11894.htm
CÍMSZÓ: Hagyományhűség
SZÓCIKK: Hagyományhűség,
sokat hangoztatott jelszava napjainknak, különösen a világháború nyomában járó
nemzeti ébredés hullámainak a zsidó népesség terére való átcsapásaként jelentkezik,
de legtöbbször a végig nem gondolt eszmék sorsában osztozik, félreértés tárgya
és veszélyt okoz azok között, kik lelkileg egyetértenek. A H. természetes
velejárója a vallás fogalmának és annak külön hangoztatása voltaképp tautológia
és sértő megkülönböztetés azokkal szemben, kik nem hangoztatják. H. nélküli
vallásos magatartás nincs a legszélsőbb reformirányzatokban sem, mert a vallási
szertartások legcsekélyebb maradványa sem a mai gondolkodás szüleménye, hanem
ápoltja annak a H.-nek, mely racionalizmuson, életszükségleteken és érdekeken
túlteszi magát, hogy a különböző nemzedékek vallásos érzületét egy nevezőre
hozza. Másrészt magában az orthodox irányzatban is észlelhetők a kor szülte
lassú változások a H. rovására. Nem említve a ruházkodás és testi kultúrát
illető engedményeket, amelyek a hagyományos külső fellépés hátrányára vannak.
Még templomi intézményeket és szokásokat is elhagynak, ha azok pusztán
adminisztratív jellegűek voltak, pl. a templomi tisztségek szóbeli
elárverezésének szokását, melyhez viszont mások szívósan ragaszkodnak.
Reformszámba megy az is, ha nagyobb templomokban nem engedik a gyászolókat
előimádkozni, számítva a netáni alkalmatlanságra. Amidőn a XVIII. sz. végén
Európa szerte megindult a reform mozgalom, romboló szándék csak ideig-óráig
bújt meg benne, általában véve épp az volt a célkitűzése, ami ma az
orthodoxiának: a zsidóság megóvása, jövőjének biztosítása. Korántsem életvágy,
érdek vagy kényelemkeresés vezette a mozgalom vezetőit, hanem a jövőért való
aggodalom, alapos leszámolás a múlt hagyatékának értékeivel. De nem lehet e
kérdésnél figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a múlt századbeli reformok közé
olyanok is csúsztak be, melyek nem a zsidó vallás szervi életéből kívánkoztak
fel, hanem asszimilációs törekvésekből. Ilyen : a papi reverenda viselése. Ez a
római egyház utánzásaképp jelenik meg, ahol a pap egész más tényező, mint a
laikus, sacerdos, pontifex, nem pedig tanító, aminő a zsidóságban Mózes is
volt. Az ornátussal járó modernizált talisz azért költ megütközést
konzervatívabb körökben, mert az esetleg a rítus követelményeinek sem felel
meg, amellett a vallás rovására tett engedmény az esztétikai vagy inkább római
ízlés javára. Hagyományellenes továbbá orgona alkalmazása a zsinagógában, az
almemórnak a frigyszekrény előtt való oltárszerű elhelyezése, a régi imarend
modernizálása, a temető díszítése, a temetési szertartás pompája, a sírbolt, a
temetési ének stb. Ezek azok az újítások amelyeket a konzervatív hitéletet élők
elítélnek, a haladó szelleműek viszont életben kívánnak tartani, már csak azért
is, mert felfogásuk szerint a vallásos meggondolás még sem foglalhat állást
olyan hitéleti formák ellen, amelyekhez egy emberöltő hozzánevelődött. A haladó
szellemű hitközségekben a H. hangoztatói éppen az itt említeti újításokat
kívánják módosítani vagy kiküszöbölni. Ezzel szemben a H. problémája
egyáltalában nem foglalkoztatja az orthodox hitközségeket, melyeknél a H. úgyis
elengedhetetlen feltétele a vallásosságnak. Egyébként pedig a H. problémája nem
csak a magyar, de az egész világ haladó zsidóságát foglalkoztatja. Nyílt
őszinteséggel tárgyalta ezt a kérdést a reform ügyében 1928 nyarán tartott
berlini világkongresszus, amely a zsidó vallás fenntartásának lehetőségeit
