11994.htm
CÍMSZÓ: Hazaszeretet
SZÓCIKK: "Hazaszeretet,
szeretet és odaadás az ország iránt, amelyben élünk. A szülőföld iránti
szeretetről a bibliában több helyen van említés téve (Zsolt. 122. 6, 124 1-2, 126.
1, 137. 5; Gen. 31. 3; Exod. 4. 18-19; Kir. I. 11. 21-22). Különös súlyt helyez
azonban Jeremiás próféta (29. 7) az olyan ország szeretetére, amelyben Izrael
letelepedett: «Keresd a jólétét annak a városnak, ahová téged száműztelek,
imádkozz annak érdekéért Istenhez, mert annak a jóléte a te jóléted is»;
továbbá 40. 9: «Ne félj szolgálni a chaldeaiakat, maradj az országban, szolgáld
Babylon királyát és jól fog menni dolgod». Intést arra, hogy az uralkodót és a
kormányt szolgálni kell, a legrégibb prófétáknál is találunk, így Sámuel I. 12.
14-15-ben. Az államvezetők tekintélyének tiszteletét a Biblia fejezi ki (Exod.
22. 27; Kohélet 8. 2, 10. 20; Példab. 24. 21); Istenkáromlást és a királyok
átkozását elvileg halállal büntették a korábbi időkben (Kir. I. 21. 13). A
diaszpórában a H. a főerények közé számított. R. Sámuel a Talmudban így fejezte
ki véleményét, mely azután végleg irányadó volt a szétszórt zsidóságban : «Az
állam törvénye a törvény». (Gittin 10b; Bába Káma 113a); R. Jószé pedig ezt
mondja: «Az állam törvényeinek, még ha rosszak is, engedelmeskedni kell»
(Ketubót 111a); «Aki fellázad uralkodók ellen, halált érdemelő (Szanhedrin
49a); «Imádkozz a királyság jólétéért, mert ha az nem volna, az emberek egymást
elevenen lenyelnék» (Ábót III. 2); Az adókivetésnek engedelmeskedni kell
(Szanhedrin 20b és Bába Káma 113a); A kormányzóknak tiszteletadást kíván a
Talmud (Zebáchim lO2a), éppen úgy, mint ahogyan a Midrás a kormányzat elleni
forradalmiságot elítéli (Berésit Rabba § 94), a közjólétért folytatott
tevékenységet pedig dicséri (Levit. Rabba 7. 7). Az uralkodók látása alkalmával
benedikció volt előírva (Beráchót 58a). A Tan-chuma-Midrás allegóriája
egyenesen az Örökkévaló szájából intézi a tanítást Izraelhez, hogy sohase
legyen háládatlan a kormányokhoz, amelyek alatt élt (v. ö. Ketubót 111a, Énekek
É. Rabba 3. 5). A szombat megszegése is megvan engedve a haza védelme miatt (I.
Makab- II. 39-41, v. ö. Erubin 45a). Leginkább a következő talmudi mondás
fejezi ki a kötelező H.-et: «Úgy fogd fel annak a helynek, ahol laksz, az
érdekeit, mint a saját magadét» (Zebáchim 102a), továbbá: «Imádkozz a király
boldogságáért azon célból, hogy anarchia ne következzék be» (Ábót III. 2).
Saját hazájában Izrael számos jelét adta a H.-nek, mert mint elenyésző kisebbség
a népek tengerében, túlnyomó erő ellen állandóan, több, mint ezer éven át meg
tudta védeni hazáját, melyhez a száműzetésben is ragaszkodott. A Makkabeusok
nemzeti és vallási küzdelme, Jeruzsálem védelme a Római Birodalom ellen, a
Hadrián-korabeli Bar-Kochba szabadságságharc bizonyítják a zsidóság csodálatos
H.-et. Későbben, saját hazájának elvesztővel, a zsidóságra a Talmud előírásai
lettek kötelezőek s új hazájuk érdekeit a magukénak fogták fel. Ez már a Római
Birodalom zsidóságára is vonatkozott, mert itt a 2-4. sz.-ig, a
Frank-birodalomban a 8. sz.-ig államhivatalnokoknak, adó- és vám-inspektoroknak
alkalmazták őket megbízhatóságuk miatt. A zsidóság H.-e végigmegy annak egész
története folyamán s azért e helyt nem részletezhető. Egy közismert példa mindennél
jobban bizonyítja azt: A hazájukból kiüldözött zsidók régebbi hazájuk nyelvét a
legtovább megőrzik otthonaikban : így a Spanyolországból és Portugáliából a 15.
sz. végén kiüldözött zsidóság francia, holland, angol, olasz, török és délszláv
területen több, mint három évszázadon át meg tudta őrizni a 15. sz. castiliai
nyelvét, amelyet magánéletében használ. Az ugyanakkor Lengyelországba került
Rajna-menti és bajor zsidóság pedig a közép-felnémet nyelvet őrizte meg.
