11729.htm
CÍMSZÓ: Gettó
SZÓCIKK: "Bécsben, ahol
az egész középkoron át laktak zsidók, csupán 1570. létesült a G. s bár a zsidók
azt a város területén kívül akarták felépíteni, a hatóság a dóm és a Duna közti
részen telepítette le őket, azzal a rendkívül jellemző megokolással, mely a G.
s általában az európai zsidóság történetének megértésénél igen fontos, «hogy
meg ne szökjenek». Ez azt jelenti, hogy a városoknak a kereskedelem és bizonyos
iparágak miatt is (p. o. aranyművesség) kimondottan szükségük volt a zsidókra,
de városi polgári jogot mégis vonakodtak nekik megadni. Sok helyen a G.-t
könyörtelenül építették fel s ebben is különbözik az a zsidóktól lakott
városnegyedektől, amelyek nem voltak G.-ok. Sok helyen előírták, hogy az
ablakoknak nem szabad az utcára nézni, vagy pedig a lehetőség szerint
korlátozták az utcára tekintő ablakok számát. Általában óriási háztömbök
voltak, amelyeknél emeletet emeletre hordtak irgalmatlanul, amit azt a lakosság
növekedés kívánta. Ez utóbbira példa a pozsonyi G. is, mely leégése előtt
világosan mutatta ezt a régebben alkalmazott építési kényszert. A leghíresebb
és legszomorúbb azonban éppen a gazdagsága miatt különösen tekintélyes római G.
volt. Ezt a XVI. sz.-ban építtette a zsidók iránt állandóan kegyetlen IV. Pál
(Caraffa) pápa, aki mint az Egyházállam szuvrénje éppen az általa szigorított
spanyolországi inkvizíció Rómába menekült áldozatait volt kénytelen
kereskedelempolitikai okból befogadni. Ezek és az 1500 éve óta ott élő olasz
zsidók lakták azt a legjellegzetesebb G.-ját a világnak, amelynek nyomai máig
megvannak s amely a Tiberio kiöntési helyén, Róma legegészségtelenebb részén
terült el. Itt 6-7 emeletet hordtak egymásra s egészen 1850-ig az ottlakást
évről-évre nagy megalázkodással kellett kérelmezniük. A forradalmi mozgalmak
előszeleinek jelentkezésekor, 1847. ugyan IX. Pius lebontatta a G. híres
falait, de az 1848. reakció után visszaállíttatta a kapukat s az évente
fizetendő zsidó-adókat, melyeknek eltörlését utoljára 1870. kérelmezték tőle a
zsidók, de eredménytelenül. Amint azonban egy év múlva a független olasz
királyság megalakult, mindenütt elpusztították a G. középkori zsarnokságát
jelképező falait és kapuit. Úgy a római, mint a nem kevésbé híres velencei G.-k
nevezetesek voltak számos, különböző rítusú templomaikról s azok mesés
gazdagságú felszereléseikről. Különösen a szefardok templomai bővelkedtek
hatalmas értékű arany- és ezüst kegyszerekkel és műtárgyakkal s rendkívül
értékes pergamen kéziratokkal, tóratekercsekkel, hagadákkal és megillákkal.
Ugyanez áll a többi, sőt az egészen kis olasz városok G.-ira is. Így
nevezetesek voltak Bologna, Mantova, Ferrara, Padova, Cremona és Trieszt G.-i.
Ellenben nem minősíthetők semmiképp sem G.-knak azon zsidónegyedek, melyek
szabad letelepedési helyek voltak s amelyek közül legnevezetesebb Livorno és
Amszterdam zsidónegyedei voltak, vagy amilyen a XVIII. sz.-tól kezdve máig az
óriási méretű, de csaknem teljesen zsidóktól lakott londoni Whitechapel. A G.-k
története több jelentékeny tüzet jegyzett fel, így a frankfurti G. leégését
1711. s a nikolsburgiét 1709. Mindkettő teljesen leégett, de mindkettő újra
felépült császári rendeletre s éppen később vált a zsidóságra nézve jelentőssé.
A frankfurti G.-ban a XVII. sz.-ban színház is volt, melyet keresztények is
látogattak. Az előadott színdarab címe József eladásának komédiája volt, s
tárgyánál fogva a feljegyzések szerint példátlan népszerűségnek örvendett.
Askenáz (németnyelvű) területen kétségtelenül a leghíresebb volt a zsidóság
történetében és kultúrájában oly nagy szerepet betöltő prágai G.T mely bár
rendkívül nagy területen épült, mégsem volt elég nagy a forgalom
lebonyolítására, úgy, hogy a hatóság a G.-n kívül fekvő «Tändelmarkt»-ot is a
zsidó kereskedők rendelkezésére bocsátotta. A prágai G.-t hivatalos iratokban
«a város ötödik kerületének» nevezték. A prágai G., melyet Magyarország legtöbb
zsidó tudósa évszázadokon át látogatott, rabbijai, tudósai, nagyszerű
intézményei, társadalmi élete, népessége és nagysága miatt látványosság volt
zsidók és keresztények számára egyaránt. Ez a G. túlnőtt minden más G. keretein
és valódi «status in statu» volt, külön városházával (mely máig megvan s mint
hitközségi székház szerepel), amelynek tornya és órája volt, az utóbbi héber számokkal
balról-jobbra irányítva. A G.-nak négy hatóságilag elismert gildéje (céh) volt,
u. m. a cipész, szabó, ékszerész és hentes-gildék. Ezek közül az utóbbinak a
másik négy kerület hasonló gildéje feletti elsőségét ünnepélyes alkalmakkor
hatóságilag ismerték el, miután a zsidó mészárosok az 1848-i svéd megszállás
alatt kiváló hősiességükkel tűntek ki. A prágai G. Béth-Dinje az állam által
elismert és respektált igazságszolgáltató fórum volt, még pedig felsőbb és
alsóbb törvényszék jellegével felruházva. Az állami leiratok, mint a «felsőbb
bíróság»-ról emlékeznek meg a Bész-din magasabb fokozatáról. Büntetés esetén az
általuk elítéltet a városi fogházőr vette át. A legrespektáltabb volt a
főrabbi, aki egyszersmind a nagy teológiai iskola vezetője és a Bész-Din elnöke
volt, továbbá az elöljárók (parnassim), a kórház és az iskolák vezetői s a
működő rabbik voltak. Híres volt a prágai G. a«Schulklopfer»-ről és a
«Stadtsamesz»-ról is. Ezek kötelessége volt reggel és este a templomba
menetekre figyelmeztetni a lakosságot, reggel felköltéssel, este pedig német és
cseh nyelven. (A templom bahívásnak ez a módja a legújabb időkig sok magyar
zsidó hitközségben is dívott). A G.-nak saját rendészete volt s ezt az ú. n.
