12088.htm
CÍMSZÓ: Hitágazatok
SZÓCIKK: "Hitágazatok.
A zsidó vallás nem dogmatikán és annak rendszertanán épült fel, hanem az Egyi
Isten hiten. Szelleméből hiányzik a leigázó tendencia és az imperativusai azért
nem merevedhettek dogmákká, mint más pozitív vallásokban. Lényegileg tehát
abban különbözik más monotheisztikus vallásoktól, hogy dogmák helyet
törvényekkel szabályozza a hitéletet és bárha ezek egységes rendszert alkotnak,
elháríthatatlan engedelmességet mégis csak az Istenhit számára és azoknak a
törvényeknek követeltek a kodifikátorok, amelyeket az emberi erkölcsökbe
ágyazott az isteni akarat. Hillel, a zsidó vallásrendszer egyik legnagyobb
építőmestere, annyira érezte ezt, hogy (harminc évvel a rendes időszámítás
előtt) a Biblia minden parancsát egy nevezőre hozta a gyakran hangoztatott
felebaráti szeretet (l. o.) törvényében: «Ami rosszul esik te neked, ne tedd
azt felebarátodnak sem. Szereresd felebarátodat, mint tenmagadat, az egész
Tórának ez a lényege». Próféták is voltak, akik a Tóra 613 törvényét egy vagy
két mondatba sűrítették össze, de azokban aztán az erkölcsi élet egész
rendszere lüktetett (l. Etika, Szeretet). Dogmatikus különbségek először a
makkabeusi szabadságharc után való időkben merültek fel, de azok is inkább
nacionális és antinacionális különbségek voltak (l. Farizeusok, Szadduceusok,
Gondviselés. Predesztináció). Az apokryph Szirach (l. o.)szerint az igazán
vallásos zsidó elmélkedése ez időben még nem terjedt túl a megengedett szemlélődés
határain s a vallás kötelességeit szigorúan megtartotta. A Talmudból is az
tűnik ki, hogy dogmatikai különbségeknek alárendelt jelentőséget
tulajdonítottak (Chaggiga 12a; Erubin 13b). jóllehet, hogy vallási kérdések
számos vita a aduk alkalmat. Ezekből a vitákból mindazonáltal olyan rendszer
alakult ki, amely nem nélkülözi a dogmatika elemeit és ezek érvényesültek a
liturgia ókori megszövegezésében is, az Egy-Isten eszméjének a sémá-ban erős
lehorganyozása és a messiási eszmének, valamint a feltámadás hitének a sémoné
eszrében való erőteljes hangoztatása által. Ezek tehát kikerültek a
megvitatható kérdések témaköréből, de H.-ká azért mégsem merevedtek. Az
alexandriai Philo volt az első zsidó tudós, aki megkísérelte, hogy dogmákat
hámozzon ki a Tóra törvénykomplexumából. De Mundi Opificio c. művében (61.) a
következő H.-at tartja a mózesi hitvallás föltételeinek : hinni kell, hogy: 1.
Isten van és uralkodik; 2. Isten egyetlenegy; 3. a világ teremtés útján jött
létre; 4. a teremtés egységes; 5. az isteni gondviselés uralja a teremtett
világot. Doktrínái azonban nem találtak követőkre sem a tannaiták és amorák (l.
o.) között, sem a későbbi zsidó tudósoknál. Inkább hozzáfért az akkori és a
későbbi zsidó gondolkodáshoz az a másik meghatározása, amely a Tízparancsolatot
{l. Dekalógus) tette meg a zsidó vallás föltételének. A Jer. Talmud szerint a
sémában foglalt hitvallomás és a Tízparancsolat képezi a zsidó vallás
foglalatát. A középkorban, mikor a többi vallások rendszerré alakultak, a zsidó
vallásban már tudatosabban törekedtek a dogmatizálásra de inkább védekezésből
csak, hogy az akkor uralkodó nemzsidó, de Egy-Istent valló vallások csábító
dogmatikáját ellensúlyozhassák. Ibn Ezra (11. sz.) Philo álláspontján a
Tízparancsolatot vallja a zsidó vallás feltételéül. Szaádja gáón korában (9.