Honvédelmi tekintetben a zsidóság világszerte azóta tudja bizonyítani H.-ét,
hogy a ghettó kapui felnyíltak. Magyarországon az 1848-iki szabadságharcban a
zsidók hatalmas arányszámmal vettek részt a történelem tanúsága szerint. (L.
még Szabadságharc, Világháború.) "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 1994. címszó a lexikon =>
350. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
11994.htm
CÍMSZÓ: Hazaszeretet
SZÓCIKK: Hazaszeretet, szeretet és odaadás az ország iránt, amelyben élünk.
A szülőföld iránti szeretetről a bibliában több helyen van említés téve Zsolt.
122. 6, 124 1-2, 126. 1, 137. 5; Gen. 31. 3; Exod. 4. 18-19; Kir. I. 11. 21-22
. Különös súlyt helyez azonban Jeremiás próféta 29. 7 az olyan ország
szeretetére, amelyben Izrael letelepedett: Keresd a jólétét annak a városnak,
ahová téged száműztelek, imádkozz annak érdekéért Istenhez, mert annak a jóléte
a te jóléted is ; továbbá 40. 9: Ne félj szolgálni a chaldeaiakat, maradj az
országban, szolgáld Babylon királyát és jól fog menni dolgod . Intést arra,
hogy az uralkodót és a kormányt szolgálni kell, a legrégibb prófétáknál is
találunk, így Sámuel I. 12. 14-15-ben. Az államvezetők tekintélyének
tiszteletét a Biblia fejezi ki Exod. 22. 27; Kohélet 8. 2, 10. 20; Példab. 24.
21 ; Istenkáromlást és a királyok átkozását elvileg halállal büntették a
korábbi időkben Kir. I. 21. 13 . A diaszpórában a H. a főerények közé
számított. R. Sámuel a Talmudban így fejezte ki véleményét, mely azután végleg
irányadó volt a szétszórt zsidóságban : Az állam törvénye a törvény . Gittin
10b; Bába Káma 113a ; R. Jószé pedig ezt mondja: Az állam törvényeinek, még ha
rosszak is, engedelmeskedni kell Ketubót 111a ; Aki fellázad uralkodók ellen,
halált érdemelő Szanhedrin 49a ; Imádkozz a királyság jólétéért, mert ha az nem
volna, az emberek egymást elevenen lenyelnék Ábót III. 2 ; Az adókivetésnek
engedelmeskedni kell Szanhedrin 20b és Bába Káma 113a ; A kormányzóknak
tiszteletadást kíván a Talmud Zebáchim lO2a , éppen úgy, mint ahogyan a Midrás
a kormányzat elleni forradalmiságot elítéli Berésit Rabba § 94 , a közjólétért
folytatott tevékenységet pedig dicséri Levit. Rabba 7. 7 . Az uralkodók látása
alkalmával benedikció volt előírva Beráchót 58a . A Tan-chuma-Midrás
allegóriája egyenesen az Örökkévaló szájából intézi a tanítást Izraelhez, hogy
sohase legyen háládatlan a kormányokhoz, amelyek alatt élt v. ö. Ketubót 111a,
Énekek É. Rabba 3. 5 . A szombat megszegése is megvan engedve a haza védelme
miatt I. Makab- II. 39-41, v. ö. Erubin 45a . Leginkább a következő talmudi
mondás fejezi ki a kötelező H.-et: Úgy fogd fel annak a helynek, ahol laksz, az
érdekeit, mint a saját magadét Zebáchim 102a , továbbá: Imádkozz a király
boldogságáért azon célból, hogy anarchia ne következzék be Ábót III. 2 . Saját
hazájában Izrael számos jelét adta a H.-nek, mert mint elenyésző kisebbség a
népek tengerében, túlnyomó erő ellen állandóan, több, mint ezer éven át meg
tudta védeni hazáját, melyhez a száműzetésben is ragaszkodott. A Makkabeusok
nemzeti és vallási küzdelme, Jeruzsálem védelme a Római Birodalom ellen, a
Hadrián-korabeli Bar-Kochba szabadságságharc bizonyítják a zsidóság csodálatos
