11925.htm
CÍMSZÓ: Halhatatlanság
SZÓCIKK:
"Halhatatlanság (héb. chajé ólom, vagy hasórasz ha-néfes). Az a hit, hogy
a lélek a test elhalása után is él. Mózes könyvei még nem tanítják a lélek H.-át,
de a prófétákban és a költői irodalomban már felcsillan az örök életben való
reménység: «Én igazságban látni fogom színedet, felébredéskor teleszívom
lelkemet a Te képeddel». (Zsolt. 17. 15) «Isten megváltja leltemet az
alvilágtól (u. o. 49. 6) Ebben már nem csak a H., de a túlvilági bűnhődés is
konkretizálódik. Dániel könyve már haladottabb fejlődésében hirdeti a H.
gondolatát, mert hisz már a testi feltámadásban is: «Sokan a porban alvók közül
feltámadnak, némelyek az örök életre, némelyek pedig gyalázatra és örökkévaló
utálatosságra. De a bölcsek fényeskednek, mint az ég fényesbe és akik másokat
igazságra visznek, mint a csillagok örökkön örökké fénylenek». (Dán. 12. 2 3).
A H. maradéktalan hitéhez még Dávid sem jutott el, mert nyilvánvalóan perzsa
befolyás alatt különbséget tesz a jók és a gonoszok lelke között és a H. még
nem a lélek megváltoztathatatlan és mindenkire szóló attribútuma, hanem a
földön nyert képessége csupán és Istentől adott kegy a tiszta élet
megjutalmazására. Philo szerint a lélek már születése előtt létezik és mikor a
test elhal, mintha börtönből szabadulna, úgy tér vissza Istenhez, tehát örök
életre tér oda vissza. A szadduceusok (l. o.) tagadták ugyan a feltámadást (l.
o.), de a H.-ot nem érintették. A farizeus tudósok es az esszénusok (l. o.)
ellenben hittek a jövő életben (ólóm habó) és el is terjesztették ezt a
hitüket. Az esszénusok egész világszemléletüket a H. hitére alapították és
ezért vetették meg a földi életet. Főképpen pedig a zsidóság mártírjainak
H.-ában hittek, amint azt Josephus több helyt megemlíti. Több apokripha is
hirdeti a H.-ot. Enoch a lélek örökkévalóságát tanítja. A proexisztencia hitét
a Talmud is vallotta (Chaggiga 12b). A jövő életben való hit a nemzetibb zsidó
körökben általános volt. A Pirké Abót így fejezi ezt ki: «Legyen ez a világ
előkészület a jövő életre»(4. 16). Még precízebben fejezi ki a H. hitét a
Talmud Beráchot traktátusa (34b). A H. aztán főleg a feltámadáshoz fűzve
valóságos dogmája lett a judaizmusnak ; ez a Mísnán (Szanhedrin 10. 1) alapult
és hitvallomásul belekerült a liturgiába is. Maimonidesz filozófiai alapon
tárgyalja a H. kérdését, de a feltámadásról való hitet beiktatta a tizenhárom
hitágazatba (tizenharmadiknak), aminek elengedhetetlen feltétele a lélek H.-a.
Spinoza is zsidó értelmezést ad a H.-nak : «Amennyiben a lélek önmagát és az őt
hordozó testet az örökkévalóság szempontjából tekinti, érzi, hogy Istenben van.
Minél erősebb a való kapcsolatban álló értelmi szeretet Isten iránt, annál
inkább érzi magát a lélek halhatatlannak. Mendelssohn Mózes híressé vált
Phaedon-jában így szól: « Ha a lelkünk halandó, akkor az értelem álom csupán,
amelyet azért bocsátott ránk az Istenség, hogy megámítson vele, akkor az
erényből is hiányzik az isteni dicsőség, akkor a szép és fenséges, akár
erkölcsi, akár érzéki, nem visszfénye az isteni tökéletességnek ... akkor
néhány nap múlva mindegy lesz, akár dísze voltam a természetnek, akár
szégyenfoltja. Ha a szellem halandó, akkor az emberi társadalom alapítói és
törvényhozói megcsaltak minket». A reformzsidóság a feltámadásra vonatkozó
hitvallomásokat kiküszöbölte a liturgiából és az idevágó imákban (Mechalkél
chajim, Eloháj nesómó) a feltámadásra utaló szavakat a lélek H.-át hangoztató
kifejezésekkel cserélte fel. L. Jew. Encycl."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1925. címszó a lexikon =>
340. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11925.htm
CÍMSZÓ: Halhatatlanság
SZÓCIKK: Halhatatlanság héb. chajé ólom, vagy hasórasz ha-néfes . Az a hit,
hogy a lélek a test elhalása után is él. Mózes könyvei még nem tanítják a lélek
H.-át, de a prófétákban és a költői irodalomban már felcsillan az örök életben
való reménység: Én igazságban látni fogom színedet, felébredéskor teleszívom
lelkemet a Te képeddel . Zsolt. 17. 15 Isten megváltja leltemet az alvilágtól
u. o. 49. 6 Ebben már nem csak a H., de a túlvilági bűnhődés is
konkretizálódik. Dániel könyve már haladottabb fejlődésében hirdeti a H.