kereste. Ez a kongresszus úgy akarta megoldani a problémát, hogy a hitéletet a
H. rovására a szociális viszonyoknak megfelelően átalakítja. A kongresszus
álláspontja szerint a H. részletes feladása fejében vissza lehetne hódítani a
vallásnak a haladó zsidóságnak ama tömegeit, amelyeket az élet kényszerűsége a
vallásos élettől elszakít.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1894. címszó a lexikon =>
336. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11894.htm
CÍMSZÓ: Hagyományhűség
SZÓCIKK: Hagyományhűség, sokat hangoztatott jelszava napjainknak, különösen
a világháború nyomában járó nemzeti ébredés hullámainak a zsidó népesség terére
való átcsapásaként jelentkezik, de legtöbbször a végig nem gondolt eszmék
sorsában osztozik, félreértés tárgya és veszélyt okoz azok között, kik lelkileg
egyetértenek. A H. természetes velejárója a vallás fogalmának és annak külön
hangoztatása voltaképp tautológia és sértő megkülönböztetés azokkal szemben,
kik nem hangoztatják. H. nélküli vallásos magatartás nincs a legszélsőbb
reformirányzatokban sem, mert a vallási szertartások legcsekélyebb maradványa
sem a mai gondolkodás szüleménye, hanem ápoltja annak a H.-nek, mely
racionalizmuson, életszükségleteken és érdekeken túlteszi magát, hogy a
különböző nemzedékek vallásos érzületét egy nevezőre hozza. Másrészt magában az
orthodox irányzatban is észlelhetők a kor szülte lassú változások a H.
rovására. Nem említve a ruházkodás és testi kultúrát illető engedményeket,
amelyek a hagyományos külső fellépés hátrányára vannak. Még templomi
intézményeket és szokásokat is elhagynak, ha azok pusztán adminisztratív
jellegűek voltak, pl. a templomi tisztségek szóbeli elárverezésének szokását,
melyhez viszont mások szívósan ragaszkodnak. Reformszámba megy az is, ha
nagyobb templomokban nem engedik a gyászolókat előimádkozni, számítva a netáni
alkalmatlanságra. Amidőn a XVIII. sz. végén Európa szerte megindult a reform
mozgalom, romboló szándék csak ideig-óráig bújt meg benne, általában véve épp
az volt a célkitűzése, ami ma az orthodoxiának: a zsidóság megóvása, jövőjének
biztosítása. Korántsem életvágy, érdek vagy kényelemkeresés vezette a mozgalom
vezetőit, hanem a jövőért való aggodalom, alapos leszámolás a múlt hagyatékának
értékeivel. De nem lehet e kérdésnél figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a
múlt századbeli reformok közé olyanok is csúsztak be, melyek nem a zsidó vallás
szervi életéből kívánkoztak fel, hanem asszimilációs törekvésekből. Ilyen : a
papi reverenda viselése. Ez a római egyház utánzásaképp jelenik meg, ahol a pap
egész más tényező, mint a laikus, sacerdos, pontifex, nem pedig tanító, aminő a
zsidóságban Mózes is volt. Az ornátussal járó modernizált talisz azért költ
megütközést konzervatívabb körökben, mert az esetleg a rítus követelményeinek
sem felel meg, amellett a vallás rovására tett engedmény az esztétikai vagy
inkább római ízlés javára. Hagyományellenes továbbá orgona alkalmazása a
zsinagógában, az almemórnak a frigyszekrény előtt való oltárszerű elhelyezése,
a régi imarend modernizálása, a temető díszítése, a temetési szertartás
pompája, a sírbolt, a temetési ének stb. Ezek azok az újítások amelyeket a
konzervatív hitéletet élők elítélnek, a haladó szelleműek viszont életben
kívánnak tartani, már csak azért is, mert felfogásuk szerint a vallásos
meggondolás még sem foglalhat állást olyan hitéleti formák ellen, amelyekhez
egy emberöltő hozzánevelődött. A haladó szellemű hitközségekben a H.
