11628.htm
CÍMSZÓ: Frigytáblák
SZÓCIKK: Frigytáblák
(luchosz habrisz), a Bibliában említett két kőtábla a ráírott törvényekkel,
amelyet Mózes az Istentől vett át a Színáj hegyén. Miután a szövetség az Örökkévaló
és Izrael között a Színájon ünnepélyesen megköttetett, Mózes felment a hegyre,
ahol negyven napig tartózkodott, majd Isten átadta neki a két kőtáblát Isten
keze írásával (Mózes II. 31, 18). Mózes hirtelen haragjában, hogy a nép
bálványimádásba süllyedt, eltörte a F.-at s Isten parancsára újakat készített,
amelyekre Isten maga véste rá azokat a szavakat, amelyek az előbbieken
állottak. (Mózes II. 34. 1) A Salamon Templomának felavatásáról szóló
történetből kitűnik, hogy a F.-at a frigyládában tartották (Királyok I. 8. 9).
A F.-ról többet nem is mond a Biblia s valószínű, hogy ezek a Templom
pusztulásakor a frigyládával együtt megsemmisültek. E bibliai hagyománynak
feltétlenül van történelmi alapja, amit egyébként az ásatásoknál talált
okiratok és kő táblatöredékek is bizonyítanak. Az azonban nem deríthető ki
pontosan, mi volt ráírva vagy vésve ezekre a F.-ra. Mózes II. 24, 26. szerint
Mózes (tehát nem Isten) a Tíz Parancsolatot írta rá a F.-ra. Hogy azonban mit
kell érteni a Tíz Parancsolat alatt, az ilyen néven ismert etnikai szabályok
gyűjteményét-e, vagy ennek egy másik változatát, esetleg - mint Goethe
magyarázta - vallásszabályok sorozatát, a bibliai tudománynak ez máig is
nyitott kérdése. Az Aggada és a Kabbala behatóan foglalkoznak a F.-kal és sok
mondaszerűt közölnek ezzel a kérdéssel kapcsolatban. A babiloni Talmud szerint
a frigyládában a két kőtábla mellett az eltört F. maradványait (sivre luchosz)
is őrizték. A széttört törvénytáblának ebből a megbecsüléséből az Aggada azt a
tanulságot vonja le, hogy a megtört és tudományát elfelejtő öreg tudóst is
tisztelni kell.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1628. címszó a lexikon =>
297. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11628.htm
CÍMSZÓ: Frigytáblák
SZÓCIKK: Frigytáblák luchosz habrisz , a Bibliában említett két kőtábla a
ráírott törvényekkel, amelyet Mózes az Istentől vett át a Színáj hegyén. Miután
a szövetség az Örökkévaló és Izrael között a Színájon ünnepélyesen
megköttetett, Mózes felment a hegyre, ahol negyven napig tartózkodott, majd
Isten átadta neki a két kőtáblát Isten keze írásával Mózes II. 31, 18 . Mózes
hirtelen haragjában, hogy a nép bálványimádásba süllyedt, eltörte a F.-at s
Isten parancsára újakat készített, amelyekre Isten maga véste rá azokat a
szavakat, amelyek az előbbieken állottak. Mózes II. 34. 1 A Salamon Templomának
felavatásáról szóló történetből kitűnik, hogy a F.-at a frigyládában tartották
Királyok I. 8. 9 . A F.-ról többet nem is mond a Biblia s valószínű, hogy ezek
a Templom pusztulásakor a frigyládával együtt megsemmisültek. E bibliai
hagyománynak feltétlenül van történelmi alapja, amit egyébként az ásatásoknál
talált okiratok és kő táblatöredékek is bizonyítanak. Az azonban nem deríthető
ki pontosan, mi volt ráírva vagy vésve ezekre a F.-ra. Mózes II. 24, 26. szerint
Mózes tehát nem Isten a Tíz Parancsolatot írta rá a F.-ra. Hogy azonban mit
kell érteni a Tíz Parancsolat alatt, az ilyen néven ismert etnikai szabályok
gyűjteményét-e, vagy ennek egy másik változatát, esetleg - mint Goethe
magyarázta - vallásszabályok sorozatát, a bibliai tudománynak ez máig is
nyitott kérdése. Az Aggada és a Kabbala behatóan foglalkoznak a F.-kal és sok
mondaszerűt közölnek ezzel a kérdéssel kapcsolatban. A babiloni Talmud szerint
a frigyládában a két kőtábla mellett az eltört F. maradványait sivre luchosz is
őrizték. A széttört törvénytáblának ebből a megbecsüléséből az Aggada azt a
tanulságot vonja le, hogy a megtört és tudományát elfelejtő öreg tudóst is
tisztelni kell.