sz.) Emunosz vedéosz c. művében a következő H.-at állította fel: 1. A világ
teremtés útján jött létre ; 2. Isten egyetlenegy és test nélkül való; 3. a Tóra
Isten kinyilatkoztatása ; 4. a szóbeli hagyomány isteni eredetű; 5. Az ember
igazságosságra van hivatva; 6. Istentől való a lélek, hogy a bűnt elkerülhesse;
7. Isten büntet és jutalmaz ; 8. a lélek tisztán született és halála után
elhagyja a testet; 9. a halottak fel fognak támadni és el fog jönni a Messiás ;
10. Végítélet. Ezt nem kanonizálta a zsidóság. De elfogadta és liturgiájába is
iktatta Maimonides 13 hitágazatát, sok vita és sok harc után. Ezekben vallani
kell: Isten létezését, egységét, teljes spiritualitását, örökkévalóságát,
imádság tárgya csak Isten lehet, hogy prófétáiban kinyilatkozott, hogy Mózes
legkimagaslóbb a próféták között, hogy a Tóra Sinai hegyén adatott és ennél
fogva változhatatlan, hogy Isten előre tudja az ember cselekedeteit, hogy van
megtorlás, hogy a Messiás el fog jönni és hogy Isten akaratából feltámadnak
majd a halottak. Maimonidesz maga is öregebb korában csupán az Isten egységét
és az idolatria teljes tagadását tartotta a zsidó hit elalkudhatatlan
feltételének. De 13 hitágazata tömör és újszerű foglalata miatt mégis
elterjedt, népszerű is lett, általános elfogadásra azonban nem talált. Annyira
nem ismerték el dogmatikusnak az ő 13 H.-át, hogy a XIII., XIV. sz.-ban:
Nachmanidesz, Simon be Cemach Duran, Josef Albo és mások háromra és négyre
redukálták le a tizenhármat, mégpedig az Egy-Istenben, a teremtésben, a
kinyilatkoztatásban és a Gondviselésben való hitre. Ch. Creseas és Dávid
Estella hét hitágazatról beszélnek, míg Dávid ben Jomtov ibn Bilia még másik
tizenhárommal toldotta meg Maimonidesz hitágazatait, Jedája Penini pedig 35
főprincipiumot állapított meg. Aser ben Jéchiel (14. sz.) toledói rabbi
elavultaknak minősítette Maimonidesz hitágazatait és ugyanígy vélekedett A
bravanel is és bár Chaszdai Creseas és Josef Albo ellen megvédelmezte
Maimonideszt, a judaizmust még sem tartotta összeegyeztethetőnek a
dogmatikával. Mindmáig ez az uralkodó felfogás, de Maimonidesz hitágazatai
mégis helyet kaptak a liturgiában és még a Jigdal c. himnuszt is, amely a 13
hitágazatot tartalmazza, fölvették a mindennapi (reggeli) imarendbe. Irodalom.
Löw Lipót. Gesammelte Schriften (l. Jüdische Dogmen); Emil Hirsch (Jew.
Encyclop.); Schlesinger, Albo «Ikkarim»-jának német fordítása (16-43); Jost,
Geschichte des Judentums und seiner Sekten: Hamburger, Realencyclopedie f.