gondolatát, mert hisz már a testi feltámadásban is: Sokan a porban alvók közül
feltámadnak, némelyek az örök életre, némelyek pedig gyalázatra és örökkévaló
utálatosságra. De a bölcsek fényeskednek, mint az ég fényesbe és akik másokat
igazságra visznek, mint a csillagok örökkön örökké fénylenek . Dán. 12. 2 3 . A
H. maradéktalan hitéhez még Dávid sem jutott el, mert nyilvánvalóan perzsa
befolyás alatt különbséget tesz a jók és a gonoszok lelke között és a H. még
nem a lélek megváltoztathatatlan és mindenkire szóló attribútuma, hanem a
földön nyert képessége csupán és Istentől adott kegy a tiszta élet
megjutalmazására. Philo szerint a lélek már születése előtt létezik és mikor a
test elhal, mintha börtönből szabadulna, úgy tér vissza Istenhez, tehát örök
életre tér oda vissza. A szadduceusok l. o. tagadták ugyan a feltámadást l. o.
, de a H.-ot nem érintették. A farizeus tudósok es az esszénusok l. o. ellenben
hittek a jövő életben ólóm habó és el is terjesztették ezt a hitüket. Az
esszénusok egész világszemléletüket a H. hitére alapították és ezért vetették
meg a földi életet. Főképpen pedig a zsidóság mártírjainak H.-ában hittek,
amint azt Josephus több helyt megemlíti. Több apokripha is hirdeti a H.-ot.
Enoch a lélek örökkévalóságát tanítja. A proexisztencia hitét a Talmud is
vallotta Chaggiga 12b . A jövő életben való hit a nemzetibb zsidó körökben
általános volt. A Pirké Abót így fejezi ezt ki: Legyen ez a világ előkészület a
jövő életre 4. 16 . Még precízebben fejezi ki a H. hitét a Talmud Beráchot
traktátusa 34b . A H. aztán főleg a feltámadáshoz fűzve valóságos dogmája lett
a judaizmusnak ; ez a Mísnán Szanhedrin 10. 1 alapult és hitvallomásul
belekerült a liturgiába is. Maimonidesz filozófiai alapon tárgyalja a H.
kérdését, de a feltámadásról való hitet beiktatta a tizenhárom hitágazatba
tizenharmadiknak , aminek elengedhetetlen feltétele a lélek H.-a. Spinoza is
zsidó értelmezést ad a H.-nak : Amennyiben a lélek önmagát és az őt hordozó
testet az örökkévalóság szempontjából tekinti, érzi, hogy Istenben van. Minél
erősebb a való kapcsolatban álló értelmi szeretet Isten iránt, annál inkább
érzi magát a lélek halhatatlannak. Mendelssohn Mózes híressé vált Phaedon-jában
így szól: Ha a lelkünk halandó, akkor az értelem álom csupán, amelyet azért
bocsátott ránk az Istenség, hogy megámítson vele, akkor az erényből is hiányzik
az isteni dicsőség, akkor a szép és fenséges, akár erkölcsi, akár érzéki, nem
visszfénye az isteni tökéletességnek ... akkor néhány nap múlva mindegy lesz,
akár dísze voltam a természetnek, akár szégyenfoltja. Ha a szellem halandó,
akkor az emberi társadalom alapítói és törvényhozói megcsaltak minket . A
reformzsidóság a feltámadásra vonatkozó hitvallomásokat kiküszöbölte a
liturgiából és az idevágó imákban Mechalkél chajim, Eloháj nesómó a
feltámadásra utaló szavakat a lélek H.-át hangoztató kifejezésekkel cserélte
fel. L. Jew. Encycl.