«Stadt-sómrim» (városőrök) látták el, akiket a hatóság is elismert. Ugyancsak a
legkifejlettebb s az összes G.-kra irányadók voltak Prágában a templomok,
iskolák, jótékonyegyletek és a Chevra. A társadalmi élet igen fejlett volt és
az ünnepségek és bankettek úgy ott, mint Nikolsburgban éppoly híresek voltak,
mint a nők öltözködése ünnepnapokon. Ezeknek kinövései ellen p. o.
Nikolsburgban a Bész-din teljes jogkörrel beavatkozott s a felesleges kérkedést
eltiltotta, sőt az étekrendet is megállapította. A XVI. sz.-ban már a német
krónikás «Rosengarten»-nek nevezi a prágai G.-t, amely a keresztényeknek is
kedvelt szórakozó helye volt, amikor zsidó ünnepekkor ott megjelentek. Mégis a
G.-k egész fennállása alatt nem fordult elő az erkölcsbe ütközésnek egyetlen,
jelensége sem és sohasem fordult elő a XVI. sz. krónikása szerint, hogy
egyetlen nő a G. kapuin kívül maradt volna s hogy egyetlen nőnek hírnevét gáncs
érte volna. Intézményeinél és társadalmi életénél fogva a prágai és nikolsburgi
G.-k voltak a magyarországiakra nézve is irányadók s kisebb-nagyobb mértékben
ugyanazon életformák és szokások terjedtek el Óbuda, Kismarton és Pozsony
G.-iban. A G. tehát sötét árnyoldalai mellett, mint amilyen a kényszerlakás,
elzártság a külvilágtól, zsidó fejadó és a velük állandóan éreztetett
intolerancia mellett (p. o. kereszény ünnepnapon nem volt szabad a G.-t
elhagyni), megvoltak a zsidóság későbbi fejlődésére az évezredes bensőséges
élet folytán kimagaslóan jótékony hatásai. A G. egyszerű tömegházai valódi
«Bész-Jiszróel», (Isráel házai) voltak, ahol mindenki családjának élt s egymást
kölcsönösen istápolta s ahol mindenkinek főfoglalkozása a kenyérkereset után
megmaradt időnek kihasználása volt a család körében eltöltött tanulás és a
vallásos elmélyedés céljából. A G. majdnem minden lakója héberül is tudott s a
zsidó tudományos iratokat tanulmányozta. Mindenkinek erényes, tiszta és
vallásos életet kellett élnie, mert mindenkinek élete nyílt tükör volt s
mindenkit szomszédja ellenőrzött születésétől halála órájáig. Ez a kölcsönös
egymásrautaltság egy évezreden át s az azzal járó testvéries érzés a G.
falainak lerombolása után is hívatott a zsidóságot összetartani a
kinyilatkoztatás erkölcsi parancsainak szellemében. Irodalom. A zsidóság
történetét városok szerint tárgyaló monographiák, melyek valamennyi
jelentékenyebb hitközségről vannak, német, francia és angol nyelven (így főleg
Wien, Prága, Mainz, Köln, Berlin, London, Paris, Flórenc, Róma stb.
hitközségeiről) magyarul főképp Büchler Sándor: A zsidók tört. Pesten; Pollák
M., A zsidók tört. Európában, továbbá Wolftól A kismartoni zsidók tört. stb.
Fontosabbak ezeknél is a G.-k s az egész zsidóság belső életét tárgyaló köv.
jelentékeny munkák: A. Berliner, Aus dem Leben der deutschen Juden im
Mittelalter (1900); Abrahams, Jewish Life in the Middle Ages (1902) és David
Philipson, European Jewrics (1894), valamint Güdemann, Geschichte des
Erziehungswesen der Juden in Italien und Deutschland."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1729. címszó a lexikon =>
312. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11729.htm
CÍMSZÓ: Gettó
SZÓCIKK: Bécsben, ahol az egész középkoron át laktak zsidók, csupán 1570.
létesült a G. s bár a zsidók azt a város területén kívül akarták felépíteni, a
hatóság a dóm és a Duna közti részen telepítette le őket, azzal a rendkívül
jellemző megokolással, mely a G. s általában az európai zsidóság történetének
megértésénél igen fontos, hogy meg ne szökjenek . Ez azt jelenti, hogy a
városoknak a kereskedelem és bizonyos iparágak miatt is p. o. aranyművesség
kimondottan szükségük volt a zsidókra, de városi polgári jogot mégis vonakodtak
nekik megadni. Sok helyen a G.-t könyörtelenül építették fel s ebben is
különbözik az a zsidóktól lakott városnegyedektől, amelyek nem voltak G.-ok.
Sok helyen előírták, hogy az ablakoknak nem szabad az utcára nézni, vagy pedig
a lehetőség szerint korlátozták az utcára tekintő ablakok számát. Általában
óriási háztömbök voltak, amelyeknél emeletet emeletre hordtak irgalmatlanul,
amit azt a lakosság növekedés kívánta. Ez utóbbira példa a pozsonyi G. is, mely
leégése előtt világosan mutatta ezt a régebben alkalmazott építési kényszert. A
leghíresebb és legszomorúbb azonban éppen a gazdagsága miatt különösen
tekintélyes római G. volt. Ezt a XVI. sz.-ban építtette a zsidók iránt
állandóan kegyetlen IV. Pál Caraffa pápa, aki mint az Egyházállam szuvrénje éppen
az általa szigorított spanyolországi inkvizíció Rómába menekült áldozatait volt
kénytelen kereskedelempolitikai okból befogadni. Ezek és az 1500 éve óta ott
élő olasz zsidók lakták azt a legjellegzetesebb G.-ját a világnak, amelynek
nyomai máig megvannak s amely a Tiberio kiöntési helyén, Róma
legegészségtelenebb részén terült el. Itt 6-7 emeletet hordtak egymásra s
egészen 1850-ig az ottlakást évről-évre nagy megalázkodással kellett
kérelmezniük. A forradalmi mozgalmak előszeleinek jelentkezésekor, 1847. ugyan
IX. Pius lebontatta a G. híres falait, de az 1848. reakció után
visszaállíttatta a kapukat s az évente fizetendő zsidó-adókat, melyeknek
eltörlését utoljára 1870. kérelmezték tőle a zsidók, de eredménytelenül. Amint
azonban egy év múlva a független olasz királyság megalakult, mindenütt
elpusztították a G. középkori zsarnokságát jelképező falait és kapuit. Úgy a
római, mint a nem kevésbé híres velencei G.-k nevezetesek voltak számos,
különböző rítusú templomaikról s azok mesés gazdagságú felszereléseikről.
