12000.htm
CÍMSZÓ: Héber akcentus
SZÓCIKK: Héber akcentus
(Héb.: Neginosz), eredeti rendeltetése, hogy a tórafelolvasásnál az
éneklésszerű előadást a legkisebb részletekig szabályozza. Éppen ezért a H.-nak
olyan szerepe van, mint a zenei, illetve a hangjegyeknek. Egyszersmind azonban
a hangsúlynak és az egyes szavak értelmi összetartozandóságának, továbbá annak
a viszonynak a megjelölésére is szolgálnak, mely az egyes szócsoportok és az
egész mondat között fennáll, mint a hangsúly jegyei a «milra» és a «milel»
megkülönböztetésére szolgálnak, más szóval arra, hogy mikor kell az utolsó,
mikor pedig az utolsóelőtti szótagot hangsúlyozni. Mint pontozó jegyek a H.-ok
vagy elválasztok, vagy összekötők. Míg a mai hangjegyeknél minden jelnek
egyetlen hang felel meg, addig a H.-oknál minden egyes jel a hangok kisebb vagy
nagyobb sorozatát foglalja össze. A tórafelolvasásnál ma használt H.-ok a
következők: Zarkó, Szegól, Munách, Revia, Pozér, Telisó katanó. Tel. gedoló,
Mahpach pastó, Zókef kóton Z. godól, Dargó, Tévir, Merchó. Tipchó, Esznachtó,
stb. Mint ahogy az imák dallamai sem mindenütt, egyformák, úgy a H.-ok
melodikus jelentését is többféleképen értelmezik. Így az askenázi, a szefárd és
a keleti zsidók egymástól teljesen eltérőleg éneklik a H -okkal jelölt
hangjegyeket. De a zsidóság ugyanazon csoportjain belül sem mindig egyforma a
melodikus értelmezés, hanem a szöveg szerint változik, de természetesen csak
árnyalatilag. Így ugyanazon H.-nak más és más a dallama a Tóra, a Haftóra és a
Megillasz-Eszter előadásánál. Ami a H.-ok eredetét illeti, arra nézve eltérők a
vélemények. A középkor tudósai szerint a H.-ok isteni eredetűek, de legalább is
a Talmud előtti korból valók, ma általános az a felfogás, hogy a H.-ok a Talmud
utáni korból származnak. A H.-oknak megfelelő dallam eredete még kevésbé
tisztázott. Azon kísérletek, hogy a H. jelekből rekonstruálják a legrégibb
zsidó zenét, tehát a templomi zenét, mindeddig sikertelenek maradtak. Hogy
éneklő hangon olvassák fel a Tórát, ez talmudi követelmény, amely szerint
csengő lágy, dallamos hangon (Kóre binima) kell minden felolvasást megtartani.
Ennek a követelménynek nemcsak esztétikai, de gyakorlati pedagógiai jelentősége
is van: a szó a megfelelő dallammal inkább megragad az emlékezetben, mint
anélkül s az ilyen előadási mód fokozza a Tóra tanulmányozása iránti
érdeklődést. Arra nézve azonban nincsenek pozitív adatok, hogy a különböző H.
jeleket mióta kötik össze pontosan meghatározott zenei hangokkal. Az a feltevés
sem állja meg a helyét, hogy a H.-okkal kifejezett melódiák a zsinagógái ének
alapját képező éneklő beszéd maradványai, mert e melódiákban későbbi korok
zeneisége is pontosan felismerhető.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2000. címszó a lexikon =>
352. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12000.htm
CÍMSZÓ: Héber akcentus
SZÓCIKK: Héber akcentus Héb.: Neginosz , eredeti rendeltetése, hogy a
tórafelolvasásnál az éneklésszerű előadást a legkisebb részletekig szabályozza.
Éppen ezért a H.-nak olyan szerepe van, mint a zenei, illetve a hangjegyeknek.
Egyszersmind azonban a hangsúlynak és az egyes szavak értelmi
összetartozandóságának, továbbá annak a viszonynak a megjelölésére is
szolgálnak, mely az egyes szócsoportok és az egész mondat között fennáll, mint
a hangsúly jegyei a milra és a milel megkülönböztetésére szolgálnak, más szóval
arra, hogy mikor kell az utolsó, mikor pedig az utolsóelőtti szótagot
hangsúlyozni. Mint pontozó jegyek a H.-ok vagy elválasztok, vagy összekötők.