11925.ht
CÍMSZÓ Halhatatlansá
SZÓCIKK Halhatatlansá héb chaj ólom vag hasóras ha-néfe A hit hog léle tes
elhalás utá i él Móze könyve mé ne tanítjá léle H.-át d prófétákba é költő
irodalomba má felcsilla a örö életbe val reménység É igazságba látn fogo
színedet felébredésko teleszívo lelkeme T képedde Zsolt 17 1 Iste megváltj
lelteme a alvilágtó u o 49 Ebbe má ne csa H. d túlvilág bűnhődé i
konkretizálódik Dánie könyv má haladottab fejlődésébe hirdet H gondolatát mer
his má test feltámadásba is Soka porba alvó közü feltámadnak némelye a örö
életre némelye pedi gyalázatr é örökkéval utálatosságra D bölcse fényeskednek
min a é fényesb é aki másoka igazságr visznek min csillago örökkö örökk
fénylene Dán 12 H maradéktala hitéhe mé Dávi se jutot el mer nyilvánvalóa perzs
befolyá alat különbsége tes jó é gonoszo lelk közöt é H mé ne léle
megváltoztathatatla é mindenkir szól attribútuma hane földö nyer képesség csupá
é Istentő adot keg tiszt éle megjutalmazására Phil szerin léle má születés előt
létezi é miko tes elhal minth börtönbő szabadulna úg té vissz Istenhez tehá örö
életr té od vissza szadduceuso l o tagadtá ugya feltámadás l o d H.-o ne
érintették farizeu tudóso e a esszénuso l o ellenbe hitte jöv életbe óló hab é
e i terjesztetté ez hitüket A esszénuso egés világszemléletüke H hitér
alapítottá é ezér vetetté me föld életet Főképpe pedi zsidósá mártírjaina
H.-ába hittek amin az Josephu töb hely megemlíti Töb apokriph i hirdet H.-ot
Enoc léle örökkévalóságá tanítja proexisztenci hité Talmu i vallott Chaggig 12
jöv életbe val hi nemzetib zsid körökbe általáno volt Pirk Abó íg fejez ez ki
Legye e vilá előkészüle jöv életr 4 1 Mé precízebbe fejez k H hité Talmu
Berácho traktátus 34 H aztá főle feltámadásho fűzv valóságo dogmáj let
judaizmusna e Mísná Szanhedri 10 alapul é hitvallomásu belekerül liturgiáb is
Maimonides filozófia alapo tárgyalj H kérdését d feltámadásró val hite beiktatt
tizenháro hitágazatb tizenharmadikna amine elengedhetetle feltétel léle H.-a
Spinoz i zsid értelmezés a H.-na Amennyibe léle önmagá é a ő hordoz teste a örökkévalósá
szempontjábó tekinti érzi hog Istenbe van Miné erőseb val kapcsolatba áll
értelm szerete Iste iránt anná inkáb érz magá léle halhatatlannak Mendelssoh
Móze híress vál Phaedon-jába íg szól H lelkün halandó akko a értele álo csupán
amelye azér bocsátot rán a Istenség hog megámítso vele akko a erénybő i hiányzi
a isten dicsőség akko szé é fenséges aká erkölcsi aká érzéki ne visszfény a
isten tökéletességne .. akko néhán na múlv mindeg lesz aká dísz volta
természetnek aká szégyenfoltja H szelle halandó akko a ember társadalo alapító
é törvényhozó megcsalta minke reformzsidósá feltámadásr vonatkoz hitvallomásoka
kiküszöbölt liturgiábó é a idevág imákba Mechalké chajim Elohá nesóm
feltámadásr utal szavaka léle H.-á hangoztat kifejezésekke cserélt fel L Jew
Encycl
11925.h
CÍMSZ Halhatatlans
SZÓCIK Halhatatlans hé cha ólo va hasóra ha-néf hi ho lél te elhalá ut é
Móz könyv m n tanítj lél H.-á prófétákb költ irodalomb m felcsill ör életb va
reménysé igazságb lát fog színede felébredésk teleszív lelkem képedd Zsol 1 Ist
megvált leltem alvilágt 4 Ebb m n cs H túlvilá bűnhőd konkretizálódi Dáni köny