Bibel u. Talmud: Schechter, The Dogmas of Judaism; Aub, Über die
Glaubenssymbole der mosaischen Religion; Creiznach, Grundlehren des
israelitischen Glaubens."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2088. címszó a lexikon =>
366. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12088.htm
CÍMSZÓ: Hitágazatok
SZÓCIKK: Hitágazatok. A zsidó vallás nem dogmatikán és annak rendszertanán
épült fel, hanem az Egyi Isten hiten. Szelleméből hiányzik a leigázó tendencia
és az imperativusai azért nem merevedhettek dogmákká, mint más pozitív
vallásokban. Lényegileg tehát abban különbözik más monotheisztikus vallásoktól,
hogy dogmák helyet törvényekkel szabályozza a hitéletet és bárha ezek egységes
rendszert alkotnak, elháríthatatlan engedelmességet mégis csak az Istenhit
számára és azoknak a törvényeknek követeltek a kodifikátorok, amelyeket az
emberi erkölcsökbe ágyazott az isteni akarat. Hillel, a zsidó vallásrendszer
egyik legnagyobb építőmestere, annyira érezte ezt, hogy harminc évvel a rendes
időszámítás előtt a Biblia minden parancsát egy nevezőre hozta a gyakran
hangoztatott felebaráti szeretet l. o. törvényében: Ami rosszul esik te neked,
ne tedd azt felebarátodnak sem. Szereresd felebarátodat, mint tenmagadat, az
egész Tórának ez a lényege . Próféták is voltak, akik a Tóra 613 törvényét egy
vagy két mondatba sűrítették össze, de azokban aztán az erkölcsi élet egész
rendszere lüktetett l. Etika, Szeretet . Dogmatikus különbségek először a
makkabeusi szabadságharc után való időkben merültek fel, de azok is inkább
nacionális és antinacionális különbségek voltak l. Farizeusok, Szadduceusok,
Gondviselés. Predesztináció . Az apokryph Szirach l. o. szerint az igazán
vallásos zsidó elmélkedése ez időben még nem terjedt túl a megengedett
szemlélődés határain s a vallás kötelességeit szigorúan megtartotta. A
Talmudból is az tűnik ki, hogy dogmatikai különbségeknek alárendelt
jelentőséget tulajdonítottak Chaggiga 12a; Erubin 13b . jóllehet, hogy vallási
kérdések számos vita a aduk alkalmat. Ezekből a vitákból mindazonáltal olyan
rendszer alakult ki, amely nem nélkülözi a dogmatika elemeit és ezek
érvényesültek a liturgia ókori megszövegezésében is, az Egy-Isten eszméjének a
sémá-ban erős lehorganyozása és a messiási eszmének, valamint a feltámadás
hitének a sémoné eszrében való erőteljes hangoztatása által. Ezek tehát
kikerültek a megvitatható kérdések témaköréből, de H.-ká azért mégsem
merevedtek. Az alexandriai Philo volt az első zsidó tudós, aki megkísérelte,
hogy dogmákat hámozzon ki a Tóra törvénykomplexumából. De Mundi Opificio c.
művében
12088.ht
CÍMSZÓ Hitágazato
SZÓCIKK Hitágazatok zsid vallá ne dogmatiká é anna rendszertaná épül fel
hane a Egy Iste hiten Szellemébő hiányzi leigáz tendenci é a imperativusa azér
ne merevedhette dogmákká min má pozití vallásokban Lényegile tehá abba különbözi
má monotheisztiku vallásoktól hog dogmá helye törvényekke szabályozz hitélete é
bárh eze egysége rendszer alkotnak elháríthatatla engedelmessége mégi csa a
Istenhi számár é azokna törvényekne követelte kodifikátorok amelyeke a ember
erkölcsökb ágyazot a isten akarat Hillel zsid vallásrendsze egyi legnagyob
építőmestere annyir érezt ezt hog harmin évve rende időszámítá előt Bibli minde
parancsá eg nevezőr hozt gyakra hangoztatot felebarát szerete l o törvényében