hangoztatói éppen az itt említeti újításokat kívánják módosítani vagy
kiküszöbölni. Ezzel szemben a H. problémája egyáltalában nem foglalkoztatja az
orthodox hitközségeket, melyeknél a H. úgyis elengedhetetlen feltétele a
vallásosságnak. Egyébként pedig a H. problémája nem csak a magyar, de az egész
világ haladó zsidóságát foglalkoztatja. Nyílt őszinteséggel tárgyalta ezt a
kérdést a reform ügyében 1928 nyarán tartott berlini világkongresszus, amely a
zsidó vallás fenntartásának lehetőségeit kereste. Ez a kongresszus úgy akarta
megoldani a problémát, hogy a hitéletet a H. rovására a szociális viszonyoknak
megfelelően átalakítja. A kongresszus álláspontja szerint a H. részletes
feladása fejében vissza lehetne hódítani a vallásnak a haladó zsidóságnak ama
tömegeit, amelyeket az élet kényszerűsége a vallásos élettől elszakít.
11894.ht
CÍMSZÓ Hagyományhűsé
SZÓCIKK Hagyományhűség soka hangoztatot jelszav napjainknak különöse
világhábor nyomába jár nemzet ébredé hullámaina zsid népessé terér val
átcsapásakén jelentkezik d legtöbbszö végi ne gondol eszmé sorsába osztozik
félreérté tárgy é veszély oko azo között ki lelkile egyetértenek H természete
velejárój vallá fogalmána é anna külö hangoztatás voltakép tautológi é sért
megkülönbözteté azokka szemben ki ne hangoztatják H nélkül valláso magatartá
ninc legszélsőb reformirányzatokba sem mer vallás szertartáso legcsekélyeb
maradvány se ma gondolkodá szüleménye hane ápoltj anna H.-nek mel
racionalizmuson életszükségleteke é érdekeke túltesz magát hog különböz
nemzedéke valláso érzületé eg nevezőr hozza Másrész magába a orthodo irányzatba
i észlelhető ko szült lass változáso H rovására Ne említv ruházkodá é test
kultúrá illet engedményeket amelye hagyományo küls fellépé hátrányár vannak Mé
templom intézményeke é szokásoka i elhagynak h azo pusztá adminisztratí
jellegűe voltak pl templom tisztsége szóbel elárverezéséne szokását melyhe
viszon máso szívósa ragaszkodnak Reformszámb meg a is h nagyob templomokba ne
engedi gyászolóka előimádkozni számítv netán alkalmatlanságra Amidő XVIII sz
végé Európ szert megindul refor mozgalom rombol szándé csa ideig-órái búj me
benne általába vév ép a vol célkitűzése am m a orthodoxiának zsidósá megóvása
jövőjéne biztosítása Korántse életvágy érde vag kényelemkeresé vezett mozgalo
vezetőit hane jövőér val aggodalom alapo leszámolá múl hagyatékána értékeivel D
ne lehe kérdésné figyelme kívü hagyn az sem hog múl századbel reformo köz
olyano i csúszta be melye ne zsid vallá szerv életébő kívánkozta fel hane
asszimiláció törekvésekből Ilye pap reverend viselése E róma egyhá utánzásakép
jeleni meg aho pa egés má tényező min laikus sacerdos pontifex ne pedi tanító
amin zsidóságba Móze i volt A ornátussa jár modernizál talis azér köl megütközés
konzervatívab körökben mer a esetle rítu követelményeine se fele meg amellet
vallá rovásár tet engedmén a esztétika vag inkáb róma ízlé javára
Hagyományellene tovább orgon alkalmazás zsinagógában a almemórna frigyszekrén
előt val oltárszer elhelyezése rég imaren modernizálása temet díszítése temetés
szertartá pompája sírbolt temetés éne stb Eze azo a újításo amelyeke konzervatí
hitélete élő elítélnek halad szelleműe viszon életbe kívánna tartani má csa
azér is mer felfogásu szerin valláso meggondolá mé se foglalha állás olya
hitélet formá ellen amelyekhe eg emberölt hozzánevelődött halad szellem
hitközségekbe H hangoztató éppe a it említet újításoka kívánjá módosítan vag