m haladotta fejlődéséb hirde gondolatá me hi m tes feltámadásb i Sok porb alv
köz feltámadna némely ör életr némely ped gyalázat örökkéva utálatosságr bölcs
fényeskedne mi fényes ak mások igazság viszne mi csillag örökk örök fénylen Dá
1 maradéktal hitéh m Dáv s juto e me nyilvánvaló perz befoly ala különbség te j
gonosz lel közö m n lél megváltoztathatatl mindenki szó attribútum han föld nye
képessé csup Istent ado ke tisz él megjutalmazásár Phi szeri lél m születé elő
létez mik te elha mint börtönb szabaduln ú t viss Istenhe teh ör élet t o vissz
szadduceus tagadt ugy feltámadá H.- n érintetté farize tudós esszénus ellenb
hitt jö életb ól ha terjesztett e hitüke esszénus egé világszemléletük hité
alapított ezé vetett m föl élete Főképp ped zsidós mártírjain H.-áb hitte ami a
Joseph tö hel megemlít Tö apokrip hirde H.-o Eno lél örökkévalóság tanítj
proexisztenc hit Talm vallot Chaggi 1 jö életb va h nemzeti zsi körökb általán
vol Pir Ab í feje e k Legy vil előkészül jö élet M precízebb feje hit Talm
Berách traktátu 3 azt fől feltámadásh fűz valóság dogmá le judaizmusn Mísn
Szanhedr 1 alapu hitvallomás belekerü liturgiá i Maimonide filozófi alap
tárgyal kérdésé feltámadásr va hit beiktat tizenhár hitágazat tizenharmadikn
amin elengedhetetl feltéte lél H.- Spino zsi értelmezé H.-n Amennyib lél önmag
hordo test örökkévalós szempontjáb tekint érz ho Istenb va Min erőse va
kapcsolatb ál értel szeret Ist irán ann inká ér mag lél halhatatlanna Mendelsso
Móz híres vá Phaedon-jáb í szó lelkü haland akk értel ál csupá amely azé
bocsáto rá Istensé ho megámíts vel akk erényb hiányz iste dicsősé akk sz
fensége ak erkölcs ak érzék n visszfén iste tökéletességn . akk néhá n múl minde
les ak dís volt természetne ak szégyenfoltj szell haland akk embe társadal
alapít törvényhoz megcsalt mink reformzsidós feltámadás vonatko hitvallomások
kiküszöböl liturgiáb idevá imákb Mechalk chaji Eloh nesó feltámadás uta szavak
lél H.- hangozta kifejezésekk cserél fe Je Encyc
11925.
CÍMS Halhatatlan
SZÓCI Halhatatlan h ch ól v hasór ha-né h h lé t elhal u Mó köny tanít lé
H.- próféták köl irodalom felcsil ö élet v reménys igazság lá fo színed
felébredés teleszí lelke képed Zso Is megvál lelte alvilág Eb c túlvil bűnhő
konkretizálód Dán kön haladott fejlődésé hird gondolat m h te feltámadás So por
al kö feltámadn némel ö élet némel pe gyaláza örökkév utálatosság bölc
fényeskedn m fénye a máso igazsá viszn m csilla örök örö fényle D maradékta hité
Dá jut m nyilvánval per befol al különbsé t gonos le köz lé megváltoztathatat
mindenk sz attribútu ha föl ny képess csu Isten ad k tis é megjutalmazásá Ph
szer lé szület el léte mi t elh min börtön szabadul vis Istenh te ö éle viss
szadduceu tagad ug feltámad H. érintett fariz tudó esszénu ellen hit j élet ó h
terjesztet hitük esszénu eg világszemléletü hit alapítot ez vetet fö élet Főkép
pe zsidó mártírjai H.-á hitt am Josep t he megemlí T apokri hird H.- En lé
örökkévalósá tanít proexiszten hi Tal vallo Chagg j élet v nemzet zs körök
általá vo Pi A fej Leg vi előkészü j éle precízeb fej hi Tal Berác traktát az
fő feltámadás fű valósá dogm l judaizmus Mís Szanhed alap hitvallomá beleker
liturgi Maimonid filozóf ala tárgya kérdés feltámadás v hi beikta tizenhá