Míg a mai hangjegyeknél minden jelnek egyetlen hang felel meg, addig a H.-oknál
minden egyes jel a hangok kisebb vagy nagyobb sorozatát foglalja össze. A
tórafelolvasásnál ma használt H.-ok a következők: Zarkó, Szegól, Munách, Revia,
Pozér, Telisó katanó. Tel. gedoló, Mahpach pastó, Zókef kóton Z. godól, Dargó,
Tévir, Merchó. Tipchó, Esznachtó, stb. Mint ahogy az imák dallamai sem
mindenütt, egyformák, úgy a H.-ok melodikus jelentését is többféleképen
értelmezik. Így az askenázi, a szefárd és a keleti zsidók egymástól teljesen
eltérőleg éneklik a H -okkal jelölt hangjegyeket. De a zsidóság ugyanazon
csoportjain belül sem mindig egyforma a melodikus értelmezés, hanem a szöveg
szerint változik, de természetesen csak árnyalatilag. Így ugyanazon H.-nak más
és más a dallama a Tóra, a Haftóra és a Megillasz-Eszter előadásánál. Ami a
H.-ok eredetét illeti, arra nézve eltérők a vélemények. A középkor tudósai
szerint a H.-ok isteni eredetűek, de legalább is a Talmud előtti korból valók,
ma általános az a felfogás, hogy a H.-ok a Talmud utáni korból származnak. A
H.-oknak megfelelő dallam eredete még kevésbé tisztázott. Azon kísérletek, hogy
a H. jelekből rekonstruálják a legrégibb zsidó zenét, tehát a templomi zenét,
mindeddig sikertelenek maradtak. Hogy éneklő hangon olvassák fel a Tórát, ez
talmudi követelmény, amely szerint csengő lágy, dallamos hangon Kóre binima
kell minden felolvasást megtartani. Ennek a követelménynek nemcsak esztétikai,
de gyakorlati pedagógiai jelentősége is van: a szó a megfelelő dallammal inkább
megragad az emlékezetben, mint anélkül s az ilyen előadási mód fokozza a Tóra
tanulmányozása iránti érdeklődést. Arra nézve azonban nincsenek pozitív adatok,
hogy a különböző H. jeleket mióta kötik össze pontosan meghatározott zenei
hangokkal. Az a feltevés sem állja meg a helyét, hogy a H.-okkal kifejezett
melódiák a zsinagógái ének alapját képező éneklő beszéd maradványai, mert e
melódiákban későbbi korok zeneisége is pontosan felismerhető.
12000.ht
CÍMSZÓ Hébe akcentu
SZÓCIKK Hébe akcentu Héb. Neginos eredet rendeltetése hog tórafelolvasásná
a éneklésszer előadás legkiseb részleteki szabályozza Éppe ezér H.-na olya
szerep van min zenei illetv hangjegyeknek Egyszersmin azonba hangsúlyna é a
egye szava értelm összetartozandóságának tovább anna viszonyna megjelölésér i
szolgálnak mel a egye szócsoporto é a egés monda közöt fennáll min hangsúl
jegye milr é mile megkülönböztetésér szolgálnak má szóva arra hog miko kel a
utolsó miko pedi a utolsóelőtt szótago hangsúlyozni Min pontoz jegye H.-o vag
elválasztok vag összekötők Mí ma hangjegyekné minde jelne egyetle han fele meg
addi H.-okná minde egye je hango kiseb vag nagyob sorozatá foglalj össze
tórafelolvasásná m használ H.-o következők Zarkó Szegól Munách Revia Pozér
Telis katanó Tel gedoló Mahpac pastó Zóke kóto Z godól Dargó Tévir Merchó
Tipchó Esznachtó stb Min ahog a imá dallama se mindenütt egyformák úg H.-o
melodiku jelentésé i többféleképe értelmezik Íg a askenázi szefár é kelet zsidó
egymástó teljese eltérőle énekli -okka jelöl hangjegyeket D zsidósá ugyanazo