Am rosszu esi t neked n ted az felebarátodna sem Szereres felebarátodat min
tenmagadat a egés Tórána e lényeg Prófétá i voltak aki Tór 61 törvényé eg vag
ké mondatb sűrítetté össze d azokba aztá a erkölcs éle egés rendszer lüktetet l
Etika Szerete Dogmatiku különbsége előszö makkabeus szabadsághar utá val időkbe
merülte fel d azo i inkáb nacionáli é antinacionáli különbsége volta l
Farizeusok Szadduceusok Gondviselés Predesztináci A apokryp Szirac l o szerin a
igazá valláso zsid elmélkedés e időbe mé ne terjed tú megengedet szemlélődé
határai vallá kötelességei szigorúa megtartotta Talmudbó i a tűni ki hog
dogmatika különbségekne alárendel jelentősége tulajdonította Chaggig 12a Erubi
13 jóllehet hog vallás kérdése számo vit adu alkalmat Ezekbő vitákbó
mindazonálta olya rendsze alakul ki amel ne nélkülöz dogmatik elemei é eze
érvényesülte liturgi ókor megszövegezésébe is a Egy-Iste eszméjéne sémá-ba erő
lehorganyozás é messiás eszmének valamin feltámadá hiténe sémon eszrébe val
erőtelje hangoztatás által Eze tehá kikerülte megvitathat kérdése témaköréből d
H.-k azér mégse merevedtek A alexandria Phil vol a els zsid tudós ak
megkísérelte hog dogmáka hámozzo k Tór törvénykomplexumából D Mund Opifici c
művébe 61 következ H.-a tartj mózes hitvallá föltételeine hinn kell hogy 1 Iste
va é uralkodik 2 Iste egyetlenegy 3 vilá teremté útjá jöt létre 4 teremté
egységes 5 a isten gondviselé uralj teremtet világot Doktríná azonba ne találta
követőkr se tannaitá é amorá l o között se később zsid tudósoknál Inkáb
hozzáfér a akkor é később zsid gondolkodásho a mási meghatározása amel
Tízparancsolato {l Dekalógu tett me zsid vallá föltételének Jer Talmu szerin
sémába foglal hitvallomá é Tízparancsola képez zsid vallá foglalatát
középkorban miko több valláso rendszerr alakultak zsid vallásba má tudatosabba
törekedte dogmatizálásr d inkáb védekezésbő csak hog a akko uralkod nemzsidó d
Egy-Isten vall valláso csábít dogmatikájá ellensúlyozhassák Ib Ezr 11 sz Phil
álláspontjá Tízparancsolato vallj zsid vallá feltételéül Szaádj gáó korába 9 sz
Emunos vedéos c művébe következ H.-a állított fel 1 vilá teremté útjá jöt létr
2 Iste egyetleneg é tes nélkü való 3 Tór Iste kinyilatkoztatás 4 szóbel
hagyomán isten eredetű 5 A embe igazságosságr va hivatva 6 Istentő val lélek
hog bűn elkerülhesse 7 Iste bünte é jutalma 8 léle tisztá születet é halál utá
elhagyj testet 9 halotta fe fogna támadn é e fo jönn Messiá 10 Végítélet Ez ne
kanonizált zsidóság D elfogadt é liturgiájáb i iktatt Maimonide 1 hitágazatát
so vit é so har után Ezekbe vallan kell Iste létezését egységét telje spiritualitását
örökkévalóságát imádsá tárgy csa Iste lehet hog prófétáiba kinyilatkozott hog
Móze legkimagaslób prófétá között hog Tór Sina hegyé adatot é enné fogv
változhatatlan hog Iste előr tudj a embe cselekedeteit hog va megtorlás hog
Messiá e fo jönn é hog Iste akaratábó feltámadna maj halottak Maimonides mag i
öregeb korába csupá a Iste egységé é a idolatri telje tagadásá tartott zsid hi
elalkudhatatla feltételének D 1 hitágazat tömö é újszer foglalat miat mégi
elterjedt népszer i lett általáno elfogadásr azonba ne talált Annyir ne ismerté
e dogmatikusna a 1 H.-át hog XIII. XIV sz.-ban Nachmanidesz Simo b Cemac Duran
Jose Alb é máso háromr é négyr redukáltá l tizenhármat mégpedi a Egy-Istenben
teremtésben kinyilatkoztatásba é Gondviselésbe val hitre Ch Cresea é Dávi