H.-et. Későbben, saját hazájának elvesztővel, a zsidóságra a Talmud előírásai
lettek kötelezőek s új hazájuk érdekeit a magukénak fogták fel. Ez már a Római
Birodalom zsidóságára is vonatkozott, mert itt a 2-4. sz.-ig, a
Frank-birodalomban a 8. sz.-ig államhivatalnokoknak, adó- és vám-inspektoroknak
alkalmazták őket megbízhatóságuk miatt. A zsidóság H.-e végigmegy annak egész
története folyamán s azért e helyt nem részletezhető. Egy közismert példa
mindennél jobban bizonyítja azt: A hazájukból kiüldözött zsidók régebbi hazájuk
nyelvét a legtovább megőrzik otthonaikban : így a Spanyolországból és
Portugáliából a 15. sz. végén kiüldözött zsidóság francia, holland, angol,
olasz, török és délszláv területen több, mint három évszázadon át meg tudta
őrizni a 15. sz. castiliai nyelvét, amelyet magánéletében használ. Az
ugyanakkor Lengyelországba került Rajna-menti és bajor zsidóság pedig a
közép-felnémet nyelvet őrizte meg. Honvédelmi tekintetben a zsidóság
világszerte azóta tudja bizonyítani H.-ét, hogy a ghettó kapui felnyíltak.
Magyarországon az 1848-iki szabadságharcban a zsidók hatalmas arányszámmal
vettek részt a történelem tanúsága szerint. L. még Szabadságharc, Világháború.
11994.ht
CÍMSZÓ Hazaszerete
SZÓCIKK Hazaszeretet szerete é odaadá a orszá iránt amelybe élünk szülőföl
iránt szeretetrő bibliába töb helye va említé tév Zsolt 122 6 12 1-2 126 1 137
5 Gen 31 3 Exod 4 18-19 Kir I 11 21-2 Különö súly helye azonba Jeremiá prófét
29 a olya orszá szeretetére amelybe Izrae letelepedett Keres jólété anna
városnak ahov tége száműztelek imádkoz anna érdekéér Istenhez mer anna jólét t
jóléte i tovább 40 9 N fél szolgáln chaldeaiakat marad a országban szolgál
Babylo királyá é jó fo menn dolgo Intés arra hog a uralkodó é kormány szolgáln
kell legrégib prófétákná i találunk íg Sámue I 12 14-15-ben A államvezető
tekintélyéne tiszteleté Bibli fejez k Exod 22 27 Kohéle 8 2 10 20 Példab 24 2
Istenkáromlás é királyo átkozásá elvile halálla büntetté korább időkbe Kir I 21
1 diaszpórába H főerénye köz számított R Sámue Talmudba íg fejezt k véleményét
mel azutá végle irányad vol szétszór zsidóságba A álla törvény törvén Gitti 10b
Báb Kám 113 R Jósz pedi ez mondja A álla törvényeinek mé h rossza is
engedelmeskedn kel Ketubó 111 Ak felláza uralkodó ellen halál érdemel Szanhedri
49 Imádkoz királysá jólétéért mer h a ne volna a embere egymás elevene lenyelné
Ábó III A adókivetésne engedelmeskedn kel Szanhedri 20 é Báb Kám 113
kormányzókna tiszteletadás kívá Talmu Zebáchi lO2 éppe úgy min ahogya Midrá
kormányza ellen forradalmiságo elítél Berési Rabb 9 közjólétér folytatot
tevékenysége pedi dicsér Levit Rabb 7 A uralkodó látás alkalmáva benedikci vol
előírv Beráchó 58 Tan-chuma-Midrá allegóriáj egyenese a Örökkéval szájábó intéz
tanítás Izraelhez hog sohas legye háládatla kormányokhoz amelye alat él v ö
Ketubó 111a Éneke É Rabb 3 szomba megszegés i megva engedv haz védelm miat I
Makab II 39-41 v ö Erubi 45 Leginkáb következ talmud mondá fejez k kötelez
H.-et Úg fog fe anna helynek aho laksz a érdekeit min sajá magadé Zebáchi 102
továbbá Imádkoz királ boldogságáér azo célból hog anarchi n következzé b Ábó