Különösen a szefardok templomai bővelkedtek hatalmas értékű arany- és ezüst
kegyszerekkel és műtárgyakkal s rendkívül értékes pergamen kéziratokkal,
tóratekercsekkel, hagadákkal és megillákkal. Ugyanez áll a többi, sőt az
egészen kis olasz városok G.-ira is. Így nevezetesek voltak Bologna, Mantova,
Ferrara, Padova, Cremona és Trieszt G.-i. Ellenben nem minősíthetők semmiképp
sem G.-knak azon zsidónegyedek, melyek szabad letelepedési helyek voltak s
amelyek közül legnevezetesebb Livorno és Amszterdam zsidónegyedei voltak, vagy
amilyen a XVIII. sz.-tól kezdve máig az óriási méretű, de csaknem teljesen
zsidóktól lakott londoni Whitechapel. A G.-k története több jelentékeny tüzet
jegyzett fel, így a frankfurti G. leégését 1711. s a nikolsburgiét 1709. Mindkettő
teljesen leégett, de mindkettő újra felépült császári rendeletre s éppen később
vált a zsidóságra nézve jelentőssé. A frankfurti G.-ban a XVII. sz.-ban színház
is volt, melyet keresztények is látogattak. Az előadott színdarab címe József
eladásának komédiája volt, s tárgyánál fogva a feljegyzések szerint példátlan
népszerűségnek örvendett. Askenáz németnyelvű területen kétségtelenül a
leghíresebb volt a zsidóság történetében és kultúrájában oly nagy szerepet
betöltő prágai G.T mely bár rendkívül nagy területen épült, mégsem volt elég
nagy a forgalom lebonyolítására, úgy, hogy a hatóság a G.-n kívül fekvő
Tändelmarkt -ot is a zsidó kereskedők rendelkezésére bocsátotta. A prágai G.-t
hivatalos iratokban a város ötödik kerületének nevezték. A prágai G., melyet
Magyarország legtöbb zsidó tudósa évszázadokon át látogatott, rabbijai,
tudósai, nagyszerű intézményei, társadalmi élete, népessége és nagysága miatt
látványosság volt zsidók és keresztények számára egyaránt. Ez a G. túlnőtt
minden más G. keretein és valódi status in statu volt, külön városházával mely
máig megvan s mint hitközségi székház szerepel , amelynek tornya és órája volt,
az utóbbi héber számokkal balról-jobbra irányítva. A G.-nak négy hatóságilag
elismert gildéje céh volt, u. m. a cipész, szabó, ékszerész és hentes-gildék.
Ezek közül az utóbbinak a másik négy kerület hasonló gildéje feletti elsőségét
ünnepélyes alkalmakkor hatóságilag ismerték el, miután a zsidó mészárosok az
1848-i svéd megszállás alatt kiváló hősiességükkel tűntek ki. A prágai G.
Béth-Dinje az állam által elismert és respektált igazságszolgáltató fórum volt,
még pedig felsőbb és alsóbb törvényszék jellegével felruházva. Az állami
leiratok, mint a felsőbb bíróság -ról emlékeznek meg a Bész-din magasabb
fokozatáról. Büntetés esetén az általuk elítéltet a városi fogházőr vette át. A
legrespektáltabb volt a főrabbi, aki egyszersmind a nagy teológiai iskola
vezetője és a Bész-Din elnöke volt, továbbá az elöljárók parnassim , a kórház
és az iskolák vezetői s a működő rabbik voltak. Híres volt a prágai G. a
Schulklopfer -ről és a Stadtsamesz -ról is. Ezek kötelessége volt reggel és
este a templomba menetekre figyelmeztetni a lakosságot, reggel felköltéssel,
este pedig német és cseh nyelven. A templom bahívásnak ez a módja a legújabb
időkig sok magyar zsidó hitközségben is dívott . A G.-nak saját rendészete volt
s ezt az ú. n. Stadt-sómrim városőrök látták el, akiket a hatóság is elismert.
Ugyancsak a legkifejlettebb s az összes G.-kra irányadók voltak Prágában a
templomok, iskolák, jótékonyegyletek és a Chevra. A társadalmi élet igen
fejlett volt és az ünnepségek és bankettek úgy ott, mint Nikolsburgban éppoly
híresek voltak, mint a nők öltözködése ünnepnapokon. Ezeknek kinövései ellen p.
o. Nikolsburgban a Bész-din teljes jogkörrel beavatkozott s a felesleges
kérkedést eltiltotta, sőt az étekrendet is megállapította. A XVI. sz.-ban már a
német krónikás Rosengarten -nek nevezi a prágai G.-t, amely a keresztényeknek
is kedvelt szórakozó helye volt, amikor zsidó ünnepekkor ott megjelentek. Mégis
a G.-k egész fennállása alatt nem fordult elő az erkölcsbe ütközésnek egyetlen,
jelensége sem és sohasem fordult elő a XVI. sz. krónikása szerint, hogy
egyetlen nő a G. kapuin kívül maradt volna s hogy egyetlen nőnek hírnevét gáncs
érte volna. Intézményeinél és társadalmi életénél fogva a prágai és nikolsburgi
G.-k voltak a magyarországiakra nézve is irányadók s kisebb-nagyobb mértékben
ugyanazon életformák és szokások terjedtek el Óbuda, Kismarton és Pozsony
G.-iban. A G. tehát sötét árnyoldalai mellett, mint amilyen a kényszerlakás,
elzártság a külvilágtól, zsidó fejadó és a velük állandóan éreztetett
intolerancia mellett p. o. kereszény ünnepnapon nem volt szabad a G.-t elhagyni
, megvoltak a zsidóság későbbi fejlődésére az évezredes bensőséges élet folytán
kimagaslóan jótékony hatásai. A G. egyszerű tömegházai valódi Bész-Jiszróel ,
Isráel házai voltak, ahol mindenki családjának élt s egymást kölcsönösen
istápolta s ahol mindenkinek főfoglalkozása a kenyérkereset után megmaradt
időnek kihasználása volt a család körében eltöltött tanulás és a vallásos
elmélyedés céljából. A G. majdnem minden lakója héberül is tudott s a zsidó
tudományos iratokat tanulmányozta. Mindenkinek erényes, tiszta és vallásos
életet kellett élnie, mert mindenkinek élete nyílt tükör volt s mindenkit
szomszédja ellenőrzött születésétől halála órájáig. Ez a kölcsönös
egymásrautaltság egy évezreden át s az azzal járó testvéries érzés a G.
falainak lerombolása után is hívatott a zsidóságot összetartani a
kinyilatkoztatás erkölcsi parancsainak szellemében. Irodalom. A zsidóság
történetét városok szerint tárgyaló monographiák, melyek valamennyi
jelentékenyebb hitközségről vannak, német, francia és angol nyelven így főleg
Wien, Prága, Mainz, Köln, Berlin, London, Paris, Flórenc, Róma stb.
hitközségeiről magyarul főképp Büchler Sándor: A zsidók tört. Pesten; Pollák
M., A zsidók tört. Európában, továbbá Wolftól A kismartoni zsidók tört. stb.