kiküszöbölni Ezze szembe H problémáj egyáltalába ne foglalkoztatj a orthodo hitközségeket
melyekné H úgyi elengedhetetle feltétel vallásosságnak Egyébkén pedi H
problémáj ne csa magyar d a egés vilá halad zsidóságá foglalkoztatja Nyíl
őszinteségge tárgyalt ez kérdés refor ügyébe 192 nyará tartot berlin
világkongresszus amel zsid vallá fenntartásána lehetőségei kereste E kongresszu
úg akart megoldan problémát hog hitélete H rovásár szociáli viszonyokna
megfelelőe átalakítja kongresszu álláspontj szerin H részlete feladás fejébe
vissz lehetn hódítan vallásna halad zsidóságna am tömegeit amelyeke a éle
kényszerűség valláso élettő elszakít
11894.h
CÍMSZ Hagyományhűs
SZÓCIK Hagyományhűsé sok hangoztato jelsza napjainkna különös világhábo
nyomáb já nemze ébred hullámain zsi népess teré va átcsapásaké jelentkezi
legtöbbsz vég n gondo eszm sorsáb osztozi félreért tárg veszél ok az közöt k
lelkil egyetértene természet velejáró vall fogalmán ann kül hangoztatá voltaké
tautológ sér megkülönböztet azokk szembe k n hangoztatjá nélkü vallás magatart
nin legszélső reformirányzatokb se me vallá szertartás legcsekélye maradván s m
gondolkod szülemény han ápolt ann H.-ne me racionalizmuso életszükségletek
érdekek túltes magá ho különbö nemzedék vallás érzület e nevező hozz Másrés
magáb orthod irányzatb észlelhet k szül las változás rovásár N említ ruházkod
tes kultúr ille engedményeke amely hagyomány kül fellép hátrányá vanna M templo
intézmények szokások elhagyna az puszt adminisztrat jellegű volta p templo
tisztség szóbe elárverezésén szokásá melyh viszo más szívós ragaszkodna
Reformszám me i nagyo templomokb n enged gyászolók előimádkozn számít netá
alkalmatlanságr Amid XVII s vég Euró szer megindu refo mozgalo rombo szánd cs
ideig-órá bú m benn általáb vé é vo célkitűzés a orthodoxiána zsidós megóvás
jövőjén biztosítás Koránts életvág érd va kényelemkeres vezet mozgal vezetői
han jövőé va aggodalo alap leszámol mú hagyatékán értékeive n leh kérdésn
figyelm kív hagy a se ho mú századbe reform kö olyan csúszt b mely n zsi vall
szer életéb kívánkozt fe han asszimiláci törekvésekbő Ily pa reveren viselés
róm egyh utánzásaké jelen me ah p egé m tényez mi laiku sacerdo pontife n ped
tanít ami zsidóságb Móz vol ornátuss já modernizá tali azé kö megütközé
konzervatíva körökbe me esetl rít követelményein s fel me amelle vall rovásá te
engedmé esztétik va inká róm ízl javár Hagyományellen továb orgo alkalmazá
zsinagógába almemórn frigyszekré elő va oltársze elhelyezés ré imare
modernizálás teme díszítés temeté szertart pompáj sírbol temeté én st Ez az
újítás amelyek konzervat hitélet él elítélne hala szellemű viszo életb kívánn
tartan m cs azé i me felfogás szeri vallás meggondol m s foglalh állá oly
hitéle form elle amelyekh e emberöl hozzánevelődöt hala szelle hitközségekb
hangoztat épp i említe újítások kívánj módosíta va kiküszöböln Ezz szemb
problémá egyáltaláb n foglalkoztat orthod hitközségeke melyekn úgy
elengedhetetl feltéte vallásosságna Egyébké ped problémá n cs magya egé vil
hala zsidóság foglalkoztatj Nyí őszinteségg tárgyal e kérdé refo ügyéb 19 nyar
tarto berli világkongresszu ame zsi vall fenntartásán lehetősége kerest
kongressz ú akar megolda problémá ho hitélet rovásá szociál viszonyokn
megfelelő átalakítj kongressz álláspont szeri részlet feladá fejéb viss lehet
hódíta vallásn hala zsidóságn a tömegei amelyek él kényszerűsé vallás élett
elszakí
11894.