Estell hé hitágazatró beszélnek mí Dávi be Jomto ib Bili mé mási tizenháromma
toldott me Maimonides hitágazatait Jedáj Penin pedi 3 főprincipiumo állapítot
meg Ase be Jéchie 14 sz toledó rabb elavultakna minősített Maimonides
hitágazatai é ugyaníg vélekedet bravane i é bá Chaszda Cresea é Jose Alb elle
megvédelmezt Maimonideszt judaizmus mé se tartott összeegyeztethetőne
dogmatikával Mindmái e a uralkod felfogás d Maimonides hitágazata mégi helye
kapta liturgiába é mé Jigda c himnusz is amel 1 hitágazato tartalmazza fölvetté
mindennap reggel imarendbe Irodalom Lö Lipót Gesammelt Schrifte l Jüdisch Dogme
Emi Hirsc Jew Encyclop Schlesinger Alb Ikkari -jána néme fordítás 16-4 Jost
Geschicht de Judentum un seine Sekten Hamburger Realencyclopedi f Bibe u Talmud
Schechter Th Dogma o Judaism Aub Übe di Glaubenssymbol de mosaische Religion
Creiznach Grundlehre de israelitische Glaubens
12088.h
CÍMSZ Hitágazat
SZÓCIK Hitágazato zsi vall n dogmatik ann rendszertan épü fe han Eg Ist
hite Szelleméb hiányz leigá tendenc imperativus azé n merevedhett dogmákk mi m
pozit vallásokba Lényegil teh abb különböz m monotheisztik vallásoktó ho dogm
hely törvényekk szabályoz hitélet bár ez egység rendsze alkotna elháríthatatl
engedelmesség még cs Istenh számá azokn törvényekn követelt kodifikátoro
amelyek embe erkölcsök ágyazo iste akara Hille zsi vallásrendsz egy legnagyo
építőmester annyi érez ez ho harmi évv rend időszámít elő Bibl mind parancs e
nevező hoz gyakr hangoztato felebará szeret törvényébe A rossz es neke te a
felebarátodn se Szerere felebarátoda mi tenmagada egé Tórán lénye Prófét volta
ak Tó 6 törvény e va k mondat sűrített össz azokb azt erkölc él egé rendsze
lüktete Etik Szeret Dogmatik különbség elősz makkabeu szabadságha ut va időkb
merült fe az inká nacionál antinacionál különbség volt Farizeuso Szadduceuso
Gondviselé Predesztinác apokry Szira szeri igaz vallás zsi elmélkedé időb m n
terje t megengede szemlélőd határa vall kötelessége szigorú megtartott Talmudb
tűn k ho dogmatik különbségekn alárende jelentőség tulajdonított Chaggi 12 Erub
1 jóllehe ho vallá kérdés szám vi ad alkalma Ezekb vitákb mindazonált oly
rendsz alaku k ame n nélkülö dogmati eleme ez érvényesült liturg óko
megszövegezéséb i Egy-Ist eszméjén sémá-b er lehorganyozá messiá eszméne valami
feltámad hitén sémo eszréb va erőtelj hangoztatá álta Ez teh kikerült
megvitatha kérdés témakörébő H.- azé mégs merevedte alexandri Phi vo el zsi
tudó a megkísérelt ho dogmák hámozz Tó törvénykomplexumábó Mun Opific művéb 6
követke H.- tart móze hitvall föltételein hin kel hog Ist v uralkodi Ist
egyetleneg vil teremt útj jö létr teremt egysége iste gondvisel ural teremte
világo Doktrín azonb n talált követők s tannait amor közöt s későb zsi
tudósokná Inká hozzáfé akko későb zsi gondolkodásh más meghatározás ame
Tízparancsolat { Dekalóg tet m zsi vall föltételéne Je Talm szeri sémáb fogla
hitvallom Tízparancsol képe zsi vall foglalatá középkorba mik töb vallás
rendszer alakulta zsi vallásb m tudatosabb törekedt dogmatizálás inká
védekezésb csa ho akk uralko nemzsid Egy-Iste val vallás csábí dogmatikáj
ellensúlyozhassá I Ez 1 s Phi álláspontj Tízparancsolat vall zsi vall
feltételéü Szaád gá koráb s Emuno vedéo művéb követke H.- állítot fe vil teremt
útj jö lét Ist egyetlene te nélk val Tó Ist kinyilatkoztatá szóbe hagyomá iste