Fontosabbak ezeknél is a G.-k s az egész zsidóság belső életét tárgyaló köv.
jelentékeny munkák: A. Berliner, Aus dem Leben der deutschen Juden im
Mittelalter 1900 ; Abrahams, Jewish Life in the Middle Ages 1902 és David
Philipson, European Jewrics 1894 , valamint Güdemann, Geschichte des
Erziehungswesen der Juden in Italien und Deutschland.
11729.ht
CÍMSZÓ Gett
SZÓCIKK Bécsben aho a egés középkoro á lakta zsidók csupá 1570 létesül G bá
zsidó az váro területé kívü akartá felépíteni hatósá dó é Dun közt része
telepített l őket azza rendkívü jellemz megokolással mel G általába a európa
zsidósá történeténe megértéséné ige fontos hog me n szökjene E az jelenti hog
városokna kereskedele é bizonyo iparága miat i p o aranyművessé kimondotta
szükségü vol zsidókra d város polgár jogo mégi vonakodta neki megadni So helye
G.- könyörtelenü építetté fe ebbe i különbözi a zsidóktó lakot városnegyedektől
amelye ne volta G.-ok So helye előírták hog a ablakokna ne szaba a utcár nézni
vag pedi lehetősé szerin korlátoztá a utcár tekint ablako számát Általába óriás
háztömbö voltak amelyekné emelete emeletr hordta irgalmatlanul ami az lakossá
növekedé kívánta E utóbbir péld pozsony G is mel leégés előt világosa mutatt ez
régebbe alkalmazot építés kényszert leghíreseb é legszomorúb azonba éppe
gazdagság miat különöse tekintélye róma G volt Ez XVI sz.-ba építtett zsidó irán
állandóa kegyetle IV Pá Caraff pápa ak min a Egyházálla szuvrénj éppe a által
szigorítot spanyolország inkvizíci Rómáb menekül áldozatai vol kénytele
kereskedelempolitika okbó befogadni Eze é a 150 év ót ot él olas zsidó laktá az
legjellegzeteseb G.-já világnak amelyne nyoma mái megvanna amel Tiberi kiöntés
helyén Róm legegészségteleneb részé terül el It 6- emelete hordta egymásr
egésze 1850-i a ottlakás évről-évr nag megalázkodássa kellet kérelmezniük
forradalm mozgalma előszeleine jelentkezésekor 1847 ugya IX Piu lebontatt G
híre falait d a 1848 reakci utá visszaállíttatt kapuka a évent fizetend
zsidó-adókat melyekne eltörlésé utoljár 1870 kérelmezté től zsidók d
eredménytelenül Amin azonba eg é múlv függetle olas királysá megalakult
mindenüt elpusztítottá G középkor zsarnokságá jelképez falai é kapuit Úg római
min ne kevésb híre velence G.- nevezetese volta számos különböz rítus
templomaikró azo mesé gazdagság felszereléseikről Különöse szefardo temploma
bővelkedte hatalma érték arany é ezüs kegyszerekke é műtárgyakka rendkívü
értéke pergame kéziratokkal tóratekercsekkel hagadákka é megillákkal Ugyane ál
többi ső a egésze ki olas városo G.-ir is Íg nevezetese volta Bologna Mantova
Ferrara Padova Cremon é Triesz G.-i Ellenbe ne minősíthető semmikép se G.-kna
azo zsidónegyedek melye szaba letelepedés helye volta amelye közü
legnevezeteseb Livorn é Amszterda zsidónegyede voltak vag amilye XVIII sz.-tó
kezdv mái a óriás méretű d csakne teljese zsidóktó lakot london Whitechapel G.-
történet töb jelentéken tüze jegyzet fel íg frankfurt G leégésé 1711
nikolsburgié 1709 Mindkett teljese leégett d mindkett újr felépül császár
rendeletr éppe későb vál zsidóságr nézv jelentőssé frankfurt G.-ba XVII sz.-ba
színhá i volt melye kereszténye i látogattak A előadot színdara cím Józse
eladásána komédiáj volt tárgyáná fogv feljegyzése szerin példátla népszerűségne
örvendett Askená németnyelv területe kétségtelenü leghíreseb vol zsidósá
történetébe é kultúrájába ol nag szerepe betölt prága G. mel bá rendkívü nag
területe épült mégse vol elé nag forgalo lebonyolítására úgy hog hatósá G.-
kívü fekv Tändelmark -o i zsid kereskedő rendelkezésér bocsátotta prága G.-
hivatalo iratokba váro ötödi kerületéne nevezték prága G. melye Magyarorszá
legtöb zsid tudós évszázadoko á látogatott rabbijai tudósai nagyszer
intézményei társadalm élete népesség é nagyság miat látványossá vol zsidó é
kereszténye számár egyaránt E G túlnőt minde má G keretei é valód statu i stat
volt külö városházáva mel mái megva min hitközség székhá szerepe amelyne torny
é óráj volt a utóbb hébe számokka balról-jobbr irányítva G.-na nég hatóságila
elismer gildéj cé volt u m cipész szabó ékszerés é hentes-gildék Eze közü a
utóbbina mási nég kerüle hasonl gildéj felett elsőségé ünnepélye alkalmakko
hatóságila ismerté el miutá zsid mészároso a 1848- své megszállá alat kivál
hősiességükke tűnte ki prága G Béth-Dinj a álla álta elismer é respektál
igazságszolgáltat fóru volt mé pedi felsőb é alsób törvényszé jellegéve
felruházva A állam leiratok min felsőb bírósá -ró emlékezne me Bész-di magasab
fokozatáról Bünteté eseté a általu elítélte város fogháző vett át
legrespektáltab vol főrabbi ak egyszersmin nag teológia iskol vezetőj é Bész-Di
elnök volt tovább a elöljáró parnassi kórhá é a iskolá vezető működ rabbi
voltak Híre vol prága G Schulklopfe -rő é Stadtsames -ró is Eze kötelesség vol
regge é est templomb menetekr figyelmeztetn lakosságot regge felköltéssel est
pedi néme é cse nyelven templo bahívásna e módj legújab időki so magya zsid
hitközségbe i dívot G.-na sajá rendészet vol ez a ú n Stadt-sómri városőrö
láttá el akike hatósá i elismert Ugyancsa legkifejletteb a össze G.-kr irányadó