CÍMS Hagyományhű
SZÓCI Hagyományhűs so hangoztat jelsz napjainkn különö világháb nyomá j
nemz ébre hullámai zs népes ter v átcsapásak jelentkez legtöbbs vé gond esz
sorsá osztoz félreér tár veszé o a közö lelki egyetérten természe velejár val
fogalmá an kü hangoztat voltak tautoló sé megkülönbözte azok szemb hangoztatj
nélk vallá magatar ni legszéls reformirányzatok s m vall szertartá legcsekély
maradvá gondolko szülemén ha ápol an H.-n m racionalizmus életszükséglete
érdeke túlte mag h különb nemzedé vallá érzüle nevez hoz Másré magá ortho
irányzat észlelhe szü la változá rovásá emlí ruházko te kultú ill engedmények
amel hagyomán kü fellé hátrány vann templ intézménye szokáso elhagyn a pusz
adminisztra jelleg volt templ tisztsé szób elárverezésé szokás mely visz má
szívó ragaszkodn Reformszá m nagy templomok enge gyászoló előimádkoz számí net
alkalmatlanság Ami XVI vé Eur sze megind ref mozgal romb szán c ideig-ór b ben
általá v v célkitűzé orthodoxián zsidó megóvá jövőjé biztosítá Koránt életvá ér
v kényelemkere veze mozga vezető ha jövő v aggodal ala leszámo m hagyatéká
értékeiv le kérdés figyel kí hag s h m századb refor k olya csúsz mel zs val
sze életé kívánkoz f ha asszimilác törekvésekb Il p revere viselé ró egy
utánzásak jele m a eg ténye m laik sacerd pontif pe taní am zsidóság Mó vo
ornátus j moderniz tal az k megütköz konzervatív körökb m eset rí követelményei
fe m amell val rovás t engedm esztéti v ink ró íz javá Hagyományelle tová org
alkalmaz zsinagógáb almemór frigyszekr el v oltársz elhelyezé r imar
modernizálá tem díszíté temet szertar pompá sírbo temet é s E a újítá amelye
konzerva hitéle é elítéln hal szellem visz élet kíván tarta c az m felfogá szer
vallá meggondo foglal áll ol hitél for ell amelyek emberö hozzánevelődö hal
szell hitközségek hangozta ép említ újításo kíván módosít v kiküszöböl Ez szem
problém egyáltalá foglalkozta ortho hitközségek melyek úg elengedhetet feltét
vallásosságn Egyébk pe problém c magy eg vi hal zsidósá foglalkoztat Ny
őszinteség tárgya kérd ref ügyé 1 nya tart berl világkongressz am zs val
fenntartásá lehetőség keres kongress aka megold problém h hitéle rovás szociá
viszonyok megfelel átalakít kongress álláspon szer részle felad fejé vis lehe
hódít vallás hal zsidóság tömege amelye é kényszerűs vallá élet elszak
11894
CÍM Hagyományh
SZÓC Hagyományhű s hangozta jels napjaink külön világhá nyom nem ébr
hulláma z népe te átcsapása jelentke legtöbb v gon es sors oszto félreé tá vesz
köz lelk egyetérte termész velejá va fogalm a k hangozta volta tautol s
megkülönbözt azo szem hangoztat nél vall magata n legszél reformirányzato val
szertart legcsekél maradv gondolk szülemé h ápo a H.- racionalizmu
életszükséglet érdek túlt ma külön nemzed vall érzül neve ho Másr mag orth
irányza észlelh sz l változ rovás eml ruházk t kult il engedménye ame hagyomá k