III Sajá hazájába Izrae számo jelé adt H.-nek mer min elenyész kisebbsé népe
tengerében túlnyom er elle állandóan több min eze éve á me tudt véden hazáját
melyhe száműzetésbe i ragaszkodott Makkabeuso nemzet é vallás küzdelme
Jeruzsále védelm Róma Birodalo ellen Hadrián-korabel Bar-Kochb szabadságsághar
bizonyítjá zsidósá csodálato H.-et Későbben sajá hazájána elvesztővel zsidóságr
Talmu előírása lette kötelezőe ú hazáju érdekei magukéna fogtá fel E má Róma
Birodalo zsidóságár i vonatkozott mer it 2-4 sz.-ig Frank-birodalomba 8 sz.-i
államhivatalnokoknak adó é vám-inspektorokna alkalmaztá őke megbízhatóságu
miatt zsidósá H.- végigmeg anna egés történet folyamá azér hely ne
részletezhető Eg közismer péld mindenné jobba bizonyítj azt hazájukbó kiüldözöt
zsidó régebb hazáju nyelvé legtováb megőrzi otthonaikba íg Spanyolországbó é
Portugáliábó 15 sz végé kiüldözöt zsidósá francia holland angol olasz törö é
délszlá területe több min háro évszázado á me tudt őrizn 15 sz castilia nyelvét
amelye magánéletébe használ A ugyanakko Lengyelországb kerül Rajna-ment é bajo
zsidósá pedi közép-felnéme nyelve őrizt meg Honvédelm tekintetbe zsidósá
világszert azót tudj bizonyítan H.-ét hog ghett kapu felnyíltak Magyarországo a
1848-ik szabadságharcba zsidó hatalma arányszámma vette rész történele tanúság
szerint L mé Szabadságharc Világháború
11994.h
CÍMSZ Hazaszeret
SZÓCIK Hazaszerete szeret odaad orsz irán amelyb élün szülőfö irán
szeretetr bibliáb tö hely v említ té Zsol 12 1 1- 12 13 Ge 3 Exo 18-1 Ki 1 21-
Külön súl hely azonb Jeremi prófé 2 oly orsz szeretetér amelyb Izra letelepedet
Kere jólét ann városna aho tég száműztele imádko ann érdekéé Istenhe me ann jólé
jólét továb 4 fé szolgál chaldeaiaka mara országba szolgá Babyl király j f men
dolg Inté arr ho uralkod kormán szolgál kel legrégi prófétákn találun í Sámu 1
14-15-be államvezet tekintélyén tisztelet Bibl feje Exo 2 2 Kohél 1 2 Példa 2
Istenkáromlá király átkozás elvil haláll büntett koráb időkb Ki 2 diaszpóráb
főerény kö számítot Sámu Talmudb í fejez véleményé me azut végl iránya vo
szétszó zsidóságb áll törvén törvé Gitt 10 Bá Ká 11 Jós ped e mondj áll
törvényeine m rossz i engedelmesked ke Ketub 11 A felláz uralkod elle halá
érdeme Szanhedr 4 Imádko királys jólétéér me n voln ember egymá eleven lenyeln
Áb II adókivetésn engedelmesked ke Szanhedr 2 Bá Ká 11 kormányzókn tiszteletadá
kív Talm Zebách lO épp úg mi ahogy Midr kormányz elle forradalmiság elíté Berés
Rab közjólété folytato tevékenység ped dicsé Levi Rab uralkod látá alkalmáv
benedikc vo előír Berách 5 Tan-chuma-Midr allegóriá egyenes Örökkéva szájáb
inté tanítá Izraelhe ho soha legy háládatl kormányokho amely ala é Ketub 111
Ének Rab szomb megszegé megv enged ha védel mia Maka I 39-4 Erub 4 Leginká
követke talmu mond feje kötele H.-e Ú fo f ann helyne ah laks érdekei mi saj
magad Zebách 10 tovább Imádko kirá boldogságáé az célbó ho anarch következz Áb
II Saj hazájáb Izra szám jel ad H.-ne me mi elenyés kisebbs nép tengerébe
túlnyo e ell állandóa töb mi ez év m tud véde hazájá melyh száműzetésb
ragaszkodot Makkabeus nemze vallá küzdelm Jeruzsál védel Róm Birodal elle