volta Prágába templomok iskolák jótékonyegylete é Chevra társadalm éle ige
fejlet vol é a ünnepsége é bankette úg ott min Nikolsburgba éppol hírese voltak
min nő öltözködés ünnepnapokon Ezekne kinövése elle p o Nikolsburgba Bész-di
telje jogkörre beavatkozot feleslege kérkedés eltiltotta ső a étekrende i
megállapította XVI sz.-ba má néme króniká Rosengarte -ne nevez prága G.-t amel
keresztényekne i kedvel szórakoz hely volt amiko zsid ünnepekko ot megjelentek
Mégi G.- egés fennállás alat ne fordul el a erkölcsb ütközésne egyetlen
jelenség se é sohase fordul el XVI sz krónikás szerint hog egyetle n G kapui
kívü marad voln hog egyetle nőne hírnevé gánc ért volna Intézményeiné é
társadalm életéné fogv prága é nikolsburg G.- volta magyarországiakr nézv i
irányadó kisebb-nagyob mértékbe ugyanazo életformá é szokáso terjedte e Óbuda
Kismarto é Pozson G.-iban G tehá söté árnyoldala mellett min amilye
kényszerlakás elzártsá külvilágtól zsid fejad é velü állandóa éreztetet
intoleranci mellet p o kereszén ünnepnapo ne vol szaba G.- elhagyn megvolta
zsidósá később fejlődésér a évezrede bensősége éle folytá kimagaslóa jótékon
hatásai G egyszer tömegháza valód Bész-Jiszróe Isráe háza voltak aho mindenk
családjána él egymás kölcsönöse istápolt aho mindenkine főfoglalkozás
kenyérkerese utá megmarad időne kihasználás vol csalá körébe eltöltöt tanulá é
valláso elmélyedé céljából G majdne minde lakój héberü i tudot zsid tudományo
iratoka tanulmányozta Mindenkine erényes tiszt é valláso élete kellet élnie mer
mindenkine élet nyíl tükö vol mindenki szomszédj ellenőrzöt születésétő halál
órájáig E kölcsönö egymásrautaltsá eg évezrede á a azza jár testvérie érzé G falaina
lerombolás utá i hívatot zsidóságo összetartan kinyilatkoztatá erkölcs
parancsaina szellemében Irodalom zsidósá történeté városo szerin tárgyal
monographiák melye valamenny jelentékenyeb hitközségrő vannak német franci é
ango nyelve íg főle Wien Prága Mainz Köln Berlin London Paris Flórenc Róm stb
hitközségeirő magyaru főkép Büchle Sándor zsidó tört Pesten Pollá M. zsidó tört
Európában tovább Wolftó kismarton zsidó tört stb Fontosabba ezekné i G.- a egés
zsidósá bels életé tárgyal köv jelentéken munkák A Berliner Au de Lebe de
deutsche Jude i Mittelalte 190 Abrahams Jewis Lif i th Middl Age 190 é Davi
Philipson Europea Jewric 189 valamin Güdemann Geschicht de Erziehungswese de
Jude i Italie un Deutschland
11729.h
CÍMSZ Get
SZÓCIK Bécsbe ah egé középkor lakt zsidó csup 157 létesü b zsid a vár
terület kív akart felépíten hatós d Du köz rész telepítet őke azz rendkív
jellem megokolássa me általáb európ zsidós történetén megértésén ig fonto ho m
szökjen a jelent ho városokn kereskedel bizony iparág mia aranyművess kimondott
szükség vo zsidókr váro polgá jog még vonakodt nek megadn S hely G. könyörtelen
épített f ebb különböz zsidókt lako városnegyedektő amely n volt G.-o S hely
előírtá ho ablakokn n szab utcá nézn va ped lehetős szeri korlátozt utcá tekin
ablak számá Általáb óriá háztömb volta amelyekn emelet emelet hordt
irgalmatlanu am a lakoss növeked kívánt utóbbi pél pozson i me leégé elő
világos mutat e régebb alkalmazo építé kényszer leghírese legszomorú azonb épp
gazdagsá mia különös tekintély róm vol E XV sz.-b építtet zsid irá állandó
kegyetl I P Caraf páp a mi Egyházáll szuvrén épp álta szigoríto spanyolorszá
inkvizíc Rómá menekü áldozata vo kénytel kereskedelempolitik okb befogadn Ez 15
é ó o é ola zsid lakt a legjellegzetese G.-j világna amelyn nyom má megvann ame
Tiber kiönté helyé Ró legegészségtelene rész terü e I 6 emelet hordt egymás
egész 1850- ottlaká évről-év na megalázkodáss kelle kérelmezniü forradal
mozgalm előszelein jelentkezéseko 184 ugy I Pi lebontat hír falai 184 reakc ut
visszaállíttat kapuk éven fizeten zsidó-adóka melyekn eltörlés utoljá 187
kérelmezt tő zsidó eredménytelenü Ami azonb e múl függetl ola királys megalakul
mindenü elpusztított középko zsarnokság jelképe fala kapui Ú róma mi n kevés
hír velenc G. nevezetes volt számo különbö rítu templomaikr az mes gazdagsá
felszereléseikrő Különös szefard templom bővelkedt hatalm érté aran ezü
kegyszerekk műtárgyakk rendkív érték pergam kéziratokka tóratekercsekke
hagadákk megillákka Ugyan á több s egész k ola város G.-i i Í nevezetes volt
Bologn Mantov Ferrar Padov Cremo Tries G.- Ellenb n minősíthet semmiké s G.-kn
az zsidónegyede mely szab letelepedé hely volt amely köz legnevezetese Livor
Amszterd zsidónegyed volta va amily XVII sz.-t kezd má óriá méret csakn teljes
zsidókt lako londo Whitechape G. történe tö jelentéke tüz jegyze fe í frankfur
leégés 171 nikolsburgi 170 Mindket teljes leéget mindket új felépü császá
rendelet épp késő vá zsidóság néz jelentőss frankfur G.-b XVI sz.-b szính vol
mely keresztény látogatta előado színdar cí Józs eladásán komédiá vol tárgyán
fog feljegyzés szeri példátl népszerűségn örvendet Asken németnyel terület
kétségtelen leghírese vo zsidós történetéb kultúrájáb o na szerep betöl prág G
me b rendkív na terület épül mégs vo el na forgal lebonyolításár úg ho hatós G.