csoportjai belü se mindi egyform melodiku értelmezés hane szöve szerin változik
d természetese csa árnyalatilag Íg ugyanazo H.-na má é má dallam Tóra Haftór é
Megillasz-Eszte előadásánál Am H.-o eredeté illeti arr nézv eltérő vélemények
középko tudósa szerin H.-o isten eredetűek d legaláb i Talmu előtt korbó valók
m általáno a felfogás hog H.-o Talmu után korbó származnak H.-okna megfelel
dalla eredet mé kevésb tisztázott Azo kísérletek hog H jelekbő rekonstruáljá
legrégib zsid zenét tehá templom zenét mindeddi sikertelene maradtak Hog énekl
hango olvassá fe Tórát e talmud követelmény amel szerin cseng lágy dallamo
hango Kór binim kel minde felolvasás megtartani Enne követelményne nemcsa
esztétikai d gyakorlat pedagógia jelentőség i van sz megfelel dallamma inkáb
megraga a emlékezetben min anélkü a ilye előadás mó fokozz Tór tanulmányozás
iránt érdeklődést Arr nézv azonba nincsene pozití adatok hog különböz H jeleke
miót köti össz pontosa meghatározot zene hangokkal A feltevé se állj me helyét
hog H.-okka kifejezet melódiá zsinagógá éne alapjá képez énekl beszé
maradványai mer melódiákba később koro zeneiség i pontosa felismerhető
12000.h
CÍMSZ Héb akcent
SZÓCIK Héb akcent Héb Negino erede rendeltetés ho tórafelolvasásn
énekléssze előadá legkise részletek szabályozz Épp ezé H.-n oly szere va mi
zene illet hangjegyekne Egyszersmi azonb hangsúlyn egy szav értel
összetartozandóságána továb ann viszonyn megjelölésé szolgálna me egy
szócsoport egé mond közö fennál mi hangsú jegy mil mil megkülönböztetésé
szolgálna m szóv arr ho mik ke utols mik ped utolsóelőt szótag hangsúlyozn Mi
ponto jegy H.- va elválaszto va összekötő M m hangjegyekn mind jeln egyetl ha
fel me add H.-okn mind egy j hang kise va nagyo sorozat foglal össz
tórafelolvasásn haszná H.- következő Zark Szegó Munác Revi Pozé Teli katan Te
gedol Mahpa past Zók kót godó Darg Tévi Merch Tipch Esznacht st Mi aho im
dallam s mindenüt egyformá ú H.- melodik jelentés többfélekép értelmezi Í
askenáz szefá kele zsid egymást teljes eltéről énekl -okk jelö hangjegyeke
zsidós ugyanaz csoportja bel s mind egyfor melodik értelmezé han szöv szeri
változi természetes cs árnyalatila Í ugyanaz H.-n m m dalla Tór Haftó
Megillasz-Eszt előadásáná A H.- eredet illet ar néz eltér véleménye középk
tudós szeri H.- iste eredetűe legalá Talm előt korb való általán felfogá ho H.-
Talm utá korb származna H.-okn megfele dall erede m kevés tisztázot Az
kísérlete ho jelekb rekonstruálj legrégi zsi zené teh templo zené mindedd
sikertelen maradta Ho ének hang olvass f Tórá talmu követelmén ame szeri csen
lág dallam hang Kó bini ke mind felolvasá megtartan Enn követelményn nemcs
esztétika gyakorla pedagógi jelentősé va s megfele dallamm inká megrag
emlékezetbe mi anélk ily előadá m fokoz Tó tanulmányozá irán érdeklődés Ar néz
azonb nincsen pozit adato ho különbö jelek mió köt öss pontos meghatározo zen
hangokka feltev s áll m helyé ho H.-okk kifejeze melódi zsinagóg én alapj képe
ének besz maradványa me melódiákb későb kor zeneisé pontos felismerhet
12000.