11628.ht
CÍMSZÓ Frigytáblá
SZÓCIKK Frigytáblá luchos habris Bibliába említet ké kőtábl ráírot
törvényekkel amelye Móze a Istentő vet á Színá hegyén Miutá szövetsé a
Örökkéval é Izrae közöt Színájo ünnepélyese megköttetett Móze felmen hegyre aho
negyve napi tartózkodott maj Iste átadt nek ké kőtáblá Iste kez írásáva Móze II
31 1 Móze hirtele haragjában hog né bálványimádásb süllyedt eltört F.-a Iste
parancsár újaka készített amelyekr Iste mag vést r azoka szavakat amelye a
előbbieke állottak Móze II 34 Salamo Templomána felavatásáró szól történetbő
kitűnik hog F.-a frigyládába tartottá Királyo I 8 F.-ró többe ne i mon Bibli
valószínű hog eze Templo pusztulásako frigyládáva együt megsemmisültek biblia
hagyományna feltétlenü va történelm alapja ami egyébkén a ásatásokná talál
okirato é k táblatöredéke i bizonyítanak A azonba ne deríthet k pontosan m vol
ráírv vag vésv ezekr F.-ra Móze II 24 26 szerin Móze tehá ne Iste Tí
Parancsolato írt r F.-ra Hog azonba mi kel érten Tí Parancsola alatt a ilye
néve ismer etnika szabályo gyűjteményét-e vag enne eg mási változatát esetle min
Goeth magyarázt vallásszabályo sorozatát biblia tudományna e mái i nyitot
kérdése A Aggad é Kabbal behatóa foglalkozna F.-ka é so mondaszerű közölne ezze
kérdésse kapcsolatban babilon Talmu szerin frigyládába ké kőtábl mellet a eltör
F maradványai sivr luchos i őrizték széttör törvénytáblána ebbő megbecsülésébő
a Aggad az tanulságo vonj le hog megtör é tudományá elfelejt öre tudós i
tiszteln kell
11628.h
CÍMSZ Frigytábl
SZÓCIK Frigytábl lucho habri Bibliáb említe k kőtáb ráíro törvényekke amely
Móz Istent ve Szín hegyé Miut szövets Örökkéva Izra közö Színáj ünnepélyes
megköttetet Móz felme hegyr ah negyv nap tartózkodot ma Ist átad ne k kőtábl
Ist ke írásáv Móz I 3 Móz hirtel haragjába ho n bálványimádás süllyed eltör F.-
Ist parancsá újak készítet amelyek Ist ma vés azok szavaka amely előbbiek
állotta Móz I 3 Salam Templomán felavatásár szó történetb kitűni ho F.-
frigyládáb tartott Király F.-r több n mo Bibl valószín ho ez Templ pusztulásak
frigyládáv együ megsemmisülte bibli hagyományn feltétlen v történel alapj am
egyébké ásatásokn talá okirat táblatöredék bizonyítana azonb n deríthe pontosa
vo ráír va vés ezek F.-r Móz I 2 2 szeri Móz teh n Ist T Parancsolat ír F.-r Ho
azonb m ke érte T Parancsol alat ily név isme etnik szabály gyűjteményét- va enn
e más változatá esetl mi Goet magyaráz vallásszabály sorozatá bibli tudományn
má nyito kérdés Agga Kabba beható foglalkozn F.-k s mondaszer közöln ezz
kérdéss kapcsolatba babilo Talm szeri frigyládáb k kőtáb melle eltö maradványa
siv lucho őrizté széttö törvénytáblán ebb megbecsüléséb Agga a tanulság von l
ho megtö tudomány elfelej ör tudó tisztel kel
11628.