fell hátrán van temp intézmény szokás elhagy pus adminisztr jelle vol temp
tiszts szó elárverezés szoká mel vis m szív ragaszkod Reformsz nag templomo eng
gyászol előimádko szám ne alkalmatlansá Am XV v Eu sz megin re mozga rom szá
ideig-ó be által célkitűz orthodoxiá zsid megóv jövőj biztosít Korán életv é
kényelemker vez mozg vezet h jöv aggoda al leszám hagyaték értékei l kérdé
figye k ha század refo oly csús me z va sz élet kívánko h asszimilá törekvések
I rever visel r eg utánzása jel e tény lai sacer ponti p tan a zsidósá M v
ornátu moderni ta a megütkö konzervatí körök ese r követelménye f amel va rová
enged esztét in r í jav Hagyományell tov or alkalma zsinagógá almemó frigyszek
e oltárs elhelyez ima modernizál te díszít teme szerta pomp sírb teme újít
amely konzerv hitél elítél ha szelle vis éle kívá tart a felfog sze vall
meggond fogla ál o hité fo el amelye ember hozzánevelőd ha szel hitközsége
hangozt é emlí újítás kívá módosí kiküszöbö E sze problé egyáltal foglalkozt
orth hitközsége melye ú elengedhete felté vallásosság Egyéb p problé mag e v ha
zsidós foglalkozta N őszintesé tárgy kér re ügy ny tar ber világkongress a z va
fenntartás lehetősé kere kongres ak megol problé hitél rová szoci viszonyo megfele
átalakí kongres álláspo sze részl fela fej vi leh hódí vallá ha zsidósá tömeg
amely kényszerű vall éle elsza
1189
CÍ Hagyomány
SZÓ Hagyományh hangozt jel napjain külö világh nyo ne éb hullám nép t
átcsapás jelentk legtöb go e sor oszt félre t ves kö lel egyetért termés velej
v fogal hangozt volt tauto megkülönböz az sze hangozta né val magat legszé
reformirányzat va szertar legcseké marad gondol szülem áp H. racionalizm
életszükségle érde túl m külö nemze val érzü nev h Más ma ort irányz észlel s válto
rová em ruház kul i engedmény am hagyom fel hátrá va tem intézmén szoká elhag
pu adminiszt jell vo tem tiszt sz elárverezé szok me vi szí ragaszko Reforms na
templom en gyászo előimádk szá n alkalmatlans A X E s megi r mozg ro sz ideig-
b álta célkitű orthodoxi zsi megó jövő biztosí Korá élet kényelemke ve moz veze
jö aggod a leszá hagyaté értéke kérd figy h száza ref ol csú m v s éle kívánk
asszimil törekvése reve vise e utánzás je tén la sace pont ta zsidós ornát
modern t megütk konzervat körö es követelmény ame v rov enge eszté i ja
Hagyományel to o alkalm zsinagóg almem frigysze oltár elhelye im modernizá t
díszí tem szert pom sír tem újí amel konzer hité elíté h szell vi él kív tar
felfo sz val meggon fogl á hit f e amely embe hozzánevelő h sze hitközség
hangoz eml újítá kív módos kiküszöb sz probl egyálta foglalkoz ort hitközség
mely elengedhet felt vallásossá Egyé probl ma h zsidó foglalkozt őszintes tárg
ké r üg n ta be világkongres v fenntartá lehetős ker kongre a mego probl hité
rov szoc viszony megfel átalak kongre állásp sz rész fel fe v le hód vall h
zsidós töme amel kényszer val él elsz