábra Nathan Lun ha-Man szerző
csodálko az h span zsi köz befe fejük Másré minden csu szokás nyilvánít egés ép
legkivál legvallásos rab egyh tudós XVI leghíres zs tudó Él Vi Viszo m szo jelz
provence kivé minden független te bibl ko visszamenő megv v terjed m X száz Józ
Med kré szü so utaz pado ra művei tudj Minth pe elfed vallá alkalmak általá szo
vo en zsidóeskü meglehe lénye szer v új folyam An érdekese h kimutatható ép
Magyarors v e am törvénye gondoskod arr h eskületétel fe maradhass miu zsi sa
Bibliáju tesz es bírósá elő 1517- v törv egyene megkövete h pil judai cap hab
tegye esk pil zsidók vis sa ca vo he he le emlí nél hagy h ugyanab idő Eur nyug
rés zs egyálta lehet bírósá el ta m rá bas zsi idevonatkoz dönt iránya m szer
tanúskodhatt mag törvényho te akk viszonyok mér is humá vo föveg v eskületéte
XVI.-X szá e felé szá né ál intézked törvén ú sorjáb egés törölt m korszerűtle
fejvisel i ka használ el X szá elejét be zsidó-reformmozgalmak kez magá zsidóság
ré fogl áll Németországb Ausztriáb Magyarország m Amerikáb a reformhitközsé
alakult Magyarorszá mozga vezet Cho Á ar hírne főra vo idevonatk tám mű orthodo
el í címm Ige Elós o Sendschrei ei afrikanisc Rab se Kolle Eur Pr 1 mel
természete vál ortho rész mar jogos vo m Cho eb kérdés m valamennyib túlm hel
korsz cé val kom tradíci táma m Irodal Lip Gesamme Schrif kö E Vorles ü
Barhauptigk cím Zu Gesamme Schrif k Busch-f Jahrb tová J Ency
11396
CÍM Fejvis hajlev
SZÓC jelle é zs i rendk szi Mi 1 rendelet ak szünt szokásmaradvá
eredménytele sze zsidó z valláso tudományo virág id ki ra a kifeje fejelfe
korlá intézked szok i ellenszenvük M Ala responzuma e fejlefe pu szoká tar amel
semmi köte e ni kev jelle középko z tudományo centrumá Provence zs e ismere
fejlefe mel vall megnyilvánulá é h ny tudomá iroda bibliaexeg filol megalap vol
X század I Vi Z sze fra ra fede f imádko n gyerm Szimchász- ünn ugya járu Mé cs
Dél-Franciaorszá fede f imádko Spanyolország s enge amint jele bib ko til
kohanitá p el dia K g - főpa aranyo szeg di vis kötele elő szertartások fede f
imádko elít közé legkivá rabb Maimonid Alf má szi sze rés Sulchan-Á e r Cs
Franciaorszá vo el Ábr Natha Lu ha-Ma szerz csodálk a spa zs kö bef fejü Másr
minde cs szoká nyilvání egé é legkivá legvalláso ra egy tudó XV leghíre z tud É
V Visz sz jel provenc kiv minde függetle t bib k visszamen meg terje szá Jó Me
kr sz s uta pad r műve tud Mint p elfe vall alkalma által sz v e zsidóesk
megleh lény sze ú folya A érdekes kimutathat é Magyaror a törvény gondosko ar
eskületéte f maradhas mi zs s Bibliáj tes e bírós el 1517 tör egyen megkövet pi
juda ca ha tegy es pi zsidó vi s c v h h l eml né hag ugyana id Eu nyu ré z
egyált lehe bírós e t r ba zs idevonatko dön irány sze tanúskodhat ma törvényh
t ak viszonyo mé i hum v föve eskületét XVI.- sz fel sz n á intézke törvé sorjá
egé töröl korszerűtl fejvise k haszná e sz elejé b zsidó-reformmozgalma ke mag
zsidósá r fog ál Németország Ausztriá Magyarorszá Ameriká reformhitközs alakul
Magyarorsz mozg veze Ch a hírn főr v idevonat tá m orthod e cím Ig Eló
Sendschre e afrikanis Ra s Koll Eu P me természet vá orth rés ma jogo v Ch e
kérdé valamennyi túl he kors c va ko tradíc tám Iroda Li Gesamm Schri k Vorle
Barhauptig cí Z Gesamm Schri Busch- Jahr tov Enc
1139
CÍ Fejvi hajle
SZÓ jell z rend sz M rendele a szün szokásmaradv eredménytel sz zsid vallás
tudomány virá i k r kifej fejelf korl intézke szo ellenszenvü Al responzum
fejlef p szok ta ame semm köt n ke jell középk tudomány centrum Provenc z ismer
fejlef me val megnyilvánul n tudom irod bibliaexe filo megala vo száza V sz fr
r fed imádk gyer Szimchász ün ugy jár M c Dél-Franciaorsz fed imádk
Spanyolorszá eng amin jel bi k ti kohanit e di főp arany sze d vi kötel el
szertartáso fed imádk elí köz legkiv rab Maimoni Al m sz sz ré Sulchan- C
Franciaorsz v e Áb Nath L ha-M szer csodál sp z k be fej Más mind c szok
nyilván eg legkiv legvallás r eg tud X leghír tu Vis s je proven ki mind
függetl bi visszame me terj sz J M k s ut pa műv tu Min elf val alkalm álta s zsidóes
megle lén sz foly érdeke kimutatha Magyaro törvén gondosk a eskületét maradha m
z Bibliá te bíró e 151 tö egye megköve p jud c h teg e p zsid v em n ha ugyan i
E ny r egyál leh bíró b z idevonatk dö irán sz tanúskodha m törvény a viszony m
hu föv eskületé XVI. s fe s intézk törv sorj eg törö korszerűt fejvis haszn s
elej zsidó-reformmozgalm k ma zsidós fo á Németorszá Ausztri Magyarorsz Amerik
reformhitköz alaku Magyarors moz vez C hír fő idevona t ortho cí I El Sendschr
afrikani R Kol E m természe v ort ré m jog C kérd valamenny tú h kor v k tradí
tá Irod L Gesam Schr Vorl Barhaupti c Gesam Schr Busch Jah to En