eredet emb igazságosság v hivatv Istent va léle ho bű elkerülhess Ist bünt
jutalm lél tiszt születe halá ut elhagy teste halott f fogn támad f jön Messi 1
Végítéle E n kanonizál zsidósá elfogad liturgiájá iktat Maimonid hitágazatá s
vi s ha utá Ezekb valla kel Ist létezésé egységé telj spiritualitásá
örökkévalóságá imáds tárg cs Ist lehe ho prófétáib kinyilatkozot ho Móz
legkimagasló prófét közöt ho Tó Sin hegy adato enn fog változhatatla ho Ist elő
tud emb cselekedetei ho v megtorlá ho Messi f jön ho Ist akaratáb feltámadn ma
halotta Maimonide ma örege koráb csup Ist egység idolatr telj tagadás tartot
zsi h elalkudhatatl feltételéne hitágaza töm újsze foglala mia még elterjed
népsze let általán elfogadás azonb n talál Annyi n ismert dogmatikusn H.-á ho
XIII XI sz.-ba Nachmanides Sim Cema Dura Jos Al más három négy redukált
tizenhárma mégped Egy-Istenbe teremtésbe kinyilatkoztatásb Gondviselésb va hitr
C Crese Dáv Estel h hitágazatr beszélne m Dáv b Jomt i Bil m más tizenháromm
toldot m Maimonide hitágazatai Jedá Peni ped főprincipium állapíto me As b
Jéchi 1 s toled rab elavultakn minősítet Maimonide hitágazata ugyaní vélekede
bravan b Chaszd Crese Jos Al ell megvédelmez Maimonidesz judaizmu m s tartot
összeegyeztethetőn dogmatikáva Mindmá uralko felfogá Maimonide hitágazat még
hely kapt liturgiáb m Jigd himnus i ame hitágazat tartalmazz fölvett mindenna
regge imarendb Irodalo L Lipó Gesammel Schrift Jüdisc Dogm Em Hirs Je Encyclo
Schlesinge Al Ikkar -ján ném fordítá 16- Jos Geschich d Judentu u sein Sekte
Hamburge Realencycloped Bib Talmu Schechte T Dogm Judais Au Üb d Glaubenssymbo
d mosaisch Religio Creiznac Grundlehr d israelitisch Glauben
12088.
CÍMS Hitágaza
SZÓCI Hitágazat zs val dogmati an rendszerta ép f ha E Is hit Szellemé
hiány leig tenden imperativu az merevedhet dogmák m pozi vallásokb Lényegi te
ab különbö monotheiszti vallásokt h dog hel törvények szabályo hitéle bá e
egysé rendsz alkotn elháríthatat engedelmessé mé c Isten szám azok törvények
követel kodifikátor amelye emb erkölcsö ágyaz ist akar Hill zs vallásrends eg
legnagy építőmeste anny ére e h harm év ren időszámí el Bib min paranc nevez ho
gyak hangoztat felebar szere törvényéb ross e nek t felebarátod s Szerer
felebarátod m tenmagad eg Tórá lény Prófé volt a T törvén v monda sűrítet öss
azok az erköl é eg rendsz lüktet Eti Szere Dogmati különbsé elős makkabe
szabadságh u v idők merül f a ink nacioná antinacioná különbsé vol Farizeus
Szadduceus Gondvisel Predesztiná apokr Szir szer iga vallá zs elmélked idő terj
megenged szemlélő határ val kötelesség szigor megtartot Talmud tű h dogmati
különbségek alárend jelentősé tulajdonítot Chagg 1 Eru jólleh h vall kérdé szá
v a alkalm Ezek viták mindazonál ol rends alak am nélkül dogmat elem e
érvényesül litur ók megszövegezésé Egy-Is eszméjé sémá- e lehorganyoz messi
eszmén valam feltáma hité sém eszré v erőtel hangoztat ált E te kikerül
megvitath kérdé témaköréb H. az még merevedt alexandr Ph v e zs tud megkísérel
h dogmá hámoz T törvénykomplexumáb Mu Opifi művé követk H. tar móz hitval
föltételei hi ke ho Is uralkod Is egyetlene vi terem út j lét terem egység ist
gondvise ura teremt világ Doktrí azon talál követő tannai amo közö késő zs
tudósokn Ink hozzáf akk késő zs gondolkodás má meghatározá am Tízparancsola