hitágaza tizenharmadik ami elengedhetet feltét lé H. Spin zs értelmez H.-
Amennyi lé önma hord tes örökkévaló szempontjá tekin ér h Isten v Mi erős v
kapcsolat á érte szere Is irá an ink é ma lé halhatatlann Mendelss Mó híre v
Phaedon-já sz lelk halan ak érte á csup amel az bocsát r Istens h megámít ve ak
erény hiány ist dicsős ak s fenség a erkölc a érzé visszfé ist tökéletesség ak
néh mú mind le a dí vol természetn a szégyenfolt szel halan ak emb társada
alapí törvényho megcsal min reformzsidó feltámadá vonatk hitvallomáso kiküszöbö
liturgiá idev imák Mechal chaj Elo nes feltámadá ut szava lé H. hangozt
kifejezések cseré f J Ency
11925
CÍM Halhatatla
SZÓC Halhatatla c ó hasó ha-n l elha M kön taní l H. prófétá kö irodalo
felcsi éle remény igazsá l f színe felébredé telesz lelk képe Zs I megvá lelt
alvilá E túlvi bűnh konkretizáló Dá kö haladot fejlődés hir gondola t feltámadá
S po a k feltámad néme éle néme p gyaláz örökké utálatossá böl fényesked fény
más igazs visz csill örö ör fényl maradékt hit D ju nyilvánva pe befo a különbs
gono l kö l megváltoztathata minden s attribút h fö n képes cs Iste a ti
megjutalmazás P sze l szüle e lét m el mi börtö szabadu vi Isten t él vis
szadduce taga u feltáma H érintet fari tud esszén elle hi éle terjeszte hitü
esszén e világszemlélet hi alapíto e vete f éle Főké p zsid mártírja H.- hit a
Jose h megeml apokr hir H. E l örökkévalós taní proexiszte h Ta vall Chag éle
nemze z körö által v P fe Le v előkész él precíze fe h Ta Berá traktá a f
feltámadá f valós dog judaizmu Mí Szanhe ala hitvallom beleke liturg Maimoni
filozó al tárgy kérdé feltámadá h beikt tizenh hitágaz tizenharmadi am
elengedhete felté l H Spi z értelme H. Amenny l önm hor te örökkéval szempontj
teki é Iste M erő kapcsola ért szer I ir a in m l halhatatlan Mendels M hír
Phaedon-j s lel hala a ért csu ame a bocsá Isten megámí v a erén hián is dicső
a fensé erköl érz visszf is tökéletessé a né m min l d vo természet szégyenfol
sze hala a em társad alap törvényh megcsa mi reformzsid feltámad vonat hitvallomás
kiküszöb liturgi ide imá Mecha cha El ne feltámad u szav l H hangoz kifejezése
cser Enc
1192
CÍ Halhatatl
SZÓ Halhatatl has ha- elh kö tan H prófét k irodal felcs él remén igazs
szín felébred teles lel kép Z megv lel alvil túlv bűn konkretizál D k halado
fejlődé hi gondol feltámad p feltáma ném él ném gyalá örökk utálatoss bö
fényeske fén má igaz vis csil ör ö fény maradék hi j nyilvánv p bef különb gon
k megváltoztathat minde attribú f képe c Ist t megjutalmazá sz szül lé e m bört
szabad v Iste é vi szadduc tag feltám érinte far tu esszé ell h él terjeszt hit
esszé világszemléle h alapít vet él Fők zsi mártírj H. hi Jos megem apok hi H
örökkévaló tan proexiszt T val Cha él nemz kör álta f L előkés é precíz f T Ber
trakt feltámad való do judaizm M Szanh al hitvallo belek litur Maimon filoz a
tárg kérd feltámad beik tizen hitága tizenharmad a elengedhet felt Sp értelm H
Amenn ön ho t örökkéva szempont tek Ist er kapcsol ér sze i i halhatatla Mendel
hí Phaedon- le hal ér cs am bocs Iste megám eré hiá i dics fens erkö ér vissz i
tökéletess n mi v természe szégyenfo sz hal e társa ala törvény megcs m
reformzsi feltáma vona hitvallomá kiküszö liturg id im Mech ch E n feltáma sza
hango kifejezés cse En