kív fek Tändelmar - zsi keresked rendelkezésé bocsátott prág G. hivatal iratokb
vár ötöd kerületén nevezté prág G mely Magyarorsz legtö zsi tudó évszázadok
látogatot rabbija tudósa nagysze intézménye társadal élet népessé nagysá mia látványoss
vo zsid keresztény számá egyarán túlnő mind m kerete való stat sta vol kül
városházáv me má megv mi hitközsé székh szerep amelyn torn órá vol utób héb
számokk balról-jobb irányítv G.-n né hatóságil elisme gildé c vol cipés szab
ékszeré hentes-gildé Ez köz utóbbin más né kerül hason gildé felet elsőség
ünnepély alkalmakk hatóságil ismert e miut zsi mészáros 1848 sv megszáll ala
kivá hősiességükk tűnt k prág Béth-Din áll ált elisme respektá igazságszolgálta
fór vol m ped felső alsó törvénysz jellegév felruházv álla leirato mi felső
bírós -r emlékezn m Bész-d magasa fokozatáró Büntet eset által elítélt váro
fogház vet á legrespektálta vo főrabb a egyszersmi na teológi isko vezető
Bész-D elnö vol továb elöljár parnass kórh iskol vezet műkö rabb volta Hír vo
prág Schulklopf -r Stadtsame -r i Ez kötelessé vo regg es templom menetek
figyelmeztet lakosságo regg felköltésse es ped ném cs nyelve templ bahívásn mód
legúja idők s magy zsi hitközségb dívo G.-n saj rendésze vo e Stadt-sómr
városőr látt e akik hatós elismer Ugyancs legkifejlette össz G.-k irányad volt
Prágáb templomo iskolá jótékonyegylet Chevr társadal él ig fejle vo ünnepség
bankett ú ot mi Nikolsburgb éppo híres volta mi n öltözködé ünnepnapoko Ezekn
kinövés ell Nikolsburgb Bész-d telj jogkörr beavatkozo felesleg kérkedé
eltiltott s étekrend megállapított XV sz.-b m ném krónik Rosengart -n neve prág
G.- ame keresztényekn kedve szórako hel vol amik zsi ünnepekk o megjelente Még
G. egé fennállá ala n fordu e erkölcs ütközésn egyetle jelensé s sohas fordu e
XV s króniká szerin ho egyetl kapu kív mara vol ho egyetl nőn hírnev gán ér
voln Intézményein társadal életén fog prág nikolsbur G. volt magyarországiak
néz irányad kisebb-nagyo mértékb ugyanaz életform szokás terjedt Óbud Kismart
Pozso G.-iba teh söt árnyoldal mellet mi amily kényszerlaká elzárts külvilágtó
zsi feja vel állandó éreztete intoleranc melle kereszé ünnepnap n vo szab G.
elhagy megvolt zsidós későb fejlődésé évezred bensőség él folyt kimagasló
jótéko hatása egysze tömegház való Bész-Jiszró Isrá ház volta ah minden
családján é egymá kölcsönös istápol ah mindenkin főfoglalkozá kenyérkeres ut
megmara időn kihasználá vo csal köréb eltöltö tanul vallás elmélyed céljábó
majdn mind lakó héber tudo zsi tudomány iratok tanulmányozt Mindenkin erénye
tisz vallás élet kelle élni me mindenkin éle nyí tük vo mindenk szomszéd
ellenőrzö születését halá órájái kölcsön egymásrautalts e évezred azz já
testvéri érz falain lerombolá ut hívato zsidóság összetarta kinyilatkoztat
erkölc parancsain szellemébe Irodalo zsidós történet város szeri tárgya
monographiá mely valamenn jelentékenye hitközségr vanna néme franc ang nyelv í
fől Wie Prág Main Köl Berli Londo Pari Flóren Ró st hitközségeir magyar főké
Büchl Sándo zsid tör Peste Poll M zsid tör Európába továb Wolft kismarto zsid
tör st Fontosabb ezekn G. egé zsidós bel élet tárgya kö jelentéke munká Berline
A d Leb d deutsch Jud Mittelalt 19 Abraham Jewi Li t Midd Ag 19 Dav Philipso
Europe Jewri 18 valami Güdeman Geschich d Erziehungswes d Jud Itali u Deutschlan
11729.
CÍMS Ge
SZÓCI Bécsb a eg középko lak zsid csu 15 létes zsi vá terüle kí akar
felépíte ható D kö rés telepíte ők az rendkí jelle megokoláss m általá euró
zsidó történeté megértésé i font h szökje jelen h városok kereskede bizon ipará
mi aranyműves kimondot szüksé v zsidók vár polg jo mé vonakod ne megad hel G
könyörtele építet eb különbö zsidók lak városnegyedekt amel vol G.- hel előírt
h ablakok sza utc néz v pe lehető szer korlátoz utc teki abla szám Általá óri
háztöm volt amelyek emele emele hord irgalmatlan a lakos növeke kíván utóbb pé
pozso m leég el világo muta régeb alkalmaz épít kénysze leghíres legszomor azon
ép gazdags mi különö tekintél ró vo X sz.- építte zsi ir álland kegyet Cara pá
m Egyházál szuvré ép ált szigorít spanyolorsz inkvizí Róm menek áldozat v
kényte kereskedelempoliti ok befogad E 1 ol zsi lak legjellegzetes G.- világn
amely nyo m megvan am Tibe kiönt hely R legegészségtelen rés ter emele hord
egymá egés 1850 ottlak évről-é n megalázkodás kell kérelmezni forrada mozgal előszelei
jelentkezések 18 ug P lebonta hí fala 18 reak u visszaállítta kapu éve fizete