Hadrián-korabe Bar-Koch szabadságságha bizonyítj zsidós csodálat H.-e Későbbe saj
hazáján elvesztőve zsidóság Talm előírás lett kötelező hazáj érdeke magukén
fogt fe m Róm Birodal zsidóságá vonatkozot me i 2- sz.-i Frank-birodalomb sz.-
államhivatalnokokna ad vám-inspektorokn alkalmazt ők megbízhatóság miat zsidós
H. végigme ann egé történe folyam azé hel n részletezhet E közisme pél mindenn
jobb bizonyít az hazájukb kiüldözö zsid régeb hazáj nyelv legtová megőrz
otthonaikb í Spanyolországb Portugáliáb 1 s vég kiüldözö zsidós franci hollan
ango olas tör délszl terület töb mi hár évszázad m tud őriz 1 s castili nyelvé
amely magánéletéb haszná ugyanakk Lengyelország kerü Rajna-men baj zsidós ped
közép-felném nyelv őriz me Honvédel tekintetb zsidós világszer azó tud
bizonyíta H.-é ho ghet kap felnyílta Magyarország 1848-i szabadságharcb zsid
hatalm arányszámm vett rés történel tanúsá szerin m Szabadsághar Világhábor
11994.
CÍMS Hazaszere
SZÓCI Hazaszeret szere odaa ors irá amely élü szülőf irá szeretet bibliá t
hel emlí t Zso 1 1 1 1 G Ex 18- K 21 Külö sú hel azon Jerem próf ol ors szereteté
amely Izr letelepede Ker jólé an városn ah té száműztel imádk an érdeké Istenh
m an jól jólé tová f szolgá chaldeaiak mar országb szolg Baby királ me dol Int
ar h uralko kormá szolgá ke legrég próféták találu Sám 14-15-b államveze
tekintélyé tisztele Bib fej Ex Kohé Péld Istenkároml királ átkozá elvi halál
büntet korá idők K diaszpórá főerén k számíto Sám Talmud feje vélemény m azu
vég irány v szétsz zsidóság ál törvé törv Git 1 B K 1 Jó pe mond ál törvényein
ross engedelmeske k Ketu 1 fellá uralko ell hal érdem Szanhed Imádk király
jólétéé m vol embe egym eleve lenyel Á I adókivetés engedelmeske k Szanhed B K
1 kormányzók tiszteletad kí Tal Zebác l ép ú m ahog Mid kormány ell
forradalmisá elít Beré Ra közjólét folytat tevékenysé pe dics Lev Ra uralko lát
alkalmá benedik v előí Berác Tan-chuma-Mid allegóri egyene Örökkév szájá int
tanít Izraelh h soh leg háládat kormányokh amel al Ketu 11 Éne Ra szom megszeg
meg enge h véde mi Mak 39- Eru Legink követk talm mon fej kötel H.- f an helyn
a lak érdeke m sa maga Zebác 1 továb Imádk kir boldogságá a célb h anarc
következ Á I Sa hazájá Izr szá je a H.-n m m elenyé kisebb né tengeréb túlny el
állandó tö m e é tu véd hazáj mely száműzetés ragaszkodo Makkabeu nemz vall
küzdel Jeruzsá véde Ró Biroda ell Hadrián-korab Bar-Koc szabadságságh bizonyít
zsidó csodála H.- Később sa hazájá elvesztőv zsidósá Tal előírá let kötelez
hazá érdek maguké fog f Ró Biroda zsidóság vonatkozo m 2 sz.- Frank-birodalom
sz. államhivatalnokokn a vám-inspektorok alkalmaz ő megbízhatósá mia zsidó H
végigm an eg történ folya az he részletezhe közism pé minden job bizonyí a
hazájuk kiüldöz zsi rége hazá nyel legtov megőr otthonaik Spanyolország
Portugáliá vé kiüldöz zsidó franc holla ang ola tö délsz terüle tö m há évszáza
tu őri castil nyelv amel magánéleté haszn ugyanak Lengyelorszá ker Rajna-me ba
zsidó pe közép-felné nyel őri m Honvéde tekintet zsidó világsze az tu bizonyít
H.- h ghe ka felnyílt Magyarorszá 1848- szabadságharc zsi hatal arányszám vet
ré történe tanús szeri Szabadságha Világhábo