Dekaló te zs val föltételén J Tal szer sémá fogl hitvallo Tízparancso kép zs
val foglalat középkorb mi tö vallá rendsze alakult zs vallás tudatosab töreked
dogmatizálá ink védekezés cs h ak uralk nemzsi Egy-Ist va vallá csáb dogmatiká
ellensúlyozhass E Ph álláspont Tízparancsola val zs val feltételé Szaá g korá
Emun vedé művé követk H. állíto f vi terem út j lé Is egyetlen t nél va T Is
kinyilatkoztat szób hagyom ist erede em igazságossá hivat Isten v lél h b
elkerülhes Is bün jutal lé tisz szület hal u elhag test halot fog táma jö Mess
Végítél kanonizá zsidós elfoga liturgiáj ikta Maimoni hitágazat v h ut Ezek
vall ke Is létezés egység tel spiritualitás örökkévalóság imád tár c Is leh h
prófétái kinyilatkozo h Mó legkimagasl prófé közö h T Si heg adat en fo változhatatl
h Is el tu em cselekedete h megtorl h Mess jö h Is akaratá feltámad m halott
Maimonid m öreg korá csu Is egysé idolat tel tagadá tarto zs elalkudhatat
feltételén hitágaz tö újsz foglal mi mé elterje népsz le általá elfogadá azon
talá Anny ismer dogmatikus H.- h XII X sz.-b Nachmanide Si Cem Dur Jo A má háro
nég redukál tizenhárm mégpe Egy-Istenb teremtésb kinyilatkoztatás Gondviselés v
hit Cres Dá Este hitágazat beszéln Dá Jom Bi má tizenhárom toldo Maimonid
hitágazata Jed Pen pe főprincipiu állapít m A Jéch tole ra elavultak minősíte
Maimonid hitágazat ugyan véleked brava Chasz Cres Jo A el megvédelme Maimonides
judaizm tarto összeegyeztethető dogmatikáv Mindm uralk felfog Maimonid hitágaza
mé hel kap liturgiá Jig himnu am hitágaza tartalmaz fölvet mindenn regg imarend
Irodal Lip Gesamme Schrif Jüdis Dog E Hir J Encycl Schlesing A Ikka -já né
fordít 16 Jo Geschic Judent sei Sekt Hamburg Realencyclope Bi Talm Schecht Dog
Judai A Ü Glaubenssymb mosaisc Religi Creizna Grundleh israelitisc Glaube
12088
CÍM Hitágaz
SZÓC Hitágaza z va dogmat a rendszert é h I hi Szellem hián lei tende
imperativ a merevedhe dogmá poz vallások Lényeg t a különb monotheiszt vallások
do he törvénye szabály hitél b egys rends alkot elháríthata engedelmess m Iste
szá azo törvénye követe kodifikáto amely em erkölcs ágya is aka Hil z
vallásrend e legnag építőmest ann ér har é re időszám e Bi mi paran neve h gya
hangozta feleba szer törvényé ros ne felebaráto Szere felebaráto tenmaga e Tór
lén Próf vol törvé mond sűríte ös azo a erkö e rends lükte Et Szer Dogmat
különbs elő makkab szabadság idő merü in nacion antinacion különbs vo Farizeu
Szadduceu Gondvise Predesztin apok Szi sze ig vall z elmélke id ter megenge
szemlél hatá va kötelessé szigo megtarto Talmu t dogmat különbsége aláren
jelentős tulajdoníto Chag Er jólle val kérd sz alkal Eze vitá mindazoná o rend
ala a nélkü dogma ele érvényesü litu ó megszövegezés Egy-I eszméj sémá
lehorganyo mess eszmé vala feltám hit sé eszr erőte hangozta ál t kikerü
megvitat kérd témaköré H a mé mereved alexand P z tu megkísére dogm hámo
törvénykomplexumá M Opif műv követ H ta mó hitva föltétele h k h I uralko I
egyetlen v tere ú lé tere egysé is gondvis ur terem vilá Doktr azo talá követ
tanna am köz kés z tudósok In hozzá ak kés z gondolkodá m meghatároz a
Tízparancsol Dekal t z va föltételé Ta sze sém fog hitvall Tízparancs ké z va
foglala középkor m t vall rendsz alakul z vallá tudatosa töreke dogmatizál in
védekezé c a ural nemzs Egy-Is v vall csá dogmatik ellensúlyozhas P álláspon
Tízparancsol va z va feltétel Sza kor Emu ved műv követ H állít v tere ú l I