zsidó-adók melyek eltörlé utolj 18 kérelmez t zsid eredménytelen Am azon mú
függet ol király megalaku minden elpusztítot középk zsarnoksá jelkép fal kapu
róm m kevé hí velen G nevezete vol szám különb rít templomaik a me gazdags
felszereléseikr Különö szefar templo bővelked hatal ért ara ez kegyszerek
műtárgyak rendkí érté perga kéziratokk tóratekercsekk hagadák megillákk Ugya
töb egés ol váro G.- nevezete vol Bolog Manto Ferra Pado Crem Trie G. Ellen
minősíthe semmik G.-k a zsidónegyed mel sza leteleped hel vol amel kö
legnevezetes Livo Amszter zsidónegye volt v amil XVI sz.- kez m óri mére csak
telje zsidók lak lond Whitechap G történ t jelenték tü jegyz f frankfu leégé 17
nikolsburg 17 Mindke telje leége mindke ú felép csász rendele ép kés v zsidósá
né jelentős frankfu G.- XV sz.- szín vo mel keresztén látogatt előad színda c
Józ eladásá komédi vo tárgyá fo feljegyzé szer példát népszerűség örvende Aske
németnye terüle kétségtele leghíres v zsidó történeté kultúrájá n szere betö
prá m rendkí n terüle épü még v e n forga lebonyolításá ú h ható G kí fe
Tändelma zs kereske rendelkezés bocsátot prá G hivata iratok vá ötö kerületé
nevezt prá mel Magyarors legt zs tud évszázado látogato rabbij tudós nagysz
intézmény társada éle népess nagys mi látványos v zsi keresztén szám egyará
túln min keret val sta st vo kü városházá m m meg m hitközs szék szere amely
tor ór vo utó hé számok balról-job irányít G.- n hatósági elism gild vo cipé
sza ékszer hentes-gild E kö utóbbi má n kerü haso gild fele elsősé ünnepél
alkalmak hatósági ismer miu zs mészáro 184 s megszál al kiv hősiességük tűn prá
Béth-Di ál ál elism respekt igazságszolgált fó vo pe fels als törvénys jellegé
felruház áll leirat m fels bíró - emlékez Bész- magas fokozatár Bünte ese álta
elítél vár foghá ve legrespektált v főrab egyszersm n teológ isk vezet Bész-
eln vo tová elöljá parnas kór isko veze műk rab volt Hí v prá Schulklop -
Stadtsam - E köteless v reg e templo menete figyelmezte lakosság reg felköltéss
e pe né c nyelv temp bahívás mó legúj idő mag zs hitközség dív G.- sa rendész v
Stadt-sóm városő lát aki ható elisme Ugyanc legkifejlett öss G.- iránya vol
Prágá templom iskol jótékonyegyle Chev társada é i fejl v ünnepsé banket o m
Nikolsburg épp híre volt m öltözköd ünnepnapok Ezek kinövé el Nikolsburg Bész-
tel jogkör beavatkoz felesle kérked eltiltot étekren megállapítot X sz.- né
króni Rosengar - nev prá G. am keresztények kedv szórak he vo ami zs ünnepek
megjelent Mé G eg fennáll al ford erkölc ütközés egyetl jelens soha ford X
krónik szeri h egyet kap kí mar vo h egyet nő hírne gá é vol Intézményei
társada életé fo prá nikolsbu G vol magyarországia né iránya kisebb-nagy mérték
ugyana életfor szoká terjed Óbu Kismar Pozs G.-ib te sö árnyolda melle m amil
kényszerlak elzárt külvilágt zs fej ve álland éreztet intoleran mell keresz
ünnepna v sza G elhag megvol zsidó késő fejlődés évezre bensősé é foly kimagasl
jóték hatás egysz tömeghá val Bész-Jiszr Isr há volt a minde családjá egym
kölcsönö istápo a mindenki főfoglalkoz kenyérkere u megmar idő kihasznál v csa
köré eltölt tanu vallá elmélye céljáb majd min lak hébe tud zs tudomán irato
tanulmányoz Mindenki erény tis vallá éle kell éln m mindenki él ny tü v minden
szomszé ellenőrz születésé hal órájá kölcsö egymásrautalt évezre az j testvér
ér falai lerombol u hívat zsidósá összetart kinyilatkozta erköl parancsai
szelleméb Irodal zsidó történe váro szer tárgy monographi mel valamen
jelentékeny hitközség vann ném fran an nyel fő Wi Prá Mai Kö Berl Lond Par
Flóre R s hitközségei magya fők Büch Sánd zsi tö Pest Pol zsi tö Európáb tová
Wolf kismart zsi tö s Fontosab ezek G eg zsidó be éle tárgy k jelenték munk
Berlin Le deutsc Ju Mittelal 1 Abraha Jew L Mid A 1 Da Philips Europ Jewr 1
valam Güdema Geschic Erziehungswe Ju Ital Deutschla
11729
CÍM G
SZÓC Bécs e középk la zsi cs 1 léte zs v terül k aka felépít hat k ré
telepít ő a rendk jell megokolás által eur zsid történet megértés fon szökj
jele városo keresked bizo ipar m aranyműve kimondo szüks zsidó vá pol j m
vonako n mega he könyörtel építe e különb zsidó la városnegyedek ame vo G. he
előír ablako sz ut né p lehet sze korláto ut tek abl szá Által ór háztö vol
amelye emel emel hor irgalmatla lako növek kívá utób p pozs leé e világ mut
rége alkalma épí kénysz leghíre legszomo azo é gazdag m külön tekinté r v sz.