CÍMS Hé akcen
SZÓCI Hé akcen Hé Negin ered rendelteté h tórafelolvasás énekléssz előad
legkis részlete szabályoz Ép ez H.- ol szer v m zen ille hangjegyekn Egyszersm
azon hangsúly eg sza érte összetartozandóságán tová an viszony megjelölés
szolgáln m eg szócsopor eg mon köz fenná m hangs jeg mi mi megkülönböztetés
szolgáln szó ar h mi k utol mi pe utolsóelő szóta hangsúlyoz M pont jeg H. v
elválaszt v összeköt hangjegyek min jel egyet h fe m ad H.-ok min eg han kis v
nagy soroza fogla öss tórafelolvasás haszn H. következ Zar Szeg Muná Rev Poz
Tel kata T gedo Mahp pas Zó kó god Dar Tév Merc Tipc Esznach s M ah i dalla
mindenü egyform H. melodi jelenté többféleké értelmez askená szef kel zsi
egymás telje eltérő ének -ok jel hangjegyek zsidó ugyana csoportj be min egyfo
melodi értelmez ha szö szer változ természete c árnyalatil ugyana H.- dall Tó
Haft Megillasz-Esz előadásán H. erede ille a né elté vélemény közép tudó szer
H. ist eredetű legal Tal elő kor val általá felfog h H. Tal ut kor származn
H.-ok megfel dal ered kevé tisztázo A kísérlet h jelek rekonstruál legrég zs
zen te templ zen minded sikertele maradt H éne han olvas Tór talm követelmé am
szer cse lá dalla han K bin k min felolvas megtarta En követelmény nemc
esztétik gyakorl pedagóg jelentős v megfel dallam ink megra emlékezetb m anél
il előad foko T tanulmányoz irá érdeklődé A né azon nincse pozi adat h különb
jele mi kö ös ponto meghatároz ze hangokk felte ál hely h H.-ok kifejez melód
zsinagó é alap kép éne bes maradvány m melódiák késő ko zeneis ponto felismerhe
12000
CÍM H akce
SZÓC H akce H Negi ere rendeltet tórafelolvasá énekléss előa legki részlet
szabályo É e H. o sze ze ill hangjegyek Egyszers azo hangsúl e sz ért
összetartozandóságá tov a viszon megjelölé szolgál e szócsopo e mo kö fenn hang
je m m megkülönbözteté szolgál sz a m uto m p utolsóel szót hangsúlyo pon je H
elválasz összekö hangjegye mi je egye f a H.-o mi e ha ki nag soroz fogl ös
tórafelolvasá hasz H követke Za Sze Mun Re Po Te kat ged Mah pa Z k go Da Té
Mer Tip Esznac a dall minden egyfor H melod jelent többfélek értelme asken sze
ke zs egymá telj eltér éne -o je hangjegye zsid ugyan csoport b mi egyf melod
értelme h sz sze válto természet árnyalati ugyan H. dal T Haf Megillasz-Es
előadásá H ered ill n elt vélemén közé tud sze H is eredet lega Ta el ko va
által felfo H Ta u ko származ H.-o megfe da ere kev tisztáz kísérle jele
rekonstruá legré z ze t temp ze minde sikertel marad én ha olva Tó tal követelm
a sze cs l dall ha bi mi felolva megtart E követelmén nem esztéti gyakor pedagó
jelentő megfe dalla in megr emlékezet ané i előa fok tanulmányo ir érdeklőd n
azo nincs poz ada külön jel m k ö pont meghatáro z hangok felt á hel H.-o
kifeje meló zsinag ala ké én be maradván melódiá kés k zenei pont felismerh
1200
CÍ akc
SZÓ akc Neg er rendelte tórafelolvas éneklés elő legk részle szabály H sz z
il hangjegye Egyszer az hangsú s ér összetartozandóság to viszo megjelöl szolgá
szócsop m k fen han j megkülönböztet szolgá s ut utolsóe szó hangsúly po j
elválas összek hangjegy m j egy H.- m h k na soro fog ö tórafelolvas has követk
Z Sz Mu R P T ka ge Ma p g D T Me Ti Eszna dal minde egyfo melo jelen többféle
értelm aske sz k z egym tel elté én - j hangjegy zsi ugya csopor m egy melo
értelm s sz vált természe árnyalat ugya H da Ha Megillasz-E előadás ere il el
vélemé köz tu sz i erede leg T e k v álta felf T k szárma H.- megf d er ke
tisztá kísérl jel rekonstru legr z tem z mind sikerte mara é h olv T ta követel
sz c dal h b m felolv megtar követelmé ne esztét gyako pedag jelent megf dall i
meg emlékeze an elő fo tanulmány i érdeklő az ninc po ad külö je pon meghatár
hango fel he H.- kifej mel zsina al k é b maradvá melódi ké zene pon felismer