CÍMS Frigytáb
SZÓCI Frigytáb luch habr Bibliá említ kőtá ráír törvényekk amel Mó Isten v
Szí hegy Miu szövet Örökkév Izr köz Színá ünnepélye megköttete Mó felm hegy a
negy na tartózkodo m Is áta n kőtáb Is k írásá Mó Mó hirte haragjáb h
bálványimádá süllye eltö F. Is parancs úja készíte amelye Is m vé azo szavak
amel előbbie állott Mó Sala Templomá felavatásá sz történet kitűn h F.
frigyládá tartot Királ F.- töb m Bib valószí h e Temp pusztulása frigyládá egy
megsemmisült bibl hagyomány feltétle történe alap a egyébk ásatások tal okira
táblatöredé bizonyítan azon deríth pontos v ráí v vé eze F.- Mó szer Mó te Is
Parancsola í F.- H azon k ért Parancso ala il né ism etni szabál gyűjteményét v
en má változat eset m Goe magyará vallásszabál sorozat bibl tudomány m nyit
kérdé Agg Kabb behat foglalkoz F.- mondasze közöl ez kérdés kapcsolatb babil
Tal szer frigyládá kőtá mell elt maradvány si luch őrizt szétt törvénytáblá eb
megbecsülésé Agg tanulsá vo h megt tudomán elfele ö tud tiszte ke
11628
CÍM Frigytá
SZÓC Frigytá luc hab Bibli emlí kőt ráí törvények ame M Iste Sz heg Mi
szöve Örökké Iz kö Szín ünnepély megköttet M fel heg neg n tartózkod I át kőtá I
írás M M hirt haragjá bálványimád sülly elt F I paranc új készít amely I v az
szava ame előbbi állot M Sal Templom felavatás s történe kitű F frigylád tarto
Kirá F. tö Bi valósz Tem pusztulás frigylád eg megsemmisül bib hagyomán feltétl
történ ala egyéb ásatáso ta okir táblatöred bizonyíta azo derít ponto rá v ez
F. M sze M t I Parancsol F. azo ér Parancs al i n is etn szabá gyűjteményé e m
változa ese Go magyar vallásszabá soroza bib tudomán nyi kérd Ag Kab beha
foglalko F. mondasz közö e kérdé kapcsolat babi Ta sze frigylád kőt mel el
maradván s luc őriz szét törvénytábl e megbecsülés Ag tanuls v meg tudomá elfel
tu tiszt k
1162
CÍ Frigyt
SZÓ Frigyt lu ha Bibl eml kő rá törvénye am Ist S he M szöv Örökk I k Szí
ünnepél megkötte fe he ne tartózko á kőt írá hir haragj bálványimá süll el
paran ú készí amel a szav am előbb állo Sa Templo felavatá történ kit frigylá
tart Kir F t B valós Te pusztulá frigylá e megsemmisü bi hagyomá feltét törté
al egyé ásatás t oki táblatöre bizonyít az derí pont r e F sz Parancso F az é
Paranc a i et szab gyűjtemény változ es G magya vallásszab soroz bi tudomá ny
kér A Ka beh foglalk F mondas köz kérd kapcsola bab T sz frigylá kő me e
maradvá lu őri szé törvénytáb megbecsülé A tanul me tudom elfe t tisz