építt zs i állan kegye Car p Egyházá szuvr é ál szigorí spanyolors inkviz Ró
mene áldoza kényt kereskedelempolit o befoga o zs la legjellegzete G. világ
amel ny megva a Tib kiön hel legegészségtele ré te emel hor egym egé 185 ottla
évről- megalázkodá kel kérelmezn forrad mozga előszele jelentkezése 1 u lebont
h fal 1 rea visszaállítt kap év fizet zsidó-adó melye eltörl utol 1 kérelme zsi
eredménytele A azo m függe o királ megalak minde elpusztíto közép zsarnoks
jelké fa kap ró kev h vele nevezet vo szá külön rí templomai m gazdag
felszereléseik Külön szefa templ bővelke hata ér ar e kegyszere műtárgya rendk
ért perg kéziratok tóratekercsek hagadá megillák Ugy tö egé o vár G. nevezet vo
Bolo Mant Ferr Pad Cre Tri G Elle minősíth semmi G.- zsidónegye me sz letelepe
he vo ame k legnevezete Liv Amszte zsidónegy vol ami XV sz. ke ór mér csa telj
zsidó la lon Whitecha törté jelenté t jegy frankf leég 1 nikolsbur 1 Mindk telj
leég mindk felé csás rendel é ké zsidós n jelentő frankf G. X sz. szí v me
kereszté látogat előa színd Jó eladás koméd v tárgy f feljegyz sze példá
népszerűsé örvend Ask németny terül kétségtel leghíre zsid történet kultúráj
szer bet pr rendk terül ép mé forg lebonyolítás hat k f Tändelm z keresk
rendelkezé bocsáto pr hivat irato v öt kerület nevez pr me Magyaror leg z tu
évszázad látogat rabbi tudó nagys intézmén társad él népes nagy m látványo zs
kereszté szá egyar túl mi kere va st s v k városház me hitköz szé szer amel to
ó v ut h számo balról-jo irányí G. hatóság elis gil v cip sz éksze hentes-gil k
utóbb m ker has gil fel elsős ünnepé alkalma hatóság isme mi z mészár 18 megszá
a ki hősiességü tű pr Béth-D á á elis respek igazságszolgál f v p fel al törvény
jelleg felruhá ál leira fel bír emléke Bész maga fokozatá Bünt es ált elíté vá
fogh v legrespektál főra egyszers teoló is veze Bész el v tov elölj parna kó
isk vez mű ra vol H pr Schulklo Stadtsa köteles re templ menet figyelmezt
lakossá re felköltés p n nyel tem bahívá m legú id ma z hitközsé dí G. s rendés
Stadt-só város lá ak hat elism Ugyan legkifejlet ös G. irány vo Prág templo
isko jótékonyegyl Che társad fej ünneps banke Nikolsbur ép hír vol öltözkö
ünnepnapo Eze kinöv e Nikolsbur Bész te jogkö beavatko felesl kérke eltilto
étekre megállapíto sz. n krón Rosenga ne pr G a kereszténye ked szóra h v am z
ünnepe megjelen M e fennál a for erköl ütközé egyet jelen soh for króni szer
egye ka k ma v egye n hírn g vo Intézménye társad élet f pr nikolsb vo
magyarországi n irány kisebb-nag mérté ugyan életfo szok terje Ób Kisma Poz
G.-i t s árnyold mell ami kényszerla elzár külvilág z fe v állan érezte
intolera mel keres ünnepn sz elha megvo zsid kés fejlődé évezr bensős fol
kimagas jóté hatá egys tömegh va Bész-Jisz Is h vol mind családj egy kölcsön
istáp mindenk főfoglalko kenyérker megma id kihaszná cs kör eltöl tan vall
elmély céljá maj mi la héb tu z tudomá irat tanulmányo Mindenk erén ti vall él
kel él mindenk é n t minde szomsz ellenőr születés ha óráj kölcs egymásrautal
évezr a testvé é fala lerombo híva zsidós összetar kinyilatkozt erkö parancsa
szellemé Iroda zsid történ vár sze tárg monograph me valame jelentéken hitközsé
van né fra a nye f W Pr Ma K Ber Lon Pa Flór hitközsége magy fő Büc Sán zs t Pes
Po zs t Európá tov Wol kismar zs t Fontosa eze e zsid b él tárg jelenté mun
Berli L deuts J Mittela Abrah Je Mi D Philip Euro Jew vala Güdem Geschi
Erziehungsw J Ita Deutschl
1172
CÍ
SZÓ Béc közép l zs c lét z terü ak felépí ha r telepí rend jel megokolá
álta eu zsi történe megérté fo szök jel város kereske biz ipa aranyműv kimond
szük zsid v po vonak meg h könyörte épít külön zsid l városnegyede am v G h
előí ablak s u n lehe sz korlát u te ab sz Álta ó házt vo amely eme eme ho
irgalmatl lak növe kív utó poz le vilá mu rég alkalm ép kénys leghír legszom az
gazda külö tekint sz épít z álla kegy Ca Egyház szuv á szigor spanyolor inkvi R
men áldoz kény kereskedelempoli befog z l legjellegzet G vilá ame n megv Ti kiö
he legegészségtel r t eme ho egy eg 18 ottl évről megalázkod ke kérelmez forra
mozg előszel jelentkezés lebon fa re visszaállít ka é fize zsidó-ad mely eltör
uto kérelm zs eredménytel az függ kirá megala mind elpusztít közé zsarnok jelk
f ka r ke vel neveze v sz külö r temploma gazda felszerelései Külö szef temp
bővelk hat é a kegyszer műtárgy rend ér per kézirato tóratekercse hagad megillá
Ug t eg vá G neveze v Bol Man Fer Pa Cr Tr Ell minősít semm G. zsidónegy m s
letelep h v am legnevezet Li Amszt zsidóneg vo am X sz k ó mé cs tel zsid l lo
Whitech tört jelent jeg frank leé nikolsbu Mind tel leé mind fel csá rende k
zsidó jelent frank G sz sz m kereszt látoga elő szín J eladá komé tárg feljegy
sz péld népszerűs örven As németn terü kétségte leghír zsi történe kultúrá sze
be p rend terü é m for lebonyolítá ha Tändel keres rendelkez bocsát p hiva irat
ö kerüle neve p m Magyaro le t évszáza látoga rabb tud nagy intézmé társa é
népe nag látvány z kereszt sz egya tú m ker v s városhá m hitkö sz sze ame t u
szám balról-j irány G hatósá eli gi ci s éksz hentes-gi utób ke ha gi fe első
ünnep alkalm hatósá ism m mészá 1 megsz k hősiesség t p Béth- eli respe
igazságszolgá fe a törvén jelle felruh á leir fe bí emlék Bés mag fokozat Bün e
ál elít v fog legrespektá főr egyszer teol i vez Bés e to elöl parn k is ve m r
vo p Schulkl Stadts kötele r temp mene figyelmez lakoss r felkölté nye te bahív
leg i m hitközs d G rendé Stadt-s váro l a ha elis Ugya legkifejle ö G irán v
Prá templ isk jótékonyegy Ch társa fe ünnep bank Nikolsbu é hí vo öltözk
ünnepnap Ez kinö Nikolsbu Bés t jogk beavatk feles kérk eltilt étekr megállapít
sz kró Roseng n p keresztény ke szór a ünnep megjele fenná fo erkö ütköz egye
jele so fo krón sze egy k m egy hír v Intézmény társa éle p nikols v
magyarország irán kisebb-na mért ugya életf szo terj Ó Kism Po G.- árnyol mel
am kényszerl elzá külvilá f álla érezt intoler me kere ünnep s elh megv zsi ké
fejlőd évez benső fo kimaga jót hat egy tömeg v Bész-Jis I vo min család eg
kölcsö istá minden főfoglalk kenyérke megm i kihaszn c kö eltö ta val elmél
célj ma m l hé t tudom ira tanulmány Minden eré t val é ke é minden mind szoms
ellenő születé h órá kölc egymásrauta évez testv fal leromb hív zsidó összeta
kinyilatkoz erk parancs szellem Irod zsi törté vá sz tár monograp m valam
jelentéke hitközs va n fr ny P M Be Lo P Fló hitközség mag f Bü Sá z Pe P z
Európ to Wo kisma z Fontos ez zsi é tár jelent mu Berl deut Mittel Abra J M
Phili Eur Je val Güde Gesch Erziehungs It Deutsch