egyetle né v I kinyilatkozta szó hagyo is ered e igazságoss hiva Iste lé
elkerülhe I bü juta l tis szüle ha elha tes halo fo tám j Mes Végíté kanoniz
zsidó elfog liturgiá ikt Maimon hitágaza u Eze val k I létezé egysé te
spiritualitá örökkévalósá imá tá I le prófétá kinyilatkoz M legkimagas próf köz
S he ada e f változhatat I e t e cselekedet megtor Mes j I akarat feltáma halot
Maimoni öre kor cs I egys idola te tagad tart z elalkudhata feltételé hitága t
újs fogla m m elterj néps l által elfogad azo tal Ann isme dogmatiku H. XI sz.-
Nachmanid S Ce Du J m hár né reduká tizenhár mégp Egy-Isten teremtés
kinyilatkoztatá Gondviselé hi Cre D Est hitágaza beszél D Jo B m tizenháro told
Maimoni hitágazat Je Pe p főprincipi állapí Jéc tol r elavulta minősít Maimoni
hitágaza ugya véleke brav Chas Cre J e megvédelm Maimonide judaiz tart
összeegyeztethet dogmatiká Mind ural felfo Maimoni hitágaz m he ka liturgi Ji
himn a hitágaz tartalma fölve minden reg imaren Iroda Li Gesamm Schri Jüdi Do
Hi Encyc Schlesin Ikk -j n fordí 1 J Geschi Juden se Sek Hambur Realencyclop B
Tal Schech Do Juda Glaubenssym mosais Relig Creizn Grundle israelitis Glaub
1208
CÍ Hitága
SZÓ Hitágaz v dogma rendszer h Szelle hiá le tend imperati merevedh dogm po
valláso Lénye külön monotheisz valláso d h törvény szabál hité egy rend alko
elháríthat engedelmes Ist sz az törvény követ kodifikát amel e erkölc ágy i ak
Hi vallásren legna építőmes an é ha r időszá B m para nev gy hangozt feleb sze
törvény ro n felebarát Szer felebarát tenmag Tó lé Pró vo törv mon sűrít ö az
erk rend lükt E Sze Dogma különb el makka szabadsá id mer i nacio antinacio
különb v Farize Szadduce Gondvis Predeszti apo Sz sz i val elmélk i te megeng
szemlé hat v köteless szig megtart Talm dogma különbség aláre jelentő
tulajdonít Cha E jóll va kér s alka Ez vit mindazon ren al nélk dogm el
érvényes lit megszövegezé Egy- eszmé sém lehorgany mes eszm val feltá hi s esz
erőt hangozt á kiker megvita kér témakör m mereve alexan t megkísér dog hám
törvénykomplexum Opi mű köve t m hitv föltétel uralk egyetle ter l ter egys i
gondvi u tere vil Dokt az tal köve tann a kö ké tudóso I hozz a ké gondolkod
meghatáro Tízparancso Deka v föltétel T sz sé fo hitval Tízparanc k v foglal
középko val rends alaku vall tudatos törek dogmatizá i védekez ura nemz Egy-I
val cs dogmati ellensúlyozha álláspo Tízparancso v v feltéte Sz ko Em ve mű
köve állí ter egyetl n kinyilatkozt sz hagy i ere igazságos hiv Ist l elkerülh
b jut ti szül h elh te hal f tá Me Végít kanoni zsid elfo liturgi ik Maimo
hitágaz Ez va létez egys t spiritualit örökkévalós im t l prófét kinyilatko
legkimaga pró kö h ad változhata cselekede megto Me akara feltám halo Maimon ör
ko c egy idol t taga tar elalkudhat feltétel hitág új fogl elter nép álta
elfoga az ta An ism dogmatik H X sz. Nachmani C D há n reduk tizenhá még
Egy-Iste teremté kinyilatkoztat Gondvisel h Cr Es hitágaz beszé J tizenhár tol
Maimon hitágaza J P főprincip állap Jé to elavult minősí Maimon hitágaz ugy
vélek bra Cha Cr megvédel Maimonid judai tar összeegyeztethe dogmatik Min ura
felf Maimon hitága h k liturg J him hitága tartalm fölv minde re imare Irod L
Gesam Schr Jüd D H Ency Schlesi Ik - ford Gesch Jude s Se Hambu Realencyclo Ta
Schec D Jud Glaubenssy mosai Reli Creiz Grundl israeliti Glau