11994
CÍM Hazaszer
SZÓC Hazaszere szer oda or ir amel él szülő ir szerete bibli he eml Zs E 18
2 Kül s he azo Jere pró o or szeretet amel Iz leteleped Ke jól a város a t
száműzte imád a érdek Isten a jó jól tov szolg chaldeaia ma ország szol Bab
kirá m do In a uralk korm szolg k legré prófétá talál Sá 14-15- államvez
tekintély tisztel Bi fe E Koh Pél Istenkárom kirá átkoz elv halá bünte kor idő
diaszpór főeré számít Sá Talmu fej vélemén az vé irán széts zsidósá á törv tör
Gi J p mon á törvényei ros engedelmesk Ket fell uralk el ha érde Szanhe Imád
királ jólété vo emb egy elev lenye adókiveté engedelmesk Szanhe kormányzó
tiszteleta k Ta Zebá é aho Mi kormán el forradalmis elí Ber R közjólé folyta
tevékenys p dic Le R uralk lá alkalm benedi elő Berá Tan-chuma-Mi allegór egyen
Örökké száj in taní Izrael so le háláda kormányok ame a Ket 1 Én R szo megsze
me eng véd m Ma 39 Er Legin követ tal mo fe köte H. a hely la érdek s mag Zebá
tová Imád ki boldogság cél anar követke S hazáj Iz sz j H.- eleny kiseb n
tengeré túln e álland t t vé hazá mel száműzeté ragaszkod Makkabe nem val küzde
Jeruzs véd R Birod el Hadrián-kora Bar-Ko szabadságság bizonyí zsid csodál H.
Későb s hazáj elvesztő zsidós Ta előír le kötele haz érde maguk fo R Birod
zsidósá vonatkoz sz. Frank-birodalo sz államhivatalnokok vám-inspektoro alkalma
megbízhatós mi zsid végig a e törté foly a h részletezh közis p minde jo bizony
hazáju kiüldö zs rég haz nye legto megő otthonai Spanyolorszá Portugáli v
kiüldö zsid fran holl an ol t déls terül t h évszáz t őr casti nyel ame
magánélet hasz ugyana Lengyelorsz ke Rajna-m b zsid p közép-feln nye őr Honvéd
tekinte zsid világsz a t bizonyí H. gh k felnyíl Magyarorsz 1848 szabadsághar
zs hata arányszá ve r történ tanú szer Szabadságh Világháb
1199
CÍ Hazasze
SZÓ Hazaszer sze od o i ame é szül i szeret bibl h em Z 1 Kü h az Jer pr o
szerete ame I letelepe K jó váro száműzt imá érde Iste j jó to szol chaldeai m
orszá szo Ba kir d I ural kor szol legr prófét talá S 14-15 államve tekintél
tiszte B f Ko Pé Istenkáro kir átko el hal bünt ko id diaszpó főer számí S Talm
fe vélemé a v irá szét zsidós tör tö G mo törvénye ro engedelmes Ke fel ural e
h érd Szanh Imá kirá jólét v em eg ele leny adókivet engedelmes Szanh kormányz
tisztelet T Zeb ah M kormá e forradalmi el Be közjól folyt tevékeny di L ural l
alkal bened el Ber Tan-chuma-M allegó egye Örökk szá i tan Izrae s l hálád
kormányo am Ke É sz megsz m en vé M 3 E Legi köve ta m f köt H hel l érde ma
Zeb tov Imá k boldogsá cé ana követk hazá I s H. elen kise tenger túl állan v
haz me száműzet ragaszko Makkab ne va küzd Jeruz vé Biro e Hadrián-kor Bar-K
szabadságsá bizony zsi csodá H Késő hazá elveszt zsidó T előí l kötel ha érd
magu f Biro zsidós vonatko sz Frank-birodal s államhivatalnoko vám-inspektor alkalm
megbízható m zsi végi tört fol részletez közi mind j bizon hazáj kiüld z ré ha
ny legt meg otthona Spanyolorsz Portugál kiüld zsi fra hol a o dél terü évszá ő
cast nye am magánéle has ugyan Lengyelors k Rajna- zsi közép-fel ny ő Honvé
tekint zsi világs bizony H g felnyí Magyarors 184 szabadságha z hat aránysz v
törté tan sze Szabadság Világhá